نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شیوه قبولی در رشته پزشکی

از همان دروان کودکی همه‌ی ما آرزوی دکتر شدن و پوشیدن لباس سفید دکتری را در سر می‌پروراندیم؛ اما با گذشت سال‌ها تعدادی از ما به این نتیجه رسیدیم که به شغل‌های دیگر علاقه‌مند هستیم، اما بیشتر دانش‌آموزان با همان رؤیا تا کنکور پیش می‌روند. در چند سال اخیر بازار کنکور تجربی و رشته‌های پزشکی بسیار گرم شده است و دانش‌آموزان بسیاری بر سر قبولی در رشته پزشکی رقابت سنگینی دارند و این امر کار را برای رسیدن به این هدف سخت‌تر کرده است.

باید گفت طبق آمار تنها دو درصد از این دانش‌آموزان در رشته‌های پزشکی قبول می‌شوند.

رشته‌ تجربی در دانشگاه طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را شامل می‌شود و دانش‌آموزان پس از قبولی در کنکور می‌توانند در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی همچون پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و رشته‌های زیستی چون: مهندسی کشاورزی، مهندسی منابع طبیعی و… تحصیل کنند. ما در این مطلب قصد داریم روی رشته‌ای با عنوان پزشکی که جزو بهترین و پرطرفدارترین رشته‌های علوم تجربی است تمرکز کنیم و شما را با این رشته و مهارت‌های لازم برای قبولی در آن آشنا کنیم.

 اولین قدم برای قبولی در رشته پزشکی

دانش‌آموزانی که قصد دارند در این رشته قبول شوند و عنوان معروف «پزشکی» را کسب کنند دو راه دارند یا در دوران دبیرستان باید در رشته‌ علوم تجربی درس بخوانند یا در صورت تحصیل در رشته‌های دیگر باید دوره‌ی پیش‌دانشگاهی را نیز بگذرانند در این صورت می‌توانند در کنکور این رشته شرکت کنند؛ یعنی شما با هر دیپلمی به شرطی که پیش‌دانشگاهی (سال چهارم دبیرستان) را گذرانده باشید می‌توانید در کنکور تجربی یا (هرکدام از ۵ کنکور سراسری اعم از تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان) شرکت کنید. برای ورود به این رشته باید در دروس شیمی و زیست قوی باشید و در دروس ریاضی و فیزیک نیز توانایی داشته باشید.

 رشته پزشکی

رشته‌ پزشکی دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب دیدگان است. پزشکان در هر تخصص و شاخه با شناخت کامل بیماری‌ها، تشخیص و درمان آن و یا پیشگیری از وقوع آن در جامعه نقش بسیار مهمی در سلامت افراد ایفا می‌کنند. دانش پزشکی بر روی طیف وسیعی از رشته‌ها از فیزیک و زیست‌شناسی تا علوم اجتماعی، مهندسی و علوم انسانی بنا نهاده شده است.

در حال حاضر پزشکی عمومی شامل ۴ دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است که دوره‌ی علوم پایه آن شامل ۵ ترم تحصیلی است که با تمام شدن آن دانشجویان می‌توانند به دوره‌ی بعدی که همان فیزیوپاتولوژی است راه پیدا کنند و بعد از آن دوره، امتحان جامع علوم پزشکی برگزار می‌شود (توسط وزارت بهداشت) و در صورت قبولی در آن می‌توانند به این دوره راه پیدا کنند و بقیه‌ی مسیر را ادامه دهند.

 معرفی کامل دوره‌های آموزش حرفه‌ای پزشکی

طول دوره‌ی پزشکی در ایران هفت سال است و شامل دوره‌های زیر است:

۱) آموزش علوم پایه

در این مرحله که مدت آن دو سال است، دانشجویان به آموزش دروس تئوری، عمومی و تخصصی رشته‌ خود می‌پردازند. در مدت این دو سال دانشجویان با آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک و نقش آن در سلامت انسان، شناخت عوامل بیولوژیک بیماری‌زا و شیوه‌های دفاعی بدن در برابر آن‌ها و اصول آسیب‌های بدن انسان و اصول مسائل بهداشتی آشنا می‌شوند. در پایان این دو سال یک امتحان جامع از دانشجویان گرفته می‌شود که با کسب نمره‌ی قبولی می‌توانند در دوره‌ی بعدی شرکت کنند. حق شرکت در این امتحان برای هر فرد حداکثر دو بار است.

۲) فیزیوپاتولوژی

معنی فارسی فیزیوپاتولوژی، نشانه‌شناسی است و یعنی بررسی چگونگی عملکرد طبیعی سازمان بدن در برابر بیماری‌ها. در این دوره دانشجویان با انواع بیماری‌ها، نشانه‌های آن‌ها، تشخیص و درمان هرکدام به‌صورت تئوری آشنا می‌شوند. این دوره ۶ ماه زمان می‌برد.

۳) کارآموزی بالینی

این دوره که از آن با نام «استاژری» یاد می‌شود، شامل درس‌های نظری همراه با کار عملی است. طول این دوره ۲۰ الی ۲۷ ماه است و دانشجویان هرروز در کنار آموزش دروس نظری همراه با اساتید خود در بیمارستان‌ها با انواع بیماران ملاقات می‌کنند و روش‌های معاینه و تشخیص و درمان را یاد می‌گیرند.

۴) کارورزی بالینی

این دوره از رشته‌ پزشکی که به دوره‌ی «اینترنی» معروف است، مرحله‌ی حضور دانشجو در بیمارستان‌ها، معاینه مستقیم، تشخیص و درمان بیماران زیر نظر استاد خود است. این مرحله برای دانشجویان بسیار مهم و حساس است. طول این دوره ۱۸ ماه است.

 استعداد و ویژگی‌های لازم برای تحصیل و کار در این رشته

افرادی که می‌خواهند در رشته‌ پزشکی تحصیل کنند باید بعد علاوه بر علاقه به استعدادهای خود نیز دقت کافی داشته باشند. پزشکی رشته‌ای حساس و پرخطر است به‌طوری‌که یک تشخیص اشتباه به قیمت از دست رفتن جان بیمار تمام می‌شود. دانشجویان این رشته باید دقت فراوان در انجام کارها داشته باشند، علاقه و تمایل بالایی برای یادگیری دروس از خود نشان دهند، استدلال و قدرت تفکر و تصمیم‌گیری بالایی داشته باشند تا بتوانند با مشاهده‌ی علائم و شواهد موجود و جمع‌بندی آن در ذهن خود، بیماری‌ها را تشخیص دهند. دارای استدلال دیداری باشند و بتوانند با علائم ظاهری بیماری‌ها را تشخیص دهند. افرادی که به تخصص‌های جراحی علاقه دارند باید گفت نیاز به ذهنی سه‌بعدی برای تشخیص ماورای آنچه در سطح چیزها و امور است نیاز دارند یعنی بتوانند وجه یا وجوهی از شکلی که نمی‌بینید، یک بازنمایی فرضی در ذهن خود بیافرینند.

علاوه بر این موارد یک پزشک باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشد تا بتواند با برقراری رابطه‌ی خوب با بیمار خود صحبت کنند که این امر به تشخیص و درمان زودتر بیماری‌ها کمک می‌کند. سلامت جسمی و روحی کامل برای یک پزشک از ویژگی‌های ضروری است. دارای روحیه‌ای ریسک‌پذیر، منعطف، پرانرژی باشد. بیشتر افرادی که در این رشته موفق می‌شوند دارای شخصیتی احساسی و برون‌گرا با قدرت تفکر و منعطف هستند.

 زمینه‌های شغلی این رشته

پزشکان می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های فوق، به تشخیص و درمان بیماران در مطب‌های شخصی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها بپردازند، یا می‌توانند در امور پژوهشی و تحقیقی در رابطه با بیماری‌های مختلف مشارکت کنند و یا به‌عنوان سرپرست و مدیر مراکز درمانی و بهداشتی مشغول بکار شوند.

 ادامه‌ تحصیل در مقاطع بالا

دانشجویان این رشته بعد از قبولی در امتحان پذیرش دستیاری سراسری کشور می‌توانند در رشته‌های تخصصی ادامه تحصیل دهند. هر پزشک عمومی پس از چند سال تحصیل در یکی از رشته‌های تخصصی متخصص آن رشته می‌شود. هر متخصص پس از گذراندن دو تا سه سال دیگر به‌عنوان فوق تخصص یک رشته زیرگروه آن رشته تخصصی شناخته می‌شود که ادامه‌ی تحصیل در تمامی این مقاطع در حال حاضر در داخل کشور امکان‌پذیر است.

سایر دوره‌های آموزشی برای پزشکان متخصص که طول دوره‌ی آن‌ها کمتر از دو سال است، دوره‌های فلوشیپ یا تکمیل تخصص گفته می‌شوند. پی‌اچ‌دی (PHD) مدرک دکترای ناپیوسته در رشته‌های علوم پایه پزشکی است، فعالیت این افراد بیشتر غیربالینی و در فعالیت‌های دانشگاهی، تحقیقی و تدریس است.

 آیا رشته پزشکی برای همه مناسب است؟

قبل از انتخاب لازم است به بعضی نکات مهم پیرامون قبولی در این رشته‌ پرطرفدار بپردازیم. قبولی در رشته پزشکی علاوه بر علاقه، به استعداد و توانایی‌های فرد نیز نیاز فراوانی دارد. یک دانشجوی رشته‌ پزشکی باید از همان ابتدای تحصیل توانایی زندگی و حضور در مراکز درمانی و بیمارستانی کنار بیماران را داشته باشد و این عوامل روی سلامتی، روحیه و علاقه‌ی او تأثیر نامطلوب و منفی نگذارند.

بیشتر افرادی که در کنکور تجربی شرکت می‌کنند رؤیای رشته‌ پزشکی را در سر دارند و برای قبولی در این رشته تلاش می‌کنند؛ اما با توجه به تعداد بالای افراد شرکت‌کننده، دانش‌آموزان باید برای رسیدن به این هدف بزرگ تلاش فراوانی بکنند و وقت زیادی را به مطالعه‌ی قبل کنکور اختصاص دهند تا بتوانند بین رقبای دیگر امکان موفقیت داشته باشند. استفاده از یک مشاوره خوب، مدیریت زمان، بهره‌گیری درست از منابع غیردرسی و … همه در قبولی نقش مهمی دارند.

تنها قبولی در کنکور نمی‌تواند ضامن موفقیت فرد باشد. یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی کافی برای مطالعه و تحقیق و پژوهش از خود نشان دهد، یعنی اگر دانشجوی این رشته تنها برای نام «دکتری» وارد این رشته شود و تلاش و کوشش و علاقه‌ای نداشته باشد حتی نمی‌تواند مدرک اولیه و دکتر عمومی خود را به دست آورد. دوره‌های درسی این رشته طولانی هستند و دانشجو باید توانایی مطالعه و یادگیری دروس این رشته‌ سخت را داشته باشد تا بتواند به موفقیت برسد.



:: برچسب‌ها: قبولی , رشته , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سوالات رایج درباره تحصیل در پزشکی

تحصیل در رشته پزشکی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

با توجه به موراد گفته شده در خصوص مراحل تحصیل پزشکی، تحصیل در این رشته به افرادی توصیه می‌شود که تلاش و پشتکار زیادی داشته و از طولانی بودن این دوره خسته نمی‌شوند.

علاوه بر این، روحیه افرادی که در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند، متفاوتتر از سایر افراد است. چرا که در حین تکمیل دوره تحصیلی و دوران کاری، فرد با مشکلات و بیماری‌های مختلفی در افراد از کوچک تا بزرگ، مواجه می‌شود. در نتیجه باید به‌طور کامل فرد به خود مسلط باشد و بدون تحتی تأثیر ثرار گرفتن از عوامل بیرونی، به دنبال روشی جهت درمان و بهبود روحیه فرد بیمار باشد.

اخلاق، یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی است که یک پزشک باید دارا باشد. همه ما این تجربه را داشته‌ایم که برای درمان نزد پزشکی برویم که علی‌رغم تخصص و دانش بسیار بالا، رفتار خوبی با ما نداشته‌است! این مسئله در دراز مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به وجهه حرفه ای چنین پزشکی وارد کند؛ بنابراین، در صوتی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی دارید، باید هم به اندازه کافی صبور باشید و هم این مسئله را درک کنید که فرد مراجعه کننده، نه تنها از لحاظ جسمانی بلکه از لحاظ روحی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

درآمد رشته پزشکی چقدر است؟

میزان درآمد یکی دیگر از مهمترین سوالاتی است که در جلسه مشاوره رایگان کنکور به آن پرداخته می‌شود. اما این پاسخ این سؤال برای دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارند، حیاتی تر است. چرا که تقریباً باید ۷ سال را بدون حقوق سپری کنند! در دوره انترنی، مقدار هزینه مشخص و البته ناچیزی به عنوان حقوق برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود. اما این مقدار، آن قدری نیست که شما با استفاده از آن یک زندگی را اداره کنید.

اما بعد از پایان دوره تحصلیتان، شما می‌توانید با شروع فعالیت رسمیتان، لذت درآمد بالا را تجربه کنید؛ که البته میزان این درآمد به عوامل مختلفی، مانند محل کار، میزان تخصص، میزان تجربه و … دارد! پس اگر خواهان درآمد بالایی هستید، برای رسیدن به آن باید یک دوره ۷ ساله را به خوبی پشت سر بگذارید.

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر پزشکی چگونه خواهد بود؟

در صورتی که شما ۷ سال گفته شده را با موفقیت پشت سر بگذارید و قصد داشته باشید در یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی ادامه تحصیل دهید، باید ابتدا یک دوره طرح را در یک منطقه محروم سپری کنید. بعد از آن باید در یک آزمون دستیاری شرکت کنید. در این آزمون می‌توانید رشته مورد علاقه تان را انتخاب کرده و با کسب نمره بالا در آن، دوره ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر پزشکی را شروع کنید.

پزشکی چند ترم است؟

داوطلب های کنکور تجربی که وارد رشته پزشکی می شوند ، از زمان ورود به دانشگاه تا زمان دریافت مدرک تخصص ، حداقل ۱۵ سال زمان لازم دارند (۷ سال پزشکی عمومی +  ۲ سال طرح پزشکی + ۴ سال تخصص + ۲ سال طرح تخصص) البته آقایان باید خدمت سربازی را نیز در نظر بگیرند.



:: برچسب‌ها: تحصیل , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مراحل تحصیل در رشته پزشکی

مراحل تحصیل پزشکی شامل ۴ دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است.

 

دوره اول پزشکی: علوم پایه

اولین دوره ای که به مدت ۴ ترم، برای تحصیل رشته پزشکی باید پشت سر بگذارید، دوره دروس علوم پایه است. همان‌طور که از نام این دوره مشخص است، شما در مرحله اول باید مباحث اولیه و پایه در رابطه با شرایط سلامت عمومی بدن و مواردی که باعث شکلگیری انواع بیماری در بدن می‌شوند، آشنا شوید. بعد از پایان این دوره، شرکت در آزمون علوم پایه الزامی است که اگر به هر دلیلی موفق به کسب نمره مطلوب در آن نشوید، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بعدی را نخواهید داشت.

به همین خاطر دوره علوم پایه پزشکی را می‌توان به چند دوره دیگر تقسیم کرد:

دوره آناتومی در رشته پزشکی

همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، در این دوره با شکل ظاهری بدن، سیستم خون رسانی، اسکلت بدنی، سیستم عصبی، نواحی مختلف مغز، چشم و … آشنا می‌شوید.

دوره بافت‌شناسی در رشته پزشکی

در دوره بافت‌شناسی کمی دقیقتر در رابطه با آنچه که در دوره آناتومی مطالعه کرده‌اید، فرا خواهید گرفت. در این دوره به‌طور کامل با سلول‌های تشکیل دهنده هریک از اعضای بدن، نحوه عملکرد، قرارگیریشان کنار هم و … آشنا می‌شوید.

 

دوره جنین‌شناسی در رشته پزشکی

در این دوره اطلاعات کاملی از ابتدای دوران شکلگیری جنین تا زمانی که اجزای بدن او به‌طور کامل شکل می‌گیرد، دریافت می‌کنید.

دوره فیزیولوژی در رشته پزشکی

در این دوره با عملکرد هر یک از اعضای بدن آشنا می‌شوید. به عنوان مثال اینکه چشم چگونه می‌بیند و فرمان‌های دیدن، پلک زدن و … چگونه و توسط کدام یک از ارگان‌ها صادر می‌شود.

اهمیت دوره علوم پایه در مراحل تحصیل پزشکی

دوره علوم پایه را می‌توان مهمترین مراحل تحصیل پزشکی در نظر گرفت. چرا که همان‌طور که از نامش مشخص است، اگر پایه اطلاعات شما در رابطه با بدن و وضعیت سلامت آن در این دوره کامل و قوی نشود، در دوره‌های بعدی قطعاً با مشکل رو به رو خواهید شد.

در این دوره، هیچ مطلبی مبنی بر شناخت بیماری و روش تشخیص به شما آموخته نمی‌شود. اما این مسئله هیچ چیز از اهمیت این دوره کم نمی‌کند. چرا که اگر شناخت کاملی از بدن نداشته باشید، قطعاً در مراحل بعدی موفق نخواهید شد.

علاوه بر این، در این دوره می‌توانید برای شرکت در دوره‌های آموزشی علاوه بر دوره‌های دانشگاهی برنامه‌ریزی کنید. پس از فرصت درخشانی که این مرحله اولیه در اختیار شما برای موفقیت در رشته پزشکی قرار می‌دهد، غافل نشوید.

 

دوره دوم پزشکی: فیزیوپاتولوژی

در صورتی که دوره علوم پایه را با موفقیت پشت سر بگذارید، نوبت به آن می‌رسد که با انواع بیماری‌های هر یک از بخش‌های بدن و نحوه درمان آنها آشنا شوید؛ بنابراین جای تعجب نیست، که طول این دوره ۱ سال است. تنوع بیماری‌ها و تمام نشدنشان، شاید برای شما بسیار خسته کننده به نظر برسد. اما به خاطر داشته باشید که اگر درک درستی از این دوره پیدا نکنید، قطعاً در دوره‌های کارآموزی و کارورزی بالینی با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد.

بعد از اتمام این دوره، قبل از آنکه وارد بیمارستان شوید، در یک جشنی به نام جشن رودپوش سفید شرکت می‌کنید. برای شرکت در این جشن باید روپوش سفید به همراه گوشی مخصوص را خریداری کنید و از روز بعد از آن فعالیت رسمی‌تان را در بیمارستان آغاز کنید. از بعد از این جشن، شما دوران تحصیلتان در دانشگاه به پایان رسیده و مابقی آن در بیمارستان به سر خواهد شد.

دوره سوم: دوره کارآموزی بالینی

دوره کارآموزی بالینی، طولانی‌ترین دوره در مراحل تحصیل پزشکی است. مشابه با دوره علوم پایه، این دوره هم از چند دوره، استیودنتی و اکسترنی تشکیل شده‌است.

شرایط هر یک از دوره‌ها، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است؛ بنابراین در صورتی که نیاز به اطلاعات دقیقی در این مورد دارید، می‌توانید با دانشجویان دانشگاه مد نظرتان ارتباط برقرار کنید.

اما به‌طور معمول در دوره استیودنتی شما تنها تا ساعت مشخصی از شب، کشیک خواهید بود. در دوره اکسترنی شما کشیک شب را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این صاحب مهری می‌شود که از طریق آن می‌توانید orderهای لازم را صادر کنید. این دوره بهترین زمان برای شناسایی علائم بیماری و شرح حالگیری از بیماران است. بنابراین در این زمان باید برای درمان بیماران، آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید. بعد از پایان این دوره، شما باید در یک آزمون، به نام پره انترنی شرکت کنید. در صورتی که در این آزمون هم موفق شوید، به مرحله آخر یعنی انترنی وارد می‌شوید. این آزمون اهمیت زیادی داشته و مطالب آن تا حدی شبیه به آزمون تخصص است. 

 

دوره چهارم: دوره کارورزی بالینی

دوران اینترنی کمی طولانی‌تر از دوره اکسترنی است (تقریبا ۱ سال و نیم) و شما در پایان آن، دانشجوی دوره عمومی خواهید بود. در این دوره شما باید در کنار رزیدنت‌های تخصصی بخش فعالیت کنید. مهری که به شما تعلق می‌گیرد، ارزش زیادی در بیمارستان داشته و اتیکت شما برای اولین بار قبل از اسمتان، دکتر خواهد بود. دوره انترنی، دوران سختی خواهد بود، چرا که شما به طور مستقیم با بیماران سر و کار داشته و باید روی آنها تمرین کنید.

در صورتی که این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید در یک آزمون صلاحیت بالینی شرکت کنید. این آزمون قبل از فارغ التحصیلی برگزار میشود. در صورتی که در آزمون هم موفق شوید، رسما به عنوان یک پزشک شناخته خواهید شد.

با به اتمام رساندن دوره کارورزی بالینی به عنوان آخرین مراحل تحصیل پزشکی، شما به عنوان یک پزشک در نظر گرفته می‌شوید. اما اینکه آیا شما مهارت‌های لازم و مورد نیاز برای موفق بودن در رشته تان را دارید یا نه، به آنچه که در طی این سال‌ها انجام داده‌اید، برمیگردد.



:: برچسب‌ها: مراحل , تحصیل , رشته , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

داوطلبان پزشکی که موفق به کسب دکتری حرفه ای می شوند، باید برای ورود به بازار کار باید در دوره های تخصصی بالینی یا دستیاری (Residency) شرکت کنند.

اما جالب است بدانید که این مسیر تنها راه ورود به بازار کار برای این افراد محسوب نشده و آن ها می توانند بعد از اتمام دانشگاه و اخذ مدرک دکترا برای دوره MD-PhD ثبت نام نمایند.

برای دریافت این مدارک نیاز خواهد بود تا داوطلب در دوره دانشجویی خود از رزومه مناسبی برخوردار بوده و مقطعی را برای دریافت آن پشت سر گذارد. دوره های MD-PhD بیشتر مناسب کسانی است که علاقه مند به انجام کارهای تحقیقاتی در حوزه پزشکی هستند.

هدف این دوره آموزشی، تربیت پزشکان متخصصی است که توانایی پژوهش در سطوح عالی علاوه بر تخصص‌ های بالینی را داشته باشند.

معرفی دوره MD-PhD

دوره ام‌ دی پی‌ اچ‌ دی (MD-PhD) به دوره‌ ای ترکیبی در تحصیلات آموزش عالی پزشکی می گویند که در بسیاری از کشورها پس از اخذ دکترای پزشکی توسط داوطلبان گذرانده می‌ شود.

رسالت برگزاری این دوره آموزشی، تربیت و پرورش پزشکان متخصص که توانایی تحقیق و پژوهش در مراتب عالی را علاوه بر تخصص‌ های بالینی داشته باشند، است.

دانشجویان پزشکی پیش از ورود به این دوره، تا پایان آزمون جامع پیش کارورزی برنامه درسی مشابه سایر دانشجویان پزشکی را دارند و با پایان دوره کارآموزی، برای ورود به دوره MD-PhD اقدام می کنند.

جامعه هدف دوره MD-PhD چه کسانی هستند؟

 دانشجویان پزشکی

 دانشجویان دندان پزشکی

 دانشجویان داروسازی

پیش نیاز ثبت نام در دوره MD-PhD

دارندگان مدرک دکترای حرفه ای پزشکی، که مقطع کارآموزی را گذرانده باشند، می توانند در این دوره ثبت نام کنند.

از مهمترین شرایط لازم برای ثبت نام در دوره MD-PhD می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 کسب معدل بالاتر از ۱۶ در مقطع علوم پایه و یا کسب حداقل ۸۰ درصد از میانگین نمرات پنج درصد اول دانشگاه در آزمون علوم پایه

 کسب معدل بالاتر از ۱۶ در مقاطع پاتوفیزیولوژی و کارآموزی و یا کسب حداقل ۸۰درصد از نمرات میانگین پنج درصد اول دانشگاه دز آزمون جامع پیش کارورزی

 کسب معدل بالاتر از ۱۵ در مقاطع علوم پایه، پاتوفیزیولوژی و کارآموزی

 نداشتن مشکلات آموزشی اعم از مردودی در دروس و مشروطی

 ثبت درخواست دانشجو برای ورود به دوره

لازم به ذکر است پذیرش با در نظر گرفتن معدل (۸۰%) و مصاحبه حضوری (۲۰%) داوطلبان انجام می گیرد. به این صورت که آنها به یک جلسه مصاحبه حضوری دعوت می شوند و طی این جلسه سطح اطلاعات داوطلبان در مباحثی نظیر زبان انگلیسی و مهارت های ارتباطی ارزیابی می شود.

اولویت گزینش داوطلبان در پذیرش

MD–PhD معمولاً به داوطلبانی نیاز دارد که پیشینه تحقیقاتی داشته باشند، یا تحت نظر یک استاد به عنوان یک دوره کارشناسی یا حداقل یک سال فاصله برای کار در یک محیط آزمایشگاهی داشته باشند.

فرآیند درخواست علاوه بر بیانیه شخصی مورد نیاز برای برنامه‌ های فقط MD، همچنین به دو مقاله اضافی برای توضیح اینکه چرا متقاضی می‌ خواهد MD-PhD را دنبال کند و مقاله‌ ای که پیشینه تحقیقاتی آنها را شرح می‌ دهد، نیاز دارد.

داوطلبان برای پذیرش نهایی باید در مصاحبه حضوری شرکت کنند که در آن تمامی افراد به یک مجموعه سوالات از پیش تعیین شده و ثابت پاسخ می دهند. مصاحبه کنندگان به پاسخ های داده شده و هر داوطلب نمره داده و نهایتا معدل کل داوطلبان محاسبه و رتبه بندی آنها صورت می پذیرد.

لازم به ذکر است، مجموعه سوالات مصاحبه می بایست در ابتدای جلسه مصاحبه مورد تایید اکثریت اعضای کمیته مصاحبه کننده قرار گیرد.

رشته های مورد پذیرش برای شرکت در دوره MD-PhD

با توجه به میزان ارتباط و نزدیکی دروس رشته های مختلف با علوم پایه پزشکی، دارندگان دکترای تخصصی برخی رشته ها، شانس خوبی برای ورود به دوره MD-PhD خواهند داشت.

این رشته ها عبارتند از:

  • بیوشیمی بالینی
  • ایمن شناسی پزشکی
  • علوم تغذیه
  • ژنتیک پزشکی
  • آمار زیستی و اپیدمیولوژی
  • باکتری شناسی پزشکی
  • قارچ شناسی پزشکی
  • ویروس شناسی پزشکی
  • انگل شناسی پزشکی و خون شناسی آزمایشگاهی
  • فارماکولوژی
  • فیزیوتراپی
  • بینایی سنجی
  • شنوایی سنجی

 

وظایف دانش آموختگان دوره MD-PhD

 

 استفاده از روش های آزمایشگاهی به منظور پی بردن به پاتوبیولوژی بیماری ها

 

 استفاده از نتایج تحقیقات و اکتشافات برای سریع تر بیماران

 

 ورود به عرصه تحقیق و توسعه علوم مربوط به بیوشیمی به عنوان محقق

 

 فعالیت به عنوان رئیس بخش های تحقیقاتی موسسات دولتی یا صنعتی و سرپرستی پروژه های تحقیقات

 

پایان نامه داوطلبان دوره MD-PhD

 

دانشجویان این دوره تنها یک پایان نامه ارائه خواهند داد که همان پایان نامه دوره PhD است. موضوع این پایان نامه باید بتواند ادغام علوم پایه و بالینی را پوشش دهد.

 

لازم است دانشجو دو استاد راهنما داشته باشد؛ یکی از اعضای هیئت علمی و بالینی و دیگری از اعضای هیئت علمی علوم پایه.

 

طول دوره MD-PhD

 

طول کل دوره بسته به رشته PhD از ۱۰ تا ۱۲ سال متفاوت است.

 

دانشجویان تا پایان آزمون جامع پیش کارورزی برنامه درسی مشابه سایر دانشجویان پزشکی را دارند و پس از پایان مقطع کارآموزی، دوره MD-PhD را انتخاب می‌ کنند و در دوره کارورزی فقط کارورزی چهار درس ماژور داخلی، جراحی، کودکان، زنان و زایمان دوره دکتری عمومی طی شده و مستقیماً به دوره PhD وارد می‌ شوند.

 

دوره PhD مشابه سایر دانشجویان این دوره است.

 

سخن آخر

 

دوره MD-PhD با هدف تربیت دانشمندان پزشکی که علاوه بر دارا بودن نگرش، معلومات و مهارت های مورد انتظار رشته خود، در زمینه‌ های علوم پایه در یافته‌ های بالینی و تولید علم، تبحر و توانایی داشته باشند و بتوانند چشم‌ انداز های بالینی را به گروه‌ های علوم پایه و یا علوم اجتماعی وارد کنند، برگزار می‌ شود.

 

شرکت در این دوره برای داوطلبانی توصیه می شود که علاقه زیادی به شرکت در امور پژوهشی و تحقیقاتی دارند.

 

سوالات متداول

 

منظور از دوره MD-PhD چیست؟

 

این دوره برای داوطلبانی که بعد از دکتری پزشکی علاقه ای به شرکت در دوره های رزیدنتی نداشته و مایل به شرکت در پروژه های تحقیقاتی هستند، در دسترس است.

 

طول دوره MD-PhD چقدر است؟

 

طول کل دوره بسته به رشته PhD از ۱۰ تا ۱۲ سال متفاوت است.

 



:: برچسب‌ها: آشنایی , دوره , ام دی , MD , پی اچ دی , PhD ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مفهوم دکتری یا دکترا

دکتری یا دکترا  (به فرانسوی: Doctorat)، بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی و معادل مدرک PhD در دانشگاههای آمریکایی و اروپایی است.

دکترا در دو نوع عمومی و تخصصی می‌باشد، که دکترای عمومی مختص زیرمجموعه رشته‌های پزشکی است و پس از آن شخص با ادامه تحصیل می‌تواند به درجه دکترای تخصصی دست یابد.

در رشته‌های فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی، کسب دانشنامه (مدرک) در مقطع دکترای تخصصی معمولاً نیازمند بین ۴ تا ۶ سال تحصیل و پژوهش پس از دوره کارشناسی ارشد و ارائه یک نوآوری در قالب پایان‌نامه دوره دکتری است. دکتری تخصصی یا PhD درحقیقت «اعلی درجه علمی» در علم موردنظر یا «صاحب فلسفه و اجتهاد علمی در دانش موردنظر» است. دکتری تخصصی بالاترین مدرک آکادمیک و دانشگاهی در جهان است که معمولاً در رشته‌های زیرمجموعه «علوم پایه»، «کشاورزی و منابع طبیعی»، «فنی و مهندسی»، «علوم انسانی» و «هنر» و پس از گذراندن مدارج لیسانس (به انگلیسی: BSc) و فوق لیسانس (به انگلیسی: MSc) و ارائه یک نوآوری در قالب رساله دوره دکتری است. (به همین دلیل به تز پایانی دوره دکتری، رساله گفته می‌شود نه پایان‌نامه).

در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و دامپزشکی، دوره دکترای عمومی (معادل با فوق لیسانس) و پس از آن دوره دکترای تخصصی (معادل با Phd) وجود دارد.

واژه دکترا

«دکترا» واژه‌ای فرانسوی است که از لاتین برگرفته شده و به‌معنای درجه یا مقام نظریه‌پرداز ـ صاحب‌نظر است، «دکتری» مرکب است از واژه فرانسویِ «دکتر» (به فرانسوی: Docteur) به‌معنای صاحب‌نظر یا پزشک به‌اضافه پسوند اسم‌سازِ فارسی، و معنای «دکتر بودن» یا «صاحب‌نظر بودن» می‌دهد. ازنظر دستوری، ترکیب «دکتر» و «دکتری» مانند ترکیب «استاد» و «استادی» است. باوجود اختلاف معنایی، به باور ابوالحسن نجفی، واژه «دکتری» که از واژه بیگانه «دکتر» گرفته شده و تابع قواعد فارسی شده‌است، بر «دکترا» رجحان دارد. ضمناً در مورد پزشکان دارای دکتری حرفه‌ای هم واژه دکتر استفاده می‌شود که اصطلاح عامیانه پزشک محسوب شده و از نظر مقطع تحصیلی برابر با مدرک کارشناسی ارشد در دیگر علوم است.

 

تحصیل در دوره دکتری در ایران

دوره دکتری تخصصی به دو شکل در کشور ما برگزار می‌شود:

  1. دکتری آموزشی ـ پژوهشی
  2. دکتری پژوهش‌محور

دکتری آموزشی-پژوهشی (دوره‌ای که بیشترین رقابت برای آن صورت می‌گیرد)، دوره‌ای است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و گذراندن پایان‌نامه است.

دکتری پژوهش‌محور، دوره‌ای با محوریت پژوهش است که دستاورد آن منجر به ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی و ثبت اختراع و … می‌شود و مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارائه پایان‌نامه است.

بر اساس آیین‌نامه آموزشی مقطع دکتری تخصصی، تعداد واحدهای درسی دوره دکتری آموزشی – پژوهشی ۳۶ واحد است که از این تعداد، ۱۲ تا ۱۸ واحد آموزشی و ۱۸ تا ۲۴ واحد پژوهشی است و دانشجو باید در هر نیم‌سال تحصیلی حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ واحدِ درسی انتخاب کند.

البته در شیوه‌نامه مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد ۱۵ تا ۱۸ واحد درسی و ۱۸ تا ۲۱واحد پژوهشی در نظر گرفته شده‌است. در دوره دکتری پژوهش‌محور تنها ۳ تا ۸ واحد درسی ارائه می‌شود و ۲۸ تا ۳۳ واحد به رساله اختصاص دارد. در این دوره نیز، مجموع واحدهای اصلی و پایان‌نامه ۳۶ واحد است.

 

نحوه پذیرش دکتری در ایران 

در ایران بخش عمده‌ای از پذیرش در دوره دکتری از طریق برگزاری آزمون دکتری تخصصی توسط وزارتهای علوم و بهداشت صورت می‌گیرد. البته وزارت علوم علاوه بر پذیرش از طریق آزمون، از طریق آیین‌نامه پذیرش دکتری بدون آزمون که ویژه داوطلبان استعدادهای درخشان است نیز اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید. 



:: برچسب‌ها: مفهوم , دکتری , دکترا ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

تفاوت دکترای عمومی با دکترای تخصصی

دانشجویان و دانش‌ آموزان زیادی هستند که سالانه به دانشگاه‌ های پزشکی، دندانپزشکی و یا دانشگاه‌ های مرتبط به علوم پزشکی وارد می‌ شوند. اغلب این افراد ممکن است اطلاعات زیادی از عبارت‌ های رایج در جامعه پزشکی نداشته باشند.
برخی از عبارت هایی که باعث تعجب آن ها می‌ شوند، شامل سه عبارت دکترای عمومی، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی است. اصطلاحاتی که در معنای لغوی بهم مرتبط هستند؛ اما در زمان استفاده بیانگر معنا و منظور متفاوتی هستند.
در دانشگاه‌ های پزشکی و دامپزشکی ایران، دکترای حرفه ای عبارتی رایج است؛ اما شباهت آن به عبارت‌ های دیگری مانند دکترای تخصصی و یا دکترای عمومی باعث سردرگمی دانشجویان می شود.
در واقع این عبارت تفاوت زیادی با دکترای تخصصی و عمومی دارد. کاربرد و معنای عبارت دکترای حرفه ای در حوزه متفاوتی استفاده می شود.
دکترای حرفه ای، مقطع تحصیلی دربرگیرنده ی رشته های پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و بیوتکنولوژی است. وقتی یک دانشجو در این رشته ها وارد فضای دانشگاه می‌ شود؛ شروع به تحصیل در این مقطع می‌ کند.
تحصیل در این مقطع تا زمانی که مدرک دکترای خود را دریافت کند ادامه دارد. البته همانطور که می‌ دانید برای شروع تحصیل در این مقطع باید در کنکور سراسری شرکت کنید.
بعلت تقاضای زیاد و پرطرفدار بودن این رشته ها به خاطر موقعیت اجتماعی، درآمد و بازار کار آن ها در ایران، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ندارند و متقاضیان باید در آزمون سراسری کنکور در مقطع کارشناسی شرکت کنند.
در رشته های علوم پزشکی مانند دندانپزشکی، پزشکی، دامپزشکی و به طور کلی رشته‌ های زیر نظر وزارت بهداشت، عموما دوره ۶ تا ۷ ساله برای دکترای حرفه ای دارد؛ اما دوره دریافت کارشناسی ارشد ۶ سال است که ۲ سال به دریافت مدرک کارشناسی تعلق می گیرد.
در نتیجه می‌ توان گفت که کارشناسی ارشد بخشی از این مقطع است و در رتبه پایین‌ تری از آن قرار دارد.
اینکه این مقطع چقدر زمان می‌ گیرد، به رشته شما بستگی دارد؛ برای مثال در رشته دندانپزشکی ۶ سال و در دامپزشکی ۶ سال و ۶ ماه طول می‌ کشد که مدرک ‌خود را دریافت کنید؛ اما پزشکی ۷ سال تمام صرف این مقطع می‌ شود.
دکترای عمومی تفاوت زیادی با دکترای حرفه ای دارد؛ دکترای عمومی یک رشته است که توسط دانشجو طی می‌ شود. دانشجویی که در حال گذراندن مقطع حرفه ای خود هستند، ممکن است در رشته‌ ای به نام دکترای عمومی به تحصیل بپردازد و مدرک مربوط به آن را نیز دریافت کند.
از این رو، بعد از تکمیل این دوره، می‌ تواند به عنوان پزشک عمومی، فعالیت پزشکی خود را ادامه دهد. همچنین دانشجویی که در رشته داروسازی تحصیل می کند نیز در حال گذراندن دوره دکترای حرفه ای هستند.
پزشکان عمومی می‌ توانند نسبت به دریافت تخصص خود اقدام کنند و ادامه تحصیل را در یکی از تخصص ها، بگذرانند؛ در ادامه درباره دکترای تخصصی بیشتر توضیح داده‌ ایم، با ما همراه باشید.
در جامعه امروز دکترها با پسوندهای متخصص، فوق تخصص و عمومی دسته‌ بندی می‌ شوند. کسانی که مدرک دکترای حرفه ای خود را دریافت می‌ کنند، به عنوان پزشک عمومی تلقی می‌ شوند.
بعد از گرفتن این مدرک، فرد دوره دکترای تخصصی را شروع می کند. البته دانشجویانی که می‌ خواهند وارد این مقطع شوند، باید در آزمون سراسری این مقطع شرکت کنند.
همان طور که از نام آن پیداست، فردی که مدرک دکترای تخصصی خود را دریافت کرده است، به عنوان یک پزشک متخصص در رشته تحصیلی خود فعالیت می‌ کند. چگونگی انتخاب این رشته به رتبه، تلاش و انتخاب فرد در آزمون سراسری بستگی دارد.
در بعضی از رشته‌ ها، می‌ توان بعد از پایان مقطع دکترای تخصصی، فوق تخصص دکترا را شروع کرد و واضح است که هر چه در این مقاطع جلوتر می‌ رویم، رشته تحصیلی تخصصی تر می‌ شود و نیازمند تلاش بیشتر نیز هست.
حالا که معنای هر کدام از این عبارت‌ ها را خواندیم، بد نیست که تفاوت‌ های آن‌ ها را هم بررسی کنیم. بیشتر افراد هر سه این‌ ها را در یک دسته می‌ دانند و فکر می‌ کنند دکترای حرفه ای یک مقطع تحصیلی بالاتر از تخصصی است.
در حالیکه دقیقاً برعکس این موضوع صحت دارد و برای شرکت در آزمون تخصص، باید مدرک حرفه‌ ای خود را داشته باشید.
حتماً تا به الان فهمیده‌ اید که دکترای حرفه ای و تخصصی دو مقطع تحصیلی هستند، اما دکترای عمومی یک رشته تحصیلی که ممکن است توسط دانشجو انتخاب شود.
اگر شما هم یک دانشجوی پزشکی به دنبال کسب تخصص و یا حتی فوق تخصص هستید،‌ باید بدانید که نکته مهم تلاش کردن است.
شاید در ظاهر این مسیر بسیار طولانی و سخت بنظر برسد اما مطمئن باشید که به کمک اراده قوی و تلاش کافی حتماً به هدفتان می‌ رسید.
به طور کلی در خارج کشور پزشکان عمومی، با پسوند MD که مخفف عبارت Medicine Doctor است، شناخته می‌ شوند. البته این پسوند مختص افرادی است که در رشته پزشکی تحصیل کرده‌اند.
کسانی که مدرک داروسازی دارند، از پسوندِ Pharm.D، فیزیوتراپی DPT و دامپزشکی DVM در کنار نام خود استفاده می‌کنند.


:: برچسب‌ها: تفاوت , دکترای عمومی , دکترای تخصصی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دکترای حرفه‌ای مقطعی دانشگاهی است که دانش آموزان بعد از گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی (یا با مدرک دیپلم نظام قدیم) وارد آن شده و به‌صورت پیوسته تا اخذ مدرک دکتری تحصیل می‌کنند. رشته‌هایی که دارای این مقطع تحصیلی هستند شامل رشته‌های علوم پزشکی مانند داروسازی، پزشکی عمومی، دامپزشکی عمومی و دندانپزشکی بوده و تحت نظر وزارت بهداشت‌اند.

البته اخیراً دوره Doctorate of Business Administration یا دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب‌وکار که به‌اختصار DBA نامیده می‌شود نیز به وجود آمده‌ است. این رشته معادل دکترای حرفه‌ای است. برای ورود به DBA باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشید؛ اما در دانشگاه‌های کشور تدریس نمی‌شود و از همین رو در این مبحث به همین بسنده می‌کنیم که مدرک آن معادل دکترای تخصصی نبوده و از آن متفاوت است.

کلیه دانشجویان مقطع دکترای حرفه‌ای موظف‌اند طرح آموزشی بگذرانند و تا پایان آن حق شرکت مجدد در کنکور رشته‌های دیگر را ندارند. طی طرح آموزشی دانشجویان باید در زمان تعیین‌شده درزمینهٔ کاری مرتبط با رشته خود فعالیت کنند.

ازآنجاکه این رشته‌ها به‌خصوص رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جزء رشته‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند، پذیرششان فقط از طریق کنکور صورت می‌گیرد.

دکترای حرفه‌ای چند سال است؟

معمولاً بین 6 تا 7 سال است؛ دندانپزشکی 6 سال، دامپزشکی 6/5 سال و برای سایر رشته‌ها 7 سال است. حتی ممکن است یک رشته در دانشگاه‌های مختلف کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود. دانشجویان طی این مدت بین 209 الی 300 واحد درسی را می‌گذرانند.

ثبت‌نام دکترای حرفه‌ای

حداقل مدرک موردنیاز برای ثبت‌نام در کنکور دکترای حرفه‌ای، مدرک پیش‌دانشگاهی است.

برای ثبت‌نام باید دفترچه کنکور را از سایت سازمان سنجش دریافت کرده و مطابق راهنمایی‌های آن اقدام کنید. درواقع ثبت‌نام این رشته‌ها نیز همراه با رشته‌های مقاطع کاردانی و کارشناسی صورت می‌گیرد.

چون این رشته‌ها از رشته‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند، پذیرش بدون کنکور ندارند و داوطلبان برای پذیرفته شدن حتماً باید در کنکور سراسری شرکت کنند.

دانشگاه‌های سراسری (شبانه و روزانه)، آزاد، غیرانتفاعی برای این مقطع تحصیلی دانشجو می‌پذیرند.

تفاوت دکتری حرفه‌ای و دکتری عمومی

دکترای حرفه‌ای یک مقطع تحصیلی است. رشته‌های مختلفی مانند داروسازی، دندانپزشکی، دکتری عمومی، دامپزشکی و … در این مقطع تحصیلی تدریس می‌شوند.

دکتری عمومی نام یکی از رشته‌هایی است که در مقطع دکتری حرفه‌ای تدریس می‌شود. دانشجویان این رشته بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به‌عنوان پزشک عمومی فعالیت کنند.

تفاوت دکتری حرفه‌ای و.Ph.D

.Ph.D همان دکترای تخصصی است که با دکترای حرفه‌ای فرق دارد.

اولین تفاوت مهم این است که شما از مقطع پیش‌دانشگاهی وارد دکترای حرفه‌ای می‌شوید، ولی برای ورود به دکترای تخصصی (Ph.D.) باید کارشناسی ارشد داشته باشید.

علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان دکتری حرفه‌ای می‌توانند در صورت تمایل در امتحان تخصص شرکت کرده و دکتری تخصصی بگیرند؛ بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌کنید دکتری تخصصی یک مرحله بالاتر از حرفه‌ای قرار دارد.

اما بازهم دکترای تخصصی بالاترین سطح تحصیلات نبوده و بعدازآن فوق تخصص دکتری را داریم که فقط بعضی رشته‌ها امکان ادامه تحصیل در این مقطع را دارند.

دکتری حرفه‌ای معادل فوق‌لیسانس

در بخش قبل گفته شد که بعد از اخذ مدرک دکترای حرفه‌ای می‌توانید در امتحان دکترای تخصصی شرکت کرده و تخصص بگیرید؛ بنابراین دکترای حرفه‌ای معادل دکترای تخصصی نمی‌شود.

اما تعداد واحدهایی که در دکترای حرفه‌ای گذرانده می‌شود نسبت به کارشناسی ارشد بیشتر بوده، به‌طوری‌که شما برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد باید 6 سال تحصیل کنید (4 سال کارشناسی و 2 سال کارشناسی ارشد ناپیوسته) ولی دکترای حرفه‌ای اکثر رشته‌ها 7 سال است. از این نظر شاید بتوان گفت دکترای حرفه‌ای در جایگاهی بین کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی قرار دارد.

برای ادامه تحصیل، برای آزمون‌های استخدامی یا معادل‌سازی مدرک تحصیلی، دکترای حرفه‌ای معادل کارشناسی ارشد به‌حساب آورده می‌شود.

دکترای حرفه‌ای به انگلیسی

دکترای عمومی Doctor of Medicine یا Medicine Doctorate یا به‌اختصار MD

داروسازی Doctor of Pharmacy Degree یا به‌اختصار.Pharm.D

دندانپزشکی عمومی Dentistry

دامپزشکی Doctor of Veterinary Medicine یا به‌اختصار DVM

بیوتکنولوژی Doctor of Biotechnology Degree

فیزیوتراپی Doctor of Physiotherapy یا DPT



:: برچسب‌ها: دکترای حرفه‌ای ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

کتاب اصول طب داخلی هاریسون

کتاب اصول طب داخلی هاریسون اثر دن لوئیس لانگو، در زمینۀ بیماری‌های داخلی است و فشرده‌ای از جدید‌ترین یافته‌های مورد اعتماد را در اختیارتان قرار می‌دهد.

کتاب اصول طب داخلی هاریسون (Harrisons Principles Of Internet Medicine) طوری تنظیم شده است که هر پاراگراف و گاهی حتی یک سطر از آن چکیده‌ای از ده‌ها مقاله حجیم می‌باشد لذا ممکن است دستیابی به تمام اهداف نویسنده برای افرادی که تسلط علمی کاملی به موضوع نداشته باشند امکان‌پذیر نباشد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
دایسکشن آئورت ناشی از گسترش پارگی لایه اینتیما به سمت لایه مدیا و یا پارگی عروق خون رسانی کننده (Vasa Vasorum) به جدار آئورت می‌باشد. تروما به قفسه سینه و یا آسیب‌های ایاتروژنیک از علل بروز دایسکشن آئورت می‌باشند. در عدم حضور HTN و سایر شرایط تخریب کننده لایه مدیا بروز دایسکشن به طور خودبخودی ندرتاً رخ می‌دهد. تقریباً ۵۰٪ موارد دایسکشن آئورت در زنان جوانتر از ۴۰ سال و خصوصاً در دوران بارداری رخ می‌دهد.
تقریباً تمام موارد دایسکشن حاد همراه با درد شدید در زمان مراجعه علامت خاصی نداشته باشند. برخلاف درد ناشی از ایسکمی میوکارد، در بیماران مبتلا به دایسکشن آئورت سریعاً درد به حداکثر شدت خود می‌رسد و اغلب منجر به کلاپس عروقی می‌شود. طبق نظر مطالعات قدیمی درد ناشی از دایسکشن آئورت کیفیت پاره کننده (Tearing) دارد اما در مطالعات جدید مشخص شده که شایع‌ترین تظاهر این بیماران درد ناگهانی، شدید و واضح (Sharp) می‌باشد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتاب کتاب اصول طب داخلی هاریسون
نویسنده دن لوئیس لانگو
مترجم داوود شفیعی
ناشر چاپی انتشارات بشری
سال انتشار ۱۳۹۳
   
تعداد صفحات ۵۴۴
زبان فارسی
شابک 978-964-399-355-9
موضوع کتاب تخصص‌های پزشکی


:: برچسب‌ها: کتاب , اصول طب داخلی , هاریسون ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

کتاب جامع احیاء قلبی ریوی CPR

در کتاب جامع "احیاء قلبی ریوی CPR" به زبان ساده، روان و قابل فهم کلیه مطالب مرتبط با احیاء قلبی ریوی (Cardio Pulmonary Resuscitation) پایه بیان شده است تا خواننده پس از مطالعه این کتاب اطلاعات لازم را در ارتباط با احیاء قلبی ریوی پایه کسب کند.

امروزه ایست قلبی ریوی یکی از مهمترین علت های مرگ ناگهانی بوده و یکی از فوریت های مهم پزشکی است. بنظر میرسد که بسیاری از موارد مرگ های ناگهانی ناشی از ایست قلبی ریوی بوسیله توجهات دقیق و مناسب که سریعاً در بالین مددجو و یا در مراکز اورژانس پزشکی انجام می گیرد و تحت عنوان احیاء قلبی ریوی (CPR) نامیده می شود قابل جلوگیری است. تحقیقات جدید نشان می دهد که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از افراد دچار ایست قلبی ریوی با انجام CPR سریع و صحیح قابل برگشت به حیات هستند. نجات یک مددجوی دچار ایست قلبی ریوی در صورتی امکان پذیر است که افراد حاضر در کنار وی از دانش و مهارت کافی در ارتباط با اصول CPR برخوردار باشند. بدین دلایل فراگیری اصول CPR از واجبات برای پرسنل پزشکی بوده و به عنوان مهمترین موضوع در فوریت های پزشکی مطرح می باشد. امروزه در برخی از کشورهای توسعه یافته فراگیری آموزش اصول CPR پایه نه تنها برای پرسنل گروه پزشکی اجباری میباشد، بلکه بر عموم افراد جامعه هم ضروری میباشد زیرا هر فردی در هر زمان و هر مکانی احتمال دارد که با مددجوی دچار ایست قلبی ریوی برخورد نماید که نیاز به کمک داشته باشد. در میان اعضاء تیم درمانی، پرسنل فوریتها و اورژانس پزشکی از اولین افرادی هستند که با مددجوی دچار ایست قلبی ریوی برخورد می کنند، لذا آنها باید از آخرین اطلاعات روز در ارتباط با CPR آشنا باشند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: احیاء قلبی ریوی (CPR)
اصطلاحات مهم مورد استفاده در  CPR
زنجیره بقاء (زنجیره نجات)
مراحل انجام احیاء قلبی ریوی (CPR)
احیاء قلبی ریوی پایه (BCLS)
احیای قلبی ریوی پیشرفته (ASLS)
الگوریتم کامل احیاء قلبی و ریوی پیشرفته (ACLS) در ایست قلبی بالغین
فصل دوم: شوک الکتریکی
مکانیسم شوک الکتریکی
روش های بکارگیری شوک الکتریکی
انواع دستگاه های الکتروشوک
دستگاه الکتروشوک خارجی دستی
دستگاه الکتروشوک (دفیبریلاتور) خارجی خودکار (AED)
فصل سوم: پیس میکر
کاربرد پیس میکر
ساختمان دستگاه پیس میکر
بررسی عملکرد پیسی میکر در EKG
طبقه بندی دستگاههای پیس میکر بر اساس عملکرد آنها و روش کدگذاری
انواع پیسی میکرها بر اساس مدت استفاده
پیس میکر موقت
پیس میکر دائم
پیس میکر پوستی (TCP)
دفیبریلاتور کادیوورتر خودکار قابل کاشت (ICD)
درمان سینکرونیزه مجدد قلبی (CRT)
مراقبت های پرستاری در بیماران دارای دستگاه پیس میکر داخلی
آموزش به بیماران (و خانواده بیماران) دارای پیس میکر دائم (در زمان ترخیص)
فصل چهارم: اکسیژن درمانی
موارد استفاده اکسیژن درمانی
عوارض تجویز اکسیژن
وسایل مورد استفاده در اکسیژن درمانی
کانول دوشاخه بینی
کاتتر بینی
ماسک ساده
ماسک ذخیره ای با تنفس مجدد بخشی از هوایی بازدمی
ماسک ذخیره ای بدون تنفس مجدد بخشی از هوایی بازدمی
ماسک ونچوری
فصل پنجم: مدیریت راه هوایی
ملاحظات آناتومیک در مدیریت راه هوایی
روش های حفظ و باز نگه داشتن راه هوایی
مانورها و روش های پاکسازی راه هوایی
استفاده از وسایل ساده برای باز نگه داشتن راه هوایی
راه هوایی دهانی
راه هوایی ببینی
لوله داخل تراشه
روش های جایگزین لوله گذاری داخل تراشه
وسایل سوپراگلوتیک
راه هوایی ماسک حنجره (LMA)
آیژل (I-GEL)
کامبی تیوب (لوله ترکیبی تراشه و مری)
لوله حنجره
لوله گذاری رتروگراد
لارنژستومی (کریکوتیروتومی)
تراکئوستومی
ساکشن لوله تراشه و لوله تراکئوستومی
واژه یاب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتاب کتاب جامع احیاء قلبی ریوی CPR
نویسنده محمدرضا عسگری، محسن سلیمانی
ناشر چاپی انتشارات بشری
سال انتشار ۱۳۹۲
فرمت کتاب PDF
تعداد صفحات ۱۲۰
زبان فارسی
شابک 978-600-91954-7-3
موضوع کتاب تخصص‌های پزشکی


:: برچسب‌ها: کتاب , جامع , احیاء , قلبی , ریوی , CPR ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

کتاب 150 الکتروکاردیوگرام بالینی

کتاب 150 الکتروکاردیوگرام بالینی نوشته‌ی جان آر. هامپتون، جوآنا هامپتون و دیوید آدلام، به تفسیر الکتروکاردیوگرام‌هایی می‌پردازد که به وفور در بخش‌های اورژانس و درمانگاه‌های سرپایی دیده می‌شوند.

یکی از راه‌های مهم برای تشخیص مشکلات قلبی و حتى غیرقلبی، ثبت فعالیت الکتریکی قلب است که باید مطابق با شرح حال و معاینه بدنی باشد. امروزه الکتروکاردیوگرام کابردهای زیادی دارد، از جمله برای تشخیص، درمان و تعیین پیش آگهی بیماری‌های قلبی، به عنوان یک آزمون غربالگری سلامت، مشخص کردن وضع فیزیولوژیکی در زمان عمل جراحی و ... استفاده می‌شود.

کتاب 150 الکتروکاردیوگرام بالینی مناسب چه کسانی است؟

جان آر. هامپتون (John R Hampton)، جوآنا هامپتون (Joanna Hampton) و دیوید آدلام (David Adlam) مطالعه‌ی این کتاب را به دانشجویان پزشکی، کارورزان، کارآموزان و دستیاران رشته‌های مختلف به ویژه رشته بیهوشی و رشته فوق تخصصی مراقبت‌های ویژه پیشنهاد می‌کنند.

(به دلیل بالا بودن حجم فایل قبل از خرید، نسخه نمونه را در موبایل دریافت و بررسی کنید.)

فهرست مطالب کتاب

بخش 1: الکتروکاردیوگرام‌های شایع
بخش 2: الکتروکاردیوگرام‌های چالش برانگیز

مشخصات کتاب

نام کتاب کتاب 150 الکتروکاردیوگرام بالینی
نویسنده جان آر. هامپتون، جوآنا هامپتون، دیوید آدلام
مترجم انوش دهنادی مقدم
ناشر چاپی انتشارات تیمورزاده
سال انتشار ۱۳۹۹
فرمت کتاب PDF
تعداد صفحات ۳۴۴
زبان فارسی
شابک 978-600-2388-18-6
موضوع کتاب تخصص‌های پزشکی، کتاب‌های دانشگاهی


:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

کتاب روش‌های بازتوانی در نارسایی قلب با رویکرد مراقبتی برای مددجویان

امروزه آگاهی از مراقبت‌های پس از ابتلا به مشکلات قلبی برای بیماران قلب و عروق لازم و ضروری است. مهدیه آرین، ربابه معماریان و فروه وکیلیان در کتاب روش‌های بازتوانی در نارسایی قلب با رویکرد مراقبتی برای مددجویان با دادن راهکارهای درمانی به بازتوانی و سلامت این بیماران کمک می‌کنند.

درباره کتاب روش‌های بازتوانی در نارسایی قلب با رویکرد مراقبتی برای مددجویان:

از شایع‌ترین وضعیت‌های مزمن در بیماران قلبی و عروقی، نارسایی قلبی است که بیمار ناچار به سازگاری با مشکلات حاصل از بیماری می‌شود. بهبودی نسبی این بیماری نیازمند دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است. یکی از روش‌های کاهش هزینه‌های اقتصادی و کنترل پیشرفت این بیماری، پیشگیری است که قدرتمندترین راه برای کاهش بار و رنج حاصل از بیماری‌ست که در عین حال به کنترل هزینه‌های پزشکی نیز کمک شایانی می‌کند.

کتاب روش‌های بازتوانی در نارسایی قلب با رویکرد مراقبتی برای مددجویان یک درمان همه جانبه است که باعث افزایش توانایی، ارتقاء سلامتی و کیفیت زندگی می‌شود و به افراد کمک می‌کند که در مقابل بیماری قلبی مقاومت کنند و قادر به مدیریت سلامتی خود باشند.

فصل چهارم این کتاب برگرفته از پایان‌نامه مهدیه آرین در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تهران است که با رویکرد کل نگر در پرستاری بر میزان فریستین سرم خون و مشکلات قلبی بیماران تالاسمی ماژور و ارتباط آن با پیاده‌روی تدوین شده است. راهنمای اصلی این پژوهش دکتر معماریان بوده که با کمک مشاوره‌های دکتر فروه وکیلیان به سرانجام علمی منتهی شده است.

این مجموعه با رویکرد مراقبتی برای مددجویان سعی کرده تا در زمینه کنترل فشار خون، چربی خون، عدم تحرک، استرس، استعمال سیگار، اضافه وزن و چاقی اطلاعات جامعی را در اختیار بیماران قلبی و عروقی قرار دهد. بنابراین کمک شایانی در کنترل، بهبود و کاهش هزینه‌های درمان نارسایی قلبی خواهد کرد.

کتاب روش‌های بازتوانی در نارسایی قلب با رویکرد مراقبتی برای مددجویان مناسب چه کسانی‌ست؟

بیماران قلبی و افرادی که برای مراقبت‌های درمانی بیماران نارسایی قلب به اطلاعات نیاز دارند، از این کتاب بهره‌مند خواهند شد.

در بخشی از کتاب روش‌های بازتوانی در نارسایی قلب با رویکرد مراقبتی برای مددجویان می‌خوانیم:

نارسایی قلب به معنی کاهش شدید عملکرد قلب است یعنی قدرت انقباض قلب کم شده و نمی‌تواند خون را خوب پمپاژ‌ کند. قلب نقش مهمی در گردش خون دارد و نارسایی قلب موجب اختلال گردش خون می‌شود. در نارسایی قلب اغلب اتساع قلب، کاهش عملکرد سلول‌های عضلانی قلب و احتباس آب و سدیم (نمک) رخ می‌دهد.

عملکرد اولیه قلب پمپاژ خون به تمامی قسمت‌های بدن است که از این طریق موادغذایی و اکسیژن به بافت‌های بدن منتقل ومواد زاید تولید شده توسط بافتها از آن‌ها خارج می‌شود. زمانی که بدن در حال استراحت است نیاز دارد تا مقداری خون این عملکرد‌ها را ادامه دهد.

در طی فعالیت و تمرین و یا زمانی که تقاضای بدن به مواد غذایی واکسیژن بیشتر است، خون بیشتری برای اجرای این عملکرد لازم است. در زمان اجرای این عملکرد ضربان قلب ممکن است کم شود یا زیاد شود، عروق خونی متسع شوند (گشاد شوند) و یا منقبض شوند (تنگ شوند.) تا در زمان لازم خون کافی به تمامی قسمت‌ها برسد.

زمانی که نارسایی قلبی فرد تشخیص داده می‌شود به معنی از کار افتادن قلب او نیست، اما باید گفت که منظور این است که قلب او به طور موثر کار نمی‌کند به عبارت دیگر کلمه نارسایی نشانه عدم پمپاژ موثر قلب است که باعث می‌شود مواد غذایی و اکسیژن کافی در طی فعالیت و استراحت به بدن نرسد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: نارسایی قلب
فصل دوم: بازتوانی قلب
فصل سوم: سبک زندگی
فصل  چهارم: ورزش درمانی
منابع

مشخصات کتاب

نام کتاب کتاب روش‌های بازتوانی در نارسایی قلب با رویکرد مراقبتی برای مددجویان
نویسنده مهدیه آرین، ربابه معماریان، فروه وکیلیان
ناشر چاپی انتشارات بشری
سال انتشار ۱۳۹۵
فرمت کتاب PDF
تعداد صفحات ۹۴
زبان فارسی
شابک 978-964-399-322-1
موضوع کتاب تخصص‌های پزشکی


:: برچسب‌ها: قلب , کتاب , نارسایی , بیماری ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

معرفی کتاب بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین عوامل مرگ هر دو گروه مردان و زنان امروز می‌باشد.

در کتاب "بیماری‌های قلبی" سعی شده سیستم قلب شناسانده شده تا با شناخت کافی از قلب خود و علایم حیاتی، آگاهانه به درمان و یا جلوگیری از بیماری‌های مرتبط بپردازیم.

امروزه بالابودن فشار خون، از مواردی است که هر فرد مسنی را درگیر خود کرده که در 90 درصد موارد هیچ علت آشکاری برای بروز فشار خون وجود ندارد. این بیماری عوارض زیادی را نیز به همراه دارد، پس نحوۀ تشخیص و درمان آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مواردی مانند: شریان کرونری و آنژین قلبی، عاقبت بیماران بستگی به شدت بیماری دارد و اگر خفیف باشد درمان سریعتری خواهد داشت. سکته قلبی بدلیل تنگ و یا باریک شدن شریان های کرونری ایجاد می شود.

پایین بودن فشار خون و شوک نیز از وضعیت‌های خطرناکی بشمار می‌آیند که فرد بیمار سریعاً احتیاج به مراقبت های پزشکی دارد.

نامنظم بودن قلب، ایست قلبی، بیماری‌های دریچه‌ای قلب و نارسایی آئورت و میترال همگی دارای علائمی هستند که نشان از این بیماری‌ها است که در این کتاب به تمامی این موارد اشاره شده که کمک شایانی به سلامتی قلب شما می‌کند.

همچنین روش‌هایی مانند: گرفتن نوار قلبی و یا تست ورزش، آنژیوگرافی اسکن و اکو و مانند آن وجود دارند که به شما در تشخیص و درمان سریع‌تر و مفیدتر کمک شایانی می‌کنند. در پایان کتاب به این روش ها به طور مستقیم اشاره شده است.

کتاب بیماری‌های قلبی نوشتۀ تونی اسمیت (Tony Smith) توسط فرهاد همت خواه ترجمه شده و ناشر آن عصر کتاب می باشد.

بیماری‌های قلبی یکی دیگر از عناوین کتاب‌های مجموعه راهنمای پزشکی خانواده انجمن پزشکی بریتانیا می‌باشد. در کتاب‌های راهنمای پزشکی خانواده مطالب به گونه‌ای ساده بیان شده‌اند، که برای عموم قابل فهم باشند.

فهرست مطالب کتاب

بیماریهای قلبی
سیستم قلبی عروقی
تصلب شرائین
بالا بودن فشار خون
بیماری شریان کرونری
آنژین قلبی
سکته قلبی
نارسایی قلبی حاد
نارسایی قلبی مزمن
پایین بودن فشار خون
شوک
نامنظم بودن ضربان قلب
ایست قلبی
بیماریهای دریچه‌ای قلب
نارسایی آئورت
تنگی آئورت (AS)
نارسایی میترال
تنگی میترال (MS)
پرولاپس دریچه میترال
التهاب عضله قلب
ترومبوز و آمبولی
نوار قلبی
تست ورزش
آنژیوپلاستی کرونری
عمل جراحی بای‌پَس شریان کرونری
پیس میکر (ضربانساز قلب)
اسکن اولتراسوند داپلر
شوک الکتریکی به قلب
عمل جراحی تعویض دریچه قلب
اکوکاردیوگرافی
پیوند قلب

مشخصات کتاب

نام کتاب کتاب بیماری‌های قلبی
نویسنده تونی اسمیت
مترجم فرهاد همت خواه
ناشر چاپی انتشارات عصر کتاب
سال انتشار ۱۳۸۵
فرمت کتاب EPUB
تعداد صفحات ۸۰
زبان فارسی
شابک 978-964-2744-02-2
موضوع کتاب تخصص‌های پزشکی


:: برچسب‌ها: کتاب , بیماری‌ , قلبی ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

گرفتن فشار خون بصورت صحیح و علمی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که پزشکان و پرستاران در دوران تحصیل خود باید فراگیرند. فشار خون یکی از مهم‌ترین اجزای علائم حیاتی بدن است که حتماً در بخش معاینات بالینی باید ثبت شود. در این مقاله به آموزش اندازه‌گیری صحیح و علمی فشار خون با دستگاه‌های عقربه‌ای، جیوه‌ای و دیجیتال به روش استفاده از گوشی پزشکی یا نبض می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم که دانشجویان و کارآموزان را با روش‌های صحیح و برخورد درست با بیماران جهت سنجش فشار خون آشنا کنیم.

اهمیت اندازه‌گیری فشار خون

پیش از صحبت درباره روش‌های توصیه شده برای اندازه‌گیری دستی فشار خون باید اطلاعات تازه‌ای را که پیرامون ارتباط فشار خون واقعی بیمار با روش‌های اندازه‌گیری فشار خون در خانه، مطب و دستگاه‌های قابل حمل دیجیتال به دست آمده‌اند، مرور کنیم.

فشار خون واقعی بیمار، میانگین فشار خون اندازه‌گیری شده در طول روزها یا هفته هاست. همچنین متخصصان نگرانی‌هایی را نیز در مورد اعتبار روش معمول خواندن فشار خون در مطب بوسیله پزشکان و دیگر صاحبان حرفه‌های بهداشتی مطرح کرده‌ند.

به دلیل شیوع بالای فشار خون، خطاهای رخ داده در تشخیص فشار خون در مطب، تهدیدی جدی را متوجه تصمیم‌گیری‌های بالینی نموده است. خطای اندازه‌گیری، نوسانات فیزیولوژیک و طبیعی فشار خون و اضطراب و شاخصه‌های موقعیتی، همگی ارتباط فشار خون اندازه‌گیری شده در مطب و فشار خون واقعی بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

روش‌های گرفتن فشار خون در خانه و مطب

روش های گرفتن فشار خون در خانه و بصورت قابل حمل دقیق‌تر بوده و نسبت به روش‌های مرسوم اندازه‌گیری در مطب بهتر می‌توانند بیماری های قلبی – عروقی و آسیب ارگان‌های حیاتی نظیر کلیه، مغز و قلب را پیشگویی کنند.

پایش سیار فشار خون کاملاً خودکار بوده و امکان ثبت فشار خون را در یک بازه زمانی طولانی تر فراهم می‌کند. یک سری ابزارهای خودکار اندازه‌گیری فشار خون در مطب وجود دارند که نوسانات طبیعی امواج فشار شریانی را حس کرده و براساس یک سری الگوریتم‌های تجربی، فشار دیاستولی را تخمین می‌زنند.

این ابزارها می توانند در ۵ نوبت یا بیشتر فشار خون را اندازه‌گیری کرده و مقادیر حاصله را به صورت جداگانه یا میانگین نشان دهند. این ابزارهای نوسان‌سنج نوید‌بخش جایگزینی روش های دستی اندازه‌گیری فشار خون که براساس سمع توسط پزشک هستند می‌باشند. این دستگاه‌ها خطای فردی را حذف کرده، اثر روپوش سفید را کاهش داده و دفعات سنجش فشار خون را افزایش می‌دهند.

تعریف فشار خون نرمال و بالا

میزان نرمال فشار خون برای اندازه‌گیری‌های انجام شده در خانه و اندازه‌گیری توسط دستگاه های خودکار ۸۵ / ۱۳۵ میلی‌متر جیوه است که پایین‌تر از مقادیر اندازه‌گیری شده در مطب می‌باشد. در حال حاضر، اجماعی در مورد شرایط، زمان‌بندی یا تعداد دفعات مورد نیاز اندازه‌گیری فشار خون برای طبقه‌بندی بیماران وجود ندارد.

تقسیم‌بندی پرفشاری خون بر اساس انجمن قلب امریکا بدین صورت است:

  • فشار خون طبیعی: فشار سیستولیک کمتر از ۱۲۰ و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه
  • فشار خون افزایش یافته: فشار سیستولیک ۱۲۰ تا ۱۲۹ و فشار خون دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه
  • تعریف پرفشاری خون یا فشار خون بالا:
    • مرحله ۱: فشار خون سیستولیک بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ یا فشار خون دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه (هر کدام بیشتر بود).
    • مرحله ۲: فشار خون سیستولیک بیش تر از ۱۴۰ یا فشار خون دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه (هر کدام بیشتر بود).

روش‌ها و تکنیک‌ها

تکنیک نامناسب اندازه‌گیری، شامل گرد کردن مقادیر اندازه‌گیری شده به سمت صفر، اضطراب در حین اندازه‌گیری فشار خون، وجود پزشک یا پرستار، و حتی تشخیص قبلی فشار خون همگی می‌توانند به نحو چشمگیری خوانش اندازه‌گیری دستی فشار خون در مطب را تحت تاثیر قرار دهند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فشار خون بالای ناشی از اثر روپوش سفید می‌تواند نوعی پاسخ اضطرابی موقعیتی باشد، زیرا به نظر نمی‌رسد که این افراد دچار اضطراب عمومی باشند. بنابراین بهترین کار میانگین گرفتن از چندین نوبت اندازه‌گیری فشار خون است.

چنانچه فشار خون در ۲ نوبت اندازه‌گیری شود، دقت اندازه‌گیری، چه در کلینیک و چه در خانه به طور چشمگیری افزایش می‌یابد؛ با افزایش نوبت‌های اندازه‌گیری به ۴ بار، این دقت باز هم افزایش پیدا می‌کند.

انواع فشارسنج‌ها: جیوه‌ای، عقربه‌ای و دیجیتال

برای تشخیص افزایش فشار خون، استفاده از یک ابزار دقیق حیاتی است. در حال حاضر سه نوع وسیله برای اندازه‌گیری فشار خون در دسترس است: عقربه‌ای، جیوه‌ای و دیجیتال (الکترونیکی). همچنین اخیراً دستگاه‌هایی وارد بازار شده‌اند که ویژگی‌های فشارسنج‌های دستی را با فشارسنج‌های دیجیتال ترکیب کرده و به آن‌ها دستگاه‌های هیبریدی گفته می‌شود. در دستگاه هیبرید، ترکیبی از ویژگی‌های دستگاه‌های الکترونیکی و دستی به کار گرفته شده است. در این دستگاه‌ها، ستون جیوه با یک نشانگر الکترونیکی فشار جایگزین شده است؛ این نشانگر می تواند فشار خون را به صورت ستون جیوه، عقربه‌ای یا به شکل دیجیتال نمایش دهد.

فشار‌سنج‌های جیوه‌‌ای

در برخی مطب‌ها همچنان از کاف‌های جیوه‌ای برای سنجش فشار خون استفاده می شود، هرچند در برخی مناطق این کاف‌ها دیگر برای فروش عرضه نمی‌شوند. صاحب نظران توصیه می‌کنند که همچنان می توان از این فشارسنج‌ها، در صورتی که به نحو مطلوبی در مقابل صدمات محیطی محافظت شده باشند (با توجه به خطر آلودگی محیط با جیوه)، به صورت روتین برای اندازه‌گیری فشار خون در مطب استفاده کرد.

فشارسنج‌های جیوه‌ای دقیق‌ترین نوع فشارسنج هستند و از آن‌ها برای سنجش دقت سایر فشار‌سنج‌ها (عقربه‌ای و دیجیتال) استفاده می‌شود.

فشارسنج‌های عقربه‌ای

این فشارسنج‌ها نیز جزو انواع دستی هستند که بجای ستون جیوه، دارای یک عقربه برای نشان دادن فشار خون می‌باشند. فشارسنج‌های عقربه‌ای بوسیله‌ی انواع جیوه‌ای کالیبره می‌شوند و دقتشان اندکی کمتر از انواع جیوه‌ای است.

فشارسنج‌های دیجیتال

این فشار‌سنج‌ها که امروزه به شکل گسترده‌ای در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند بصورت خودکار فشار سیستولیک و دیاستولیک بیمار را تشخیص دهند و ثبت کنند. از آنجایی که کار با این نوع فشارسنج‌ها راحت است، استفاده از آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.

دقت فشارسنج‌های دیجیتال معمولا کمتر از انواع جیوه‌ای و عقربه‌ای است و فشار‌های بسیار بالا یا بسیار پایین را نمی‌توانند به خوبی اندازه‌گیری کنند. با این وجود برای اندازه‌گیری فشار خون در خانه بسیار مناسب هستند و به بیماران پیشنهاد می‌شود که با این فشارسنج‌ها فشار خون خود را در خانه کنترل کنند.

اندازه‌گیری فشار خون در خانه

بسیاری از بیماران فشار خون خود را در خانه پایش می‌کنند. به بیماران آگاهی دهید که چگونه مناسب‌ترین کاف بازو را برای استفاده در خانه انتخاب کرده و آن را تنظیم کنند. پایش فشار خون از طریق مچ دست و انگشتان محبوبیت زیادی یافته است، اما دقت بالایی ندارد.

فشار سیستولیک در سرخرگ‌های دیستال‌تر (انتهایی) بالاتر است، در حالی که فشار دیاستولی پایین تر می‌باشد. چنانچه اندازه‌گیری فشار خون از طریق مچ دست و انگشتان در سطح قلب انجام نشود، به علت اثرات هیدروستاتیک تفاوت موقعیت مچ دست و انگشتان نسبت به قلب، اندازه‌گیری با خطاهای بیشتری مواجه می شود.

ویژگی‌های کاف فشارسنج مناسب

عرض کیسه بادشونده‌ی كاف باید حدود ۴۰ درصد محيط قسمت فوقانی بازو باشد (تقريباً بین ۱۲ تا ۱۴ سانتی‌متر در بالغین متوسط). طول کيسه بادشونده‌ی كاف باید حدود ۸۰ درصد محيط قسمت فوقانی بازو باشد (به حد کافی بلند باشد تا دور بازو را بپوشاند). كاف استاندارد ۱۲ در ۲۳ سانتی‌متر است که برای بازوهایی با محیط حداکثر ۲۸ سانتی‌متر مناسب است.

اگر کاف بیش‌ از حد کوچک باشد، فشار‌خون بالاتر نشان داده خواهد شد و اگر بیش از حد بزرگ باشد، فشارخون در بازو‌های کوچک پایین‌تر نشان داده‌ خواهد شد.

روش گرفتن دقیق فشار خون

قبل از ارزیابی فشارخون، شما باید چندین مرحله را طی کنید تا مطمئن شوید که اندازه‌گیری شما از دقت کافی برخوردار خواهد بود. تکنیک مناسب مهم است و موجب کاهش اشتباهات مربوط به بیمار یا فرد معاینه‌کننده، ابزار معاینه و شیوه انجام کار می‌شود.

مراحل اندازه‌گیری صحیح فشار خون

آماده کردن بیمار

  1. مطلوب این است که به بیمار بگویید حداقل ۳۰ دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشارخون از مصرف سیگار یا نوشیدنی های کافئین‌دار خودداری کند.
  2. اتاق معاینه را کنترل کنید تا مطمئن شوید آرام و دارای درجه حرارت مطلوب است.
  3. از بیمار بخواهید حداقل به مدت ۵ دقیقه آرام در صندلی بنشیند (نه روی تخت معاینه)، به طوری که پاهایش بر روی زمین قرار بگیرد.
  4. اطمینان حاصل کنید که بازوی مورد نظر فاقد پوشش باشد. ضمناً نباید فیستول شریانی – وریدی برای دیالیز، اسکار ناشی از کات داون (cut downs) اسبق شریان بازویی یا نشانه های لنف ادم (که به دنبال برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل یا پرتودرمانی دیده می‌شود) وجود داشته باشد.
  5. شریان بازویی را برای اطمینان از کارآمد بودن نبض آن لمس کنید.
  6. دست را طوری قرار دهید که شریان بازویی، در چین جلوی آرنج در سطح قلب قرار گیرد. تقریباً هم‌سطح با فضای بین دنده‌ای چهارم در محل اتصال به استخوان جناغ سینه.
  7. اگر بیمار نشسته است، دست او را بر روی میزی قرار دهید که کمی بالاتر از سطح کمر بیمار است و اگر ایستاده است، سعی کنید تا بازوی او را در سطح میانی قفسه سینه قرار دهید.

شروع سنجش فشار خون

  1. در حالی که بازو در سطح قلب قرار دارد، کیسه باد شونده را بر روی شریان براکیال قرار دهید. لبه تحتانی کاف باید ۲٫۵ ‌سانتی‌متر بالاتر از چین جلوی آرنج باشد. از سفت بسته شدن کاف مطمئن شوید. دست بیمار را طوری قرار دهید که از ناحیه آرنج اندکی خم شده باشد.
  2. برای تشخیص اینکه فشار کاف را تا چه حد باید بالا ببرید، نخست فشار سیستولیک را با لمس حدس بزنید. در حین این که شریان رادیال را با انگشتان دست لمس می کنید، کاف را به سرعت باد کنید تا نبض رادیال ناپدید شود. این فشار را بر روی مانومتر بخوانید و ۳۰ میلی‌متر جیوه به آن اضافه کنید. از عدد به دست آمده به عنوان مقیاس در اندازه‌گیری‌های بعدی استفاده نمایید تا مانع ناراحتی بیمار به دلیل بادکردن زیاد و غیرضروری کاف شوید. این کار همچنین جلوی اشتباهات گه‌گاه ناشی از شکاف سمعی را نیز می‌گیرد (شکاف سمعی، یک فاصله سکوت است که ممکن است بین فشار سیستولیک و دیاستولیک وجود داشته باشد).
  3. کاف را به سرعت و بطور کامل خالی کنید و ۱۵ تا ۳۰ ثانیه صبر نمایید.
  4. حال قسمت قیف یا کاسه گوشی (بل استتوسکوپ) را به آرامی بر روی شریان بازویی گذاشته و دقت کنید که گوشی کاملاً و دور تا دور به سطح پوست چسبیده باشد. چون صداهای شنیده شده، یا صداهای کورتكف فرکانس نسبتا پایینی دارند با قسمت کاسه گوشی بهتر شنیده می‌شوند.
  5. مجدداً کاف فشارسنج را تا حدی که تعیین کرده بودید، به سرعت باد کنید و سپس آن را به آرامی و با سرعتی معادل ۲ تا ۳ میلی‌متر جیوه در ثانیه خالی نمایید. به سطحی که در آن صدای حداقل دو ضربه متوالی را می‌شنوید دقت کنید. این سطح فشار سیستولیک است. کم کردن فشار را به آرامی ادامه دهید تا جایی که صدا گنگ و سپس ناپدید شود. برای تأیید ناپدید شدن صدا، تا کم شدن ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر جیوه دیگر به گوش دادن ادامه دهید. سپس کاف را به سرعت تا حد صفر خالی کنید.
  6. نقطه محوشدن صدا که معمولا فقط چند میلی‌متر جیوه پایین تر از ناحيه گنگ شدن صداست بهترین نقطه تخمین فشارخون دیاستولیک واقعی در بالغین است.
  7. هم فشار دیاستولیک و هم سیستولیک را به اندازه ۲ میلی‌متر جیوه به نزدیکترین عدد گرد کنید. ۲ دقیقه یا بیشتر صبر کنید و سپس تکرار کنید. میانگین یافته های خود را بدست آورید. اگر دو عدد اول بیش از ۵ میلی‌متر جیوه با هم اختلاف دارند، بار دیگر اندازه‌گیری را تکرار کنید.
  8. فشارخون باید حداقل یک‌بار در هر دو دست اندازه‌گیری شود. بطور طبیعی ممکن است اختلافی در حد ۵ میلی‌متر جیوه وجود داشته باشد که گاهی تا ۱۰ میلی‌متر جیوه هم می‌رسد. ارزیابی‌های بعدی باید در بازویی انجام شود که فشار بالاتری دارد.

نکات مهم درباره اندازه‌گیری فشار خون

  • اگر شریان بازویی ۷ تا ۸ سانتی‌متر پایین‌تر از سطح قلب باشد، فشارخون تقریباً ۶ سانتی‌متر بالاتر قرائت خواهد شد.
  • اگر شریان بازویی ۷ سانتی‌متر بالاتر از سطح قلب باشد، فشارخون تقریبا ۵ سانتی‌متر پایین‌تر قرائت خواهد شد.
  • عدم تشخیص شکاف سمعی ممکن است موجب تخمین فشار سیستولیک در حد کمتر از مقدار واقعی و یا فشار دیاستولیک در حد بالاتر از مقدار واقعی گردد.
  • در برخی از افراد، نقطه‌ی گنگ و محو شدن از یکدیگر خیلی فاصله دارند. گاهی مثلاً در نارسایی دریچه آئورت صداها هرگز محو نمی‌شوند.
  • اختلاف فشار بیش از ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر جیوه بین دو اندام می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اختلالات تنگی عروق، دایسکشن آئورت، سندرم دزدی ساب کلاوین (Subclavian Steal Syndrome) و… باشد که نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

جمع‌بندی: اندازه‌گیری فشار خون

فشار خون یکی از مهم‌ترین اجزای علائم حیاتی است که باید توسط پزشک و پرستار اندازه‌گیری و ثبت گردد. گرفتن فشار خون بطور صحیح و علمی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که پزشکان باید فراگیرند. امروزه از فشار‌سنج‌های جیوه‌ای، عقربه‌ای و دیجیتالی برای پایش فشار خون استفاده می‌شود. اندازه گیری فشار خون در خانه بسیار مهم‌تر از اندازه‌گیری آن در مطب است و می‌تواند ابتلا به اختلالات قلبی – عروقی، کلیوی و مغزی را بهتر پیش‌گویی کند.



:: برچسب‌ها: آموزش , گرفتن , فشار خون , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب آناتومی بالینی اسنل 2012 ویرایش 9 (Clinical Anatomy by Regions Ninth Edition by Snell) با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). کتاب آناتومی اسنل یکی از معروف ترین کتاب های آناتومی در دنیاست که رفرنس اصلی آناتومی برای دانشجویان پزشکی می باشد. کتاب آناتومی بالینی در کنار کتاب آناتومی گری محبوب ترین کتب آناتومی هستند. این کتاب با فرمت pdf و بصورت رایگان برای دانلود قرار داده شده است.

معرفی کتاب آناتومی بالینی اسنل 2012 ویرایش 9

کتاب آناتومی بالینی اسنل 2012 ویرایش 9 (Clinical Anatomy by Regions Ninth Edition by Snell) آخرین نسخه این سری کتاب ها بوده که توسط دکتر اسنل نوشته شده است. این کتاب دارای 766 صفحه تمام رنگی با تصاویر کاربردی برای فهم بهتر آناتومی است. سال هاست که وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، کتاب آناتومی بالینی اسنل را به عنوان رفرنس آزمون علوم پایه پزشکی معرفی کرده است.

سرفصل های کتاب آناتومی بالینی اسنل 2012 ویرایش 9

کتاب آناتومی بالینی اسنل 2012 ویرایش 9 که به رایگان برای دانلود قرار داده شده است شامل 12 بخش است. عنوان این بخش ها عبارتند از:

  1. معرفی.
  2. قفسه سینه، بخش اول: دیواره قفسه سینه.
  3. قفسه سینه، بخش دوم: حفره ی قفسه سینه.
  4. شکم، بخش اول: دیواره شکم.
  5. شکم، بخش دوم: حفره شکم.
  6. لگن، بخش اول: دیواره لگن.
  7. لگن، بخش دوم: حفره لگن.
  8. ناحیه پرینه.
  9. آناتومی اندام فوقانی.
  10. آناتومی اندام تحتانی.
  11. آناتومی سر و گردن.
  12. آناتومی کمر و پشت.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: ولترز کلوور
  • عنوان فارسی: آناتومی بالینی اسنل
  • عنوان انگلیسی: Clinical Anatomy by Regions Ninth Edition by Snell
  • شابک: 9781609134464
  • سال انتشار: 2012
  • ویرایش: 9
  • نویسنده / نویسندگان: Richard Snell
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 766
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 310 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , آناتومی بالینی , اسنل ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب اطلس آناتومی بدن انسان نتر ویرایش 7 (Atlas of Human Anatomy Netter) با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). کتاب اطلس آناتومی نتر یکی از مطرح ترین کتاب های اطلس آناتومی بدن است که توسط فرانک نتر، جراح مطرح امریکایی نوشته شده و کلیه تصاویر این کتاب با دقت و کیفیت بسیار بالایی ترسیم شده اند.

معرفی کتاب اطلس آناتومی نتر ویرایش 7

کتاب اطلس آناتومی بدن انسان نتر یکی از بهترین اطلس های آناتومی بدن است که حاوی تصاویر با کیفیت و بسیار دقیقی است که آناتومی بدن انسان را شامل اندام ها و ارگان های مختلف بدن، از اعصاب و عروق تا استخوان ها و عضلات و ارگان های داخل شکمی و قفسه سینه و سر و گردن به خوبی به تصویر کشیده است. دانشجویان علوم پایه رشته پزشکی و سایر رشته های مربوطه از این اطلس آناتومی و نیز از اطلس زوبوتا استفاده می کنند.

جزئیات تصاویر در این کتاب مثال زدنی هستند. در ادامه می توانید تصویری از آناتومی پانکراس (لوزالمعده) و دوازدهه (دئودنوم) را که در کتاب نتر ترسیم شده است را ببینید. بجز تصاویر ترسیم شده، تصاویری از رادیوگرافی ها، سی تی اسکن ها و سایر روش های تصویر برداری نیز در این کتاب آورده شده اند.

آناتومی سنگ بنای علوم پزشکی است و معمولا به عنوان دروس ابتدایی به دانشجویان پزشکی و پرستاری تدریس می شود. امروزه علم آناتومی با توجه به روش های پیشرفته و سه بعدی تصویربرداری، پیشرفت زیادی پیدا کرده است و اطلس های متعددی برای شناخت بیشتر این علم، منتشر شده اند.

از جمله اطلس های آناتومی دیگر که بدن انسان را به خوبی ترسیم کرده اند می توان به اطلس زوبوتا و کتاب هایی نظیر آناتومی اسنل و گری اشاره کرد که از معروف ترین منابع آموزش آناتومی برای دانشجویان هستند.

سرفصل های کتاب اطلس آناتومی بدن انسان نتر ویرایش 7

کتاب آناتومی نتر در 7 فصل و 787 صفحه نوشته شده است. فصول این اطلس عبارتند از :

  1. آناتومی سر و گردن
    • آناتومی سطحی
    • نواحی سطحی سر و گردن
    • لیگامان ها و استخوان ها
    • گردن
    • بینی
    • دهان
    • حلق
    • تیروئید و حنجره
    • حفره چشم و محتویات آن
    • گوش
    • مننژ و مغز
    • اعصاب گردنی و کرانیال
    • عروق مغزی
  2. پشت و طناب نخاعی
    • استخوان ها و لیگامان ها
    • طناب نخاعی
    • عضلات و اعصاب
  3. قفسه سینه یا توراکس
    • غدد پستانی
    • دیواره قفسه سینه
    • ریه ها
    • قلب
    • مدیاستن
  4. شکم
    • آناتومی سطحی شکم
    • دیواره شکم
    • حفره پریتوئن (صفاقی)
    • احشای شکم
    • عروق احشایی
    • عصب دهی
    • کلیه ها و غدد فوق کلیوی
  5. لگن و پرینه
    • استخوان و لیگامان ها
    • کف لگن و محتویات آن
    • مثانه
    • رحم، واژن و ساختارهای حمایت کننده
    • پرینه و ژنیتال خارجی در مونث
    • پرینه و ژنیتال خارجی در مذکر
    • رکتوم
  6. اندام فوقانی
  7. اندام تحتانی

در ادامه می توانید اطلس آناتومی بدن انسان نتر آخرین نسخه سال 2019 ویرایش 7 را بصورت pdf و رایگان دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: اطلس آناتومی بدن انسان نتر
  • عنوان انگلیسی: Atlas of Human Anatomy Netter
  • شابک: 978-0-323-39321-8
  • سال انتشار: 2019
  • ویرایش: 7
  • نویسنده / نویسندگان: Frank H. Netter
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 787
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 64 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , اطلس , آناتومی , بدن , انسان , نتر ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب آناتومی گری 2020 برای دانشجویان ویرایش 4 (Gray’s Anatomy for Students) با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). این کتاب آناتومی در 1234 صفحه نوشته شده است و شامل آناتومی تنه، سر و گردن و اندام می باشد و شناخته شده ترین کتاب در این زمینه است. آناتومی گری یکی از بهترین کتاب های آموزش آناتومی برای دانشجویان علوم پزشکی می باشد که توسط انتشارات الزویر به چاپ رسیده. اکنون نسخه 2020 آن که آخرین و کامل ترین نسخه این کتاب است به رایگان برای دانلود قرار داده شده است.

معرفی کتاب آناتومی گری برای دانشجویان ویرایش 4

آناتومی به معنای مطالعه ساختار های بدن انسان بصورت ماکروسکوپی و میکروسکوپی است که البته اصطلاح آناتومی بیشتر برای توصیف ساختار های ماکروسکوپی (ساختار هایی که مطالعه آن ها نیازی به میکروسکوپ ندارد) استفاده می شود و اصطلاح بافت شناسی برای مطالعه ساختار میکروسکوپی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاکنون کتاب های آناتومی زیادی برای دانشجویان پزشکی نوشته شده اند. کتاب آناتومی گری برای دانشجویان یکی از معروف ترین کتاب ها در این زمینه است که بسیاری از دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا از آن برای مطالعه دقیق آناتومی بدن انسان استفاده می کنند. خوشبختانه هر چهار بخش اصلی آناتومی یعنی سر و گردن، تنه ، اندام و نوروآناتومی (آناتومی اعصاب) در این کتاب وجود دارند.

تاکنون 4 ویرایش از این کتاب منتشر شده که ویرایش 4، آخرین نسخه و برای سال 2020 می باشد. وجود تصاویر کاملا رنگی و جدید و با کیفیت بالا همراه با متنی روان و قابل فهم از جمله مهم ترین ویژگی های کتاب آناتومی گری است.

بخش های کتاب آناتومی گری برای دانشجویان 2020 ویرایش 4

این کتاب در 5 بخش اصلی نوشته شده است. این بخش ها شامل بدن انسان که بطور کلی به توضیحاتی پیرامون آناتومی بدن انسان، تشریح مفهوم و صفحات آناتومیک و نیز انواع روش های تصویر برداری از بدن پرداخته است.

سپس در ادامه به سراغ آناتومی تنه رفته و قفسه سینه، شکم و لگن را از استخوان ها تا بافت نرم، عروق و اعصاب مورد بررسی قرار داده است.

پس از آناتومی تنه، نوبت به آناتومی اندام های فوقانی و تحتانی می رسد و استخوان ها، عضلات، عروق و اعصاب هر یکی از 4 اندام اصلی بدن را به طور کامل تشریح کرده است.

در نهایت به سراغ آناتومی سر و گردن می رود که از سخت ترین بخش های کتاب است و تمامی عروق، اعصاب، استخوان ها و عضلات سر و گردن مورد بررسی و تشریح قرار می گیرند.

همچنین در انتهای کتاب، نوروآناتومی گری نیز اضافه شده و دستگاه عصبی مرکزی شامل مغز، ساقه مغز، مخچه و نخاع به تفصیل بررسی می شوند.

در مجموع می توان گفت که کتاب آناتومی گری برای دانشجویان در کنار کتاب آناتومی اسنل از بهترین کتاب ها برای آموزش آناتومی به دانشجویان علوم پزشکی محسوب می شود و هر دو این کتاب ها بصورت کاملا رایگان برای دانلود قرار داده شده است.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: آناتومی گری برای دانشجویان
  • عنوان انگلیسی: Gray's Anatomy for Students
  • شابک: 9780323611046
  • سال انتشار: 2020
  • ویرایش: 4
  • نویسنده / نویسندگان: Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 1234
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 230 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , آناتومی گری ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب اصول جراحی شوارتز 2019 ویرایش 11 (Schwartz’s Principles of Surgery) با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). کتاب جراحی شوارتز 2019 شامل 2319 صفحه بوده و کامل ترین و جدیدترین نسخه کتاب است و به تشریح دقیق علائم، تشخیص و درمان بیماری های جراحی و نیز روش ها و اصول جراحی در بیماری ها پرداخته است. این کتاب از منابع اصلی رشته جراحی است که با فرمت pdf و بصورت رایگان برای دانلود قرار داده شده است.

کتاب اصول جراحی شوارتز 2019 ویرایش 11 چه کتابی است؟

کتاب اصول جراحی شوارتز 2019 ویرایش 11 (Schwartz’s Principles of Surgery) آخرین و مطرح ترین کتاب در زمینه بیماری های رشته جراحی است که به عنوان مرجع اصلی بررسی علائم، تشخیص و درمان جراحی بیماری های مختلف مورد استفاده متخصصان رشته های جراحی قرار می گیرد.

کتاب جراحی شوارتز هر 3 الی 4 سال یکبار تجدید چاپ می شود و دائما در حال بروز رسانی است. در آخرین نسخه کتاب که در سال 2019 منتشر شده به بررسی آخرین متد ها و روش های جراحی، روش های تشخیصی جدید و تصویربرداری ها و نیز داروها پرداخته شده است. همچنین استفاده از تصاویر جدید و بروزرسانی جداول از مهم ترین تغییرات این نسخه نسبت به نسخه قبل می باشد.

سرفصل های کتاب جراحی شوارتز 2019 ویرایش 11

کتاب جراحی شوارتز 2019 که به رایگان برای دانلود قرار داده شده است شامل 2 بخش اصلی است:

  • ملاحظات پایه (Basic Considerations): شامل 15 فصل می باشد.
    • در بخش ملاحظات پایه به بررسی آسیب ها و پاسخ های سیستمیک، شوک، عفونت های جراحی، تروما و آسیب ها، سوختگی، پیوند عضو، زخم و ترمیم زخم ها، هموستاز و آب و الکترولیت و نیز اسید و باز پرداخته شده است.
  • ملاحظات اختصاصی (Specific Considerations): شامل 39 فصل می باشد.
    • در بخش ملاحظات اختصاصی به بررسی بیماری های جراحی در هر یک از ارگان ها و اعضای بدن نظیر سر و گردن، پستان، پوست، قلب و عروق، مری، معده، روده باریک، کولون، رکتوم، آنوس، کبد و پانکراس و مجاری صفراوی، فتق ها، طحال، اورولوژی، آپاندیس، دستگاه تناسلی زنان، جراحی پلاستیک و … پرداخته شده است.

در ادامه، دانلود رایگان کتاب اصول جراحی شوارتز (Schwartz’s Principles Of Surgery) ویرایش 11 سال 2019 با فرمت pdf در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: مک‌گروهیل
  • عنوان فارسی: اصول جراحی شوارتز
  • عنوان انگلیسی: Schwartz's Principles Of Surgery
  • شابک: 9781259835377
  • سال انتشار: 2019
  • ویرایش: 11
  • نویسنده / نویسندگان: Charles Brunicardi, Dana Andersen, Timothy Billiar, David Dunn, John Hunter, Jeffrey Matthews, Raphael Pollock
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 2319
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 155 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , اصول جراحی , شوارتز ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

آخرین نسخه کتاب اصول طب داخلی هاریسون 2018 ویرایش 20ام با فرمت pdf (پی دی اف) که بصورت کاملا رایگان برای دانلود قرار گرفته است.

کتاب تکست هاریسون 2018 در 20 قسمت شامل حرفه ی پزشکی، تظاهرات بالینی بیماری ها، فارماکولوژی (داروشناسی)، انکولوژی و هماتولوژی، هاریسون عفونی، اختلالات قلبی عروقی، کلیه و مجاری ادراری (نفرولوژی)، اختلالات دستگاه گوارش و کبد، بیماری های روماتولوژی و سیستم ایمنی و التهابی، غدد و متابولیسم، هاریسون مغز و اعصاب (نورولوژی)، مسمومیت ها و … است که بصورت رایگان و با فرمت pdf (پی دی اف) برای دانلود در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

کتاب اصول طب داخلی هاریسون در بخش های داخلی، عفونی و مغز و اعصاب به عنوان منبع یا رفرانس (رفرنس) امتحانات دستیاری و پره انترنی انتخاب شده است.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: مک‌گروهیل
  • عنوان فارسی: اصول طب داخلی هاریسون
  • عنوان انگلیسی: Harrison's Principles of Internal Medicine
  • شابک: 9781259644030
  • سال انتشار: 2018
  • ویرایش: 20
  • نویسنده / نویسندگان: Dan Longo, Dennis Kasper, Larry Jameson, Anthony Fauci, Stephen Hauser, Joseph Loscalzo
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 3790
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 222 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: اصول , طب داخلی , هاریسون , 2018 ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب اصول تصویربرداری تشخیصی یا رادیولوژی آرمسترانگ 2013 ویرایش 7 (Diagnostic Imaging) با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). کتاب اصول تصویربرداری تشخیصی 2013 در 523 صفحه تمام رنگی نوشته شده است. در ایران این کتاب با عنوان رادیولوژی آرمسترانگ شناخته می شود که یکی از مهم ترین کتاب های پزشکی آموزش رادیولوژی برای دانشجویان پزشکی محسوب می شود. این کتاب به رایگان و با فرمت pdf برای دانلود قرار داده شده است.

معرفی کتاب رادیولوژی آرمسترانگ 2013 ویرایش 7

کتاب اصول تصویربرداری تشخیصی 2013 که توسط پیتر آرمسترانگ نوشته شده است یکی از مهم ترین کتاب های آموزشی رادیولوژی برای دانشجویان پزشکی است. این کتاب تا مدت ها به عنوان رفرنس آزمون های پره اینترنی و رزیدنتی مورد استفاده قرار می گرفت.

کتاب رادیولوژی آرمسترانگ 2013 در 523 صفحه تمام رنگی نوشته شده است. در ابتدای کتاب به توضیح مسائل تکنیکی در تصویربرداری پزشکی پرداخته شده است. انواع روش های تصویربرداری اعم از رادیوگرافی، سی تی اسکن (CT Scan)، سونوگرافی، MRI و … . و همچنین اصول و نحوه تصویربرداری از بیماران به طور مفصل گفته شده است.

فصول کتاب اصول تصویربرداری تشخیصی آرمسترانگ 2013

کتاب رادیولوژی آرمسترانگ 2013 که به رایگان برای دانلود قرار داده شده است شامل 17 فصل می باشد. در ابتدا کتاب به بررسی تکنیک ها و روش های تصویر برداری پرداخته و نحوه تصویربرداری در پزشکی و اصول آن را به خوبی توضیح داده است.

در ادامه در هر فصل به بررسی بخشی از بدن از منظر رادیولوژی پرداخته است. رادیوگرافی، سی تی اسکن (CT Scan)، سونوگرافی، MRI و سایر روش های تصویربرداری از قسمت های مختلف بدن را توضیح داده و علائم و نشانه های بیماری ها در هر کدام از روش های تصویربرداری را بطور مفصل بررسی کرده است.

قفسه سینه، شکم، لگن، مغز، دستگاه تناسلی، استخوان ها، مفاصل و رادیولوژی مداخله ای فصل های اصلی این کتاب را تشکیل می دهند.

فصل قفسه سینه یکی از مهم ترین فصل ها برای دانشجویان پزشکی است. کتاب رادیولوژی آرمسترانگ 2013 بطور مفصلی به توضیح CXR یا رادیوگرافی قفسه سینه (Chest X-Ray) و سی تی اسکن قفسه سینه پرداخته و نشانه های بیماری های مختلف نظیر سرطان ریه، پنومونی، ندول های ریوی، بیماری های قلبی، توده های مدیاستن و … را بطور کامل و با استفاده از تصاویر بررسی کرده است.

همچنین در بخش شکم و لگن به بررسی انواع بیماری ها اعم از بیماری های کبدی نظیر آبسه کبد، سرطان کبد، همانژیوم کبدی، بیماری های پانکراس، کلیه ها، کیسه صفرا، روده ها، معده، حالب و مثانه پرداخته است. و بصورت کاملا تخصصی به توضیح علائم هر بیماری در تصویربرداری های مختلف و نحوه تشخیص هر یک از آن ها پرداخته است.

یکی از مهم ترین فصول این کتاب، رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشن می باشد که مبحثی نسبتا جدید و جالب در علم پزشکی محسوب می شود. رادیولوژی مداخله ای یکی از بهترین روش های درمان بسیاری از بیماری ها بدون عمل جراحی باز است که پیشرفت شگرفی را در علم پزشکی به همراه داشته است.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: وایلی بلک ول
  • عنوان فارسی: اصول تصویربرداری تشخیصی یا رادیولوژی آرمسترانگ
  • عنوان انگلیسی: Diagnostic Imaging
  • شابک: 9780470658901
  • سال انتشار: 2013
  • ویرایش: 7
  • نویسنده / نویسندگان: Peter Armstrong, Andrea Rockall, Andrew Hatrick, Martin Wastie
  • زبان: Andrea Rockall, Andrew Hatrick, Peter Armstrong, Martin Wastie
  • تعداد صفحات: 523
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 130 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , اصول تصویربرداری , تشخیصی , رادیولوژی , آرمسترانگ ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب برانوالد ۲۰۲۲ بیماری‌های قلبی (Braunwald’s Heart Disease) ویرایش ۱۲ با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف).

کتاب بیماری‌های قلبی برانوالد کتابی در ۱۲۲۷ صفحه بوده که در سال ۲۰۲۲ توسط انتشارات الزویر به چاپ رسیده و کامل‌ترین و جدیدترین نسخه از این سری کتب قلب است که به تشریح دقیق بیماری‌های قلبی و عروقی پرداخته و به عنوان یکی از معتبر‌ترین کتاب‌های قلب و عروق در دنیا شناخته می‌شود. این کتاب از منابع اصلی رشته‌ی تخصصی قلب و عروق است که با فرمت pdf و کاملاً رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار داده شده است.

معرفی کتاب بیماری‌های قلب برانوالد

کتاب بیماری‌های قلبی برانوالد ۲۰۲۲ (Braunwald’s Heart Disease) آخرین و مطرح‌ترین کتاب در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی است که به عنوان مرجع اصلی بررسی علائم، تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی مورد استفاده متخصصان قلب و عروق قرار می گیرد. این کتاب توسط انتشارات الزویر که یکی از معتبر‌ترین ناشران حوزه علوم پزشکی است به چاپ رسیده.

ویرایش ۱۲ این کتاب که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است به معرفی جدید‌ترین دارو‌های بیماری‌های قلبی‌ عروقی و گاید‌لاین‌های جدید درمان بیماری‌های قلبی پرداخته است. همچنین در این ویرایش شاهد تصاویر باکیفیت و دقیقی هستیم که جهت درک بهتر مطالب به خواننده کمک بسیار زیادی می‌کنند.

 

سرفصل‌های کتاب

کتاب بیماری‌های قلبی برانوالد ۲۰۲۲ ویرایش ۱۲ که به رایگان برای دانلود قرار داده شده است دارای 11 بخش اصلی و ۱۰۲ فصل تمام رنگی در ۱۲۲۷ صفحه و 2 جلد است که کامل‌ترین نسخه موجود از این کتاب می‌باشد.

بخش های اصلی کتاب برانوالد ۲۰۲۲ عبارتند از:

  1. اصول پزشکی قلب و عروق
  2. برخورد صحیح با بیماری‌های قلبی عروقی
  3. ارزیابی بیماران
  4. کاردیولوژی پیشگیرانه
  5. بیماری آترواسکلروز قلبی
  6. نارسایی قلبی
  7. آریتمی‌های قلبی، مرگ ناگهانی و سنکوپ
  8. بیماری‌های دریچه‌ای قلب
  9. بیماری‌های پریکارد و میوکارد و عروق ریوی
  10. بیماری‌های قلبی عروقی در جمعیت های خاص
  11. بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات سایر ارگان‌های بدن

در ادامه، دانلود رایگان کتاب بیماری های قلب و عروق برانوالد (Braunwald’s Heart Disease) ویرایش ۱۲ سال ۲۰۲۲ با فرمت pdf در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: بیماری های قلب و عروق برانوالد
  • عنوان انگلیسی: Braunwald's Heart Disease
  • شابک: 9780323722193
  • سال انتشار: 2022
  • ویرایش: 12
  • نویسنده / نویسندگان: Peter Libby, Robert Bonow, Douglas Mann, Gordon Tomaselli, Scott Solomon
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 1227
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 321 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , برانوالد , ۲۰۲۲ , بیماری‌های قلبی ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب بیوشیمی مرور مصور لیپینکات پزشکی 2017 ویرایش 7 (Lippincott Illustrated Reviews Biochemistry) با فرمت pdf (پی دی اف) و لینک مستقیم.

کتاب بیوشیمی لیپینکات یک کتاب بیوشیمی پزشکی بسیار ارزشمند است که در کنار سایر کتاب های بیوشیمی توانسته است جایگاه مناسبی را پیدا کند. این کتاب از جمله کتاب های رفرنس دانشجویان پزشکی علوم پایه می باشد. آخرین ویرایش این کتاب مربوط به سال 2017 بوده که توسط انتشارات ولترز کلوور در 1716 صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

کتاب بیوشیمی لیپینکات : معرفی و ویژگی ها

کتاب بیوشیمی مروری مصورلیپینکات یکی از مناسب ترین کتاب های بیوشیمی می باشد که توانسته است با زبانی گویا و با نثر بسیار ساده و تصاویری خلاصه و با کیفیت در کنار سایر کتاب های بیوشیمی از جمله بیوشیمی هارپر و بیوشیمی لنینجر جایگاه مناسبی برای خود پیدا کند.

یکی از محاسن این کتاب مورد استفاده بودن آن برای کلیه سطوح بیوشیمی ( پایه، پزشکی و بالینی) می باشد. در پایان هر فصلی یک نقشه تفهیمی و کاربردی از کلیه مطالب آن فصل آورده شده است و نیز این کتاب با حجم کم ولی مطالب کیفیتی بالا تدوین گردیده است.

نکته مهمی که درباره کتاب بیوشیمی لیپینکات وجود دارد این است که به گفته نویسنده این کتاب، هماهنگی و خلاصه ضروریات بیوشیمی بالینی برای دانش آموختگان متخصص در زمینه های مرتبط با سلامتی که در حال آماده شدن برای آزمون های پزشکی هستند نیز موجود است. همچنین این کتاب مناسب کسانی است که قصد مرور کردن با به روز کردن اطلاعات خود را در زمینه رو به گسترش علوم پزشکی و بخصوص بیوشیمی دارند.

کتاب بیوشیمی مروری مصور از اطلاعات فشرده، به صورت رئوس مطالب همراه با اشکال خلاصه وار و سؤالات تمرینی برای آموزش این مطالب پیچیده استفاده کرده است.

سرفصل های کتاب

کتاب بیوشیمی لپینکات 2017 ویرایش 7 که به رایگان برای دانلود قرار داده شده است دارای 7 بخش اصلی 34 فصل است. برخی از سرفصل های این کتاب عبارتند از:

  1. ساختمان و عملکرد پروتئین ها
    1. اسیدهای آمینه
    2. ساختمان پروتئین ها
    3. پروتئین های کروی
    4. پروتئین های رشته ای
    5. آنزیم ها
  2. متابولیسم بینابینی
    1. بیوانرژی و فسفریلاسیون اکسیداتیو
    2. مقدمه ای بر کربوهیدرات ها
    3. گلیکولیز
    4. چرخه اسید تری کربوکسیلیک
    5. گلوکونئوژنز
    6. متابولیسم گلیکوژن
    7. متابولیسم مونوساکاریدها و دی ساکاریدها
    8. مسیر پنتوز فسفات و NADPH
    9. گلیکوزآمینوگلیکان ها، پروتئوگلیکان ها و گلیکو پروتئین ها
  3. متابولسیم چربی
    1. متابولیسم لیپیدهای غذایی
    2. متابولیسم اسید چرب و تری آسیل گلیسرول
    3. متابولیسم لیپیدهای مرکب
    4. متابولیسم کلسترول و استروئیده
  4. متابولیسم نیتروژن
    1. اسیدهای آمینه، منبع نیتروژن
    2. تجزیه و ساخت اسید آمینه
    3. تبدیل اسیدهای آمینه به محصولات تخصص یافته
    4. متابولیسم نوکلئوتید
  5. هماهنگی متابولیسم
    1. تأثيرات متابولیک انسولین و گلوکاگون
    2. چرخه سیری / ناشتایی
    3. دیابت شیرین
    4. چاقی
    5. تغذیه
    6. ویتامین ها
  6. ذخیره و بیان اطلاعات ژنتیکی
    1. ساختار، همانندسازی و ترمیم DNA
    2. ساختار، سنتز و پردازش RNA
    3. سنتز پروتئین
    4. تنظیم بیان ژن
    5. زیست فناوری و بیماری انسان

در ادامه می توانید کتاب بیوشیمی مروری مصور لیپینکات 2017 ویرایش 7 را به رایگان و با لینک مستقیم و فرمت پی دی اف pdf دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: ولترز کلوور
  • عنوان فارسی: بیوشیمی مروری مصور لیپینکات
  • عنوان انگلیسی: Lippincott Illustrated Reviews Biochemistry
  • شابک: 9781496344496
  • سال انتشار: 2017
  • ویرایش: 7
  • نویسنده / نویسندگان: Denise R. Ferrier
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 1716
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 193 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , بیوشیمی , مرور مصور , لیپینکات , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب اصول بیوشیمی لنینجر 2017 ویرایش 7 (lehninger principles of biochemistry) با لینک مستقیم و فرمت epub بصورت کتاب الکترونیکی. کتاب بیوشیمی لنینجر یکی از مطرح ترین کتاب ها در زمینه بیوشیمی برای رشته های پزشکی و علوم پایه می باشد که توسط دیوید نلسون (David Nelson) و مایکل کاکس (Michael Cox) در 2961 صفحه نوشته شده است و توسط انتشارات مک میلان به چاپ رسیده و تاکنون 7 بار ویرایش شده است که آخرین ویرایش این کتاب بصورت کاملا رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار دارد.

درباره کتاب بیوشیمی لنینجر

کتاب اصول بیوشیمی لنینجر 2017 ویرایش 7 یکی از مطرح ترین کتاب ها در زمینه علم بیوشیمی می باشد. این کتاب تاکنون 7 بار تحت ویرایش قرار گرفته است و با هربار ویرایش تلاش شده است که کیفیت کتاب از جمله نوشتار صریح، توضیح ساده واکنش های پیچیده بیوشیمیایی بهبود یابد.

نویسندگان کتاب بیوشیمی لنینجر بیش از 30 سال است که با یکدیگر همکاری می کنند و در دانشگاه مدیسون – ویسکونسین مشغول پژوهش و تدریس هستند. تجربه کار با هزاران دانشجو باعث شده که کتاب لنینجر به بهترین شکل ممکن، بیوشیمی را برای دانشجویان توضیح دهد و به یکی از بهترین کتاب ها در این زمینه تبدیل گردد.

تغییرات ویرایش 7 کتاب اصول بیوشیمی لنینجر

در این ویرایش از کتاب بیوشیمی لنینجر شاهد تغییرات قابل ملاحظه ای بودیم. از جمله فصولی از این کتاب که دستخوش تغییرات شدند عبارتند از:

  • فصل 1: سلول های سنتتیک و بیماری ژنومیک
  • فصل 4: ناهنجاری های ذاتی سگمان های پروتئینی
  • فصل 12: اهمیت پروتئین ها در سیگنال دهی
  • فصل 6: کینتیک آنزیمی
  • فصل 9: تفسیر ژنی و ویرایش ژن با CRISPR
  • فصل 11: دینامیک غشایی
  • فصل 13: نقش های دیگر NADH
  • فصل 20: کمپلکس سلولزسنتاز
  • فصل 26 و 28: نقش های جدید RNA های غیرکد شونده
  • فصل 25: جزئیات جدید همانند سازی DNA در یوکاریوت ها

همچنین در این ویرایش به دانشجویان پزشکی کمک شده است که با دیدگاه بالینی به علم بیوشیمی نگاه کنند و مکانیسم بیماری های بالینی را با استفاده از علم بیوشیمی درک کنند. به عنوان مثال در این ویرایش از کتاب بیوشیمی لنینجر، توضیحات جدیدی پیرامون بیماری های عدم تحمل لاکتوز، سندرم گیلن باره، سیستیک فیبروز و … داده شده است.

سرفصل های کتاب اصول بیوشیمی لنینجر 2017

این کتاب بیوشیمی لنینجر ویرایش 7 که به رایگان برای دانلود قرار داده شده است، در 3 بخش اصلی و 28 فصل منتشر شده است. بخش های این کتاب عبارتند از:

بخش اول: ساختمان و کاتالیز

این بخش شامل 12 فصل است و مباحث آن پیرامون آب و الکترولیت ها، اسید و باز، ساختمان آمینواسیدها، پپتیدها، پروتئین ها، آنزیم ها و ساختمان آن ها، تنظیم آنزیم ها، واکنش های آنزیمی، کربوهیدرات ها و گلیکوبیولوژی، پلی ساکاریدها، پروتئوگلیکان ها، کار با کربوهیدرات ها، ساختمان اسیدهای نوکلئیک، DNA و عملکرد آن، چربی ها، ذخیره چربی، ساختار چربی های غشا سلولی، بیوسیگنالینگ، گیرنده های هورمونی، تیروزین کیناز، کانال های یونی و … می باشد.

بخش دوم: متابولیسم و بیوانرژتیک

این بخش از فصل 13 تا 23 کتاب را شامل می شود و مباحثی پیرامون بیوژنتیک، واکنش های بیوشیمیایی، ATP، فسفریلاسیون، گلیکولیز، گلوکونئوژنز، تنظیم راه های متابولیک، کاتابولیسم اسیدهای چرب، فسفریلاسیون اکسیداتیو، اصول تنظیم متابولیسم، اجسام کتونی، بیوسنتز لیپیدها، آمینواسیدها، تنظیم هورمون ها، متابولیسم بافتی، چاقی و سندرم متابولیک و دیابت تیپ 2 و … در این بخش مطرح شده اند.

بخش سوم: مسیرهای اطلاعاتی

این بخش از کتاب از فصل 24 تا 28 را شامل می شود. مباحث این بخش درباره ژن ها، کروموزم ها، DNA، ساختار کروموزم، متابولیسم DNA، متابولیسم پروتئین ها، همانندسازی و ترمیم DNA، سنتزپروتئین، تنظیم بیان ژن، متابولیسم RNA و … می باشد.

در ادامه کتاب اصول بیوشیمی لنینجر 2017 ویرایش 7 به رایگان برای دانلود قرار داده شده است.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: مک میلان
  • عنوان فارسی: اصول بیوشیمی لنینجر
  • عنوان انگلیسی: lehninger principles of biochemistry
  • شابک: 9781464187957
  • سال انتشار: 2017
  • ویرایش: 7
  • نویسنده / نویسندگان: David L. Nelson, Michael M. Cox
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 2961
  • نوع فایل: epub
  • حجم فایل: 400 مگابایت
  • فرمت کتاب epub هست و فقط با نرم افزار‌های کتابخوان باز می‌شود.

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , اصول بیوشیمی , لنینجر ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب معاینه فیزیکی باربارا بیتز (BATES’ guide to physical examination and history taking) ویرایش 12 سال 2017 با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). کتاب گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی باربارا بیتز barbara bates، کتاب پزشکی مفیدی برای راهنمایی دانشجویان پزشکی جهت گرفتن شرح حال و معاینات فیزیکی است که در اندازه های جیبی و بزرگ در بصورت گسترده استفاده می شود. معاینات فیزیکی باربارا بیتز بهترین کتاب آموزش معاینه بالینی است.

کتاب معاینه فیزیکی باربارا بیتز چه کتابی است؟

کتاب راهنمای معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال باربارا بیتز، یک کتاب راهنمای قابل اعتماد جهت گرفتن شرح حال و انجام معاینات فیزیکی بیماران برای دانشجویان پزشکی است. این کتاب رنگی بوده و دارای تصاویر و راهنمایی های گوناگونی جهت اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی می باشد.

سرفصل های کتاب معاینه فیزیکی باربارا بیتز ویرایش 12 سال 2017

کتاب باربارا بیتز که به رایگان برای دانلود قرار داده شده است شامل 3 بخش اصلی و 20 فصل تمام رنگی است. فصول کتاب معاینه فیزیکی باربارا بیتز عبارتند از:

  • بخش اول: اصول ارزیابی سلامتی
    1. مبانی مهارت بالینی
    2. ارزیابی شواهد بالینی
    3. مصاحبه با بیمار و شرح حال
  • بخش دوم: معاینه نواحی مختلف بدن
    1. شروع معاینه فیزیکی: بررسی کلی، علائم حیاتی و برنامه ریزی
    2. وضعیت روانی
    3. پوست، مو و ناخن
    4. سر و گردن
    5. قفسه سینه و ریه ها
    6. معاینه قلبی و عروقی
    7. پستان ها و زیربغل
    8. معاینه فیزیکی شکم
    9. معاینه عروق محیطی
    10. دستگاه تناسلی مردانه و فتق
    11. دستگاه تناسلی زنانه
    12. آنوس، رکتوم و پروستات
    13. معاینه عضلانی اسکلتی
    14. معاینه اعصاب و نورولوژی
  • بخش سوم: گروه های جمعیتی خاص
    1. معاینه و ارزیابی کودکان: نوزادی تا بلوغ
    2. زنان باردار
    3. بیماران مسن

در ادامه، دانلود رایگان کتاب معاینه فیزیکی باربارا بیتز ویرایش 12 سال 2017 با فرمت pdf در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: ولترز کلوور
  • عنوان فارسی: معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال باربارا بیتز
  • عنوان انگلیسی: BATES' guide to Physical Examination and History Taking
  • شابک: 9781469893419
  • سال انتشار: 2017
  • ویرایش: 12
  • نویسنده / نویسندگان: Lynn Bickley
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 1066
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 80 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , معاینه فیزیکی , باربارا بیتز ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب بیوشیمی هارپر 2018 ویرایش 31 (Harper’s Illustrated Biochemistry) با فرمت پی دی اف (pdf) و لینک مستقیم. کتاب بیوشیمی مصور هارپر که یکی از منابع بیوشیمی پزشکی و داروسازی می باشد توسط انتشارات مک گروهیل در 2023 صفحه چاپ شده است که با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب بیوشیمی هارپر 2018 ویرایش 31

کتاب بیوشیمی مصور هارپر 2018 آخرین نسخه و یکی از مطرح ترین کتب درسی برای دانشجویان پزشکی، داروسازی و علوم پایه برای مطالعه درس بیوشیمی می باشد.

بیوشیمی یکی از مهمترین علوم برای دانشجویان رشته های علوم پزشکی می باشد که از ترکیب دو علم شیمی و بیولوژی ایجاد شده و به بررسی رخداد های شیمیایی در موجودات زنده می پردازد.

مواد آلی در بدن موجودات زنده شامل چربی ها، پروتئین ها، کربوهیدارت ها و اسیدهای نوکلئیک به شکل های مختلفی با یکدیگر در تعامل هستند. کنش ها و واکنش های این مواد با یکدیگر و تنظیم این چرخه ها، اساس زندگی ما را تشکیل می دهند.

کتاب بیوشیمی هارپر به خوبی توانسته است که این علم را به شکلی مصور برای دانشجویان به تصویر بکشد و به یکی از مطرح ترین کتاب ها در این زمینه تبدیل شود.

بخش های کتاب بیوشیمی مصور هارپر 2018

کتاب بیوشیمی هارپر در 11 بخش اصلی تدوین شده و در مجموع شامل 58 فصل است. کلیه فصول این کتاب بر ارتباط پزشکی با بیوشیمی تاکید دارند. تقسیم بندی این فصول در 11 بخش اصلی باعث تسهیل مطالعه کتاب و یادآوری مطالب شده است.

همچنین در انتهای هر بخش، تعدادی سوال چندگزینه ای مطرح شده که به درک بیشتر بخش مربوطه کمک می کند.

سرفصل های کتاب بیوشیمی هارپر 2018 ویرایش 31

بخش اول

این بخش شامل توضیح کوتاهی درباره تاریخچه علم بیوشیمی و توضیح ارتباط این علم با پزشکی می باشد. همچنین مبحث آب و اهمیت هموستاز داخل سلولی و pH بررسی می شود و توضیحاتی درباره ساختار پروتئین ها داده می شود.

بخش دوم

این بخش با مبحث هموگلوبین و میوگلوبین و ساختار آن ها آغاز می شود و سپس به سراغ آنزیم ها و مکانیسم عملکرد آنزیم های مختلف و تنظیم عملکردی آن ها می رود.

بخش سوم

در این بخش به بررسی ATP و اکسیداسیون و فرایند های زنجیره تنفسی و فسفریلاسیون اکسیداتیو پرداخته می شود.

بخش چهارم

در این بخش از کتاب بیوشیمی هارپر به بررسی متابولیسم، کربوهیدارت ها و اهمیت آن ها، متابولیسم گلیکوژن، گلیکولیز و فرآیند های گلوکونئوژنز پرداخته شده است.

بخش پنجم

در این بخش لیپیدها و فیزیولوژی آن ها، اکسیداسیون اسیدهای چرب و کتوژنز، ذخیره و انتقال چربی ها و سنتز و انتقال کلسترل بررسی شده اند.

بخش ششم

این بخش مربوط به متابولیسم پروتئین ها و آمینواسیدها می باشد.

بخش هفتم

ساختار، عملکرد و همانندسازی اسیدهای نوکلئیک، نوکلئوتیدها، متابولیسم پورین و پریمیدین، همانند سازی و ترمیم DNA، تنظیم بیان ژن و سنتز و تنظیم RNA مهم ترین مطالبی هستند که در این بخش از کتاب به بررسی آن ها پرداخته شده است.

بخش هشتم

در این بخش از کتاب بیوشیمی مصور هارپر به ارتباط بیوشیمیایی داخل و خارج سلولی، غشا سلول و ساختار آن، هورمون ها و نحوه عملکرد آن ها پرداخته شده است.

بخش های نهم، دهم و یازدهم

سه بخش آخر از کتاب بیوشیمی هارپر شامل سرفصل های متنوعی می باشد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغذیه، فرآیندهای هضم و جذب
  • ریزمغذی ها : ویتامین ها و مواد معدنی
  • رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها
  • متابولیسم زنوبیوتیک
  • بیوشیمی بالینی
  • ماتریکس خارج سلولی
  • عضله و سیتواسکلتون
  • پروتئین های پلاسما و ایمنوگلوبولین ها
  • گلبول های سفید
  • گلبول های قرمز
  • هموستاز و ترومبوز
  • بیوشیمی افزایش سن
  • سرطان
  • گلیکوپروتئین ها

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: مک‌گروهیل
  • عنوان فارسی: بیوشیمی مصور هارپر
  • عنوان انگلیسی: Harper's Illustrated Biochemistry
  • شابک: 9781259837944
  • سال انتشار: 2018
  • ویرایش: 31
  • نویسنده / نویسندگان: Victor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter j. Kennelly, P. Anthony Weil
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 2023
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 100 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , بیوشیمی , هارپر ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب درسنامه و اطلس بافت شناسی پایه جان کوئیرا 2018 ویرایش 15 (Junqueira’s Basic Histology Text and Atlas) با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف).

کتاب بافت شناسی جان کوئیرا، کتابی بسیار ارزشمند در زمینه بافت شناسی برای علوم پایه می باشد که متاسفانه با درسنامه فارسی بافت شناسی سلیمانی راد جایگزین شده است، اما با این وجود همچنان ارزش خود را حفظ کرده است و بسیاری از دانشجویان برای مطالعه درس بافت شناسی از این کتاب و اطلس آن استفاده می کنند. آخرین ویرایش این کتاب مربوط به سال 2018 بوده که توسط انتشارات مک گروهیل در 573 صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب بافت شناسی جان کوئیرا

کتاب بافت شناسی پایه جان کوئیرا با دقت و اطمینان کامل و با استفاده از آخرین پژوهش ها در زمینه بافت شناسی انجام گرفته است. نویسنده این کتاب از استادان بنام علوم آناتومی و زیست شناسی سلولی دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانای آمریکای شمالی می باشند، و وسعت اطلاعات ایشان در بیولوژی سلولی معروفیت دارد.

در اهمیت این کتاب، همین بس که با آن که اصل کتاب به زبان اسپانیولی است، تقریبا به تمام زبان های علمی برای دانشکده های پزشکی جهان ترجمه شده و خصوصا متن انگلیسی آن بن مایه اغلب ترجمه ها است.

کتاب بافت شناسی پایه جان کوئیرا یک متن کلاسیک برای یادگیری بافت شناسی در رشته های علوم پزشکی است. نویسنده به راحتی دانشجو را از علوم پایه به طرف تفكر بالینی سوق می دهد. مؤلف در هر یک از عناوین کتاب پرسش و پاسخ های مناسبی را مطرح کرده است که راه گشای درک عمیق تر از مفاهیم کتاب هستند. کتاب با دارا بودن عکس های فراوان و زیرنویس های گویا به صورت یک اطلس در اختیار دانشجویان قرار دارد.

سرفصل های کتاب بافت شناسی پایه جان کوئیرا 2018 ویرایش 15

کتاب درسنامه و اطلس بافت شناسی جان کوئیرا 2018 دارای 13 فصل اصلی است که در هر فصل به بررسی بافت شناسی اندام های مختلف بدن پرداخته است. ازجمله فصول این کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بافت شناسی و روش های مطالعه آن: این فصل از کتاب به بررسی آماده سازی بافت ها برای مطالعه، نحوه استفاده از میکروسکوپ نوری، اتورادیوگرافی، کشت سلول و بافت، تفسیر ساختار های موجود در برش های بافتی و شیمی بافتی آنزیمی پرداخته است.
  2. سیتوپلاسم
  3. هسته
  4. بافت اپی تلیال
  5. بافت همبند
  6. بافت چربی؛ شامل چربی سفید و چربی قهوه ای
  7. غضروف؛ شامل غضروف هیالن، فیبری، الاستیک و تولید، رشد و ترمیم غضروف
  8. استخوان؛ سلول های استخوانی، ماتریکس و نقش متابولیک استخوان
  9. بافت عصبی و دستگاه عصبی؛ نورون ها، سلول های گلیال، دستگاه عصبی مرکزی و محیطی
  10. بافت عضلانی شامل عضلات اسکلتی، قلبی و عضلات صاف
  11. دستگاه گردش خون؛ قلب، بافت های دیواره رگ و دستگاه لنفاوی
  12. خون؛ شامل ترکیب پلاسما، سلول های خونی: گلبول های قرمز، گلبول سفید و پلاکت ها
  13. خون سازی؛ مغز استخوان و سلول های بنیادی تمایز نیافته
  14. دستگاه ایمنی و اندام های لنفوئید
  15. دستگاه گوارش، مری، معده، روده باریک و بزرگ
  16. اندام های ضمیمه دستگاه گوارش نظیر پانکراس، غدد بزاقی، کبد، کیسه صفرا
  17. دستگاه تنفس، نای، حلق، حنجره، حرکات تنفسی
  18. پوست؛ اپی درم، درم، هیپودرم
  19. دستگاه ادراری
  20. غدد درون ریز
  21. دستگاه تولید مثل مرد
  22. دستگاه تولید مثل زن
  23. چشم و گوش: اندام های حسی ویژه

در ادامه می توانید کتاب بافت شناسی پایه جان کوئیرا 2018 ویرایش 15 شامل درسنامه و اطلس بافت شناسی را بصورت کاملا رایگان و با فرمت pdf دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: مک‌گروهیل
  • عنوان فارسی: درسنامه و اطلس بافت شناسی پایه جان کوئیرا
  • عنوان انگلیسی: Junqueira's Basic Histology Text and Atlas
  • شابک: 9781260026184
  • سال انتشار: 2018
  • ویرایش: 15
  • نویسنده / نویسندگان: Anthony L. Mescher
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 573
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 120 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , پزشکی , درسنامه , اطلس بافت شناسی پایه , جان کوئیرا ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب درسنامه پرستاری برونر و سودارث داخلی و جراحی 2018 ویرایش 14 نسخه کامل شامل همه مباحث داخلی و جراحی (BRUNNER & SUDDARTH’S Textbook of Medical-Surgical Nursing) با فرمت پی دی اف (pdf) و لینک مستقیم.

کتاب پرستاری داخلی و جراحی برونر و سودارث کتابی بسیار گران بها و یکی از مهم ترین کتاب های مرجع آزمون های پرستاری می باشد که به تفصیل به بررسی مراقبت های پرستاری برای بیماران جراحی و داخلی پرداخته است. آخرین ویرایش این کتاب مربوط به سال 2018 می باشد که توسط انتشارات ولترز کلوور در 6112 صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب پرستاری برونر و سودارث داخلی و جراحی

کتاب درسنامه بالینی پرستاری داخلی – جراحی برونر و سودارث 2019 ویرایش 14 یک مرجع بالینی فشرده و مختصر است که برای دانشجویان پرستاری و پرستاران گردآوری شده است. این کتاب جهت استفاده در هنگام تنظیم برنامه های مراقبتی چندگانه عالی می باشد.

در این دستنامه بالینی پرستاری، نزدیک به ۲۰۰ بیماری و اختلال شایع موجود است و برحسب حروف الفبا جهت سرعت بخشیدن برای دسترسی به صفحات کتاب مرتب شده است.

سازماندهی کتاب پرستاری برونر و سودارث 2018

این کتاب دارای سازماندهی خوب و کاملی است بطوری که تداوم و استفاده از فرمت مختصر و آسان، خواننده را قادر می سازد که به سرعت اطلاعات ضروری در موارد زیر را به دست آورد:

  • پاتوفیزیولوژی
  • تظاهرات بالینی
  • بررسی و یافته های تشخیصی
  • تدابیر طبی، جراحی و دارویی
  • تدابیر پرستاری بر طبق فرآیند پرستاری

خوانندگان نیاز به اطلاعات عمیق تری دارند در این درسنامه پرستاری بالینی به طور کامل به اینکه هر بیماری در کدام فصل از این کتاب قرار دارد، اشاره شده است.

خصوصیات منحصر به فرد کتاب

کتاب برونر و سودارث 2018 تاکید خاصی بر مراقبت پرستاری در منزل و جامعه، آموزش به بیمار و پیامدهای مورد انتظار از مراقبت دارد. خصوصیات دیگر شامل موارد زیر است:

ملاحظات مربوط به سالمندی – توضیحات دقیق و مداخلات در ارتباط با مراقبت از افراد سالمند که احتیاج به تداوم و گسترش سریع مراقبت دارند، ارائه شده است.

هشدار پرستاری در مورد ایمنی و کیفیت – در مورد نکاتی جهت ارائه بهترین مراقبت در بالین و اخطارهای ایمنی بخش درباره تقدم مراقبت ها بحث می کند و موقعیت هایی که خطرناک و به طور احتمالی تهدیدکننده زندگی هستند را بیان می نماید.

جداول و نمایه ها – نگاه اجمالی به اطلاعات دیگر نظیر یافته های تشخیصی و اندازه گیری ها دارد.

بخش ضمیمه

این بخش از کتاب پرستاری برونر و سودارث برای استفاده در بالین یا در عمل در بیمارستان یا منزل یا جامعه ایده آل است که شامل موارد زیر می باشد:

  • اهمیت مقادیر آزمایشگاهی
  • تشخیص های پرستاری متداول

در ادامه می توانید کتاب درسنامه پرستاری داخلی و جراحی برونر و سودارث 2018 ویرایش 14، که شامل همه مباحث داخلی اعم از گوارش، تنفس، قلب و… و نیز کلیه مباحث جراحی می باشد را بصورت کاملا رایگان و با فرمت pdf دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: ولترز کلوور
  • عنوان فارسی: برونر و سودارث درسنامه پرستاری داخلی و جراحی
  • عنوان انگلیسی: BRUNNER & SUDDARTH’S Textbook of Medical-Surgical Nursing
  • شابک: 9781496355157
  • سال انتشار: 2018
  • ویرایش: 14
  • نویسنده / نویسندگان: Janice L. Hinkle, Kerry H. Cheever
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 6112
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 278 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , درسنامه , پرستاری , برونر , سودارث , داخلی , جراحی ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب زنان، زایمان و مامایی بکمن و لینگ 2019 ویرایش 8 (Beckmann and Ling’s Obstetrics and Gynecology) با فرمت پی دی اف (pdf) و لینک مستقیم. کتاب زنان و زایمان بکمن توسط انجمن متخصصین زنان و زایمان امریکا نوشته شده و اخیرا به عنوان رفرنس و منبع اصلی آزمون دستیاری پزشکی معرفی شده است. آخرین ویرایش این کتاب مربوط به سال 2019 می باشد که توسط انتشارات ولترز کلوور در 1142 صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب زنان و زایمان بکمن 2019

کتاب بیماری های زنان و زایمان و مامایی بکمن و لینگ توسط انجمن متخصصین زنان و مامایی امریکا و به سرپرستی چارلز بکمن به رشته تحریر درآمده است.

در سال های اخیر باتوجه به قدیمی شدن منابع آزمون دستیاری یعنی کتاب دنفورث 2008 و نیز بالا بودن سطح کتاب زنان و زایمان ویلیامز برای این آزمون، کتاب زنان و زایمان بکمن که جدید بوده و از سطح مناسبی نیز برای دانشجویان پزشکی و متقاضیان آزمون دستیاری برخوردار است به عنوان رفرنس اصلی این آزمون معرفی شده است. البته پیشنهاد می کنیم که در کنار این کتاب، کتاب زایمان و بارداری ویلیامز و نیز کتاب بیماری های زنان ویلیامز را نیز دانلود و مطالعه نمایید و البته هیچ وقت جنین شناسی از مبحث زنان و بارداری جدا نبوده است پس کتاب جنین شناسی پزشکی لانگمن را نیز فراموش نکنید! هر سه این کتاب ها در سایت به رایگان برای دانلود قرار داده شده اند.

این کتاب توسط انتشارات ولترزکلاوور که از معروف ترین و قدیمی ترین ناشران کتب پزشکی در جهان می باشد به چاپ رسیده و آخرین ویرایش آن یعنی ویرایش 8 در سال 2019 منتشر شده است.

کتاب زنان بکمن و لینگ کتابی است که در مراکز معتبر دنیا به عنوان یکی از مراجع اصلی زنان و مامایی می باشد در حجمی مناسب که کلیه نیازهای فردی آموزشی را به لحاظ تئوری و عملی برآورده ساخته است و با پوشش دادن تمام زمینه های دانش زنان و مامایی به صورت گنجینه ای گرانبها درآمده است تا دانش پژوهان مخصوصا دانشجویان پزشکی بتوانند به تمام نیازهای خود دست پیدا کنند.

سرفصل های کتاب بیماری های زنان و زایمان بکمن و لینگ ویرایش 8

آخرین ویرایش کتاب زنان و زایمان بکمن و لینگ 2019 دارای 6 بخش اصلی و 50 سرفصل می باشد و به رایگان با فرمت پی دی اف (pdf) برای دانلود قرار داده شده است.

برخی از فصول اصلی این کتاب عبارتند از:

  • زنان و زایمان عمومی
    • معاینات سلامت زنان
    • نقش متخصصین زنان و زایمان و ماما در غربالگری و پیشگیری از بیماری ها
    • آناتومی و جنین شناسی
  • زایمان و مامایی
    • فیزیولوژی مادر و جنین
    • مراقبت های پیش از بارداری
    • مراقبت های دوران بارداری
    • لیبر غیرطبیعی و مداخلات درمانی
    • مراقبت های پس از زایمان
    • بارداری چند قلویی
    • پره ترم لیبر
    • خونریزی های سه ماهه سوم بارداری
    • زایمان پیش از موعد
    • بارداری طول کشیده
    • سقط و حاملگی خارج رحمی
  • اختلالات طبی و جراحی در دوران بارداری
    • اختلالات غدد و متابولیسم
    • عوارض گوارشی، کلیوی و جراحی
    • اختلالات قلبی عروقی و تنفسی
    • اختلالات ایمنی و خونی (هماتولوژی)
    • بیماری های عفونی
    • اختلالات عصبی و روان پزشکی
  • بیماری های زنان
    • جلوگیری از بارداری
    • استریل کردن
    • التهاب ولو و واژن (واژینیت)
    • بیماری های منتقله از راه جنسی
    • اندومتریوز
    • اختلالات پستان
    • مشکلات لگن و بی اختیاری ادرار در زنان
  • مطالعه غدد تولیدمثل و ناباروری
    • سیکل های تولید مثل در زنان
    • بلوغ
    • آمنوره و خونریزی های غیرطبیعی
    • هیرسوتیسم
    • یائسگی
    • ناباروری
    • سندرم های پیش از قاعدگی
  • انکولوژی زنان و لیومیوم های رحم
    • اصول درمان سرطان در دستگاه تناسلی زنانه
    • نئوپلاسم های بارداری تروفوبلاستیک
    • بیماری های ولو و واژن و نئوپلاسم های مرتبط
    • سرطان دهانه رحم
    • لیوم رحم و بدخیمی های رحمی
    • بیماری های تخمدان و آدنکس ها

همچنین این کتاب دارای بخش ضمیمه بوده که 3 فصل را شامل می شود و بیشتر مربوط به توصیه های بهداشتی و افسردگی و فرم های مربوطه در دوران بارداری و در زنان می باشد.

در ادامه می توانید کتاب زنان و زایمان بکمن 2019 که رفرنس جدید آزمون دستیاری می باشد را با فرمت پی دی اف (pdf) و با لینک مستقیم و رایگان دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: ولترز کلوور
  • عنوان فارسی: زنان و زایمان بکمن و لینگ
  • عنوان انگلیسی: Beckmann and Ling's Obstetrics and Gynecology
  • شابک: 9781496353092
  • سال انتشار: 2019
  • ویرایش: 8
  • نویسنده / نویسندگان: Charles R. B. Beckmann, Frank W. Ling, The American College of Obstetricians and Gynecologists
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 1142
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 25 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , زنان , زایمان و مامایی , بکمن , لینگ ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب بیهوشی میلر 2019 ویرایش 9 هر دو جلد (Miller’s Anesthesia) با فرمت پی دی اف (pdf) و لینک مستقیم. کتاب بیهوشی میلر نسخه 2 جلدی ویرایش 9 یکی از بهترین کتاب های مرجع رشته بیهوشی می باشد که توسط انتشارات الزویر در 3337 صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب بیهوشی میلر2019 ویرایش 9

کتاب بیهوشی میلر در دو جلد در سال 2019 به چاپ رسیده است. این کتاب با کتاب اصول بیهوشی میلر متفاوت بوده و کامل تر از آن می باشد. علم بیهوشی یک علم پایه برای دانش پزشکی است و میلیون ها بیمار سالانه خدمات بیهوشی را درکنار درمان اصلی دریافت می کنند. به عنوان مثال هربیماری که تحت هر عمل جراحی قرار گیرد و یا اقدامت حیاتی و بخش های مراقبت ویژه همگی نیازمند سرویس متخصصان بیهوشی هستند.

کتاب دوجلدی بیهوشی میلر همه جنبه های علم بیهوشی از منظر تاریخی و بین المللی گرفته تا علوم پایه و پزشکی بالینی مدرن را به خوبی توضیح و پوشش داده است و مرجع برتر در این زمینه می باشد. دکتر مایکل گراپر تیمی از متخصصان بیهوشی را هدایت می کند که به روزترین اطلاعات را در مورد موضوعات فنی ، علمی و کلینیکی بیهوشی و مراقبت های ویژه که هر روز با آنها روبرو هستید را به شما ارائه می دهد.

کتاب بیهوشی میلر یکی از بهترین رفرنس ها برای آمادگی امتحانات بورد و فلوشیپ رشته بیهوشی و مراقبت های ویژه می باشد.

سرفصل های کتاب دو جلدی بیهوشی میلر ویرایش 9

کتاب 2 جلدی بیهوشی میلر 2019 در 8 بخش اصلی و 91 فصل نگارش شده و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار داده شده است.

بخش های اصلی این کتاب عبارتند از:

  1. معرفی کتاب و مقدمه بیهوشی
    • شامل چشم انداز بیهوشی مدرن، عملکرد انسانی و ایمنی بیمار، شبیه سازی بیمار، طب جراحی و… .
  2. فیزیولوژی بیهوشی
    • آگاهی، حافظه و بیهوشی، فیزیولوژی قلب، تنفس، عصب، کبد و دستگاه گوارشی، فارماکوکینتیک داروهای بیهوشی استنشاقی و… .
  3. اصول مدیریت بیهوشی
    • ارزیابی های قبل از عمل، خطرات عمل جراحی، درمان های مکمل و جایگزین، پایش قلب و عروق، مایعات و الکترولیت ها و اسید و باز و… .
  4. اصول مدیریت فوق تخصصی بالغین
    • داروهای مسکن، مدیریت درد در بیماران، بیهوشی برای جراحی عروق، قلب، دستگاه عصبی و مغز، سیستم کلیوی و گوارشی و… .
  5. بیهوشی کودکان
    • بی حسی موضعی در اطفال، مراقبت های ویژه کودکان، بیهوشی در اطفال و… .
  6. مراقبت های حیاتی در پزشکی
    • مراقبت های پس از بیهوشی، درد حاد بعد از عمل جراحی و… .
  7. مراقبت های ویژه
    • احیای قلبی ریوی، ECMO، بیهوشی مراقبت های ویژه و… .
  8. مشکلات و مسئولیت های فرعی
    • سوختگی ها، امنیت محیط، شواهد و آزمایشات بالینی و… .

در ادامه کتاب بیهوشی میلر 2019 ویرایش 9 به رایگان برای دانلود قرار داده شده است.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: بیهوشی میلر
  • عنوان انگلیسی: Miller's Anesthesia
  • شابک: 9780323612654
  • سال انتشار: 2019
  • ویرایش: 9
  • نویسنده / نویسندگان: Michael A. Gropper
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 3337
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 154 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , بیهوشی , میلر ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

کتاب پاتولوژی پایه رابینز 2017 ویرایش دهم یا آسیب شناسی پایه رابینز (Basic Robbins Pathology 10th Edition) از خانواده کتاب های Robbins and Cortan است که اولین بار در سال 1971 به چاپ رسید. این کتاب متنی روان دارد که بررسی اصول آسیب شناسی یا پاتولوژی انسان می پردازد و در 24 فصل جمع آوری شده است.

کتاب آسیب شناسی پایه رابینز بیشتر بر روی پاتوژنز و علائم بالینی بیماری ها تاکید دارد. در ویرایش دهم کتاب پاتولوژی پایه رابینز از تصاویر و نمودارهای جدیدتری استفاده شده که فهم پاتولوژی را آسان تر می کند.

از آنجایی که کتاب پاتولوژی رابینز کتابی قابل فهم و نسبتا خلاصه است، سالهاست که از منابع مهم دستیاری و پره اینترنی بوده و مناسب دانشجویان پزشکی و رزیدنت های پاتولوژی می باشد. این کتاب شامل 24 فصل بوده که هم پاتولوژی اختصاصی و هم پاتولوژی عمومی را شامل می شود.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: آسیب شناسی پایه رابینز
  • عنوان انگلیسی: Robbins Basic Pathology
  • شابک: 9780323394147
  • سال انتشار: 2017
  • ویرایش: 10
  • نویسنده / نویسندگان: Vinay Kumar, Abul Abbas, Jon Aster
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 910
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 120 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: کتاب , پاتولوژی پایه , رابینز ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب تشخیص افتراقی چرچیل 2014 (Churchill’s Pocketbooks of Differential Diagnosis) ویرایش 4 با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). کتاب تشخیص افتراقی چرچیل یک کتاب جیبی و بسیار کارآمد است که در 963 صفحه توسط انتشارات الزویر (elsevier) به چاپ رسیده. این کتاب دارای مهم ترین تشخیص های افتراقی بر اساس علائم و نشانه های بیماری ها می باشد.

معرفی کتاب تشخیص افتراقی چرچیل ویرایش 4

کتاب جیبی تشخیص افتراقی چرچیل ویرایش 4 که در سال 2014 منتشر شد، آخرین نسخه از این کتاب می باشد که به رایگان برای دانلود قرار گرفته است. در ابتدای این کتاب، کلیه علائم و نشانه هایی که یک بیماری ممکن است با آن ها به پزشک رجوع کند به ترتیب حروف الفبا نوشته شده اند سپس برای هر کدام از این علائم، تشخیص های افتراقی به طور کامل توضیح داده شده اند.

به عنوان مثال در صفحه 8 این کتاب علائم درد پستان، درد قفسه سینه و کلابینگ نوشته اند و برای هر کدام از این علامت ها، علت، نحوه شرح حال گیری، معاینه فیزیکی و بررسی های عمومی و اختصاصی توضیح داده شده اند.

این کتاب برای دانشجویان پزشکی، اینترن ها و رزیدنت ها بسیار کار آمد است و صرفا با دانستن علائم بیماری می توانند تشخیص های افتراقی و نیز معاینات فیزیکی مربوطه را به خوبی مد نظر قرار دهند. کتاب تشخیص افتراقی چرچیل از بهترین کتاب های آموزش پزشکی می باشد.

بخشی از کتاب پزشکی تشخیص افتراقی چرچیل

در ابتدای کتاب لیستی از علائم و نشانه های بیماری ها وجود دارد و برای هر کدام از این علائم، یک سری علل، معاینه فیزیکی و بررسی های عمومی و اختصاصی نوشته شده است. به عنوان مثال در مورد درد قفسه سینه، ابتدا یکسری علل شایع شامل علل قلبی نظیر آنژین ها، انفارکتوس میوکارد، پریکاردیت و دایسکشون آئورت و نیز علل گوارشی، ریوی و عضلانی اسکلتی ذکر شده.

در ادامه به شرح حال گرفتن از بیماری که دچار درد قفسه سینه شده پرداخته و انواع درد قفسه سینه را توضیح داده. مثلا درد ناشی از آنژین یک درد مبهم و با احساس فشار بر قفسه سینه است در حالی که درد ناشی از دایسکشن آئورت بسیار تیز و با احساس پارگی است.

سپس به نحوه انجام معاینه فیزیکی مرتبط با دردقفسه سینه پرداخته، مثلا اندازه گیری دمای بدن، ضربان قلب، فشار ورید ژوگولار (JVP) و … . و در ادامه به بررسی های عمومی و اختصاصی که باید در بیماری که با درد قفسه سینه مراجعه کرده انجام شود، پرداخته است.

در کل کتاب پزشکی تشخیص افتراقی چرچیل ویرایش 4 یکی از بهترین کتاب های تشخیص افتراقی پزشکی می باشد که می تواند شما را در امر تشخیص و درمان بیماری ها یاری دهد.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: کتاب جیبی چرچیل تشخیص های افتراقی
  • عنوان انگلیسی: Churchill's Pocketbooks of Differential Diagnosis
  • شابک: 9780702054044
  • سال انتشار: 2014
  • ویرایش: 4
  • نویسنده / نویسندگان: Andrew Raftery, Eric Lim, Andrew Ostor
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 963
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 4.5 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , تشخیص افتراقی , چرچیل ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب جنین شناسی پزشکی لانگمن 2019 ویرایش 14 (Langman’s Medical Embryology) با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف).

کتاب جنین شناسی لانگمن، کتابی بسیار ارزشمند در زمینه بارداری و رویان شناسی و مراحل تکامل جنین شامل گامتوژنز تا امبریوژنز می باشد و بسیاری از دانشجویان علوم پایه و حتی متخصصین زنان و زایمان از این کتاب استفاده می کنند. آخرین ویرایش این کتاب مربوط به سال 2019 بوده که توسط انتشارات ولترز کلوور در 429 صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب جنین شناسی پزشکی لانگمن

کتاب جنین شناسی پزشکی لانگمن روش منحصر به فرد خود مبنی بر ترکیب متن مفصل و اقتصادی با تصاویر بالینی و دیاگرام های عالی را حفظ کرده است و با استفاده از مثال های بالینی متعدد منتج از اختلالات روندهای تکامل، بر مفاهیم پایه جنین شناسی تأكید می نماید.

هدف کتاب جنین شناسی لانگمن، درک مبانی جنین شناسی و ارتباط بالینی آن ها است. زیرا که هر دانشجو یا حتی مادرش با حاملگی مواجه خواهد شد، زیرا هر آنچه در رحم رخ می دهد ضرورتا در رحم یا انسانی دیگر باقی نمی ماند. به عنوان کارکنان خدمات بهداشتی، اغلب با خانمی در سن بچه آوری مواجه شده اید که ممکن است حامله بوده باشد یا ممکن است فرزند داشته باشید یا ممکن است دوستتان حامله باشد. به همین دلیل است که به شما پیشنهاد می کنیم در کنار جنین شناسی، کتاب بارداری و زایمان ویلیامز را که از مهم ترین کتاب های مرجع در زمینه زایمان و مامایی است را دانلود و در کنار این کتاب مطالعه کنید.

در تمام موارد، حاملگی و زایمان با همه ما مرتبط است و متأسفانه اغلب این روندها به نتایج منفی منجر می شوند، برای مثال، 50 درصد از جنین ها به خودی خود سقط می گردند. به علاوه، نارس بودن و نقایص هنگام تولد عامل اصلی مرگ و میر و معلولیت شیرخواران می باشد.

خوشبختانه، با روشهای جدید می توان بهداشت نوزادان را ارتقا داد و کارکنان خدمات بهداشتی نقشی اساسی در انجام این هدف دارند، با این حال، برای موفقیت این روش ها، دانستن مبانی جنین شناسی ضروری است و با این دانش، تمام کارکنان خدمات بهداشتی می توانند در به دنیا آمدن کودکان سالم تر نقش داشته باشند.

ویژگی های ویراست 14 کتاب جنین شناسی لانگمن

کتاب جنین شناسی لانگمن 2019 در ویرایش 14ام، جهت تسهیل فهم دانشجویان، از نوآوری های آموزشی زیر بهره جسته است:

سازماندهی مطالب

کتاب جنین شناسی پزشکی لانگمن شامل دو بخش اصلی می شود:

در بخش اول مراحل ابتدایی تکامل از گامتوژنز تا دوره رویانی بحث شده است، در این بخش فصولی درباره تکامل جفت و جنین و تشخیص پیش از تولد و نقایص تولد گنجانده شده است.

بخش دوم این اثر روندهای بنیادی امبريوژنز را برای هر سیستم توصیف می کند.

ارتباط بالینی

علاوه بر توصیف وقایع طبیعی هر فصل حاوی بخشی به نام ارتباط بالینی می باشد. این بخش جهت شرح ارتباط بالینی جنین شناسی و اهمیت درک وقایع تکامل کلیدی، به عنوان اولین قدم برای ارتقای بهداشت و سلامت نوزادان، طراحی شده است.

برای انتقال این اطلاعات از تصاویر بالینی و توصیف موارد استفاده شده است و این بخش در این ویراست تقویت و به روز شده است.

ژنتیک

در کتاب جنین شناسی لانگمن 2019 به دلیل نقش بسیار مهم و روز افزون بیولوژی مولکولی و ژنتیک در جنین شناسی و بررسی نقایص تولد، اصول مولکولی و ژنتیک پایه مورد بحث قرار گرفته اند.

در فصل اول، مسیرهای مولکولی و اصلاحات کلیدی مورد استفاده در ژنتیک و بیولوژی مولکولی تعریف شده اند، سپس، در فصول دیگر این اثر، ژن ها و مسیرهای پیام رسانی اصلی تنظیم کننده تکامل جنین مورد بحث قرار می گیرند.

تصاویر فراوان

تصاویر جدید جهت درک بهتر مطالب اضافه شده است که شامل، میکروگراف اسکن الكتروني و تصاویر بالینی چهار رنگ جهت افزایش درک مطالب در این اثر استفاده شده اند. برای تقویت بخش های ارتباط بالینی، تصویر رنگی بیشتر موارد بالینی مورد استفاده قرار گرفته اند.

چکیده

در انتهای هر فصل بخشی به نام چکیده وجود دارد که نکاتی کلیدی را دوره می کند، این نکات در همان فصل مفصلا بحث شده اند. در این بخش، اصطلاحات کلیدی پر رنگ و تعریف شده اند.

سوالات

کتاب جنین شناسی پزشکی لانگمن جهت کمک به دانشجویان در درک این درس، سوالات مرتبط با مفاهیم کلیدی در هر بخش طرح شده اند و پاسخ های تشریحی در ضمیمه ای موجود در انتهای کتاب گنجانده شده اند.

سرفصل های کتاب جنین شناسی لانگمن 2019

کتاب جنین شناسی لانگمن 2019 که به رایگان برای دانلود قرار داده شده است شامل یک مقدمه، دو بخش اصلی و یک بخش ضمیمه است. از جمله عناوین مهم این کتاب عبارتند از:

  • مقدمه جنین شناسی؛ اهمیت بالینی و جنبه های تاریخی آن
  • جنین شناسی عمومی
    1. مقدمه ای بر تنظیم و پیام رسانی مولکولی
    2. گامتوژنز: تبدیل سلول های زایا به گامت های نر و ماده
    3. اولین هفته رشد: تخمک گذاری تا لانه گزینی
    4. دومین هفته رشد: صفحه زایای دو لایه ای
    5. سومین هفته رشد: صفحه زایای سه لایه ای
    6. هفته های سوم تا هشتم: دوره رویانی
    7. لوله گوارش و حفرات بدن
    8. ماه سوم تا تولد: جنین و جفت
    9. نقایص زمان تولد و تشخیص پیش از تولد
  • جنین شناسی اختصاصی
    1. اسکلت محوری
    2. دستگاه عضلانی
    3. اندام ها
    4. سیستم قلبی- عروقی
    5. سیستم تنفسی
    6. سیستم گوارش
    7. دستگاه ادراری تناسلی
    8. سر و گردن
    9. سیستم عصبی مرکزی
    10. گوش
    11. چشم
    12. دستگاه پوششی

در ادامه می توانید کتاب جنین شناسی پزشکی لانگمن 2019 ویرایش 14 را بصورت کاملا رایگان و با فرمت pdf دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: ولترز کلوور
  • عنوان فارسی: جنین شناسی پزشکی لانگمن
  • عنوان انگلیسی: Langman's Medical Embryology
  • شابک: 9781496383907
  • سال انتشار: 2019
  • ویرایش: 14
  • نویسنده / نویسندگان: T.W. Sadler
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 429
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 161 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , جنین شناسی پزشکی , لانگمن ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب ضروریات جراحی عمومی لاورنس (لارنس) 2019 ویرایش 6 (Essentials of General Surgery and Surgical Specialties) با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). کتاب ضروریات جراحی لارنس 2019 به عنوان رفرنس درس جراحی دانشجویان پزشکی در آزمون های دستیاری و پره اینترنی معرفی شده است. این کتاب برخلاف جراحی شوارتز بسیار مختصر بوده و مناسب دانشجویان پزشکی می باشد. این کتاب به رایگان و با لینک مستفیم و فرمت pdf برای دانلود قرار گرفته است.

معرفی کتاب جراحی لارنس 2019 ویرایش 6

کتاب جراحی لاورنس 2013 یکی از مناسب ترین و کم حجم ترین کتاب های جراحی پزشکی است. این کتاب شامل خلاصه ای از درس جراحی برای دانشجویان پزشکی می باشد. از آنجایی که دانشجویان پزشکی نیازی به مطالعه دروس جراحی در سطح تخصص و فوق تخصص ندارند، بنابراین می توان کتاب ضروریات جراحی عمومی را یکی از مناسب ترین کتاب های پزشکی برای دانشجویان دانست.

این کتاب به عنوان رفرنس جراحی برای دانشجویان پزشکی در آزمون های پره اینترنی و دستیاری معرفی شده است. در ادامه می توانید کتاب ضروریات جراحی عمومی لاورنس را به رایگان و با فرمت pdf دانلود کنید.

سرفصل های کتاب ضروریات جراحی لاورنس 2019

این کتاب در 24 فصل نوشته شده و شامل 658 صفحه می باشد. فصول کتاب جراحی لارنس که به رایگان برای دانلود قرار داده شده است عبارتند از:

  1. ارزیابی و مدیریت بیماران پیش از عمل جراحی.
  2. مایعات و الکترولیت ها و اسید و باز.
  3. تغذیه بیمار جراحی.
  4. خونریزی و جراحی.
  5. شوک.
  6. مراقبت های ویژه جراحی.
  7. زخم ها و ترمیم زخم.
  8. عفونت های جراحی.
  9. تروما و آسیب.
  10. سوختگی ها.
  11. دیواره شکم و فتق.
  12. بیماری های مری.
  13. معده و دئودنوم.
  14. روده باریک و آپاندیس.
  15. کولون، رکتوم و آنوس.
  16. مجاری صفراوی.
  17. بیماری های پانکراس.
  18. بیماری های کبد.
  19. بیماری های پستان.
  20. غدد درون ریز و جراحی.
  21. طحال و غدد لنفاوی.
  22. بیماری های سیستم عروقی.
  23. پیوند عضو.
  24. جراحی در سرطان ها.

در کل می توان گفت که کتاب جراحی لارنس یکی از بهترین کتاب ها برای مطالعه درس جراحی برای دانشجویان پزشکی است. خلاصه بودن این کتاب و وارد نشدن به جزئیات تخصصی درس جراحی از جمله ویژگی هایی است که این کتاب را از جراحی شوارتز متمایز کرده.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: ولترز کلوور
  • عنوان فارسی: ضروریات جراحی عمومی لاورنس
  • عنوان انگلیسی: Essentials of General Surgery and Surgical Specialties
  • شابک: 9781496351050
  • سال انتشار: 2019
  • ویرایش: 6
  • نویسنده / نویسندگان: Peter F. Lawrence
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 1403
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 41 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , ضروریات جراحی عمومی , لاورنس , لارنس ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب درماتولوژی بالینی Habif (هبیف) ویرایش 6 (6th Edition) سال 2015 با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). کتاب پزشکی پوست و مو هبیف کتابی مرجع و رفرنس پوست برای تشخیص، درمان و کنترل بیماری های پوست و مو است.

کتاب پزشکی پوست و مو هبیف یا درماتولوژی بالینی هبیف چه کتابی است؟

کتاب درماتولوژی بالینی Habif یک کتاب پزشکی پوست و مو بوده که به عنوان مرجعی برای بررسی علائم، تشخیص و درمان بیماری های پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد. این کتاب کاملا رنگی بوده و حاوی تصاویر بیماری های پوستی بصورت رنگی و با وضوح بالا می باشد که در دنیا برای تشخیص بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار مناسب کتاب، بررسی دقیق بیماری ها و ارائه راهکار های دقیق درمانی همراه با تصاویر رنگی بیماری های پوستی، این کتاب را به یکی از بهترین مراجع یا رفرانس های پزشکی پوست تبدیل کرده است.

سرفصل های کتاب درماتولوژی بالینی هبیف Habif ویرایش 2015

کتاب پوست هبیف در 27 فصل تدوین شده است که عبارتند از:

  1. اصول تشخیص بیماری های پوستی و آناتومی پوست.
  2. درمان های موضعی و کورتیکواستروئیدهای موضعی.
  3. اگزما و درماتیت دست.
  4. اگزمای تماسی و تست پچ.
  5. درماتیت آتوپیک.
  6. کهری، آنژیوادم و خارش.
  7. آکنه، روزاسه و اختلالات مرتبط.
  8. پسوریازیس و سایر بیماری های پاپولواسکواموس.
  9. عفونت های باکتریایی پوست.
  10. عفونت های باکتریایی منتقله از راه جنسی.
  11. عفونت های ویروسی منتقله از راه جنسی.
  12. زگیل، هرپس سیمپلکس و سایر عفونت های ویروسی.
  13. عفونت های قارچی سطحی پوست.
  14. اگزانتم و شعله وری دارویی.
  15. آلودگی ها و گزش ها.
  16. بیماری های وزیکولار و بولوس.
  17. بیماری های بافت همبند یا روماتولوژیک.
  18. سندرم های افزایش حساسیت و واسکولیت ها.
  19. بیماری های مرتبط با نور و اختلالات پیگمانتاسیون پوست.
  20. تومورهای خوش خیم پوستی.
  21. تومورهای پوستی غیرملانومای بدخیم و پیش بدخیم.
  22. نوی و ملانومای بدخیم.
  23. تومورهای عروقی و مالفورماسیون ها.
  24. بیماری های مو.
  25. بیماری های ناخن.
  26. تظاهرات پوستی بیماری های داخلی.
  27. جراحی های پوستی.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: درماتولوژی بالینی هبیف
  • عنوان انگلیسی: Clinical Dermatology Habif
  • شابک: 9780323375559
  • سال انتشار: 2015
  • ویرایش: 6
  • نویسنده / نویسندگان: Thomas Habif
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 1089
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 167 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , درماتولوژی بالینی , Habif , هبیف , ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب راهنمای غیررسمی رادیولوژی : 100 تمرین برای تفسیر گرافی قفسه سینه 2017 ویرایش اول کاملا رنگی همراه با نحوه گزارش یا ریپورت گرافی قفسه سینه (The Unofficial Guide to Radiology: 100 Practice Chest X-Rays, With Full Color Annotations and Full X-Ray Reports) با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف).

کتاب 100 تمرین برای خواندن گرافی قفسه سینه و گزارش آن، کتابی بسیار کاربردی برای متخصصین رادیولوژی و رزیدنت های این رشته می باشد که بصورت کاملا رنگی، تصاویر قفسه سینه را تفسیر کرده است. اولین ویرایش این کتاب مربوط به سال 2017 بوده که در 224 صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب 100 تمرین تفسیر گرافی قفسه سینه

در این کتاب 100 کیس مختلف با تصاویر گرافی قفسه سینه (CXR) معرفی و در سه سطح استاندارد، متوسط و پیشرفته طبقه بندی شده اند. در هر کیس ابتدا شرح حال مختصری از بیمار نوشته شده و تصویر تمام رنگی و با کیفیتی از گرافی قفسه سینه (Chest X-Ray) بیمار گذاشته شده است.

در ادامه تفسیر گرافی بیمار بصورت کلاسیک و استاندارد توضیح داده شده است. ابتدا با نام و مشخصات بیمار شروع کرده و در ادامه به تفسیر رادیوگرافی بیمار به ترتیب ABC یعنی راه هوایی (Airway)، تنفس (Breathing) و قلب و عروق (Circulation) پرداخته است و در نهایت خلاصه ای از یافته ها و تشخیص های افتراقی مرتبط و اقدامات لازم که باید برای بیمار انجام شود را توضیح داده است.

نمونه صفحات کتاب تمرین تفسیر رادیوگرافی قفسه سینه

تصویر صفحات کیس تمرینی تفسیر رادیوگرافی قفسه سینه

در ادامه می توانید کتاب راهنمای غیررسمی رادیولوژی: 100 تمرین تفسیر رادیوگرافی قفسه سینه 2017 ویرایش اول را بصورت کاملا رایگان و با فرمت pdf دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: زشان قورشی
  • عنوان فارسی: راهنمای غیررسمی رادیولوژی: 100 تمرین تفسیر گرافی قفسه سینه
  • عنوان انگلیسی: The Unofficial Guide to Radiology: 100 Practice Chest X-Rays, with Full Colour Annotations and Full X-Ray Reports
  • شابک: 9781910399019
  • سال انتشار: 2017
  • ویرایش: 1
  • نویسنده / نویسندگان: Mohammed Rashid Akhtar, Na'eem Ahmed, Nihad Khan, Mark Rodrigues, Zeshan Qureshi
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 224
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 110 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , راهنمای غیررسمی رادیولوژی , 100 , تمرین , تفسیر , گرافی , قفسه سینه ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب روانپزشکی کاپلان و سادوک ۲۰۲۲ (Kaplan and Sadock’s Synopsis of Psychiatry) ویرایش ۱۲ با فرمت pdf (پی دی اف). کتاب خلاصه روانپزشکی کاپلان سادوک، علوم رفتاری و روانپزشکی بالینی بر اساس DSM-5 از جمله مهم‌ترین کتاب‌های نوشته شده در زمینه روان پزشکی می‌باشد. این کتاب در ۳۷۶۸ صفحه در سال ۲۰۲۲ توسط انتشارات ولترز کلوور به چاپ رسیده و آخرین نسخه از این کتاب می‌باشد و بصورت کاملا رایگان برای دانلود قرار داده شده است.

معرفی کتاب روان پزشکی کاپلان و سادوک ۲۰۲۲

کتاب خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک یا به اصطلاح کتاب سینوپس روانپزشکی یکی از معروف‌ترین کتاب‌های حوزه روان‌پزشکی می‌باشد. این کتاب شامل مهم‌ترین مباحث روانپزشکی بوده و این مباحث را بصورت خلاصه و کاربردی بیان کرده است. همچنین این کتاب به عنوان رفرنس اصلی آزمون‌های پره اینترنی و دستیاری و نیز آزمون‌های ارشد مامایی و بسیاری دیگر از آزمون‌ها معرفی شده است.

البته چند وقتی است که وزرات بهداشت تصمیم به تغییر منابع آزمون‌ها از کتب انگلیسی به کتاب های فارسی و تالیف داخل کرده که جای بسی تامل دارد زیرا این کتاب ها معمولا کپی‌های دست چندمی از کتاب‌های اصلی می‌باشند.

کتاب روانپزشکی کاپلان ۲۰۲۲ آخرین نسخه از این سری کتاب می‌باشد که به چاپ رسیده است. این کتاب بر اساس DSM-5 به بررسی بیماری‌های روانپزشکی، علائم، تشخیص و درمان آن‌ها پرداخته و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در این زمینه است.

فصل های کتاب روانپزشکی کاپلان و سادوک ۲۰۲۲ ویرایش ۱۲

این کتاب در ۴ بخش اصلی به نام‌های روانپزشکی بالینی، درمان در طول زندگی، مسائل مرتبط با روانپزشکی و مشارکت‌ها از علوم و علوم اجتماعی در روانپزشکی نوشته شده است. فصل اول کتاب یعنی روانپزشکی بالینی دارای ۲۰ فصل اصلی است. فصول بخش اول کتاب روانپزشکی کاپلان و سادوک که به رایگان برای دانلود قرار داده شده عبارتند از:

  1. معاینه و تشخیص بیمار روانپزشکی
  2. اختلالات تکامل عصبی و سایر اختلالات دوران کودکی
  3. اختلالات عصبی‌شناختی
  4. اعتیاد و مصرف مواد مخدر
  5. طیف اسکیزوفرنی و اختلالات وابسته
  6. اختلالات دوقطبی
  7. اختلالات افسردگی
  8. اختلالات اضطرابی
  9. وسواس اجباری و سایر اختلالات وابسته
  10. اختلالات مرتبط با آسیب و استرس‌ها
  11. اختلالات تجزیه‌ای
  12. علائم سوماتیک و اختلالات وابسته
  13. اختلال در خوردن
  14. اختلال طردشدگی
  15. اختلالات خواب و بیداری
  16. ناهنجاری‌های جنسی در انسان
  17. شناخت جنسی و اختلالات وابسته
  18. اختلال کنترل تکانه‌ها و هدایتی
  19. اختلالات شخصیتی
  20. سایر مواردی که نیاز به بررسی و توجه بالینی دارند

در ادامه می توانید کتاب روان پزشکی کاپلان و سادوک ۲۰۲۲ ویرایش ۱۲ را بصورت کاملا رایگان دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: ولترز کلوور
  • عنوان فارسی: خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک، علوم رفتاری و روان پزشکی بالینی
  • عنوان انگلیسی: Kaplan and Sadock’s Synopsis of Psychiatry
  • شابک: 9781975145569
  • سال انتشار: 2022
  • ویرایش: 12
  • نویسنده / نویسندگان: Robert Boland, Marcia L. Verduin, Pedro Ruiz
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 3768
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: ۳۲ مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , روانپزشکی , کاپلان , سادوک ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب سم‌شناسی گلدفرانک ۲۰۱۹ ویرایش ۱۱ (Goldfrank’s Toxicologic Emergencies) با فرمت pdf (پی دی اف) و لینک مستقیم.

کتاب سم‌شناسی اضطراری یا اورژانس‌های سم‌شناسی گلدفرانک (توکسیکولوژی)، کتابی مرجع در زمینه سم‌شناسی است که در کنار سایر کتاب‌های این حوزه توانسته است جایگاه مناسبی را کسب کند. این کتاب از جمله کتاب‌هایی که توسط اساتید و رزیدنت‌های پزشکی قانونی و طب اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویرایش یازدهم، آخرین ویرایش کتاب گلدفرانک است که در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات مک گروهیل در ۲۱۰۱ صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب اورژانس‌های سم‌شناسی گلدفرانک

کتاب سم‌شناسی گلدفرانک، کتابی پیشرو در زمینه‌ سم‌شناسی است که وجود آن در هر اورژانس و کتابخانه‌ای ضروریست. این کتاب با بیانی شیوا و روان و در عین حال تخصصی و دقیق توانسته‌ است که گروه‌های مختلف پزشکی و داروسازی، اعم از دانشجویان، رزیدنت‌ها، اساتید طب اورژانس و سم‌شناسی و نیز داروسازان را به خود جذب کند.

این کتاب تمام جنبه‌های مدیریت بیماران مسموم و انواع سموم را بر اساس شواهد بالینی دقیق آموزش می‌دهد. هیچ‌ کتابی به اندازه کتاب گلدفرانک نتوانسته تنوع در مطالب مختلف را خود حفظ کند.

در ویرایش ۱۱ این کتاب که در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات مک‌گرو‌هیل به چاپ رسید و توسط فروشگاه‌های مختلفی در سطح جهان توزیع شد. در حال حاضر آخرین نسخه‌ی منتشر شده است، بخش‌‌های جدیدی جهت ارتقای توانمندی کادر درمان در گرفتن تصمیمات درمانی برای بیماران مسمومیت افزوده شده است.

سرفصل‌های کتاب

کتاب سم‌شناسی گلدفرانک ۲۰۱۹ ویرایش ۱۱ دارای چهار بخش اصلی به شرح زیر است:

  1. برخورد جامع با بیمار
  2. اصول پایه‌ای سم‌شناسی پزشکی
    1. مبانی بیوشیمی و مولکولی
    2. اصول پاتوفیزیولوژیک
    3. جمعیت‌های خاص
  3. اساس بالینی سم‌شناسی پزشکی
  4. سلامت جامعه

در ادامه می‌توانید کتاب سم‌شناسی گلدفرانک ۲۰۱۹ ویرایش ۱۱ را با فرمت پی دی اف و لینک مستقیم بصورت کاملاً رایگان دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: مک‌گروهیل
  • عنوان فارسی: اورژانس‌های سم‌شناسی گلدفرانک
  • عنوان انگلیسی: Goldfrank's toxicologic emergencies
  • شابک: 9781259859595
  • سال انتشار: 2019
  • ویرایش: 11
  • نویسنده / نویسندگان: Neal E. Flomenbaum
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 2101
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: ۹۵ مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , سم‌شناسی , گلدفرانک ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب ضروریات داخلی یا مبانی طب داخلی سیسیل ۲۰۲۲(Cecil Essentials of Medicine) ویرایش ۱۰ با لینک مستقیم و فرمت pdf (پی دی اف). کتاب مبانی طب داخلی سیسیل یکی از مطرح‌ترین کتاب‌های حوزه طب داخلی در علوم‌پزشکی است که توسط انتشارات الزویر (elsevier) منتشر شده و شامل مهم ترین مطالب کتاب پزشکی سیسیل گلدمن است. آخرین نسخه این کتاب در ۱۳۳۶ صفحه توسط Edward Wing گردآوری شده و ضروری ترین مطالب طب داخلی سیسیل گلدمن را شامل می‌شود که بطور رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب ضروریات داخلی سیسیل ۲۰۲۲

کتاب مبانی طب داخلی سیسیل ۲۰۲۲ ویرایش ۱۰ آخرین نسخه این کتاب می باشد که ضروری ترین مطالب طب داخلی را از کتاب سیسیل گلدمن جمع آوری کرده و در این کتاب گنجانده است. حجم این کتاب نسبت به کتاب اصلی بسیار کم است و همین موضوع خواندن آن را ساده‌تر کرده است.

سال‌هاست که مبانی طب داخلی سیسیل به عنوان یکی از رفرنس های آزمون پره انترنی و دستیاری تخصصی پزشکی توسط سازمان سنجش پزشکی معرفی شده است و این کتاب تکست پزشکی به عنوان رفرنس بسیاری از فصل های طب داخلی در کنار کتاب اصول طب داخلی هاریسون مورد استفاده قرار می گیرد.

بخشی از مقدمه کتاب

کتاب مبانی طب داخلی سیسیل ویرایش ۱۰ همچون ویراست‌های قبلی، جامع و در عین حال بسیار خلاصه است. این کتاب بطور دقیق و کامل به شرح بیماری‌های داخلی پرداخته و سعی کرده که در عین کامل بودن، خلاصه نیز باشد و دانشجویان پزشکی در هر سطحی می‌توانند از این کتاب به خوبی استفاده کنند.

سرفصل های کتاب مبانی طب داخلی سیسیل ۲۰۲۲ ویرایش ۱۰

این کتاب توسط انتشارات الزویر (elsevier) منتشر شده و شامل 19 فصل است که به مرور مهم ترین مطالب طب داخلی در کم‌ترین حجم می‌پردازد. عناوین فصول این کتاب عبارتند از:

  1. مقدمه و معرفی علم پزشکی
  2. بیماری‌های قلب و عروق
  3. بیماری‌های ریه و مراقبت های ویژه پزشکی
  4. مراقبت‌های قبل و بعد از عمل جراحی
  5. بیماری‌های کلیه
  6. بیماری‌های دستگاه گوارش
  7. بیماری‌های کبد و مجاری صفراوی
  8. بیماری‌های خون و هماتولوژی
  9. انکولوژی و سرطان
  10. غدد درون‌ریز و متابولیسم
  11. سلامت زنان
  12. سلامت مردان
  13. بیماری‌های استخوان و متابولیسم مواد معدنی
  14. بیماری‌های اسکلتی، عضلانی و بافت همبند
  15. بیماری‌های عفونی
  16. مغز و اعصاب (نورولوژی)
  17. طب سالمندان
  18. مراقبت‌های تسکینی
  19. مسمومیت با الکل و مواد مخدر

در ادامه می‌توانید کتاب ضروریات طب داخلی یا مبانی طب داخلی سیسیل ۲۰۲۲ ویرایش ۱۰ را با فرمت پی دی اف و لینک مستقیم بصورت کاملا رایگان دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: مبانی طب داخلی سیسیل
  • عنوان انگلیسی: Cecil Essentials of Medicine
  • شابک: 9780323722711
  • سال انتشار: 2022
  • ویرایش: 10
  • نویسنده / نویسندگان: Edward J. Wing, Fred J. Schiffman
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 1336
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: ۴۸ مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , ضروریات داخلی , مبانی , طب داخلی , سیسیل ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب طب اورژانس روزن ۲۰۱۹ ویرایش ۹ (Rosen’s Emergency Medicine) با فرمت pdf (پی دی اف) و لینک مستقیم.

کتاب طب اورژانس روزن، کتابی مرجع در زمینه طب اورژانس است که در کنار سایر کتاب‌های این حوزه نظیر کتاب طب اورژانس تینتینالی توانسته است جایگاه مناسبی را کسب کند. این کتاب از جمله کتاب‌هایی که توسط اساتید و رزیدنت‌های طب اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویرایش نهم، آخرین ویرایش کتاب روزن است که در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات الزویر در ۲۹۷۲ صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی دانشنامه طب اورژانس روزن

طب اورژانس یکی از رشته‌های بسیار مهم در تخصص پزشکی است که به مدیریت و درمان بیماران مراجعه کننده به اورژانس‌ها می‌پردازد. با توجه به گستردگی بسیار زیاد و حساسیت بالایی که این رشته دارد، استفاده از منابع بروز و معتبر برای پزشکان متخصص توصیه می‌شود.

دانشنامه طب اورژانس روزن که توسط انتشارات الزویر به چاپ رسیده، یکی از معتبرترین کتاب‌هایی است که با ارائه‌ی اطلاعات بروز و قابل اعتماد به آموزش و راهنمایی پزشکان در زمینه طب اورژانس پرداخته است.

از جمله ویژگی‌هایی که می‌توان برای این کتاب برشمرد عبارتند از:

  • اطلاعات را بطور واضح، دقیق، منسجم و بر اساس شواهد اثبات شده‌ی علمی ارائه می دهد.
  • استفاده‌ی گسترده از تصاویر با کیفیت جهت فهم بیشتر دانشجویان از وضعیت‌هایی که در اورژانس رخ می‌دهد.
  • ارائه‌ی توصیه‌های تشخیصی درمانی بر اساس معیار‌های بروز و مشخص.
  • بروزرسانی منظم اطلاعات با ارائه‌ی ویرایش‌های جدید.

سرفصل‌های کتاب

کتاب طب اورژانس روزن ۲۰۱۹ ویرایش ۹ دارای ۴ بخش اصلی به شرح زیر است:

  1. مفاهیم بالینی پایه‌ای
  2. تروما
  3. پزشکی و جراحی
  4. محیط و سم‌شناسی
  5. جمعیت‌های خاص
  6. خدمات طب اورژانس و آمادگی دربرابر فجایع

در ادامه می‌توانید کتاب طب اورژانس روزن ۲۰۱۹ ویرایش ۹ را با فرمت پی دی اف و لینک مستقیم بصورت کاملا رایگان دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: دانشنامه طب اورژانس روزن
  • عنوان انگلیسی: Rosen's Emergency Medicine Concepts and Clinical Practice
  • شابک: 9780323354790
  • سال انتشار: 2019
  • ویرایش: 9
  • نویسنده / نویسندگان: Ron M. Walls
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 2972
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: ۱۵۵ مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , طب اورژانس , روزن ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب دستنامه طب اورژانس تینتینالی ۲۰۲۰ ویرایش ۹ (Tintinalli’s Emergency Medicine) با فرمت pdf (پی دی اف) و لینک مستقیم.

کتاب دستنامه طب اورژانس تینتینالی، کتابی بسیار ارزشمند در حوزه طب اورژانس است که در کنار سایر کتاب‌های طب اورژانس نظیر روزن توانسته است جایگاه مناسبی را کسب کند. این کتاب از جمله کتاب‌های مرجع طب اورژانس می باشد که توسط متخصصین این رشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. آخرین ویرایش کتاب تینتینالی مربوط به سال ۲۰۲۰ بوده که توسط انتشارات مک‌گروهیل در ۲۱۵۹ صفحه چاپ شده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی دستنامه طب اورژانس تینتینالی

پزشکی علم بسیار حساسی است. در این میان تشخیص و درمان صحیح بیماران بدحال در ثانیه‌ها و دقایق، اهمیتی مضاعف دارد. کتاب ارزشمند طب اورژانس تينتينالی به عنوان یکی از اصلی ترین مراجع جهانی در رشته طب اورژانس مورد وفاق و اعتماد متخصصان این رشته در سراسر دنیاست.

دستنامه این کتاب نیز به جهت اختصار و از سویی جامعیت، در بخش های اورژانس مورد استفاده گسترده همکاران قرار می‌گیرد.

تغییرات آخرین نسخه کتاب

ویرایش ۹ام کتاب طب اورژانس تینتینالی در سال ۲۰۲۰ به چاپ رسید. در این ویراست از کتاب، در بعضی فصول تغییرات عمده ای رخ داد و مشخصا می توان گفت متن جدید پاسخگوی بهتری برای رفع نیازهای همکاران در بخش‌های اورژانس است.

آخرین نسخه کتاب مشمول تغییرات بسیاری در بخش‌های رادیولوژی،‌ مسمومیت‌‌ و اطفال شده است. همچنین نسخه آنلاینی نیز در پایگاه دانش طب اورژانس انتشارات مک‌گروهیل قرار گرفته است که می‌تواند مورد استفاده همکاران مشغول در اورژانس قرار گیرد.

سرفصل‌های کتاب طب اورژانس تینتینالی

دستنامه طب اورژانس تینتینالی ۲۰۲۰ ویرایش ۹ در ۲۶ فصل اصلی نوشته شده است. از جمله مهم‌ترین فصول این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مراقبت‌های پیش‌بیمارستانی
  2. مدیریت بحران
  3. احیا
  4. اقدامات لازم جهت احیا
  5. فرآیند‌های بیهوشی و بی‌حسی
  6. مدیریت جراحت
  7. بیماری‌های قلبی عروقی
  8. اختلالات ریوی
  9. اختلالات گوارشی
  10. اختلالات کلیوی و ادراری تناسلی
  11. زنان و مامایی
  12. بیماری‌های کودکان
  13. بیماری‌های عفونی
  14. مغز و اعصاب
  15. مسمومیت‌ها
  16. آسیب‌های محیطی
  17. اختلالات غدد درون‌ریز
  18. اختلالات خون و سرطان
  19. بیماری‌های گوش و حلق و بینی و دهان
  20. بیماری‌های پوست
  21. تروما
  22. ارتوپدی
  23. اختلالات اسکلتی عضلانی
  24. اختلالات روانی
  25. سوءاستفاده جنسی
  26. موقعیت‌های خاص

در ادامه می‌توانید کتاب دستنامه طب اورژانس ۲۰۲۰ ویرایش ۹ را به رایگان و با فرمت پی دی اف (PDF) دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: مک‌گروهیل
  • عنوان فارسی: دستنامه طب اورژانس تینتینالی
  • عنوان انگلیسی: Tintinalli’s Emergency Medicine A Comprehensive Study Guide
  • شابک: 9781260019940
  • سال انتشار: 2020
  • ویرایش: 9
  • نویسنده / نویسندگان: Judith E. Tintinalli
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 2159
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: ۲۴۰ مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , دستنامه طب اورژانس , تینتینالی ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دانلود رایگان کتاب اصول و تمرین بیماری‌های عفونی مندل داگلاس و بنت ۲۰۲۰ ویرایش ۹ (Mandell, Douglas and Bennett’s Principles and Practice of Infectious Diseases) با فرمت pdf (پی دی اف) و لینک مستقیم.

کتاب عفونی مندل در کنار کتاب عفونی هاریسون یکی از ارزشمندترین کتب رشته‌ی بیماری‌های عفونی محسوب می‌شود. این کتاب از جمله رفرنس‌های اصلی رشته‌ی بیماری‌های عفونی می‌باشد که توسط رزیدنت‌ها و متخصصین این رشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. آخرین ویرایش کتاب بیماری‌های عفونی مندل مربوط به سال ۲۰۲۰ بوده که توسط انتشارات الزویر در ۴۸۹۵ صفحه به چاپ رسیده است و با فرمت پی دی اف و به رایگان برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته است.

معرفی کتاب اصول بیماری‌های عفونی مندل

کتاب اصول و تمرین بیماری‌های عفونی مندل، داگلاس و بنت یکی از ارزشمندترین کتاب‌های رشته‌ی عفونی می‌باشد که متأسفانه ترجمه فارسی مدون و مناسبی از آن در ایران وجود ندارد.

ویرایش نهم کتاب بیماری‌های عفونی مندل در سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات الزویر به چاپ رسید و آخرین ویرایش از این کتاب می‌باشد. در این ویرایش از کتاب به بررسی انواع بیماری‌های عفونی و آخرین درمان‌هایی که برای آن‌ها وجود دارد پرداخته شده است.

در این نسخه از کتاب به بعضی از بیماری‌های عفونی نظیر زیکا (Zika)، ابولا (Ebola)، هپاتیت E و… که اطلاعات اندکی از آن‌ها در ویراست‌های قبلی کتاب موجود بود بیشتر پرداخته شده و آخرین درمان‌ها و روش‌های تشخیصی مربوط به آن‌ها آورده شده است. همچنین دارو‌ها و درمان‌های جدیدی برای بیماری‌های HIV، هپاتیت C، سل، استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) ‌و کلستریدیوم دیفیسیل معرفی شده است.

این کتاب در کنار کتاب اصول طب داخلی هاریسون به عنوان رفرنس‌ اصلی رشته‌ی ‌عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو کتاب به رایگان در سایت اکسترن برای دانلود قرار داده شده‌اند.

مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب عفونی مندل

از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب اصول و تمرین بیماری‌های عفونی مندل، داگلاس و بنت ۲۰۲۰ ویرایش ۹ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری‌زایی میکروب‌ها
  • مکانیسم‌های دفاعی بدن
  • اپیدمیولوژی بیماری‌‌های عفونی
  • میکروب‌شناسی بالینی
  • درمان‌های ضد میکروبی و آنتی‌بیوتیک‌ها
  • سندرم‌های بالینی بیماری‌های عفونی
  • تب
  • عفونت‌ ریه و برونش‌ها
  • عفونت مجرای ادراری
  • سپسیس و شوک سپتیک
  • عفونت‌های داخل شکمی
  • عفونت‌های قلبی عروقی
  • عفونت‌های دستگاه عصبی مرکزی
  • عفونت پوست و بافت نرم
  • مسمومیت غذایی و عفونت‌های گوارشی
  • عفونت استخوان‌ها و مفاصل
  • بیماری‌های تناسلی و عفونت‌های منتقل‌شونده از راه جنسی
  • عفونت چشم
  • هپاتیت‌ها
  • سندرم‌های نقص سیستم ایمنی بدن
  • بیماری‌های عفونی و علت‌شناسی آن‌ها
  • عفونت‌های قارچی
  • عفونت‌های انگلی
  • عفونت در مسافران
  • عفونت‌های مشترک بین انسان و حیوان

در ادامه می‌توانید کتاب اصول و تمرین بیماری‌های عفونی مندل داگلاس و بنت ۲۰۲۰ ویرایش ۹ را به رایگان و با فرمت پی دی اف (PDF) دانلود کنید.

اطلاعات و دانلود کتاب

  • ناشر: الزویر
  • عنوان فارسی: اصول و تمرین بیماری‌های عفونی مندل، داگلاس و بنت
  • عنوان انگلیسی: Mandell, Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases
  • شابک: 9780323482554
  • سال انتشار: 2020
  • ویرایش: 9
  • نویسنده / نویسندگان: john E. Bennett, Raphael Dolin, Martin J. Blaser
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد صفحات: 4895
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 310 مگابایت

دریافت کتاب



:: برچسب‌ها: دانلود , رایگان , کتاب , اصول , و تمرین , بیماری‌های عفونی , مندل داگلاس , بنت ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()