نوشته شده توسط : پزشک و درمان

بیماری سل و راه های درمان سل

پیشگیری از سل
 سل (TB) یک بیماری عفونی بالقوه جدی است که عمدتاً ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. باکتری‌هایی که باعث سل می‌شوند از طریق قطرات کوچکی که از طریق سرفه و عطسه در هوا منتشر می‌شوند و از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کنند. این بیماری زمانی که در کشورهای توسعه یافته نادر بوده، اما این عفونت های سل در سال ۱۹۸۵ افزایش یافت که تا حدی به دلیل ظهور HIV، ویروسی که باعث ایدز می شود. HIV سیستم ایمنی فرد را ضعیف می کند، بنابراین نمی تواند با میکروب سل مبارزه کند. در ایالات متحده، به دلیل برنامه های کنترل قوی تر، سل در سال ۱۹۹۳ دوباره شروع به کاهش کرد. اما همچنان یک نگرانی است.

بسیاری از سویه های سل در طول زمان در برابر داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شوند مقاومت می کنند. افراد مبتلا به سل فعال برای خلاص شدن از شر عفونت و جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی باید چندین ماه از انواع داروها استفاده کنند.

 

علائم ابتلا به سل
اگرچه بدن شما می تواند حاوی باکتری هایی باشد که باعث سل می شوند، سیستم ایمنی بدن شما معمولاً می تواند از بیمار شدن شما جلوگیری کند. به همین دلیل، پزشکان بین سل نهفته و فعال افتراق ایجاد میکنند:

سل نهفته: شما عفونت سل دارید، اما باکتری های بدن شما غیر فعال هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. سل نهفته که سل غیر فعال یا عفونت سل نیز نامیده می شود، مسری نیست. سل نهفته می تواند به سل فعال تبدیل شود، بنابراین درمان مهم است.
سل فعال: این بیماری که بیماری سل نیز نامیده می شود، شما را بیمار می کند و در بیشتر موارد می تواند به دیگران سرایت کند. ممکن است هفته ها یا سال ها پس از عفونت با باکتری سل رخ دهد. علائم و نشانه های سل فعال عبارتند از: سرفه سه هفته یا بیشتر، سرفه خونی یا مخاطی، درد قفسه سینه یا درد همراه با تنفس یا سرفه، کاهش وزن ناخواسته، خستگی، تب، عرق شبانه، لر، از دست دادن اشتها و ...
سل همچنین می تواند سایر قسمت های بدن شما از جمله کلیه ها، ستون فقرات یا مغز را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که سل در خارج از ریه شما رخ می دهد، علائم و نشانه ها بسته به اندام های درگیر متفاوت است. به عنوان مثال، سل ستون فقرات ممکن است باعث کمردرد شود و سل در کلیه ها ممکن است باعث ایجاد خون در ادرار شود.

علائم ابتلا به سل

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر تب، کاهش وزن بدون دلیل، تعریق شبانه خیس یا سرفه مداوم دارید، به پزشک مراجعه کنید. اینها اغلب نشانه های سل هستند، اما می توانند ناشی از شرایط دیگر نیز باشند. همچنین اگر فکر می کنید در معرض سل قرار گرفته اید، به پزشک خود مراجعه کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که افرادی که در معرض خطر ابتلا به سل هستند از نظر عفونت نهفته سل غربالگری شوند. این توصیه شامل افرادی می شود که:

مبتلا به HIV/AIDS هستند، از داروهای IV استفاده کنید،با افراد آلوده در تماس هستند،از کشوری هستند که سل در آن شایع است، مانند چندین کشور در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا در مناطقی که سل شایع است، مانند زندان ها یا خانه های سالمندان، زندگی یا کار کنید در مراقبت های بهداشتی کار کنید و افراد با خطر بالای ابتلا به سل را درمان کنید آیا کودکانی که در معرض بزرگسالان قرار دارند در معرض خطر ابتلا به سل هستند.

علل بیماری سل
سل توسط باکتری هایی ایجاد می شود که از طریق قطرات میکروسکوپی منتشر شده در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این بیماری می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد مبتلا به نوع فعال و درمان نشده سل سرفه کند، صحبت کند، عطسه کند، تف کند، بخندد یا آواز بخواند.

اگرچه سل مسری است، اما گرفتن آن آسان نیست. احتمال ابتلای شما به سل از فردی که با او زندگی یا کار می کنید بسیار بیشتر از یک غریبه است. اکثر افراد مبتلا به سل فعال که حداقل دو هفته از درمان دارویی مناسب برخوردار بوده اند، دیگر مسری نیستند.

HIV و سل
از دهه 1980، موارد سل به دلیل گسترش HIV، ویروسی که باعث ایدز می شود، به طور چشمگیری افزایش یافته است. HIV سیستم ایمنی را سرکوب می کند و کنترل باکتری سل را برای بدن دشوار می کند. در نتیجه، احتمال ابتلا به سل و پیشرفت از بیماری نهفته به بیماری فعال در افراد مبتلا به HIV بسیار بیشتر از افرادی است که HIV مثبت نیستند.

سل مقاوم به درمان
سل همچنین به دلیل افزایش سویه های مقاوم به دارو یک قاتل اصلی باقی می ماند. با گذشت زمان، برخی از میکروب های سل توانایی زنده ماندن با وجود داروها را پیدا کردند. این تا حدی به این دلیل است که افراد داروهای خود را طبق دستور مصرف نمی کنند یا دوره درمان را کامل نمی کنند. زمانی که آنتی بیوتیک نتواند تمام باکتری های مورد نظر خود را از بین ببرد، گونه های مقاوم به دارو سل ظاهر می شوند. باکتری های زنده مانده به آن دارو و اغلب آنتی بیوتیک های دیگر نیز مقاوم می شوند. برخی از باکتری های سل نسبت به رایج ترین درمان ها مانند ایزونیازید و ریفامپین (ریفادین، ریماکتان) مقاومت نشان داده اند. برخی از سویه های سل نیز نسبت به داروهایی که کمتر در درمان سل استفاده می شوند، مانند آنتی بیوتیک های معروف به فلوروکینولون ها و داروهای تزریقی از جمله آمیکاسین و کاپرومایسین (کاپاستات) مقاومت ایجاد کرده اند. این داروها اغلب برای درمان عفونت هایی استفاده می شوند که به داروهای رایج تر مقاوم هستند.

 

عوامل خطر (ریسک فاکتور ها)
هر کسی ممکن است به سل مبتلا شود، اما برخی عوامل می توانند خطر ابتلا به سل را افزایش دهند، از جمله سیستم ایمنی ضعیف شده، یک سیستم ایمنی سالم اغلب با موفقیت با باکتری سل مبارزه می کند. با این حال، چندین بیماری و دارو می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند، از جمله:

HIV / AIDS
 دیابت
بیماری کلیوی شدید
سرطان های خاص
درمان سرطان، مانند شیمی درمانی
داروهایی برای جلوگیری از رد اعضای پیوندی
برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت روماتوئید
ب یماری کرون و پسوریازیس
سوء تغذیه یا وزن کم بدن
سن خیلی کم یا بالا
 

عوامل خطر و ریسک فاکتورها

سفر یا زندگی در مناطق خاص
اگر در مناطقی زندگی می کنید، مهاجرت می کنید یا به مناطقی سفر می کنید که میزان ابتلا به سل بالا است، خطر ابتلا شما نیز به سل افزایش می یابد.

این مناطق عبارتند از:

آفریقا
آسیا
اروپای شرقی
روسیه
آمریکای لاتین
 

عوامل مؤثر دیگر

استفاده از مواد مخدر: داروهای IV یا مصرف زیاد الکل سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند و شما را در برابر سل آسیب پذیرتر می کند.
استفاده از تنباکو: مصرف دخانیات خطر ابتلا به سل و مرگ ناشی از آن را به شدت افزایش می دهد.
کار در مراقبت های بهداشتی: تماس منظم با افرادی که بیمار هستند، شانس شما را برای قرار گرفتن در معرض باکتری سل افزایش می دهد. استفاده از ماسک و شستن مکرر دست ها تا حد زیادی خطر ابتلا را کاهش می دهد. -زندگی یا کار در یک مرکز مراقبت مسکونی:
افرادی که در زندان‌ها، پناهگاه‌های بی‌خانمان‌ها، بیمارستان‌های روان‌پزشکی یا خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند یا کار می‌کنند، به دلیل ازدحام بیش از حد و تهویه ضعیف، همگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سل هستند. زندگی با فرد مبتلا به سل تماس نزدیک با فردی که مبتلا به سل است، خطر ابتلا را افزایش می دهد.

 

عوارض ابتلا به سل
بدون درمان، سل می تواند کشنده باشد. بیماری فعال درمان نشده معمولا ریه های شما را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند سایر قسمت های بدن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. عوارض سل عبارتند از:

درد ستون فقرات: کمردرد و سفتی از عوارض شایع سل هستند.
آسیب مفصل: آرتریت ناشی از سل (آرتریت سلی) معمولاً باسن و زانو را درگیر می کند.
تورم غشاهای پوشاننده مغز (مننژیت): این عارضه می تواند باعث سردرد دائمی یا متناوب شود که برای هفته ها رخ می دهد و تغییرات ذهنی احتمالی را ایجاد می کند.
مشکلات کبدی یا کلیوی: کبد و کلیه ها به فیلتر کردن مواد زائد و ناخالصی ها از جریان خون کمک می کنند. سل در این اندام ها می تواند عملکرد آنها را مختل کند.
اختلال های قلبی: به ندرت، سل می تواند بافت هایی را که قلب شما را احاطه کرده اند، آلوده کند و باعث التهاب و تجمع مایعات شود که ممکن است در توانایی قلب شما برای پمپاژ موثر اختلال ایجاد کند. این وضعیت که تامپوناد قلبی نام دارد، می تواند کشنده باشد.
 

پیشگیری از سل
اگر آزمایش شما برای عفونت نهفته سل مثبت باشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از داروهایی برای کاهش خطر ابتلا به سل فعال استفاده کنید.

فقط سل فعال مسری است. از خانواده و دوستان خود محافظت کنید اگر مبتلا به سل فعال هستید، معمولاً چند هفته طول می کشد تا با داروهای سل درمان کنید تا دیگر مسری نباشید. این نکات را برای کمک به جلوگیری از بیمار شدن دوستان و خانواده خود دنبال کنید:

در خانه بمانید،در چند هفته اول درمان به محل کار یا مدرسه نروید یا در اتاقی با افراد دیگر نخوابید.
اتاق را تهویه کنید،میکروب های سل در فضاهای بسته کوچک که هوا حرکت نمی کند راحت تر پخش می شود. اگر هوای بیرون خیلی سرد نیست، پنجره ها را باز کنید و از یک پنکه برای دمیدن هوای داخل خانه استفاده کنید.
دهان خود را بپوشانید،هر زمان که می خندید، عطسه می کنید یا سرفه می کنید از دستمال کاغذی برای پوشاندن دهان خود استفاده کنید. دستمال کثیف را در یک کیسه قرار دهید، در آن را ببندید و دور بیندازید.
ماسک بزنید،استفاده از ماسک صورت هنگامی که در اطراف افراد دیگر در طول سه هفته اول درمان هستید ممکن است به کاهش خطر انتقال کمک کند.
 

پیشگیری از بیماری سل

دوره ی درمان دارویی خود را به اتمام برسانید
 این مهمترین قدمی است که می توانید برای محافظت از خود و دیگران در برابر سل بردارید. هنگامی که درمان را زود متوقف می کنید یا از دوزهای مصرفی خودداری می کنید، باکتری های سل این شانس را دارند که جهش هایی ایجاد کنند که به آنها اجازه می دهد از قوی ترین داروهای سل زنده بمانند. سویه‌های مقاوم به دارو کشنده‌تر هستند و درمان آن‌ها دشوارتر است.

دوره درمان دارویی بیماری سل

واکسیناسیون
 در کشورهایی که سل شایع تر است، نوزادان اغلب با واکسن باسیل Calmette-Guerin (BCG) واکسینه می شوند. واکسن BCG برای استفاده عمومی در ایالات متحده توصیه نمی شود زیرا در بزرگسالان بسیار مؤثر نیست. ده ها واکسن جدید سل در مراحل مختلف توسعه و آزمایش هستند.

 

به طور خلاصه
سل (TB) یک عفونت باکتریایی است که از طریق استنشاق قطرات ریز سرفه یا عطسه یک فرد مبتلا منتشر می شود. این بیماری عمدتاً ریه ها را درگیر می کند، اما می تواند هر قسمت از بدن از جمله شکم (شکم)، غدد، استخوان ها و سیستم عصبی را درگیر کند. سل یک بیماری بالقوه جدی است، اما اگر با آنتی بیوتیک مناسب درمان شود، می توان آن را درمان کرد.



:: برچسب‌ها: سل ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شناخت بیماری سل ، انواع و درمان خانگی و دارویی سل
ایا بیماری سل کشنده است؟ آیا بیماری سل درمان دارد؟ آیا بیماری سل واگیردار است؟ برای دریافت پاسخ این سوالات مقاله زیر را مطالعه کنید.
تصویر تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴ تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴آخرین به روز رسانی: ۱۴۰۰-۱۲-۲۳ زمان مطالعه: 11 دقیقه
بیماری سل | انواع و درمان خانگی و دارویی بیماری سل


سل از دسته بیماری‌های عفونی است که در اثر مایکوباکتریوم‌های سلی ایجاد می‌گردد. این بیماری می‌تواند تمامی اعضای بدن انسان را درگیر کند و آن­‌ها را به این بیماری مبتلا نماید. شایع‌ترین شکل این بیماری، سل ریوی می‌باشد.

میکروب عامل این ایجادکننده این بیماری از طریق راه‌های تنفسی منتقل می‌شود. این میکروب با وارد شدن به ریه‌ها، ضایعه اولیه را ایجاد می‌کنند. این بیماری از طریق جریان خون و عروق لنفاوی می‌تواند مستقیما به دیگر قسمت‌های بدن راه یابد و اعضای دیگر را درگیر کند.

این بیماری دارای دو نوع

فعال
پنهان
می‌باشد
نوع پنهان این بیماری هیچ نشانه ای ندارد اما نوع فعال این بیماری می‌تواند باعث بروز برخی از نشانه ها در بدن گردد.

برای تشخیص این بیماری معمولاً پزشک صدای ریه فرد را گوش می دهد. همچنین ممکن است پزشک آزمایش خون یا آزمایش پوستی روی بدن بیمار انجام دهد. دو نوع پوستی و استخوان از دیگر انواع این بیماری هستند.

بیماری سل|انواع، علل و درمان خانگی و دارویی آن
بیماری سل ریوی
بیماری سل
بیماری سل یا تب لازم از دسته بیماری‌هایی است که در بین عموم مردم بسیار شایع می‌باشد. این بیماری می‌تواند در بسیاری از موارد موجب مرگ افراد شود. این بیماری عموما به شش‌ها حمله می کند و سپس دیگر قسمت های بدن را درگیر می نماید.

زمانی که افراد به بیماری مبتلا می شوند، می‌توانند از طریق سرفه و عطسه باکتری را به هوا منتقل و پخش نمایند. بیشتر عفونت‌ها معمولاً پنهان هستند و علامتی ندارند. این بیماری شایع و مرگبار در صورتی که درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری گردد.

نوشته های مشابه
آزمایش عفونت خون
آیا با استفاده از آزمایش عفونت خون می توان به عفونت باکتریایی و عفونت ریه ای پی برد؟

بیماری برونشیت| انواع، علائم و درمان خانگی و دارویی
بیماری برونشیت | انواع و درمان های خانگی و دارویی

انواع بیماری سل
این بیماری دارای دو نوع عفونت متفاوت است. عفونت پنهان و عفونت فعال که در ادامه به بررسی هر یک از این دو نوع می‌پردازیم:

سل فعال: در صورتی که عفونت فعال به بدن بیمار سرایت کند، باعث بروز نشانه‌هایی در بدن می‌شود. فعال این بیماری مسری است و می‌تواند به بدن دیگران سرایت کند.
سل پنهان: در حالت پنهان بیماری، باکتری به شکل غیر فعال در بدن باقی می‌ماند. علاوه بر اینکه عفونت پنهان مسری نیست، هیچ نشانه‌‌ای هم در بدن انسان به جای نمی‌گذارد. در صورتی که نوع  پنهان این بیماری درمان نشود ممکن است به نوع فعال این بیماری تبدیل گردد.
طبق تحقیقات انجام شده در خصوص این بیماری، حدود یک سوم جمعیت جهان به نوع پنهان این بیماری مبتلا هستند. در این میان ۱۰ درصد از موارد عفونت پنهان، فعال می‌گردند. معمولاً افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری سل قرار می‌گیرند بیماران مبتلا به ایدز، سوء تغذیه و افراد سیگاری از دست افرادی هستند که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

علائم بیماری سل
در صورتی که افراد به نوع پنهان این بیماری مبتلا شده باشند، هیچ علامتی را در بدن خود مشاهده نمی‌کنند. اما اگر فردی مبتلا به بیماری سل فعال باشد، ممکن است چنین علائمی را در بدن خود مشاهده نماید:

سرفه همراه با مخاط و خون
کاهش وزن
خستگی
بی‌ اشتهایی
تعریق شبانه
تب و لرز
در صورتی که این بیماری در بدن پیشرفت کند و درمان نشود می تواند باعث بروز علائم زیر در دیگر نقاط بدن انسان شود:

درد استخوان: از آنجا که این بیماری، استخوان‌های بدن را درگیر می‌کند می تواند منجر به ایجاد درد در ناحیه ستون فقرات شود. بیماری سل با تخریب مفاصل انسان باعث بروز درد در ناحیه مفاصل و استخوان‌ها می‌شود.
درد کبد و کلیه: از آنجا که بیماری سل در عملکرد سم زدایی کبد و کلیه‌ها اختلال ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث شود که در ادرار فرد مبتلا، خون دیده شود. همچنین این بیماری می‌تواند باعث ایجاد درد در کبد و کلیه‌های فرد گردد.
بیماری قلبی: سل می‌تواند روی قلب انسان اثر بگذارد. در صورتی که این بیماری قلب را درگیر کند، قلب توانایی خود را برای پمپاژ خون از دست می‌دهد. این بیماری می‌تواند انسان را به بیماری مرگباری به نام تامپوناد قلبی مبتلا نماید. بیماری تامپوناد قلبی باعث می‌شود مایع در قلب جمع گردد و خون به همه قسمت‌های قلب نرسد.
اما بهتر است برای اطمنیان از اینکه این علائم مربوط به بیماری سل می باشد با بهترین دکتر عفونی انلاین تلفنی و یا متنی مشورت بگیرید.

تشخیص بیماری سل
برای تشخیص این بیماری، پزشک با استفاده از استریوسکوپ صدای ریه­‌ی فرد را گوش می‌دهد. پزشک برای اینکه مطمئن شود گره‌های لنفاوی متورم شده اند یا خیر، گره‌های لنفاوی فرد بیمار را معاینه می‌کند. متداول‌ترین راه تشخیص این بیماری، آزمایش پوستی می‌باشد. در این آزمایش مقداری از عصاره باکتری سل به بازوی فرد تزریق می گردد.

پس از دو سه روز پزشک، ناحیه تزریق را بررسی می‌نماید. در صورتی که در ناحیه تزریق برآمدگی سفت و قرمز رنگ ایجاد شده باشد، ممکن است فرد به این بیماری مبتلا باشد. باید توجه داشته باشید که آزمایش پوستی کاملاً دقیق نیست و می‌تواند جواب مثبت یا منفی را به پزشک اشتباه نشان دهد.

آزمایش خون
آزمایش خلط
رادیوگرافی از قفسه سینه از دیگر آزمایش‌های جایگزین آزمایش پوستی می‌باشند.
تشخیص بیماری سل مقاوم یا MDR از نوع معمولی این بیماری سخت‌تر است. لازم به ذکر است که تشخیص این بیماری در کودکان نیز سخت‌تر و دشوارتر از بزرگسالان است.

درمان بیماری سل
در بسیاری از موارد پزشک برای فرد مبتلا به این بیماری، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. پزشک در طول درمان بیمار، سلامت عمومی، نوع و محل عفونت بیمار را بررسی می کند و با توجه به مقاومت احتمالی فرد نسبت به دارو، نوع آنتی بیوتیک را مشخص می‌نماید.

افرادی که به بیماری سل پنهان مبتلا هستند برای درمان به یک نوع آنتی بیوتیک نیاز دارند. اما معمولا برای افراد مبتلا به نوع فعال بیماری، چند نوع دارو تجویز می‌شود. افرادی که به نوع فعال این بیماری مبتلا هستند لازم است برای مدتی طولانی از آنتی بیوتیک تجویز شده استفاده نمایند. معمولا طول درمان استاندارد بیماری سل به یک دوره شش ماهه مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارد.

عوارض جانبی داروهای تجویز شده برای درمان این بیماری بسیار نادر است. اما ممکن است به کبد برخی از افراد آسیب وارد گردد. در صورتی که هر یک از علائم زیر را پس از مصرف دارو آنتی بیوتیک مشاهده نمودید حتماً با پزشک خود صحبت نمایید:

تب
یرقان
استفراغ
حالت تهوع
تیرگی ادرار
بی اشتهایی
حتما باید توجه کنید که کامل کردن دوره درمان اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی در صورتی که علائم بیماری در بدن شما از بین رفته است، لازم است مصرف داروها را قطع نکنید. در صورتی که باکتری در طول دوره درمان، سالم بماند می تواند در برابر داروهای تجویز شده مقاوم شود و در آینده به بیماری سل مقاوم تبدیل گردد.

همانطور که گفته شد به طور معمول برای درمان این بیماری از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود. اما با توجه به نوع بیماری ممکن است داروهای دیگری نیز تجویز شود.

درمان سل پنهان یا نهفته
برای درمان نوع نهفته یا پنهان این بیماری داروی ریفامپین استفاده می‌شود. بسته به داروهایی که برای درمان سل نهفته تجویز می‌شود، ممکن است مدت زمان درمان نوع پنهان یا نهفته این بیماری ۳ الی ۹ ماه به طول بینجامد.

افرادی که به نوع نهفته این بیماری مبتلا می‌شوند تحت درمان قرار می‌گیرند تا از پیشرفت عفونت داخل بدن و تبدیل بیماری به سل فعال جلوگیری شود. پزشک برای اطلاع از وضعیت بیمار با انجام آزمایشات منظم میزان عفونت درون بدن بیمار را بررسی می‌نماید.

درمان سل در فاز اول بیماری
زمانی که فرد به تازگی به این بیماری مبتلا شده است، طی یک دوره ۶ ماهه تحت درمان قرار می‌گیرد. در دو ماه اول از آنتی‌بیوتیک­‌هایی حاوی پیرازینامید و ایزونیازید استفاده می‌شود. در صورتی که به بدن فرد نسبت به ایزونیازید مقاومت نشان دهد، در چهار ماه دوم درمان از داروی اتامبوتول استفاده می‌شود و جایگزین ایزونیازید می‌گردد.

 درمان سل عود کننده
برای درمان بیماری سل عودکننده لازم است که قبل از تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، به منظور تعیین حساسیت نسبت به آنتی‌بیوتیک آزمایش‌هایی صورت می‌گیرد. در صورتی که عفونت مقاوم باشد لازم است به مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه فرد بیمار حداقل از چهار نوع آنتی‌بیوتیک استفاده کند.

بیماری سل|انواع علل و علائم و درمان خانگی و دارویی آن
درمان دارویی بیماری سل
آیا بیماری سل واگیردار است؟
از آنجا که علت اصلی ایجاد این بیماری، باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می‌باشد، می‌تواند به راحتی از راه‌های مختلف در هوا منتشر شود. در صورتی که فرد مبتلا، سرفه کند یا عطسه بزند می تواند این باکتری را در هوا منتشر نماید.

باکتری این بیماری به آسانی در هوا منتشر می‌شود اما نمی‌تواند به راحتی فرد را بیمار کند. معمولاً افرادی که با فرد مبتلا به بیماری سل زندگی می‌کنند یا در یک محل مشترک با او کار می‌کنند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گیرند. در صورتی که افراد حداقل دو هفته تحت درمان قرار گیرند دیگر ناقل بیماری نمی‌باشند.

 

پیشگیری از ابتلا به بیماری سل
بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، حضور نیافتن در محلی است که بیمار در آنجا قرار دارد. بهتر است فرد مبتلا برای پوشاندن کامل دهان خود از ماسک استفاده کند. افراد می‌توانند برای جلوگیری از گسترش باکتری ایجاد کننده سل در هوا، از سیستم تهویه استفاده نمایند.

واکسن ب ث ژ: واکسن باسیل کالمت گورین با نام واکسن ب ث ژ نیز شناخته می‌شود و برای پیشگیری از ابتلا به سل استفاده می گردد.
این واکسن از باسیل ضعیف شده بیماری سل گاوی ساخته می شود و نام آن برگرفته از کاشفین این واکسن یعنی آلبرت کالمنت و کامل گرین می‌باشد.
واکسن ب ث ژ می‌تواند برای یک دوره ۱۵ ساله فرد را از ابتلا به این بیماری محافظت نماید. با توجه به جغرافیای انسانی و آزمایشگاهی میزان قدرت اثر این واکسن متفاوت می‌باشد.
در کشورهای مختلف این واکسن به بدن کودکان تزریق می‌شود و از ابتلای آنان به این بیماری جلوگیری می کند. این در حالی است که در کشور آمریکا مصرف عمومی واکسن ب ث ژ توصیه نمی‌گردد. واکسن ب ث ژ در بزرگسالان تاثیر چندانی ندارد و حتی می‌تواند به روی نتایج آزمایش پوستی تاثیر بگذارد.
واکسیناسیون  ب ث ژ وجود ندارد، بعضی از کشورها فقط استفاده از آن را توصیه می‌کنند و برخی دیگر که برنامه‌های ایمن‌سازی را اجرا کرده‌اند.
چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سل هستند؟
همانطور که اشاره شد افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سل فعال قرار می‌گیرند. مصرف تنباکو می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش دهد. تقریبا ۸ درصد از موارد ابتلاء به سل، به دلیل مصرف دخانیات می‌باشد.

افراد زیر نیز ممکن است به بیماری سل مبتلا گردند:

دیابت
بیماری شدید کلیه
سرطان‌های سر و گردن
درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی
وزن بدن کم و تغذیه نامناسب
افرادی که داروهایی برای پیوند اعضا مصرف می‌کنند.
افرادی که از داروهای خاصی برای درمان آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و پسوریازیس استفاده می کنند.
نوزادان و کودکان خردسال
مسافرت به کشورهایی است که در آنها این بیماری بسیار شایع و رایج است می تواند احتمال ابتلای افراد به این بیماری را افزایش دهد. در ادامه به بررسی کشورهایی که بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را دارند می‌پردازیم:

آفریقا
افغانستان
پاکستان
هندوستان
بنگلادش
اندونزی
چین
فیلیپین
ویتنام
روسیه
آمریکای شمالی
درمان گیاهی‌بیماری سل
سیر: سولفوریک موجود در گیاه سیر باعث می‌شود که میکروب و باکتری‌های مضر از بین بروند. خاصیت ضد باکتریایی و آلیسین موجود در این گیاه مانع رشد باکتری عامل ایجاد کننده سل می‌شود. شما می‌توانید مقداری سیر له شده را به همراه یک فنجان شیر جوشانده میل فرمایید. لازم است که از مخلوط شیر و سیر به مدت چند ماه استفاده کنید.
پرتقال‌: میوه پرتقال به دلیل داشتن مواد معدنی می‌تواند برای درمان این بیماری مفید واقع گردد. مصرف آب پرتقال باعث می‌شود که ایمنی بدن افزایش یابد. شما می‌توانید یک لیوان آب پرتقال تازه را به همراه کمی نمک و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نمایید و دوبار در روز از آن مصرف کنید.
موز:مواد مغذی و کلسیم موجود در میوه موز باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن تقویت شود. این میوه می‌تواند به کاهش سرفه و تب کمک شایانی کند. شما می‌توانید روزانه یک عدد موز را به صورت خام مصرف نمایید.
نعناع: از آنجا که گیاه نعنا دارای خواص ضدباکتری می‌باشد، برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نعناع ارگان‌های مختلف بدن را احیا می‌کند و باعث جلوگیری از ایجاد عوارض جانبی خطرناک داروهای درمان بیماری سل در بدن می‌شود. یک قاشق چای خوری آب نعناع را به همراه یک قاشق چای خوری عسل و سرکه و نصف فنجان آب هویج مخلوط نمایید. هر چند ساعت یکبار مقداری از این محلول را بنوشید.
چای سبز: آنتی اکسیدان موجود در چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. چای سبز دارای  ترکیبات پلی فنل است. این ترکیبات از تکثیر باکتری ایجادکننده این بیماری جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید چای سبز را از بازار خریداری کرده و روزانه از دمنوش آن استفاده نمایید.
بیماری سل استخوان (Bone tuberculosis) چیست؟
زمانی که فرد به بیماری سل مبتلا می‌شود، ممکن است باکتری به خارج از ریه‌های فرد منتشر گردد و گسترش یابد. این بیماری می‌تواند از طریق غدد لنفاوی به استخوان‌ها ستون فقرات یا مفاصل منتقل گردد. سل استخوان یک بیماری بسیار نادر است. اما از آنجا که بیماری ایدز همواره در حال پیشرفت و افزایش در میان مردم می‌باشد این بیماری نیز در حال افزایش است.

این بیماری تا حدی در کشورهای مختلف، توسعه یافته است. تشخیص بیماری سل استخوان بسیار دشوار است و در صورتی که درمان نشود، می‌تواند مشکلات جدی را در بدن ایجاد کند. در نتیجه این بیماری، سفتی و آبسه در مفاصل آسیب‌دیده ایجاد می‌شود. سل استخوان، مفاصل لگن و زانو را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همانطور که گفته شد تشخیص این بیماری استخوان به ویژه سل نخاعی بسیار دشوار است در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری فرد دردی را احساس نمی کند و بیمار هیچ علامتی ندارد. گاهی ممکن است این بیماری در ریه‌ها خنثی باشد و بیمار به هیچ عنوان از وجود این بیماری اطلاع  نیابد.

هنگامی که این بیماری پیشرفته شده باشد علائمی خطرناک را در بدن ایجاد می کند این علائم عبارتند از:

کوتاه شدن اندام در کودکان
عوارض عصبی
ناهنجاری‌های استخوانی
پاراپلژی
بیماری سل| انواع، علائم و درمان خانگی و دارویی
روز جهانی بیماری سل و پیشگیری از آن
راه‌های درمانی بیماری سل استخوان
همانطور که گفته شد بیماری سل استخوان می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی بسیار دردناکی در بدن افراد می‌گردد. در صورتی که افراد به طور منظم از داروها استفاده نمایند آسیب ایجاد شده قابل برگشت است. هر چه زودتر بیماری سل استخوان تشخیص داده شود مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به درمان آن کمک کند.

انواع بیماری سل استخوان
این بیماری می‌تواند هر یک از اندام های زیر را درگیر کند:

ستون فقرات
مفصل ران
آرنج
مفصل زانو
مفصل مچ پا
سل اندام فوقانی
چه داروهایی برای درمان بیماری سل استخوان تجویز می‌شود؟
برای درمان این بیماری لازم است داروهایی مانند

ریفامپین
اتامبوتول
پیرازین آمید مصرف شود.
لازم است که داروهای ذکر شده به مدت ۶ تا ۱۸ ماه مورد استفاده قرار گیرند.

بیماری سل پوستی چیست؟
عامل ایجاد این بیماری پوستی باکتری مایکوباکتریوم کلوزیس می‌باشد. این باکتری با نام باسیل کخ نیز شناخته می‌شود. بیماری سل پوستی انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر یک از انواع مختلف سل پوستی می‌پردازیم:

 سل پوستی وارتی :در صورتی که فردی به بیماری پوستی وارتی مبتلا شود ضایعاتی برجسته مانند زگیل روی بدن او پیدا می شود. با گذشت زمان این برجستگی‌ها بزرگ­تر می‌شوند و ممکن است به صورت یک پلاک قرمز یا قهوه ای رنگ در آیند. این پلاک‌ها بسیار زمخت و سفت می‌باشند.
شانکر سل :شانکر بعد از تلقیح میکروب عامل بیماری، روی پوست فرد ایجاد می‌گردد. در صورتی که فردی به این نوع از سل پوستی مبتلا شود علائم و ضایعات آن را بعد از ۲ الی ۴ هفته در بدن خود مشاهده می‌کند. ضایعات پوستی بیماری شانکر به صورت دانه یا برجستگی‌های قرمز رنگ روی پوست ایجاد می‌شود. این ضایعات و برجستگی‌ها بدون درد هستند اما حالت سفتی دارند. با گذر زمان این ضایعات به زخم تبدیل می‌شود که می‌تواند برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. به مرور زمان ضایعات شانکر سل خود به خود بهبود می‌یابند اما آثار آن‌­ها به روی بدن باقی می‌ماند.
اسکروفولودرما :ضایعات پوستی اسکروفولودرما به صورت توده و ندول های زیر پوستی نمایان می‌شوند. این ندول‌ها حالتی مواج دارند و با گذر زمان به نکروز تبدیل می‌شوند. زمانی که ندول‌ها به نکروز تبدیل شوند، ترشحاتی از آن‌ها خارج می‌شود.
چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سل پوستی قرار می گیرند؟
طبق تحقیقات انجام شده در زمینه نوع پوستی این بیماری، دانشمندان دریافتند، بیشتر بانوان به این بیماری پوستی مبتلا می‌شوند. لازم به ذکر است که در شهر زاهدان واقع در کشور ایران، بسیاری از افراد به بیماری سل پوستی دچار می‌شوند.



:: برچسب‌ها: سل , درمان سل ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سل ، درمان مریضی سل

سل یک بیماری عفونی واگیر مي باشد. بيماري سل از سال هاي بسيار دور وجود داشته و افراد بسيار مشهوري نيز در دنيا به اين بيماري مبتلا شده اند. اين بيماري از قديم در کشور ما شناخته شده بود. در گذشته به اشتباه تصور مي کردند که نفرين کسي و يا شدت غم و غصه علت اصلي ابتلا به بيماري سل است.در كتاب هاي غربي به اين بيماري توبركولوز (Tuberculosis) و به اختصار «تی بی» (TB) گفته می شود.

بیماری سل یکی از مهمترین بيماريهاي عفوني قرن حاضر مي باشد که توانائي درگير نمودن کليه ارگان هاي بدن را دارد ولي ريه ها بيشتر به سل مبتلا مي شوند.از سال ۱۹۸۲ همه پزشکان دنيا معتقد بودند که اين بيماري تا سال ۲۰۰۰ كنترل و بحث آن فقط محدود به كتب پزشكي خواهد بود، ولي اين اميد ده سال بيشتر به طول نيانجاميد، به طوري كه در سال ۱۹۹۳ اين بيماري از طرف سازمان بهداشت جهاني به عنوان يك فوريت جهاني اعـــــلام مي گردد.بروز ۱۰ ميليون مورد جديد سل و درمان تنها دو سوم از آنها كه متأسفانه در بيش از ۵۰ درصد موارد درمان ناقص بوده، عمق فاجعه را در اين سالها نشان مي دهد.بروز سه همه گيري از اين بيماري در دو دهه اخير دور نماي كنترل اين بيماري را در آينده نزديك بسيار مبهم نشان مي دهد. ايجاد همه گيري بيماري ايدز و متعاقب آن سل مقاوم به دارو، جهان كنوني را با تمام پيشرفت هاي عظيم در علم پزشكي از نظر كنترل بيماري سل، بيش از يك قرن به عقب برگردانده است. امروزه در دنيا هر ساله بيش از ۸ ميليون نفر به اين بيماري مبتلا مي شوند و تاكنون يك سوم مردم جهان بدون آنكه احساس بيماري كنند به ميكروب اين بيماري آلوده شده اند.

عامل بیماری سل چیست؟

میکروبی میله ای شکل (شبیه مداد) و بسيار کوچک به اندازه ۰۰۰۰۰۳/۰ متر وارد بدن شما شده که تنها توسط ميكروسكوپ ديده مي شود. به اين ميكروب ميله اي شكل «باسيل سل» مي گويند. باسيل سل چون بسيار كوچك مي باشد، به راحتي در هوا شناور مي ماند. چون عامل اين بيماري ميكروب مي باشد، لذا ممكن است اين بيماري از شما به افراد سالم منتقل گردد.

سل چگونه از بیمار به فرد سالم منتقل می شود؟

میکروب سل به صورت ذرات ریز وارد هوا شده و نظیر سرماخوردگی منتقل می شود. اين ذرات در صورتي که مبتلا به سل ريوي باشيد توسط سرفه، عطسه، صحبت، خنده و يا فرياد شما، ايجاد و در هوا پخش مي شوند. يک سرفه مي تواند ۳۰۰۰ ذره ميکروبي وارد هوا نمايد و ۵ دقيقه صحبت کردن نيز همين تعداد ذره توليد مي كند و عطسه نيز تعداد بيشتر ايجاد مي نمايد. اين ذرات ميكروبي چون بسيار كوچك هستند، در هواي موجود در هر فضاي بسته براي مدت طولاني مي توانند به طور معلق باقي بمانند. ميكروب سل در خلط كاملاً خشك شده و يا در گرد و غبار معلق پس از ۸ تا ۱۰ روز از بين مي رود. اين ميكروب در خاك سرد و سايه دار حداقل ۶ ماه زنده مانده و در خلط در حال پوسيدن و تجزيه، هفته ها و ماهها مقاومت دارد. لذا هواي اطاق آلوده شده به ميكروب سل توسط شما، مي تواند حتي در زمان غياب شما نيز موجب انتقال بيماري گردد.

زمانی که فرد سالم در هوای آلوده به این ذرات میکروبی تنفس کند، ميکروب سل را وارد ريه خود کرده و اين ميكروب خود را در عرض ۴۸ ساعت به نقاط مختلف بدن مي رساند. ولي بعد از آن بدن دفاع كرده و اجازه گسترش و فعاليت را به ميكروب سل نمي دهد.جهت انتقال بيماري سل، تماس هاي طولاني و ورود تعداد زياد ميكروب سل نياز است.

انتقال میکروب سل از شما به اطرافیان بستگی به سه عامل واگیر بودن بیماري سل شما، محيطي که تماس در آن اتفاق مي افتد و مدت زمان تماس دارد. بهترين راه براي توقف انتقال، دوري شما از اطرافيان و شروع درمان دارويي مي باشد. شروع درمان دارويي در کاهش انتقال بيماري بسيار موثر مي باشد به طوري که واگيري بيماري سل شما را سريعاً بعد از دوهفته از شروع درمان حتي در صورت مثبت بودن آزمايش خلط شما کاهش داده و در طول زمان مصرف دارو ادامه خواهد داد.

افرادی که به مدت طولانی در تماس نزدیک با بیماران مسلول واگیر مي باشند بيشترين ميزان خطر ابتلاء به سل را دارا هستند. تماس نزدیک بیمار معمولاً با اعضای خانواده، هم اطاقی، دوستان و همکاران رخ می دهد. اين افراد به دليل تماس با ميکروب سل، در معرض خطر ابتلاء به عفونت سل مي باشند. مکان های پرازدحام، کوچک، سربسته، کم نور، بدون تهویه مناسب و مرطوب بهترین شرایط را برای تسهيل انتقال عفونت ايجاد مي کنند. تابش مستقیم آفتاب در عرض ۵ دقیقه باسیل سل را از بین می برد. لذا در کشورهاي گرمسير تماس مستقيم اشعه آفتاب روش مناسبي براي از بين بردن ميکروب سل است. به همين دليل گسترش و سرايت بيماري بيشتر در خانه ها يا کلبه هاي تاريک اتفاق مي افتد.

آیا تمام افرادی که با میکروب سل آلوده شده اند به این بیماري مبتلا مي شوند؟

خیر. ورود میکروب سل به ریه ها مساوی با ابتلاء به سل نیست، چون سيستم ايمني بدن در مقابل اين ميکروب دفاع کرده و اطراف آن را يک ديواره محکم دفاعي كشيده و آن را غيرفعال و خفته مي كند. لذا در اين حالت در اكثر موارد فرد حتي متوجه ورود ميكروب به بدن خود و اين دفاع بدن در ريه هاي خود نمي شود. به خاطر همين است كه تاكنون يك سوم مردم به اين ميكروب آلوده شده اند ولي خود از اين موضوع اطلاع ندارند.

تنها در ۱۰% موارد این دیواره دفاعی به دلائل مختلف تخریب شده و میکروب هاي خفته و غيرفعال سل بيدار شده و شروع به تکثير مي کنند. در اين زمان به دليل فعاليت شديد ميکروب سل بيمار دچار علائم بيماري سل مي شود و در اين مرحله به اين فرد «بيمار مسلول» مي گويند. پس فرد آلوده شده به ميکروب سل (عفونت يافته) بيمار نبوده و كاملاً سالم مي باشد. اين فرد حتي ميكروب سل را به ديگران منتقل نمي كند و احساس ناخوشي نيز نمي كند. راديوگرافي ريه اين افراد نيز كاملاً طبيعي خواهد بود. ولي اين افراد تست پوستي سل (تست توبركولين) مثبت دارند.

سل کدام عضو بدن را مبتلا می کند و انواع آن کدام است؟

این بیماری قادر است تمام اعضای بدن را مبتلا کند. بیشترين عضوي که در بدن مبتلا مي شود ريه ها (شش ها) مي باشند. لذا سل ريوي شايعترين نوع سل است. در صورتي که سل اعضاي ديگر بدن را به جز ريه ها درگير کند به آن سل خارج ريوي گفته شده که تحت نام همان عضو درگير ناميده مي شود. نظير سل غدد لنفاوي يا سل استخوان يا سل ادراري يا سل مغز (مننژيت سلي) و غيره.

انواع سل ریوی کدام است؟

در سل ریوی اغلب خلط ایجاد می شود. اگر در آزمایش ميکروسکوپي خلط بيمار ميکروب سل مشاهده شد به آن سل ريوي خلط مثبت و اگر ميکروب سل مشاهده نشود به آن سل ريوي خلط منفي مي گويند.

آیا تمام انواع سل مسری بوده و به اطرافیان منتقل می شود؟

خیر. تنها بیمار مبتلا به سل ریوی خلط مثبت می تواند ميکروب را در هوا پخش کرده و بيماري را به اطرافيان منتقل نمايد، لذا در اکثر موارد سل ريوي خلط منفي و انواع سل خارج ريوي مسري نبوده و به ديگران منتقل نمي شوند.

بیماری افراد مبتلا به سل ریوی خلط مثبت تا چه زمانی به اطرافيان سرايت مي کند؟

بیماری این افراد از زمانی که دچار سرفه و خلط شده اند تا ۲ هفته از شروع درمان دارویي ضد سل براي اطرافيان خطر سرايت دارد. بعد از آن اين افراد هيچگونه خطري براي اطرافيان ندارند.

علایم انواع سل کدام است؟

بیماری سل خود را به هر شکل ممکن است نشان دهد. در کشور ما که این بیماری شيوع نسبتاً زيادي دارد در بسياري از موارد در تشخيص بيماري، بايد سل را به خاطر داشت. بيماري سل ممکن است شبيه بيماريهاي ديگر تظاهر نمايد. اين تظاهرات ممكن است شبيه بيماريهاي ديگر نظير ذات الريه، برونشيت، آبسه ريوي، سرطان و عفونت هاي قارچي باشد.

بیمار مبتلا به بیماری سل می تواند دارای علائم عمومي، ريوي يا وابسته به ارگان هاي ديگر بدن و يا ترکيبي از اين موارد باشد.

علائم و نشانه های عمومی :

بیماری سل معمولاً ایجاد علائم بیماری مي نمايد، ولي بسياري از بيماران حتي آنهايي که بيماري پيشرفته دارند، علائم خفيف و آهسته اي داشته که ممکن است به طور معمول در نظر گرفته نشود. تعدادي از بيماران مبتلا به سل خارج ريوي نيز در حقيقت ممکن است بدون علامت باشند. معمولاً بايد در بيماران يا افراد بدون علامت که علائم خفيف يا غيرواضح دارند، از طريق بررسي سابقه تماس، راديوگرافي غيرطبيعي ريه، واكنش مثبت تست سل و يا كشت مثبت ميكروب سل پي به بيماري برد. تعدادي از بيماران ممكن است در ابتدا براي مدت چند هفته تا چند ماه احساس خستگي، بي اشتهايي، كاهش وزن، ضعف عمومي، تعريق شبانه بخصوص در نيمه فوقاني بدن، قاعدگي نامنظم يا تب هاي خفيف نمايند. اين علائم و نشانه ها اغلب در زمان فعاليت كاري شديد يا استرس هاي هيجاني تشديد مي گردند.

سل در بیماران دیگر ممکن است به صورت یک بیماری تب دار حاد، به همراه لرز و علائم عمومي شبيه آنفولانزا بروز نمايد. در اين حالت بيماران تا زماني که احساس مي کنند، این علائم مربوط به یک عفونت ساده نظیر سرماخوردگی بوده و خودبخود برطرف می شود، به پزشک مراجعه نمي نمايند. علائم حاد ممکن است طولاني و مزمن شوند.

تشخیص بیماری سل چگونه است؟

تشخیص بیماری سل ریوی در قدم اول در افراد مشکوک (بيش از دو هفته سرفه داشته و يا خلط خوني دارند) سه نوبت آزمايش خلط مي باشد.

در آزمایشگاه سل با بررسی خلط در زیر میکروسکوپ می توانند ميکروب سل را مشاهده نمايند. اگر ميکروب سل در آزمايش خلط مشاهده نشد آنگاه پزشک با عكس برداري (راديوگــرافي) از ريه هاي بيمار مي تواند پي به وجود بيماري سل در بيمار ببرد. انواع سل ديگر را مي توان با آزمايش ادرار، آب جمع شده در ريه ها و يا شكم و نمونه برداري از غدد لنفاوي و ديگر ضايعات شناسايي كرد.

آیا بیماری سل درمان پذیر است؟

بلی. ، خوشبختانه امروزه با داروهای موجود در بازار نزدیک به ۱۰۰% بهبودی کامل پیدا مي نماييد. اکثر داروهاي ضد سل خوراکي بوده و نيازي به بستري شدن در بيمارستان ندارد.

اصولی را که باید در درمان دارویی بیماري سل خود رعايت نماييد تا بهبودي يابيد کدامند؟

حتماً تمام انواع داروهای تجویز شده را مصرف نمایید.از کم و زیاد کردن خودسرانه مقدار هر يک از داروها با هر بهانه اي پرهيز نماييد.نظم در مصرف داروها را رعايت نماييد و آنها را به همان روشي که توسط مسئولين مربوطه توصيه شده مصرف نماييد (مثلاً اگر بايد داروها را هر روز مصرف نماييد آن را حتماً رعايت نماييد).

طول دوره درمانی را که حداقل ۶ ماه است، کاملاً رعایت نمایید و مصرف داروها را به بهانه اینکه بهبودي حاصل کرده و ديگر نيازي به ادامه داروها نيست، بطور خودسرانه قطع نکنيد.

درمان بیماری سل چگونه است؟

اگر شما قبلاً به دلیل ابتلاء به بیماری سل داروهای ضد سل مصرف نکرده اید، به مدت حداقل ۶ ماه، از ۴ نوع داروي خوراکي مخصوص درمان سل که به صورت قرص و کپسول مي باشند، براي شما تجويز خواهند کرد. اين داروها را شما مي توانيد به راحتي با نظارت يك فرد ديگر استفاده نماييد. لذا نيازي به بستري شدن در بيمارستان و يا آسايشگاه نخواهد بود.

در صورتیکه شما قبلاً به دلیل ابتلا به بیماری سل به مدت ۶ ماه داروهای ضد سل مصرف کرده باشيد، براي شما به مدت حداقل ۸ ماه، از ۵ نوع داروي مخصوص درمان سل که به صورت خوراکي و تزريق مي باشند، تجويز خواهند کرد.



:: برچسب‌ها: سل ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

بیماری سل ، اطلاعات کامل درباره بیماری سل و راههای درمان سل

درباره بیماری سل

سل یک بیماری عفونی است که به طور معمول توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (MTB) ایجاد می‌شود. میکروب عامل این ایجاد کننده این بیماری از طریق راه‌های تنفسی منتقل می‌شود. این میکروب با وارد شدن به ریه‌ها، ضایعه اولیه را ایجاد می‌کنند. این بیماری از طریق جریان خون و عروق لنفاوی می‌تواند مستقیماً به دیگر قسمت‌های بدن راه یابد و اعضای دیگر را درگیر کند. از آنجا که علت اصلی ایجاد این بیماری، باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می‌باشد، می‌تواند به راحتی از راه‌های مختلف در هوا منتشر شود. در صورتی که فرد مبتلا، سرفه کند یا عطسه بزند می تواند این باکتری را در هوا منتشر نماید. حدود 10 درصد از عفونت‌های نهفته سل، به فرم فعال آن تبدیل می‌شوند که در صورت عدم درمان، ممکن است موجب مرگ مبتلایان شود. در درمان سل، از آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌شود. درمان مؤثر سل، به دلیل ساختار غیرمعمول و ترکیب شیمیایی دیواره سلول مایکوباکتریوم که مانع ورود داروها است، بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها را بی اثر می‌کند و دشوار خواهد بود. بهتر است که سل فعال با ترکیبی از چندین آنتی‌بیوتیک برای کاهش خطر ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها درمان شود. مثبت بودن آزمایش برای باکتری سل نیز نیاز به عکس برداری از قفسه سینه دارد. اگر مبتلا به سل فعال باشید، نتیجه این آزمایش معمولاً غیرطبیعی خواهد بود و احتمالاً تصویربرداری، ناحیه ای سایه دار را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

بیماری سل چیست؟

بیماری سل، یک بیماری عفونی باکتریایی است که از طریق وارد شدن قطرات ریز پخش شده در هوا، توسط سرفه یا عطسه فرد مبتلا منتشر می‌شود. بیماری سل جزء دسته بیماری‌های تنفسی است و به‌طور مستقیم، ریه را درگیر می‌کند؛ ولی در موارد حاد، عوارضی را برای دیگر اعضای بدن مانند غدد، شکم، استخوان‌ها و سیستم عصبی به همراه دارد.

علت ابتلا به بیماری سل

سل ناشی از باکتری است که از طریق قطرات میکروسکوپی منتشر شده در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که فردی مبتلا به سل، درمان نشده، سرفه، صحبت کند، عطسه کند یا تف کند. اگرچه سل مسری است؛ اما گرفتن آن آسان نیست. احتمال ابتلا به بیماری سل از شخصی که با او زندگی می کنید یا با او کار می کنید بسیار بیشتر از فرد غریبه است. بیشتر افراد مبتلا به سل فعال که حداقل دو هفته تحت درمان دارویی مناسب بوده اند دیگر مسری نیستند.

اچ آی وی و سل:

از دهه 1980، به دلیل شیوع HIV، ویروس عامل ایدز، تعداد موارد سل به طرز چشمگیری افزایش یافته است. عفونت با اچ آی وی سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و کنترل بدن برای باکتری های سل را دشوار می کند. در نتیجه، افراد مبتلا به HIV چندین برابر بیشتر از افرادی که HIV مثبت ندارند، به سل و پیشرفت از بیماری نهفته به بیماری فعال مبتلا می شوند.

علائم بیماری سل

  • سرفه ای که سه هفته یا بیشتر طول بکشد.
  • سرفه کردن خون
  • درد قفسه سینه، یا درد همراه با تنفس یا سرفه
  • لاغری ناخواسته
  • خستگی
  • تب
  • عرق شبانه
  • لرز
  • از دست دادن اشتها

سل همچنین می تواند سایر قسمت های بدن شما، از جمله کلیه ها، ستون فقرات یا مغز را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که سل خارج از ریه های شما رخ می دهد، علائم و نشانه ها با توجه به اندام های درگیر متفاوت است. به عنوان مثال، سل ستون فقرات ممکن است به شما کمردرد دهد و سل در کلیه ها ممکن است باعث ادرار خون شود.

 

انواع بیماری سل

اگرچه بدن شما ممکن است باکتریهای عامل سل را در خود جای دهد؛ اما سیستم ایمنی بدن شما معمولاً می تواند مانع بیماری شما شود. به همین دلیل، پزشکان سل را به دو نوع تقسیم می نمایند:

سل نهفته

در این شرایط، بیمار به عفونت سل مبتلا است؛ اما باکتری ها در بدن فرد در حالت غیر فعال باقی می مانند و علائمی ایجاد نمی کنند. سل نهفته که به آن عفونت سل یا سل غیرفعال نیز گفته می شود، مسری نیست. این بیماری می تواند به سل فعال تبدیل شود، بنابراین درمان برای فرد مبتلا به سل نهفته و کمک به کنترل شیوع سل مهم است. تخمین زده می شود که 2 میلیارد نفر سل نهفته داشته باشند.

سل فعال

این شرایط باعث بیماری فرد می شود و در بیشتر موارد به دیگران نیز سرایت می کند. ممکن است در چند هفته اول پس از آلوده شدن به باکتری سل رخ دهد یا ممکن است سالها بعد اتفاق بیفتد.

عوامل خطر سل

هر کسی می تواند به بیماری مبتلا شود؛ اما عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند، از جمله:

  • ضعف سیستم ایمنی بدن: یک سیستم ایمنی سالم اغلب با موفقیت با باکتری این بیماری مبارزه می کند. با این حال، چندین بیماری و داروها می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، از جمله HIV/AIDS، دیابت، بیماری شدید کلیه، برخی سرطان ها، درمان سرطان مانند شیمی درمانی، داروهای جلوگیری کننده از رد اعضای پیوندی، برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و پسوریازیس، سوء تغذیه یا وزن کم بدن
  • سفر یا زندگی در مناطق خاص: در صورت زندگی، مهاجرت یا سفر به مناطقی با نرخ بالای سل، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است. مناطقی شامل: آفریقا، آسیا، اروپای شرقی، روسیه و آمریکای لاتین

عوامل دیگر:

  • استفاده از تنباکو: مصرف دخانیات خطر ابتلا به این بیماری و مرگ ناشی از آن را تا حد زیادی افزایش می دهد
  • اشتغال در بخش مراقبت های بهداشتی: تماس منظم با افراد بیمار شانس قرار گرفتن در معرض باکتری سل را افزایش می دهد. استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها خطر ابتلا را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • تماس با فردی که مبتلا به سل است: تماس نزدیک با فرد مبتلا به سل خطر بیماری شما را افزایش می دهد.

روشهای تشخیص بیماری سل

قبل از انجام هرگونه تستی، پزشک مواردی مانند بررسی سابقه‌ی بیماری‌های قبلی و معاینه‌ی فیزیکی را انجام می‌دهد.

۱. آزمایش خلط

از آنجا که سل می‌تواند نهفته یا فعال باشد، تشخیص قطعی سل با استفاده از کشت خلط انجام می‌شود. دریافت جواب این تست، ۴ تا ۸ هفته به طول می‌انجامد.

۲. تست سل (تست مانتو)

تست پوستی سل که اصطلاحاً به آن تست پوستی توبرکولین یا PPD نیز گفته‌می‌شود، آزمایشی است که برای تعیین اینکه آیا کسی سیستم ایمنی بدن در مقابل باکتری مسبب سل، پاسخ ایمنی ایجاد‌کرده‌است یا خیر. این آزمایش شامل تزریق توبرکولین (عصاره‌ی‌ ساخته‌شده از باکتری از‌بین‌رفته) به پوست است. در حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از تزریق، پوست از نظر ورم بررسی می‌شود. اگر در محل تزریق PPD روی پوست، جوشی با اندازه‌ی بیش از ۵ میلی‌متر ایجاد‌شده‌باشد، تست مثبت تلقی می‌شود. در افرادی که اکنون مبتلا به سل هستند، افرادی که در گذشته در معرض آن بوده باشد یا افرادی که واکسن ب‌ث‌ژ علیه سل دریافت کرده‌باشند، پاسخ تست می‌تواند مثبت باشد. این آزمایش می‌تواند نتایج مثبت کاذب داشته‌باشد (به خصوص در افرادی که با واکسن ب‌ث‌ژ برای سل واکسینه شده‌اند). نتایج منفی کاذب می‌تواند در بیمارانی که نقص ایمنی دارند، ایجاد شود.

۳. آزمایش خون

برای تأیید یا رد سل پنهان یا فعال ممکن است از آزمایش خون استفاده شود. در این آزمایشات از فناوری پیشرفته‌ای برای اندازه‌گیری واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری سل استفاده شده‌است. علاوه بر این، ممکن است از یک آزمایش PCR (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز) برای شناسایی آنتی‌ژن‌های سطح باکتری سل استفاده‌شود.

۴. آزمایشات تصویربرداری از ریه

آزمایش دیگر، عکس اشعه‌ی ایکس از قفسه‌ی سینه و سی‌تی‌اسکن ریه است که می‌تواند شواهدی از عفونت ریه را نشان‌دهد.

درمان سل

سل یک بیماری قابل درمان است. همه‌ی افراد مبتلا به سل، بدون توجه به فعال یا نهفته‌بودن بیماری، به درمان نیاز دارند. مصرف آنتی‌بیوتیک برای یک دوره‌ی ۶ تا ۹ ماهه می‌تواند این بیماری را از بین ببرد. چندین آنتی بیوتیک مختلف برای درمان این بیماری استفاده‌می‌شود؛ زیرا برخی از اشکال سل در برابر آنتی‌بیوتیک‌های خاصی مقاوم هستند. درمان سل به نوع عفونت سل و حساسیت دارویی باکتری بستگی دارد. برای درمان سل، از داروی ضد‌سل استفاده می‌شود. این داروها عبارتند از:

  • ایزونیازید (INH)
  • ریفامپین (RIF)
  • ریفاپنتین (RPT)
  • اتامبوتول (EMB)
  • پیرازینامید.

آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی مانند:

  • آمیکاسین
  • کاپرئومایسین
  • کانامایسین
  • بداکویلین
  • اتیونامید
  • اسید پارا آمینو سالیسیلیک

عوارض ابتلا به سل

سل بدون درمان، می تواند کشنده باشد. بیماری فعال درمان نشده معمولاً ریه های شما را تحت تأثیر قرار می دهد؛ اما می تواند سایر قسمت های بدن شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. عوارض سل عبارتند از:

  • درد ستون فقرات: کمردرد و سفتی از عوارض شایع سل هستند.
  • آسیب مفصل: آرتریت ناشی از سل (آرتریت سلی) معمولاً باسن و زانو را درگیر می کند.
  • تورم غشاهای پوشاننده مغز (مننژیت): این عارضه می تواند باعث سردرد دائمی یا متناوب شود که برای هفته ها رخ می دهد و تغییرات ذهنی احتمالی را ایجاد می کند.
  • مشکلات کبدی یا کلیوی: کبد و کلیه ها به فیلتر کردن مواد زائد و ناخالصی ها از جریان خون کمک می کنند. سل در این اندام ها می تواند عملکرد آنها را مختل کند.
  • اختلال های قلبی: به ندرت، سل می تواند بافت هایی را که قلب شما را احاطه کرده اند، آلوده کند و باعث التهاب و تجمع مایعات شود که ممکن است در توانایی قلب شما برای پمپاژ مؤثر اختلال ایجاد کند. این وضعیت که تامپوناد قلبی نام دارد، می تواند کشنده باشد.


:: برچسب‌ها: سل , بیماری سل ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

معرفی کامل رشته پزشکی – رتبه قبولی، دوره دانشجویی، درآمد پزشک، سختی ها، تخصص ها و …

معرفی رشته های گروه تجربی ۵۳۰ نظرها

در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ اطلاعاتی در مورد رشته پزشکی در اختیار شما قرار میدیم که در هیچ سایت یا منبع دیگری اینقدر کامل و جامع توضیح داده نشده و با خواندن مطالب این صفحه تقریبا تمام اطلاعاتی که درباره رشته پزشکی نیاز دارید رو بدست خواهید آورد و بیشتر از این نیازی به تحقیق در مورد شغل پزشکی نخواهید داشت. اگر باز هم سوالی باقی ماند در قسمت نظرات انتهای همین صفحه بپرسید.

برای پزشکی قبول شدن باید زحمت زیادی کشید و این رو هیچ کس نمیتونه انکار کنه. برای قبولی دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته ها هم باید زحمت کشید و تنهای کسانی قبول میشن که با علاقه زیاد برای رسیدن به این رشته ها تلاش می کنند. در خیلی از دانشجوهای دندانپزشکی علاقه اولیه به پزشکی دیده میشه. اما چرا پزشکی رو انتخاب نکردند؟ در بین بعضی از دانشجوهای پزشکی هم پشیمانی از اینکه رشته دندانپزشکی رو انتخاب نکردند موج میزنه. نه تنها بین دانشجوها، بلکه بین فارغ التحصیلان این دو رشته هم گاها کسانی وجود دارن که میگن ای کاش اون یکی رشته رو انتخاب می کردم! آمار تغییر رشته از دندانپزشکی به پزشکی و بالعکس در خیلی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور تایید کننده این قضیه است. هر کسی برای رشته ای مناسب تره. این که فکر کنیم فلان رشته برا همه کنکوری ها بهترین رشته است کاملا غلطه هرچند شاید دو یا سه رشته باشن که برای اکثر بچه ها مناسب و بهتر هستن اما مطلق نمیشه گفت الزما برای همه بهترین رشته ها هستن.

اشباع پزشکی - معرفی رشته پزشکی

از الان باید یه چیزی رو بدونین که بعد از فارغ التحصیلی جا نخورید چون به احتمال زیاد در سال های آینده این اتفاق میفته: نه پزشکی عمومی نه دندانپزشکی و نه داروسازی به احتمال زیاد در کل بازار کار خوب فارغ التحصیلای دوره های قبلی رو در آینده نخواهند داشت یعنی اینکه صرفا اینکه فقط دکتر باشن باعث درآمدزایی بالا براشون نمیشه. همین الان طبق آمار موجود بیش از ۱۰۰ هزار پزشک و حدود ۳۰ هزار دندانپزشک در ایران داریم که هر سال چند هزار نفر از دانشگاه های دولتی و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد و دانشکده های پزشکی خارج کشور دارن به این آمار اضافه میشن!

بهتره در کنار توضیحات این صفحه درمورد پزشکی، مطالب مروبطه به معرفی رشته های دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و سایر رشته هایی که مدنظرتون هست رو هم بخونید و مقایسه کنید تا نهایتا تصمیم بگیرید چه رشته یا رشته هایی برای شما مناسب تر هستن. دوستای کنکوری، لطفا مطالب این صفحه رو بدون تعصب و موضع گیری قبلی بخونید و هر چه که درباره پزشکی از در و همسایه شنیدین و اخبار ناموثقی که درباره پزشکی و پزشک ها به گوشتون رسیده رو موقتا تا پایان این نوشته از ذهنتون بیرون بریزید و نهایتا کل متن رو که خوندید بعدش قضاوت کنید.

 
در مقطع عمومی، رشته پزشکی چند سال است؟

خیلی ها از ما می پرسند که برای گرفتن مدرک پزشکی عمومی چند سال باید درس خواند یا در واقع برای دکتر شدن چند سال باید درس خواند؟

در جواب اینکه «پزشکی عمومی چند سال است» باید خدمتتون عرض کنیم که طول دوره تحصیل پزشکی عمومی در دانشگاه های ایران عموما حدود ۸ ساله. بعد از اون هم اگر از طرح معاف نباشید حدود ۲ سال باید در قالب طرح خدمت کنید. البته آقایانی که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم ندارند به خدمت سربای اعزام میشن.

 
تخصص های پزشکی چند سال است؟

کسانی که به پزشکی عمومی بسنده نمی کنند و قصد دارند تخصص هایی مثل قلب، چشم، پوست، جراحی مغز و … هم کسب کنند باید حداقل حدود ۴ سال دیگه هم درس بخونند. در کل خطاب به کسانی که همیشه می پرسند «تخصص پزشکی چند سال است» باید بگیم که طول دوره تخصص پزشکی بستگی به رشته مورد نظر داره، بعضی رشته های تخصصی مثل جراحی مغز و اعصاب طول دوره تحصیلشون طولانی تر و بعضی کوتاه تر هستند.

 
رتبه لازم برای رشته پزشکی در کنکور تجربی

به نظر شما رتبه ی مورد نیاز برای پزشکی باید در چه حدودی باشه؟ سوالی که هر سال در ایام انتخاب رشته خیلی ها می پرسند این هست که رتبه پزشکی در کنکور باید چند باشه؟ با چه رتبه ای پزشکی ازاد قبول میشم و به طور کلی اگر رتبم چند بیاد میتونم پزشکی یا داروسازی یا دندانپزشکی یا فیزیوتراپی یا هر رشته ای قبول بشم؟ این سوال خیلی کلی هست و در جوابش باید بگیم که رتبه لازم برای قبولی پزشکی به چند عامل بستگی داره:

۱-اول اینکه باید بپرسیم منظور رتبه قبولی پزشکی دانشگاه دولتی روزانه است یا مازاد یا تعهد خدمت یا پردیس خودگردان (بین الملل) یا دانشگاه آزاد؟ هر کدام از این ها رتبه های لازم برا قبولی متفاوتی دارند. حتی رتبه قبولی پزشکی روزانه نیمسال دوم و نیمسال اول هم با هم فرق داره و معمولا نیمسال اول رتبه بهتری میخواد چون در نهایت یک ترم زودتر فارغ التحصیل میشن.

۲- دوم اینکه اگر مثلا شما منظورتون پزشکی روزانه است روزانه کدام دانشگاه؟ رتبه قبولی پزشکی روزانه دانشگاه تهران با روازنه دانشگاه زاهدان خیلی فرق داره.

۳-سوم اینکه شما چه سهمیه ای در کنکور داشتید؟ منطقه ۱ منطقه ۲ منطقه ۳ یا ایثارگران ۲۵ درصدی یا ایثارگران ۵ درصدی؟ هر کدام از این ها هر سال معمولا تا یک رتبه خاصی میتونن پزشکی یک دانشگاه خاص قبول بشن. بعد از اینکه سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران کسر شد، باقی مانده ظرفیت تقریبا به نسبت جمعیت داوطلب های هر منطقه بین منطقه ۱ و ۲ و ۳ تقسیم میشه.

۴-چهارمین عامل موثر بر رتبه قبولی پزشکی مربوط به زیرگروه ۱ شماست. شاید دو داوطلب باشن هر دو با یک سهمیه یکسان با رتبه کل ۱۵۰۰ منطقه که  یکی از این دو داوطلب درس زمین شناسی رو خیلی بالا زده باشه و رتبه کل خوبی اورده باشه. درس زمین شناسی در رتبه کل موثره اما در رتبه زیر گروه ۱ هیچ تاثیری نداره، اما همین داوطلبی که زمین شناسی رو بالا زده رتبه زیرگروه یکش خوب نباشه و در حد قبولی پزشکی نیست. پس برای قبولی پزشکی دانشگاه های دولتی رتبه زیرگروه ۱ مهمه نه رتبه کل. برای اطلاع از تاثیر درصد زمین شناسی کنکور در قبولی رشته های مختلف به این صفحه مراجعه کنید: “تاثیر زمین شناسی در کنکور تجربی”

۵-پنجم عامل موثر بر قبولی پزشکی این است که شما بومی اون استان یا استان های اطرافش هستید یا نه؟ نوع گزینش رشته پزشکی دوره روزانه به صورت بومی ناحیه ای است. در ۴ رشته دکتری عمومی که یکیشون پزشکی هست ۶۰ درصد داوطلب های سهمیه مناطق از بومی های همون ناحیه و ۴۰ درصد از غیربومی ها انتخاب میشن. برای غیر از این ۴ رشته تجربی اونهایی که بومی گزینی دارن در دوره روزانه بومی گزینی به صورت ۸۰ درصد بومی به ۲۰ درصد غیربومی هست. کلا ۴ نوع گزینش داریم کشوری، ناحیه ای، قطبی و استانی. ۹ تا ناحیه داریم در کشور. مثلا استان های ایلام، خوزستان و لرستان یک ناحیه هستن، گلستان گیلان مازندران یک ناحیه هستن پس بچه های این استان ها که با هم یک ناحیه رو تشکیل میدن واسه قبولی پزشکی دانشگاه های همون استان ها بومی محسوب میشن و شانس قبولی بیشتری دارن. به عنوان مثال، اگر برای پزشکی روزانه اصفهان تا حدود رتبه  ۸۰۰ منطقه ۲ بومی های سه استان اصفهان و یزد و چهارمحال بختیاری قبول میشن، برای غیربومی ها یعنی داوطلبان خارج از این سه استان هر سال حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تا باید رتبه منطقه ۲شون بهتر از آخرین قبولی بومی باشه چون به هر حال بومی ها ظرفیت پذیرش بیشتری دارن. ملاک بومی بودن هم اینه که شما سه سال آخر تحصیلتون قبل از کنکور کدوم استان درس خوندید. اگر دو سه استان مختلف درس خوندید ملاک بومی بودن استان محل تولد شماست. البته برای قبولی پردیس خودگردان و دانشگاه آاد بومی گزینی وجود نداره و پذیرش به صورت کشوری است.

۶-ششمین عامل موثر بر قبولی پزشکی جنسیت شماست. در چند رشته که در دوره های روزانه ظرفیت پذیرش زن و مرد برابره، چون تعداد داوطلبان خانم در کنکور تجربی بیشتره، ممکنه برای آخرین نفراتی که با توجه به رتبه هاشون احتمال قبول پزشکی یک دانشگاه خاص رو دارن، یک دختر و یک پسر با رتبه یکسان وجود داشته باشه که پسر قبول بشه اما دختر نه. مثلا اگه پزشکی روزانه یک دانشگاه ۸۰ نفر میخواد ۴۰ تا خانم و ۴۰ تا آقا قراره قبول بشن، ممکنه خانم هایی که از نظر رتبه و انتخاب پزشکی روزانه این دانشگاه نفرات ۴۰ تا ۴۵ بودن حتی رتبشون از اقایونی که در بین اقایون نفرات ۳۵ تا ۴۰ بودن و اون دانشگاه رو انتخاب کردن بهتر باشه اما چون ظرفیت پذیرش بین دو جنسیت برای قبئلی رشته پزشکی دوره روزانه برابره اینجا آقایونی که رتبشون لب مرز هست نسبت به خانم هایی ک رتبشون لب مرز هست خوش شانس تر هستن و احتمال قبولی پزشکی براشون بیشتره. به هر حال تعداد داوطلبان مرد در رشته تجربی کمتر از خانم ها هست. رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری در دوره روزانه اینجوری هستن یعنی به تعداد برابر خانم و آقا در هر دانشگاه پذیرش میشن. اما در مورد پردیس های خودگران اینطور نیست و فقط روزانه های این رشته ها اینطور هستن. البته بعضی دانشگاه های خاص مثل دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) هم در بعضی رشته ها ممکنه ظرفیت های زن و مرد برابر نباشه.

پس اگر میخواهید بدانید رتبه قبولی پزشکی چند بوده و داخل سایتی یا جایی نگاه می کنید یا از مشاور کنکور تجربی می پرسید حتما این شش مورد رو بهش بگید که منظورتون دقیقا چه پزشکی هست پزشکی کجا کدوم دوره کدوم دانشگاه برای چه جنسیتی چه سهمیه ای و … چون پزشکی داریم تا پزشکی!

۷-هفتم اینکه تمام این رتبه های قبولی پزشکی بر اساس قبولی های سالهای گذشته هستند و سال بعد ممکنه ظرفیت ها کمی تغییر کنه و یا به دلایلی دیگه رتبه قبولی پزشکی فلان دانشگاه نسبت به سال قبل کمی جابجا بشه.

ضمنا در ایران رشته پزشکی بدون کنکور دانشگاه ازاد یا هیچ دانشگاه دیگری وجود نداره. برای مشاهده لیست رشته های بدون کنکور و توضیحات مربوطه به این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید: “رشته های پزشکی بدون کنکور دانشگاه ازاد”

 
واقعیت های رشته پزشکی کدامند؟ آیا قبولی در رشته پزشکی یعنی ورود به بهشت؟

یک جا مقاله ای خوندم گفته بود درصد بالایی از دانشجوهای پزشکی به خاطر صرفا علاقه به درس پزشکی و شغلش وارد این رشته نشدن و اصلا اطلاعات خیلی دقیقی در مورد این رشته تا قبل از ورود به دانشگاه نداشتن. فشار اجتماعی و شان و منزلت و دیدن درآمد بالای بعضی پزشک ها و پرستیژ و کلاس کاری این شغل اونها رو به سمت این رشته کشونده و در ادامه گفته بود که درصد زیادی از دانشجوهای پزشکی حداقل یک بار افسردگی واقعی رو تجربه کردن! چون فکر میکنن پزشکی یک بهشت پر از نعمت و آسایش هست و بعد از قبوی دیگه وارد بهشت شدن و در ادامه گفته بود که کسانی که عاشق درس خوندن هستن یه جورایی گاها مجبورن بعضی دوران در طول دانشجویی ۱۰ ساعت به بالا درس بخونن از پسش بر بیان (البته بعضی زمان های خاص نه در طول کل تحصیل)، حالا حالاها نیاز به پول زیادی ندارن و البته به این زودی ها قصد ازدواج ندارن پزشکی براشون انتخاب خیلی خوبی میتونه باشه. البته هر کدوم از این چیزایی که گفته شده جای بحث داره و مطلق نیست مثلا بعضی دانشجویان پزشکی هم هستن که متاهلن و به درس و تحصیلشون هم میرسن اما تعداد اینجور افراد خیلی زیاد نیست.

خیلی ها متاسفانه کاملا رویایی پزشکی رو انتخاب میکنن و بعد از گذشت چند سال کاملا سرخورده میشن چون میبینن اصلا اون چیزی که فکر میکردن نیست! به قول یکی از دوستان که پزشک عمومی هست میگفت: «پزشکی مثل ازدواج میمونه، اولش ممکنه بدون اینکه تحقیق زیادی دربارش کرده باشی بدون آگاهی و صرفا احساسی و بر اساس یک سری شنیده های عامیانه عاشقش بشی و وارد این رشته بشی اما بعدها که باهاش زندگی میکنی و تازه خوب میشناسیش ممکنه دیگه دوستش نداشته باشی و طلاق بگیری ازش! ممکن هم هست دوستش داشته باشی و همچنان باهاش زندگی کنی» این حرفش خیلی قشنگ بود و واقعا حقیقته. نه فقط درباره پزشکی درباره همه رشته ها باید خوب تحقیق کنید تا ببینید با اون رشته سازگاری دارید یا نه که خدایی نکرده بعدا مجبور نشید ازش طلاق بگیرید یا به زور تحملش کنید!

 
آیا امکان اشباع شدن پزشکی وجود دارد؟

برای اینکه بفهمیم یک رشته مثل پزشکی عمومی یا داروسازی یا دندانپزشکی عمومی چقدر به حالت اشباع نزدیک شده یا داره نزدیک میشه باید «نسبت جمعیت اون کشور به تعداد فارغ التحصیلان اون رشته» رو در حال حاضر و در سال­های آینده پیش­ بینی کنیم که هر چند تنها فاکتور برای سنجش اشباع بودن یا نبودن نیست اما مهم ترین فاکتور همینه. در واقع باید نسبت تقاضا به عرضه رو پیش بینی کنیم هر چیزی که عرضه اش خیلی بیشتر از تقاضاش بشه به اشباع نزدیک میشه.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که به ازای هر هزار نفر جمعیت یک پزشک کافی هست (نسبت ۱۰۰۰ به ۱). پس اگر طبق استاندارد جهانی عمل کنیم برای جمعیت حدود ۸۰ میلیونی الان ایران اگر ۸۰ هزار پزشک داشته باشیم کافی است، در حالیکه همین الان بیش از ۱۰۰ هزار و خورده ای پزشک در ایران داریم که اکثرا هم پزشکی عمومی هستن! علاوه بر این، هر سال تعدادی دانشجوی پزشکی جدید به این آمار اضافه میشه، مثلا در کنکور تجربی ۱۳۹۵ بیشتر از ۵۰۰۰ نفر دانشجوی پزشکی جدید که حدود ۳۵۰۰ نفر از اینها روزانه بودن، بیشتر از ۱۰۰۰ نفر دانشجوی دندانپزشکی جدید و بیشتر از ۱۰۰۰ نفر هم دانشجوی داروسازی جدید از طریق کنکوری سراسری تجربی در دانشگاه های دولتی شامل روزانه و تعهد خدمت و پردیس بین الملل و دانشگاه ارتش و بقیه الله پذیرش شدن. علاوه بر دانشگاه های دولتی و پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، پارسال ۱۱ دانشگاه آزاد در کل کشور در رشته پزشکی عمومی دانشجو پذیرش کردن (دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران، مشهد، تبریز، تهران واحد کیش، ساری، نجف آباد، شاهرود، زاهدان، اردبیل، قم، یزد، کرمان) که باید تعداد دانشجوهایی که از این دانشگاه های آزاد قراره امسال پزشکی قبول بشن و حدود ۷ سال دیگه درسشون رو تموم کنن هم به اون چند هزار نفری که پزشکی روزانه دولتی و تعهدی و پردیس خودگردان و مازاد امسال پذیرش میشن اضافه کرد.  دانشگاه آزاد تنکابن و دانشگاه آزاد قشم و دانشگاه آزاد کازرون هم رشته پزشکی آوردن.

دقت کنید که ظرفیت های جدول فوق فقط مربوط به دوره روزانه است و آمار پذیرش پزشکی پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد و پزشکی دانشگاه آزاد در این جدول لحاظ نشده. علاوه بر دانشگاه های دولتی و آزاد داخل کشور، هر سال تعدادی هم میرن دانشگاههای خارجی این رشته ها رو میخونن و بعد برمیگردن ایران. با اینکه الان تعداد پزشک­ان کشور ما بیشتر از استاندارد سازمان بهداشت جهانی است باز هم هر سال چند هزار نفر دانشجوی جدید پزشکی دارن پذیرش میشن. اما با این وجود در بعضی از مناطق محروم ایران حتی یک پزشک هم نداریم و شدیدا کمبود پزشک اونجاها حس میشه مخصوصا پزشک متخصص، درحالیکه از اون طرف در شهرهای بزرگ بخصوص تهران پزشک عمومی بیکار هم داریم!

این پزشکان بیکار اکثرا کسانی هستن که حاضر نیستن از شهر خودشون دور بشن و برن مناطق محروم کار کنن حتی با حقوق بالا. الان سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی هنوز نیاز زیادی به پزشک عمومی دارن و بیشتر از استان های دیگه کشور نیاز دارن. اما استان تهران و اصفهان و یزد اشباع ترین استان ها از نظر تعداد زیاد پزشک عمومی هستن. در نمودار زیر سرانه کل پزشکان در استان های ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت نمایش داده شده:

سرانه تعداد پزشکان به جمعیت در استان های ایران - معرفی رشته پزشکی

چند وقت پیش رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد ۱۱۸۰۰ نفر پزشک هستن که بعد از فارغ التحصیلی اصلا به نظام پزشکی یا وزارت بهداشت مراجعه نکردن یعنی یا از ایران رفتن، یا مشغول کارهای دیگه غیر از پزشکی هستن! همچنین به گفته دکتر محسن مصلحی، دبیر شورای عالی نظام پزشکی، حدود ۴۰ هزار پزشک عمومی دست از کار خود کشیده اند. البته قطعا همه این ۴۰ هزار پزشک عمومی بیکار نیستند و بعضی از این افراد مشغول فعالیت هایی غیر از پزشکی هستند اما به هر حال این آمارها درباره وضعیت پزشکان عمومی و آینده پزشکی عمومی جال تامل داره.

مرداد ۱۳۹۵ رئیس وقت انجمن پزشکان عمومی ایران در یک مصاحبه گفته بود که: «حدود ۴۰ هزار پزشک عمومی در حرفه خود فعالیت نمی کنند و با اینکه ما به اندازه کافی پزشک عمومی برای تأمین نیروی انسانی پزشک خانواده داریم؛ اما همچنان با افزایش سهمیه پذیرش دانشجو در حوزه پزشکی عمومی و سایر تخصص‌ها روبه‌رو هستیم.» این هم لینک منبع خبر:  www.isgp.ir/4083

ظرفیت پذیرش پزشکی عمومی هر سال حدود سه و نیم تا چهار و نیم برابر ظرفیت پزشکی دندانپزشکی و همچنین ظرفیت داروسازی هست. ظرفیت های پزشکی و دندان و داروسازی دانشگاه آزاد هم همیشه منتشر نمیشن ولی سال ۱۳۹۴ معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در یک مصاحبه گفته بود که دانشگاه­های آزاد کشور جمعا حدود ۱۵۰۰ نفر در سه رشته پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی ظرفیت دارن (ظرفیت پذیرش آزاد سال ۱۳۹۴).

این نرخ رشد صعودی تعداد پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان ایرانی در حالی هست که نرخ رشد جمعیت کشور و پیش ­بینی که برای جمعیت کشور در سال­های آینده شده نرخ نزولی داره.

هر چند باز هم اگه اشباع تر بشه همچنان پیش ­بینی میشه که در مناطق محروم پزشک و دندانپزشک و … نیاز هست ولی در شهرهای بزرگ برعکس میشه. حالا درسته میگیم این رشته ها به حالت اشباع در سال­های آینده نزدیک میشن اما این رو هم در نظر داشته باشید که خیلی از رشته های دیگه همین الان هم کاملا اشباع شدن یا دارن میشن لذا وضعیت این سه رشته هنوز از خیلی رشته های دیگه بهتره.

اطلاعاتی در مورد رشته پزشکی که در اینجا ارائه داد به این منظور نبود که فکر کنید اشباع میشه و باید بیخیال پزشکی بشید! نه اصلا. هدف ما اینه که بدونید برای ۹ سال دیگه صرف اینکه فقط مدرک پزشکی یا دندانپزشکی داشته باشید تضمین کننده درآمد بالا و حتی الزما کار گیرآوردن نیست پس باید خودتون رو برای مطالعه زیاد و کسب علم در دوره دانشجویی آماده کنید. در فضای رقابتی وقتی که رقیب زیاد شده کسی موفق تره که علم، سواد و مهارت بیشتری در کار داشته باشه. یک پزشک خوب همیشه جا واسه کار کردن و پیشرفت داره هرچقدر هم که تعداد پزشک ها زیاد بشه.

 
ساعت مطالعه دانشجویان پزشکی باید چقدر باشد؟

دانشجوی پزشکی وقعا باید درس بخونه، شوخی هم نداره حجم درسها بالاست. اگه واقعا عاشق درس خوندن و کسب علم و زگهواره تا گور دانش جوییدن هستی میتونی در پزشکی موفق باشی. پزشکی هم دوره تحصیلش طولانی تر از دندانپزشکی و فیزیوتراپی و دامپزشکی و … هست هم نسبتا درس­هاش سنگین تره. کسی میخواد که واقعا اهل درس خوندن باشه. اگه فکر میکنی علم بهتر از ثروته پزشکی برات خوبه اما اگه فکر میکنی زودتر رسیدن به ثروت بهتر از علم هست و زودتر میخوای به پول برسی شاید رشته ای مثل فیزیوتراپی یا داروسازی انتخاب بهتری باشه هم درس هاش راحتتره و هم زودتر از پزشکی به پول میرسی. بی تعارف دوران تحصیلی پزشکی سخت تر از دندان پزشکی هست. اگه کسی میخواد فقط بهش بگن دکتر عشق دکتر دکتر شنیدن هست یا اینکه هدف اصلیش پولدار شدن هست و علاقه ای به خود پزشکی نداره این فرد احتمال اینکه وسط راه کم بیاره و پشیمون بشه زیاده (کما اینکه کسانی بودن بعد از چند ترم از پزشکی تغییر رشته دادن). شاید برای اینجور آدما دندانپزشکی یا داروسازی بهتر باشه چون باز هم بهشون دکتر دکتر میگن و البته کمی زودتر به پول میرسن و در دندانپزشکی با سختی درسهای تئوری کمتری ولی عملی بیشتر به پول میرسن! اگه واقعا عاشق درس خوندن نیستی و حوصله کشیک و شیفت شب و مورنینگ و ریپورت و آنکال و این حرفا رو نداری پزشکی شاید انتخاب مناسبی برات نباشه و بعد از چند سال خسته بشی ازش!

حجم درس های پزشکی واقعا زیاده شاید در هر ترم یعنی حدود ۵ ماه باید ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ صفحه رو فقط حفظ کنی یعنی تقریبا دو برابر تعداد صحفات زیست شناسی دوم و سوم و پیش دانشگاهی روی هم! باید خلاصه برداری کنی با برنامه و نظم درسها رو تقسیم بندی کنی و جدی درس بخونی. در فضای رقابتی ده سال دیگه پزشکی و زمانی که پزشک خیلی زیاد شده، پزشکی که سواد و علم کافی نداشته باشه از گردونه رقابت حذف میشه. مثل زیست شناسی که مطالبش فرار و نیاز به مرور داره درس های پزشکی هم همینطوره جدید و نیاز به مرور داره. مثلا از تکنیک مباحثه باید استفاده کنی برا درس خوندن چون حجم مطالب بالاست اینکه فقط کتاب باز کنی بخونی یا فقط سر کلاس بری گوش بدی یاد بگیری اینجوری بهت فشار میاد. وقتی حجم مطالب خیلی زیاد میشه باید از روش های به روز برای درس خوندن استفاده کرد یکیش روش مباحثه هست البته در کنار روش های دیگه.

چند سال پیش قرار بود معدل و نمره پره اینترنتی در رتبه و قبولی آزمون تخصص پزشکی تاثیر گذار بشه که البته با تلاش ها و پیگیر هایی که عده ای از پزشکان داشتن تاثیر معدل فعلا لغو شده. یعنی پارسال اولش که کارنامه و رتبه های آزمون دستیاری پزشکی (آزمون تخصص پزشکی) اومد با تاثیر معدل بود بعد اعتراض ها نتیجه داد و دوباره رتبه های جدید رو بدون تاثیر معدل اعلام کردن! احتمال این هست که در آینده معدل و نمره آزمون پیش کارورزی (پره اینترنتی) در قبولی آزمون تخصص پزشکی تاثیر گذاره بشه. پس باید به درس خوندن و معدل اهمیت بدید.

ساعت مطالعه دانشجو و پزشک - معرفی رشته پزشکی
نیاز به مطالعه حتی بعد از اتمام تحصیلات پزشکی

در پزشکی بعد از اتمام تحصیلات هم اگر میخواهید پزشک خوبی باقی بمونید باید مطالعه داشته باشید و به روز باشید. گاهی یک روش جراحی کلا منسوخ میشه. گاهی یک روش جدید درمان میاد و … اگه به روز نباشید عقب میمونید مخصوصا به روز بودن در سال های اینده که تعداد پزشکها داره زیاد میشه خیلی ضروری تر از الان خواهد بود. ولی حقیقتش در دندانپزشکی حداقل در مقطع عمومی اینقد به روز بودن با علم روز دنیا به اندازه پزشکی ضروری نباشه بلکه کار عملی و فیزیکی درست انجام دادن و در بعضی کارهای خاص دندانپزشکی با ذوق و ابتکار انجام دادن و تکنیک عملی بلد بودن مهم­تره. در داروسازی هم همینطور. هر چند دندان هم باید تو کارهای عملی به روز باشی مثل ابزارهای جدید و روشهای جدیدی که میاد مثل همین استفاده از لیزر واسه دندانپزشکی.

نمیگیم دندانپزشکی نیازی به آپدیت بودن نداره، بلکه میگیم در حرفه پزشکی بیشتر از دندانپزشکی لازمه که دکتر همیشه به روز و آپدیت باشه اگه میخواد پزشک باسواد و موفقی باشه مخصوصا در سال های اینده که تعداد پزشک ها بیشتر میشه و فضا رقابتی تر میشه پزشک باسواد و به روز میتونه موفق تر باشه. پزشکی که واقعا عاشق شغلش باشه سختی هاش رو تحمل کنه، در کار بالینی قوی تر باشه و سواد بالاتری داشته باشه موفق تره. در شهرستان کوچک پزشک سراغ داریم که اینقد آپدیت و باسواده که هر کی میره پیشش چیزی که واسه تشخیص بیماری بهش میگه و خیلی دکتر های دیگه اون منطقه برعکس اون رو تشخیص میدن، مریض وقتی میره پیش بهترین فوق تخصص های تهران همون چیزی رو میگن که این دکتر شهرستانی اول تشخیص داده. چرا؟ چون ادم به روز و آپدیتی هست مطالعه داره قطعا نسبت کسی که سالهاست فارغ التحصیل شده و دیگه مطالعه ای نداره وصرفا به فکر پول جمع کردن بیشتر و بیشتره، این فرد تشخیصش درست تره. پزشکی که اینجور باشه در آینده هم موفق تره. حتی دوران دانشجویی کسانی که کتاب های تکست (Text) درسهای پزشکی رو میخونن معمولا باسواد تر از کسانی هستن که فقط به گرفتن جزوه از همکلاسی و جزوه خوانی به زبان فارسی اکتفا میکنن!

بنابرین پزشک موفق باید همیشه به روز باشه، داخل سایت ها اخرین مقالات و یافته های دنیا رو مطالعه کنه، جدیدترین روش های درمان رو یاد بگیره وگرنه کم کم تبدیل به یک پزشک بی سواد خواهد شد. برای همینه گاهی میبینیم پزشکی با نمرات و معدل خوب از دانشگاه خوبی هم فارغ التحصیل شده اما بعد از چند سال کار، تشخیص های اشتباه میده یا مریض زیر دستش زیاد میمیره! این ادم به روز نیست و نمیتونه پزشک موفقی باشه. واقعا پزشکی علمی هست که اگر واردش بشی و بخوای همیشه موفق بمونی باید ز گهواره تا گور دانش بجویی. پس اگر واقعا اهل درس خوندن در دوره دانشجویی نیستید و قصد دارید بعد از کنکور و ورود به دانشگاه تمرکز اصلیتون روی درس نباشه بهتره در انتخاب این رشته تجدید نظر کنید.

 
مراحل ۴ گانه تحصیل: رشته پزشکی عمومی چند ترم است؟

طول تحصیل پزشکی عمومی بسته به دانشگاه بین ۷ سال تا ۸ هست یعنی تقریبا ۱۶ ترم تحصیلی (اگه کسی توی درس خاصی نیفته و مشروط نشه و به موقع درسش رو تموم کنه). دوره تحصیل پزشکی عمومی به چند بخش تقسیم میشه:

۱) علوم پایه: اولش دوران علوم پایه است (چند ترم اول) مثل رشته های دیگه فقط میری سر کلاس بعضی وقت ها هم آزمایشگاه میری. درسها ترم به ترم هستن و آخر ترم امتحان میدی و … کاملا مثل رشته های دیگه. دندانپزشکی هم همینطوره و داروسازی هم همینه. دوره علوم پایه دندان و پزشکی تقریباشبیه هم هست و اختلاف چندانی ندارن هرچند بعضی درسها رو شاید استادها به بچه های پزشکی مفصل تر و بیشتر از دندان ها درس بدن. بعد از دو سال و نیم (۵ ترم) امتحان جامع علوم پایه ازت میگیرن که یک آزمون ۲۲۵ سوالی هست. دندانپزشکی و داروسازی هم همین امتحان جامع علوم پایه رو میگیرن ازشون. هر سه رشته این آزمون رو دارن.

۲) فیزیوپاتولوژی: بعد از علوم پایه وارد دوره فیزیوپاتولوژی میشی و به مدت یک سال (ترم ۶ و ۷) دوره های مختلفی رو میگذرونی (کورس قلب، کورس کلیه و …) که امتحاناتش ماهانه هست. یعنی اینجوریه که یه درس رو مثل بیماری های قلب تدریس میکنن (حدو یک ماه) بعد دانشجوها ۱۰ روز تعطیل میشن بعدش امتحان میدن. توی این دوره دانشجوها از ساعت ۸ تا ۱۲ توی دانشکده پزشکی باید سر کلاس باشن. پنج شنبه ها گاهی تعطیله گاهی هم نه. ولی تابستون ها کلاسا ادامه داره تا ۷ تا درس اصلی تدریس بشه و معمولاً چون درس ها برای بچه ها جدیده کمی طول میکشه تا دانشجوها به نحوه سوالات آشنا بشن اولاش ممکنه کمی سخت باشه براشون.

۳) استاجری: بعد از اتمام دوره فیزیوپاتولوژی وارد دوره استاجری (اکسترنی) میشی که دو سال طول میکشه. توی این ۲ سال دوره اکسترنی همه بخش های بیمارستان رو یکی یکی میگذرونی و درس های تئوری و عملی مربوط به اونها رو میخونی. گاهی هم کشیک های سبکی برات میزارن. تو این مقطع دانشجوهای پزشکی وارد بخش های بیمارستان میشن و وظیفه گرفتن شرح حال و معاینه بالینی به عهده اوناست. توی این دوره دانشجوها وارد همه بخش های مختلف مثل اعصاب و روان، روان پزشکی، داخلی، جراحی، زنان، عفونی و … میشن و بعد از ظهر ها هم درس تئوری همون بخش ها رو دارن، یا بخش های دیگه رو آموزش میبینن. یعنی دانشجوها از ساعت ۸ تا ۱۲ تو بخش هستن، بعد از ساعت ۱ تا ۳ کلاس تئوری دارن. پنج شنبه ها خیلی وقت ها کلاس هست، تابستونا هم باید برن بیمارستان. اما روزهای تعطیل رسمی، استاژرها تعطیلن توی این مقطع بعضی از روز ها و در بعضی از بخش ها استاژرها باید کشیک عصر (از ساعت ۴ تا ۸) وایسن و میرن اورژانس و اونجا به بقیه کمک میکنن.

۴) اینترنی: بعد از این سه مرحله که تا الان حدود ۶ سال شده باید امتحان پره اینترنی (پیش کارورزی) بدی. توی این امتحان از هر چی که بعد از امتحان علوم پایه تا الان خوندی سوال میاد یعنی از همه مباحث دوره فیزیوپاتولوژی و استاژری. ازمونش تستی هست تقریبا نصب سوالاتش رو درست جواب بدی قبول میشی و وارد دوره اینترنی (کارورزی) میشی. دوره اینترنی حدود یک سال و نیم هست (ترم ۱۲ تا ۱۴). توی این دوره دیگه کلاس تئوری وجود نداره. هر روز صبح معمولا بیمارها رو ویزیت میکنی و جلسات آموزشی هم شرکت میکنی، کشیک هات هم دیگه شروع میشه. مسئولیت همه کارها در صورت نبود استاد و احیانا رزیدنت (دانشجوی تخصص اون دانشگاه)، به عهده اینترن هست، از مریض بستری کردن تا دارو دادن و … ولی وقتی استاد یا رزیدنت هست، اینترن ها زیر نظر اون ها کار میکنن و وظایف مختلفی بهشون داده میشه. رزیدنت (دانشجوی تخصص) مسئول اینترن (دانشجوی عمومی) هست و اگه خطایی کنه میتونه تنبیهش کنه میتونه بهش شیفت اضافه بده. دانشگاه هایی که دانشجوی دوره تخصص پزشکی (اصصلاحاً رزیدنت) دارن، شما زیر نظر رزیدنت فعالیت میکنی توی بیمارستان اگه استاد نباشه. یه مهر هم دارن که توی بیمارستان ها اعتبار داره و با مهری که توی دفترچه بیمه میشه زد فرق داره. دیگه تو دوره اینترن کشیک شب برای دانشجوها هست و باید توی اورژانس ها حضور داشته باشن (حداکثر ۱۲ شب در ماه که تقریبا میشه یه شب در میون و جوری تنظیم میشه که همیشه حداقل یه اینترن توی اورژانس و یه اینترن توی بخش باشه البته تعداد کشیک ها و شب ها به دانشگاه بستگی داره میتونه خیلی متغیر باشه) و کارهای روزانه هم از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر هست که همه اینترن ها باید حضور داشته باشن. حالا تعداد شیفت هات بستگی داره ممکنه از ۵ شیفت در ماه باشه تا حتی گاهی هم بیشتر از ۱۲ شیفت در ماه که بستگی داره به دانشگاه و بخش های مختلف بیمارستان و همچنین بستگی داره چند تا اینترن اون دوره حضور دارن همراه با شما. توی این کشیک ها باید بخش یا بیمار هایی که بهت سپرده میشه رو مدیریت کنی. دیگه توی این مقطع پنج شنبه و جمعه و عید و تابستون و تعطیلات فرقی نداره. هر وقت کشیک داشته باشی باید بری. بعد از اتمام اینترن دیگه فارغ التحصیل میشی و پزشک عمومی میشی. تو دوره اینترن هست که شما یک پزشک هستی دیگه در واقع نسخه میدی و این کارها. تا قبل از اینترن مریض میبینی برات توضیح میدن اما خودت نسخه ای چیزی کاری نمیکنی انچنان بلکه بیشتر یاد میگیری فقط.

حالا بعد اتمام عمومی اگه طرح معاف باشی که هیچی اگه معاف نباشی یا میری طرح یا در صورت داشتن شرایطش میتونی قبل از طرح آزمون تخصص پزشکی امتحان بدی و بقیه ماجرا… دوره طرح عمومی هم حدود ۲ سال هست (کمی کمتر از  ۲ سال مناطق بد اب و هوا کمتره) و حقوقت کمه یعنی اگه خدمت سربازی نداشته باشی (معاف باشی یا دختر باشی) بسته به میزان محرومیت منطقه ای که توش کار میکنی هرچی محروم تر باشه معمولا حقوق طرح هم بیشتره. ضمنا پزشکی جزو ۱۱ رشته ای هست که طرحش اجباریه، یعنی اختیاری نیست. اگر هم خدمت سربازی داشته باشی دیگه به جای طرح سرباز محسوب میشی و حقوقت در حد یک سرباز هست. اگه متاهل باشی یک کوچولو بیشتره! ضمنا معافیت پزشکی از خدمت سربازی برای فارغ التحصیلان پزشکی خیلی خیلی سخت میدن مگر در شرایطی که طرف تحت هیچ شرایطی قادر به طبابت کردن نباشه یعنی اینقد اوضاع جسمیش داغون شده باشه! در طول دوره دانشجویی هم برای هیچ رشته ای معافیت پزشکی نمیدن ولی معافیت های دیگه رو میدن مثل کفالت. دندانپزشک هم حقوقش دوره طرح تقریبا مثل همون طرح پزشک هست همین حدوده اما دندانپزشک بعد از ساعت کار اداری میتونه بیرون بخش خصوصی هم کار کنه درامد در بیاره.

 
حقوق دانشجویان پزشکی چقدر است؟

در جواب بعضی از دوستان که پرسیدن «آیا دانشجویان پزشکی حقوق می گیرند» باید عرض کنیم که بستگی داره سال چندم باشند. تا قبل از دوره اینترنی، چیزی به نام حقوق ماهیانه دانشجو پزشکی عمومی وجود نداره و دانشجوی پزشکی در دوران علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و استاجری هیچ حقوقی از دانشگاه دریافت نخواهد کرد.

میزان حقوق دانشجویان پزشکی عمومی در دوره اینترنی سال به سال و دانشگاه به دانشگاه کمی متفاوته ولی در سال ۱۴۰۱ عموما کمتر از ماهانه ۲ میلیون تومان بوده.

البته این موضوع نباید باعث ناامیدی دانش آموزان از انتخاب رشته پزشکی بشه چون در طول دوره تحصیل پزشکی به ویژه تا قبل از دوره اینترنی، دانشجویان معمولا وقت کافی برای انجام کارهای پاره وقت یا کارهای اینترنتی غیرحضوری رو دارند مثل کار برنامه ریزی درسی غیرحضوری و مشاوره کنکور تجربی. این عزیزان در صورت داشتن علاقه و پشتکار، بعد از گذراندن دوره های آموزشی مشاوره تحصیلی و در صورت دارا بودن تعهد کافی، از طریق طراحی برنامه های درسی، تدریس یا ارائه مشاوره درسی به دانش آموازان پشت کنکوری امکان کسب درآمد دارند.

 
تعطیلات عید و تابستان دانشجویان پزشکی

در پزشکی وقتی کشیک ها شروع بشه سال های اخر دیگه تابستون و عید و این جور تعطیلات معنی نداره هر وقت نوبت کشیکت بشه باید بری. اینجور نیست که تابستون دانشگاه تعطیل باشه و بیای خونه چون دیگه کار شما بیشتر با بیمارستانه دیگه تا دانشگاه. بیمارستان هم که تابستون و عید و … همیشه باز هست و تعطیل نمیشه.

– اگه بعد از طرح یا سربازی بری یکی از تخصص های رشته پزشکی رو بخونی، در دوره تخصص پزشکی مسئولیت کامل با شماست. حتی مسئولیت بچه های اینترن (دانشجوهای دو سال آخر پزشکی عمومی دانشگاهتون) که توی اون بیمارستان هستن هم با شماست. مسئولیت جان مریض با شماست. اگه مریض بمیره یقه رزیدنت رو میگیرن. (به دانشجوی دوره تخصص پزشکی، رزیدنت گفته میشه). دندانپزشکی و داروسازی و دامپزشکی هم دوره رزیدنتی رو دارن. دوره رزیدنت پزشکی هم (به جز چند تخصص که رست هستن) معمولا شیفت های سنگین داری مثلا ممکنه همون سال اول در هر ۴۸ ساعت ۳۶ ساعت سر کار داخل بیمارستان باشی و ۱۲ ساعت استراحت داشته باشی! یعنی در هر ۲ شبانه روز ۱۲ ساعت بتونی استراحت کامل کنی. بسته به رشته و دانشگاه و تعداد رزیدنت ها هم فرق داره. حالا بعضیا میگن دانشجوی دوره تخصص پزشکی چرا نمیتونه مطب بزنه؟؟؟ بحث مجوز نداشتن به کنار، این وقت نمیکنه حتی درست و حسابی بخوابه چطور بره مطب بزنه!!! البته تعداد کشیک ها جا تا جا هم متفاوته مثلا یه جا ممکنه یهو یکی از رزیدنت ها یا بره جایی دیگه یا انصرفا بده یا مثلا تصادف کنه نتونه بیاد یا  خانم رزیدنت بچه اش به دنیا بیاد نتونه مدتی بیاد شیفت یا یه رزیدنت اضافه بشه و … همه اینها میتونه تعداد شیفت ها رو کم و زیاد کنه.

اما بین رشته ها به طور ویژه تو رشته های جراحی دار خیلی بیمارستان ها هستن که جو سختگیرانه ای به دانشجوی رزیدنت دارن، باید صبح زود بیدار بشه بتونه از خوابش بزنه به مریض رسیدگی کنه و یه ادم تنبل بار نیاد چون به هر حال جان مریض ها و در اینده جان خیلی از انسان ها به این پزشک بستگی داره و باید از الان عادت کنه مسئولیت پذیر باشه و بتونه از خودش بگذره به خاطر مریض البته منظورم این نیست که خدایی نکرده به دانشجوی دوره تخصص پزشکی یا دانشجوی پزشکی عمومی (اینترن) بی احترامی بشه یا الکی تنبیه بشه نه، منظور مسئولیت پذیر بار اومدن این پزشک مخصوصا تو رشته های جراحی داره که باید سفت و سخت گرفته بشه. در خیلی از کشورهای دنیا هم به رزیدنت ها مخصوصا رزیدنت های یه رشته خاص سخت گرفته میشه و بارها شنیدیم که رزینت های فلان کشور تجمع کردن اعتراض کردن که قوانین دوره رزیدنتی تغییر کنه و سبک تر بشه. شما تصور کن اگه مثلا یه متخصص زنان ۵ دقیقه بیشتر بخوابه و ۵ دقیقه دیر برسه سر یه خانمی نزدیک زمان زایمانش هست ممکنه جون یه انسان رو بگیره یا مشکلات جسمی برا بچه به وجود بیاره فقط خاطر چند دقیقه سهل انگاری.

پس خلاصه بگم شما در چند سال اخر دوران دانشجویی پزشکی عمومی و همچنین در دوران رزیدنتی (دوره تخصص پزشکی) در اکثر رشته ها مخصوصا یکی دو سال اول تعطیلات رسمی و شب و روز و … نباید براتون معنی داشته باشه.

 
دوره طرح پزشکی چند سال است؟

پزشکی جزو ۱۱ رشته ای هست که طرح اجباری دارن. طول مدت دوره طرح پزشکی عمومی حدود ۲ ساله. البته بعضی ها در شرایط خاص میتونن از گذراندن دوره طرح معاف بشن:

– کسانی که بعد از فارغ التحصیل شدن از پزشکی برن خدمت سربازی از طرح معاف میشن

– خانواده شهدا، خود آزادگان و همسر و فرزند آزادگان، فرزند جانباز بالای ۵۰ درصد، همسر جانباز بالای ۷۰ درصد

– فارغ التحصیلان خارج از کشور (کسانی که پزشکی در ایران نخواندند)

– کسانی که مشکلات بیماری خاصی دارن که البته باید شورای عالی پزشکی وزارت تاییدش کنه

– خانم های متاهلی که قبل از آذرماه سال ۱۳۸۰ فارغ التحصیل شدن

– خانم هایی که همسرشون فوت کرده

– کسانی که مدال طلای المپیاد دانش آموزی دارن

– ۱۰ نفر اول کنکور سراسری تجربی

– رتبه ۱ تا ۳ آزمون جامع علوم پایه، ازمون پیش کارورزی و آزمون تخصص پزشکی

بعد از پایان دوره تحصیل پزشکی عمومی اگر معاف از طرح نباشید و در آزمون تخصص هم قبول نشید، باید حدود ۲ سال در قالب طرح خدمت کنید.

کسانی که وارد دوره تخصص (رزیدنتی) پزشکی بشن، یک طرح جداگانه دیگه هم باید بگذرونن. مدت طرح تخصص پزشکی بستگی به چندین عامل داره و متفاوته اما معمولا کمتر از ۲ سال نیست و میتونه خیلی بیشتر از این هم باشه.

 
درامد پزشکی عمومی چقدر است؟

بعضا می شنویم که عده از کنکوری ها میگن هیچ پزشکی کمتر از چند صد میلیون در ماه درامد نداره! ولی واقعا الان چند تا پزشک داریم که در ماه اینقد درامد داشته باشن؟ متوسط درامد پزشکان ما الان اینقد هست؟؟؟ نه واقعا نیست و درامد اون عده خاصی که اینقد پول در میارن رو نمیشه به همه پزشک ها تعمیم داد. در آمد یک پزشک از چند میلیون تا چند ده میلیون میتونه باشه تا بعضی متخصص ها و فوق تخصص های معروف که چند صد میلیون هم در ماه درآمد دارن. همین اختلاف درآمد پزشک عمومی و متخصص یکی از مشوق های پزشکان عمومی برای ادامه تحصیل در دوره تخصص پزشکی است. اما الان اگه در مقطع عمومی بخوایم مقایسه کنیم درآمد دندانپزشک عمومی که مطب داره از پزشک عمومی بالاتره معمولا (نه همیشه) در حالت کلی میگم وگرنه پزشکی که زیاد کار کنه چند جا کار کنه میتونه از دندانپزشک عمومی هم بیشتر درامد داشته باشه. اما در اکثر تخصص های رشته پزشکی درآمد پزشک متخصص از دندانپزشک معمولا بیشتره. البته همیشه هم الزاما درآمد پزشک متخصص از درآمد دندانپزشک متخصص بیشتر نیست گاهی هم برعکسه بستگی داره کدام یک از رشته های تخصصی پزشکی رو خونده باشه و کجا کار کنه، چقدر کار کنه، بیمارستان چقدر کارانه بده، مطب داشته باشه یا نه و …. درآمد تخصص های رشته پزشکی با هم اختلاف زیادی میتونه داشته باشه. تخصص­ های جراحی دار شاید کسانی باشن درآمدهای خیلی بالا داشته باشن. حالا این هم که میشنوی فلان پزشک ماهی چندصد میلیون درآمد داره! آره هستن چنین متخصص هایی که درامدهای بالاتر از این هم دارن ولی تعدادشون کمه و عمومیت نداره فقط درصد کمی درامدهای چندصد میلیون تومانی در ماه دارند، اونهایی که جراح های خوبی هستن و عمل های سنگین انجام میدن و متخصص یا فوق تخصص شهرهای بزرگ هستن و خیلی شناخته شدن هستن. مثلا نمیشه گفت هر متخصص جراح مغز و اعصابی اندازه فلام پروفسور درآمد داره! یه چیز هم بگم بعضی از پزشک ها بعد چند سال که درامدشون میره بالا میرن تو کارهای دیگه و میبینی پولدارتر میشن پول پول میاره مثلا کار ساخت و ساز و کارهای ازاد درامدزای دیگه انجام میدن. درآمد به عوامل مختلفی بستگی داره مثلا عمومی باشی یا تخصص و اینکه تو بخش دولتی کار کنی یا مطب خصوصی داشته باشی و  …

به طول خلاصه بخوام درآمد پزشک عمومی تازه کار رو بگم بسته به عوامل مختلف میتونه از درامدهای پایین چند میلیون تومانی تا درآمدهای خیلی باشه.

 
درآمد پزشکی در سطح تخصص و فوق تخصص چقدر است؟

عوامل مختلفی روی درآمد پزشک و دندانپزشک و حتی داروسازی تاثیر دارن مثل کدام یک از تخصص های رشته پزشکی باشه، شهر محل تحصیل منطقه محل گذراندن تعهدات و طرح ضریب K، جمعیت منطقه مورد نظر، تعداد پزشکان هم رشته شما و میزان مشارکت اونها در بخش دولتی و خصوصی، خلاقیت های فردی و دید اقتصادی چون بعضی پزشکان دید اقتصادی خوبی دارن، طول دوره تعهدات شما و تاخیر در اتمام طرح و ورود به بازار کار آزاد، تعامل و ارتباط با همکاران و فیلدهای مشابه و غیر مشابه، اخلاق فردی و میزان جذبه شما و … همه این عوامل باعث میشه که تخصص های رشته پزشکی درامد میانگینشون با هم فرق داشته باشه. همین موارد تا حدودی در مورد دندانپزشک ها هم صدق میکنه. حتی در بعضی از تخصص های رشته پزشکی مثل بیهوشی اینکه شما بتونی سهام بخری یا نه خیلی میتونه رو درامد شما موثر باشه. الان کارانه هایی که بیمارستان به متخصص ها میده متفاوته و معمولا در اکثر بیمارستان های دولتی بالاترین کارانه ماهانه مربوط به متخصص زنان است بعدش متخصص بیهوشی و جراحی و بعدش سایر تخصص های رشته پزشکی مثل ارتوپدی، داخلی، قلب، اطفال و حتی عفونی کارانه دریافت می کنند، البته بیمارستان به بیمارستان کمی متفاوته اما روال اکثر بیمارستان های دولتی همینه.

ضمنا اینجور هم نیست که همه بیمارستان ها سر ماه کارانه رو بدن بعضیا ممکنه تا ماه ها بعد هم کارانه ها رو ندن. بعد ازطرح تحول درامد بعضی رشته ها تو بیمارستان رفت بالا رشته هایی مثل تخصص عفونی، بیهوشی و اطفال. اما خب بعضی دانشگاه های علوم پزشکی ممکنه اجازه بدن پزشک بیرون از بیمارستان هم در دوارن طرح تخصص پزشکی مطب بزنه و انوجا هم میتونه درامد داشته باشه اما خیلی از دانشگاه ها الان اجازه مطب و کار خارج از بیمارستان رو به پزشکان متخصص طرحی نمیدن. دوستان بازهم میگم استثناها همیشه وجود داره اما اصل کلی رو نقض نمیکنه و این کارانه ها که گفتم در بیشتر بیمارستان های دولتی صادق هست شاید کسی تو بیمارستانی خیلی بیشتر از اینم بگیره یا بیمارستان خصوصی باشه کلا درامد فرق کنه، استثنا و افراد خاص همیشه وجود دارن.

 کسانی که نمیتونن از خانواده پول بگیرن و پس اندازی هم ندارن معمولا مدتی قبل از تخصص کار میکنن یا طرح یا غیرطرح و یه پس اندازی واسه دوره چند ساله تخصص که دانشجو هستن و ممکنه فرصت کار کردن و درآمد داشتن نداشته باشن جمع میکن. البته خبرهایی هم هست ممکنه زیاد کنن حقوق رزیدنت ها رو فعلا که تا این لحظه قطعی نیست اما عده ای به طور جدی پیگیرش هستن. در طول دوره تخصص هم دانشجوی تخصص (رزیدنت) اجازه داشتن مطب شخصی رو نداره و معمولا اصلا وقتشو هم نداره. بعد از اتمام دوره تخصص (رزیدنتی) هم اگه دانشگاه دولتی بوده باید چند سال بره طرح بگذرونه (اگه از طرح معاف نباشه) و در طول طرح هم فقط بعضی رشته ها بعضی شهر ستان­های خاص (غیر از مرکز استان) اگه دانشگاه علوم پزشکی اجازه بده میتونن مطب بزنن و تایم هاشون رو طوری تنظیم کنن که مثلا چند رو بیمارستان و چند روز مطب خودشون کار کنن. سختی و آسانی قبولی تخصص های رشته پزشکی و رتبه های قبولی تخصص پزشکی هم فرق داره. درآمدها هم فرق داره. اطفال تازه کار معمولا نسبت به بقیه درامدشون کمتره. طول دوره تحصیلشون هم فرق داره مثلا جراحی مغز و اعصاب ۵ تا ۶ سال. واسه اینه گاهی متقاضیش کمتر میشه چون طولانی تره و دلیل بر بی درامد بودنش نیست . اما رشته هایی مثل پوست و چشم تخصص قبولیشون سختتره ولی طول دوره تحصیلشون کمتره.  باز هم دلیل بر این نمیشه که درامدشون بیشتر باشه. ولی اینو باید توجه داشت تخصصی مثل جراحی مغز و اعصاب تازه کار کمتر کسی حاضره بره پیشش و معمولا میرن پیش جراح های قدیمی تر و باسابقه تر که اکثرا شهرهای بزرگ هم هستن. یک متخصص جراح مغز توی شهر کوچک ممکنه درامد و مشتری چندانی نداشته باشه و توی شهر بزرگ هم رقیب های کله گنده ای داره! خود من عمل قلب داشته باشم نمیرم پیش یک دکتر تازه وارد قلبم رو جراحی کنه! مردم شهرستان واسه قلب و مغز جراحیشون اکثرا میرن پیش قدیمی ترها تو مرکز استان یا تهران و کلان شهرها چون مثل پوست نیست که اونقدر حساسیت نداشته باشه یه اشتباه باعث مرگ بیمار میشه. پس اینجور تخصص ها باید واقعا باسواد و حرفه ای باشی پزشک خوبی از اب در بیای و احیانا شاید نیاز باشه صبور باشی مدتی اسم و رسم در کنی تا برات تبلیغ کنند تا معروف بشی. ارتوپدی هم درامدش خوبه. تخصص داخلی هم کلی تر هست و خیلی از متخصص  های داخلی میرن بعدش رشته های فوق تخصص پزشکی میخونن.

در کل نباید انتظار داشت به محض اینکه مطب زدی حتی اگه تونستی مطب بزنی (چون همه نمیتونن) و پزشک متخصص بودی فوری از مطبت به درامدهای نجومی برسی چون تو شهرهای بزرگ همیشه چند تا پزشک متخصص یا فوق تخصص اون رشته شما هستن که مریض های زیادی رو از سالها قبل جذب کردند و اسم و رسمی دارن اونجا و بیشتر مردم میرن پیش اونها باید صبور باشی و کارت خوب باشه تا کم کم معروف بشی. توی شهرهای کوچک هم مخصوصا در رشته های جراحی دار حساس مثل مغز و اعصاب یا قلب بخوای مطب بزنی درسته که رقیب نداری یا کمتر داری اما مردم خیلی ها واسه مشکلات جسمی حساسشون که نیاز به جراحی داره به پزشکی که توی شهر کوچک هست اعتماد نمیکنن! من دیدم شهر کوچک اقوام و اشناهامون هستن شهر خودشون متخصص پوست داره ولی نمیرن پییش رفتن کیلومترها اون طرف تر چون یک پزشک متخصص پوست بهتر تو مرکز استانشون هست. البته بسته به درامد مردم هم داره و خیلی ها حاضر نیستن برن شهر دیگه حتی همون هزینه رفت و آمد هم براشون مهمه. چشم هم همینطور یک فوق تخصص چشم بود دیر به دیر چند وقت یکبار میومد مطبش تو مرکز استان میرفتن پیشش از خیلی قبل نوبت میگرفتن درحالیکه شهر کوچک خودشون متخصص چشم داشت سریع هم نوبت میداد بهت! واسه اینه اولا باید کاربلد و باسواد باشی واقعا دوما مدتی بگذره و اسم و رسمی درکنی که مریض ها بیشتر بیان پیشت. مشتری مداری و رابطه خوب برقرار کردن با مریض هم مهم و موثره. البته این رو هم بگم که بعضی تخصص های رشته پزشکی اصلا مطب نمیزنن یعنی ماهیت کارشون جوری هست که باید بیمارستان کار کنن فقط که جلوتر یکی یکی تخصص ها رو معرفی میکنم.

 
ظرفیت قبولی و رتبه تخصص های پزشکی در آزمون دستیاری

الان خیلی ها مخصوصا پزشکان عمومی که تازه فارغ التحصیل میشن یا تازه طرحشون تموم شده دنبال قبولی در آزمون تخصص پزشکی هستن. به قول بعضی ها الان هر کی میفهمه پزشک هستی اول میپرسه پزشک چی هستی؟ اگه بگی عمومی سوال دومش اینه: چرا نمیری تخصص بخونی؟ آگاهی مردم رفته بالا و مثل گذشته نیست که خیلی ها اطلاع نداشتند فرق پزشک عمومی و متخصص چیه و در کنارش به خاطر کمبود پزشک متخصص، مردم اکثرا برای تشخیص و درمان بیماری ها به پزشک عمومی مراجعه کنند.

به آزمون تخصص پزشکی میگن آزمون دستیاری پزشکی یا همون رزیدنتی. حدود ۲۸ رشته تخصص داره که در آزمون میتونی حداکثر ده تا رو انتخاب کنی. قبولی بعضی تخصص های خوب هم چندان راحت نیست باید ادم بخونه بعضا رقبا کسانی هستن که سالهاست عمومی تموم کردن و چندین باره تجربه ازمون تخصص دارن. واسه رادیولوژی رتبه هایی که چند سال پیش بود دیدم تا حدود رتبه ۲۰۰ کشوری تخصص رادیولوژی قبول میشدن، تا حدود ۲۵۰  تخصص چشم، تا زیر ۲۵۰ تخصص پوست، تا حدود ۵۰۰ تخصص قلب، تا زیر ۷۰۰ گوش و حلق و بینی و به همین ترتیب الی آخر (البته سال به سال ممکنه تغییر کنن و این آمار مال دو سال پیش بود). سالانه حدود ۱۵۰۰۰ نفر در آزمون دستیاری پزشکی (تخصص) شرکت میکن که اگه بخوای مثلا تخصص چشم قبول بشی از بین این تعداد پزشک عمومی که آزمون میدن باید در آزمون تخصص پزشکی خوبی بیاری (همین رتبه هایی که گفتم سه رقمی حداقل بیاری). تخصص رشته های زیادی داره ولی واقعیت اینه که هموشن به یک اندازه پرطرفدار نیستن و علایق افراد هم فرق داره. ظرفیت رشته های پرطرفدار هم محدوده و برای قبولی آزمون تخصص رشته چشم پزشکی که مثلا سالانه حدود ۱۰- نفر پذیرش داره از بین این ۱۵ هزار نفر پزشک عمومی شرکت کننده باید رتبه خوبی بیاری، تازه از این حدود ۱۰۰ نفر ظرفیت قبولی چشم پزشکی نصف کمترشون مال سهمیه مناطق محروم هستن که این باید ۳ برابر مدت تحصیلشون (مدت دانشجو بودن دوره تخصص) توی مناطق محروم کشور کار کنن یعنی اگه ۴ سال دانشجو بودن باید ۱۲ سال تو منطقه محروم کار کنن به صورت دولتی). پزشکی عمومی هم که از طریق کنکور سراسری سهمیه تعهد خدمت مناطق محروم قبول میشن همینجوره و تعهد خدمت باید بدی، واسه همینه رتبه های پزشکی بدون تعهد (آزاد) بهتر از تعهد خدمتی هاست. حتی در تعهد خدمت پزشکی عمومی تا نصف مدت تعهدت رو هم نگذرونی نمیتونی ازمون تخصص شرکت کنی)، یا مثلا تخصص ارتوپدی اگه سالانه حدد ۱۳۰ نفر میخواد نزدیک به حدود ۴۰ تاشون سهمیه مناطق محروم هستن. ضمنا اینجور نیست که هر رشته ای بتونی انتخاب کنی همه رو بزنی بلکه صد تا انتخاب داری اگه مجاز به انتخاب رشته شده باشی حداکثر میتونی ده تا رشته از بین ۲۸ رشته تخصص رو انتخاب کنی اما تا ۱۰۰ انتخاب میتونی بزنی یعنی همون ۱۰ رشته رو در شهرهای مختلف پر کنی که بشه ۱۰۰ تا انتخاب سرجمع. قبول هم بشی و نری یک سال محروم میشی. بعضی رشته ها مثل زنان و روانپزشکی هم علاوه بر ازمون کتبی جدیدا براشون مصاحبه گذاشتن.  تخصص پزشکی قانونی هم سن شما باید زیر ۴۰ سال باشه.

از سال گذشته هم علاوه بر دانشگاه های علوم پزشکی دولتی، دانشگاه آزاد هم دانشجوی تخصص گرفت (تخصص بیماری های داخلی). چون هزینه تحصیل رو از الان پرداخت میکنن دیگه بعدا طرح تخصص ندارن و مجبور به گذروندن دوره طرح نیستن.

بنابرین اگه شرایط عشق به درس خوندن و تحمل سختی های پزشکی رو داری و میدونی حداقل تا ۱۲ سال دیگه از نظر ساپورت مالی مشکلی نداری پزشکی میتونه مناسب باشه (۷ سال عمومی + ۲ سال طرح + حداقل ۳ سال تخصص) حداقل تا ۱۲ سال دیگه. ضمنا بعد از تخصص که تموم کنی دوباره باید چند سال بری طرح (طرح مخصوص تخصص) البته شرایطی وجود داره که از طرح معاف بشی. البته حقوق دوره طرح اگه خدمت سربازی رفته باشید قبلا نسبتا بالا و خوبه. بعضی رشته های تخصصی پزشکی در بعضی شهرها اگه دانشگاه موافقت کنه میتونی مطب بزنی و روزهای محدودی مطب کار کنی علاوه بر بیمارستان (دوران طرح). واسه بعضی تخصص ها هم که مطب زدن معنی نداره فقط باید تو بیمارستان کار کنن. خب پس بعد از طرح هم حدود حداقل چند سال باید طرح باشی ۱۲ سال هم قبلش (عمومی+طرح عمومی + دوره دانشجویی تخصص) جمعا میشه حدود حداقل ۱۵ سال دیگه شما میتونی یک پزشک متخصص “دارای مطب خصوصی” باشی. اما تخصص تو بعضی رشته ها حتی بیشتر از ۳ سال و ۴ سال هست مثل جراحی مغز اعصاب که ۵ سال و  گاها بیشتر هم طول میکشه. اگه تخصص با سهمیه مناطق محروم قبول بشی باید سه برابر مدت تحصیلت اون منطقه محروم کار کنی. برای مطب زدن توی شهرهای بزرگ باید امتیاز بیشتری داشته باشی یعنی مدت بیشتری توی مناطق محروم کار کرده باشی تا بتونی توی شهر بزرگتری بعدش مطب بزنی. واسه همینه اگه دقت کرده باشی توی مناطق محروم و شهرهای کوچک پزشک ها چند سال میمونن و  بعد میرن یه شهر بزرگتر.

پزشکانی که میبینی درآمدهای خیلی نجومی دارن کسانی هستن که تخصص یا رشته های فوق تخصص پزشکی خوندن و مطب شخصی دارن یعنی الان صرفا فقط طرح نیستن که کل درامدشون فقط همون حقوق بیمارستان باشه. به جرات میگم یک دندانپزشک عمومی که مطب شخصی داره و خوب کار میکنه (فقط ۶ سال درس و ۲ سال طرح رفته و یکی دوسال هم سابقه کار) شاید به اندازه یک پزشک متخصص که ۷ سال عمومی و ۲ سال طرح و حداقل ۳ سال دانشجوی تخصص بوده و الان در حال گذراندن طرح تخصصش هست درآمد داره. البته فشار جسمی و کمردرد و آرتروز دندانپزشکی رو هم باید مد نظر داشت! مدت زمان طرح تخصص پزشکی هم معمولا طولانی تر از طرح عمومی هست.

پس اگه از خودت مطمئنی میتونی این همه سال از نظر ساپورت روحی و مالی تامین باشی، پشکی انتخاب خوبیه و نهایتا میتونی پزشک موفق بشی. چون واقعیت اینه رشته پزشکی زود به پول های انچنانی نمیرسی اما اگه صبور باشی و اهل تلاش و مقاوم در سالیان دورتر امکنا رسیدن به درامدهای تُپُل هست (البته برای همه ممکنه به تپلی الان نباشه!). یکی بود الان حدود ۴۸ سالشه فوق تخصص جراحی توراکس (یکی از بخش های حساس جراحی) گرفته  بود تازه چند سال پیش تونست خونه بخره! تمام وقتش رو گذاشته بود روی درس خوندن که جراح بشه. اما تو دندانپزشکی خودتو هم بکشی (بلانسبت!) باز هم یه سقفی بیشتر نمیتونی درآمد داشته باشی. در واقع سقف درآمد دندانپزشکی نسبت به بعضی تخصص های پزشکی خیلی کوتاه­تره، اما در داروسازی و دندانپزشکی زودتر میتونی به پول برسی.

 
امتیاز لازم برای مجوز راه اندازی مطب پزشکی

برای مطب زدن توی شهرهای بزرگ باید امتیاز بیشتری داشته باشی یعنی مدت بیشتری توی مناطق محروم کار کرده باشی تا بتونی توی شهر بزرگتری بعدش مطب بزنی. امتیاز لازم واسه تاسیس مطب توی هر منطقه داخل این سایت هست:

http://parvaneh.irimc.org

هر چه منطقه ای که توش کار میکنی محروم تر باشه امتیازت بالاتر میره و زودتر میتونی مجوز مطب بگیری مثلا اهواز هر سال ۳۰ امتیاز داره (خود شهر اهواز) ولی دزفول حدود ۱۰۰ و خورده­ ای امیتاز داره برای هر سال. واسه تهران و اصفهان و شیراز و مشهد و تبریز و اهواز باید حداقل ۳۶۰ امتیاز داشته باشی واسه تاسیس مطب. اما تو شهرستان ها ممکنه با ۱۲۰ امتیاز هم یک پزشک بتونه مطب بزنه. برای پزشکان و دندانپزشکان و بینایی سنجی و تغذیه و رژیم درمانی و شنوایی سنجی و کاردرمانی و کایروپراکتیک و گفتار درمانی و مامایی سیستم امتیازدهی واسه پروانه مطب وجود داره اما عوالی که بهشون امتیاز میدن برای هر رشته با بعضی رشته های دیگه فرق داره. حتی مجوز تاسیس داروخانه واسه داروساز هم سیستم امتیازدهی خاصی داره و هر شهر امتیاز ویژه ای لازم داره که در توضیحات معرفی رشته داروسازی گفته شد

 
محل کار پزشک

بیمارستان و درمانگاه­های خصوصی یا دولتی، تامین اجتماعی، پزشکی قانونی، پزشک خانواده شهری یا روستایی، شبکه بهداشت، پزشک شرکت نفت، پزشک زندان، سازمان انتقال خون و … هم پزشک عمومی و هم متخصص اینجور جاها میتونن کار کنن. متخصص ها و فوق تخصص ها بعد از اتمام طرح هم میتونن مطب بزنن علاوه بر بیمارستان و … اگر هم ادامه بدی بالاتر بری بورد بگیری و … میتونی استاد دانشگاه علوم پزشکی هم بشی و تدریس کنی به عنوان هیات علمی دانشگاه. دقت کن آزمون بورد تخصص یک آزمون جداست که هر متخصصی هم توش قبول نمیشه کسی بخواد هیات علمی باشه یکی از شرط هاش قبولی توی آزمون بورد تخصصی هست. اگه دقت کرده باشی روی تابلوی بالای درب مطب بعضی از پزشک های متخصص نوشته دارای بود تخصصی و بعضی هم ننوشته.

 
معرفی بهترین تخصص های پزشکی از نظر سختی، درآمد، لوکس بودن و طول دوره

رتبه های قبولی تخصص پزشکی در تخصص های مختلف فرق داره اما معمولا تخصص پوست، چشم، رادیولوژی و چند رشته دیگه رتبه بهتری لازم دارند که دلایل مختلفی داره. مدت زمان تخصص های پزشکی و طول مدت تحصیل تخصص های پزشکی با هم تفاوت داره اما اکثرا ۴ ساله است. به اعتقاد خیلی از پزشک ها کم کم سیستم داره به سمتی میره که اختلاف درآمد تخصص های مختلف دربخش دولتی کمتر بشه. دوران رزیدنتی (تخصص) هر رشته ای سختی و استرس خودش رو داره بعضی رشته ها خیلی بیشتر و بعضی کمتر. تقریبا همه رشته ها هم سال اول سختی خودشون رو دارن. رشته های تخصصی پزشکی رو به ترتیب توضیح میدیم:

* تخصص چشم پزشکی: تو خیلی جاهای دنیا از جمله آمریکا تخصص های چشم و رادیولوژی و پلاستیک پرطرفدارترین تخصص ها هستن. بیشتر رشته های تخصص پزشکی به جز چشم و پوست و رادیولوژی دانشجو انصرافی بیشتری دارن بعضی سالها. چشم رشته لوکسی هست. تقریبا بجز تعیین نمره عینک کسی نمیتونه تو کار چشم دخالت کنه و رقیب از حرفه های دیگه ندازه زیاد بر خلاف رشته ای مثل پوست. تخصص چشم رشته نسبتا پر استرسی هست. چشم یک رشته کلینیکال هست و مردم مخصوصا برا عمل جراحی چشم معمولا به چشم پزشک های باسابقه تر و معروف تر مراجعه میکنن که بیشتر مرکز استان ها هستن. تو تخصص هایی مثل چشم پزشکی، ارتوپد، نوروسرجری، جراحی و گوش حلق بینی باید چند سال اول بعد از فارغ التحصیلیت تحملت رو ببری بالا چون هنوز تازه کار هستی و واسه این رشته ها مریض ها بیشتر میرن سراغ متخصص های قدیمی تر و باسابقه تر. البته اگه کارت خوب باشه درآمد داری. بیشتر متخصص های چشم توی مرکز استان ها مشغول هستن نه شهرستان ها. بیمارستان های شهرستان خیلیشون امکانات جراحی چشم ندارن متاسفانه. چشم یه رشته کاملا تخصصی هست و چندان تداخلی با رشته های دیگه و با پزشکی عمومی نداره لذا خوبیش اینه که کسی زیاد نمیتونه تو کارش دخالت کنه و رقیب درامدی بشه براش. مثل ارتوپدی نیست که تو بعضی مناطق میبرن پیش شکسته بند خانگی به جای پزشک! وزیر بهداشت سابق متخصص چشم بودند. حاشیه امنیتی بهتری هم نسبت به خیلی از رشته های تخصصی پزشکی داره. چشم یک رشته جزء نگر و ظریف تر هست و اگر ادمی باشی که کلی نگر باشی و در تجزیه و تحلیل جزئیات چندان خوب نباشی توی رشته چشم پزشکی یکی مثل دکتر خدادوست نمیتونی بشی، مگه با تلاش خیلی بیشتر! ضمنا باید اینم در نظر داشت که اگه با توجه به اینکه رتبه های برتر آزمون دستیاری پزشکی میرن چشم و پوست و رادیولوژی و اینا اگه کسی هدفش اینه بشه هیات علمی دانشکده پزشکی تو این رشته ها و آزمون بورد تخصصی قبول بشه رقیب هاش همین کسانی خواهند بود که از بین هزاران پزشک عمومی آزمون تخصص بهترین رتبه ها رو آوردن. حالا شاید یک استاد دانشگاه و هیات علمی تخصص داخلی رقباش واسه آزمون بورد اینقد سطح بالا نبودن نسبت به رقبای آزمون بورد تخصص چشم یا رادیولوژی. این برمیگرده به حرف اصلی من یعنی آدم اول ببینه هدفش چیه تو زندگی و کار و آینده اش. پر استرس بودن چشم پزشکی هم باید به روحیات آدم بخونه. به قول یه متخصص که طرحش چشم پزشکی بود میگفت اگه من که چشم پزشک هستم یه شب استرسم بگیرم نتونم خوب بخوابم فرداش که قراره عمل چشم انجام بدم نمیتونم عمل کنم ولی کسی که رادیولوژی هست حتی دیابت بگیره، کور بشه، دست یا پاش قطع بشه و … باز هم میتونه کار سونو رو انجام بده. الان هم کم کم تعداد فوق تخصص های چشم داره زیاد میشه که نمیدونم نمیشه پیش بینی کرد تا مثلا ۱۵ سال دیگه وضعیت چطوریه و این تعداد فوق تخصص تا چه حد میتونن رو درآمد تخصص ها تاثیر بزارن؟! ولی در کل در حال حاضر الان به اعتقاد خیلی از پزشک ها چشم اگه بهترین تخصص پزشکی نباشه یکی از چند رشته تاپ تخصص هست (حداقل برای آقایون اینجوریه چون تخصص مثلا زنان نمیتونن برن). به اعتقاد خیلی از پزشک ها، چشم لوکس ترین رشته جراحی هست.

* تخصص رادیولوژی: دوره تخصصش ۴ سال هست. رشته پرطرفداری هست و رتبه خوبی میخواد. اینم که میگن در معرض اشعه هستن دوره رزیدنتی فقط موقه عکس رنگی و انژیو در معرض اشعه هستن. خیلی با مریضی ارتباط مستقیم نداری. رادیولوژی یک تخصص لوکس و پاراکلینیکی هست به قول بعضی پزشکا باید منتظر بمونی برات مریض بفرستن یا لینک و ارتباطات تاعامل اجتماعی با جاهایی که مریض میفرستن واسه رادیولوژیست ها مهمه اینجا.الان ظرفیت پذیرش رادیولوژی نسبت به قبل رفته بالا . مجوز سونوگرافی هم میخوان بدن به خیلی از رشته های دیگه که همین میتونه رو بازار کار رادیولوژی تاثیر منفی بزاره. چه در رادیولوژی و چه در پاتولوژی میزان درآمد به دو عامل خیلی مهم بستگی داره: ۱- تعامل و ارتباط خوب و وسیع با بقیه پزشک ها  و۲ – میزان سواد و موفقیت علمی و پرکتیس خوب. اگه بخواید مرکز رادیو بزنید که تو شهرهای بزرگ الان دیگه ب ندرت مجوز مرکز جدید میدن مگه مجوز کسی رو بخرید. هزینه هاش هم بالاست. متخصص رادیولوژی که مطب نداره و کلینیک ویژه دولتی فقط کار میکنه بسته به تعداد مریض هایی که میبینه و اینکه کدوم شهر باشه درآمدش متفاوته. تو رادیولوژی شما باید یک دید سه بعدی و فضایی و هندسی داشته باشی تا بهترین رادیولوژیست باشی. تو رادیولوژی تقریبا خیلی کم مرضی میبینی و جراحی و اینا نداری بر خلاف چشم پزشکی که جراحی داره. تو تخصص هایی مثل چشم پزشکی، ارتوپد، نوروسرجری، جراحی و گوش حلق بینی باید چند سال اول بعد از فارغ التحصیلیت تحملت رو ببری بالا چون هنوز تازه کار هستی و واسه این رشته ها مریض ها بیشتر میرن سراغ متخصص های قدیمی تر و باسابقه تر. رادیو رست هست ولی در مقابل جراحی و زنان مثلا نه همه رشته ها. تو رادیو شما شیفت داری. اکثر شیفتا از شب تا صبح مریض دارین و بخشا و اورژانس نمیزارن بخوابی. پست کشیک بدی داره. الان مشهد ۸تا ۹تا شیفت دارن. تبریز ۹تا. اصفهان ۸تا. فقط تهران خوبه که شیفتاش ۵تا ۶تاس معمولا. شهرهای کوچیک که گاهی ۱۰ تا شیفته. بعد رریدنتی هم درگیرین و مرتب باید بیمارستان برید. به اعتقاد خیلی از پزشکان، لوکس ترین رشته پاراکلینیکی رادیولوژی هست.

* تخصص پوست:  جزو رشته های پرطرفدار آزمون تخصص پزشکی هست و رتبه خوبی هم میخواد. پوست یک رشته لوکس هست. مشکلی که پوست داره اینه که یه سری کارهای زیبایی که متخصص پوست انجام میده رو پزشکان عمومی هم انجام میدن هرچند اخباری به گوش میرسه که کم کم دارن به پزشکای عمومی گیر میدن که این کار رو نکنن. برا آدم هایی که خیلی روحیات لطیف و حساسی دارن (به قول خودمونی نازک نارنجی هستن!) رشته هایی مثل پوست بهتر از ارتوپد و زنان هست که کمی روحیات خشن تر باهاش سازگارن! پوست یه رشته رست هست. در کل رشته خوبیه.

* تخصص ارتوپدی: رتبه های نسبتا خوبی میخواد برای قبولی ارتوپدی. در شرایط یکسان کارش آسونتر از متخصص زنان هست ولی سختتر از متخصص قلب هست. درآمدش در شرایط یکسان کمتر از متخصص زنان و رادیولوژی و قلب هست. تو این رشته به نسبت برخوردت با ارازل و اوباش بیشتره! تو تخصص هایی مثل چشم پزشکی، ارتوپد، نوروسرجری، جراحی و گوش حلق بینی باید چند سال اول بعد از فارغ التحصیلیت تحملت رو ببری بالا چون هنوز تازه کار هستی و واسه این رشته ها مریض ها بیشتر میرن سراغ متخصص های قدیمی تر و باسابقه تر. میشه گفت تو ارتوپدی ضرورت گرفتن فوق تخصص برا سالهای آینده کمتر از ضرورت گرفتن فوق تخصص چشم هست. واقعیت دیگه ای هم که هست ارتوپدی جو و کارش برا اقایون مناسبت تر از خانم هاست، رشته سنگینی هست. رشته ای هم هست که با اشعه سر و کار داره.

* تخصص مغز و اعصاب (نورولوژی): تخصص مغز و اعصاب با تخصص جراحیش فرق داره. به متخصص مغز و اعصاب میگن نورولوژیست. قسمت زیادی از کار نورولوژی مشاوره به بیمار هست. به سرعت یکی از رشته های محبوب بین متقاضیان دستیاری شده ظرف چند سال اخیر چون معدود رشته داخلی هست که با پروسیجر سرو کار داره و نوارعصب عضله، نوار مغز و.. رو در مطب میشه بدون دردسر و غیرتهاجمی و در کمترین زمان و بهترین دستمزد انجام داد و کمترین وابستگی رو به بیمارستان و سیستم دولتی میتونی داشته باشی لذا کم کم مقبولیت زیادی پیدا کرده. در حال حاضر ظرفیت خوبی داره و از لحاظ درامدی و اینده کاری حتی در شهرهای بزرگ  نسبتا خوبه. یکی از رشته های بخصوص مناسب خانمهاست که در موقع کار و فعالیت انرژی کمتری نسبت به رشته های مرتبط با جراحی لازم داره. سال قبل در کل کشور تعداد ۶۵ نفر با سهمیه ازاد و ٢۵ نفر با سهمیه بومی مناطق پذیرش شدند، در شهر تهران ٢۵ نفر سهمیه ازاد و ٣ نفر سهمیه مناطق محروم پذیرفته شدند. اخرین رتبه قبولی در شهر تهران حدود ۵٠٠ و در کل کشور رتبه ٧٠٠ بوده در کل رشته مقبول پردرآمد و با اینده کاری مطلوبی هست و بخصوص برای خانمها. یکی از نکات مثبت این رشته تشخیص دادن های لذتبخش و دقیقش هست و از معایبش این هست که اکثرا بعد از تشخیص عملا درمان ثابت شده و قطعی وجود نداره و اکثر بیماران بخصوص در شهرستانها بعد از مدتی که درمان کامل نمیشن با این عنوان که این دکتر سواد نداره راهی تهران میشن! در آمدی در حدود ٢٠ تا ٢۵ م در حال حاضر دارن.

* تخصص جراحی مغز و اعصاب (نوروسرجری): دوره تخصصش بسیار سخت هست و معمولا از نظر مدت زمان تخصص های پزشکی نوروسرجری بیشترین طول مدت تحصیل رو داره. تو تخصص هایی مثل چشم پزشکی، ارتوپد، نوروسرجری، جراحی و گوش حلق بینی باید چند سال اول بعد از فارغ التحصیلیت تحملت رو ببری بالا چون هنوز تازه کار هستی و واسه این رشته ها مریض ها بیشتر میرن سراغ متخصص های قدیمی تر و باسابقه تر. واقعا رشته ای بسیار سنگینه. در واقع میشه گفت از معدود رشته های تخصصی پزشکی هست که نقش همسر یک پزشک رو بازی میکنه و شریک زندگیشه! رشته ای سنگین و به شدت درگیر کننده چه در زمانی که اتاق عمل هستی و چه خارج از اون. عملا کل وقتتو درگیر میکنه. در مورد ول دوران تحصیل تخصصش هم حداقل ۵سال ول میکشه ولی میتونه بیشترم بشه. درآمد نوروسرجری به این بستگی داره که چقدر بیمارستان مجهز باشه؟ اتاق عمل از نظر کمی و کیفی چطوره؟ و چقدر توی یک شهر مانور بتونی بدی. راستش یک نورو سرجن شدن اصلا سخت نیست اما یک نوروسرجن خوب شدن فوق العاده سخته. کسی که بتونه تومور عمل کنه و کارهای تخصصی مغز انجام بده به صورت عملی و جراحی کنه. خوب اون آدم قطعا موفقه ولی واقعیت اینه همه نمیتونن اونطور کار کنن. همه پزشک ها پروفسور سمیعی نمیشن! در شرایط فعلی به خاطر کاهش کارانه ها درآمد کم  و به خاطر تراکم زیاد افراد درآمد نوروسرجن ها کم شده راستش. شما هر شهری رو نگاه کنی یک نفر نوروسرجن معروف داره که عملا توان رقابت با قدیمی ها که قدرتم در دست دارند کار سختیه. مردم هم واسه جراحی ها حساس اینجوری میرن پیش متخصص ها و فوق تخصص های معروف مغز که اکثرا یا تهران و کلان شهر ها هستن یا سالهاست مرکز استان ها هستن. برای جذب مریض الکتیو هم که شانس پایینه چون سیستم در دست قدیمی­هاست. یقینا فردی که عاشق نوروسرجری باشه میتونه توش موفق باشه البته. نوروسرجری مثل قلب نیست که اگر وارد دوره تخصصش شدی و دلتو زد به خاطر یه سری مسائل تحملش کنی بلکه احتمال زیاد کارت به انصراف از دانشگاه میکشه! آمار گواه این ادعاست. پس صرفا به خاطر پرستیژ و تخصص خوندن نوروسرجری رو نباید انتخاب کرد. فقط اونهایی که عاشق رشته هستند این رشته باید انتخابش کنن چون رشته راحتی نیست اصلا.

* تخصص قلب: مرگ و میر تو این رشته نسبت به بعضی رشته ها آمارش بالاتره. فوق تخصص های قلب درآمدهای خیلی خیلی خوبی میتونن داشته باشن. متاسفانه الان قدیمی های قلب بیشتر مریض ها رو به خودشون اختصاص دادن و کسی که تازه تخصص قلب تموم کرده تا معروف بشه باید تلاش بیشتری کنه و صبور هم باشه. نسبت به بعضی رشته ها استرسش دوران تخصص کمتره. قلب هم جزو رشته های تخصصی پزشکی هست که الان رزیدنت و متخصصش زیاده و خیلیا به عشق فلوشیپ و فوق تخصص دارن میرن. یکی از رشته های تخصصی پزشکی پرطرفدار بین خانم ها هست طوری سال گذشته از قبولی های قلب سهمیه آزاد ۱۰۲ نفر خانم بودن و فقط ۳۲ نفر از آقایون بودن. سن بیماری های قلبی هم داره کم میشه متاسفانه و درواقع تعداد بیماران قلبی داره بیشتر میشه هر سال.

* تخصص گوش و حلق و بینی Ent: تو تخصص هایی مثل چشم پزشکی، ارتوپد، نوروسرجری، جراحی و گوش حلق بینی باید چند سال اول بعد از فارغ التحصیلیت تحملت رو ببری بالا چون هنوز تازه کار هستی و واسه این رشته ها مریض ها بیشتر میرن سراغ متخصص های قدیمی تر و باسابقه تر.

* تخصص فیزیکی: رشته رست و کم دردسری هست نسبتا. طب فیزیکی رزیدنتی سه ساله و خیلی سبک و آروم داره. فضای بسیار دوستانه و صمیمی. مشکل این رشته مشخص نبودن کارایی اون برای مردم و حتی برای جامعه پزشکی بنابرین یک مقداری بعد از فارغ‌التحصیل شدن مشکل پیش میاد و زیاد تکلیف مشخص نیست. اما پتانسیل درامد بالایی داره اگر بتونی بهش برسی.

* تخصص رادیوتراپی: رادیوتراپی رشته دستیاری ۴ ساله با مبانی پزشکی که خیلی با فیزیک درگیر و درس های سنگینی داره. دستیاری  بدون کشیک داره اگر هم باشه مثل پزشکی هسته ای سال یک و تا پایان پذیرش بیمارهاست، غیر از رادیوتراپی، شیمی درمانی هم میکنند که بخش مشترک با انکولوژیست ها و هماتولوژیست هاست که البته نقطه قوت و درامد در دوران کاری  هست بخصوص در شهرهایی که هماتولوژیست ندارن. این رشته برخلاف شایعات موجود خطر تشعشع انچنانی نداره و حتی برخی رادیوتراپیست ها دوران بارداریشون هم کار میکنن بدون خطری تهدید کننده و مرتب توسط سازمان انرژی اتمی رصد میشه بهداشت حرفه ای محیط کار. دستگاههای گران قیمتی دارن که چند میلیارد تومان قیمت دستگاههاش هست و با تجهیزات ساختمانی و غیره حدود ١٠-١۵ میلیارد هزینه در میاد. وام های بانکی هم هست ولی با سودهای کلان میگیرن! یکی از ویژگی های این رشته وابستگی مطلق به مراکز رادیوتراپی از یک طرف و جراحان و هماتولوژیست ها و سایر متخصصین از طرف دیگه هست که حتی باعث میشه اگر تک رادیوتراپیست شهر نباشی مجبور باشی بازاریابی و پورسانت و … هم با بقیه همکاران انجام بدی، کلا بازار کار از نظر رادیوتراپیست های جوان وتازه فارغ التحصیل انچنان جالب نیست و مثلا برای طرح اکثر مراکز استان اعلام نیاز نمیکن. سال ٩۴ کلا ١١ مرکز استان اعلام نیاز دادند برای طرح و مراکز استانهای مهم و دانشگاهی تقریبا کاملا در اخیاز اساتید و فارغ التحصیلان قبلی هست! ولی اگر تو یک شهر کوچیک و پرجمعیت که دستگاه داشته باشه مشغول به کار بشی درامد خوبی داره، کلا تو شهرهای بزرگ مثل تهران واصفهان و شیراز و مشهد و اهواز و تبریز و ….فعلا امکان کاری مناسبی وجود نداره، درآمد هم بسته به همون شرایط که گفت شد متغیره.

* تخصص پاتولوژی: پاتولوژی کلا رشته شیرینیه.اما خوب دنیا دنیای سلوله.با کل پزشکی متفاوته.نه از مریض دیدن خبری هست نه از دید ماکروسکوپیک. باید بتونین باش ارتبآط برقرار کنین. درامدش متاسفانه در سالهای اخیر افت زیادی کرده و با توجه به تجاوز رشته ای غیرپزشکی مثل علوم ازمایشگاه و پارازیتولوژی این درامد کمتر و کمتر شده. در منطقه محروم و ازاد خیلی فرقی نداره. بسته به محیط کاری و جمعیت شهر و تراکم ازمایشگاه متفاوته. چه در رادیولوژی و چه در پاتولوژی میزان درآمد به دو عامل خیلی مهم بستگی داره: ۱- تعامل و ارتباط خوب و وسیع با بقیه حرف پزشکی و تخصص ها و۲- میزان سواد و موفقیت علمی و پرکتیس خوب. واقعیت اینه پاتولوژی درآمد خوبی نسبت به سایر رشته های تخصصی پزشکی نداره. نه اینکه درآمد نداشته باشه. ضمن اینکه اگر حاضر بشی تو شهرهای غیربرخوردار مشغول بشی و  کارت رو بلد باشی سرت شلوغ میشه. ب موفقیت توی پاتولوژی به تجربه و سطح سواد بستگی داره. اگر خوب تشخیص بدی مطمئن باش بازار رو در دست میگیری. پاتولوژی با طرحی که تازه تصویب کردن آینده چندان خوبی نداره. طرح تاسیس چندین مگالب و تعطیلی آزمایشگاههای  خصوصی. الان هم بطور آزمایشی داره تو کرج انجام میشه. تو دوران طرح هم باید شانس بیاری جایی بری که پاتولوژیست نباشه وگرن درآمد چندانی نداره. دوره رزیدنتی هم حجم درسهاش بالاست ولی شیفت هاش خیلی سبکتره و وقت برا مطالعه هست. دوره رزیدنتیش استرس زیادی نداره معمولا و بیشتر مشغول درس خوندن هستی. درآمدش در شرایطی البته میتونه بالا هم باشه اما نه همیشه و برای هر کس و هرشهری.

* تخصص زنان: بالاترین کارانه تو اکثر بیمارستان های دولتی مال متخصص زنان هست. میگم اکثر بیمارستان های دولتی چون ممکنه یه بیمارستان هم باشه ک عکس این قضیه باشه اما معمولا دولتی ها اینجوریه. یه توضیح خیلی مهم درباره رشته زنان بدم اینکه چرا این رشته با اینکه خوب هست ولی رتبه های بدتر هم احیانا قبول میشن به خاطر این هست که تخصص زنان فقط رقابت بین خانم هاست و آقایون حق ورود به این تخصص رو ندارن. واسه همینه که فرضا آقایی که رتبه ۱ تخصص میاره زنان قبول نمیشه ولی خانمی با رتبه ۷۰۰ میبینی سریع قبول میشه تخصص زنان. تخصص زنان نسبتا پردرآمد هست فک کنم ۱۲ روز در ماه دوره طرح باید کار کنه. استرس و فشار کاری هم داره تا حدودی. درآمدش توی طرح معمولا از رادیولوژی و قلب و ارتوپدی و اینا بیشتره (معمولا). اما خوب باید هر فرد ببینه با روحیاتش میخونه یا نه درسته درآمد بالایی داره ولی کار و زحمت زیادی هم لازمه مورد هست خانمی بعد از ۴ ماه که دانشجوی تخصص زنان شد انصراف داد! یکی هست میره رشته زنان موقع مادر بچه جلو چشمش میمیره اونقد به هم میریزه که نمیتونه کارشو ادامه بده! یه مورد بود دانشجوی تخصص زنان بود مرگ مادر دیده بود بعدش بهم ریخته بود خیلی. رشته زنان پراسترس هست اگه ۵ دقیقه تاخیر داشته باشی یا یه خطای کوچک کنی ممکنه باعث مرگ یه نوزاد بشی باید خیلی دقیق و هشیار باشی. ولی در کل زنان تخصصی هست که آیندش حالاحالا تضمینه. تخصص زنان یکی از پرشکایت ترین تخصص های پزشکی هست و آمار انصرافش هم بعضی سالها یهو نسبت به رشته های دیگه میرفت بالا مثلا رزیدنت های زنان یه دانشگاه گروهی انصراف میدادن. واسه همین تصمیم گرفتن که مصاحبه بزارن واسه این رشته که ببینن آیا این پزشکان عمومی که میخوان برن تخصص زنان اصلا صلاحیت اینکه پزشک متخصص زنان بشن رو دارن یا نه روحیاتشون خلقیاتشون و سطح علمیشون و صلاحیت بالینیشون در حد ورود به این رشته هست یا نه. به هر حال شرایط سخت خودشو داره زنان، مثلا خیلی دانشگاه ها تو بیمارستان به دانشجوی سال اول حتی تخت واسه خوابیدن نمیدن و از سال دوم تازه یه تخت دارن ک بتونن گاهی بخوابن!

* تخصص روانپزشکی: طول تحصیلش ۴ سال هست. اگه حوصله گوش دادن به مریض ها رو کسی نداره و زود زود میخواد مریض بعدی بیاد این رشته برا اون فرد مناسب نیست. آنکال هم بیشتر داره و بیشتر میتونی شب بخوابی ولی نباید گوشیت رو خاموش کنی چو ممکنه بهت زنگ بزنن شب که آنکال هستی باید پای بری! برعکس بعضی رشته های دیگه تخصص پزشکی، تو روانپزشکی اگه کسی دوران طرح با مریض ارتباط خوبی برقرار کنه و بعد از طرح هموم منطقه بمونه این مریض ها جذبش میشن و در واقع مشتریش میشن برای بعدا. این ویژگی تو روانپزشکی بیشتر از رشته های دیگه دیده میشه. الان حدود ۱۷۰۰ روانپزشک داریم که تقریبا نصفشون تهران کار میکنن. کلا حتی تهران با این همه روانپزشک اگه کسی خوب کار کنه میتونه موفق باشه تو این رشته. رزیدنت های این رشته هم نسبتا آرامش بیشتری دارن. تعداد کشیک هاش بستگی به دانشگاه و تعداد رزیدنت ها داره. سال های بعد که تعداد دانشجوها بیشتر میشه احتمالا تعداد کشیک ها هم بیشتر بشه. بعضی مردم دید خوبی به روانپزشک ها ندار کم نشنیدیم میگن روانپزشک ها خودشون باید برن پیش دکتر! روانشناس ها آدم رو دیوانه میکن و … کار ندارم این دید درست نیست ولی به هر حال این دید نسبت به روانپزشک ها در مقایسه به رشته های دیگه وجود داره. روانپزشک اگه خوب نخواد کار  کنه نخواد مشاوره بده به بیمار کلا دل به کار نده درآمدش از پزشک عمومی هم کمتر میشه! اما با جان و دل کار کنه وقت بزاره برا مریض مشاوره بده ارتباطی خوبی با مریض داشته باشه میتونه درآمد مناسبی داشته باشه. درآمدش قبلا کمتر بود الان بهتر شده. به هر حال روانشناس باید خیلی صبور باشه مخصوصا اگه کار روانکاوی میخواد بکنه باید خیلی بتونه کنار باید چون انواع مشکلات مردم و خودافشایی ها رو باید بشنوه و درک کنه و خیلی واقعیت های پشت پرده جامعه و مردم رو میفهمه باید بتونه کنار بیاد.

* تخصص جراحی: در تخصص های پزشکی مثل چشم پزشکی، ارتوپد، نوروسرجری، جراحی و گوش حلق بینی باید چند سال اول بعد از فارغ التحصیلیت تحملت رو ببری بالا چون هنوز تازه کار هستی و واسه این رشته ها مریض ها بیشتر میرن سراغ متخصص های قدیمی تر و باسابقه تر. روحیه های تهاجمی و اکتیو تو رشته های جراحی دار بهترن. این تخصص هم مثل قلب جان مریض در خطر هست و حساسیت خودشو داره. بیشتر اورژانسی و بیمارستانی هست.

* تخصص داخلی: کارش سنگین و سرکار داشتن با مریضی های سخت و متنوع!  رشته پر استری هست. درآمدش هم در شرایط یکسان نسبت به رشته هایی مثل زنان و ارتوپد و قلب و …. کمتره. خیلی از متخصص های داخلی امتحان فوق تخصص میدن و مثلا یه دوره حدود ۳ ساله فوق تخصص رو میگذرونن بعدش حدود ۲ سال یا کمتر باید برن طرح یا خدمت سربازی. حالا درسته یه سری رشته های تخصصی پزشکی مثل تخصص داخلی و اطفال و روان اوضاع چندان خوبی ندارن ولی در هر صورت معمولا از پزشکی عمومی بهترن.

* تخصص بیهوشی: کارش تقریبا همش بیمارستانه اتاق عمل و icu و … یه جورایی ساعات زیادی رو باید گان پوشیده باشی و مثلا توی اتاق عمل باشی. کارش کاملا وابسته به icu و اتاق عمل ها هست. اینجوری نیس که شما مطب بزنی بگی مریض بیا بیهوشت کنم نه. کسانی که سهام خریدن تو این رشته معمولا درامد بالاتری دارن. ولی در کل اوضاع بیهوشی الان نسبت به قبلا های خودش بهتر شده حالا کار با مقایسه اش با رشته های دیگه ندارم ولی نسبت به قبلا های این رشته از خیلی جهات بهتر شده مخصوصا واسه کسانی که پول دارن و میتونن سهام بخرن یا کسانی که میتونن تو بیمارستان های شلوغ خودشونو جا کنن.

* تخصص عفونی: دانشجوی رزیدنت سال اولش باید بره داخلی و داخلی رو طی کنه بعد وارد عفونی بشه. رشته ای هست که خیلی با مطب نمیتونی مریض داشته باشی مگه کسانی که توی زمینه های خاصی مثل ایدز و هپاتیت و اینا کار میکنن که اونا مطب هاشون بد نیس مشتری داره. به غیر از اون کار اصلیش بیمارستانه و مطب داری اونچنانی نداره. درامدش هم خیلی کم نیس و تقریبا در حد  قلب و داخلی و اطفال هست. قبولیش هم نسبت به رشته های دیگه راحتتره تقریبا تا رتبه های حدود ۴۵۰۰ هم احتمالا قبولی دارن در آزمون تخصص پزشکی. اگه استخدام بیمارستان باشن درامدش بد نیست عفونی اما خیلی نمیشه رو درامد مطب پزشک متخصص عفونی حساب کرد.

* تخصص اجتماعی: اینم مثل تخصص قانونی پردرآمد نیست زیاد.

* تخصص طب اورژانس: علیرغم ظاهر اورژانسی و همیشه درگیرش،رشته ای هست که ساعت کاریت حساب و کتاب داره، شیفت های مشخص ١٢ ساعته معمولا،  بیشتر پست کشیک نداره مگر ٧شب تا ٧ صبح باشی و ٧-١٢ ظهر هم با حضور اتندینگ بمونی و اون هم برای اموزش بهتر، خانم هایی که بچه دارن حداقل مثل سایر رشته ها کشیک های ٣۶ ساعته رزیدنتی نداره، بعد از تحصیل هم تایم مشخصی داره و یا کشیک یا انکال نیستی، یا کشیکته یا ازادی، و درآمدش هم از ١م تا ۶م در کشیک ممکنه باشه. فعلا ردیف های خالی در اکثر استانها وجود داره براش. یکی از معایبش عدم امکان رشد و تحصیل هست و اینکه مطب نداری البته فلو (فوق تخصص) icu قراره ایجاد بشه ولی فعلا نهایت رشد علمی هیات علمی شدن هست که در اکثر شهرها امکانش وجود داره. فعلا هم که ٣ ساله هست /طب اورژانس رشته نسبتا خوبیه. ولی یه مساله که هست اینه که خیلی ها به چشم یک جی چی (GP یعنی پزشک عمومی مخفف general practitioner) نگات میکن نه فقط مردم بلکه حتی بعضی از اعضای کادر درمانی بیمارستان هم! زیاد هم رشته دست و پاگیری نیست برخلاف بعضی رشته هایی مثل تخصص زنان.

* تخصص پزشکی قانونی:  شامل دو قسمت مسمومیت ها و مسائل قانونی پزشکی و جراحات و مسائل جنایی وقضایی میشه و فارغ التحصیلان اون در این دو قسمت کار میکنند، طول دوره دستیاری ٣سال هست وفقط در شهر تهران وجود داره و زمزمه هایی از ایجاد اون در شهر مشهد هم به گوش میرسه که به سرانجام نرسیده.هر سال تحصیلی در این رشته به دوره های چندماهه تقسیم میشه که به این صورته تاحدودی در هر٣دانشگاه شهر تهران: ٣-۴ ماه مسمومین،٣ماه سالن تشریح اجساد سازمان نظام پزشکی قانونی،٢ماه کمیسیونهای پزشکی و ٢ماه ازمایشگاه سم شناسی و ١-٢ ماه بخش های جزئی دیگه،معمولا سال یک،١٠ شیفت و سال ٢،هشت و سال ٣،شش شب کشیک داره. از لحاظ بازار کاری هنوز ظرفیت خالی زیادی تو اکثر شهرهای کشور وجود داره به جز شهرهای بزرگ مثل تهران اصفهان شیراز کرمان تبریز و استان مازندران و گیلان که تاحدودی اشب



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

رشته پزشکی بدون کنکور

رشته پزشکی در هیچ دانشگاهی بدون کنکور ارائه نمی شود و در واقع خرید صندلی پزشکی حتی در دانشگاه پردیس خودگردان مورد تایید سازمان سنجش و وزارت بهداشت و درمان نمی باشد و اگر دانشگاهی چنین اقدامی را انجام دهد ، مطابق مقررات با آن ها برخورد می شود.

پزشکی دانشگاه آزاد بدون کنکور نیز تابحال ارائه نشده است البته در این دانشگاه رشته های زیادی مثل دارویاری ، کاردانی دامپزشکی ، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و … بدون کنکور هستند ولی برای پذیرش در شاخه های پزشکی و رشته های پیراپزشکی باید در کنکور تجربی شرکت کنید.
سوالات متداول

    رشته پزشكی در کدام دانشگاه ها ارائه می شود ؟

دانشگاه های روزانه ، پردیس خودگردان و آزاد رشته پزشکی را ارائه می نمایند.

    آیا امکان قبولی بدون کنکور در رشته پزشکی وجود دارد ؟

خیر ، پذیرش در رشته پزشکی فقط با شرکت در کنکور تجربی امکان پذیر است.

    تحصیل در رشته پزشکی چند سال طول می کشد ؟

رشته پزشکی عمومی 7 سال طول دوره تحصیل دارد.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

رتبه قبولی پزشکی کنکور

پزشکی

در جدول زیر رتبه قبولی رشته پزشكی کنکور در دانشگاه دولتی فراهم شده است. توجه داشته باشید که رتبه موثر در زمان انتخاب رشته کنکور ، رتبه در سهمیه است که سهمیه شما می تواند یکی از سهمیه های 25 درصدی ایثارگری ، 5 درصدی ایثارگری ، منطقه یک ، منطقه دو و منطقه سه باشد که در کارنامه کنکورتان تان درج شده است.
احتمالا این را هم بپسندید  شرکت در کنکور تجربی با مدرک لیسانس - راهنمای شرکت در کنکور تجربی با لیسانس
رتبه قبولی رشته پزشکی کنکور

رتبه در سهمیه
    نام دانشگاه     رتبه در سهمیه     نام دانشگاه     رتبه در سهمیه     

نام دانشگاه
46/سهمیه 25 درصد     دانشگاه علوم پزشکی تهران     399/منطقه یک     دانشگاه مشهد     1801/منطقه دو     

دانشگاه زاهدان

104/سهمیه 25 درصد
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی     60/منطقه یک     دانشگاه شیراز     1883/منطقه دو     

دانشگاه ایلام

226/سهمیه 25 درصد
    دانشگاه علوم پزشکی ایران     135/منطقه یک     دانشگاه اصفهان     126/منطقه سه     

دانشگاه اصفهان

1885/سهمیه 25 درصد
    دانشگاه علوم پزشكی اردبیل     198/منطقه یک     دانشگاه ارومیه     172/منطقه سه     

دانشگاه علوم پزشكی تهران

2007/سهمیه 25 درصد
    دانشگاه علوم پزشكی دزفول     728/منطقه دو     دانشگاه  البرز     188/منطقه سه     

دانشگاه علوم پزشكی تبریز
26/سهمیه 5 درصد     دانشگاه علوم پزشكی کاشان     85/منطقه دو     دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی     242/منطقه سه     

دانشگاه ایلام

238/سهمیه 5 درصد
    دانشگاه علوم پزشكی قزوین     163/منطقه دو     دانشگاه علوم پزشكی تهران     269/منطقه سه     دانشگاه کرمان
330/سهمیه 5 درصد     دانشگاه علوم پزشكی رشت     316/منطقه دو     دانشگاه علوم پزشكی تبریز     410/منطقه سه     

دانشگاه اهواز

357/سهمیه 5 درصد
    دانشگاه علوم پزشكی زنجان     455/منطقه دو     دانشگاه علوم پزشكی ارومیه     486/منطقه سه     

دانشگاه بابل

382/سهمیه 5 درصد
    دانشگاه علوم پزشكی فسا     692/منطقه دو     دانشگاه علوم پزشكی همدان     538/منطقه سه     

دانشگاه ساری

لیست فوق در جهت آشنایی نسبی شما با رتبه قبولی پزشکی تهیه شده است


رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد
رتبه در زیرگروه     رتبه کشوری     سهمیه قبولی     دانشگاه     نوع دوره
1229     6471     عادی     دانشگاه آزاد واحد شاهرود     آزاد
1939     6522     عادی     دانشگاه آزاد واحد تبریز     آزاد
1401     10742     ایثارگران     دانشگاه آزاد واحد مشهد     آزاد
926     7475     ایثارگران     دانشگاه آزاد واحد علوم پزشكی آزاد اسلامی تهران     آزاد
1387     10632     ایثارگران     دانشگاه آزاد واحد کازرون     آزاد
1919     6441     عادی     دانشگاه آزاد واحد تبریز     آزاد
3116     6627     عادی     دانشگاه آزاد واحد ساری     آزاد
937     5146     عادی     دانشگاه آزاد واحد کازرون     آزاد
1051     5679     عادی     دانشگاه آزاد واحد یزد     آزاد
1084     5810     عادی     دانشگاه آزاد واحد نجف آباد     آزاد
887     4921     عادی     دانشگاه آزاد واحد مشهد     آزاد
1319     6934     عادی     دانشگاه آزاد واحد کرمان     آزاد
1885     6313     عادی     دانشگاه آزاد واحد اردبیل     آزاد
3623     7753     عادی     دانشگاه آزاد واحد یزد     ظرفیت مازاد
3438     7305     عادی     دانشگاه آزاد واحد مشهد     ظرفیت مازاد
1967     4080     عادی     دانشگاه آزاد واحد علوم پزشكی آزاد اسلامی تهران     آزاد
2145     7254     عادی     دانشگاه آزاد واحد اردبیل     ظرفیت مازاد
2162     4528     عادی     دانشگاه آزاد واحد تبریز     آزاد
2172     7349     عادی     دانشگاه آزاد واحد ساری     ظرفیت مازاد
2172     9137     عادی     دانشگاه آزاد واحد قم     ظرفیت مازاد
2609     5469     عادی     دانشگاه آزاد واحد کازرون     آزاد



:: برچسب‌ها: رتبه کنکور , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانشگاه های ارائه دهنده پزشکی

بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ، رشته پزشکی فقط در دانشگاه های روزانه ، ظرفیت مازاد ، آزاد و پردیس خودگردان ارائه می شود که باید در زمان انتخاب رشته کنکور با در نظر گرفتن شهریه پزشکی در این دانشگاه ها اقدام به انتخاب رشته نمود. اسامی دانشگاه های پزشکی به صورت زیر است :


اسامی دانشگاه ها
دانشگاه علوم پزشکی روزانه
دانشگاه علوم پزشكی واحد اراک     دانشگاه علوم پزشكی واحد البرز     دانشگاه علوم پزشکی واحد بقیه الله     دانشگاه علوم پزشکی واحد بیرجند     

دانشگاه علوم پزشكی واحد جیرفت

دانشگاه علوم پزشکی واحد اردبیل
    دانشگاه علوم پزشكی واحد ایران     دانشگاه علوم پزشکی واحد بم     دانشگاه علوم پزشكی واحد تبریز     دانشگاه علوم پزشکی واحد بجنورد

دانشگاه علوم پزشکی واحد ارومیه
    دانشگاه علوم پزشكی واحد ایلام     دانشگاه علوم پزشکی واحد بندرعباس     دانشگاه علوم پزشكی واحد تهران     

دانشگاه علوم پزشکی واحد دزفول
دانشگاه علوم پزشکی واحد اصفهان     دانشگاه علوم پزشکی واحد بابل     دانشگاه علوم پزشكی واحد بوشهر     دانشگاه علوم پزشكی واحد جهرم     

دانشگاه علوم پزشکی واحد رفنسجان

دانشگاه علوم پزشکی واحد شاهد
    دانشگاه علوم پزشکی واحد سبزوار     دانشگاه علوم پزشكی واحد شاهرود     دانشگاه علوم پزشکی شیراز     

دانشگاه علوم پزشکی واحد قم

دانشگاه علوم پزشکی واحد زاهدان
    دانشگاه علوم پزشکی واحد سمنان     دانشگاه علوم پزشكی واحد شهرکرد     دانشگاه علوم پزشکی واحد فسا     

دانشگاه علوم پزشکی واحد کاشان

دانشگاه علوم پزشکی واحد زنجان
    دانشگاه علوم پزشكی تهران     دانشگاه علوم پزشكی واحد شهیدبهشتی     دانشگاه علوم پزشکی واحد قزوین     

دانشگاه علوم پزشکی واحد کردستان

دانشگاه علوم پزشکی واحد کرمان
    دانشگاه علوم پزشكی واحد کرمانشاه     دانشگاه علوم پزشکی واحد گرگان     دانشگاه علوم پزشكی واحد گناباد     

دانشگاه علوم پزشکی واحد گیلان

دانشگاه علوم پزشکی واحد لرستان
    دانشگاه علوم پزشکی واحد مازندران     دانشگاه علوم پزشكی واحد مشهد     دانشگاه علوم پزشکی واحد همدان     

دانشگاه علوم پزشکی واحد یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی پردیس خودگردان

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد اردبیل
    پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد بابل     پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد جندی شاپور     پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد کرمان     پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد مازندان

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد ارومیه
    پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد بندرعباس     پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد زاهدان     پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد کرمانشاه     پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد مشهد

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد اصفهان
    پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد تبریز     پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد زنجان     پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی     

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد همدان
دانشگاه علوم پزشکی آزاد

دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد اردبیل
    دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد شاهرود     دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد تنکابن     دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد یزد     دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد مشهد

دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد نجف آباد
    دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد زاهدان     دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد ساری     دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد کرمان     

دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد بین المللی قشم
واحد آزاد اسلامی  پزشكی تهران     دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد کازرون     

واحد پردیس خودگردان کیش



:: برچسب‌ها: دانشگاه , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

موقعیت شغلی پزشکان در ایران

طبق بررسی های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران ، با وجود آنکه بسیاری از استان ها و شهرهای بزرگ از پزشک کافی برخوردار هستند اما همچنان در بسیاری از مناطق محروم تعداد محدودی پزشک وجود دارد که پاسخگوی نیاز جمعیت آن مناطق نیستند. بنابراین در جامعه کنونی نیاز به پزشکان توانمند احساس می شود.

میانگین درآمد پزشکان بر اساس تخصص و محل کارشان متفاوت است اما به طور کلی درآمد پزشکانی که تخصص و فوق تخصص خود را دریافت کرده اند ، چند برابر درآمد پزشک عمومی است و میانگین درامد پزشک عمومی در ماه حدود 15 میلیون تومان است. البته اگر پزشک علاوه بر طبابت در بیمارستان ها ، برای خود مطب شخصی داشته باشد ، درآمدش افزایش خواهد یافت. در یک جمع بندی کلی باید بگوییم هیچ پزشک بیکار نمی ماند مگر آنکه خودش بخواهد وارد رشته دیگری شود.

مراحل تحصیل در رشته پزشکی

آزمون دستیاری تخصصی پزشكی هر ساله میان 15 هزار پزشک برگزار می شود و فضای رقابتی بسیار زیادی در این آزمون وجود دارد. پزشکان پس از قبولی در آزمون دستیاری یا همان رزیدنتی ، وارد دوره تخصصی می شوند که بر اساس تخصص هر دانشجو این دوره حدود 3 الی 5 سال به طور می انجامد.

در این دوره دانشجویان باید حدود 15 الی 20 شب در ماه در بیمارستان محل تحصیل خود فعالیت کنند. در انتهای دوره تخصصی ، آزمونی با عنوان “پره بورد” برگزار می شود که دستیاران با شرکت در این آزمون و کسب نمره قبولی می توانند بورد تخصصی رشته خود را دریافت کنند و برای پذیرش در مراتب علمی بالاتر و فوق تخصص اقدام نمایند و هر متخصص پس از گذراندن 2 الی 3 سال تحصیل در هر زیر شاخه رشته تخصصی خود ، به عنوان فوق تخصص آن زیر شاخه شناخته می شود.

    گفتنی است که رشته های جراحی مغز و اعصاب ، قلب و ارتوپدی از لحاظ سختی کار و رشته های رادیولوژی ، چشم ، پوست و ارتوپدی از لحاظ میزان در آمد در صدر هستند.

معدل لازم برای رشته پزشکی

برای قبولی در رشته پزشكی هیچ معدلی تعریف نشده است و در واقع تنها شرط تحصیل ورود به این رشته ، شرکت در کنکور تجربی و انجام انتخاب رشته است و داوطلبی که رتبه لازم را به دست آورد ، در این رشته پذیرفته خواهد شد.

البته لازم است بدانید که سوابق تحصیلی شما در کنکور به میزان بالایی موثر است ، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 به میزان 40 درصد بوده است و برای کنکور 1403 به 50 درصد افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر خواهان قبولی در رشته ها و دانشگاه های خوب هستید ، باید در امتحانات کتبی دوازدهم نمرات بالایی به دست آورید. همچنین با حذف شدن دروس عمومی از کنکور سراسری ، تاثیر این دروس در کنکور به سوابق تحصیلی منتقل شده است و نیازمند کسب نمره خوب در امتحانات نهایی این دروس نیز می باشید.



:: برچسب‌ها: درآمد پزشکان , پزشک ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

معرفی اجمالی رشته پزشکی
 
دانشجوی رشته پزشکی شدن آرزویی است که خیلی از داوطلبان کنکور تجربی آن را در سر دارند و برای رسیدن به این هدف تمام تلاش و همت خود را به کار گرفته اند تا بالاخره روزی رویای پدر و مادرشان برای آقا یا خانم دکتر شدنشان به واقعیت برسد. اما مزیت های رشته پزشکی چیست که باعث شده است در میان داوطلبان کنکوری انقدر طرفدار داشته باشد؟

درآمد مالی خوب ، فرصت اشتغال مناسب در سراسر جهان ، شان و منزلت اجتماعی بالای پزشکان در جامعه و … از مزایای شغل پزشکی می باشد که رقابت در صحنه کنکور سراسری را برای پذیرش در این رشته افزایش داده است. ولی در کنار لذت های رشته پزشکی باید سختی های راه رسیدن به آن را نیز در نظر داشت.

بسیاری از شما علاقه مندان سختی راه را فقط در قبولی کنکور می دانید اما با ورود به دانشگاه تازه متوجه می شوید که در ابتدای راه هستید و اگر دانشجوی پرتلاش و علاقه مندی نباشید ، ممکن است نتوانید مسیر رسیدن به هدف خود را ادامه دهید.

معرفی رشته پزشکی

طول دوره تحصیلی پزشكی عمومی طولانی تر از سایر رشته هاست و در طی این مدت باید درس های پرحجم و عملی را پاس کنید. از همان ابتدا که وارد دانشگاه می شوید، مباحث آناتومی را در اتاق تشریح می گذرانید و باید روحیه و توانایی رویارویی با اجساد را داشته باشید زیرا جزئی از زندگی پزشكی شما خواهند شد.

جدای از همه این موارد و گذراندن مباحث تئوری و عملی در بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی ، پس از حدود 7 سال در مقطع پزشکی عمومی فارغ التحصیل خواهید شد و برای گرفتن تخصص خود باید در آزمون رزیدنتی که بسی سخت تر از کنکور است ، شرکت کنید.
مباحث تحصیلی دوران دانشگاه

پزشکی عمومی مجموعا 7 سال است که از 4 دوره علوم پایه ، نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی ، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی تشکیل شده است.

علوم پایه : در این دوره دانشجویان دروس عمومی و دروس پایه اصلی را می گذرانند که در هر نیمسال تحصیلی 20 واحد درسی ارائه می شود و دانشجو موظف است که این دوره را حداقل در 2 سال و حداکثر در 3 سال به اتمام برساند.

دروس دوره علوم پایه عبارتند از :

    تشریح
    ژنتیک
    تغذیه
    روانشناسی
    جنین شناسی
    میکروب شناسی
    بیوشیمی
    انگل شناسی
    و …

نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی : در انتهای دوره علوم پایه ، آزمون جامع نظام آموزش پزشكی برای دانشجویان برگزار می شود و در صورت کسب نمره قبولی وارد دوره فیزیوپاتولوژی می شوند. دوره فیزیوپاتولوژی 6 ماهه است و در 4 بخش اصلی سیمیولوژی ، فارماکولوژی ، پاتولوژی اختصاصی و فیزیوپاتولوژی و روماتولوژی به دانشجو ارائه می شود و مباحثی مانند :

    بیماری های قلب و گردش خون
    غدد داخلی و غدد متابولیسم
    کلیه
    خون
    ریه

و … هر کدام به مدت 4 هفته تدریس می شوند.

در این دوره شما روش برخورد با بیمار ، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص بیماری و درمان آن را فرامی گیرید. در انتهای 6 ماه ، آزمون دروس فیزیوپاتولوژی برگزار می شود و شرط ورود به دوره بالینی ، قبولی در این آزمون است.

دانشجو حداکثر 1 سال فرصت دارد دروس این دوره را پشت سر بگذارد و در پایان دوره فیزیوپاتولوپزی ، جشن روپوش سفید پزشکی برگزار می شود.

کارآموزی بالینی

دوره کارآموزی بالینی که به آن استیجری هم نیز می گویند ، معمولا 20 ماه است و  محل گذراندن این دوره در بیمارستان های آموزشی بوده که طی آن بیماری های اعصاب ، بیماری های عفونی ، بیماری های کودکان ، چشم ، گوش حلق بینی ، ارتوپد ، رادیولوژی و … به دانشجو آموزش داده می شود.

حداکثر زمان مجاز برای گذراندن دوره کارآموزی بالینی ، 27 ماه است و شرط قبول شدن در این دوره کسب نمره 12 از 20 است و در غیر این صورت دانشجو باید مجددا کارآموزی را تکرار کند.
کارورزی بالینی یا اینترنی

آخرین مرحله پزشکی عمومی ، دوره کارورزی عمومی است که مباحثی مانند جراحی ، اعصاب ، عفونی ، ارولوژی ، زنان و زایمان ، اورژانس ، روانپزشکی و … توسط کارورزان گذرانده می شود. حداکثر زمان مجاز برای گذراندن مرحله کاورزی بالینی 2 سال است و چنانچه دانشجو موفق به کسب نمره 12 از 20 نشود ، باید مجددا این دوره را تکرار کند. در دوره کارورزی بالینی دانشجو دارای مهر پزشکی است و باید 12 شب در ماه کشیک شبانه در بیمارستان داشته باشد که در طی این مدت از کمک هزینه تحصیلی نیز بهره مند می شود.

در مجموع پزشكی عمومی شامل 290 واحد درسی به صورت زیر است :
تعداد واحد های درسی

دروس عمومی
    23

دروس پایه و اصلی
    68

نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی
    

30
کارآموزی بالینی     

95
کارورزی بالینی     

68
پایان نامه     

6
طرح تعهد خدمت

تعهد خدمت ، از واقعیت های رشته پزشکی است و دانشجویان پزشکی عمومی پس از فارغ التحصیل شدن باید سه برابر طول مدت تحصیلی خود در محلی که وزارت بهداشت و درمان تعیین می کند ، تعهد خدمت بگذرانند.

با توجه به اینکه پزشکی عمومی 7 سال به طول می انجامد ، تعهد خدمت آن حدود 20 سال می باشد و حداقل باید نیمی از خدمت خود را بگذرانید تا بتوانید برای ادامه تحصیل و گرفتن تخصص اقدام کنید.

در تصویر زیر که از دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی استخراج شده است ، می توانید از محل خدمت بعضی از رشته های دانشگاهی مطلع شوید. معمولا تعهد خدمت پزشک در استانی است که  تحصیل کرده اید ، برای مثال اگر فارغ التحصیل پزشكی ارومیه باشید محل خدمت شما در شهرستان میاندوآب خواهد بود.

در دفترچه انتخاب رشته تجربی ، محل خدمت هر یک از استان ها مشخص شده است.

شرایط خدمت سربازی پزشکان

داوطلبان آقا در زمان تحقیق درباره پزشکی برایشان مهم است که بدانند خدمت سربازی پزشکان به چه صورت گذرانده می شود. فارغ التحصیلان پزشکی همانند سایر سربازان 2 ماه دوره آموزشی را می گذرانند و پس از آن ، دو راه پیش رو دارند : خدمت به عنوان پیام آور بهداشت و خدمت عادی در یگان های نظامی.

خدمت به عنوان پیام آور بهداشت : بر اساس توافق وزارت دفاع بهداشت 10 درصد مشمولان پزشکی ، برای خدمت سربازی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرند و به مدت 24 ماه در مراکر بهداشت یکی از مناطق محروم  به انتخاب خودتان ، دوره سربازی را می گذرانید.

خدمت عادی در یگان های نظامی : اکثر فارغ التحصیلان رشته پزشکی که عنوان فارغ التحصیل علوم پزشکی در برگه اعزام به خدمت سربازی آن ها قید شده است ، برای آموزش نظامی وارد ارتش می شوند و پس از دوره آموزشی تقسیم بندی می گردند که بیشتر فارغ التحصیلان پزشکی در رسته بهداشت و درمان قرار می گیرند و امکان انتخاب شهر یا بیمارستان توسط سرباز پزشک وجود ندارد. در واقع خدمت سربازی یگان های نظامی ، در بیمارستان های ارتش و یا سپاه گذرانده می شود.
احتمالا این را هم بپسندید  آخرین رتبه قبولی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی - طبق قبولی های 1400 و



:: برچسب‌ها: رشته پزشکی , پزشک ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

امکان شرکت در رشته پزشکی بدون کنکور 

تحصیل در رشته پزشکی و پوشیدن لباس سفید پزشکی آرزوی بسیاری از دانش آموزانی است که رشته تجربی را به عنوان رشته تحصیلی خود در دوره دوم متوسطه انتخاب می کنند. با وجود مشقت های فراوان این رشته، هر ساله شاهد علاقه شدید بسیاری از داوطلبان و رقابت آنان در کنکور سراسری تجربی جهت قبولی در رشته پزشکی هستیم. شاید یکی دیگر از مواردی که سبب گرایش بیش از حد متقاضیان به تحصیل در رشته پزشکی شده است، جایگاه اجتماعی و درآمد مناسب این رشته باشد.

در سال های اخیر 85 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها به رشته های بدون کنکور اختصاص یافته است و داوطلبان برای تحصیل در این رشته ها نیازی به ثبت نام کنکور سراسری 1402 ندارند. همین امر موجب سردرگمی بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی شده است که آیا می توانند بدون حضور در جلسه آزمون، وارد دانشگاه های علوم پزشکی شوند یا خیر؟

در این مقاله قصد داریم این مسئله را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و پاسخگوی سوالات شما عزیزان پیرامون مبحث فوق باشیم.

تحصیل در رشته های پزشکی تنها در دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲ از جمله دوره های روزانه و پردیس خودگردان و هم چنین دانشگاه آزاد امکان پذیر است.

برای پ این سوال که تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور حقیقت دارد یا خیر باید بگوییم که این امر امکان پذیر نبوده و تحصیل در رشته پزشکی تنها از طریق کسب رتبه قبولی کنکور مقدور می باشد. بنابراین برای ورود به دانشگاه های علوم پزشکی لازم است تمام سعی خود را به کار گرفته و با تلاش و ممارست در کنار یک برنامه ریزی کنکور منسجم، به آرزوی خود جامع عمل بپوشانید.

با این تفاسیر می توان دریافت که هیچ یک از دانشگاه های کشور در رشته پزشکی به صورت بدون کنکور دانشجو نمی پذیرند و ظرفیت پذیرش این رشته تنها به پذیرفته شدگان کنکور سراسری اختصاص می یابد. البته امکان تحصیل در برخی از رشته های پیراپزشکی به صورت بدون آزمون و تنها در مقطع کاردانی وجود دارد که در ادامه مقاله به نحوه و شرایط پذیرش این رشته ها خواهیم پرداخت.

تحصیل در رشته پزشکی سایر دانشگاه ها بدون شرکت در کنکور سراسری 1402
همان طور که می دانید، اکثر رشته های گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی به صورت بدون کنکور در دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و سایر دانشگاه های سراسری ارائه می شوند. اما با این حال نام رشته هایی چون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در میان رشته های بدون کنکور تجربی 1402 دیده نمی شود.

توجه داشته باشید که تنها دانشگاه های سراسری از جمله دوره های روزانه و پردیس خودگردان در کنار دانشگاه آزاد رشته پزشکی را ارائه می دهند و سایر دانشگاه ها حتی به واسطه کنکور سراسری نیز در رشته پزشکی دانشجو نمی پذیرند.

ناگفته نماند که امکان تحصیل در تعدادی از رشته های مرتبط از جمله تجهیزات فنی اتاق عمل، تجهیزات آزمایشگاه تشخیص پزشکی، دامپزشکی و… در برخی از واحدهای دانشگاهی فراهم است اما تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی تحت هر شرایطی امکان پذیر نمی باشد.

تحصیل در رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور ۱۴۰۲
به طور کلی می توان گفت که بر خلاف رشته پزشکی، امکان تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور وجود دارد اما پذیرش آن در بازه زمانی متفاوت از ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ صورت می گیرد. از دیگر تفاوت های پذیرش بدون کنکور رشته های پیراپزشکی با نام نویسی بدون کنکور سراسری در سایر رشته های تحصیلی، نحوه پذیرش داوطلبان است.

به عبارت دیگر، علاقه مندانی که قصد دارند به صورت بدون آزمون در هر یک از رشته های پیراپزشکی به تحصیل بپردازند، لازم است با دریافت و مطالعه دفترچه راهنما فرآیند ثبت نام خود را به انجام رسانند. پس از مرحله انتخاب رشته، پذیرش نهایی متقاضیان منوط به اخذ نمره قبولی در مصاحبه حضوری خواهد بود.

از جمله رشته هایی که در دوره های مختلف برگزاری آزمون به صورت بدون کنکور پذیرش داشته اند می توان موارد زیر را نام برد.

هوشبری
مامایی
بهداشت حرفه ای
اتاق عمل
بهداشت عمومی
تکنسین سلامت دندان
البته تا زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 تجربی نمی توان به طور قطع درمورد ارائه این رشته ها به صورت بدون آزمون اظهار نظر نمود. پس از منتشر شدن دفترچه فوق و کسب اطمینان از ارائه رشته های پیراپزشکی، می توانید در صورت احراز شرایط زیر، نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایید.

رشته های پیراپزشکی اغلب در دانشگاه های علوم پزشکی مناطق محروم کشور ارائه شده و پذیرش آن ها معمولا به صورت بومی گزینی صورت می گیرد.
در صورت اعمال شرط معدل، داوطلبان می بایست دارای حداقل معدل 15 در معدل کتبی نهایی خود باشند.
شرط سنی تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ حداکثر 25 سال است و برای آقایانی که خدمت سربازی را پشت سر گذاشته اند، حداکثر 27 سال می باشد.
تنها دارندگان مدرک دیپلم نظام جدید و قدیم و همچنین مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم در رشته تجربی مجاز به انتخاب رشته های پیراپزشکی بدون کنکور هستند.
امکان ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ برای دانشجویان و دانش آموختگان کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور فراهم نمی باشد.
آن دسته از داوطلبانی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی به تحصیل در رشته های پیراپزشکی می پردازند، لازم است به میزان سه برابر طول مدت تحصیل خود تعهد خدمت ارائه نمایند.
پذیرش نهایی متقاضیان واجد شرایط تنها در صورت کسب نمره قبولی در مصاحبه حضوری قطعی می گردد.
شرکت کنندگان بایستی حتما سر جلسه آزمون حضور داشته باشند حتی اگر به هیچکدام از سوالات پاسخ ندهند.
لازم است بدانید که هر یک از شرایط فوق در دوره های مختلف دستخوش تغییراتی بوده و در برخی از دوره ها شرایطی همچون ارائه مدرک تحصیلی صرفا در رشته تجربی و یا حداقل معدل جزو شرایط مورد نیاز ثبت نام نبوده اند. بنابراین امکان و شرایط پذیرش در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور تنها پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی هر دوره مشخص می شود و تا پیش از آن نمی توان اطلاعات دقیقی را درمورد آن ارائه کرد.

با توجه به تمامی نکاتی که در این مقاله ذکر شد، هیچ یک از دانشگاه های کشور اعم از آزاد و سراسری در رشته پزشکی و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو نمی پذیرند و تنها راه دستیابی به تحصیل در رشته پزشکی، شرکت در کنکور سراسری تجربی 1402 و کسب نمره قبولی می باشد.

پذیرش در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ نیز تنها با ظرفیت محدود و تحت شرایط خاص انجام می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دندانپزشکی بدون کنکور و پرستاری بدون کنکور، روی هر یک از لینک های مربوطه کلیک کنید.

سوالات متداول
1- آیا می توان با معدل بالا به صورت بدون کنکور در رشته پزشکی تحصیل کرد؟
خیر، قبولی در رشته پزشکی تاکنون بدون شرکت در آزمون تحقق نیافته است.

2- کدام دانشگاه ها به صورت بدون کنکور رشته پزشکی ارائه می دهند؟
رشته پزشکی تا کنون به صورت بدون آزمون ارائه نشده و از این به بعد هم احتمال ارائه بدون کنکور آن بسیار کم است بنابراین نمی توان دانشگاهی را نام برد.

3- آیا دانشگاه آزاد پزشکی بدون کنکور ارائه می دهد؟
خیر، با وجود این که دانشگاه آزاد جزو دانشگاه های شهریه پرداز است اما رشته پزشکی بدون آزمون را تا کنون ارائه نداده است.



:: برچسب‌ها: کنکور , پزشکی , علوم تجربی , قبولی در پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

امکان شرکت در رشته پزشکی بدون کنکور 

تحصیل در رشته پزشکی و پوشیدن لباس سفید پزشکی آرزوی بسیاری از دانش آموزانی است که رشته تجربی را به عنوان رشته تحصیلی خود در دوره دوم متوسطه انتخاب می کنند. با وجود مشقت های فراوان این رشته، هر ساله شاهد علاقه شدید بسیاری از داوطلبان و رقابت آنان در کنکور سراسری تجربی جهت قبولی در رشته پزشکی هستیم. شاید یکی دیگر از مواردی که سبب گرایش بیش از حد متقاضیان به تحصیل در رشته پزشکی شده است، جایگاه اجتماعی و درآمد مناسب این رشته باشد.

در سال های اخیر 85 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها به رشته های بدون کنکور اختصاص یافته است و داوطلبان برای تحصیل در این رشته ها نیازی به ثبت نام کنکور سراسری 1402 ندارند. همین امر موجب سردرگمی بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی شده است که آیا می توانند بدون حضور در جلسه آزمون، وارد دانشگاه های علوم پزشکی شوند یا خیر؟

در این مقاله قصد داریم این مسئله را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و پاسخگوی سوالات شما عزیزان پیرامون مبحث فوق باشیم.

تحصیل در رشته های پزشکی تنها در دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲ از جمله دوره های روزانه و پردیس خودگردان و هم چنین دانشگاه آزاد امکان پذیر است.

برای پ این سوال که تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور حقیقت دارد یا خیر باید بگوییم که این امر امکان پذیر نبوده و تحصیل در رشته پزشکی تنها از طریق کسب رتبه قبولی کنکور مقدور می باشد. بنابراین برای ورود به دانشگاه های علوم پزشکی لازم است تمام سعی خود را به کار گرفته و با تلاش و ممارست در کنار یک برنامه ریزی کنکور منسجم، به آرزوی خود جامع عمل بپوشانید.

با این تفاسیر می توان دریافت که هیچ یک از دانشگاه های کشور در رشته پزشکی به صورت بدون کنکور دانشجو نمی پذیرند و ظرفیت پذیرش این رشته تنها به پذیرفته شدگان کنکور سراسری اختصاص می یابد. البته امکان تحصیل در برخی از رشته های پیراپزشکی به صورت بدون آزمون و تنها در مقطع کاردانی وجود دارد که در ادامه مقاله به نحوه و شرایط پذیرش این رشته ها خواهیم پرداخت.

تحصیل در رشته پزشکی سایر دانشگاه ها بدون شرکت در کنکور سراسری 1402
همان طور که می دانید، اکثر رشته های گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی به صورت بدون کنکور در دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و سایر دانشگاه های سراسری ارائه می شوند. اما با این حال نام رشته هایی چون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در میان رشته های بدون کنکور تجربی 1402 دیده نمی شود.

توجه داشته باشید که تنها دانشگاه های سراسری از جمله دوره های روزانه و پردیس خودگردان در کنار دانشگاه آزاد رشته پزشکی را ارائه می دهند و سایر دانشگاه ها حتی به واسطه کنکور سراسری نیز در رشته پزشکی دانشجو نمی پذیرند.

ناگفته نماند که امکان تحصیل در تعدادی از رشته های مرتبط از جمله تجهیزات فنی اتاق عمل، تجهیزات آزمایشگاه تشخیص پزشکی، دامپزشکی و… در برخی از واحدهای دانشگاهی فراهم است اما تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی تحت هر شرایطی امکان پذیر نمی باشد.

تحصیل در رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور ۱۴۰۲
به طور کلی می توان گفت که بر خلاف رشته پزشکی، امکان تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور وجود دارد اما پذیرش آن در بازه زمانی متفاوت از ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ صورت می گیرد. از دیگر تفاوت های پذیرش بدون کنکور رشته های پیراپزشکی با نام نویسی بدون کنکور سراسری در سایر رشته های تحصیلی، نحوه پذیرش داوطلبان است.

به عبارت دیگر، علاقه مندانی که قصد دارند به صورت بدون آزمون در هر یک از رشته های پیراپزشکی به تحصیل بپردازند، لازم است با دریافت و مطالعه دفترچه راهنما فرآیند ثبت نام خود را به انجام رسانند. پس از مرحله انتخاب رشته، پذیرش نهایی متقاضیان منوط به اخذ نمره قبولی در مصاحبه حضوری خواهد بود.

از جمله رشته هایی که در دوره های مختلف برگزاری آزمون به صورت بدون کنکور پذیرش داشته اند می توان موارد زیر را نام برد.

هوشبری
مامایی
بهداشت حرفه ای
اتاق عمل
بهداشت عمومی
تکنسین سلامت دندان
البته تا زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 تجربی نمی توان به طور قطع درمورد ارائه این رشته ها به صورت بدون آزمون اظهار نظر نمود. پس از منتشر شدن دفترچه فوق و کسب اطمینان از ارائه رشته های پیراپزشکی، می توانید در صورت احراز شرایط زیر، نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایید.

رشته های پیراپزشکی اغلب در دانشگاه های علوم پزشکی مناطق محروم کشور ارائه شده و پذیرش آن ها معمولا به صورت بومی گزینی صورت می گیرد.
در صورت اعمال شرط معدل، داوطلبان می بایست دارای حداقل معدل 15 در معدل کتبی نهایی خود باشند.
شرط سنی تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ حداکثر 25 سال است و برای آقایانی که خدمت سربازی را پشت سر گذاشته اند، حداکثر 27 سال می باشد.
تنها دارندگان مدرک دیپلم نظام جدید و قدیم و همچنین مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم در رشته تجربی مجاز به انتخاب رشته های پیراپزشکی بدون کنکور هستند.
امکان ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ برای دانشجویان و دانش آموختگان کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور فراهم نمی باشد.
آن دسته از داوطلبانی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی به تحصیل در رشته های پیراپزشکی می پردازند، لازم است به میزان سه برابر طول مدت تحصیل خود تعهد خدمت ارائه نمایند.
پذیرش نهایی متقاضیان واجد شرایط تنها در صورت کسب نمره قبولی در مصاحبه حضوری قطعی می گردد.
شرکت کنندگان بایستی حتما سر جلسه آزمون حضور داشته باشند حتی اگر به هیچکدام از سوالات پاسخ ندهند.
لازم است بدانید که هر یک از شرایط فوق در دوره های مختلف دستخوش تغییراتی بوده و در برخی از دوره ها شرایطی همچون ارائه مدرک تحصیلی صرفا در رشته تجربی و یا حداقل معدل جزو شرایط مورد نیاز ثبت نام نبوده اند. بنابراین امکان و شرایط پذیرش در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور تنها پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی هر دوره مشخص می شود و تا پیش از آن نمی توان اطلاعات دقیقی را درمورد آن ارائه کرد.

با توجه به تمامی نکاتی که در این مقاله ذکر شد، هیچ یک از دانشگاه های کشور اعم از آزاد و سراسری در رشته پزشکی و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو نمی پذیرند و تنها راه دستیابی به تحصیل در رشته پزشکی، شرکت در کنکور سراسری تجربی 1402 و کسب نمره قبولی می باشد.

پذیرش در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ نیز تنها با ظرفیت محدود و تحت شرایط خاص انجام می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دندانپزشکی بدون کنکور و پرستاری بدون کنکور، روی هر یک از لینک های مربوطه کلیک کنید.

سوالات متداول
1- آیا می توان با معدل بالا به صورت بدون کنکور در رشته پزشکی تحصیل کرد؟
خیر، قبولی در رشته پزشکی تاکنون بدون شرکت در آزمون تحقق نیافته است.

2- کدام دانشگاه ها به صورت بدون کنکور رشته پزشکی ارائه می دهند؟
رشته پزشکی تا کنون به صورت بدون آزمون ارائه نشده و از این به بعد هم احتمال ارائه بدون کنکور آن بسیار کم است بنابراین نمی توان دانشگاهی را نام برد.

3- آیا دانشگاه آزاد پزشکی بدون کنکور ارائه می دهد؟
خیر، با وجود این که دانشگاه آزاد جزو دانشگاه های شهریه پرداز است اما رشته پزشکی بدون آزمون را تا کنون ارائه نداده است.



:: برچسب‌ها: کنکور , پزشکی , علوم تجربی , قبولی در پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

ثبت نام پزشکی بدون کنکور راست یا دروغ ؟ پزشکی در سال‌های اخیر پرمخاطب ترین رشته کنکور بوده است. بسیاری از داوطلبین رویای پزشک شدن را در سر می‌پرورانند؛ سوال مهم متقاضیان در مورد نحوه ورود به این رشته است. آیا می‌توان بدون آزمون 1401 و بر اساس سوابق تحصیلی وارد رشته پزشکی شد؟ با توجه به اینکه طی سالیان اخیر تاثیر معدل بر کنکور بیشتر شده و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی گسترده شده است داوطلبان امید دارند تا رشته های پزشکی و پیراپزشکی نیز بصورت بدون کنکور ارائه شوند. در این مقاله به دغدغه این گروه از داوطلبین پرداخته ایم.

ثبت نام بدون کنکور رشته های پزشکی

از نیمه دوم سال تحصیلی97 (بهمن ماه)، این امکان برای دانش‌آموزان پیش آمد که بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه‌ها شوند. دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که به این طریق دانشجو می‌پذیرند، هرسال در دو نوبت، ترم پاییز و ترم زمستان، فراخوانی را برای ثبت نام منتشر می‌کنند. توجه داشته باشید که این فراخوان و اطلاع رسانی مجزای از ثبت نام کنکور سراسری صورت می‌گیرد.

در ایران در هیچ دانشگاهی حتی پردیس کیش امکان تحصیل در رشته پزشکی به صورت بدون کنکور امکان پذیر نیست

متقاضیان می‌توانند در دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و یا دانشگاه‌های پیام نور یا موسسات غیر انتفاعی در این طرح شرکت کنند. با این‌حال لازم است هر ساله، لیست رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که شامل این طرح می‌شوند را مورد بررسی قرار‌دهید. چرا که ممکن است هر سال رشته‌هایی به این لیست اضافه و یا از آن کم شوند و به طور قطعی نمی توان راجع به رشته‌ها و دانشگاه‌های این طرح صحبت کرد. یکی از رشته هایی که برای بسیاری از داوطلبین تحصیل بدون کنکور مورد سوال است، پزشکی بدون کنکور می‌باشد.

تنها راه ورود به رشته پزشکی در دانشگاه سراسری، از طریق کنکورسراسری است؛ تا به امروز، طرح پزشکی بدون کنکور عملی نشده‌است. اگرچه رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی که رشته‌های اصلی و پرطرفدار گروه تجربی هستند، در هیچ یک از دانشگاه‌های سراسری، پردیس و آزاد، بدون کنکور دانشجو نمی‌پذیرد، با این‌حال دانشگاه آزاد هر ساله برخی رشته‌های پزشکی نظیر دامپزشکی و یا میکروبیولوژی را در لیست پذیرش بدون کنکور قرار می‌دهد. برای اطلاع از مدارک لازم ثبت نام بدون کنکور کلیک کنید.

تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور

برخلاف رشته‌های پزشکی ، رشته‌های پیراپزشکی در دانشگاه‌های کشور بدون آزمون ثبت نام به عمل می‌آورند. برای ثبت نام در رشته‌های پیراپزشکی شما می‌بایست در کنکور تجربی شرکت کنید و در هنگام انتخاب رشته کد رشته‌هایی از دفترچه را برگزینید که بر اساس سوابق تحصیلی دنشجو می‌پذیرند. البته باید توجه داشت که قبولی و ادامه تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی، منوط به شرایط مشخصی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.
مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی نظام قدیم یا جدید     انجام مصاحبه در دانشگاه و دریافت نمره قبولی
داشتن حداقل معدل 15     تا پایان یافتن دوران تعهد کاری، فرد اجازه ادامه تحصیل را ندارد.
داشتن حداکثر 25سال سن و برای آقایانی که خدمت سربازی را گذرانده‌اند، حداکثر 27 سال سن     با پایان یافتن تحصیل در این دوره، مدرک کاردانی دریافت می‌کنید.
بومی بودن. به این معنا که فرد صرفا در استان محل زندگی خود، می تواند درخواست تحصیل داشته باشد. برای دانش آموزانی که سه سال دبیرستان را در یک شهر نبوده‌اند، استان زادگاهشان در نظر گرفته می‌شود.
لیست رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی بدون کنکور

در جدول زیر لیست رشته‌های پزشکی که متوان به صورت بدون کنکور در آن تحصیل کرد را نام برده‌ایم. به جز این رشته‌ها در هیچ رشته‌ی دیگر پزشکی و پیراپزشکی به صورت بدون کنکور دانشجو پذیرفته نمی شود. البته همانطورکه گفته شد، ممکن است این رشته‌ها، هرسال تغییراتی داشته باشد و تا پیش از انتشار فراخوان دانشگاه‌ها نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر قطعی کرد.
کاردانی اتاق‌عمل     گیاه پزشکی     کاردانی هوشبری     کاردانی علوم آزمایشگاهی
کاردانی تجهیزات فنی اتاق‌عمل     کاردانی دامپزشکی     کاردانی مامایی     بهداشت عمومی
کاردانی آزمایشگاه تشخیص پزشکی     مهندسی پزشکی     بهداشت حرفه‌ای     کاردانی سلامت دندان
شرایط ثبت نام پزشکی بدون کنکور

✅ داوطلبان باید دارای  مدرک دیپلم نظام جدید یا مدرک دیپلم و پیش دانشگاه نظام قدیم باشند.

✅ حئاقل معدل لازم 15 می باشد.

✅ حدکثر سن داوطلب 25 سال می باشد. (داوطلبان آقا که دارای کارت پایان خدمت هستند تا 27 سال می باشد)

✅ فارغ التحصیلان و دانشجویان تمام دانشگاه های کشور اجازه ثبت نام را ندارند.

✅ مدت تعهد خدمت سه برابر زمان تحصیل در رشته‌های بدون کنکور پیراپزشکی می باشد.


شهریه ثبت نام پزشکی بدون کنکور

شهریه بدون کنکور پزشکی در سال 1401 هنوز اعلام نشده است. شما می توانید با سایت دانتل همراه باشید تا سریع تر از همه به محظ اعلام شدن شهریه از آن با خبر شوید.
تحصیل پزشکی بدون کنکور در خارج از کشور

یکی از راه‌های تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور، مهاجرت به کشورهای دیگر است. البته مهاجرت و تحصیل در کشورهای مطرح، اگرچه با کنکور ایران ارتباطی ندارند با اینحال مدرک زبان و شرایط خاصی را دارا هستند که چندان هم راحت نیست!  برخی از دانشگاه‌های مطرح، نظیر دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا، پیش از پذیرش شما آزمون ورودی برگزار می‌کنند. برای اطلاع از شهریه پزشکی بدون کنکور کلیک کنید.

همچنین برای دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور، شرایطی فراهم شده تا درصورت تمایل بتوانند به تحصیل در داخل کشور ادامه دهند. با بالا رفتن قیمت ارز، بسیاری از خانواده‌ها از عهده تامین مخارج تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور برنمی‌آیند و تقاضا برای بازگشت به کشور در حال فزونی یافتن است. چنانچه دانشجویان واجد شرایط زیر باشند، می‌توانند برای بازگشت به کشور و ادامه تحصیل در داخل اقدام کنند.

1. معدل کتبی دیپلم، حداقل 16

2. معدل پیش دانشگاهی حداقل 17

3. دانشگاه مبدا مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد

4. کسب معدل حداقل 15 در دانشگاه خارج

5. شروع به تحصیل خارج از کشور در دوره‌های اصلی پزشکی تا قبل از تیر ماه سال 97

6. گذراندن حداقل 36 واحد درسی

همان‌طور که در این مطلب بارها تکرار شد، تنها راه تحصیل در رشته‌های پزشکی در داخل کشور، آزمون سراسری می‌باشد و صرفا در رشته‌های پیراپزشکی می‌توانید با استناد به سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوید. علی رغم واضح بودن این قانون، عده‌ای از افراد سودجو به هر طریقی قصد سواستفاده از شما را خواهند داشت. به خاطر داشته باشید که تنها مرجع رسمی اعلام قوانین و شرایط ورود به دانشگاه‌ها وزارت سنجش است و سایرین نمی‌توانند مطلبی مغایر با اصول این سازمان مطرح کنند. چنانچه تحصیل در رشته پزشکی به صورت بدون آزمون سوالی دارید، می توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود از با شماره زیر تماس بگیرد و با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 
سوالات متداول
آیا امکان تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی وجود دارد؟

خیر تنها راه تحصیل در رشته پزشکی شرکت در کنکور سراسری است.
چه رشته های پیراپزشکی، بدون کنکور قابل تحصیل هستند؟

رشته هایی نظیر هوشبری، مامایی، سلامت دندان و … که در متن مقاله به آن ها اشاره شده است.
آیا در مدرک تحصیلی درج می شود که فرد با آزمون یا بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شده است؟

خیر، بین مدارک دانشجویانی که با کنکور وارد دانشگاه می شوند و دانشجویان بدون کنکور تفاوتی ندارد.



:: برچسب‌ها: کنکور , پزشکی , رشته تجربی ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

انواع رشته های علوم تجربی
یکی از رشته های تحصیلی در دبیرستان، رشته علوم تجربی است. برای انتخاب رشته علوم تجربی باید به دروس فیزیک و زیست و ریاضی علاقه داشته باشید. افرادی که در رشته علوم تجربی شرکت می کنند باید حافظه ی قوی داشته باشند. در ادامه با این رشته بیشتر آشنا می شوید.
معرفی رشته علوم تجربی:
رشته های تحصیلی دبیرستان به چهار شاخه اصلی نظری، علوم و معارف اسلامی، فنی حرفه ای و کار و دانش تقسیم می شوند که هر کدام از این شاخه ها رشته هایی را در می گیرند. دانش آموزانی که قصد آشنایی با رشته های تحصیلی در مقطع دبیرستان و انتخاب هر یک از آن ها را دارند، با داشتن شرایط لازم و کسب حداقل نمرات تعیین شده می توانند برای هر رشته تحصیلی، رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند.


شاخه ی نظر از رشته های ریاضی فیزیک، ادبیات، علوم تجربی تشکیل شده است. که هر کسی با توجه به علاقه خود رشته ی مورد نظر خود را انتخاب می کند. در ادامه می خواهیم با رشته ی علوم تجربی بیشتر آشنا شوید.


حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته علوم تجربی :
نمره درس ریاضی و علوم تجربی دانش آموز در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می گردد.


نباید مجموع سه نمره کسب شده دانش آموز در این سه سال، در هر یک از درس های ریاضی و تجربی بدون ضریب، کمتر از 42 باشد.


و مجموع نمرات کسب شده دروس مرتبط با رشته، در سه سال متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب حداقل 252 باشد.

 
یعنی با جمع نمرات هر درس در ضریب آن و تقسیم بر تعداد دروس مرتبط با رشته مربرطه، باید معدل دانش آموز حداقل 14 باشد تا بتواند شرایط ورود به رشته علوم تجربی را پیدا کند.


توانایی های لازم برای انتخاب رشته علوم تجربی :
برای اینکه در رشته ی علوم تجربی موفق باشید باید در درس های علوم تجربی دوره راهنمایی و علوم زیستی، ریاضی و شیمی دبیرستان بسیار اهمیت دارد.

دانش آموزانی که به گیاهان و جانوران و محیط زیست علاقه دارند می توانند در این رشته ثبت نام کنند.


برای اینکه مطلب های زیست شناسی را یاد بگیرید باید حافظه ی قوی داشته باشید. همین طور افرادی که به کارهای آزمایشگاهی علاقه ی زیادی دارند و توانایی لازم در این خصوص را دارند، در این رشته می توانند خیلی موفق شوند.


در رشته علوم تجربی، بعد از دروس علوم، دروس ریاضی و فیزیک و شیمی اهمیت دارند. افرادی که به ریاضی و فیزیک علاقه ندارند، نمی توانند در این رشته موفق باشند.


از نظر تنوع رشته های دانشگاهی علوم تجربی، در رتبه دوم قرار دارد که بعد از ریاضی و فیزیک قرار گرفته است. اکثر کسانی که در رشته علوم تجربی ثبت نام می کنند به رشته های پزشکی علاقه مند هستند، اما به دلیل ظرفیت کم دانشگاه ها در این رشته، پذیرش زیادی ندارند.


بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی در این گروه، در مراکز درمانی و بهداشتی مشغول به کار می شوند.

 

دروس رشته علوم تجربی, تعداد ضریب دروس رشته علوم تجربی در کنکور, رشته های کنکور علوم تجربی
معرفی رشته های علوم تجربی

 

معرفی کتاب های رشته علوم تجربی در مقطع دهم متوسطه :
دروس عمومی شامل :
پیشنهاد ویژه
بیتوتهارائه ارزانترین قیمت بلیط هواپیما از تمامی ایرلاین‌هالرنیتومیخوام درس بخونم، ولی نمیشه! اینجا ثبت نام کندستگاه تصفیه آب صنعتیفروش ویژه انواع آبسردکن فانتزی و صنعتی

عربی، ادبیات فارسی، دین و زندگی، جغرافیا، آمادگی دفاعی

 

دروس تخصصی شامل :

شیمی 2 و آزمایشگاه، زیست شناسی و آزمایشگاه 1، هندسه 1، فیزیک 2 و آزمایشگاه، ریاضیات 2

 

معرفی کتاب های رشته علوم تجربی در مقطع یازدهم متوسطه :
دروس عمومی شامل :

ادبیات فارسی، دین و زندگی، عربی، زبان فارسی

 

دروس تخصصی :

زمین شناسی، فیزیک 3 و آزمایشگاه، شیمی 3 و آزمایشگاه، ریاضی 3، آمار و مدلسازی، زیست شناسی و آزمایشگاه 2

 

معرفی کتاب های رشته علوم تجربی در مقطع دوازدهم یا سال چهارم رشته تجربی :
دروس عمومی رشته علوم تجربی شامل :

زبان و ادبیات فارسی، زبان انگلیسی 1 و 2، معارف اسلامی 1 و 2، زبان آلمانی 1 و 2، زبان فرانسه 1 و 2

 

دروس تخصصی :

فیزیک، شیمی فرآیند های شیمیایی، زیست شناسی، علوم زمین، ریاضی عمومی 1 و 2

 

ضرایب دروس در کنکور علوم تجربی به شرح ذیل می باشد :

 

معرفی رشته های علوم تجربی, رشته های علوم تجربی در دانشگاه, شناخت رشته های علوم تجربی
برای دیدن جدول در سایز بزرگ روی آن کلیک کنید

 

رشته های علوم تجربی در دانشگاه :
رشته علوم تجربی
پزشکی     دندانپزشکی     داروسازی     دامپزشکی     فیزیوتراپی
 تکنولوژی پرتوشناسی      علوم آزمایشگاهی     اتاق عمل     هوشبری        اعضاء مصنوعی
 پرستاری      دندانپزشکی     بینایی سنجی     شنوایی شناسی      مهندسی فضای سبز
مدیریت خدمات بهداشتی     مامایی     گفتار درمانی     کار درمانی      تکنولوژی پرتودرمانی
 علوم تغذیه     علوم و صنایع غذایی       زمین شناسی     زیست شناسی     زیست شناسی سلولی
بیوتکنولوژی     بهداشت محیط     مهندسی منابع طبیعی     فوریتهای پزشکی    تکنولوژی تولیدات دامی
تکنولوژی تولیدات گیاهی     تکنولوژی جنگلداری     تکنولوژی چوب     تکنولوژی محیط زیست     تکنولوژی مرتع و آبخیزداری
 تولید و بهره برداری گیاهان دارویی معطر     کتابداری درشاخه پزشکی     مدارک پزشکی    شیمی و پدافند جنگهای شیمیایی     تکنولوژی پزشکی هسته ای
  تکنسین پروتزهای دندانی     شیمی    
   تکنولوژی شیلات       مهندسی کشاورزی     میکروبیوتکنولوژی – ژنتیک
آموزش ابتدايی

آموزش زيست شناسی    آموزش كودكان استثنايی    تكنولوژی اتاق عمل     اعضای مصنوعی و وسايل کمکی
بهداشت  مواد غذايی     بهداشت و بازرسی گوشت
 

بازار کار رشته های علوم تجربی:
داوطلبان رشته های دانشگاهی تجربی به هنگام انتخاب رشته برای ورود به داشنگاه حتما باید از خودشان بپرسند که آیا پر درآمدن بودن رشته مورد نظر، برای آن ها مهم است یا نه؟ و اگر مهم است چه امتیازی به آن می دهند؟! ملاک پر درآمد بودن در انتخاب رشته های تجربی به ویژه در جامعه ما یکی از کلیدی ترین ملاک ها به شمار می آید.

 

بسیاری از داوطلبان ممکن است این ملاک را در صدر ملاک انتخاب رشته تحصیلی خود قرار دهند که این به شخصیت هر داوطلب بستگی دارد. البته باید دقت کنید که ملاک پر درآمد بودن رشته تا حد زیادی به گرایش های جامعه و روندهای مصرفی آن ها بستگی دارد؛ برای مثال از میان شاخه های تجربی، متخصصان زیبایی و پوست و مو از پر درآمدترین رشته ها در جامعه ما محسوب می شوند چرا که روند کلی جامعه به سمت زیبا شدن و زیباتر دیده شدن پیش می رود.

 

پس داشتن نوعی شم جامعه شناسی می تواند به داوطلبان کمک کند تا رشته های پر درآمد را از میان تمام رشته های تجربی تشخیص دهند و برای تحصیل در آن آماده شوند. به داوطلبان گرامی توصیه می شود که همه ملاک های انتخاب رشته به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرند و صرف داشتن یک ملاک، معیارهای دیگر را کم رنگ نکند.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

برنامه ریزی ویژه رشته تجربی

برنامه ریزی برای رشته تجربی نیاز به دقت بسیار بالا دارد حجم زیاد درس ها و اهمیت آن و از همه مهم تر داشتن میانگین درصد بالا در کنکور سراسری اهمیت برنامه ریزی برای این رشته بسیار بالا است .حتما داشتن ساعت مطالعه بالا و میانگین در هفته 60 ساعت و میزان تست 2000 در هفته از واجبات اجرایی در این رشته است که برنامه ریزی اصولی و تکنیکی را می طلبد .

یکی از عوامل مهم برای قبول شدن درمسابقه بزرگ کنکور تجربی، داشتن یک برنامه ریزی دقیق است که کمک می کندزمان خود را مدیریت کنید، با انگیزه و با هدف مطالعه کنید، نقاط ضعف و قوت درسی خود را بیابید و برطرف کنید و…

تقریبا تمامی افرادی که توانسته اند رتبه های مطلوب کسب کنند و به رشته و دانشگاه مورد نظر خود برسند؛ از یک برنامه ریزی فردی استفاده کرده اندکه این برنامه ریزی باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد که شامل:

    1)مناسب با هدف دانش آموز طراحی شود
    2)فردی باشد نه گروهی و جمعی
    3)قابل اجرا و به دور از افراط و تفریط باشد
    4)همگام با برنامه مدرسه، آزمون ها، کلاس های درسی باشد
    5)به نحوی طراحی شود که تعداد تست های شما در هفته بالای 1500عدد شود
    6)از لحاظ هزینه به صرفه باشد
    7) پیگیری و پشتیبانی داشته باشد
    8)توسط یک مشاور متخصص و حرفه ای طراحی شود
    9)جزیی باشد نه کلی
    10)همه دروس و مباحث را در بر بگیرد

 
برنامه ریزی VIPدانش آموزان تجربی
1)شامل 1جلسه مشاوره و آنالیز درسی هفتگی به مدت 45الی 60 دقیقه

2)برنامه ریزی هفتگی و شخصی سازی شده

3)2مرتبه پیگیری و پشتیانی در هفته توسط دکتر پرتوی

4)ارائه نمونه سوال، فیلم آموزشی، جزوه

5)برگزاری آزمون های هفتگی و ماهانه

6)تضمین کیفیت

7)جلسات خصوصی انگیزشی و هدف گذاری

8)جلسات مشاوره با اولیا
برنامه ریزی اقتصادی و به صرفه با کیفیت تضمین شده
1)یک جلسه مشاوره فردی به مدت 15 دقیقه

2)برنامه ریزی شخصی سازی شده ماهانه

3)ارائه پکیج مشاوره ای

4)هفته ای یک مرتبه پیگیری و پشتیبانی توسط مشاور

5)برنامه ریزی جزیی و فردی

6)ارائه جزوه و نمونه سوال



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

ضرایب دروس علوم تجربی


    زمین شناسی :

    اگر قصد شرکت در رشته داروسازی و زیر گروه های شیمی رادارید حتما این درس را جدی بگیرید کتاب گاج وکتاب خیلی سبز منابع خوبی در این درس هستند . برای این دسته از داوطلبان زمین شناسی درس شاخص محسوب می شود .

    ریاضی:

    در این درس مباحث پر سوال را برایتان مطرح می کنیم یادتون باشه که ذاشتن محاسبات قوی ریاضی در این درس به شدت نیاز است . حتما از این درس تست زماندار فراوان بزنید چرا که بی دقتی ها ممکن است کار دست شما بدهد

    مباحث پر سوال در این درس شامل حد وپیوستگی با 4 تست / مشتق با 4 تست / مثلثات با 4 تست و هندسه با 3 تست ،

    باقی مباحث همگی بین 1تا 2 سوال در کنکور سراسری 99 دارند .

    درس زیست شناسی:

    این درس اصلی ترین درس  رشته تجربی است که طرح سوالات ترکیبی وریزه کاری های شکل ها بسیار رایج است .

    داشتن یک منبع خوب برای مطالعه این درس جز واجبات کنکور است و بدانید شما در هفته بین 400 الی 500 تست فقط از این درس باید به سبک های آموزشی و تحلیلی و زماندار بزنید تا بتوانید درصد خوبی کسب کنید .

    تمامی رتبه های برتر معتقدند که لازم است کتاب درسی بارها وبارها مطالعه شود .

مطالعه نظرات رتبه های 1تا100 در رابطه با مطالعه درس زیست

    درس فیزیک :

    نکته جالب توجه در این درس حل چندین مرتبه تمرین های کتاب و سوالات کنکور سراسری است چرا که در این درس سوالات تکراری زیاد مطرح می شود و این درس جز تنها دروسی است که سوالات ترکیبی آن کم است و حتی نزدیک به صفر است .


    درس شیمی :

    این درس شامل دو بخش مسئله و متن است که سوالات متن چالش کمتری را می طلبد وطرح سوال از مباحث متنی بیشتر از سال دهم صورت می گیرد و مسائل بیشتر از سال یازدهم ودوازدهم .

    حواستان به مسائل ph شیمی دوازدهم باشد چالش تمامی داوطلبان در این مسائل است وشما می توانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید . . این درس برای زیر گروه شیمی و داروسازی جز دورس شاخص به حساب می اید و چون درس آخر است داشتن مدیریت زمان و استمرار تمرکز به شدت برای درس شیمی لازم است که در مقالات دیگر کاملا توضیح داده ایم .



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

 
میزان مطالعه در سال کنکور برای قبولی در رشته های تجربی

درست است که ساعت مطالعه بالا ملاک خوبی برای قبولی در آزمون سراسری نیست، اما ساعت مطالعه کمک می کند که بتوانید حجم زیاد دروسی که مطالعه کرده اید را سبک کنید. اگر مطالعه شما کم باشد مسلما فرصت نخواهید داشت که همه بودجه آزمون سراسری مطالعه کنید برای همین حداقل لازم است طبق استندارد مطالعه پیش بروید که در هر روز و هفته می تواند متفاوت باشد.
    
میزان مطالعه روزانه

اگر دانش آموز سال دوازدهم هستید و به مدرسه می روید، در روزهای مدرسه بین 6الی 7 ساعت مطالعه الزامی است. و در روزهای تعطیل مطالعه شما باید بین 10الی 12 ساعت باشد.

اما اگر سال دومی هست که متقاضی شرکت در کنکور تجربی می باشید، میزان مطالعه شما بین 12 الی 14 ساعت در روز باید باشد.
میزان مطالعه هفتگی

در طول هفته ساعت مطالعه شما زیر 45 ساعت اگر باشد، در معرض خطر هستید.

اگر ساعت مطالعه شما بین 45الی 60 ساعت باشد در وضعیت نرمال و ومتوسط قرار دارید.

و اگر ساعت مطالعه شما در یک هفته بالای 65 ساعت باشد جز ساعت های مطالعه مطلوب قرار می گیرید.
کتاب های کمک آموزشی کنکور تجربی

کتاب کمک آموزشی مناسب می تواندموجب یادگیری بهتر و تسلط بر مباحث کتاب درسی شود. کتاب کمک آموزشی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

1)مناسب با سطح علمی شما باشد

2)درسنامه جامع و دقیق داشته باشد

3)تست های طبقه بندی شده داشته باشد.

4)پاسخ نامه جامع و تشریحی با بیانی روان دارا باشد.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

ضرایب زیر گروه رشته تجربی

برای قبولی در رشته تجربی اول از همه باید بدانید که هدف شما در کدام زیر گروه قرار دارد. در هر زیر گروه ضرایب دروس با هم متفاوت می باشد.برای همین برنامه ریزی شما برای قبولی در هر رشته نیز با هم متفاوت می باشد و لازم است بنا به درس پر ضریب هر رشته مطالعه نمایید. توجه به زیر گروه ها در رشته تجربی مخصوصا برای آن دسته از دانش آموزانی که می خواهند وارد رشته های داروسازی و شیمی شوند؛ اهمیت بالاتری دارد. بنابراین باید بدانید که برای قبولی در هر رشته در کنکور تجربی چه دروسی در الویت مطالعه قرار می گیرند.

 
دروس اختصاصی
زیر گروه     زمین     ریاضی     زیست     فیزیک     شیمی
1     0     2     4     2     3
2     1     3     4     2     4
3     4     3     2     2     2
4     1     4     2     3     2
5     1     3     2     2     2

 
زیر گروه 1 ( لیست رشته ها)
دکتری:

دکترای پیوسته بیوتکنولوژی ، پزشکی ، دکترای عمومی دامپزشکی ، دندانپزشکی

 
کارشناسی:

آموزش ابتدایی ، آموزش زیست شناسی ، آموزش کودکان استثنایی ، تکنولوژی اتاق عمل ، اعضای مصنوعی ، بهداشت مواد غذایی ، بهداشت و بازرسی گوشت ، بینایی سنجی ، پرستاری ، تکنولوژی پرتودرمانی ، تکنولوژی پرتوشناسی ، روان شناسی ، زیست شناسی جانوری ، زیست شناسی دریا ، زیست شناسی سلولی و مولکولی ، زیست شناسی گیاهی ، زیست فناوری ، ساخت پروتزهای دندانی ، شنوایی شناسی ، علوم آزمایشگاهی ، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی ، علوم تربیتی ، علوم تغذیه ، علوم و صنایع غذایی ، فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، گفتار درمانی ، مامایی ، هوشبری ، میکروبیولوژی

 
کاردانی:

کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی ، کاردانی اتاق عمل ، کاردانی بهورزی ، کاردانی تکنسین پروتزهای دندانی ، کاردانی تکنسین سلامت دهان ، کاردانی تکنولوژی پرتودرمانی ، کاردانی تکنولوژی رادیولوژی دهان – فک و صورت ، کاردانی دامپزشکی ، کاردانی علوم آزمایشگاهی ، کاردانی فوریت های پزشکی ، کاردانی مامایی ، کاردانی هوشبری

 

 
زیر گروه 2 ( لیست رشته ها)
دکتری:

داروسازی
کارشناسی :

آموزش شیمی ، بهداشت عمومی ، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها ، تکنولوژی پزشکی هسته ای ، شیمی کاربردی ، شیمی محض ، فناوری اطلاعات سلامت ، مهندسی بهداشت محیط ، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

 

 
کاردانی:

کاردانی بهداشت حرفه ای ، کاردانی بهداشت عمومی (گرایش های بهداشت خانواده) ، کاردانی بهداشت محیط ، کاردانی شیمی آزمایشگاهی

 
زیر گروه 3 ( لیست درس ها)
کاردانی:

کاردانی الکترونیک هواپیمایی ، کاردانی اویونیک هواپیما ، کاردانی پالایش گاز ، کاردانی شهرسازی ، کاردانی فنی برق ، کاردانی فنی جوشکاری ، کاردانی فنی صنایع ، کاردانی فنی صنایع شیمیایی ، کاردانی فنی عمران ، کاردانی فنی عملیات پتروشیمی ، کاردانی فنی معدن ، کاردانی فنی مکانیک ، کاردانی نقشه برداری



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

رشته تجربی پر طرفدار ترین رشته در بین دانش آموزان هست و یک تفکر اشتباه در رابطه با این رشته وجود دارد که اگر دانش آموزی از لحاظ درسی قوی هست باید در این رشته شرکت کند اما کاملا اشتباه است چرا که ورود به این رشته نیاز به توانایی های خیلی بیشتری دارد تا اینکه صرفا معدل و نمره بالا باشد . که در ادامه کاملا توضیح می دهیم .
   

رشته تجربی علاوه بر رشته های پرطرفدار پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی رشته های بسیار پر کاربرد دیگری هم دارد که لیست آنها را در جدول زیر برایتان آورده ایم :
1)دامپزشکی     2)بیوتکنولوژی     3)فیزیوتوراپی     4)بینایی سنجی     5)شنوایی سنجی
6)علوم آزمایشگاهی     7)اتاق عمل     8)تغذیه     9)رادیولوژی     10)پرتو درمانی
11)مامایی     12)پرستاری     13)زیست شناسی     14)کاردرمانی     15)گفتار درمانی
16)شیمی     17)مهندسی کشاورزی     18)هوشبری     19)اعضای مصنوعی     20)زمین شناسی

و رشته های مشترک شامل: مدیریت / حسابداری / روانشناسی

برای قبولی در رشته تجربی لازم است استراتژیک عمل کرد تا بتوان به رتبه های عالی دست پیدا کرد چرا که تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری برای رشته تجربی و کنکور تجربی به شدت بالا است و برای همین رسیدن به یک رتبه عالی وقبولی در رشته های تجربی نه تنها رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی بلکه تمامی رشته های این گروه آزمایشی رسیدن به یک رتبه مطلوب مورد نظر است .

رشته تجربی دارای 5 زیر گروه است که ضرایب دروس در هر زیر گروه متفاوت می باشد وبرای قبولی در رشته مورد نظر خودتان لازم است که حتما از زیر گروه خود مطلع بشوید و درس های شاخص خود را مشخص کنید و طبق برنامه ریزی خود این دروس شاخص را تقویت کنید .



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سوالات متداول درباره کنکور تجربی

1- ✔️ آیا کنکور سراسری رشته تجربی در دو نوبت برگزار می شود؟

✔️ بله، کنکور تجربی در دو نوبت دی ماه و تیرماه برگزار خواهد شد که اطلاعات بیشتر در خصوص نکات ثبت نام کنکور سراسری تجربی در متن مقاله ارائه شده است.


2- ✔️ داوطلبان کنکور تجربی برای موفقیت در این آزمون لازم است چه اقداماتی را انجام دهند؟

✔️ موفقیت در کنکور تجربی با برنامه ریزی صحیح و مطالعه منابع درسی طبق برنامه صورت می گیرد و داوطلبان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایند.


3- ✔️ آیا متقاضیان کنکور تجربی، می توانند در کنار این آزمون در گروه آزمایشی دیگری نیز شرکت نمایند؟

✔️ تمامی متقاضیان مجاز به شرکت در یک گروه آزمایشی اصلی (تجربی) و یک یا دو رشته امتحانی فرعی (زبان و هنر) می باشند که توضیحات بیشتر در متن مقاله ارائه شده است.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مشاوره کنکور تجربی
برای قبولی در کنکور تجربی باید ساعات مطالعاتی دقیقی را برای هر منبع درسی انتخاب نمایید و سپس با توجه به برنامه ریزی صحیح طبق ساعات مشخص شده به مطالعه هر کتاب درسی کنکور سراسری تجربی بپردازید؛ شاید این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که چگونه کنکوری درس بخوانیم؟

سوالات کنکور تجربی تستی بوده و در چند سال اخیر هم شاهد سوالات مفهومی کنکور سراسری هستیم؛ به همین خاطر توصیه می شود ابتدا کتاب درسی خود را با دقت مطالعه نموده و سپس با استفاده از درس نامه های کتاب های آموزشی از جزئیات مطالب درسی مطلع شده و برای تثبیت این اطلاعات در ذهن به سوالات تستی این کتاب های آموزشی پاسخ دهید.

همچنین، پس از اتمام روند مطالعه کنکور تجربی داوطلبان برای مرور اطلاعات مطالعه شده باید یک الی دو  ماه قبل از کنکور جمع بندی کنکور سراسری را شروع نموده و طبق برنامه ریزی انجام شده هر دو روز یکبار در آزمونی شبیه ساز کنکور ریاضی شرکت نمایند، علاوه بر این متقاضیان می توانند به سوالات سال های گذشته و یا آزمون های آزمایشی دیگری، جهت جمع بندی نکات مطالعه شده بپردازند.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

موفقیت در کنکور تجربی با برنامه ریزی صحیح

با توجه به تعداد زیاد منابع درسی کنکور تجربی و نیز رقابت بسیار بین شرکت کنندگان این آزمون، داوطلبان برای موفقیت در کنکور سراسری تجربی نیازمند یک برنامه ریزی صحیح و اصولی جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب می باشند. بنابراین، این افراد لازم است با اطلاع از منابع کنکور سراسری تجربی و نیز زیر گروهای کنکور تجربی از اهمیت هر یک از دروس ارائه شده مطلع شده تا بتوانند با اولویت بندی دروس گروه آزمایشی خود به مطالعه بپردازند.

برای اجرا یک برنامه ریزی صحیح، متقاضیان کنکور تجربی باید ابتدا هدف خود از رشته و دانشگاه خود را برای شرکت در این آزمون تعیین کنند؛ سپس با توجه به هدف اصلی اقدامات لازم را برای طراحی یک برنامه جامع جهت مطالعه دروس انجام دهند.

در برنامه ریزی کنکور تجربی باید به زمان بندی مطالعه هر درس نیز توجه شود به این صورت که ممکن است یک منبع درسی از اهمیت و اولویت بالاتری برخوردار بوده و به زمان بیشتری جهت مطالعه نیاز باشد؛ به همین خاطر در برنامه اجرا شده باید برای هر فعالیت درسی و نیز غیر درسی زمانی در نظر گرفته شود و طبق زمان بندی ارائه شده به مطالعه هر درس پرداخته شود.

همچنین، در کنار انتخاب هدف و برنامه ریزی؛ داوطلبان می توانند با بهره گیری از کتاب های تستی شانس قبولی خود را از طریق مهارت تست زنی افزایش دهند. در واقع با آگاهی و اطلاع از روش صحیح تست زدن در کنکور می توانید با سرعت عمل بالا به سوالات کنکور تجربی پاسخ دهید.

علاوه بر این لازم است داوطلبان با دانلود دفترچه سوالات کنکور سراسری سال های گذشته از نحوه طراحی سوالات کنکور تجربی با خبر شوند. با توجه به اینکه در سال های اخیر سوالات کنکور تجربی به سمت مفهومی رفته، انتخاب چند کتاب کمک آموزشی برای دروس کنکور تجربی علاوه بر منابع کنکور سراسری نیاز است تا فرد درسنامه ها را به صورت روان تر و نکته ای تر فرا بگیرد و میزان تسلط وی بر روی تست زنی در آن درس بهبود یابد.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

نکات مهم در ثبت نام کنکور تجربی

متقاضیانی که علاقمند به ثبت نام در کنکور تجربی هستند می بایست در دو نوبت آبان ماه و فروردین ماه جهت تکمیل فرم ثبت نام خود به صورت اینترنتی اقدام نمایند. البته این داوطلبان می توانند با توجه به میزان آمادگی خود در یکی از زمان های اعلام شده ثبت نام خود را انجام دهند که ما پیشنهاد می کنیم در هر دو آزمون تجربی شرکت نموده تا با نحوه طراحی سوالات کنکور تجربی بیشتر آشنا شوید.


برای ثبت نام در کنکور تجربی سراسری داوطلبان می بایست در مهلت تعیین شده به سایت ثبت نام کنکور سراسری به نشانی sanjesh.org مراجعه نموده و در صورت واجد شرایط ثبت نام، اطلاعات و مدارک خواسته شده در فرم ثبت نام کنکور تجربی را وارد و بارگذاری نمایند. همچنین، تمامی متقاضیان می توانند علاوه بر انتخاب یک گروه آزمایشی اصلی مانند کنکور تجربی؛ یک یا دو رشته امتحانی فرعی مانند کنکور زبان و هنر را در فرم ثبت نام انتخاب نمایند.

متقاضیان باید قبل از ثبت نام کنکور تجربی از تمامی شرایط، مدارک و جزئیات لازم برای ثبت نام در کنکور سراسری مطلع شوند تا بتوانند با اطلاع از این موارد بدون معطلی و مشکلی در زمان مشخص شده نام نویسی خود را انجام دهند. بنابراین، تمامی شرایط عمومی و اختصاصی، ضوابط ثبت نام کنکور سراسری تجربی مانند مدارک، سهمیه های موثر و مقررات نظام وظیفه و ... در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ارائه شده و می توانید با دانلود دفترچه از کلیه این مباحث ذکر شده آگاه شوید.

پس از اطلاع از کلیه شرایط ثبت نام کنکور سراسری تجربی می توانید در صورت داشتن شرایط اعلام شده برای ثبت نام در این آزمون بزرگ اقدام نمایید که برای ثبت نام باید ابتدا هزینه کنکور تجربی را جهت دریافت سریال ثبت نام کنکور سراسری پرداخت نموده و سپس با وارد نمودن کد 12 رقمی ثبت نام، نام نویسی خود را انجام دهید.


لازم به ذکر است که نتایج هر دو کنکور تجربی از سوی سازمان سنجش اعلام خواهد شد و از میان این دو کنکور، تنها نتیجه ای که قابل قبول تر و دارای رتبه پایین تری می باشد جهت نتیجه نهایی داوطلب انتخاب می شود. پس متقاضیان می توانند با شرکت در  هر دو کنکور تجربی شانس قبولی خود را افزایش دهند.



:: برچسب‌ها: تجربی ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

کنکور تجربی

یکی از کنکور های سراسری که برای هر یک از 5  گروه آزمایشی برگزار می شود؛ کنکور تجربی می باشد، که داوطلبان علاقمند به رشته های علوم پزشکی و پایه می توانند برای تحصیل در این رشته ها در آزمون سراسری تجربی شرکت نمایند. لیست رشته های کنکور تجربی شامل رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، پرستاری و ... می باشد و متقاضیان می بایست برای قبولی در هریک از این رشته ها با توجه به ضرایب دروس اختصاصی هر زیر گروه اقدام به مطالعه نمایند.

 

تمامی ضرایب و رشته های کنکور تجربی به همراه جزئیات شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون سراسری تجربی در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری برای تمامی داوطلبان قابل مشاهده بوده و این افراد می توانند در مهلت اعلام شده شده جهت دانلود دفترچه ثبت نام کنکور تجربی به سایت سنجش مراجعه نمایند.

 

از سوی دیگر با توجه به اطلاعیه جدید منتشر شده در خصوص برگزاری کنکور سراسری در دو نوبت دی و تیرماه در سال جاری؛ داوطلبان متقاضی کنکور تجربی می توانند در دو نوبت کنکور سراسری تجربی بنابر صلاحدید خود در زمان های تعیین شده جهت ثبت نام خود اقدام کنند.



:: برچسب‌ها: کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()