نوشته شده توسط : پزشک و درمان

همه چیز درباره کبد چرب ، درمان بیماری کبد چرب

کبد چرب نام بیماری است که به عنوان «استئاتوز کبدی» (Hepatic Steatosis) نیز شناخته می‌شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که چربی  به میزان زیاد در کبد انباشته می‌شود. داشتن مقادیر کمی چربی در کبد طبیعی است، اما چربی خیلی زیاد می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد. کبد دومین عضو بزرگ بدن انسان است. این اندام به هضم مواد غذایی و داروها می‌پردازد و در جذب و ذخیره مواد مورد نیاز بدن نقش مهمی دارد. چربی زیاد در کبد می‌تواند باعث التهاب کبد شده و به آن آسیب برساند. این آسیب گاهی اثراتی به جای می‌گذارد که در نهایت باعث می‌شود کبد عملکرد خود را به خوبی انجام ندهد.

کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در قرن 21 است. این بیماری در اثر رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت كبد ایجاد می‌شود. وجود چربی باعث اختلال در عملکرد طبیعی کبد شده که در نهایت با نارسایی کبد خاتمه می‌یابد.
آموزش علوم تجربی – پایه هفتم

کبد چرب هنگامی به وجود می‌آید که بدن چربی زیادی تولید کند یا چربی را به اندازه کافی متابولیزه نکند. این چربی اضافی در سلول‌های کبدی، تجمع یافته و در این حالت است که فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود.
وضعیت سلول‌ها در کبد چرب و سالم
شکل ۱: وضعیت سلول‌ها در کبد چرب و سالم

در حالت عادی در حدود 5 تا 10 درصد از وزن بافت کبدی را چربی تشکیل می‌دهد. بنابراین زمانی که کبد فردی بیش از 10 درصد چربی داشته باشد در معرض ابتلا به کبد چرب و عوارض آن قرار می‌گیرد. هنگامی که کبد چرب در شخصی که به صورت مکرر الکل مصرف می‌کند، ظاهر شود، بیماری او، کبد چرب الکلی (AFLD) یا «Alcoholic Fatty Liver Disease» نام دارد و همچنین این بیماری در افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند به عنوان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا «Non-Alcoholic Fatty Liver Disease» شناخته می‌شود. طبق گفته محققان در «مجله جهانی معده» (World Journal of Gastroenterology)  بیست و پنج تا سی درصد از مبتلایان به کبد چرب در مردم ایالات متحده امریکا و اروپا از نوع NAFLD هستند.
علائم کبد چرب

در بسیاری از موارد‌، علائم کبد چرب قابل توجه و مشخص نیست، به خصوص زمانی که کبد چرب از نوع غیر الکلی باشد. به همین دلیل به آن «بیماری خاموش کبد» می‌گویند. هنگامی که این نوع از کبد چرب در فرد شناسایی و درمان نشود، فرد با پیشرفت بیماری، دچار استئاتو هپاتیت غیر الکلی شده و بیماری در نهایت با سیروز کبدی و سرطان کبد خاتمه می‌یابد.
آموزش ایمونولوژی Immunology

گاهی مبتلایان به کبد چرب ممکن است، علائمی نظیر احساس خستگی و یا احساس ناراحتی و درد در سمت راست بالای شکم داشته باشند. برخی از بیماران نیز عوارضی از جمله زخم کبد را نشان می‌دهند. جای زخم کبد به عنوان فیبروز کبد شناخته شده است. اگر فیبروز کبدی گسترش یابد و درمان نشود، به آن سیروز کبدی می‌گویند. سیروز کبدی ممکن است علائمی مانند:

    از دست دادن اشتها
    کاهش وزن
    ضعف
    خستگی
    خون دماغ
    خارش پوست
    زردی چشم و پوست
    ایجاد خوشه‌های شبیه به رگ‌های خونی زیر پوست
    درد شکم
    تورم شکم
    تورم پاها
    بزرگ شدن پستان در مردان
    گیجی

سیروز به صورت بالقوه یک بیماری بسیار خطرناک است. زیرا در صورت عدم کنترل و درمان، فرد را به سمت سرطان سوق می‌دهد. با توجه به این که درمان و دارویی قطعی برای این بیماری وجود ندارد، در نتیجه فرد را در خطر مرگ قرار می‌دهد.
دلایل کبد چرب

عوامل متعددی باعث بروز این بیماری در بدن فرد می‌شوند. یکی از دلایل مهم و شایع آن سبک زندگی رایج در جوامع امروزی است. این بیماری معمولا در میانسالان شیوع بیشتری دارد ولی با توجه به شیوه کنونی زندگی، کبد چرب در جوانان و حتی کودکان نیز مشاهده می‌شود.
آموزش هیستولوژی و پاتولوژی پایه – آناتومی بدن
فیلم آموزش هیستولوژی و پاتولوژی پایه – آناتومی بدن در فرادرس
کلیک کنید

كم‌تحركی و داشتن حداقل فعالیت‌های فیزیكی، افزایش وزن و استفاده از رژیم‌های غذایی پركالری، مصرف کم فیبر و سبزیجات و افزایش مصرف غذاهای آماده و انواع سس‌ها از عوامل مهم در شیوع بیماری کبد چرب در جوامع امروزی است.
دلایل ابتلا به کبد چرب

مطالعات انجام شده در مورد افراد در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب نشان می‌دهد که این بیماری در افراد چاق بیشتر اتفاق می‌افتد و در واقع ارتباط مستقیمی بین اضافه وزن و احتمال ابتلا به کبد چرب وجود دارد. با گسترش زندگی ماشینی و افزایش مصرف فست فودها و کاهش فعالیت‌های فیزیکی، چاقی در جوامع مختلف گریبان‌گیر درصد بالایی از افراد جامعه است و به تبع آن درصد افراد مبتلا به بیماری کبد چرب نیز روز به روز افزایش می‌یابد. افرادی که به بیماری‌های متابولیسمی نظیر دیابت مبتلا هستند و یا چربی و فشارخون بالا دارند، جز گروه افراد در خطر ابتلا به کبد چرب قرار می‌گیرند.

علاوه بر موارد فوق یکی از مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری در جهان، مصرف مشروبات الکلی است. مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث بروز نوعی از کبد چرب به نام کبد چرب الکلی یا AFLD می‌شود.

همانطور که در بالا اشاره شد، عوامل ابتلا به این بیماری را می‌توان در قالب نکات زیر دسته بندی کرد:

    چاقی به خصوص در افراد دارای چربی شکمی
    عدم فعالیت‌های فیزیکی منظم (کم تحرکی)
    قند خون بالا (مصرف مواد غذایی دارای کربوهیدارت بالا و فیبر کم)
    مقاومت به انسولین (مبتلایان به دیابت)
    مقادیر زیاد چربی به ویژه تری‌گلیسیرید در خون
    فشار خون بالا

علاوه و بر دلایل فوق این بیماری گاهی دلایل دیگری نیز دارد که کمتر شایع است. این دلایل عبارتند از:

    بارداری
    کاهش سریع وزن
    برخی از انواع عفونت‌ها، مانند هپاتیت C
    عوارض جانبی مصرف برخی از داروها
    قرار گرفتن در معرض سموم خاص
    برخی از عوامل ژنتیکی و بیان ژن‌های خاص در بدن

تشخیص کبد چرب

از آنجایی که این بیماری علائم بالینی آشکاری ندارد، ممکن است مدت‌ها ناشناخته باقی بماند و زمانی که فرد برای انجام معاینات یا چکاپ و آزمایش خون به پزشک مراجعه می‌کند با بررسی آنزیم‌های کبدی پزشک به وجود کبد چرب و اختلال و نارسایی کبد مشکوک شود. در این حالت، پزشک با انجام آزمون‌هایی نظیر سونوگرافی و ام آر آی و همچنین اسکن‌هایی نظیر فیبرواسکن از وجود این بیماری اطمینان حاصل می‌کند. اما بهترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص کبد چرب نمونه و تکه برداری از بافت کبد است که به وسیله آن می‌توان با اطمینان صددرصد تشخیص داد که فرد به این بیماری مبتلا هست یا خیر.
آموزش مقدماتی فیزیولوژی Physiology
فیلم آموزش مقدماتی فیزیولوژی Physiology در فرادرس
کلیک کنید

اولین اقدام پزشک در مواجه با فرد مشکوک به بیماری کبد چرب بررسی زمینه پزشکی بیمار است. برای این کار پزشک موارد زیر را مورد بررسی قرار می‌دهد:

    بررسی سابقه پزشکی خانواده بیمار
    مصرف الکل و سبک زندگی فرد
    بررسی شرایط پزشکی
    بررسی هر گونه درمان یا مصرف دارو
    آخرین تغییرات در سلامتی فرد

تست‌های فیزیکی

پزشک برای بررسی فیزیکی التهاب کبد، حفره شکمی فرد بیمار را لمس کرده و فشار می‌دهد. در این حالت می‌تواند وجود التهاب و تورم را احساس کند. اما برخی مواقع ممکن است بیمار مبتلا به کبد چرب، افزایش حجم و تورمی در کبد نداشته باشد که در این صورت پزشک قادر به تشخیص بیماری از طریق بررسی فیزیکی نخواهد بود.
آزمایش‌های خونی

در بسیاری از موارد، تشخیص بیماری از طریق آزمایش‌های خونی انجام می‌شود، در این حالت با بررسی آنزیم‌های کبدی می‌توان به عملکرد دقیق کبد پی برد. در صورت افزایش غیرعادی آنزیم‌های کبدی تشخیص بیماری قابل انجام است.

به عنوان مثال، پزشک ممکن است انجام آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) را برای بررسی آنزیم‌های کبدی توصیه کند. به طور کلی، در صورت وجود هر گونه علائم اختلال در کبد، بررسی این آنزیم‌ها صورت می‌گیرد، البته در بیشتر موارد این آنزیم‌ها طی هر آزمایش روتین خون نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آنزیم‌های کبدی در صورت سلامت کبد، درون سلول‌های آن قرار دارد و زمانی که بافت کبد دچار التهاب شود، این آنزیم‌ها را به خون وارد می‌کنند. بنابراین در آزمایش‌های خونی رها شدن و افزایش این آنزیم‌ها در خون قابل مشاهده بوده و نشان دهنده التهاب کبدی است.

در صورتی که میزان بالای آنزیم‌های کبدی در نتایج آزمایش خون مشاهده شود، می‌توان گفت که کبد فرد دچار التهاب شده است، اما بیماری کبد چرب تنها یکی از دلایل التهابات کبدی است و ممکن است بیماری‌های دیگری باعث افزایش آنزیم‌های کبد باشند. در صورت مثبت بودن التهاب کبد، پزشک احتمالاً آزمایش‌های بیشتری را برای شناسایی علت التهاب انجام می‌دهد.
 تصویربرداری‌های پزشکی

پزشک ممکن است از یک یا چند آزمایش تصویربرداری زیر برای بررسی چربی اضافی یا سایر مشکلات کبدی استفاده کند:

     سونوگرافی (اولتراسونیک) (UltraSounds): در این روش از امواج صوت با فرکانس بالا برای تهیه تصویر و فیلم از حفره بدنی استفاده می‌شود.
    سی تی اسکن (Computed Tomography): در این روش از اشعه‌های ایکس اختصاصی استفاده می‌کنند و تصاویری از مقطع عرضی حفره بدنی به دست می‌آید.
    اسکن ام آر آی (Magnetic Resonance Imaging): روشی غیر تهاجمی مانند سایر روش‌های ذکر شده در بالا است که از مگنت‌ها (ذرات مغناطیسی) و امواج برای تهیه تصویر از درون بدن کاربرد دارد.


امروزه پزشکان از روش جدیدی برای شناسایی و تصویربرداری استفاده می‌کنند. این تکنیک تحت عنوان پرتاب امواج با فرکانس پایین (VCTE) یا فیبرواسکن است که برای بررسی التهابات کبد به کار می‌رود. در این تست از امواج صوتی با فرکانس پایین برای اندازه گیری میزان سختی کبد استفاده می‌شود. میزان سختی کبد تعیین کننده فیبروز یا وجود زخم در کبد است. همچنین با استفاده از این تکنیک می‌توان جای زخم در کبد را بررسی کرد. فیبرواسکن بسیار مشابه سونوگرافی بوده و الزامات این روش نیز مانند سونوگرافی است.
دستگاه فیبرواسکن

بیوپسی یا تکه برداری از کبد

«بیوپسی» (Biopsy) کبد بهترین راه برای تعیین شدت بیماری کبد شناخته شده است. در طی بیوپسی، پزشک سوزنی را در کبد وارد کرده و یک قطعه از بافت آن را برای معاینه خارج می‌کند. در این روش از بی‌حس کننده‌های موضعی برای کاهش درد استفاده می‌شود. این روش برخلاف تکنیک‌های تصویربرداری روشی تهاجمی محسوب می‌شود. این آزمایش می‌تواند در تعیین وجود بیماری کبد چرب و همچنین زخم یا فیبروز کبدی به پزشک بسیار کمک کند.
نتایج بیوپسی در مراحل مختلف کبد چرب
شکل ۵: نتایج بیوپسی در مراحل مختلف کبد چرب
درمان کبد چرب

در حال حاضر هیچ معالجه دارویی برای درمان بیماری کبد چرب به طور قطعی مورد تایید قرار نگرفته است. محققان در سراسر جهان همچنان در حال یافتن درمان دارویی برای این بیماری شایع هستند.
آموزش فیزیولوژی دستگاه گوارش

در بسیاری از موارد، تغییر در شیوه زندگی می‌تواند به معالجه بیماری کبد چرب کمک کند. به همین دلیل پزشکان به بیماران مبتلا به کبد چرب می‌توانند توصیه‌هایی در جهت بهبود و اصلاح شیوه زندگی ارائه دهند:

    محدود کردن یا جلوگیری از مصرف الکل
    اقدامات لازم برای کاهش وزن
    اصلاح و تغییر رژیم غذایی
    انجام فعالیت‌های فیزیکی روزانه

در صورتی که بیمار در مراحل اولیه بیماری نتواند روند پیشرفت بیماری را کنترل کند و کبد چرب به سمت سیروز کبدی پیش رود، پزشک باید موارد درمانی دیگری را مد نظر قرار دهد:

    تغییر سبک زندگی
    مصرف داروهای خاص
    انجام عمل جراحی

سیروز کبدی مرحله خطرناکی از بیماری است که می تواند منجر به نارسایی کبد شود. در صورت بروز نارسایی کبد، ممکن است بیمار مجبور شود عمل پیوند کبد انجام دهد.

اولین راه برای این گونه درمان‌های بیماری کبد چرب تغییر سبک زندگی است. با توجه به نوع شیوه زندگی و شرایط آن موارد زیر باید در زندگی فرد بیمار به تدریج اتفاق بیفتد:

    کاهش وزن
    اجتناب از مصرف الکل
    افزایش مصرف مواد غذایی با کالری کم، چربی اشباع کم و چربی ترانس پایین
    ۳۰ دقیقه ورزش روزانه در اکثر روزهای هفته

بر طبق مطالعات انجام شده در مراکز پزشکی بالینی معتبر، مصرف مکمل‌های ویتامین E می‌تواند در کاهش عوارض و حتی درمان بیماری کبد چرب موثر باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است. برخی از شواهد حاکی از وجود خطرات سلامتی در صورت مصرف زیاد ویتامین‌ E است. بنابراین، بیماران مبتلا به کبد چرب در صورت مصرف هرگونه مکمل دارویی باید با پزشک خود مشورت کنند چرا که ممکن است این مکمل‌ها باعث التهاب بیشتر در کبد شده یا با داروهای مصرفی بیمار تداخل ایجاد کنند.
رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب

پزشکان برای بیماران مبتلا به کبد چرب معمولا رژیم غذایی خاصی را توصیه می‌کنند که کمترین خطر را برای بیمار داشته و تا جای ممکن از روند پیشرفت بیماری جلوگیری کند.
آموزش تغذیه درمانی

این رژیم و توصیه‌های غذایی ممکن است مشابه توصیه‌های زیر باشد:

    مصرف غذاهای سرشار از سبزیجات، حبوبات و غلات کامل
    عدم مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده نظیر شیرینی، برنج سفید، نان سفید و سایر محصولات فرآوری شده از دانه‌های تصفیه شده
    کاهش مصرف چربی‌های حیوانی مانند چربی‌های موجود در گوشت قرمز
    کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس که در مواد غذایی آماده به وفور یافت می‌شوند
    خودداری از مصرف الکل

در برخی موارد پزشک ممکن است، برای کاهش کالری رژیم غذایی بیمار، او را به کاهش وزن تشویق کند.
مواد غذایی مضر برای کبد چرب
شکل ۶: مواد غذایی مضر برای بیماران مبتلا به کبد چرب
انواع بیماری کبد چرب

همان‌طور که در بالا اشاره شد کبد چرب به دو صورت بر حسب سبک زندگی افراد در بدن بیماران اتفاق می‌افتد: کبد چرب غیر الکلی و کبد چرب الکلی

هر کدام از این نوع کبد چرب ممکن است به حالت‌های متفاوتی در بدن بیماران بر حسب شرایط و شیوه زندگی بروز کند.

    کبد چرب غیر الکلی:  این نوع از بیماری به حالت‌های کبد چرب غیر الکلی ساده، استئاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و کبد چرب حاد حاملگی (AFLP) یا (Acute Fatty Liver of Pregnancy) مشاهده می‌شود.
    کبد چرب الکلی: بیماری کبد چرب الکلی شامل نوع ساده و استئاتو هپاتیت الکلی (ASH) یا (Alcoholic Steato Hepatitis) است.

بیماری کبد چرب غیر الکلی

بیماری کبد چرب غیر‌ الکلی هنگامی بروز می‌کند که چربی در کبد افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند، زیاد می‌شود. اگر التهاب یا عوارض دیگری همراه با ازدیاد چربی در کبد وجود نداشته باشد، این بیماری به عنوان کبد چرب غیر الکلی ساده شناخته می‌شود.
روند پیشرفت بیماری کبد چرب غیرالکلی
شکل ۷: روند پیشرفت بیماری کبد چرب غیرالکلی
استئاتو هپاتیت غیرالکلی

استئاتوهپاتیت غیرالکلی نوعی از بیماری کبد چرب غیر الکلی یا NASH است. هنگامی رخ می‌دهد که ایجاد چربی اضافی در کبد با التهاب کبد همراه باشد. در صورت عدم درمان، NASH می‌تواند باعث ایجاد زخم در کبد شود. در صورت پیشرفت این بیماری می‌تواند به نارسایی کبد و سیروز کبدی تبدیل شود.
کبد چرب حاد بارداری

کبد چرب حاد بارداری یا AFLP یک عارضه نادر اما خطرناک در دوران بارداری محسوب می‌شود که علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. این نوع از کبد چرب، معمولاً در سه ماهه سوم بارداری ظاهر می‌شود. در صورت عدم درمان، خطرات جدی برای سلامتی مادر و جنین در حال رشد، به همراه دارد. اگر مادر در طول بارداری به AFLP  مبتلا شود، پزشک سعی می‌کند تا در زودترین زمان ممکن زایمان را انجام دهد تا خطرات این بیماری را برای جنین و مادر به حداقل برساند. ممکن است لازم باشد، چندین روز بعد از زایمان مراقبت‌های ویژه برای کودک و مادر انجام شود و هر دو تحت نظر پزشک قرار گیرند. سلامت کبد به احتمال زیاد طی چند هفته پس از زایمان به حالت عادی باز می‌گردد.
بیماری کبد چرب الکلی

نوشیدن زیاد الکل به کبد آسیب می‌رساند. وقتی کبد آسیب ببیند نمی‌تواند چربی‌ها را به درستی تجزیه کند. این امر منجر به ایجاد چربی در کبد می‌شود که به آن کبد چرب الکلی می‌گویند. بیماری کبد چرب الکلی ساده اولین مرحله از بیماری کبد مرتبط با الکل است. اگر التهاب یا عوارض دیگری همراه با ایجاد چربی وجود نداشته باشد، این بیماری به همان عنوان کبد چرب الکلی ساده شناخته می‌شود.
استئاتو هپاتیت الکلی

استئاتو هپاتیت الکلی یا ASH نوعی کبد چرب الکلی است. این نوع از کبد چرب الکلی زمانی اتفاق می‌افتد که ایجاد چربی اضافی در کبد با التهاب آن همراه باشد. این بیماری همچنین به هپاتیت الکلی نیز معروف است. اگر این بیماری به درستی درمان نشود، ASH می‌تواند زخم و فیبروز در کبد ایجاد کند. زخم شدید در کبد سیروز نام دارد که در صورت پیشرفت منجر به نارسایی کبد می‌شود. برای درمان کبد چرب الکلی، اولین مرحله اجتناب از مصرف الکل است.
عوامل خطر

نوشیدن مقادیر زیاد الکل، فرد را در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار می‌دهد. همچنین عوامل دیگری می‌تواند خطر ابتلا را در فرد افزایش دهند نظیر:

    چاقی
    مقاومت به انسولین
    دیابت نوع ۲
    سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
    بارداری
    سابقه عفونت‌های خاص
    مصرف داروهای خاصی مانند متوترکسات (Trexall) ، تاموکسیفن (Nolvadex) ، آمیودورون (Pacerone) و اسید والپروئیک (Depakote)
    کلسترول بالای خون
    تری‌گلیسرید بالای خون
    قند خون بالا
    سندرم‌های متابولیکی
    سابقه خانوادگی ابتلا به کبد چرب

مراحل کبد چرب

به طور کلی کبد چرب می‌تواند طی چهار مرحله یا گرید پیشرفت کند:

    گرید یک یا کبد چرب ساده (Simple fatty liver): چربی اضافی در کبد وجود دارد.
    گرید دو یا استئاتو هپاتیت (Steatohepatitis): علاوه بر چربی اضافی، در کبد التهاب نیز به وجود می‌آید.
    گرید سه یا فیبروز (Fibrosis): فیبروز و التهاب در کبد باعث ایجاد جای زخم می‌شود.
    گرید چهار یا سیروز (Cirrhosis): سیروز کبدی ایجاد می‌شود.

سیروز یک وضعیت بسیار خطرناک و تهدید کننده جان بیمار است که می‌تواند باعث نارسایی کبد شود. این مرحله ممکن است غیر‌قابل برگشت باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که در وهله اول، از بروز آن جلوگیری شود.



:: برچسب‌ها: کبد , چرب , کبد چرب , بیماری ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مشکلات و بیماری‌های پوستی

پوست به عنوان اولین لایه سلولی بدن که در ارتباط با محیط بیرون قرار دارد، ممکن است دچار آسیب‌ها و بیماری‌های فراوانی شود. در ادامه به برخی از این مشکلات و بیماری‌های پوستی اشاره می‌شود:
آموزش هیستولوژی و پاتولوژی پایه – آناتومی بدن
فیلم آموزش هیستولوژی و پاتولوژی پایه – آناتومی بدن
کلیک کنید

    بثورات یا راش (ضایعه پوستی): تقریباً هر تغییری در ظاهر پوست می‌تواند بثورات خوانده شود. بیشتر بثورات ناشی از سوزش ساده پوست است. دیگر انواع راش‌ها ممکن است ناشی از برخی بیماری‌های پوستی باشد.
    درماتیت (Dermatitis): درماتیت یک اصطلاح کلی برای التهاب پوست است. درماتیت آتوپیک (نوعی اگزما) شایع‌ترین نوع آن است.
    اگزما (Eczema): این مشکل نوعی التهاب پوستی (درماتیت) است که باعث تورم و خارش در پوست می‌شود. بیشتر اوقات اگزما به دلیل وجود سیستم ایمنی بیش فعال در افراد به وجود می‌آيد.

اگزما
تصویر ۸: اگزما یکی از مشکلات پوستی کودکان است که در فصل زمستان شیوع بیشتری دارد.

    پسوریازیس (Psoriasis): یک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند باعث ایجاد انواع راش‌های پوستی شود. ایجاد پلاک‌های نقره‌ای و پوسته پوسته شدن از رایج‌ترین علائم این بیماری است.
    شوره سر (Dandruff): یک بیماری پوستی مربوط به پوست سر است که در اثر درماتیت سبورئیک، پسوریازیس یا اگزما ایجاد شود.
    آکنه (Acne): شایع‌ترین حالت مشکلات پوستی آکنه است، بیش از 85٪ از افراد، در دوره‌هایی از زندگی خود دچار این عارضه می‌شوند. دلیل ایجاد آکنه‌های پوستی به درستی مشخص نیست اما برخی از این آکنه‌ها ممکن است در اثر استرس‌های محیطی و تغییرات هورمونی در پوست ایجاد شوند.
    سلولیتیس (Cellulitis): التهاب درم و بافت‌های زیر جلدی، به دلیل عفونت‌های باکتریایی سلولیتیس‌ها را ایجاد می‌کنند. راش‌های پوستی قرمز، گرم و اغلب دردناک از علائم این بیماری است.

سلولیتیس


    ملانوما (Melanoma): خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست ملانوما است. این نوع سرطان در اثر آسیب‌های ناشی از قرارگیری بیش از حد در معرض نور آفتاب و برخی عوامل دیگر ایجاد می‌شود. ملانوما با بیوپسی‌های پوستی قابل تشخیص است.
    سرطان سلول بازال (Basal cell carcinoma): این بیماری شایع‌ترین نوع سرطان پوست به شمار می‌آيد. کارسینوم سلول بازال از سرطان ملانوما کم خطرتر است، زیرا در این نوع سرطان رشد سلول‌ها کندتر و گسترش آن به آرامی صورت می‌گیرد.
    کراتوز سبوره (Seborrheic keratosis): رشد خوش خیم و اغلب همراه با خارش کراتینوسیت‌ها است که به این بیماری لکه‌های پیری نیز می‌گویند زیرا با افزایش سن در بدن ایجاد می‌شود.
    کراتوز اکتینیک (Actinic keratosis): برجستگی و لکه‌های پوستی یا پوسته پوسته شدنی که در اثر قرارگیری در معرض آفتاب برای روی پوست شکل می‌گیرد را کراتوز اکتینیک می‌گویند. کراتوزهای اکتینیک گاهی اوقات ممکن است منجر به ایجاد سرطان‌های پوستی در فرد شود.
    سرطان سلول سنگفرشی (Squamous cell carcinoma): نوع متداول سرطان پوست، سرطان سلول سنگفرشی است که اغلب با زخم بهبود نیافته یا رشد غیرطبیعی سلول‌های پوستی شروع می‌شود. احتمال بروز این بیماری معمولاً در مناطقی که بیشتر در معرض آفتاب هستند، افزایش می‌یابد.
    تبخال (Herpes): ویروس‌های ایجاد کننده تبخال (HSV-1) و (HSV-2) نام دارند که می‌توانند باعث ایجاد تاول‌های دوره‌ای یا سوزش پوستی در اطراف لب یا ناحیه تولید مثلی شوند.
    کهیر (Hives): کهیرها شامل تکه‌های برجسته، قرمز و همراه با خارشی هستند که بر روی پوست که به صورت ناگهانی پدید می‌آیند. کهیر معمولاً ناشی از یک واکنش آلرژیک است.
    اگزانتم ویروسی (Viral Exantham): بسیاری از عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث ایجاد التهابات قرمز در مناطق وسیعی از پوست شوند. این بیماری به ویژه در کودکان شایع است.
    زونا (Shingles) یا (تبخال زوستر): زونا بیماری پوستی است که در اثر عفونت با ویروس آبله مرغان در بدن ایجاد می‌شود. این بیماری التهاب دردناکی است  و اغلب در یک طرف بدن بروز می‌کند. واکسن جدید زونا می‌تواند از بروز این بیماری در بیشتر افراد جلوگیری کند.
    بیماری گال یا اسکابیز (Scabies): بیماری گال یک بیماری التهاب پوستی همراه با خارش است که به دلیل گزش حشراتی به نام «سارکوپتس اسکابیه» (Sarcoptes Scabiei) در پوست ایجاد می‌شود. این بیماری بشدت مسری است و به سادگی با تماس به وسایل فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود.

آزمایش‌های پوستی برای تشخیص بیماری‌ها

پزشکان برای تشخیص انواع بیماری‌های پوستی می‌توانند از تست‌ها و آزمایش‌هایی استفاده کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

    بیوپسی پوست (Skin biopsy): در این آزمایش یک قطعه از پوست برداشته شده و تحت بررسی‌های میکروسکوپی و آسیب‌شناسی قرار می‌گیرد تا وضعیت پوستی بیمار مشخص شود.
    آزمایش پوست (آزمایش آلرژی): در این تست که برای تشخیص نوع ماده آلرژی‌زا بر روی پوست انجام می‌شود، از عصاره مواد معمول آلرژن (مانند گرده‌ها) روی پوست استفاده می‌شود و هر گونه واکنش آلرژیک پوستی ناشی از آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تست آلرژی

درمان‌های پوستی

    کورتیکواستروئیدها یا استروئیدها (Corticosteroids): داروهایی که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند، ممکن است درماتیت‌های پوستی را بهبود بخشند. استروئیدهای موضعی اغلب برای این گونه مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    آنتی‌بیوتیک‌ها (Antibiotics): آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی هستند که می‌توانند باکتری‌های ایجاد کننده سلولیتیس و سایر عفونت‌های پوستی را از بین ببرند.
    داروهای ضدویروسی (Antiviral): این گونه داروها می‌توانند فعالیت ویروس تبخال را کاهش داده و علائم بیماری نیز کم کنند.
    داروهای ضدقارچ (Antifungal): این داروها اغلب به صورت کرم‌های موضعی هستند که می‌توانند بیشتر عفونت‌های قارچی پوست را درمان کنند.
    آنتی هیستامین‌ها (Antihistamines): داروهای خوراکی یا موضعی ضدحساسیت می‌توانند عملکرد هیستامین‌ها را در بدن مسدود کنند. هیستامین ماده‌ای که باعث ایجاد پاسخ‌های آلرژیک مانند خارش در پوست می‌شوند.
    جراحی پوست: یکی از مهم‌ترین راه‌های درمانی اکثر سرطان‌های پوست انجام عمل جراحی است.
    تعدیل کننده سیستم ایمنی: داروهای مختلف تعدیل کننده سیستم ایمنی می‌توانند فعالیت سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشند، پسوریازیس یا اشکال دیگر درماتیت از طریق مصرف این داروها درمان می‌شوند.
    مرطوب کننده‌های پوستی (Emollients): پوست‌های خشک اغلب دچار تحریک و خارش می‌شوند. مرطوب کننده‌ها می‌توانند علائم بسیاری از مشکلات پوستی ناشی از خشکی پوست را کاهش دهند.



:: برچسب‌ها: پوست ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

انواع پوست در انسان

در حالی که پوست همه انسان‌ها اساساً ساختار یکسانی دارند، اختلافات جزئی بیولوژیکی می‌توانند در مراقبت و نگهداری صحیح از پوست بدن تاثیر بسزایی بگذارند. افراد می‌توانند غدد چربی کم و بیش فعال و یا غدد عرق کم و بیش فعال داشته باشند و همچنین افراد مختلف ممکن است دارای توانایی‌های مختلفی در ذخیره‌سازی آب در پوست خود باشند.
انواع پوست
تصویر ۶: انواع پوست؛ رنگ قرمز میزان بیش‌فعالی غدد چربی را در پوست نشان می‌‌دهد. پوست خشک به دلیل عدم کارکرد صحیح غدد چربی پوست اغلب دچار کشیدگی و آسیب می‌شود.

در اینجا به طور خلاصه برخی از انواع پوست رایج در انسان و نحوه مراقبت از آن‌ها آورده شده است:
پوست چرب

افرادی که پوست چرب یا روغنی دارند ممکن است منافذ بزرگی در پوست خود داشته باشند و اغلب پوست صورت این افراد براق است و جوش‌های بسیاری ممکن است در پوست صورت آن‌ها مشاهده شود. این ظاهر پوستی به این دلیل است که غدد چربی در لایه درم آن‌ها روغن زیادی تولید کرده که در این حالت می‌توانند منافذ زیادی در پوست ایجاد کنند. این منافذ باعث به وجود آمدن جوش‌ها و مشکلاتی در ظاهر پوست این افراد می‌شود.

چربی پوست می‌تواند با عواملی از جمله موارد زیر افزایش یابد:

    فشار و استرس محیط
    اختلالات هورمون‌ها
    گرما و رطوبت

با وجود چربی زیاد، شستن مداوم برای پوست‌های چرب مناسب نیست. شستشوی بیش از حد پوست چرب موجب احساس خشکی پوست شده، که همین امر منجر به تحریک بیشتر پوست برای تولید روغن بیشتر می‌شود.

پزشکان توصیه می‌کنند که افرادی که پوست چربی دارند بیش از دو بار در روز آن را نشویند و هنگام شستشو از لایه برداری پوست خودداری کنند. این کار باعث می‌شود چربی طبیعی پوست دست نخورده باقی بماند و چربی جدید کمتری توسط پوست تولید شود.
پوست مختلط

پوست ترکیبی یا مختلط  پوستی است که در برخی مناطق چرب است اما ممکن است در برخی مناطق دیگر پوست خشک باشد. در افرادی که پوست ترکیبی دارند، چانه، بینی و پیشانی متداول‌ترین مناطق چرب پوست صورت را تشکیل می‌دهند. مناطق دیگر مانند گونه‌ها ممکن است خشک باشند.

افرادی که پوست مختلط دارند به دلیل تولید مقدار زیادی چربی توسط غدد موجود در درم دارای منافذ بزرگ، جوش‌های سر سیاه و پوست براقی هستند. این میزان چربی می‌تواند در منافذ پوست جمع شده و باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه و لکه‌های پوستی شود.
پوست طبیعی

پوست نرمال یا طبیعی به پوستی می‌گویند که دارای سطح متوسطی از روغن و آب است و از پوست در برابر عوامل محیطی حفاظت می‌کند اما ظاهری براق یا چرب به پوست نمی‌دهد. این نوع پوست معمولاً دارای منافذ کوچک و لکه‌های کمی ‌است، زیرا غدد تولید کننده چربی در این نوع از پوست بیش از حد فعال نیستند.
پوست خشک

افرادی که پوست خشک دارند، ممکن است دارای یک چهره بی روح و خشن باشند و اغلب چین و چروک و خطوط بیشتری نسبت به سایر انواع پوست در سطح پوست آن‌ها به خصوص پوست صورتشان ظاهر می‌شود. در پوست‌های خشک اغلب لکه‌های قرمز ناشی از حساسیت وجود دارد و تقریبا فاقد منافذ تجمع چربی هستند و در نتیجه پوست می‌تواند به سرعت رطوبت خود را از دست دهد، در این حالت پوست بسیار تحریک پذیر شده و به سرعت آسیب می‌بیند.

افرادی که در مناطق خشک مانند بیابان زندگی می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که علائم خشکی پوست را نشان دهند، زیرا پوست آن‌ها نسبت به افرادی که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند، رطوبت بیشتری را از دست می‌دهد. خشکی پوست به دلیل برخی عوامل دیگر نیز ممکن است اتفاق بیافتد:

    افرایش دمای بدن
    مصرف برخی از دارو‌های خاص
    حمام آب گرم به صورت مکرر
    شستشوی بیش از حد پوست یا شستن پوست با صابون‌های سخت و پاک کننده‌های قوی
    قرار گرفتن در معرض آفتاب، باد، سرما و گرمای خشک



:: برچسب‌ها: انواع , پوست , انسان ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

پوست ، پوست انسان

پوست یک بافت خارجی نرم است که سراسر بدن مهره‌داران را پوشانده است. «پوست» (Skin) در انسان بزرگترین عضو بدن به شمار می‌آید که مساحت آن در حدود ۲ مترمربع است. پوست با استفاده از یک سیستم چند لایه شامل لایه‌های سلولی مختلف، سد سلولی و روغن‌های محافظ، اندام‌های داخلی ما را از محیط اطراف محافظت می‌کند.

پوست چیزی بیش از یک مانع محافظ بین بدن و محیط اطراف آن است. این اندام وسیع همچنین در حفظ سلامتی بدن نقش مهمی ‌دارد، از جمله این نقش‌ها می‌توان به تنظیم دمای بدن از طریق عرق کردن و گرگرفتگی هنگام گرم شدن و برجسته شدن محل رویش مو در هنگام سرما اشاره کرد. علاوه بر این موارد، پوست می‌تواند ویتامین D را که برای سلامتی استخوان‌ها بسیار ضروری است از نور خورشید تولید کند.
آموزش علوم تجربی پایه هشتم – بخش زیست و زمین شناسی
فیلم آموزش علوم تجربی پایه هشتم – بخش زیست و زمین شناسی در فرادرس
کلیک کنید

پوست می‌تواند تفاوت زیادی بین گونه‌ها و حتی بین افراد مختلف داشته باشد. در این مطلب ما در مورد ساختار پوست انسان، مراقبت مناسب از انواع مختلف پوست موجود در انسان، بیماری‌ها و مشکلات پوستی و عملکرد پوست در سراسر سلسه حیوانات بحث خواهیم کرد.
عملکرد‌های پوست

پوست در بدن عملکرد‌های مختلفی دارد که می‌توانند برای ارگانیسم‌ها مفید باشند. از جمله عملکردهای مهم پوست در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
محافظت از بدن در مقابل محیط خارج

این عملکرد پوست مهم‌ترین کارکرد آن است، پوست به عنوان اولین سد دفاعی بدن، از ورود عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها به بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند، به طوری که این عوامل بیماری‌زا تنها در حالت آسیب دیدگی پوست و زخم‌های ایجاد شده در آن یا از طریق حفره‌هایی مانند بینی و د‌هان می‌توانند وارد بدن شوند.
نقش محافظتی پوست
تصویر ۱: پوست هنگامی که در شرایط سلامت قرار دارد، به عنوان یک سد محافظ، از بدن در برابر شرایط محیطی، ورود عوامل بیماری‌زا و از دست دادن آب محافظت می‌کند.
جلوگیری از هدر رفتن آب بدن

دوزیستان با پوست بسیار نازکی که دارند، برای جلوگیری از خشک شدن پوست، باید همیشه در نزدیکی آب باشند. انسان‌ها و بیشتر حیوانات خشکی‌زی دیگر، پوست‌های ضخیمی‌ دارند که آب بسیار کمی ‌از دست می‌دهند. وقتی انسان‌ها در شرایط بیابانی زندگی می‌کنند، در واقع پوست آن‌ها ضخیم‌تر شده تا از خروج آب بدن از طریق تعریق در هوای خشک جلوگیری کند.
درک و احساس شرایط بیرونی بدن

پوست دارای اعصابی است که اطلاعات مربوط به فشار، جنس مواد خارجی، گرما، سرما، درد و لذت را به مغز منتقل می‌کنند. این ویژگی به ارگانیسم امکان می‌دهد تا به محیط اطراف خود پاسخ مناسبی بدهد.
حسگر های پوستی

تنظیم دمای بدن

پوست انسان و برخی دیگر از پستانداران می‌تواند به واسطه فرایند عرق کردن یا «تعریق» (Sweat)، آب را به طور منظم از دست دهد. بدن با آزاد کردن آب روی پوست، می‌تواند خود را از طریق تبخیر خنک کند. از آنجایی که گرم‌ترین مولکول‌های آب ابتدا تبخیر می‌شوند، در نتیجه با این تبخیر، گرما نیز از بدن خارج شده و دمای آن کاهش می‌یابد.

بدن همچنین می‌تواند گرمازدگی را با «گرگرفتگی» (Flushing) تعدیل کند، این فرایند به بدن اجازه می‌دهد تا خون با دمای بالا از بخش‌های درونی بدن به نزدیکی پوست سرازیر شوند و از این طریق دمای خون کاهش یابد و به طور کلی دمای بدن تعدیل شود.

علاوه بر مکانیسم‌های فوق تصور می‌شود که پدیده «مو به تن سیخ شدن» پاسخی برای تنظیم درجه حرارت بدن باشد. هنگامی‌ که این پدیده در بدن اتفاق می‌افتد، ماهیچه‌های کوچک در محل رویش مو در پوست به گونه‌ای سفت شده که باعث می‌شود مو‌های بدن به حالت ایستاده قرار بگیرند. در این حالت با افزایش مقدار هوای به دام افتاده در سطح پوست توسط موهای پوستی، دمای بدن کمتر کاهش یافته و بدن گرم می‌ماند.

بعضی از دانشمندان معتقدند که این پدیده در پاسخ به ترس یا احساسات شدید دیگر نیز در بدن اتفاق می‌افتد که ممکن است، مشابه همین پدیده در حیوانات برای ترساندن شکارچیان به وجود آید.
استتار

بسیاری از حیوانات دارای پوستی هستند که از رنگ‌ها و الگو‌های خاصی ایجاد شده‌اند که با محیط اطراف خود هم‌خوانی دارند و باعث ایجاد خطای دید می‌شوند. این ویژگی پوست برای هر دو گونه شکارچی و طعمه بسیار اهمیت دارد. اگر شکارچیان نتوانند طمعه خود در محیط به راحتی ببیند و شناسایی کنند، نمی‌توانند شکار موفقی داشته باشند. از طرفی دیگر، اگر شکارچیان با استفاده از ویژگی‌های پوستی خود بتوانند به خوبی خود را در محیط استتار کنند، توسط گونه‌های طعمه قابل شناسایی نیستند.

پوست بسیاری از حیوانات الگوی رنگی استاتیک ایجاد می‌کنند، مانند رنگ قهوه‌ای بدن بزگوزن‌ها و گوزن‌ها که این رنگ را از چمن و برگ‌های مرده محیط تقلید کرده‌اند و همین مکانیسم در پوست «مار شاخه انگوری» که شامل تکه‌های سبز روشن است و یا رنگ گل آلوده «سفره ماهی» دیده می‌شود.

با این حال، تعداد کمی‌ از گونه‌ها، دارای پوستی هستند که از مکانیسم‌های استتاری پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند. آفتابگردان و اختاپوس از جمله این گونه‌ها هستند که پوست آن‌ها دارای سلول‌هایی است که می‌توانند مقادیر مختلفی از رنگدانه را در صورت تمایل آزاد کنند. این مکانیسم در اصل به پوست آن‌ها اجازه می‌دهد تا مانند صفحه تلویزیون عمل کند، به طوری این موجودات می‌توانند رنگ پوست خود را تغییر دهند تا با هر رنگ زمینه‌ای که در محیط آن‌ها قرار دارد، مطابقت داشته باشد.
استتار در اختاپوس

ذخیره‌سازی

بسیاری از حیوانات چربی و آب را در بافت‌های پوستی خود ذخیره می‌کنند. این ذخیره‌‌سازی به ارگانیسم اجازه می‌دهد تا این مواد به عنوان عایقی اطراف بدن را پوشش داده و در زمان نیاز بدن به آن‌ها، مورد استفاده قرار بگیرند.

بسیاری از حیواناتی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند، این توانایی را به حالت پیشرفته‌تری دارند و لایه‌های ضخیمی ‌از حباب‌های چربی در زیر پوست ایجاد کرده که به عنوان عایق مناسبی بین دمای پایین محیط بیرون و اعضای داخلی بدن حیوانات عمل می‌کنند.
ترشح ترکیبات پیام‌رسان

مایعی که پوست به عنوان تعریق از بدن ترشح می‌کند، می‌تواند هدف دیگری نیز داشته باشد، به عنوان مثال، این مایع می‌تواند به عنوان یک سیگنال برای حیوانات دیگر محسوب شده و در عملکردهای ارتباطی مورد استفاده قرار بگیرد. بسیاری از حیوانات قلمرو خود را با یک ترکیب شیمیایی که رایحه اختصاصی دارد، از غدد موجود در پوست خود علامت گذاری می‌کنند. این نشانگر‌ها حتی می‌توانند اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، سلامتی و در دسترس بودن برای جفت گیری حیوانات را نیز در بر داشته باشند.
پوست انسان

پوست انسان، بافت پوششی در سطح بدن است که از آن در برابر محیط بیرون محافظت کرده و همچنین محرک‌های حسی را از محیط خارجی دریافت می‌کند. پوست از سه لایه بافت تشکیل شده است:

    اپیدرم (Epidermis): این بخش بیرونی‌ترین لایه پوست است که ساختار محافظ اولیه‌ را می‌سازد و به آن لایه شاخی یا اِستراتوم کورنِئوم (Stratum Corneum) نیز می‌گویند.
    درم (Dermis): یک لایه فیبری است که اپیدرم را پشتیبانی و تقویت می‌کند.
    بافت زیر پوستی یا زیر جلدی (Subcutaneous Tissue): عمیق‌ترین لایه پوستی در بدن است که از یک لایه زیر پوستی از چربی در زیر درم تشکیل شده است و مواد مغذی را برای دو لایه دیگر پوست تأمین می‌کند و همچنین برای بدن نسبت به محیط بیرون به صورت عایق عمل می‌کند.

ساختار پوست

همان طور که در بالا اشاره شد، در پستانداران، در پوست دو لایه اصلی وجود دارد: اپیدرم، که مستقیماً با محیط پیرامون بدن در ارتباط قرار دارد و درم لایه‌ای است در زیر اپیدرم واقع شده است. این دو لایه برای بسیاری از کارکرد‌های مطرح شده در مورد پوست بسیار حیاتی هستند. در این بخش به طور دقیق‌تر به بررسی این لایه‌های پوستی می‌پردازیم.
اپیدرم

اپیدرم یا روپوست لایه‌ای از پوست است که از ورود پاتوژن‌ها به داخل بدن جلوگیری کرده و مانع خارج شدن آب از بدن می‌شود. این لایه، از سلول‌های مسطحی به نام سلول‌های پوششی سنگفرشی تشکیل شده است. اصطلاح سنگفرش به معنای شبیه به موزاییک است و شکل صاف و چند بخشی این سلول‌ها را توصیف می‌کند.

سلول‌های لایه اپیدرم شامل انواع مختلفی است که عبارتند از:

    کراتینوسیت‌ها (Keratinocyte): این سلول‌ها می‌توانند بدن را از ورود پاتوژن‌ها محافظت ‌کنند.
    سلول‌های لانگر‌هانس (Langerhans Cells): این دسته از سلول‌ها در صورت بروز عفونت در پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کنند.
    ملانوسیت‌ها (Melanocyte): سلول‌های ملانین داری هستند که رنگدانه‌هایی را ایجاد می‌کنند که به پوست بدن رنگ می‌بخشد.
    سلول‌های مرکل (Merkel Cells): این سلول‌ها گیرنده‌های حسی بیضی شکلی هستند که در حس لامسه نقش مهمی دارند.

ساختمان اپیدرم


بیشتر سوختگی‌ها و صدمات پوستی شامل صدماتی است که در اپیدرم اتفاق می‌افتد. این گونه صدمات می‌توانند به سرعت بهبود یابند. صدمات عمیق‌تر که به لایه درم نیز آسیب می‌رساند، ممکن است بسیار جدی و خطرناک باشند.
غشای پایه

غشای پایه یک لایه نازک از الیاف بین درم و اپیدرم است. این غشا می‌تواند هر ترکیبی که بین دو لایه درم و اپیدرم رد و بدل می‌شود را کنترل کند و به عنوان یک لایه دفاعی مضاعف در برابر پاتوژن‌ها و یک محافظ در برابر از دست دادن آب و سایر مواد حیاتی، از طریق پوست به شمار آید.

هنگامی ‌که پوست نیاز به رشد یا بهبودی دارد، غشای پایه می‌تواند کنترل خود را بر عبور ترکیبات بین دو لایه کاهش داده و به آب و مواد مغذی اجازه دهد تا اپیدرم آسیب دیده را ترمیم کنند، از این رو این بخش در تسریع روند بهبودی اپیدرم نقش موثری دارد.
لایه درم

درم یا پوست لایه‌ای از ساختمان پوست است که در بخش‌های عمیق‌تری نسبت به اپیدرم قرار دارد و به عنوان سپری در اطراف بدن قرار گرفته که بدن را از اثرات شدید و سخت محیطی محافظت می‌کند. این لایه حاوی بسیاری از ساختار‌های پیچیده، اعم از اعصاب، رگ‌های خونی، فولیکول‌های مو، غدد عرق، و غدد چربی پوست است. این غدد چربی که به «غدد سباسه» نیز معروف هستند، ماده مومی‌ و روغنی را ایجاد می‌کند که سراسر پوست بدن را می‌پوشاند تا از آسیب‌های محیطی در امان باشد.

درم از الیافی تشکیل شده است که شامل کلاژن و ترکیباتی از گلیکوزآمینوگلیکان هستند و قادر به نگه داشتن مقدار زیادی آب در این لایه بوده و در نتیجه از تورم و کوفتگی پوست تا حدی جلوگیری می‌کنند. شبکه‌ای از الیاف کشسان مانند کلاژن با قابلیت انعطاف خود پوست را محکم نگه می‌دارند و پس از کشش و آسیب آن را ترمیم می‌کنند.

سلول‌های درم توسط رگ‌های خونی تغذیه می‌شوند، در حالی که هیچ کدام از رگ‌های خونی به ایپدرم نفوذ نمی‌کنند و اپیدرم مواد را فقط از طریق انتشار از لایه زیرین خود دریافت می‌کند. درم همچنین دارای اعصاب و اندام‌های حسی در سطوح مختلف است.



:: برچسب‌ها: پوست , ، پوست انسان ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شیوه تشخیص علت سردرد
هر انسانی حداقل چند بار در سال به دلایل مختلفی دچار سردرد می‌گردد ولی بعد از مدت کوتاهی این مشکل برطرف می‌شود. ولی اوضاع برای برخی افراد کمی متفاوت است؛ این دسته از افراد به صورت مداوم دچار سردردهای شدیدی می‌شوند که روند زندگی آن‌ها را مختل می‌کند. در نتیجه برای حفظ سلامتی و بازگشت به روند طبیعی زندگی، باید هرچه سریع‌تر دنبال تشخیص علت سردرد باشید. علاوه‌بر اختلال در روند عادی زندگی، گاهی اوقات سردرد می‌تواند علامتی برای یک بیماری بسیار جدی‌تر باشد که سلامتی شما را تهدید می‌کند. اگر شما نیز با این معضل جدی روبرو هستید، تا انتهای این مطلب با روش‌های علمی تشخیص علت سردرد با ما همراه باشید.

انواع سردرد

سردرد می‌تواند منشاء متفاوتی داشته باشد. معمولا متخصصان سردردها را به دو دسته کلی تقسیم می‌کنند که این دسته‌بندی‌ها عبارتند از:

سردرد چیست

    سردرد اولیه (Primary Headaches) : طبق نظر پزشکان متخصص، اگر علت سردرد ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مثل مشکلات مغزی نباشد، این سردرد در دسته‌بندی اولیه قرار می‌گیرد. سردردهای رایج روزمره مثل میگرن، در این طبقه قرار می‌گیرند. این دسته از سردردها معمولا تهدید جدی برای سلامتی فرد محسوب نمی‌شوند.
    سردرد ثانویه (Secondary Headache) : تشخیص علت سردرد در نوع ثانویه بسیار پراهمیت و حیاتی است. اگر تب و گلودرد نشانه‌های سرماخوردگی هستند، سردرد ثانویه نیز می‌تواند علامت یک بیماری جدی مثل تومور مغزی ، عفونت، آسیب مغزی یا سکته مغزی باشد. معمولا میزان درد ناشی از سردردهای ثانویه در شروع بیماری اصلی، خیلی آزاردهنده نیست ولی به مرور زمان و با پیشرفت بیماری زمینه‌ای، میزان درد نیز با یک شیب تند افزایش پیدا می‌کند. پزشکان از این سردرد برای تشخیص و درمان بیماری اصلی استفاده می‌کنند.

انواع سردرد

 
تشخیص علت سردرد اولیه

طبق نظر پزشکان، سردرد اولیه می‌تواند سه طبقه‌بندی کلی داشته باشد. برای تشخیص علت سردرد اولیه، این قسمت را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

    سردرد تنشی (Tension-Type Headache) : درد ناشی از این سردرد به صورت یکنواخت در تمامی اطراف سر پخش و به صورت خفیف احساس می‌شود. علت اصلی سردرد تنشی می‌تواند عوامل خارجی مثل استرس، کم‌خوابی، گرسنگی یا قرار گرفتن بدن در یک حالت به مدت طولانی باشد. مثلا اگر بدون وقفه برای چند ساعت با کامپیوتر کار کنید یا مطالعه نمایید، دچار این سردرد می‌شوید. سردرد تنشی رایج‌ترین نوع سردرد در جهان محسوب می‌شود و معمولا در زنان رایج‌تر از مردان است. حالا که با نحوه تشخیص علت سردرد تنشی آشنا شدید، بهتر است از وقوع آن جلوگیری کنید. سردرد تنشی ممکن است به صورت مقطعی ایجاد شود ولی در درازمدت به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود.
    میگرن (Migraines) : می‌گرن، چیزی فراتر از یک سردرد ساده است که معمولا به صورت یک درد ضربان‌دار در یک طرف یا هر دو قسمت سر حس می‌شود. معمولا قبل از عود کردن می‌گرن، شخص بیمار یک سری نشانه‌های عصبی و بصری مثل حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا را تجربه می‌کند. می‌گرن یک بیماری شایع است که حدود ۳۶ میلیون آمریکایی درگیر آن هستند. این یک بیماری مزمن است، به این معنی که شخص مبتلا تقریبا ۱۵ روز در ماه یا سه نوبت در ماه آن را تجربه می‌کند. درد می‌گرن معمولا چند ساعت طول می‌کشد و اگر دنبال تشخیص علت سردرد و درمان آن نباشید، ممکن است تا چند روز هم طول بکشد. عواملی مثل استرس، فشار عصبی، نور شدید، تغییرات هورمونی و برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث تشدید می‌گرن شوند. پس بهتر است این بیماری را دست کم نگیرید و هرچه سریع‌تر دنبال تشخیص علت سردرد باشید.
    سردردهای خوشه‌ای (Cluster Headaches) : سردرد خوشه‌ای به صورت یک درد شدید و کوبنده ظاهر می‌شود و معمولا در اطراف چشم‌ها و شقیقه‌های بیمار حس می‌شود. این سردرد معمولا در زمان مشخصی در روز، غالبا قبل از خواب یا بلافاصله بعد از بیدار شدن، رخ می‌دهد. این درد به صورت دوره‌های چند هفته‌ای یا حتی ماهانه اتفاق می‌افتد. بعد از اتمام یک دوره، شخص مبتلا ممکن است تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها دیگر سردرد خوشه‌ای را تجربه نکند. سردرد خوشه‌ای سریع‌تر از می‌گرن رفع می‌شود ولی درد شدیدتری دارد. این درد ممکن است باعث قرمزی چشم و پاره شدن رگ‌های چشم، مشکلات بویایی، افتادگی پلک و تغییر ابعاد مردمک شود. سردرد خوشه‌ای در میان مردان و جوانان، رایج‌تر است.

 
تشخیص علت سردرد و درمان آن

همانطور که در قسمت قبل مشاهده کردید، سردرد می‌تواند یک درد خفیف و گذرا باشد ولی از طرفی دیگر می‌تواند نشانه یک اختلال عصبی یا بیماری زمینه‌ای بسیار مهم و جدی باشد. حتی برخی اوقات میگرن‌ها می‌توانند زندگی روزمره شما را مختل کنند. پس بهتر است در صورتی که با سردردهای مداوم درگیر هستید، این بیماری را دست کم نگیرید و هرچه سریع‌تر از یک مشاوره پزشکی با متخصص مغز و اعصاب استفاده کنید. رایج‌ترین روش‌های تشخیص علت سردرد عبارتند از:

    تست‌های عصبی: در قدم اول بعد از مراجعه پزشک، سیستم عصبی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. پزشک معالج ممکن است بینایی، شنوایی، سیستم عصبی و نحوه رفلکس یا واکنش بدن شما را بررسی کند. در این مرحله پزشک دنبال دلیلی برای افزایش فشار در سر می‌گردد. در این مرحله حرکات گردن، شانه‌ها و سر مورد بررسی قرار می‌گیرند تا هرگونه اختلال در گردن و شانه‌ها شناسایی شود.
    استفاده از سی تی اسکن و ام آر آی (MRI) : اگر پزشک در تست‌های اولیه، مشکل حاد و جدی مشاهده نکند، به احتمال زیاد سردرد شما جزء سردردهای اولیه است و با دارو درمانی یا تغییر سبک زندگی برطرف می‌شود. ولی در صورتی که پزشک احتمال دهد که درد، ناشی از یک عامل ثانویه یا یک بیماری جدی‌تر است، دستور سی تی اسکن یا ام آر آی می‌دهد. در این روش با تصویربرداری از مغز و گردن، پزشک وجود یا عدم وجود تومور مغزی، لختگی خون یا هر عامل دیگری که باعث سردرد شود را بررسی می‌کند.

 
بعد از تشخیص علت سردرد چکار کنیم؟

اگر بعد از بررسی‌های دقیق هیچ مشکل جدی تشخیص داده نشود و دچار یک سردرد اولیه باشید، چند راه حل برای درمان وجود دارد. این راه حل‌ها عبارتند از:

    تغییر سبک زندگی: همانطور که گفته شد برخی سردردها ناشی از مصرف نوشیدنی‌ها و مواد غذایی نامناسب هستند. همچنین شغل شما یا طرز نشستن نیز می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود. در این صورت شما باید رژیم غذایی و سبک زندگی خودتان را تغییر دهید. همچنین اگر فرد پر استرسی هستید، باید دنبال روشی برای تسکین و آرامش خودتان باشید.
    تجویز دارو: در موارد حاد مثل سردردهای خوشه‌ای شدید یا می‌گرن‌های مزمن، پزشک بنا به تشخیص خود، ممکن است یک سری داروهای آرامبخش و مسکن برای شما تجویز کند تا در مواقع عود کردن سردرد برای تسکین دردتان مصرف کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی

همانطور که ملاحظه کردید سردرد می‌تواند ناشی از بد نشستن یا مطالعه طولانی مدت باشد، از طرفی دیگر می‌تواند نشانه یک تومور مغزی یا بیماری جدی باشد. همچنین برخی اوقات می‌گرن و سردردهای خوشه‌ای می‌توانند روند عادی زندگی افراد را مختل کنند. در نتیجه بهتر است هرچه سریع‌تر دنبال راهی برای تشخیص علت سردرد باشید و این مشکل را به هیچ وجه ساده فرض نکنید.



:: برچسب‌ها: سردرد ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شیوه درمان انواع سردرد
سردرد می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله استرس و اضطراب، میگرن ، افسردگی ، مشکلات آب و هوایی، آسیب‌های فیزیکی، فشار خون بالا، حساسیت و… بروز کند، و این نوع درد به قدری رایج است که می‌توان با اطمینان گفت اکثر افراد بارها در طول زندگی خود با آن مواجه خواهند شد. سردرد در صورت تکرار یا شدت بالا می‌تواند اثرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد. از این رو تشخیص علت و نوع این درد، در کنار اقدامات لازم برای کاهش یا جلوگیری از بروز آن و البته درمان سردرد، اهمیت به‌سزایی داشته و از آثار سوء بر زندگی فرد می‌کاهد.

سردرد چیست
انواع سردرد را بشناسید

سردرد براساس منطقه درد، علت ایجاد و شرایط فیزیکی وابسته به آن به ۱۰ نوع متداول زیر تقسیم می‌شود:

انواع سردرد

    سردرد ناشی از میگرن

دردی ضربانی، همراه با احساس سبکی سر و حساسیت به نور و صدا که با حالت تهوع و استفراغ بروز کرده و معمولاً در یک طرف سر حس می‌شود، سومین بیماری شایع جهان، یعنی سردرد ‌میگرنی است. این نوع سردرد که در هر دوره در حدود ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد، تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی فرد دارد.

    سردرد برگشتی

این نوع سردرد که با عنوان سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو نیز شناخته می‌شود، در افرادی که به اختلالات اولیه سردرد مانند میگرن دچار هستند و برای درمان درد، خودسرانه داروهایی از نوع کدئین یا مورفین مصرف می‌کنند، رخ می‌دهد. در واقع دارو به جای کاهش درد باعث افزایش شدت و دفعات سردرد خواهد شد. علائمی مانند بی قراری، درد گردن ، کاهش کیفیت خواب و گرفتگی بینی نیز از دیگر نشانه‌های این نوع سردرد هستند.

    سردرد خوشه ای

درد‌های خوشه‌ای که اغلب در یک زمان مشخص از شبانه روز احساس می‌شوند، در دوره‌ای ۱۲-۴ هفته‌ای و در حدود ۸-۱ بار در روز بروز می‌کنند؛ هر بار در محدوده زمانی ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می‌کشند و سپس برای مدتی ناپدید می‌شوند. سردرد خوشه‌ای که به صورت دردی کوتاه اما شدید، در یک طرف سر احساس شده و به سایر قسمت‌های سر نیز سرایت می‌کند، معمولاً با قرمزی چشم، التهاب پلک، عرق پیشانی و آبریزش یا گرفتگی بینی همراه است.

    سردرد رعد و برقی

سردرد‌های شدید و ناگهانی، که در عرض ۶۰-۳۰ ثانیه به حداکثر شدت خود می‌رسند و پس از گذشت چند ساعت ناپدید می‌شوند، سردرد رعد و برقی نامی‌ده شده و می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت خطرناک مانند مننژیت، خونریزی مغزی، لخته خون در مغز و… باشد. در صورتی که به چنین دردی دچار شدید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید!

    سردرد هورمونی

می‌گرن قاعدگی یا سردرد‌های ناشی از تغییرات هورمونی (استروژن) ، نوعی از سردرد در زنان است که به کمک طب سوزنی، یوگا، رژیم غذایی سالم و در نهایت مصرف داروهایی مانند ناپروکسن و فرواتریپتان قابل کنترل خواهد بود.

    سردرد تنشی

سردرد تنشی معمولاً با احساس کسالت و درد سرتاسری سر تشخیص داده می‌شود. این نوع سردرد ضربان ندارد و بیشتر تحت تأثیر استرس یا عوامل عصبی بروز می‌کند. سردرد تنشی اغلب باعث سرایت احساس درد به ناحیه گردن، پیشانی، عضلات شانه و پشت سر نیز خواهد شد.

    سردرد ناشی از کافئین

مصرف بیش از حد، یا عدم مصرف کافئین برای افرادی که به آن عادت کرده اند، هر دو می‌تواند عامل بروز سردرد باشد. زیرا کافئین بر ترکیب شیمیایی مغز اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث تغییراتی در آن شود. نکته قابل توجه در مورد کافئین این است که بر شدت سردرد‌های ‌می‌گرنی اثر منفی خواهد داشت!

    سردرد حرکتی

سردرد حرکتی، یا سردرد ناشی از فعالیت‌های فیزیکی شدید، مانند وزنه برداری یا دو، با افزایش جریان خون در جمجمه، باعث بروز نوعی سردرد ضربان دار در هر دو طرف سر خواهد شد. این نوع سردرد معمولاً طولانی نخواهد بود و ظرف مدت چند دقیقه تا چند ساعت، برطرف می‌شود.

    سردرد ناشی از فشار خون بالا

سردرد ناشی از فشار خون بالا، نوعی علامت اورژانسی و نشان دهنده افزایش خطرناک فشار خون است. این نوع درد که معمولاً ضربان دار است، در هر دو سمت سر احساس شده و با هر فعالیتی نیز بدتر خواهد شد. سردرد ناشی از فشار خون بالا زمانی با خطر بیشتری همراه است که علائمی مانند تغییر در بینایی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، بی حسی، سوزن سوزن شدن دست و پا و خونریزی بینی را نیز ایجاد کند. در چنین شرایطی فوراً به اورژانس مراجعه کنید!

    پس از سانحه

به دنبال هر نوع ضربه، آسیب سر یا سانحه منتهی به این موارد، احتمال بروز سردرد‌های شبه ‌می‌گرنی یا تنشی وجود دارد. این نوع سردرد که می‌تواند حتی تا مدت ۱۲ ماه پس از ضربه نیز ادامه یابد، ممکن است به مرور زمان مزمن نیز بشود. بنابراین لازم است، هر گونه ضربه به سر یا نواحی حساس بدن خود را جدی بگیرید!

درمان سردرد در منزل
درمان سردرد در منزل

سردرد نوع رایجی از درد است که می‌تواند بسیار آزاردهنده بوده کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. اما در زمان مواجهه با چنین دردی، می‌توان بدون نیاز به مصرف مسکن و تنها با رعایت چند دستور العمل ساده خانگی، مشکل را تا حد زیادی بر طرف کرد.

    کم آبی بدن، دلیل اصلی بسیاری از انواع سردرد!

اگرچه برخی افراد معتقدند نوشیدن آب نقشی در کاهش سردرد ندارد، اما از آنجا که کم آبی حتی به میزان خفیف، تأثیر به‌سزایی بر رفتار، اخلاق و تفکر فرد خواهد داشت، مصرف مقدار کافی آب در طول روز باعث ایجاد احساس بهتر و البته آرامش عصبی خواهد شد. علاوه بر نوشیدن معمول آب، مصرف غذاهای آبکی مانند سوپ، میوه‌ها و دمنوش‌ها نیز می‌تواند به تأمین آب بدن کمک کند. به عنوان مثال برخی تحقیقات نشان داده است که دمنوش زنجبیل تأثیر بسیاری در تسکین و درمان سردرد‌های ‌میگرنی دارد.

    کمپرس سرد یا گرم، راه حلی ساده و در دسترس

قرار دادن کیسه یخ یا هر ماده سرد دیری روی سر یا گردن، با انقباض رگ‌های خونی، باعث کاهش التهاب و در نتیجه تسکین موقت سردرد خواهد شد. به طوری که برخی متخصصان توصیه می‌کنند برای کاهش درد ‌می‌گرن، کیسه یخ را به مدت حدود ۳۰ دقیقه روی گردن خود قرار دهید.

در مواقعی که سردرد ناشی از ‌می‌گرن نبوده و از انواع تنشی یا عصبی باشد نیز، کمپرس گرم با شل کردن ماهیچه‌ها در نواحی دردناک به تسکین درد کمک می‌کند. دوش آب گرم، استفاده از یک حوله گرم یا کیسه آب گرم، همگی تأثیر مورد نظر از کمپرس گرم را به همراه خواهند داشت.

    عوامل بروز سردرد را بر طرف کنید

برخی مواقع سردرد به دلیل فشار ناشی از هدبند، کلاه یا حتی بستن موها برای مدت طولانی بروز می‌کند. در چنین مواقعی کافی است عامل فشار را بر طرف کنید. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات نیز حساسیت‌های غذایی می‌تواند منجر به بروز سردرد شود. یکی از راهکار‌های مفید برای رفع این عوامل، تهیه لیستی از مواد غذایی مصرفی روزانه است، این لیست به شما کمک می‌کند پس از گذشت چند روز، عامل حساسیت خود را پیدا کنید!

    استراحت به خصوص در نور کم

کم خوابی یا خواب بی کیفیت می‌تواند یکی از عوامل ایجاد سردرد باشد. از این رو، خوابه شبانه ۹-۷ ساعته برای بزرگسالان ضروری دانسته می‌شود. توجه داشته باشید که برخی افراد در زمان سردرد نسبت به نور حساس می‌شوند، بنابراین بهتر است در هنگام بروز علائم در یک اتاق نسبتاً تاریک استراحت کنید و توجه داشته باشید که نور تلفن‌های هوشمند نیز می‌تواند درد شما را تشدید کند!

    کیفیت زندگی خود را بهبود دهید

برای افزایش سطح کیفی زندگی، راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد. به عنوان مثال فعالیت‌های فیزیکی سبک مانند پیاده‌روی یا دوچرخه سواری را امتحان کنید. ورزش در حد متوسط هم می‌تواند با بهبود گردش خون و حفظ سلامت بدن، به تسکین چنین درد‌هایی کمک کنند.

علاوه بر این، رعایت یک رژیم غذایی سالم که سرشار از منیزیم و همچنین ویتامین‌های گروه B و E باشد، می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش دفعات ابتلا به سردرد و به‌خصوص تسکین علائم سردرد‌های ‌می‌گرنی داشته باشد.

    از درمان‌های سنتی غافل نشوید!

یکی از روش‌های سنتی درمان سردرد، طب سوزنی است. در این روش سوزن‌های کوچکی برای تحریک انرژی درونی بدن، به سطح پوست فرو می‌شوند و به این ترتیب، به تسکین دردهای ‌می‌گرنی یا سردرد‌های تنشی کمک خواهند کرد.

علاوه بر این ماساژ نقاط فشار نیز می‌تواند منجر به کاهش تنش و کاهش سردرد شود. شقیقه‌ها، فک، بین ابروها و گردن از جمله این نقاط حساس هستند. برخی افراد برای افزایش اثر این نوع ماساژ از روغن‌هایی مانند روغن نعنا یا عصاره اسطوخودوس استفاده می‌کنند!

    با کمی دقت، راه حل مناسب برای رفع سردرد خود را بیابید!

توجه داشته باشید که عوامل دیگری مانند اجتناب از مصرف مشروبات الکی، عدم قرار گرفتن در معرض بوها و عطر‌های تند، همچنین دوری از شرایط و محیط‌های محرک، همگی می‌توانند روش‌های ساده‌ای به عنوان جایگزین مناسب درمان سردرد باشند. با کمی توجه به عادت‌های روزانه، رژیم غذایی و محیط‌هایی که معمولاً در آن رفت و آمد خواهید داشت، می‌توانید عوامل محیطی بروز سردرد خود را یافته و مانع ایجاد این حس دردناک شوید.

 

درمان دارویی سردرد

انواع مختلف داروهای شیمیایی با نسخه و بدون نسخه نیز برای درمان سردرد شناخته شده اند. از این میان می‌توان مسکن‌هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن، داروهای ترکیبی مانند فیونرال (ترکیب آسپرین، بوتالبیتال و کافئین) یا فیورست (ترکیب استامینوفن، بوتالبتال و کافئین) و همچنین تریپتان‌ها را نام برد؛ پیشنهاد می‌شود به جای مصرف خودسرانه دارو، در صورت تکرار سردرد، با یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید!



:: برچسب‌ها: سردرد ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

 راه های درمان انواع سردرد

در این مقاله انواع سردرد شامل سر درد خوشه ای یا کلاستر، تنشی یا عصبی و همچنین سینوسی را مورد بررسی قرار داده و راه های درمان و علت و علائم هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
درمان انواع سر درد
درمان انواع سر درد

سردرد تنشی یا عصبی رایج‌ترین نوع سر درد است. گرفتگی یا فشار در اطراف پیشانی یا پشت سر و گردن شما است. برخی از افراد می‌گویند احساس می‌کنند گیره‌ای جمجمه آنها را می‌فشارد.

می‌تواند باعث درد خفیف، متوسط یا شدید در پشت چشم و سر و گردن شود. می‌تواند از پشت سر شروع شده و به جلو گسترش یابد و یا درد فشرده در اطراف سر تبدیل شود و ممکن است در عضلات گردن، شانه‌ها و فک احساس سفتی و درد ایجاد کند.
تفاوت سردرد تنشی و میگرن

ممکن است سردرد تنشی را با میگرن اشتباه بگیرید. این نوع سردرد باعث درد ضربان‌دار در یک یا دو طرف سر می‌شود.

سردردهای تنشی همه علائم میگرن، مانند حالت تهوع و استفراغ را ندارند. در موارد نادر، سردرد تنشی می‌تواند منجر به حساسیت به نور و صدای بلند، شبیه به میگرن شود.

به طور متوسط ممکن است یک یا دو بار در ماه اتفاق افتد. با این حال، سردردهای تنشی نیز می‌توانند مزمن شوند.



چه افرادی دچار سردردهای تنشی یا عصبی می‌شوند؟

بیشتر افراد به احتمال زیاد در مقطعی دچار سردرد تنشی شده‌اند. می‌تواند در هر سنی ایجاد شود ، اما بیشتر در نوجوانان و بزرگسالان دیده می‌شود. زنان معمولا بیشتر از مردان رنج می برند. برخی از بزرگسالان حداقل ۳ ماه متوالی بیش از ۱۵ بار در ماه سردردهای تنشی را تجربه می کنند.
علل سردرد تنشی

سردرد تنشی دربرخی از افراد به دلیل گرفتگی عضلات پشت گردن و پوست سر ایجاد می‌شود. این نوع انقباضات می‌تواند در اثر انواع مختلفی ایجاد شود.

بیشتر اوقات‌، سردردهای تنشی ناشی از استرس کار، مدرسه، خانواده، دوستان و یا روابط دیگر ایجاد می‌شود. معمولا با موقعیت استرس‌زا می‌تواند اتفاق افتد.

محرک‌ها و علل سردرد تنشی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    استراحت ناکافی
    وضعیت بد بدن
    استرس عاطفی یا ذهنی
    اضطراب
    خستگی
    گرسنگی
    سطح آهن پایین
    الکل
    کافئین
    مشکلات فکی یا دندانی
    خستگی چشم
    کمبود آب بدن
    کنار گذاشتن وعده های غذایی
    سیگار
    سرماخوردگی‌، آنفولانزا یا عفونت سینوس

علائم سردرد تنشی یا عصبی

علائم سردرد تنشی شامل موارد زیر است:

    درد مبهم سر
    فشار در اطراف پیشانی
    حساسیت اطراف پیشانی و پوست سر

سردرد تنشی یا عصبی
سردرد تنشی یا عصبی
راه درمان سردرد تنشی چیست؟

سردردهای تنشی مزمن می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهند. ممکن است روزهای کار یا تحصیل را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است سر دردهای تنشی را بلافاصله پس از شروع، هنگامی که علائم هنوز خفیف هستند، درمان کنید. هدف این است که درد را کاهش داده و از بروز بیشتر آنها جلوگیری کنید.

در ادامه انواع راه های درمان سردرد تنشی شامل موارد زیر را بررسی می‌کنیم:

    نوشیدن آب
    خواب کافی و تغذیه مناسب
    داروهای مسکن
    داروهای شل کننده عضلات
    سایر روش‌ها
    رفتار درمانی طب سوزنی

آب بنوشید

ممکن است کمبود آب بدن داشته باشید و نیاز به افزایش مصرف آب داشته باشید.
خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید

همچنین باید در نظر بگیرید که چقدر می‌خوابید. کمبود خواب می‌تواند منجر به سردردهای تنشی شود و مطمئن شوید که از هیچ وعده غذایی صرف نظر نکرده اید‌، که می‌تواند سردرد ایجاد کند.
از داروهای مسکن استفاده کنید

اگر هیچ یک از این استراتژی‌ها جواب نداد، می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید تا از سردرد تنشی خلاص شوید. با این حال، فقط گاهی اوقات از مسکن می‌توان استفاده کرد. استفاده بیش از حد از داروهای مسکن ممکن است منجر به سردردهای مقاوم شود.
داروهای شل کننده عضلات

پزشک متخصص در کنار تجویز مسکن ممکن است داروی شل کننده عضلات را تجویز کنند. این داروها به توقف انقباضات عضلانی کمک می‌کند.
سایر روش‌های درمانی

آنها همچنین ممکن است از سایر روش‌های درمانی مانند: ماساژ درمانی، فیزیوتراپی، مدیریت استرس را توصیه کنند.
رفتار درمانی

همچنین با کمک رفتار درمانی شناختی که درمانگر به شما کمک می‌کند افکاری را که باعث استرس شما می‌شوند را درک کنید و روش‌هایی را برای تغییر این افکار و کاهش استرس به شما آموزش می‌دهند.
طب سوزنی

طب سوزنی نیز روش درمانی است که ممکن است درد در نقاط مختلف را کاهش دهد.
سردرد خوشه ای یا کلاستر

سردرد خوشه ای یا کلاستر یکی از دردناک‌ترین انواع سردرد است. این سردرد مجموعه‌ای از سر دردهای نسبتا کوتاه اما بسیار دردناک است. سردرد خوشه ای معمولا شما را در نیمه شب با درد شدید در یک چشم یا در یک طرف سر شما را بیدار می‌کند.

حملات مکرر که به عنوان دوره‌های خوشه‌ای شناخته می‌شوند، می‌توانند از هفته‌ها تا ماه‌ها ادامه داشته باشند، معمولا با متوقف شدن سردرد، دوره‌های بهبودی اتفاق می‌افتد. در طول بهبودی ممکن است برای ماه‌ها و یا مدت طولانی‌تری سردرد اتفاق نیوفتد.

خوشبختانه سردرد خوشه ای نادر است و تهدید کننده زندگی نیست. درمان می‌تواند حملات سر درد خوشه ای را کوتاه کند. علاوه بر این، داروها می‌توانند تعداد سردردهای خوشه ای را کاهش دهند.
سردرد خوشه ای یا کلاستر
سردرد خوشه ای یا کلاستر
علائم سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای معمولاً بدون هشدار و به طور ناگهانی شروع می‌شود. گرچه ممکن است ابتدا حالت تهوع و هاله شبه میگرنی داشته باشد. علائم و نشانه های شایع در هنگام سردرد عبارتند از:

    ناراحتی یا احساس سوزش خفیف
    یک مردمک چشم کوچکتر
    قرمزی یا سوزش چشم
    آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
    صورت قرمز و گرم
    تعریق
    حساسیت به نور
    درد یک طرفه
    بی‌قراری
    رنگ پریدگی پوست (رنگ پریدگی) یا برافروختگی صورت
    ورم اطراف چشم
    افتادگی پلک

دلایل سردرد خوشه ای

وقتی در یک دوره خوشه هستید، هر یک از اینها می‌تواند سردرد ایجاد کند:

    دود سیگار
    الکل
    بوهای شدید

سردردهای خوشه ای بیشتر در افرادی که سیگار می‌کشند یا کسانی که زیاد الکل می‌خورند، دیده می‌شود. در طی یک دوره خوشه ای حساسیت بیشتری به الکل و نیکوتین خواهید داشت. فقط کمی الکل می‌تواند باعث سر درد شود.
مشخصات دوره سردرد خوشه ای

چند مورد وجود دارد که این نوع سردرد را از دیگر سردردها متمایز می‌کند، که شامل موارد زیر است:

    سرعت
    مدت زمان
    موقعیت درد
    قابل پیشبینی

سرعت

سردردهای خوشه ای معمولا در عرض ۵ یا ۱۰ دقیقه به شدت خود می‌رسد.
مدت زمان

سردردهای خوشه ای معمولا بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. مدت زمان آن‌ها می‌تواند بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت هم برسد، اما پس از آن ناپدید می‌شود.

می‌تواند روزانه یک تا سه مورد از این سردردها اتفاق افتد. تاریخ شروع و مدت زمان هر دوره خوشه ممکن است از دوره‌ای به دوره دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، دوره‌های خوشه ای می‌تواند به صورت فصلی رخ دهد ، مانند هر بهار یا هر پاییز.
موقعیت درد

تقریباً همیشه در یک طرف سر ایجاد می‌شود و در طی یک دوره، زمانی که به حملات روزانه مبتلا می‌شوید، در همان سمت می‌ماند (هنگامی که یک دوره سردرد جدید شروع می‌شود، ممکن است به سمت مخالف تغییر یابد).

ممکن است ضربان دار یا ثابت باشد. این نوع سردرد ممکن است در پشت یا اطراف یک چشم احساس شود، ممکن است به پیشانی، شقیقه، بینی، گونه یا لثه فوقانی آن طرف گسترش یابد. پوست سر ممکن است حساس شود.
قابل پیش بینی

به نظر می‌رسد حملات به ریتم شبانه‌روزی مرتبط هستند. آنها به طور منظم و معمولا هر روز در یک زمان اتفاق می‌افتند، به طوری که آنها را “سردرد ساعت زنگ دار” می‌نامند.

حتی ممکن است یکی دو ساعت بعد از خوابیدن شما را از خواب بیدار کند. حملات شبانه می‌تواند شدیدتر از حملات روز باشد.
علت سردرد خوشه ای

علت دقیق سردردهای خوشه ای ناشناخته است، اما الگوهای سردرد خوشه ای نشان می‌دهد که ناهنجاری در ساعت بیولوژیکی بدن (هیپوتالاموس) نقش دارد.
تفاوت سر درد خوشه ای و میگرن

برخلاف سردردهای میگرنی و تنشی، سردرد خوشه ای معمولا با عوامل محرک مانند غذاها، تغییرات هورمونی یا استرس در ارتباط نیست. با این حال، هنگامی که یک دوره خوشه ای شروع می‌شود، نوشیدن الکل یا استرسورها ممکن است به سرعت باعث سر درد شوند.
سردرد سینوسی

سینوس های شما فضاهای پر از هوا در داخل پیشانی، استخوان گونه و پشت پل بینی شما هستند. وقتی ملتهب می‌شوند، معمولا به دلیل واکنش آلرژیک یا عفونت، متورم می‌شوند، مخاط بیشتری ایجاد می‌کنند و کانال‌های تخلیه آنها مسدود می‌شود. تجمع فشار در سینوس‌ها باعث درد می‌شود که احساس سر درد را ایجاد می‌کند.
سردرد سینوسی
علائم سردرد سینوسی

از علائم سردرد سینوسی درد عمیق و مداوم در استخوان گونه، پیشانی یا پل بینی است. هنگامی که سر را به طور ناگهانی حرکت می‌دهید یا فشار می‌آورید، معمولا درد بیشتر می‌شود. در همان زمان، ممکن است علائم سینوسی دیگری داشته باشید، مانند:

    آبریزش بینی
    تب

انواع دیگر سردردها مانند میگرن یا سردردهای تنشی، اغلب با سر دردهای سینوسی اشتباه گرفته می‌شوند. از آنجا که درمان مورد نیاز شما به نوع سردرد شما بستگی دارد، مهم است که تشخیص درست داده شود.

آیا به دنبال درمان میگرن هستید؟
آلرژی و سردردهای سینوسی

تا بحال شنیده‌اید که آلرژی باعث سر درد سینوسی می‌شود؟  آلرژی می‌تواند باعث گرفتگی سینوس شود، که باعث سردرد شود. درمان آلرژی می‌تواند آن گرفتگی را کاهش دهد اما درد سر شما را تسکین نمی‌دهد. معمولا باید این دو بیماری را جداگانه درمان کنید.
درمان سر درد سینوسی

هدف از درمان سر درد سینوسی معمولا تسکین علائم و درمان عفونت است. ممکن است برای مدت کوتاهی آنتی بیوتیک و همچنین آنتی هیستامین یا ضد احتقان تجویز شود. همچنین می‌توان از داروهای ضد احتقان بینی استنشاق شده استفاده کنید، اما فقط تا ۳ روز. مصرف طولانی‌تر می‌تواند علائم شما را بدتر کند.

همچنین می‌توان از داروهای مسکن استفاده کرد‌، یا اگر آنها کمکی نکردند، پزشک می‌تواند برای کاهش التهاب در سینوس‌ها کورتون تجویز کند. اگر یک واکنش آلرژیک باعث شعله‌ور شدن سینوس شود، ممکن است درمان پیشگیری از آلرژی نیاز باشد.

همچنین می‌توان با ترفندهای ساده در منزل، مانند نوشیدن مایعات بیشتر، استفاده از مرطوب کننده هوا یا اسپری بینی آب شور، احساس بهتری ایجاد کرد.

در برخی موارد ممکن است جراحی سینوس را برای برداشتن پولیپ‌ها یا باز شدن سینوس‌های کوچک یا دائما متورم توصیه کنند.



:: برچسب‌ها: درمان , سر درد ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

انواع سردرد ، نشانه های سر درد
گاهی اوقات افراد دچار سردرد شدید می شوند. امروزه انواع سردرد یکی از معضلات بیماران شده و اغلب آنها فکر می کنند که همه ی سردرد ها به یک شکل هستند در این مقاله به این موضوع پرداخته میشود. سردرد یکی از رایج ترین ناراحتی ها در بدن است. انواع سردرد معمولا بر اثر آسیب یا تحریک یا فشار و کشش روی بافت های دارای حس درد از جمله پرده ی مننژ که مغز و نخاع را احاطه کرده است، پدید می آید. زیرا مغز خود هیچ عصبی ندارد که موجب احساس درد (الیاف درد) شود.
بافتهای دارای گیرنده ی درد

لایه نازک بافتی (پری اوستیوم) که استخوانها را احاطه کرده، عضلات جمجمه، سینوس ها، چشم ها و گوشها و پرده های نازکی که سطح مغز و نخاع را احاطه کرده (مننژ) در اثر التهاب یا تحریک سردرد ایجاد می کند. درد ممکن است خفیف، تیز، خسته کننده، ثابت، متناوب یا شدید باشد.
علائم سردرد

خستگی، احساس فشردگی سر، دردی که به صورت بی وقفه یا متناوب وجود دارد. محل درد ممکن است در یک قسمت چهره یا جمجمه باشد، یا ممکن است در تمام سر باشد. بروز سردرد ممکن است به خودی خود یا با انجام فعالیتی مرتبط باشد. ممکن است شروع سردرد، حاد بوده یا به تدریج افزایش یابد . سردرد گاهی ممکن است با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.
طبقه بندی انواع سردرد
ویژگی سردرد های تومور مغزی چیست؟
انواع سردرد

انواع سردرد را میتوان 4 بخش تقسیم کرد که عبارتند از:
1- سردردهای اولیه

سردرد تنشی، یکی از انواع سردرد اولیه میباشد که معمولا در میان زنان بیش از مردان رخ می دهد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، از هر 20 نفر در کشورهای توسعه یافته یک نفر از سردرد تنشی روزانه رنج می برد. روش های درمانی شامل استراحت و روشهای تسکینی نظیر طب سوزنی و ماساژ، انجام یوگا و ریلکسیشن و نهایتا مصرف داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک (OTC) و همچنین داروهایی است که توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تجویز میشود.
تفاوت سردرد خوشه ای و میگرن

سایر سردردهای اولیه عبارتند از میگرن و سردرد خوشه ای.
سردرد میگرنی

سردرد میگرنی دومین نوع از سردردهای اولیه است. این سردرد، بیشتر کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. قبل از بلوغ، پسران و دختران به طور مساوی دچارسردرد میگرنی می شوند، اما بعد از بلوغ، زنان بیشتر از مردان آسیب می بینند.
سردرد خوشه ای یا کلاستر

یک نوع نادر از انواع سردرد، سردرد اولیه است که بیشتر درسنین 20 سالگی آغاز می شود و در مردان شایع تر می باشد هرچند زنان و کودکان نیز ممکن است از این نوع سردرد رنج ببرند. طول زمان هر سردرد کوتاهتر از میگرن بوده بصورت دوره ای آغاز و ممکن است حدود یک تا سه ماه روزانه چند نوبت فرد به آن دچار شود. معمولا همراه با احساس پری و سنگینی یکطرفه مخاط چشم و پلک و بینی و همراه با اشک ریزش از یک چشم و آبریزش همان طرف بینی است.
سردرد های ثانویه

سردرد ثانویه یکی از انواع سردرد است که به علت مشکل اساسی ساختاری یا عفونی در سر و گردن پدید می آید. این گروه شامل دسته بسیار گسترده ای از علت ها است که درد و ناراحتی آن از یک درد دندانی ناشی از دندان های پوسیده یا سینوس آلوده، تا شرایط خاصی مانند خونریزی در مغز یا عفونت هایی مانند انسفالیت یا مننژیت را شامل میشود.

همانگونه که اشاره شد، سردرد ثانویه معمولا در اثر آسیب یا بیماری خاص ایجاد میشود. به عنوان مثال، سردرد سینوسی به علت افزایش فشار و یا عفونت در سینوس ها، می باشد.

سردردهای ناشی از تروما یکی دیگر از انواع سردرد ثانویه هستند که بدنبال ضربه مغزی ایجاد می شوند.

این گروه از سردردها شامل سر درد های مرتبط با سوء مصرف مواد یا حتی مصرف بی رویه انواع مسکنها نیز می شود (سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو یا Medication overuse headache ).
سردرد بعد از مشروب

سردردهای هیجانی نیز در این دسته قرار میگیرند. افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند به علت اثرات الکل و کم آبی بدن، دچار سردرد می شوند. درمان سر درد بعد از مشروب با خوردن آب کافی یا در بعضی موارد حاد، دارو مسکن رفع می شود.

سردرد های ثانویه

مصرف بیش از حد دارو (مسکن ها) می تواند منجر به درد مداوم سر شود. سردرد ممکن است پس از مدتی بعد از مصرف دارو بهبود یابد و سپس به حالت عادی بازگردد (اصطلاح “سردرد برگشتی”) همچنین در صورتی که سردرد به همراه علائمی نظیر تب، سفتی عضلات گردن ، احساس ضعف، تغییر احساس در یک طرف بدن، اختلال در بینایی، استفراغ یا تغییر رفتار همراه باشد، ممکن است ناشی از عفونت های جدی باشد .
نورالژی ها و علت تیر کشیدن لحظه ای سر

نورالژی به معنی درد تیر کشنده، ناگهانی، بسیار کوتاه مدت و تکرار شونده در حوزه ی یک عصب خاص است. نورالژی می تواند به علت تحریک یا التهاب یکی از اعصاب دوازده گانه در مغز که سیگنال های حسی (مانند درد) را به سر و گردن ارسال می کند، ایجاد شود.

نورالژی عصب سه قلو (عصب زوج پنجم مغزی یا تریجمینال که مسئول تامین حس صورت از پیشانی تا چانه میباشد) نوعی نورالژی می باشد که باعث درد صورت میشود. در صورت تحریک یا التهاب درد یک نیمه ی صورت میشود.
علت سردرد میگرنی چیست؟

این سردرد یکطرفه یا دوطرفه، معمولا ضربان دار و ممکن است همراه با حالت تهوع و استفراغ بوده با برخی بوهای خاص مثل بوی دود یا عطرهای تند یا سر و صدا و یا نور زیاد تشدید شود و با استراحت در محیط تاریک و ساکت و گاهی کمپرس سرد یا گرم تخفیف یابد.
انواع سردرد های خطرناک از نگاه جراح مغز و اعصاب
تصویر انواع سر درد

هر ناحیه از سر که دچار درد می شود علایم خاص خودش را دارد.در عکس زیر انواع سر درد را مشاهده میکنید.
تصویر انواع سر درد
ارتباط دیسک گردن و سرگیجه چیست؟
سردرد شدید نشانه چیست؟

میگرن می تواند باعث سردرد شدید در یک طرف سر شود و اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. حملات میگرن می تواند ساعتها تا روزها طول بکشد و درد می تواند آنقدر شدید باشد که در فعالیت های روزمره شما تداخل ایجاد کند.

داروها می توانند به جلوگیری از برخی میگرن ها کمک کرده و درد آنها را کاهش دهند. داروهای مناسب و تغییر در سبک زندگی ممکن است به درمان میگرن کمک کنند. سردردی ناگهانی و شدید همراه با علائم زیر نشانه این است که باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

    ضعف، سرگیجه، از دست دادن تعادل ناگهانی یا افتادن، بی حسی یا گزگز
    مشکل در گفتار، گیجی، تشنج، تغییر شخصیت یا رفتار نامناسب
    تاری دید، دو بینی
    تب، تنگی نفس، سفتی گردن یا بثورات پوستی
    درد شدید سردرد که شب شما را بیدار می کند
    حالت تهوع و استفراغ شدید
    سردردهایی که پس از آسیب دیدگی سر یا تصادف اتفاق می افتد
    نوع جدیدی از سردرد که برای اولین بار پس از 50 سالگی شروع می شود
    سردردهایی داشته باشید که در اثر سرفه، خم شدن، فعالیت جنسی یا سایر فعالیتهای بدنی شدید ایجاد شوند
    سابقه سردرد داشته باشید اما اخیراً متوجه تغییر علائم شده اید

 
بیماری میگرن
آیا استرس می تواند باعث سردرد شدید شود؟

سردردهای اضطرابی یکی دیگر از علائم جسمی رایج است. اگر استرس دارید یا از چیزی نگران هستید، ممکن است سردردهای تنشی داشته باشید. تجربه سردردهای شدید یا مکرر نیز می تواند علائم اضطراب را بدتر کند.
آیا دردهای تصادفی در سر طبیعی است؟

سردردهای طبیعی معمولاً به دلیل کم آبی، تنش عضلانی، درد عصبی، تب، ترک کافئین، نوشیدن الکل یا خوردن برخی غذاها ایجاد می شوند. همچنین ممکن است در اثر دندان درد، تغییرات هورمونی یا بارداری یا به عنوان عارضه جانبی دارو اتفاق بیفتد.



:: برچسب‌ها: سردرد ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سردردهای سینوسی به علت التهاب و تورم سینوس‌ها اتفاق می‌افتد و علائم آن مشابه سردردهای میگرنی یا تنشی است. با توجه به اینکه سردردها انواع مختلفی دارد و هر کدام با علائمی خاص بروز می‌کند، در این مطلب قصد داریم شما را با علائم اختصاصی سردرد سینوسی و علت بروز آن آشنا کنیم. همچنین انواع شیوه‌های درمانی آن را معرفی کنیم.

اگر می‌خواهید در زمینه سردرد سینوسی اطلاعات دقیقی داشته باشید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
سردرد سینوسی (سینوزیت) چیست؟

حفره‌های کوچک پر از هوا که پشت استخوان گونه و پیشانی قرار دارد سینوس نام دارد. این حفره‌ها از طریق یک مجرای کوچک به بینی وصل می‌شوند و باعث می‌شوند ترشحات به راحتی داخل بینی ریخته شود.

در مواقعی‌که بافت و سلول‌های سینوس‌ها متورم و ملتهب شوند و سینوس‌ها نتوانند به طور طبیعی تخلیه شوند، با افزایش فشار درون سینوس‌ها، سردرد هم بروز می‌کند که به آن سردرد سینوسی گفته می‌شود.

بهترین دکتر سردرد ابتدا بیمار را معاینه می‌کند و به علائمی که بیمار شرح می‌دهد توجه می‌کند، سپس بر اساس آن داروی مناسب را تجویز می‌کند.
علت سردرد سینوسی چیست؟

یکی از علت‌های شایع برای بروز سردرد سینوسی عفونت است. عفونت‌ها با منشا ویروسی و قارچی موجب ایجاد تورم در بافت‌ها می‌شود و توانایی تخلیه‌ی سینوس‌ها را کم می‌کند. از طرف دیگر التهاب در بافت‌ها نیز با افزایش تولید مایعات و عدم توانایی تخلیه‌ی آن‌ها موجب بروز سردرد سینوسی می‌شود.

همچنین افرادی که به طور مکرر شنا یا غواصی می‌کنند یا کسانی که به ارتفاعات می‌روند، سابقه‌ِ‌ی آلرژی یا آسم دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سردرد سینوسی هستند.
علت سردرد سینوسی در کودکان چیست؟

با توجه به اینکه در اغلب موارد سردردهای سینوسی با سینوزیت همراه است، در کودکان هم انتظار می‌رود بروز علائم سینوزیت با بی‌حالی، تب، ورم اطراف بینی و چشم و ترشحات بینی به رنگ زرد یا سبز همراه باشد. با اینکه عفونت‌های سینوس با منشا ویروسی اغلب بدون درمان از بین می‌رود، اما عفونت‌های باکتریایی باید با آنتی‌بیوتیک درمان شود تا از پایدار شدن عفونت و شدید شدن علائم جلوگیری شود.

نشانه‌های سردرد سینوسی چیست؟

اولین علامت سردرد سینوسی درهای ضربان‌دار و مبهم در نواحی سینوسی است که با تکان دادن سر تشدید می‌شود. همچنین افراد مبتلا به سردردهای سینوسی ممکن است در پشت یا زیر چشم هم دردهای مبهمی را احساس کنند. در کنار این موارد سایر علائم سردرد سینوسی شامل موارد زیر است.

    خستگی
    گرفتگی و ترشح زرد یا سبز رنگ از بینی
    احساس فشار در گونه و پیشانی
    درد منتشر شده در دندان، فک یا نقاط دیگر صورت
    حساس شدن صورت بیمار به لمس

در چه موقعیت‌هایی سردرد سینوسی تشدید می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های سردرد سینوسی این است که به تغییرات دمایی حساس است، یعنی وقتی از یک اتاق گرم بیرون می‌روید که هوا سرد است، میزان سردرد تشدید می‌شود. همچنین در مواقعی که فرد سر خود را حرکت دهد و به طرف پایین خم کند شدت سردرد بیشتر می‌شود.
شیوه تشخیص سردرد سینوسی چگونه است؟

اولین اقدام پزشک برای تشخیص سردرد سینوسی گرفتن شرح حال از بیمار است. به این منظور در مورد زمان و بروز سردرد و نشانه‌های همراه با سردرد از بیمار سوال می‌کند و در صورت نیاز معاینات فیزیکی انجام می‌دهد.

درصورتی‌که این موارد نتواند شواهد کافی از علت ابتلا به سردرد سینوسی ارائه کند، لازم است از تصویربرداری سی‌تی اسکن یا ام‌آر‌آی استفاده شود.

برای مشاوره درمانی انواع سردرد سینوسی، میگرنی یا تنشی می‌توانید بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب را از لیست پذیرش۲۴ انتخاب کنید.
شیوه‌های درمان سردرد سینوسی چگونه است؟

هدف از درمان سردرد سینوسی کم کردن التهاب و تورم سینوس‌ها و ایجاد شرایطی برای تخلیه‌ی سینوس‌ها از ترشحات است. به این ترتیب در درمان بر کاهش درد و از بین بردن عوامل بیماری‌زا تمرکز می‌شود. موارد زیر بهترین راه‌ها برای درمان سردرد سینوسی است.
دارودرمانی سردرد سینوسی

درمان سردرد سینوسی با دارو اثربخشی بالایی دارد. به همین دلیل از انواع دارو برای بهبود وضعیت بیماران استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است.

    آنتی‌هیستامین

بهترین قرص برای سردرد سینوسی آنتی‌هیستامین‌ها هستند که در مواردی که آلرژی علت بروز سردرد باشد می‌توانند علائم سردرد را کم کنند. زیرا در کاهش احتقان بینی نقش دارند. آنتی‌هیستامین‌های خوراکی مانند دیفن هیدرامین، ستریزین، لوراتادین، بنادریل داروهای موثر در کاهش سردرد سینوسی است.

    مسکن برای درمان سردرد سینوسی

داروهای مسکن برای درمان سردرد سینوزیتی با کاهش التهاب سینوس‌ها به بهبود درد آن کمک می‌کند. به این منظور می‌توانید داروهای بدون نسخه مانند ناپروکسن و ایبوپرفن، آسپرین یا استامینوفن را از داروخانه تهیه کنید. البته دقت داشته باشید بهتر است آسپرین را به کودکان زیر ۱۸ سال ندهید و به جای آن از استامینوفن که برای آن‌ها ایمن‌تر است استفاده کنید.

    اسپری بینی

استروئیدهای بینی موجب کاهش التهاب در بینی می‌شوند و سردردهای سینوسی با علت آلرژی را درمان می‌کنند. مزیت استفاده از این داروها این است که هیچ عارضه‌ی جانبی ندارند. فلوتیکازون و تریامسینولون دو نمونه از اسپری‌های بینی هستند که بدون نسخه می‌توان آن‌ها را از داروخانه تهیه کرد.

اگر می‌خواهید سردرد را به شکل تخصصی درمان کنید، بهتر است به متخصص بیماریهای مغز و اعصاب مراجعه کنید تا پزشک مناسب‌ترین راهکار درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

    داروهای دکونژستان

داروهای دکونژستان به شکل قرص و بینی در دسترس است و می‌توان آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. دکونژستان مانند سودافد، نئوسینفرین، استیفد از انواع داروهای دکونژستان موثر در رفع سردرد سینوسی هستند. باید به خاطر داشته باشید مصرف بیش از ۳ روز اسپری دکونژستان موجب ایجاد عوارض می‌شود، مگر اینکه پزشک این اسپری‌ها را تجویز کند.

    آنتی‌بیوتیک

وقتی علت سردرد سینوسی باکتریایی باشد، استفاده از آنتی‌بیوتیک می‌تواند عامل بیماری را از بین ببرد و موجب بهبود سردرد شود. در مواردی که سردرد مزمن نشده طول دوره درمان نهایتاً ۱۵ روز است، اما با مزمن شدن سردرد لازم است بیمار ۳ یا ۴ هفته آنتی‌بیوتیک مصرف کند.
درمان‌های خانگی سردرد سینوسی

درمان‌های خانگی ساده و آسان هستند و هر فردی به تنهایی از عهده انجام آن برمی‌آید. این شیوه‌ها در صورت تکرار اثربخشی مطلوبی دارند و شدت دردهای سینوسی را کم می‌کنند. موارد زیر بهترین درمان‌های خانگی سردرد سینوسی است.

    یکی از راه‌های موثر برای از بین بردن سردرد سینوسی، هیداراته کردن بدن از طریق نوشیدن ۸ لیوان آب یا آبمیوه در طول روز است.
    یکی از اقدامات خانگی برای از بین بردن سردرد سینوسی ماساژ دادن نواحی سینوسی با انگشت اشاره و میانی است. هنگام ماساژ دادن می‌توانید از روغن‌های گیاهی هم استفاده کنید.
    استفاده از دستگاه بخور یک شیوه خانگی برای درمان سردرد است که می‌تواند راه‌های هوایی مسدود شده بینی را باز کند و با مرطوب نگه داشتن آن در کاهش علائم سردرد موثر باشد.
    دوش آب گرم یا استفاده از کمپرس آب گرم هم می‌تواند به تخلیه‌ی ترشحات و بهبود علائم سردرد سینوسی کمک کند.

درمان سردرد سینوسی با جراحی

افرادی که مبتلا به سینوزیت مزمن هستند و داروها نمی‌توانند علائم بیماری را از بین ببرند، بهتر است از روش جراحی استفاده کنند. عمل جراحی آندوسکوپی با برداشتن پلیپ‌ها و خارهای استخوانی مسیر هوایی را باز می‌کند و موجب کم کردن شدت سردردهای سینوسی می‌شود.
چگونه از بروز سردرد سینوسی پیشگیری کنیم؟

اصلی‌ترین اقدامات برای جلوگیری از بروز سردرد سینوسی یا کم کردن تعداد دفعات آن شامل موارد زیر است:

    درصورتی‌که غذا یا ادویه خاص، بوی الکل، کافئین یا دخانیات سردردهای شما را تشدید می‌کند باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.
    سبک زندگی سالم با رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و خواب کافی، کنترل استرس از عوامل مهم و تاثیرگذار در پیشگیری از بروز سردرد سینوسی است
    برای انجام فعالیت‌های هوازی باید اول بدن خود را گرم کنید تا از بروز سردرد جلوگیری شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که با مصرف داروها برای سردرد سینوسی بیشتر از ۱۵ روز است که سردرد دارید یا اینکه سردردهای در بازه‌های زمانی بهبودی کوتاه مجدداً بروز می‌کنند یا در مواردی که سردرد به قدر شدید است که مجبور می‌شوید محل کار خود را ترک کنید، لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.


سوالات متداول سردردهای سینوسی (سینوزیت)

    در سینوزیت کجای سر درد می‌گیرد؟

سردردهای سینوسی در سر و پیشانی بروز می‌کند و در اغلب اوقات موجب انتشار درد اطراف بینی می‌شود.

    چه زمانی از شبانه روز سردرد سینوسی تشدید می‌شود؟

اغلب افراد سردردهای سینوسی را صبح‌ها با شدت بیشتری تجربه می‌کنند که تا بعد از ظهر از شدت آن کم می‌شود.

    آیا تزریق بوتاکس بر سردرد سینوسی تاثیر دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. تزریق بوتاکس بر سردردهای میگرنی تاثیر دارد و تاثیری بر باز شدن گرفتگی سینوس‌ها ندارد.



:: برچسب‌ها: سردرد , سینوسی ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

آپاندیس را بسیاری از افراد به‌عنوان یک غده اضافه در بدن می‌شناسند و به همین دلیل به وجود آن اهمیتی نمی‌دهند. همچنین بسیاری از افراد به دلیل اتفاقی در کودکی و حتی در سنین بالاتر مجبور به انجام عمل جراحی و خارج کردن آپاندیس شده‌اند. از آن‌جایی که در گذشته با هر مشکلی که در آپاندیس انجام می‌شد و حتی در صورتی‌که به وجود مشکلی شک می‌کردند، آپاندیس را خارج می‌کردند و معمولا عوارض خاصی به همراه نداشت، تصور می‌کردند این بخش از بدن بدون فایده است و بخشی اضافه محسوب می‌شود. با این حال امروزه دانشمندان و محققین بیشتری بر روی آپاندیس تحقیق می‌کنند تا بدانند فواید آپاندیس چیست. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با آپاندیس، آپاندیس کدام سمت است و آپاندیسیت چیست، آشنا شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. فواید آپاندیس ، آپاندیسیت چیست ؟!
آپاندیس کدام سمت است
 
آپاندیس کدام سمت است ؟!

آپاندیس یک مجرای ۴ اینچی است که به ابتدای روده بزرگ متصل شده است. این کیسه کوچک که در سمت راست بدن و پایین شکم قرار دارد، عملکرد ناشناخته‌ای دارد و برخی از افراد عقیده دارند که یک عضو باقیمانده طی تکامل است که هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد. این موضوع سبب شده است که بسیاری از جراحی‌های آپاندیس که به آن آپاندکتومی می‌گویند، برای جلوگیری و درمان بیماری‌های آپاندیس گسترده شود.


فواید آپاندیس

با وجود آن‌که فواید آپاندیس به‌طور کامل شناخته نشده است، اما تحقیقات زیادی روی این عضو در حال انجام است که نشان می‌دهد در داشتن سلامتی نقش ایفا می‌کند و همچنین از آن‌جایی که آپاندکتومی یک جراحی تهاجمی محسوب می‌شود و آسیب زیادی به بدن وارد می‌کند، پزشکان و محققین به دنبال یافتن راه‌هایی هستند که برای درمان آپاندیس تهاجم کمتری داشته باشند. آپاندیسیت ویا بیماری‌های آپاندیس برای سلامتی مضر هستند، اما جراحی آپاندیس نیز همین تاثیر را دارد. برخلاف تصور عمومی به بی فایده بودن آپاندیس در بدن، یافته‌های جدیدی نشان می‌دهند که آپاندیس محل رشد و پناهگاهی برای باکتری‌های مفید بدن است که نه‌تنها به بهبود هضم غذا کمک می‌کنند بلکه در ارتقا و بهبود وضعیت سیستم ایمنی نیز تاثیر دارند.

سال‌ها است که محققان متوجه شده‌اند که شیوع آپاندیسیت یا همان التهاب آپاندیس با افزایش سیستم آبرسانی بهداشتی، بیشتر شده است. در حقیقت این ایده مطرح است که تغییر سبک زندگی به شکل مدرن و بهداشتی امروزه، سبب شده است ارگانیسم‌های مساعدی که در محیط وجود دارند، کم شوند و به همین دلیل سیستم ایمنی انسان تحت تاثیر قرار گرفته و دچار افزایش فعالیت شود که در نتیجه آن نسبت به بسیاری از شرایط و بیماری‌های همچون التهاب آپاندیس آسیب پذیر شود. در حقیقت این افزایش فعالیت برخلاف تصور عموم به ضرر بدن است و سبب می‌شود زمینه ایجاد بیماری‌هایی همچون آلرژی و بیماری‌های خودایمنی افزایش یابد.

 

آپاندیسیت چیست

 
آپاندیسیت چیست ؟!

آپاندیسیت نام دیگر التهاب آپاندیس است که می‌تواند از التهابی ساده تا شرایطی پیچیده متغیر باشد. آپاندیسیت سبب ایجاد درد در سمت راست و پایین شکم می‌شود که در برخی از افراد ممکن است از اطراف ناف شروع شود و محل درد به مرور تغییر کند. با افزایش التهاب، درد آپاندیسیت نیز افزایش می‌یابد و بسیار شدید می‌شود. با وجود آ‌ن‌‌که آپاندیسیت ممکن است در هر سن و هر فردی رخ دهد، اما شیوع آن بین سنین ‌۱۰ تا ۳۰ سال بیبشتر است. همچنین احتمال ایجاد آپاندیسیت در مردان حدود ۸.۶ درصد و در زنان ۶.۷ درصد است که نشان می‌دهد شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است.

پس از آن‌که با آپاندیسیت چیست آشنا شدیم، باید بدانیم علائم آن کدام هستند. علائم آپاندیسیت شامل موارد زیر است:

    درد ناگهانی که در سمت راست و پایین شکم آغاز می‌شود.
    درد ناگهانی که از اطراف ناف آغاز می‌شود و اغلب به سمت راست و پایین شکم جابه‌جا می‌شود.
    دردی که در اثر سرفه کردن، راه رفتن ویا حرکات دیگر که همراه با تکان خوردن باشد، بیشتر می‌شود.
    حالت تهوع و استفراغ
    از دست دادن اشتها
    تب با درجه پایین که با وخیم‌تر شدن بیماری، افزایش می‌یابد.
    یبوست یا اسهال
    نفخ شکمی
    باد شکم

محل درد در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد که به سن و محل قرارگیری آپاندیس بستگی دارد. برای مثال در خانم‌های باردار، درد ممکن است از بالای شکم احساس شود، زیرا بر اثر بارداری، آپاندیس به سمت بالاتر جابه‌جا شده است.
علت آپاندیسیت

دلیل اصلی ایجاد آپاندیسیت، بسته شدن بخش داخلی آپاندیس است که در نتیجه آن عفونت ایجاد می‌شود و به آن آپاندیسیت می‌گویند. با بسته شدن خروجی آپاندیس، باکتری‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند و سبب التهاب و تورم آپاندیس می‌شوند که به دلیل انباشته شدن چرک ایجاد می‌شود؛ اگر این عفونت درمان نشود، آپاندیس پاره می‌شود.

آپاندیسیت ممکن است وخیم شود که به دو شکل این اتفاق می‌افتد:

پاره شدن آپاندیس: با پاره شدن آپاندیس حاوی چرک، این عفونت در بدن پخش می‌شود که در نتیجه آن، ممکن است زندگی فرد به خطر بیفتد. این حالت نیازمند جراحی فوری برای برداشتن آپاندیس و پاکسازی حفره شکمی است.

ایجاد کیسه چرکی در شکم: اگر آپاندیس شما منفجر شود، ممکن است به صورت یک کیسه عفونت در شکم شما ایجاد شود که به آن آبسه می‌گویند. در اغلب مواقع، جراح توسط یک لوله که از دیواره شکمی وارد آبسه کرده است، آبسه را تخلیه می‌کند. پس از آن لوله را به مدت دو هفته از بدن خارج نمی‌کنند و همزمان به درمان توسط آنتی‌بیوتیک می‌پردازند. پس از پاکسازی عفونت آپاندیس را خارج می‌کنند. در برخی از مواقع تخلیه آبسه و خارج کردن آپاندیس بلافاصله و همزمان انجام می‌شوند.


 
درمان آپاندیسیت

از گذشته تا به حال اغلب درمان‌ها برای آپاندیسیت، آپاندکتومی ویا جراحی خارج کردن آپاندیس بوده است؛ حتی به دلیل آن‌که تصور می‌شد آپاندیس عملکرد خاصی ندارد، بسیاری از افراد برای جلوگیری از آپاندیسیت، عمل آپاندکتومی را انجام می‌دانند، به‌طوری که از هر ۳۶ عمل، تنها یکی از آن‌ها مریض به آپاندیسیت مبتلا بود. اما امروزه تلاش می‌کنند از روش های جایگزینی استفاده کنند. در ژورنال پزشکی بریتانیا، گفته شده است که طی تحقیقاتی، نشان داده‌اند مصرف آنتی‌بیوتیک به‌جای عمل جراحی، توانسته است ریسک وخیم شدن آپاندیس را تا ۳۱ درصد کاهش دهد. همچنین بسیاری از پزشک‌ها به درمان های کمتر تهاجمی همچون لاپاروسکوپی روی آورده‌اند. در این جراحی‌ها به‌جای ایجاد یک برش بزرگ، از دو یا چند برش کوچک استفاده می‌کنند که سبب درد کمتر، مدت زمان بستری کوتاه‌تر، بهبود سریع‌تر وکاهش احتمال وخیم شدن، می‌گردد.

البته بهتر است با ایجاد سبک زندگی درست و تغذیه سالم به کارکرد بهتر روده‌ها و هضم غذاها و همچنین پیشگیری از ایجاد آپاندیسیت کمک کنید. بهتر است زمان تحرک خود را طوری تنظیم کنید که پس از غذا خوردن نباشد و با تغذیه درست و گنجاندن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در غذای رژیمی خود از ایجاد بیماری‌های دستگاه گوارش، همچون آپاندیسیت جلوگیری کنید. چنانچه به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید تا وزن خود را کاهش دهید، وزن خود را افزایش دهید، وزن خود را ثابت نگه دارید ویا بالعکس، استپ وزنی خود را از بین ببرید و در عین حال مطمئن باشید رژیم غذایی شما انواع ویتامین‌ها را تامین می‌کند و به سلامت شما لطمه‌ای نمی‌زند،



:: برچسب‌ها: آپاندیس ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

 انواع سردرد: شناخت سردرد خطرناک


سردردها را می‌توان یکی از راجع‌ترین دردها و اختلالات دانست که می‌تواند از میزان ضعیف تا شدید متغیر باشد. جالب است بدانید این دردها که ممکن است در گردن، جمجمه و پیشانی احساس شود، به دلیل درد در بافت مغز نیست، بلکه درد عضلات فک و عضلات جمجمه، گرفتگی عروق خونی نواحی مختلف صورت و جمجمه، اطراف چشم، سینوس‌ها، گردن، پیشانی و... هستند؛ زیرا بافت مغز خود دارای حسگر نیست و به همین دلیل نمی‌تواند سبب ایجاد درد شود. انواع سردرد‌ها را می‌توان با توجه به ماهیت و شدت درد، محلی که درد در آن وجود دارد و علت به وجود آمدن آن تقسیم کرد. در غفاری دایت می‌خواهیم راجع به انواع سردرد صحبت کنیم و انواع سردردهای عصبی، انواع سردردهای میگرنی، انواع سردرد پشت سر و همچنین انواع سردرد خطرناک را معرفی کنیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. انواع سردرد: 6 سردرد خطرناک + علائم و روش های درمان
علت انواع سردردها

بر اساس علت به‌وجود آمدن دو نوع کلی سردرد وجود دارد؛ سردردهایی که به دلیل بیماری زمینه‌ای به‌وجود می‌آیند و از نوع سردرد خطرناک هستند که به آن‌ها سردرد ثانویه می‌گویند؛ و سردردهایی که بیماری خاصی علت بروز آن‌ها نیست و به آن‌ها سردرد اولیه می‌گویند. سه مورد از مهم‌ترین انواع سردرد اولیه، سردرد تنشی، سردرد هورمونی، سردرد میگرنی و سردرد خوشه‌ای هستند.

چنانچه سردرد شما در بخش پیشانی است، یعنی به خواب بیشتری نیاز دارید و چنانچه در بالای سر خود احساس درد می‌کنید، باید آب بیشتری بنوشید ویا غذای بیشتری بخورید. سردردی که از انواع سردرد پشت سر است، یعنی باید استرس خود را کم کنید و عامل استرس را از بین ببرید. اگر احساس می‌کنید یک حلقه دور سر شما قرار دارد و فشار وارد می‌کند، سردرد شما از انواع سردرد تنشی است. دردی که در یک چشم خود حس می کنید از انواع سردرد خوشه‌ای بوده و سردردی که در یک طرف سر خود حس می‌کنید، از انواع سردرد میگرنی است. در ادامه این انواع سردرد را بیشتر توضیح می‌دهیم.

سردرد خطرناک
انواع سردردهای اولیه چیست؟

در این بخش سردردهای شایعی که برر اثر بیماری زمینه ای ایجاد نمی‌شوند را توضیح می‌دهیم که شامل انواع سردردهای عصبی و یا انواع سردردهای میگرنی است.
سردرد تنشی

یکی از انواع شایع سردرد که بیشتر در بانوان بالای ۲۰ سال رخ می دهد، سردرد تنشی است که فرد احساس می‌کند یک حلقه دور سر او قرار دارد و فشار وارد می‌کند. افرادی که به دفعات دچار این سردرد می‌شوند، ممکن است آن را با میگرن اشتباه بگیرند، اما برخلاف میگرن، فرد در انواع سردرد تنشی، دچار مشکل در بینایی نمی‌شود. احساس سفتی و درد در گردن، احساس دردی که از پیشانی آغاز شده و تا پشت سر می‌رود و درد مبهمی که در اسکالپ وجود دارد، علائم سردرد تنشی هستند. برای درمان سردرد تنشی بهتر است به صفحه گوشی یا تلویزیون خیره نشوید و یک دوش آب گرم بگیرید. این نوع سردرد از چند دقیقه تا چند روز ممکن است طول بکشد و به دلیل فشار نامناسب به گردن، بر اثر بد قرار گرفتن سر به وجود می‌آید.

 

سردرد میگرنی
 سردرد میگرنی

سردردهای میگرنی اغلب از نوع سردردهای ضرباندار هستند که در یک طرف سر احساس می‌شوند. چنانچه فردی به انواع سردردهای میگرنی دچار شود، امکان انجام کارهای روزانه را ندارد و ممکن است در بینایی دچار اختلال شود. افرادی که به سردرد میگرنی دچار می‌شوند ممکن است سردرد آن‌ها تا چند روز و حتی یک ماه ادامه پیدا کند. برخی از انواع سردردهای میگرنی، شبیه به حالت سکته مغزی می‌مانند و یک سمت بدن فرد دچار بی‌حسی می‌شود و کلمات برای وی نامفهوم هستند و احساس ضعف دارد که به آن‌ها نیمه فلج‌کننده می‌گویند. برخی از افراد هنگام میگرن یعنی زمانی که در پیش میگرن قرار دارند تا چند دقیقه پس از شروع درد، نقاط روشن، چشمک‌زننده یا خطوط نوزانی متحرک می‌بینند که به آن میگرن همراه با هاله می‌گویند. افراد پیش از آغاز میگرن با علائمی همچون حساس شدن به نور، حساس شدن به بو، اختلال در بینایی، دیدن هاله نور وحساس شدن به سروصدا، متوجه آغاز درد میگرنی خود می‌شوند.
 سردرد خوشه‌ای

سردردهای خوشه‌ای اغلب در پشت چشم و در یک طرف احساس می‌شوند و ممکن است با میگرن اشتباه گرفته شوند؛ تفاوت آن‌ها این است که احساس تهوع ایجاد نمی‌کنند. این دردها شایع نیستند و اغلب در مردان در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی رخ می‌دهند. هر بار که سردرد خوشه‌ای رخ می‌دهد، ممکن است به مدت طولانی ادامه پیدا کند ویا بیش از یک‌بار در روز رخ دهد. افراد اغلب این درد را حدود دو ساعت پس از آن‌که به تخت می‌روند، احساس می‌کنند.
 سردرد هورمونی

این سردرد اغلب برای بانوان و در دوران عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. به دلیل تغییرات هورمونی که ایجاد می‌شودف در هنگام تخمک‌گذاری ویا پیش از آغاز پریود، ممکن است سردرد هورمونی به‌وجود بیاید که اغلب با استراحت، مسکن و پس از یک روز بهبود پیدا می‌کند.
سردرد ناشی از فعالیت
سردردهای ناشی از فعالیت بدنی از ورزش شدید بدنی با عوامل زیر صورت می‌گیرد:

    در حال اجرا
    پریدن
    وزنه برداری
    رابطه جنسی
    حملات سرفه یا عطسه

این سردردها معمولاً بسیار کوتاه مدت هستند، اما گاهی تا 2 روز طول می کشند. آنها به صورت یک درد ضربان دار در سرتاسر سر وجود داذند و در کسانی که سابقه خانوادگی میگرن دارند شایع تر است.

انواع سردردهای میگرنی
سردردهای ثانویه

سردردهای ثانویه به دلیل وجود بیماری در بدن به وجود می آیند که می‌توانند یکی از حالات زیر باشند:

آنوریسم یا تومور مغزی: این نوع سردرد خطرناک به دلیل فشار ناشی از وجود بخش اضافی در جمجمه ایجاد می‌شود. آنوریسم به اتساع عروق خونی و خونریزی آن‌ها می‌گویند. در نتیجه جمع شدن خون ویا بر اثر بافت توموری، فضای جمجمه اشغال شده و بر اثر فشاری که وارد می‌شود، احساس درد به وجود می‌آید.

سردرد سرویکوژنیک یا گردنی: این انواع سردرد بر اثر تحلیل دیسک بین مهره‌های گردنی به وجود می‌آید که با ایجاد فشار بر نخاع، سبب ایجاد درد در گردن و سر می‌شود.

سردرد مننژیت: مننژیت یکی از بیماری‌هایی است که در آن پوشش اطراف مغز و نخاع دچار عفونت و التهاب شده و ایجاد درد می‌کند.

سردرد سینوسیسردرد سینوسی:یکی از انواع سردردها که درد آن در صورت احساس می‌شود، به دلیل سینوزیت و التهاب سینوس‌ها اتفاق می‌افتد.

سردرد نخاعی: در طی فرآیندهایی که برای نمونه‌برداری از نخاع انجام می‌شود ویا طی تزریق ماده بی‌حس کننده به نخاع، ممکن است نشت مایع نخاعی اتفاق بیفتد که سبب ایجاد این نوع سردرد خطرناک می‌‌شود.

سردرد پس از ضربه: یک شکل سردرد خطرناک، به دلیل ضربه به سر پس از حادثه است که ممکن است طی تصادف، سقوط از محلی ویا برخود شیء محکم اتفاق بیفتد.

درمان انواع سردرد
انواع سردرد های خطرناک

    سردردهای با منشا عروقی
    سردرد های ناشی از ضربه به سر
    سردرد های ارجاعی
    تومور کاذب مغزی
    سردرد های ناشی از هیدروسفالی

درمان انواع سردرد

برای درمان انواع سردرد باید ابتدا نوع آن را مشخص کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید. بهتر است تا حد امکان از مصرف سرخود قرص مسکن پرهیز کنید تا بتوانید علت انواع سردردهای خود را پیدا نمایید. برخی از انواع درمان‌هایی که در طب سنتی گفته شده است، برای کاهش سردرد موثر هستند، برای مثال استعمال دارچین بر روی پیشانی به هنگام درد، می‌توانید درد را از سر خارج کند. همچنین با مصرف مواد مغذی کافی و به‌خصوص ویتامین B12، ویتامین Q10 و منیزیم به کاهش سردردهای میگرنی کمک می‌کنند. برای افرادی که به انواع سردردهای میگرنی دچار می‌شوند، با تحرک کافی، دوری از استرس، داشتن خواب کافی، برنامه غذایی منظم و عدم مصرف کافئین زیاد ویا عدم مصرف غذاهای محرک، می‌تواند به پیشگیری و کاهش حملات میگرن کمک نماید.
رژیم لاغری مناسب سردردهای میگرنی

برخی از افراد که به سردردهای میگرنی دچار هستند، نمی‌توانند به راحتی از هر رژیم غذایی پیروی کنند، به همین دلیل نیاز دارند رژیمی منظم داشته باشند که با محدودیت غذایی خاصی روبه‌رو نباشند و بتوانند انواع مواد مغذی را از غذای خود دریافت نمایند. به همین دلیل بسیاری از افراد رژیم‌های بهاره غفاری را انتخاب می‌کنند؛ زیرا نه‌تنها این رژیم‌ها به دریافت میزان کافی مواد مغذی و ویتامین‌ها توجه می‌کند، بلکه با ارائه برنامه تحرک و امکان استفاده از گزینه پیگیری مشاور، می‌توانید سوالات و مشکلات خود را با مشاور تغذیه مطرح کرده و راهنمایی‌های لازم را برای ایجاد تغییرات دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.
سوالات متداول
سردرد در کدام قسمت سر خطرناک است؟

سردرد در هر قسمتی از سر ممکن است خطرناک باشد، اما در برخی موارد مانند سردرد شدید و ناگهانی همراه با علائم دیگر، باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.
علائم سردرد خطرناک را ذکر کنید؟

علائم سردرد خطرناک ممکن است شامل افت فشار خون، تب، سرگیجه شدید، تاری دید، سختی در گفتار و یا مشکلات حافظه باشد.
خطرناک ترین نوع سردرد کدام است؟

سردرد خوش خیم یا میگرن ممکن است خطرناک باشد ولی خطرناک ترین نوع سردرد، سردرد همراه با خونریزی مغزی است.
ایا درد پشت سر خطرناک است؟

درد پشت سر نیز ممکن است نشانه مشکل جدی باشد. در برخی موارد، درد پشت سر ممکن است ناشی از تنش عضلانی باشد.
دلیل درد در وسط سر چیست؟

علت درد در وسط سر می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی مانند فشار خون بالا، استرس، اختلالات انسدادی تنفسی، کمبود خواب، و یا میگرن باشد.
سردرد شدید نشانه چیست؟

سردرد شدید ممکن است شامل درد حاد و ناگهانی، تهوع، استفراغ، حساسیت نسبت به نور، و یا بی حسی در صورت باشد.
ایا سردرد تنشی خطرناک است؟

سردرد تنشی خطرناک نیست و بیشتر به دلیل تنش عضلاتی و استرس رخ می‌دهد.
جدول انواع سردرد

نام سردرد
    

علائم و ویژگی‌ها
    

علت

سردرد تنشی
    

درد خفیف تا متوسط، فشار در ناحیه پیشانی، گردن و شانه ها
    

استرس، اضطراب، فشار روحی

میگرن
    

درد شدید، تنگی نفس، تهوع، حساسیت به نور و صدا
    

فعالیت های فیزیکی شدید، استرس، خلقیات ارثی

سردرد خونی
    

درد شدید، سرگیجه، تهوع و استفراغ، تاری دید، خستگی، کاهش شنوایی
    

کمبود خون، بی خوابی، بیماری های قلبی و عروقی

سردرد خواب
    

درد ملایم، تهوع خفیف یا نبود آن، افزایش انرژی پس از خوابیدن
    

خواب ناکافی، بیماری های خواب
 

لطفا توجه داشته باشید که این جدول فقط چند نمونه از انواع سردرد است و سایر نوع سردرد‌ها نیز وجود دارند.
 چه سردردهایی خطرناک است؟

سردردهای خطرناک شامل سردرد همراه با خونریزی مغزی، عفونت مغزی، تومور مغزی و یا سردرد ناشی از آسیب شدید سر هستند.
درد وسط سر نشانه چیست؟

درد وسط سر می‌تواند نشانه مشکلات مختلفی باشد، مانند فشار خون بالا، استرس، اختلالات انسدادی تنفسی، کمبود خواب و یا میگرن.
سردرد های خطرناک چه ویژگی هایی دارند؟

سردردهای خطرناک معمولاً با علائم دیگری همراه هستند، مانند تب، سرگیجه شدید، تاری دید، سختی در گفتار و یا مشکلات حافظه.
در تومور مغزی کجای سر، درد میگیرد؟

در تومور مغزی، سردرد معمولاً در منطقه ای که تومور وجود دارد رخ می‌دهد، اما این قاعده‌ای کامل نیست و ممکن است درد سر در مناطق دیگر نیز رخ دهد.
ایا سردرد سمت چپ خطرناک است؟

سردرد سمت چپ خطرناک نیست ولی در برخی موارد مانند میگرن، سردرد خوش خیم و یا سردرد همراه با علائم دیگر، باید به پزشک مراجعه کرد.
سردرد کم خونی در کدام قسمت سر است؟

سردرد کم خونی معمولاً در قسمت جلوی سر و در ناحیه پیشانی و گاهی هم در ناحیه گردن رخ می‌دهد.
سردردی که با تکان و حرکت سر بیشتر می شود؟

سردردی که با تکان و حرکت سر بدتر می شود، معمولاً ناشی از التهاب مفصل گردن یا عضلات گردن است.
انواع سردرد میگرنی کدامند؟

انواع سردرد میگرنی شامل میگرن اورژانسی، میگرن مختلط، و میگرن کودکان است.
علت درد یک طرف سر و چشم سمت چپ چیست؟

علت درد یک طرف سر و چشم سمت چپ ممکن است ناشی از میگرن باشد، اما ممکن است علت دیگری هم داشته باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.
علت درد پشت سر و گردن و حالت تهوع چیست؟

علت درد پشت سر و گردن و حالت تهوع ممکن است ناشی از اختلالات گردن و عضلات مربوطه، فشار خون بالا، استرس، میگرن و یا بیماری‌های مختلف مانند التهاب آندوکرین است.
قسمت های مختلف سردرد نشانه چیست؟

سردردهای مختلف در نواحی مختلف سر شامل پیشانی، سرخال، نیمه‌های سر، قسمت عقب سر و گردن، چشم، گوش و دندهای داخلی و خارجی گوش رخ می‌دهند. علائم و نشانه‌های هر نوع سردرد نیز متفاوت است.
سردردی که با خواب خوب میشود؟

سردردی که با خواب خوب می‌شود، ممکن است ناشی از خستگی یا فشار روحی و روانی باشد و اغلب بهبود پیدا می‌کند.
از کجا بفهمم تومور مغزی دارم؟

برای تشخیص تومور مغزی باید با یک پزشک مغز و اعصاب مشاوره کنید و به ازای هر علامت یا نشانه‌ای که شما تجربه می‌کنید، باید بررسی های لازم صورت گیرد.
در کم خونی کدام قسمت سر درد می گیرد؟

در کم خونی، سردرد معمولا در نواحی پیشانی و گاهی در ناحیه گردن و قسمت عقب سر رخ می‌دهد.
ایا کسانی که میگرن دارند می توانند روزه بگیرند؟

بله، افرادی که مبتلا به میگرن هستند می‌توانند روزه بگیرند، اما بهتر است با مشاوره پزشک خود این کار را انجام دهند.
علت سردرد کل سر چیست؟

علت سردرد کل سر ممکن است ناشی از میگرن، تنش عضلانی، فشار خون بالا، عفونت، بیماری‌های مغز و اعصاب، فشار روحی و روانی و یا بیماری‌های دیگر باشد.



:: برچسب‌ها: سردرد ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

بررسی تفاوت میگرن و سردرد

معمولاً اکثر افراد در طول زندگی خود سردرد را تجربه می‌کنند اما کمتر کسی است که در مورد تفاوت میگرن و سردرد اطلاع داشته باشد. همین موضوع عدم تشخیص صحیح موجب می‌شود که درمان دچار اختلال شود و در زمان لازم، اقدامات مورد نیاز انجام نشود.

پس قبل از اینکه درد خود را به عنوان یک سردرد در نظر بگیرید لازم است که تفاوت میگرن و سردردهای معمول را بدانید.
انواع و علل سردرد‌های رایج

انواع مختلفی از سردرد وجود دارتد، بنابراین شناسایی محل و ماهیت درد می‌تواند به تعیین علت آن کمک کند.

برخی از رایج ترین انواع سردرد‌هاث رایج عبارتند از:
سردردهای تنشی

درد ناشی از سردرد‌های تنشی در هر دو طرف سر گسترش می‌یابد. این نوع از درد اغلب از پشت سر شروع می‌شود و به سمت جلو پیش می‌رود. سردرد تنشی شایع‌ترین شکل درد سردرد است. خستگی چشم، استرس و گرسنگی اغلب از علل سردرد تنشی هستند و می‌توانند مزمن باشند.
سردردهای سینوسی

این سردردها اغلب زمانی بروز می‌کنند که افراد مبتلاء به بیماری هستند یا احساس احتقان می‌کنند. سردرد‌های سینوسی به دلیل تورم در مجرای سینوسی ایجاد می‌شوند و در نتیجه در این نوع، درد در پشت گونه‌ها، بینی و چشم‌ها احساس می‌شود.
سردرد‌های خوشه‌ای

این سردرد‌ها معمولاً بسیار دردناک هستند و به‌صورت «خوشه‌ای» رخ می‌دهند. خوشه‌ای بودن این نوع از سردرد‌ها به این معنی است که روزانه (معمولاً در یک زمان) و گاهی اوقات تا چندین بار در روز اتفاق می‌افتند و تا ماه‌ها ادامه دارند.

سردرد‌های خوشه‌ای در نتیجه‌ی گشاد شدن رگ‌های خونی مغز به دلیل ترشح سروتونین و هیستامین ایجاد می‌شوند. این درد‌ها ممکن است در اثر فعالیت بدنی شدید، قرار گرفتن در معرض نورهای شدید یا حتی تغییر ارتفاع ایجاد شوند.


میگرن چیست؟

میگرن ممکن باعث درد سر شود، اما معمولاً بیشتر از یک سردرد معمولی ایجاد می‌کند. تأثیرات میگرن می‌تواند آنقدر قوی باشد که مدرسه، کار یا روابط اجتماعی را مختل کند و همین موضوع از اصلی‌ترین تفاوت میگرن و سردرد است.
تفاوت میگرن و سردرد تنشی، خوشه‌ای و سینوسی

به‌طور کلی ویژگی‌های کلیدی وجود دارند که میگرن را از سردردهای تنشی (شایع ترین نوع سردرد)، سردردهای خوشه‌ای و سردرد‌های سینوسی متمایز می کند.
مراحل بروز نشانه‌ها و پیش‌بینی زمان سردرد

میگرن چهار مرحله دارد ولی ممکن است برخی از مراحل در همه‌ی افراد بروز نکند. پرودروم (Prodrome) اولین مرحله است. بعد از آن نوبت به مرحله‌ی اورا (Aura) می‌رسد، که در واقع نوعی نشانه برای شروع سر‌درد‌های میگرنی است. درد در مرحله سوم (مرحله‌ی حمله Attack) شروع می‌شود. در نهایت میگرن به پست‌دروم (Postdrome) ختم می‌شود که سردرگمی، خستگی یا حتی شادی شدید را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد.

معمولاً بروز نشانه‌هایی خبر از سردرد میگرنی را می‌دهند. برخی از این علائم شامل خمیازه کشیدن بیش از حد و میل به غذاهای خاص است. بنابراین یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میگرن و انواع سردرد این است که در میگرن معمولاً نشانه‌هایی از سردرد‌های میگرنی خبر می‌دهند ولی در سایر سردرد‌ها، درد به‌صورت ناگهانی شروع می‌شود.
تفاوت تغییرات حسی و گفتاری در سردرد و میگرن

گاهی اوقات، میگرن به‌طور موقت بر گفتار و حواس قبل، بعد یا در حین سردرد تأثیر می‌گذارد. این حالت معمولاً در مرحله‌ی دوم میگرن اورا (Aura) اتفاق می‌افتد. به‌عبارتی در این مرحله، فعالیت الکتریکی روی مغز تغییر می‌کند و ممکن است تا ۶۰ دقیقه نیز طول بکشد. سردرد خوشه‌ای ممکن است با اورا شروع شود، اما سردرد تنشی اینطور نیست.
تفاوت نوع درد در سردرد و میگرن

از جمله تفاوت بین میگرن و سردرد تنشی این است که سردرد تنشی همراه با درد مبهم و سفتی یا فشار است در حالی‌که سردرد میگرنی ضربان یا نبض قوی در یک یا دو طرف سر ایجاد می‌کند. از جمله تفاوت میگرن و سردرد خوشه ای هم این است که سردرد خوشه‌ای باعث سوزش شدید در سر یا در نزدیکی چشم می‌شود.
تفاوت در ناراحتی گوارشی در سردرد و میگرن

یکی دیگر از مواد تفاوت میگرن و سردرد این است که التهابی منجر به سردرد میگرنی می‌شود ممکن است موجب بروز تهوع، استفراغ، درد در شکم یا نارحتی معده شود. این در حالی است که معمولاً سردرد تنشی موجب ناراحتی‌های گوارشی نمی‌شود و سردرد خوشه‌ای نیز معمولاً فقط منجر به بی‌حالی می‌شود.
تفاوت میگرن و سردرد در حساسیت‌ها

از جمله تفاوت میگرن و سردرد سینوزیت و سایر سردرد‌ها این است که نور، صدا، بو‌های خاص و حتی لمس (به‌دلیل التهاب) و هر گونه فعالیت می‌توانند سردرد میگرنی را تشدید کنند. این در حالی است که حساسیت به نور یا صدا ممکن است با شروع سردرد تنشی اتفاق بیفتد، اما غیرعادی است.

کلام آخر:

اگرچه که هر نوع سردردی می‌تواند بسیار رنج‌آور باشد اما سردرد‌های میگرنی ممکن است خطرناک هم باشند. به‌همین دلیل توصیه‌ی ما این است که در صورت هر گونه سردرد مداوم و شدید حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید زیرا درمان به‌موقع می‌تواند بسیار موثر باشد.
تفاوت میگرن و سردرد
تفاوت میگرن و سردرد

برای دریافت نوبت از بهترین دکتر متخصص مغز و اعصاب یا ویزیت دکتر آنلاین مغز و اعصاب کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید یا از سایت پذیرش۲۴ برای دریافت نوبت استفاده کنید.
شاید برای شما هم سوال باشد:
تفاوت سردرد تنشی و میگرن چیست؟

به‌طور کلی سردرد تنشی و میگرن از نظر پیش‌بینی زمان سردرد، تغییرات حسی و گفتاری، نوع درد، ایجاد یا عدم ایجاد ناراحتی گوارشی حساسیت‌ها با هم متفاوت هستند.
سردرد‌ها چند نوع هستند؟

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد ولی به‌طور خلاصه سردرد‌ها در سه دسته‌ی تنشی، خوشه‌ای و سینوسی جای می‌گیرند. معمولاً بسیاری این نوع از سردرد‌ها را با سردرد‌های میگرنی اشتباه می‌گیرند که همین امر زمینه را برای به تعویق انداختن درمان صحیح، ایجاد می‌کند.
آیا امکان دارد که همه‌ی سردرد‌های طولانی میگرن باشد؟

تشخیص میگرن فقط با مراجعه به پزشک متخصص امکان‌پذیر است. از آنجایی‌که معمولاً افراد نسبت به سردرد بی‌توجه هستند، این موضوع باعث می‌شود که به پزشک مراجعه نکنند و همین عدم مراجعه‌ی به‌موقع می‌تواند روند درمان را به تاخیر بیاندازد.



:: برچسب‌ها: میگرن , سردرد ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

راه‌های درمان سردرد چیست؟

راه‌های مختلف برای درمان سردرد وجود دارد اما انتخاب  راه درمانی، بستگی به شدت و علت بروز آن دارد. در مواردی که سردرد به سبک زندگی ارتباط دارد، می‌توان آن را با درمان‌های خانگی یا طب سنتی درمان نمود. اما اگر سردرد شدید باشد باید بیماری عامل سردرد شناسایی و درمان شود.
درمان خانگی سردرد

هنگام بروز حمله‌های سردرد، انجام فعالیت‌های زیر می‌تواند درد را کاهش دهد. این اقدامات ساده و بدون هزینه در خانه انجام می‌شود.

    استفاده از کمپرس سرد یا گرم روی پیشانی، شقیقه‌ها و سر باعث تسکین سردرد می‌شود.
    از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن برای رفع درد استفاده کنید.
    در محیط آرام و بدون سرو صدا کمی دراز بکشید.
    ماساژدادن شقیقه‌ها می‌تواند درد را آرام کند.
    به یاد داشته باشید الکل، کافئین و پنیر دردهای میگرن را تشدید می‌کند.
    سایر روش‌های درمان خانگی سردرد را میتوانید در مقاله دیگر ما بخوانید.

درمان طب سنتی سر درد

طب سنتی برای درمان سردرد راه‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهد. این روش‌ها برای کسانی که تمایل ندارند از داروهای شیمیایی استفاده کنند مناسب است.

    استفاده از دمنوش‌های گیاهی سردرد: دمنوش‌های التیام بخش سردرد مثل دمنوش بابونه، دمنوش گل ساعتی
    استفاده‌ی موضعی از گیاهان دارویی: قرار دادن جعفری خرد شده روی شقیقه و پیشانی، مالش تکه‌های زنجیبل تازه بر روی پیشانی و شقیقه و قرار دادن خمیر دارچین روی نواحی دردناک
    استفاده از روغن‌های گیاهی: روغن اکالیپتوس، روغن لاوندر، روغن بابونه و روغن رزماری
    بوئیدن میخک

درمان پزشکی سردرد

اولین خط درمان‌های پزشکی برای سردرد با داروهای مسکن و مسدودکننده‌های عصبی برای کاهش درد و ناراحتی  است. در قدم بعدی با توجه به علت سردرد داروهایی برای کاهش عفونت، اسپاسم یا ناراحتی‌های دیگر تجویز می‌شود. اقدامات درمانی دیگری نیز برای سردرد وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. شرح مفصل‌تر داروهای مسکن سردرد را میتوانید در مقاله دیگر ما بخوانید.
درمان سردرد با رفتار درمانی

این روش برای آموزش شیوه‌های رها سازی ذهن برای کنترل هیجانات و استرس‌ها  توسط روانپزشک انجام می‌شود و احتمال بروز سردردهای تنشی را کاهش می‌دهد.

درمان و پیشگیری از سردرد
درمان سردرد با بوتاکس

بوتاکس به عنوان یک اقدام زیبایی شناخته شده است درحالی‌که می‌تواند با فلج کردن اعصاب ناحیه‌ی پیشانی و شقیقه‌ها درد را کاهش دهد. این روش در درمان سردردهای میگرنی مزمن، سردردهای تنشی و سردردهای خوشه‌ای کاربرد دارد.
چگونه از بروز سردرد پیشگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله را بارها و بارها شنیده‌اید اما آیا این جمله درمورد سردرد هم صدق می‌کند؟ بله قطعا انجام اقدامات و راهکارهای سبک زندگی سالم می‌تواند از بروز سردرد پیشگیری نماید. در مواردی که علت سردرد تومور یا بیماری خاص دیگر نباشد، رعایت اصول زیر احتمال بروز سردرد را کم می‌کند.

    خواب کافی داشته باشید. هر انسان به طور متوسط برای رفع خستگی و بازیابی انرژی از دست رفته در طول روز باید ۸ ساعت خواب آرام داشته باشد.
    نوشیدن ۸ لیوان آب در روز برای سلامت بدن ضروری‌ است.
    ورزش کردن باعث گردش خون در بدن و حفظ سلامت عمومی بدن می‌شود.
    یوگا و مدیتیشن از اقداماتی است که باعث آرامش اعصاب می‌شود و از بروز استرس و اضطراب پیشگیری می‌کند.
    غذاهای محرک مانند فلفل، ادویه مصرف نکنید. فست فود را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید و سبزیجات و میوه را جایگزین آن‌ نمایید.
    الکل و سیگار را ترک کنید.

چه زمانی برای سردرد به پزشک مراجعه کنیم؟

سردرد با علائم هشدار دهنده از یک مشکل جدی در بدن خبر می‌دهد و در این مواقع سریعا باید به پزشک مراجعه کرد. موارد زیر نشانه‌های خطر در سردرد هستند.

    سردرد همراه با تب و لرز، تعریق شبانه و کاهش وزن
    سردردهای که با گذشت زمان شدیدتر می‌شود و برای چند ثانیه یا بیشتر درد آن غیر قابل تحمل می‌شود.
    سردردهایی که با اختلال در بینایی، بی‌حسی، ضعف در یک سمت بدن همراه باشد.

سردرد و سرگیجه و بی حسی دست و پا

سوال بیمار:
سلام بنده در عرض یک روز یهویی دستام بی حس شد و سرم گیج رفت و ضربان قلبم زیاد شد دلیلش چیه و بعضی وقتام معدم آتیش میگیره یهو تمام بدنم درد میکنه ممنون میشم جواب بدین

باسلام مسائلی که فرمودید بیشتر مسائل عصبی و میتواند جنبه استرسی و روانی داشته باشد ، توصیه میشود استرس و اضطراب چه در زمینه شغلی و چه در زندگی روزمره را مدیریت کرده و به حداقل برسانید و در صورت عدم بهبود مشاوره با روانشناسان و در بعضی موارد درمان کوتاه مدت دارویی نیز میتواند در بهبود علائم موثر باشد.با آرزوی سلامتی



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

معرفی انواع سردرد

سردردها بر اساس علت بروز به انواع مختلف دسته بندی می‌شوند. همچنین هر کدام از انواع سردرد با نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند.
۱. سردرد تنشی

شایع‌ترین نوع سردرد، سردرد تنشی یا سردرد عصبی است. افرادی که در معرض استرس و اضطراب یا افسردگی باشند احساس سردرد و چشم درد توامان و درد شقیقه را تجربه می‌کنند. این سردرد ممکن است از نیم ساعت تا چند ساعت طول بکشد. علت‌های دیگر این نوع سردرد موارد زیر است:

    کم‌آبی بدن
    خواب کم
    دود سیگار
    سر و صدا
    ورزش نکردن
    خوب غذا نخوردن
    خستگی چشم و خستگی بدن

برای درمان سردرد تنشی معمولا قبل شروع درمان‌های پزشکی، اصلاح سبک زندگی توصیه می‌شود. برای مثال؛ ورش کردن، عادات غذایی سالم همراه غذا خوردن در زمانی مشخص، حذف استرس‌های مخرب زندگی و…

علت ایجاد سردرد
نوشته های مشابه

    درد پشت چشم
    ۷ علت رایج درد پشت چشم و انواع روشهای درمان درد پشت چشم‌ها
    ۱۴۰۱-۰۶-۱۶    
    سردرد خوشه ای
    سردرد خوشه ای چگونه درمان می‌شود؟
    ۱۴۰۱-۰۶-۰۹    

۲. سردرد میگرنی

افراد زیادی این سردرد را تجربه می‌کنند یا با آن آشنایی دارند. نشانه‌های میگرن سردرد و حالت تهوع و سرگیجه است. محل بروز درد در میگرن در یک طرف سر است، فرد هنگام بروز حمله‌های سردرد به نور و صدا حساس می‌شود و دوست دارد در جای تاریک باشد یا چشم‌ها را به هم می‌فشارد.

معمولا قبل از شروع سردردهای میگرنی نشانه‌هایی بروز می‌کند که این نشانه‌ها را هاله‌ی میگرن می‌گویند و به به‌صورت علائم زیر خود را نشان می‌دهد.

    سر درد یک طرفه در سمت چپ
    بی‌حسی و مور مور شدن اعضای بدن
    اختلال در صحبت کردن
    اختلال در بویایی و چشایی
    ضعف عضلانی
    دیدن خطوط زیگزاک و نور چشمک‌زن

مهم‌ترین نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که این علائم در سکته‌ی مغزی یا مننژیت هم بروز می‌کند پس اولین بار که این علائم را مشاهده کردید حتما نزد پزشک بروید و علت سردرد را پیدا کنید.

مشاوره‌ی غیر حضوری دکتر آنلاین مغز و اعصاب میتواند در تشخیص علت و درمان سردردهای میگرنی به شما کمک کند. اما درمان‌های میگرن که در اغلب موراد توصیه می‌شوند:

    درمان میگرن با بوتاکس
    درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب؛ پرهیز از بعضی غذاهای مضر برای میگرن و خوردن برخی غذاها میتواند تعداد و شدت ابتلا به میگرن را کاهش دهد.
    برخی روش‌های درمان خانگی سردرد نیز کاهش درد میگرن موثر است.

۳. سردرد سینوسی

سردرد پیشانی و شقیقه در اثر بروز التهاب و تورم در سینوس‌ها ایجاد می‌شود. آلرژن‌ها هم می‌توانند عامل سردرد سینوسی باشند. ویژگی این نوع سردرد این است که در اطراف چشم، گونه و بینی درد تپنده ایجاد می‌کند. سایر علائم  شامل موارد زیر است.

    سردرد شدید و حالت تهوع
    حساس شدن به نور و صدا
    تب
    مسدود شدن بینی و ترشحات غلیظ سبز و زرد در بینی

نشانه‌‎‌های سردرد سینوسی و میگرنی کاملا مشابه هم است و تنها تفاوت آن‌ها در علائم مربوط به بینی است. همچنین سردردهای سینوسی با خم کردن سر به جلو یا هنگام بیدار شدن از خواب تشدید می‌شود.

درمان سردرد سینوسی نیز به روش‌های مختلف انجام انجام می‌شود؛

داروهای توصیه شده برای سردرد سینوسی شامل آنتی هیستامین، اسپری‌های بینی، آنتی بیوتیک‌ها (برای سردرد سینوسی باکتریایی) و مسکن‌های مختلفی که برای انواع سردردهای دیگر توصیه می‌شود.
۴. سردرد گردنی و پشت سر

سر درد گردنی به‌علت گره‌های عضلانی، رشد غیر طبیعی استخوان، آسیب عضلانی، تورم بافت و مشکلات مفصلی ایجاد می‌شود. سردرد پشت سر و گردن یا جمجمه مهم‌ترین نشانه‌های این نوع از سردرد است.

سردرد پشت سر در اغلب مواقع با سردرد تنشی همراه است و ممکن است به علت فشار کم مایع مغزی نخاعی، وضعیت بدنی ضعیف و کم توان یا ناشی از فتق دیسک گردن باشد. درمان سردرد پشت سر نیز باید با توجه به علت آن انجام شود. در مقاله سردرد پشت سر مفصل درباره تمام موضوعات توضیح دادیم. اطلاعات بیشتر را با مطالعه آن بدست آورید.
۵. سردرد هیپیک

سردرد هیپیک یا سردرد قبل از خواب نادر است و معمولا بعد از دهه‌ی پنجاه در زندگی شروع می‌شود. دردهای ناشی از آن به‌صورت ضربان‌دار است و ممکن است خفیف یا شدید باشد. این دردها معمولا در دوطرف سر احساس می‌شود و محدود به یک ناحیه‌ی خاص نیست.
۶. سردرد خوشه‌ای

سردردهای بسیار شدید که ناگهانی بروز می‌کند را سردرد خوشه‌ای می‌نامیم. این سردرد در مردان ۶ برابر بیش‌تر از زنان ایجاد می‌شود و اگرچه علت مشخصی برای آن‌ها وجود ندارد اما در افراد سیگاری بیشتر شایع است و سیگار و الکل آن را تشدید می‌کند.

سردردهای خوشه‌ای بدون هشدار شروع می‌شوند و مدت زمان بروز آن بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت است. در طول روز هم ممکن است تا ۸ بار تکرار شود. درمان‌های دارویی و پزشکی مختلفی برای سردرد خوشه‌ای توصیه می‌شوند که حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز شود و روند درمان زیر نظر دکتر مغز و اعصاب پیگیری و دنبال شود.

 سردرد خوشه‌ای با نشانه‌های زیر بروز می‌کند:

    سردرد یک طرفه که درد آن در چشم پخش می‌شود.
    بی‌قراری و آشفتگی
    انسداد و آبریزش بینی
    آبریزش چشم و تورم پلک

۷. سردرد صبحگاهی

سردرد صبحگاهی بر اثر عواملی ایجاد می‌شود که میزان خواب یا کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل سردرد بعد از خواب در کسانی که الگوی منظمی برای خواب ندارند، مشاهده می‌شود. این افراد معمولا بین ساعت ۴ تا ۹ صبح سردرد جلوی سر یا سردرد بالای سر را تجربه می‌کنند.

عوامل زیر نیز در بروز سردرد صبحگاهی تاثیر گذار است:

    عدم نوشیدن آب کافی در طول روز
    مصرف زیاد دارو شب و روز قبل
    استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار
    افسردگی و اضطراب
    آرتروز گردن یا هر عاملی که باعث ناراحتی در عضلات گردن شود مانند بالش مناسب

آشنایی با انواع سردرد
۸. سردرد در بارداری

بارداری با تغییرات میزان هورمون‌ها در خانم‌ها همراه است و این تغییرات هورمونی ممکن است باعث بروز سردرد شود. البته تغییرات هورمونی در دوران عادت ماهیانه هم ایجاد می‌شود.

معمولا خانم‌هایی که قبل از بارداری سردرد میگرنی یا تنشی یا سردرد خوشه‌ای داشته‌اند در طول دوران بارداری هم سردرد را تجربه می‌کنند. این افراد با خستگی، گرسنگی و کم‌آبی بدن، مصرف الکل و سیگار دردهای بیشتری را تجربه می‌کنند. نشانه‌های سردرد بارداری موارد زیر است:

    سردرد در سمت راست و چپ سر در بارداری
    سردرد با درد منتشر در چشم در بارداری
    احساس فشار در سر در بارداری

مهم‌ترین نکته در مورد سردرد بارداری این است که ممکن است به‌علت بالارفتن فشار خون باشد و بالا بودن فشار خون به‌ویژه در سه‌ماه‌ی سوم بارداری بسیار مهم است. فشار خون بالا در سه‌ماهه‌سوم اگر با دفع پروتئین در ادرار و ادم در دست و پا همراه باشد ممکن است باعث زایمان زودرس و به خطر افتادن جان مادر و جنین شود.
۹. سردرد در کودکان

سردرد در کودکان می‌تواند یک بیماری معمول به علت خستگی و فعالیت زیاد یا خواب ناکافی باشد یا به دلیل یک بیماری جدی مانند مننژیت کودک را آزار دهد. معمولا کودکان با بروز سردرد بی‌قراری می‌کنند، خوب نمی‌خوابند و زیاد گریه می‌کنند.

 امکان بروز انواع سردرد مانند سردرد خوشه‌ای، میگرن و سردرد پیشانی در کودکان وجود دارد اما سردرد خطرناک در کودکان سردردی است که با نشانه‌های زیر همراه باشد.

    با تورم و سفتی گردن باشد
    با تهوع و استفراغ باشد
    به دنبال ضربه به سر کودک ایجاد شود.
    سردردی که بدتر شود.
    کودک را شب‌ها از خواب بیدار کند.

دارودرمانی و خوددرمانی برای سردرد کودکان توصیه نمی‌شود و بهتر است از درمان های خانگی ساده برای کاهش سردرد کودکان استفاده کنید. در صورتی که سردرد تداوم یافت حتما به متخصص کودکان مراجعه کنید و مطمئن شوید سردرد کودکتان نشانه بیماری نیست.
۱۰. سردرد و حالت تهوع

در بسیاری از سردردها، حالت تهوع نیز احساس می‌شود. جدا از اینکه تحمل درد در این شرایط سخت‌تر می‌شود، خوردن غذا و نوشیدنی نیز چالش دارد. سردرد و حالت تهوع میتواند به علت های متنوعی بروز پیدا کند. از جمله دلایل سردرد همراه تهوع:

     میگرن
    سردرد و حالت تهوع و چشم درد
     اثر الکل و داروهای مختلف
     کرونا
     تپش قلب
    کم آبی بدن
    مشکلات خواب
     پر فشاری خون
     کم‌خونی، سردرد و حالت تهوع
     بارداری
     سردرد و حالت تهوع بعد از بوتاکس

۱۱. سردرد قاعدگی

فیزیولوژی بدن خانم‌ها در سنین باروری همراه با خونریزی ماهیانه است. اغلب خانم‌ها در طول دوران خونریزی با عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، کمردرد و کج‌خلقی هم روبرو می‌شوند. یکی از انواع آزاردهنده سردرد، سردردی است در زمان پریودی یا قاعدگی بروز پیدا میکند.

سردرد پریودی ممکن است به علت استرس، کم خونی، خواب ناکافی یا حتی تغییرات هورمونی باشد. برای درمان این سردرد توصیه میکنیم از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید و سعی کنید با کنترل محیط اطرفا خود دلایل بروز سردرد را از بین ببرید. اطلاعات بیشتر درباره سردرد قاعدگی را میتوانید در مقاله مرتبط آن مطالعه کنید.
۱۲. سردرد پیشانی

گاهی اوقات در پیشانی یا اطراف شقیقه‌های خود احساس درد شدیدی می‌کنیم. علت این درد هرچیزی که باشد، بسیار آزاردهنده است و باید در اسرع وقت درمان شود. سردرد پیشانی یکی از عارضه‌های رایج است که بیشتر افراد حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. بیشتر این نوع سردردها طبیعی و خفیف هستند و خیلی زود برطرف می‌شوند. طبق آمار، حالت‌های مزمن این عارضه فقط ۲ درصد افراد جامعه را درگیر خود می‌کند.

سردرد پیشانی نیز مانند سایر انواع سردرد با دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند و درمان آن اغلب به کمک مسکن‌های سردرد انجام می‌شود. اما اگر سردرد پیشانی به صورت مداوم برای شما اتفاق می‌افتد ممکن است نشانه بیماری باشد پس هر چه سریع‌تر به دکتر سردرد مراجعه کنید و پیگیر دلیل سردردهای مداوم خود باشید.
۱۳. سردرد جنسی

سردرد جنسی نوعی از سردرد است که معمولا حین رابطه‌ی جنسی، هنگام به ارگاسم رسیدن و یا بعد از اتمام رابطه‌ی جنسی بروز می‌کند. این سردردها اغلب خودبه‌خود رفع می‌شوند و مشکل جدی برای افراد ایجاد نمی‌کنند مگر در مواردی که علت سردرد مشکل زمینه‌ای دیگری باشد.

سردرد جنسی به دلایل مختلف بروز می‌کند و درمان آن نیز با برطرف کردن علت بروز سردرد جنسی است. دمنوش‌های گیاهی و درمان‌های طب سنتی نیز برای درمان سردرد جنسی بسیار توصیه می‌شود.
تشخیص سردرد چگونه انجام می‌شود؟

پیدا کردن علت بروز سردرد مهم‌ترین اصل برای درمان است. اولین اقدام پزشک گرفتن شرح حال از بیمار است.  شرح‌حال پزشکی برای سردرد شامل سن بیمار، تاریخچه‌ی خانودگی بروز سردرد، بیماری‌های دیگری که فرد به آن مبتلا است، داروهایی را که مصرف می‌کند و  کنترل وضعیت فشار خون و قند خون است. همچنین سوالات زیر در مورد تشخیص نوع سردردها کمک موثری به پزشک می‌کند.

    سردردها از کی شروع شده است؟
    محل بروز سردردها در کجای سر است؟
    سردردها چقدر طول می‌کشد؟
    در چه ساعتی از شبانه روز سردردها تشدید می‌شود؟
    فاصله‌ی زمانی بین سردردها چقدر است؟
    سردردها چقدر شدید است؟

اقدامات تایید کننده برای علت بروز سردردها آزمایشات تشخیصی و انجام سی‌تی اسکن یا ام‌آرای (MRI) است.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سردرد ، انواع سردرد

درد در ناحیه‌ی سر و بالای گردن را با عنوان سر درد (Hedeach) می‌شناسیم. سردرد منشا عصبی دارد و بافت‌ها و ساختارهای احاطه کننده مغز با ملتهب و دردناک شدن فرد را آزار می‌دهد. یک بافت نازک به نام ضریع جمجمه، استخوان‌ها، سینوس‌ها، چشم‌ها و گوش‌ها را احاطه کرده است که در صورت ملتهب و دردناک شدن باعث درد در سر و گردن می‌شود. می توانید با متخصص مغز و اعصاب گفت و گو کنید .

همچنین بافت پوشاننده‌ی مغز و نخاع یعنی مننژ هم در صورت ملتهب شدن باعث سردرد می‌شود.

سردرد انواع مختلفی دارد که بر اساس منشا درد تقسیم بندی می‌شوند. هر کدام از انواع سردرد تظاهرات و بروزهای متفاوتی هم دارند.

علل انواع سردرد چیست؟

سردرد با فعال شدن عصب‌های خاصی از رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی باعث فعال شدن عصب‌ها شود. این عوامل شامل موارد زیر است.

    ژنتیک عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها از والدین به فرزندان است. سردرد هم می‌تواند از طریق کروموزوم‌ها انتقال یابد.
    عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض دود و آلودگی، مواد شیمیایی، عطرها و مواد آلرژی‌زا باعث سردرد در بعضی افراد می‌شود. همچنین سر و صدا و تغییرات نور در محیط هم می‌تواند عامل سردرد باشد.
    تغییرات در الگوی خواب، یا وعده‌های غذایی، مصرف بیش از اندازه‌ی دارو یا تنش و اضطراب در شرایط زندگی عامل ایجاد کننده و تشدید کننده‌ی سردرد است.
    بیماری‌هایی مانند عفونت و التهاب گوش میانی (اوتیت)، التهاب گلو (اوتیت) و التهاب سینوس‌ها (سینوزیت) ، تب، تومورها علت دیگری برای سردرد است.
    آسیب‌های فیزیکی در سوانح رانندگی یا حوادث، یا ضربه به سر هم می‌تواند باعث بروز سردرد شود.



:: برچسب‌ها: سردرد ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مقاله کامل درباره طب سوزنی
تاریخچه طب سوزنی به حدود 2000 سال قبل بر میگردد. درمان طب سوزنی در علم روز دنيا جايگاه بسيار مهمي را خصوصا در درمان بيماری های اسكلتي و عضلاني باز كرده است و تحقيقات آينده نگر فراوان نشان دهنده موثر بودن اين روش مي باشد. علی رغم قدمت طولانی این روش هنوز برای عمده مردم این سوال مطرح است که طب سوزنی چیست و درچه بیماری هایی از آن استفاده می شود. استفاده از جريان الكتريكي (الكترو اكوپانكچر) و باز كردن نقاط ماشه اي فعال به كمك اين روش يك تكنيك بسيار مدرن جديد و موثر مي باشد كه طب سوزنی سنتي اضافه شده و با بلوك جريانهاي نخاعي و آزادسازي اندروفين ها (در جريانهاي كم فركانس) موجب درمان شگرف و بسيار موثر در بسیاری از بیماری ها می شود.

جالب است بدانید جریان های انرژی یا Q روزانه 50 بار در بدن ما دور می زنند ، و استاز انرژی در هر کدام از این کانال ها و مسیرها موجب ایجاد بیماری در بدن ما می شود.حالا ما با کمک طب سوزنی این انرژی را بدنمان به حرکت در می آوریم و موجب بهبود شرف و دراماتیک در بیماری ها می شویم . زدن سوزن در نقطه خاص و درمانی یک نکته مهم در طب سوزنی است. اگر سوزن در مسیر کانال مناسب نخورد به انرژی به حرکت در نمی آید و نتیجه بخش نخواهد بود‌و این موجب تفاوت اثرات طب سوزنی توسط متخصصین مختلف خواهد شد.

فواید طب سوزنی چیست
مزيت اصلي طب سوزنی بي ضرر و بي خطر بودن آن درتمام گروههاي سني و در تمام بيماريها مي باشد.

مهمترین خواص طب سوزنی این است که شما بدون انکه خطرات روش های تهاجمی را تحمل کنید با یک روش بی ضرر و بی خطر و امتحان شده و مورد تایید انجمن طب سوزنی می توانید با کمترین میزان استفاده از دارو و به کمک طب سوزنی مدرن و علمی از بسیاری از بیماری ها رهایی پیدا کنید.

متخصص طب سوزنی و کلینیک طب سوزنی
امروزه طب سوزنی به صورت یک علم تخصصی درآمده و پزشکان دوره دیده در داخل و خارج کشور که دارای مدرک و مجوز انجام این روش هستند می توانند طب سوزنی را انجام دهند و بیماران آنها را تحت عنوان دکتر طب سوزنی می شناسند. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در دوره تخصصی با روش های طب سوزنی در کنترل و درمان درد های دیسک کمر و گردن و درمان آرتروز زانو آشنا می شوند و از روش های مدرن و غربی طب سوزنی جهت درمان بیماران اسکلتی _عضلانی استفاده می کنند.

آیا سوزن طب سوزنی دردناک است؟
ضخامت سوزن طب سوزنی در حد تار مو می باشد و با پیشرفت هایی

که در روش های ساخت و برش سوزن طب سوزنی ایجاد شده و در تجربه اینجانب دیده شده بیماران عمدتا ورود سوزن به پوست را احساس نمی کنند.

طب سوزنى


چه بیماری هایی با طب سورنی درمان می شوند
انجمن طب سوزنی ایران و آمریکا و سازمان بهداشت جهانی اثرات طب سوزنی در بسیاری از بیماری ها تایید کرده است. درمان با طب سوزنی در موارد زیر مورد تایید داخلی و خارجی می باشد.

سياتيك و تحريك ريشه هاي كمري يا دردهاي انتشاري گردن به دست به علت تحريك ريشه هاي گردن
اسپاسم ها و گرفتگي ها
آرتروز زانو و كندرومالاسي (دردهاي زانو خانمهاي جوان)
كاهش درد كمر و گردن
دردهاي ناشي از التهاب تاندون ( تاندونيتها ) و كشيدگي تاندونها
دردهاي عضلاني با منشاء سندرم مايوفاسيال
دردهاي كف پا خصوصا دردهاي بعد از استراحت در پاشنه ( التهاب فاسياي پلانتار )
تاندونيتهاي شانه و دردهاي شانه ناشي از برداشتن اجسام سنگين يا كشيدگي
سردرد
درمان چاقی
جهت درمان موثر اين بیماری ها،طب سوزنی بايد توسط پزشك متخصص طب سوزنی که دوره ديده و آشنا به اين بيماريهاست تجويز شود.

کلینیک طب سوزنی دایر در مرکز درد پیشگام و تحت نظر دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی آماده انجام طب سوزنی در درمان دیسک کمر و دیسک گردن و زانو درد می باشد. همچنین تقریبا عمده بیماران دارای سردرد و خصوصا سردرد میگرنی با این روش درمانی از داروهای مضر و پرعوارض رهایی می یابند.

تاثیرات مستند طب سونی بر روی درد های مختلف به صورت مختصر بحث خواهد شد:

درمان سیاتیک
یکی از درمان های شایع و بسیار موثر در درمان دردهای سیاتیکی ودرد های انتشاری از کمر و لگن به سمت پاها طب سوزنی می باشد. طب سوزنی با هر دو رویکرد طب نوین و غربی و هم رویکرد طب شرقی و طب سنتی در کاهش درد و غیر فعال شدن التهاب و درد سیاتیک موثر است.

انجمن طب سوزنی آمریکا با ارایه مدارک مستدل و تحقیقات طولانی آینده نگر اثر طب سوزنی درد درمان دردهای سیاتیکی را اثبات کرده است.

بسیاری از دردهای ناشی از تحریک عصب سیاتیک ثانویه به التهابات و Trigger Point های مسیر ریشه های تحریک شده می باشد. بسیاری از این نقاط ماشه ای به راحتی و با درمان طب سوزنی و خصوصا همراه با تحریکات الکتریکی در مسیر این اعصاب غیر فعال می شوند.

همچنین طب سوزنی با تاثیراتی که روی کانال ها و مردین های بلوک شده ایجاد می کند موجب رفع بلوک در مسیر مسدود شده می شود و انرژی به صورت روان در این مسیرها جریان پیدا می کند و این موجب کاهش درد و کاهش التهاب در مسیر عصب سیاتیک و دیسک های تحریک شده می شود . در نتیجه این فرایند ها هم بهبودی بیمار تسهیل شده و هم زمینه برای ارایه سایر خدمات توانبخشی از جمله ورزش درمانی ایجاد می شود.

درمان سردرد و میگرن ، طب سوزنی برای میگرن
طب سوزنى امروزه به صورت آکادمیک جهت درمان بسیاری از انواع سردرد ها و خصوصا سردرد خوشه ای و میگرنی مورد تایید 100% قرار گرفته است. بسیاری از سردردها یی که امروزه به راحتی برچسب میگرن به انها زده می شود میگرن واقعی نیستند و سردردهای گردنی با منشا اسپاسم های عضلات سر می باشند که موجب درد در سر بدون وجود درد گردن می باشند. بسیاری از انواع این سردردها با داروهای بسیار قوی متنند داروی دسته ضد تشنج ها تحت درمان هستند و موارد بیماران زیادی داشته ایم که طب سوزنی سردردهای انها را کاملا درمان کرده ایم و تمام داروهای پر عارضه انها را قطع کرده ایم.

به کرات با بیماران سرددرد میگرن بر می خوریم که سال ها داروهای سنگین استفاده کرده اند و طب سوزنی برای درمان میگرن خود را شبیه معجزه توصیف می کنند .

در موارد میگرن قطعی هم طب سوزنی کمک شایان توجهی به درمان درد میگرن و یا حداقل کاهش محسوس درد و از همه مهمتر کاهش داروهای مصرفی بیمار خواهد داشت.

طب سوزنی هورمون شادی اور ومهم در انواع سردرد ها یعنی سروتونین مغز را بالا می برد که این هورمون موجب کاهش شروع سردردها می شود.

از سوی دیگر انجمن طب سوزنی آمریکا تاکید می کند که این روش با باز کردن عضلات اسپاستیک بسیار ریز در ناحیه سر و گردن هم موجب افزایش گردش خون و کمک به درمان موثر میگرن عروقی می شود و هم با شل شدن عضلات و کاهش تنشن میگرن عضلانی هم به شیوه شگرفی تغییر خواهد کرد.

طب سوزنی به عنوان یک روش بی ضرر بسیار موثر و بدون عارضه به تمامی بیماران با انواع سردرد ها توصیه می شود. همچنین درمان افسردگی با طب سوزنی نیز امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان سردرد های عصبی و میگرن با طب سوزنی لطفا به مقاله درمان سردرد های عصبی و میگرن با طب سوزنی مراجعه کنید

 

درمان سندروم پاهای بی قرار با طب سوزنی
امار جامعه ما برای سندروم پاهای بی قرارحدود 3% کل جامعه می باشد. بیماران ممکن است توصیف های مختلفی از سندرم پاهای بی قرار داشته باشند اما بسیاری ممکن است احساس سوزشو خارش یا حتی سوزن سوزن شدن ، درد و یا احساسی که انگار دارند پایشان را می کشند داشته باشند . این مشکل بیشترسبب می شود فرد شبها دچاراین ناراحتی ها شود و برخلاف درگیری اعصاب در دیسک کمر هنگام فعایت و راه رفتن فرد علایمی ندارد

چون سندروم پاهای بی قراربیمار علایم خود را در حین بی حرکتی و استراحت نشان می دهد لذا موجب می شود فرد بخوبی نخوابد و لذا روز بعد هم دچار خستگی و کاهش انرژی خواهد بود. سندروم پاهای بی قرار در افراد بزرگسال ایجاد شده و در کودکان شایع نیست.

داروهای معمولی برای سندروم پاهای بی قرار تجویز می شوند شامل لودوپا و گاباپنتین می باشند که نمی توانند باعث درمان کامل این وضعیت شوند وبه نوعی جنبه کنترلی دارند و عمدتا هم در بهترین شرایط تا 80% می توانند علایم بیمار را منترل کنند وعوارض جانبی انهاحالت تهوع، سرگیجه و خواب آلودگی می باشد که در بسیاری از بیماران غیر قابل تحمل می باشد.

طب سوزنی قرنهاست است که در درمان سندروم پاهای بی قرار به شیوه بیار موثر عمل می کند.

تحقیقات گسترده نشان می دهد تاثیرات طب سوزنی بر روی سندروم پاهای بی قرار بسیار بیشتر از تجویز داروهای شیمیایی می باشد ضمن اینکه بی عارضه هم می باشد.

کیلنیک طب سوزنی پیشگام آمادگی درمان های غیر جراحی و طبی سندرم پاهای بی قرار را با بهره گیری از متخصصین مجرب طب فیزیکی و توانبخشی دارد.

 

درمان کمردرد
انجمن درد آلمان با تحقیقات زیاد نشان داده است که استفاده از طب سوزنی برای درمان کمردرد به نحو بارزی موثرتر از درمان های معمول می باشد و این مساله به قدری اثبات شده است که بسیاری ازسازمان های بیمه گر در آلمان طب سوزنی را بر خلاف بسیاری از درمان های دیگر از جمله فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه ای قرار داده اند.

یکی از مهمترین درمان سنتی کمردرد ، طب سوزنی می باشد که از 2000 سال پیش انجام می شده است . امروزه طب سوزنی به عنوان یکی از بهترین درمان ها برای کمردرد خصوصا کمردردهایی که با اسپاسم عضله همراه می باشد ، مورد تایید تمام جوامع علمی دنیا از جمله سازمان بهداشت جهانی می باشد.

طب سوزنی همراه تحریک الکتریکی با فزایش شدید جریان خون به محل موجب درمان بسیار موفق کمردرد هایی شده که پیش از این برای آنها درمان جراحی پیشنهاد می شد.

شاید بتوان به جرات عنوان کرد کسانی که به دنبال درمان پارگی دیسک با طب سنتی هستند، ابتدا باید طب سوزنی را تجربه کنند. البته از نظر دکتر سپهریان با سابقه طولانی در درمان کمردرد با طب سوزنی ، برای درمان کمردرد ها خصوصا کمردرد سیاتیکی و یا کمردرد دیسکی بهتر است همزمان با طب سوزنی درمان دستی و آزاد سازی و لیزر درمانی همزمان در یک جلسه انجام شود.

در یک تحقیق گسترده در انگلیس کمردرد 50 % بیمارانی که در این تحقیق گسترده با طب سوزنی تحت درمان واقع شدند، برای مدت طلانی بهبود یافت و از سوی دیگر 25 % افرادی که داروی کمر درد استفاده کرده اند و سایر روش های دیگر درمانی تحت معالجه قرار گرفتند احساس بهبود کردند. در پایان این تحقیق گسترده پزشک ارشد گروه نظارت بر تحقیق طب سوزنی را به عنوان یک راه بسیار موثر در درمان کمردرد و خصوصا برای درمان کمردرد مزمن می داند. وی اظهار می کند که نه تنها با این روش در کمردرد شدت درد بیمار کم می شود ، بلکه ناتوانی های جسمی دیگر بیمار هم که خود اغلب ناشی از کمردرد می باشد بهتر می شود و لذا کیفیت زندگی مستقل از خود کمردرد بهتر می شود.

درمان طب سوزنی جهت باز کردن Trigger Point ها و کاهش التهاب ، افزایش خونرسانی ، افزایش فاکتور های نورو تروفیک و باز کردن اسپاسم ها موجب از بین رفتن درد بیمار می شود. همچنین بر اساس تئوری قدیمی چینی انرژی بلوک شده در محل مشکل آزاد می شود و این به درمان دراماتیک و متمایز درد کمک می کند.

 

بر اساس آمار دقیق حدود ۸۵ درصد مردم، بالاخره در دوره ای از زندگی خود به کمر درد مبتلا می شوند. مجله پزشکی بریتانیا بر اساس یک تحقیق آینده نگر با آمار بالا یک دوره طب سوزنی تحت نظر یک متخصص را برای 70 % بیماران مبتلا به کمردرد موثر اعلام کرده است. و در تجربه ما طب سوزنی در درمان کمردرد بسیار موثر تر از فیزیوتراپی ساده می باشد.

درمان زانو درد به کمک طب سوزنی
طب سوزنی با چندین مکانیسم درد درمان سندرم پاتلوفمورال یا زانو درد جوانان کمک کننده است . درمان طب سوزنی در زانو درد بسیار کامل و قطغی می باشد و درمان کنترلی نیست و عمده بیماران که به صورت دقیق ورزش ها را انجام می دهند و جلسات طب سوزنی را کامل می کنند، می توانند هم زانوی خود را درمان کنند و هم از خطر ایجاد آرتروز در آینده جلوگیری کنند.

مرکز طب سوزنی پیشگام در کنار طب سوزنی و به طور همزمان از سایر روش ها مانند لیزردرمانی و بدون دریافت هزینه اضافی در جهت افزایش رضایتمندی بیماران استفاده می کند.

درمان دیسک کمر با طب سوزنی
دکتر سپهریان با سال ها تجربه در زمینه درمان دیسک کمر معتقد است بی شک طب سوزنی یکی از بهترین درمان ها برای دیسک کمر است .

دیسک کمر همواره چالشی عظیم در طب بوده است. در سال های اخیر بیماران به طور گسترده تحت جراحی ستون فقرات قرار گرفتند ولی معمولا جواب خوبی برای بیماران ایجاد نشد در حال حاضر و بنا به نظر اکثر رفرانس ها درمان 90 درصد دیسک ها غیر جراحی است. درمان دیسک کمر با طب سوزنی از دیر باز انجام می شده و در حال حاضر درمان طب سوزنی برای دیسک کمر با به روش غربی به عنوان یکی از موثرترین درمان های غیرجراحی دیسک کمر می باشد.

علاوه بر اینکه در بسیاری ازموارد درمان دیسک کمر با طب سوزنی از جراحی های غیر ضروری جلوگیری می کند، می تواند داروهای دیسک کمر راهم کم کند . بسیاری از بیماران که مدت طولانی از داروی دیسک کمر استفاده می کنند،بعد از بهره بردن از فواید طب سوزنی بی درد می شوند و حتی داروی دیسک کمر را ترک می کنند و صرفا با انجام چند ورزش ساده می توانند درد دیسک کمر طولانی خود را کنترل کنند.

طب سوزنی برای دیسک کمر بهتر است توسط متخصص طب فیزیکی انجام شود تا هم آناتومی و درمان های جانبی دیگر دیسک را بداند و هم بر روش های آزادسازی دیسک و عصب به کمک طب سوزنی آگاه باشد

در کلنیک پیشگام طب سوزنی برای دیسک کمر توسط متخصصین طب فیزیکی و بعد از انجام درمان های دستی انجام می شود و علی رغم وجود تمام درمان های موجود برای دیسک کمر قطعا طب سوزنی به عنوان بهترین درمان دیسک کمر که هم بی عارضه باشد و هم برای بیمار موثر باشد براب عمده بیماران انجام می شود .

درمان آرتروز زانو


انجمن طب فیزیکی ایران ، سازمان غذا و دارو آمریکا و انجمن علمی طب سوزنی پس از مطالعات طولانی مدت چند هزارنفره تاثیر درمان طب سوزنی را در درمان آرتروز زانو داده اند. طب سوزنی تاثیرات شگرفی در درمان آرتروز زانو درجه 2 و 3 دارد .پزشکان طب سوزنی هم عمدتا اتفاق نظر دارند که یکی از بهترین بیماری هایی که به طب سوزنی پاسخ می دهد آرتروز زانو می باشد.

البته آنچه درباره طب سوزنی و تاثیرات کاهش دردی آن مطرح است جای بحث نیست اما باید توجه داشت که نباید کاربرد طب سوزنی را محدود به آرتروز زانو دانست و باید مشکلات همزمان مثل درمان دیسک با طب سوزنی را هم در چنین بیمارانی مد نظر دانست.

یک کیلنیک طب سوزنی که دارای ویژگی های کاملی باشد تا بتواند به کمک بیماران آرتروز زانو بشتابد. از جمله باید همزمان آموزش ورزش ، لیزر درمانی و اصولا کارهای توانبخشی برای بیمار انجام شود تا بیمار نتیجه خوبی بگیرد.

طب سوزنی در مطب دکتر سپهریان به روش دکتر تانگ و دکتر تن انجام می شود.

درمان چاقی و طب سوزنی برای لاغری
یکی دیگر از مزایای طب سوزنی که بیماران آرتروزی می توانند از آن بهره ببرند درمان چاقی با طب سوزنی می باشد. به دلیل اینکه هر یک کیلوگرم کاهش وزن تاثیر به سزایی جهت درمان آرتروز زانو دارد.

مباحث زیادی در مورد طب سوزنی و لاغری ، میزان اثربخشی و مکانیسم آن وجود دارد. لاغری کلا یک برآیندی از دریافت و مصرف کالری است. طب سوزنی ولاغری را با سه مکانیسم ایجاد می کند: 1) کاهش اشتها 2) تحریک سلول های فیبروبلاست 3) تحریک سلول های چربی سوز.

عمده بیمارانی که به دنبال طب سوزنی لاغری هستند به طور شگرفی دچار کاهش وزن می شوند. البته اثرات طب سوزنی و لاغری به شرطی پایدار می ماند که بیمار در آینده هم رژیم کم کالری را ادامه دهد.درمان چاقی با طب سوزنی

 

 

 

 

 

 

درمان گرفتگی های عضلانی با طب سوزنی
با توجه به اینکه عمده دردهای ناحیه پشت به دلیل ارجاع دردهای گردنی و سندرم های میوفاسیال می باشد، لذا استفاده از طب سوزنی بهترین روش ها در درمان گرفتگی عضلات می باشد. این روش هم موجب باز شدن عضلات می شود و هم تریگرپوینت ها را باز می کند که خود یک عامل اساسی در ایجاد درد عضلانی و خصوصا دردهای ناحیه پشت نزدیک به کتف می باشد. متخصص طب سوزنی که با سندرم های درد آشنا باشد می تواند به راحتی و با روش بی ضرر طب سوزنی موجب درمان این بیماری شود.

طب سوزنی در درمان دیسک گردن
به جرات می توان گفت که طب سوزنی برای درمان دیسک گردن یکی از بهترین درمان هاست. طب سوزنی که توسط متخصص طب فیزیکی و با دانش کامل از آناتومی و بیماری دیسک انجام می شود ،یکی از بی ضررترین درمان های دیسک گردن می باشد . دکتر سپهریان با سال ها تجربه در زمینه درمان دیسک گردن با طب سوزنی معتقد است ، طب سوزنی در ترکیب با اوزون درمانی و لیزرهای قوی نسل جدید می تواند تا 90 درصد درد ناشی از دیسک گردن را بهبود ببخشد و علاوه بر آن ترمیم دیسک گردن را افزایش فاکتور های رشد ناحیه ای فراهم کند.

 

عوارض طب سوزنی
یکی از ویژگی های طب سوزنی این است که تقریبا عارضه ای ندارد و مضرات طب سوزنی به نسبت تمام درمان های دیگر حداقل است و این طب سوزنی را به یک درمان فراگیر و مطمئن در دنیا تبدیل کرده است. یعنی ممکن است بیماری به طب سوزنی پاسخ ندهد ولی برخلاف بسیاری از روش های طب کلاسیک دچار عارضه ای نمی شود. تنها عارضه طب سوزنی این است که اگر از سوزن های غیر استریل و یک بار مصرف استفاده نشود، احتمال عفونت های پوستی وجود دارد.

در عمده کیلنیک ها و از جمله کیلنیک تخصصی درد پیشگام از سوزن های یک بار مصرف استفاده می شود و این کار عوارض طب سورنی را به صفر می رساند.

هزینه طب سوزنی
هزینه طب سوزنی و درمان های طب فیزیکی در کیلنیک طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام مطابق تعرفه وزرارت بهداشت می باشد و برای درمان های ترکیبی تخفیف بالای 50 % برای بیماران مرکز در نظر گرفته شده است. قیمت طب سوزنی تنها در کلنیک پیشگام 60 تومان در سال 96 در نظر گرفته شده است.

مراقبت بعد از طب سوزنی
مراقبت اصلی بعد از طب سوزنی ، استراحت ، پرهیز از استرس ، استفاده کمتر از ماساژ داروهای کورتونی سنگین مانند متیل پردنیزولون و ماساژ یخ بر ناحیه طب سوزنی و نقط طب سوزنی می باشد. توجه کنید بسیاری از درمان های طب سوزنی بعد از مدتی خود را نشان می دهد و از تمام روش ها و متد ها انتظار اثر فوری نداریم.

لیستی از اسامی بهترین متخصصان طب سوزنی تهران
لیستی از اسامی بهترین متخصصان طب سوزنی در تهران به همراه آدرس را می توانید در ادامه این مطلب مشاهده کنید:

* دکتر محمد حسین سپهریان

ستارخان . ابتدای پاتریس لومومبا . پلاک ۷ . طبقه ۱ .

تلفن : ۶۶۵۷۶۹۹۱ _ ۶۶۹۱۴۶۵۰ ساعت تماس 12 الی 21 شنبه تا چهار شنبه

----------------------------------------

دکتر عیسی پیرمرادی

تخصص:طب سوزنی در تهران
مراکز درمانی فعال:
1- تهران - بلوار کشاورز - حد فاصل خیابان کارگر و جمالزاده - جنب داروخانه بهار - پلاک 342 - ساختمان پزشکان کیمیا - طبقه سوم
دکتر الهام بهمنش

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 6 - م جهاد (فاطمی) - خ کامران - ساختمان پزشکان 28 - ط اول
دکتر محسن پرچمی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 3 - شریعتی - بالاتر از خیابان میرداماد - ک شریفی - پ 3 - ط دوم
دکتر سیامک ترابی نژاد

تخصص:طب سوزنی در تهران
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 6 - فتحی شقاقی - بین یوسف‌آباد و چهل ستون - ساختمان پزشکان سبز - پ 50 - ط دوم واحد 10
دکتر خادم رهگشای

تخصص:طب سوزنی_ بیهوشی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 3 - شهرک غرب - بلوار دادمان - نبش فلامک شمالی پلاک 62 طبقه اول
دکتر سیدمرتضی خضری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 1 - شریعتی - بالاتر از پل رومی - نرسیده به میدان قدس - روبروی پمپ بنزین اسدی - پایین‌تر از بانک سرمایه - پ 1944
دکتر محمدعلی خضری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 3 - پاسداران - خ نیستان دوم - جنب برج سفید - پ 238 - ط اول - واحد 3
دکتر وحید دولتیاری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 2 - کوی نصر (گیشا) - خ پیروزی غربی - روبروی مرکز تجاری ستاره نصر - پ52
دکتر شیرین رفیعی نشاط

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 8 - رسالت - خ مدنی - جنب متروی گلبرگ - پ 124/2 - ساختمان پاسارگاد - ط دوم - واحد 6
دکتر ناصر سیگاری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 3 - م ونک - خ نگار - ساختمان نگار - پ 8
دکتر زهرا شاه‌حسینی

تخصص:طب سوزنی در تهران
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 3 - پاسداران - م هروی - پیچ شمس آباد - جنب پل همت - ک نعمتی - پ 8 - شعبه دوم: ولی عصر - والی نژاد
دکتر شریعتی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 3 - شریعتی - بالاتر از خیابان یخچال - جنب ایستگاه مترو - پ 1
دکتر حسین صادق

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 3 - شریعتی - ایستگاه مترو قلهک - خ کدویی - نبش کوچه شکوفه - ساختمان پزشکان شکوفه - ط اول - واحد 3
دکتر فرهاد صبری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران -خیابان شریعتی - روبروی میرداماد - اول کوچه بیان - پلاک 23 - طبقه دوم - واحد 4
دکتر مسعود عطار

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 1 - باهنر (نیاوران) - چهارراه کامرانیه - جنب داروخانه دکتر سادات آل احمد
دکتر عذرا فارسی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 1 - ولی عصر - پل تجریش - خ فنا خسرو - ک طباطبایی پور - بین بست یاس 2 - پ 5 - ط اول
دکتر وحید قاسمی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 1 - مقدس اردبیلی (زعفرانیه) - پ 92 - ساختمان پزشکان - ط اول
دکتر فرهاد همت خواه

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 2 - شهرک قدس (غرب) - بلوار دادمان - نبش فلامک - پ 62
دکتر اسد کلاهدوز محمدی

تخصص:طب سوزنی در تهران
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 3 - گاندی - ک 21 - پ 26 - واحد 1
دکتر روازاده

تخصص:طب سنتی
مراکز درمانی فعال:تهران خ جمهوری،بین کارگر وگلشن،چهار راه شهید یاسری،مقابل بانک ملت،شماره553 (با مترو در ایستگاه نواب پیاده شده کمتر از 5 دقیقه فاصله دارید.
دکتر امیر بروجردی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - منطقه 6 - خالد اسلامبولی (وزرا)‌- خ یکم - پ 9 - واحد 18
دکتر نادر یاسمی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، شهرک قدس- فاز ۲- خیابان پیروزان- کوچه ششم- شماره ۶۵۱
دکتر زهرا شهیدی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان بهشتی- جنب خیابان دریای نور- پلاک تهران- طبقه دوم
دکتر علیرضا آذر

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان آفریقا (جردن)- خیابان ظفر غربی- س ۲+۳ سینا- طبقه همکف
دکتر مهدی صفاری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، میدان انقلاب- ابتدای خیابان کارگر جنوبی- مقابل ستاد نیروی انتظامی- جنب کوچه مهدیزاده- پلاک ۳- طبقه چهارم
دکتر ناصر سیگاری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- خیابان نگار
دکتر ایرج روئین دژ

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان بهشتی- خیابان خالد اسلامبولی- بین خیابان سی و هفتم و سی و پنجم- شماره ۱۵۹
دکتر ادوارد رستمی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان جلال‌آل‌اجمد- ضلع جنوبی بزرگراه جلال‌آل‌احمد- طبقه زیرزمین- پلاک ۶۰
دکتر محمدرضا ذوالفقاری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، شادآباد- خیابان شهسواری- پلاک ۵۲۰- جنب شعبه نفت- طبقه اول
دکتر داوود ذاکر

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان شهید بهشتی- جنب دریای نور- پلاک تهران
دکتر سیدمحمد علی جلیل پور

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان پاسداران- جنب برج سفید- پلاک ۲۳۸- طبقه اول
دکتر محمدرضا جزایری

تخصص:طب سوزنی در تهران
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی- کوچه نصر- خیابان چهارم- پلاک ۲۴- طبقه دوم
دکتر سیمیندخت قاسمی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان انقلاب- چهارراه ولیعصر- خیابان صبای جنوبی- بیمارستان مدائن
دکتر منصور برادران

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، میدان ونک- خیابان صانعی- شماره ۱۱- پلاک ۲/۱
دکتر پرویز اصغرزاده حقیقی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان ولیعصر- ابتدای خیابان توانیر- مقابل بیمارستان دی- پلاک شماره ۴- طبقه سوم
دکتر سیروس اسکندری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان طالقانی غربی- بین خیابان ولیعصر و سینما فلسطین- شماره ۱۰- طبقه اول
دکتر رضا حشمت

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران ، خیابان آپادانا ، خیابان شهید عربعلی ( نوبخت ) ، نبش کوچه یکم ،پلاک 2 ، واحد 1
دکتر امیرهومن کاظمی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران ، سعادت آباد،میدان کتاب
دکتر پیرمرادی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، بلوار کشاورز-ساختمان پزشکان کیمیا
دکتر کیارش ساعتچی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران -خیابان فاطمی -خیابان هشت بهشت - ساختمان شهاب -پلاک 10 - طیقه دوم
دکتر پرچمی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:: تهران -خ شریعتی - بالاتر از میرداماد
دکتر حشمت الله اسلامی راد

تخصص:طب سوزنی گوش
مراکز درمانی فعال:تهران، خیابان رجایی
دکتر محمد حسین آیتی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - کلینیک طب سنتی ، خیابان خارک - خیابان انقلاب
دکتر بهمنش

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - میدان فاطمی
دکترلادن دهداری

تخصص:طب سوزنی گوش و لیزر درمانی
مراکز درمانی فعال:تهران -میدان دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی
دکتر امیر فیروز جایی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران -خیابان ولیعصر،نرسیده به مطهری،کوچه حسینی راد،پلاک 48 طبقه همکف
دکتر شیرین معین زاده

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران, صادقیه
دکتر فرخ افتخار

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، میدان ولی عصر
دکتر وحید قاسمی

تخصص:طب سوزنی گوش
مراکز درمانی فعال:تهران، چهارراه فرمانیه، جنب باشگاه، ساختمان پزشکان 241، واحد
دکتر پیمان صادقی آهویی

تخصص:طب سوزنی گوش
مراکز درمانی فعالتهران،:بزرگراه رسالت، 16 متری دوم شمالی،بلوار بیژن
دکتر فریبا فاطری

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران، شهرک غرب
دکترمحمود باقری

تخصص:طب سوزنی در تهران
مراکز درمانی فعال:تهرانپارس،خیابان استخر،پلاک 133
دکتر سلیمان وحدت آزاد

تخصص:طب سوزنی گوش
مراکز درمانی فعال:تهران - خیابان سی متری جی
دکتر آوا فروتنی

تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:1)تهران، میدان ونک - 2) تهران- آریاشهر
دکتر سید مجتبی خضری
تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - بین خ آفریقا -ولیعصر - خ روانپور
دكتر لیلی هاشمی
تخصص:طب سوزنی
مراکز درمانی فعال:تهران - شریعتی روبروی دولت کوچه امام زاده ساختمان پزشکان سبز ۲ واحد۲
دکتر طهماسبی
تخصص:طب سوزنی در تهران
مراکز درمانی فعال:تهران - نارمک - میدان هفت حوض .
شریعتی - جنب حسینیه ارشاد



:: برچسب‌ها: طب سوزنی ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

خار پاشنه پا: راههای درمان، علت و علائم خار پاشنه پا
خار پاشنه در واقع یک زائده‌ی استخوانی است که در زیر استخوان پاشنه‌ی پا شکل می‌گیرد. در کف پا یک نوار ضخیم از بافت نرم به نام فاسیت‌پلانتار وجود دارد که به استخوان پاشنه‌ی‌ پا متصل است. این نوار ضخیم و محکم موجب تشکیل قوس کف پا شده و به حفظ ثبات پا کمک می‌کند. در صورتی که با گذشت زمان به دفعات زیاد به نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا فشار وارد شود، این فشار به نقطه‌ی اتصال فاسیت به استخوان پاشنه منتقل شده و این تنش و فشار‌های مکرر موجب تشکیل خار استخوانی در استخوان پاشنه می‌شود که به آن خار پاشنه گفته می‌شود هر چند بدون وجود خار پاشنه و صرفا با التهاب فاسیای پلانتار تمام علائم می تواند برای بیمار ایجاد شود ، بدون اینکه در عکس خار پاشنه دیده شود.

علت بروز خار پاشنه پا
علت بروز خار پاشنه

اگر با گذشت زمان، نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا به طور مداوم به استخوان پاشنه فشار بیاورد، نهایتا یک زائده‌ی استخوانی در محل اتصال این دو به‌ یکدیگر تشکیل می‌شود. وارد شدن فشار به استخوان پاشنه توسط نوار فاسیت‌پلانتار عمدتا به خاطر عملکرد غیرطبیعی پا و یا به خاطر وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) است. در واقع همان دلایلی که موجب التهاب فاسیت پلانتار (و درد کف پا) می‌شوند، نهایتا به شکل گیری خار پاشنه نیز منجر می‌شوند. این دلایل عبارتند از:

وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) - در صورتی که پای شما بیش از حد به داخل یا خارج چرخش داشته باشد، بافت نرم موجود در کف پا بیش از حد تحت فشار قرار می‌گیرد و کشیده می‌شود و این مسئله باعث درد و التهاب در کف پا می‌شود.
گرفتگی عضلات - گرفتگی و عدم انعطاف‌پذیری عضلات ساق پا موجب وارد شدن فشار بیش از حد به نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا می‌شود.
پوشیدن کفش نامناسب که به خوبی از قوس کف پا پشتیبانی نمی‌کند و فشار‌های وارد شده به کف پا را جذب نمی‌کند.
داشتن اضافه وزن
افزایش سطح فعالیت
راه رفتن روی سطوح سخت- راه رفتن با پای برهنه روی سطوح سخت (مانند سیمان یا کاشی) می‌تواند موجب تشدید درد پاشنه شود.
قوس زیاد کف پا و یا قوس کم کف پا
مشکلات مربوط به کمر
علائم خار پاشنه
علائم خار پاشنه

بسیاری از افراد ممکن است به خار پاشنه دچار باشند اما هیچ وقت متوجه آن نشوند چرا که هیچ علائمی‌در آن‌ها بروز نمی‌کند. اما در اغلب موارد، شخص به پاشنه‌درد دچار می‌شود و این درد تنها به وجود زائده‌ی استخوانی مربوط نمی‌شود، بلکه معمولا التهاب و کشیدگی فاسیت‌پلانتار در کف پا است که موجب بروز درد پاشنه می‌شود. البته ممکن است در ابتدای روند شکل‌گیری خار استخوانی، مغز استخوان تا حدودی متورم شود و این مسئله موجب احساس درد در پاشنه پا شود، اما با تکمیل روند شکل‌گیری زائده استخوانی، این حالت برطرف می‌شود. بنابراین علائم ناشی از خار پاشنه پا درواقع همان علائم التهاب فاسیت‌پلانتار در کف پا هستند و این پاسخ به سوالی است که اغلب بیماران از ما می پرسند: از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم ؟

احساس درد شدید در هنگام برداشتن اولین قدم‌ها در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب
احساس درد و خشکی در کف پا هنگام برداشتن اولین قدم‌ها بعد از نشستن به مدت طولانی
احساس درد در پاشنه پا که در طول روز کم‌کم شدیدتر می‌شود
احساس کوفتگی یا درد مبهم در پاشنه پا
احساس خستگی شدید در پاها در پایان روز
احساس درد در زیر پاشنه‌ی پا، هنگام راه رفتن روی سطوح سخت
از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم
اگر صبح که از خواب بلند می شوید چند قدم اول شما دردناک است و بعد کم کم درد کم می شود و خصوصا در یک پاشنه علایم دارید احتمال خار پاشنه در شما بیشتر است.

تفاوت بین التهاب فاسیت‌پلانتار و خار پاشنه چیست؟
پلانتار فاسیتیس درواقع به معنای التهاب نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا می‌باشد (نوار فاسیت‌پلانتار، یک نوارضخیم و محکم است که در کف پا قرار دارد و از پاشنه‌ی پا تا نوک انگشتان کشیده شده است). اما خار پاشنه، به زائده‌ی استخوانی گفته می‌شود که در محل اتصال فاسیت‌پلانتار به استخوان پاشنه، شکل می‌گیرد. خار پاشنه پا در واقع بر اثر مزمن شدن التهاب فاسیت‌پلانتار شکل می‌گیرد.

تشخیص خار پاشنه
معمولا بعد از سوال در مورد سوابق پزشکی بیمار و گرفتن شرح حال او و انجام معاینه‌ فیزیکی، ابتلا به خار پاشنه قابل تشخیص است. یعنی عمدتا تشخیص خار پاشنه به کمک معاینه انجام می شود . البته اگر شک به مشکلات کمر داشته باشیم باید نوار عصب و عضله انجام شود.

معاینه بیمار خار پاشنه جهت پیشگیری و درمان شامل موارد زیر می‌شود:

ارزیابی قدرت عضلات پا
ارزیابی دامنه حرکتی پا
بررسی وضعیت قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن)
ارزیابی نحوه‌ی راه رفتن بیمار
ارزیابی توانایی و تحمل بیمار در حین انجام تست تحریک درد
در صورتی که شخص به خار پاشنه دچار شده باشد، می‌توان این زائده‌ی استخوانی را در تصاویر ساده‌ی رادیو گرافی مشاهده کرد، اما التهاب فاسیت پلانتر در این تصاویر قابل رویت نیست و این مورد در تصاویر اولتراسوند که از بافت نرم پا گرفته می‌شود، قابل رویت است.

درمان خار پاشنه
درمان خار پاشنه

یکی از دلایل شایع مراجعه‌ی بیماران به کلینیک پیشگام، درد پاشنه است و خوشبختانه در 90 درصد موارد، بیمار به درمان‌های انجام شده پاسخگو است و این روش‌ها برای درمان خار پاشنه نتیجه‌بخش و موثر هستند و انجام جراحی تقریبا هرگز لزوم پیدا نمی‌کند. بسیار با بیمارانی مواجه هستیم که همه درمان های خار پاشنه را انجام داده اند ولی جواب نگرفته اند و با توجه به نکاتی مانند علت نهفته خار پاشنه و با تکنیک های درست ، درمان خار پاشنه ظرف مدت کوتاهی بدون جراحی در آنها انجام می شود ‌

هدف از برنامه‌ی درمانی، کاهش التهاب بافت نرمی ‌است که به پاشنه پا متصل است، تا بدین ترتیب بتوان عملکرد و همچنین وضعیت پا را به حالت عادی بازگرداند. برنامه‌ی درمانی هر بیمار با توجه به وضعیت و شرایط او متفاوت است، و شامل ترکیبی از تعدادی از روش‌های درمانی است که در ادامه ذکر شده اند:

استراحت نسبی و اجتناب از انجام فعالیت‌های پر فشار و انجام ماساژ با یخ، سه بار در روز، برای کاهش التهاب.
بستن پا با چسب‌های ورزشی مخصوص یا همان Taping، که به کاهش فشار وارده بر فاسیت‌پلانتار کمک می‌کند و بنابراین موجب تسکین درد می‌شود.
کفی طبی و کفش طبی برای خار پاشنه:
جز لاینفک درمان خار پاشنه کفی طبی است که موجب قرار گرفتن کف پا در وضعیت بهتری شده و از فشار وارده به فاسیت‌پلانتار می‌کاهند. تحقیقات نشان داده‌اند در مواردی که درد پاشنه بر اثر مشکلات بیومکانیکی ایجاد شده است، موثرترین روش درمانی استفاده از کفی‌های طبی است که به طور سفارشی ساخته می‌شوند. این کفی‌ها با استفاده از اسکن سه‌بعدی که از پا گرفته می‌شود، تهیه می‌شوند و برای کاهش فشار وارده بر کف پا و بازیابی راستای صحیح پا و در نتیجه عملکرد طبیعی مفاصل، تجویز می‌شوند.
شاک ویو تراپی
شاک ویو درمانی فناوری است که به بهترین شکل در افراد دارای خارهای استخوانی مزمن اثر بخش است. شاک ویو تراپی با تحریک تولید فیبروبلاست و تنوسیت به فرایند خود درمانی بدن سرعت می‌بخشد و با تهییج زیاد عصب‌ها درد خار پاشنه را کاهش می‌دهد. درمان شاک ویو غیرتهاجمی است و نیاز به انجام عمل جراحی ندارد. به دلیل ریسک پایین، این روش قبل از جراحی‌های تهاجمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ورزش برای خار پاشنه
ورزش برای خار پاشنه

کشش کف پا و عضلات ساق پا برای کاهشدرد پاشنه و بهبود عملکرد پا و کاهش فشار وارده با فاسیت‌پلانتار بسیار ضروری است. افزایش قدرت عضلانی پا نیز موجب می‌شود که فشار کمتری به فاسیت‌پلانتار وارد شود.
درمان‌دستی و جااندازی مفاصل مچ پا در درمان خار پاشنه
انجام این درمان‌ها در کنار ورزش‌های کششی می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری عضلات کمک کند.
ماساژ خار پاشنه
ماساژ خار پاشنه

ماساژدرمانی می‌تواند به عنوان یک شیوه درمانی مکمل، مفید باشد. ماساژ بهتر است با روغن بادام تلخ و روغن نارگیل و بلافاصله بعد و قبل از کشش باشد . ماساژ باید به گونه ای باشد که گویی قصد کندن یک بافت سفت زیر دستتان را دارید .
طب سوزنی در درمان خار پاشنه یا درای‌نیدلینگ (سوزن خشک)
طب سوزنی در درمان خار پاشنه

در نقاط ماشه‌ای یا تریگرپوینت در عضلات پایین پا و کف پا می‌تواند در کاهش درد و بهبود عملکرد پا موثر باشد. استفاده از طب سوزنی با روش های تن و تانگ و با شیوه های چینی موجب درمان و کاهش درد خار پاشنه در تعداد زیادی از بیماران خار پاشنه می شود . همچنین استفاده از میکروسیستم ankle هم کمک بسیار زیادی در جواب دهی این روش داشته است.
کم کردن وزن بدن کمک بزرگ جهت اثر بخشی درمان درد پاشنه
شاک‌ویوتراپی:
شاک‌ویوتراپی یک روش درمانی مدرن و بسیار موثر است که در آن امواج صوتی با انرژی بسیار بالا به ناحیه‌ی آسیب‌دیده فرستاده می‌شوند. این روش درمانی نوآورانه، موجب تغییرات پاتالوژیکی در تاندون‌ها، رباط‌ها، کپسول‌هاف عضلات و استخوان‌ها می‌شود و درد ناشی از آسیب‌دیدگی را به طور سیستماتیک بر طرف می‌کند. نتایج حاصل از شاکویو درمانی تنها پس از 3 یا 4 جلسه درمانی نمایان می‌شوند. این روش درمانی خار پاشنه پا علاوه بر تسکین درد، موجب بازیابی کامل دامنه‌ی حرکتی پا شده و در نتیجه تاثیرات مثبتی بر سطح کیفی زندگی شما خواهد داشت.
داروها برای درمان خار پاشنه
داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن می‌تواند به کنترل درد کمک کند. شما در صورتی می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید که، به بیماری یا شرایط خاصی که موجب منع مصرف این دارو‌ها می‌شود، دچار نباشید. بنابراین هر چند این داروها به صورت غیر تجویزی نیز قابل تهیه می‌باشند، اما بهتر است در مورد مصرف این دارو‌ها محتاط باشید و قبل از مصرف آن‌ها حتما راهنمای دارو را مطالعه کرده و دوز مناسبی را مصرف کنید. توجه داشته باشید که ممکن است این داروها با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، تداخل دارویی داشته باشند و موجب بروز مشکلات بسیار جدی برای شما شوند. این داروها می‌توانند کمک کنند که در حین روند بهبودی التهاب فاسیت‌پلانتار، شما درد کمتری داشته باشید. در صورتی که به نظر می‌رسد مصرف این دارو تاثیری در تسکین درد شما ندارد مصرف آن‌ها را متوقف کنید. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید، باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا قبلا از داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی استفاده کرده‌اید و نتیجه نگرفتید، می‌توانید این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید تا داروی جایگزین مناسبی را برای درمان خار پاشنه شما تجویز کند.
ورزش برای خار پاشنه:
عضلات ساق پا و تاندون آشیل را حتما کشش بدهید. انجام حرکات کششی قبل و بعد از جلسات تمرینی از اهمیت زیادی برخوردار است. توصیه ما این است که در ابتدای تمرین خود، اول کمی ‌بدن خود را گرم کنید و سپس حرکات کششی را انجام دهید.
تزریق برای خار پاشنه دو نوع است
1) تزریق کورتن برای درمان خار پاشنه: ممکن است برای کاهش التهاب ودرد ناشی از آن، تزریق کورتیزون در محل آسیب‌دیدگی تجویز شود. کورتیزون یک ماده‌ی استروئیدی است که عملکرد هورمون‌هایی را شبیه‌سازی می‌کند که به طور طبیعی موجب کاهش درد خار پاشنه می‌شوند.
2) اوزون درمانی خار پاشنه : با کمک تزریق گاز ازن در ناحیه پاشنه هم می توان التهاب و در نتیجه درد خار پاشنه را کم کرد و هم فرایندهای ترمیمی برای درمان خار پاشنه را با کمک یک سیستم طبیعی و سالم فعال و تقویت کرد. بسیاری از بیمارانی که از درمان های خار پاشنه خسته شده اند و همچنان درد دارند با کمک ازن درمانی پاشنه می توانند بهبود قابل توجهی در درد پاشنه خود پیدا کنند.
درمان جدید درد پاشنه با پلاسما وان
هم به عنوان یکی از جدیدترین درمان های کاهش التهاب و ترمیم با مکانیسم یونتوفورزیس و تولید ازن زیر جلدی و بدون ایجاد تزریق رضایت شگرفی را در کنار سایر درمان ها به عنوان جدیدترین درمان خار پاشنه به خود اختصاص داده است.

تکارتراپی برای درمان خار پاشنه:
یکی از تکنیک های مناسب برای کاهش چسبندگی در خار پاشنه استفاده از امواج ردیوفرکوانسی و تکار درمانی با پروتکل های خاص غیر گرمایی است . استفاده از تکار در فاز حاد التهابی خار پاشنه توصیه نمی شود .

درمان خانگی خار پاشنه
ما امروزه جملات زیاذی می شنویم در مورد درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب ، درمان خار پاشنه با گوجه فرنگی ، درمان خار پاشنه با ابغوره و درمان خار پاشنه با صابون ،درمان خار پاشنه با ماساژ شیشه اب یخ زده و.... ولی واقعیت بهترین درمان خانگی خار پاشنه ماساژ یخ و ماساژ با انگشت شست می باشد ،و البته نیاز به دستگاه شاک ویو و لیزر و کفی طبی اغلب جز لاینفک درمان خار پاشنه می باشد.

درمان جراحی خار پاشنه
خار پاشنه معمولا جراحی نمی شود و جراحی آن مرسوم نمی باشد . در موارد نادر و شرایط خاص آزادکردن خار و فاسیای پاشنه با کمک جراحی و توسط جراحان ارتوپد حاذق در این زمینه صورت می گیرد.

درمان قطعی خار پاشنه چیست
درمان قطعی خار پاشنه درمان خود خار پاشنه با روش هایی مانند تزریق و شاک ویو درمانی و ورزش خار پاشنه و .... می باشد در کنار درمان عوامل مستعد کننده ایجاد خار پاشنه مانند مشکلات کم و کف پا صاف و .. .
10 توصیه درمانی دکتر سپهریان برای درمان خار پاشنه:
1) 5 قالب یخ را در داخل پلاستیک بگذارید و به مدت 10 دقیقه صبح و 10 دقیقه شب کف پا را با آن ماساژ دهید .
2) 5 دقیقه صبح و 5 دقیقه شب کف پای خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید .
3) ورزش کششی عضلات پشت ساق پا به گونه ای که یک بالش زیر ساق پا قرار گیرد و دست را روی نوک انگشتان بیاندازید و 30 ثانیه و 5 بار این ورزش را تکرار کنید .
4) در داخل منزل حتما با دمپایی راه بروید . بهتر است از صندل ها طبی که در مراکز ارتوپدی فنی ساخته می شود و جای پاشنه آن پد نرم دارد استفاده کنید.
5) کفی طبی جز لاینفک درمان خار پاشنه است . بهتر است کفی طبی از جنس فومی و مطابق استاندارد پای شما ساخته شود . قوس کم و زیاد کف پا در ساخت کفی باید اصلاح شود . کفی ژله ای که فقط قسمت پاشنه را در بر میگیرد بی تاثیر نیست ولی ایده ال نیست چون تمام طول کف پا وقوس داخلی آن را نمی گیرد .
6) سعی کنید از هر میزانی که هستید 3 تا 5 کیلوگرم وزن خود را کاهش دهید .
7) به جای ورزش های که وزن شما روی زمین قرار می گیرد از ورزش هایی مانند شنا و دوچرخه سواری استفاده کنید. این ورزش ها تا 6 ماه بعد از درمان خار پاشنه ادامه یابد .
8 ) استفاده از سرکه سب در درمان سنتی خار پاشنه توصیه شده است. هم خیس کردن حوله گرم با سرکه سیب و قرار دادن داخل کفش و همچنین استفاده خوراکی از ترکیب سرکه سیب و عسل در اّب گرم و خوردن آن صبح ناشتا توصیه شده است.
9) اگر کمردرد دارید نزد متخصص طب فیزیکی حتما آن را درمان کنید. ارتاط کمردرد و خار پاشنه بسیار زیاد است ، گاهی این ارتباط فقط در نوار عصب و عضله تشخیص داده می شود .
10) از شاک ویو درمانی در درمان خار پاشنه حتما استفاده کنید هر چند گاهی جواب آن هفته ها بعد ظاهر میگردد.



:: برچسب‌ها: خار پاشنه , پاشنه پا ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شناخت بیماری قولنج کمر: علائم،علت و درمان

برای بسیاری از مردم، این یک اتفاق روزانه است؛ اینکه مفاصل آنها ترق و تروق کند، صدای ترکیدن بدهد و تیک تیک کند. ما نیز بند انگشتان، کمر و دیگر مفاصلمان را به صدا درمی‌آوریم. در این مقاله علاوه بر این عارضه به مشکلات مشابه بافت‌ها نیز نگاه خواهیم کرد.

ترق و تروق کردن و صدا دادن مفاصل
نظریه‌ی اینکه چگونه مفاصل صدای ترق و تروق می‌دهند به علت وجود حفره و شیار است. وقتی مفصل ترق و تروق می‌کند، حجم درون کیسه‌ی مفصل از طریق کشش افزایش می‌‎یابد. هنگامی که این اتفاق افتاد، به مایع سینوویال فشار وارد می‌آید. این فشار باعث می‌شود مقادیر کمی از هوای حل‌شده در مایع گرد هم آیند و حباب تشکیل دهند. سپس این حباب‌ها روی خودشان فرو می‌ریزند. شکل‌گیری این حباب‌ها و فرو ریختن آنها از طریق حفره باعث ایجاد صدای ترق و تروق می‌شود.

تیک تیک کردن مفاصل
اگر تیک تیک کردن مفاصل بدون درد است، مشکلی ندارد. برای مثال، افرادی که مفاصل آنها شُل‌تر است همیشه این مشکل تیک تیک کردن مفاصل را دارند اگرچه این مشکل دردناک نیست. این نوع صدا دادن کردن خوب است. راه‌حل کلی مفصل شُل و تیک تیک کردن زانو، باسن، آرنج و شانه‌ها انجام ورزش‌های تقویتی به طور صحیح است. قوی و متعادل کردن مفاصل با انجام حرکات بیومکانیکی صحیح، صدمات بالقوه را دفع می‌کند.

با این حال، اگر مفاصل شما همیشه تیک تیک نمی‌کند و این مشکل فقط در هنگام ورزش‌های خاص، وزنه‌برداری یا انجام دیگر فعالیت‌ها شروع می‌شود، باید فعالیت‌های خود را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که صدا دادن ناشی از عارضه دیگری نباشد.

در اکثر موارد، صدمات می‌توانند به دلیل رعایت نکردن مسائل زیر التهاب پیدا کنند:

طرز ایستادن یا قرار گرفتن
بیومکانیک
جنبش و تحرک
تعادل عضلات/ نسبت‌های تنشی و کششی
هنگامی که این جنبه‌ها به خطر افتاده باشد به خصوص در اعضای بدن شامل مچ پا، زانو، باسن، مچ دست، آرنج و شانه‌ها؛ پتانسیل شروع تیک تیک کردن و صدا دادن مفاصل وجود دارد.

عوارض جانبی ترق و تروق کردن ستون فقرات
به طور کلی ترق و تروق کردن یک باره اتفاق نمی‌افتد. اغلب دستکاری بیش از حد خود فرد باعث می‌شود، این کار تبدیل به یک عادت ‌شود و ممکن است منجر به توسعه سندرم دستکاری مخرب (OMS) شود.

سندرم دستکاری مخرب (یک بیماری اسکلتی عضلانی) می‌تواند درد مزمن، گرفتگی عضلات و دیگر علائم ناشی از سستی رباط‌ها و بی‌ثباتی مفاصل را در یک شخص ایجاد کند. انجام دستکاری بیش از حد توسط پزشک یا به‌وسیله‌ی خود فرد، باعث می‌شود رباط‌های پشتیبان ستون فقرات و گردن به دلیل تداوم دستکاری کشیده شوند و این کشیدگی منجر به بی‌ثباتی هرچه بیشتر مفاصل می‌شود.

به عنوان مثال، فشار وارد کردن به ناحیه آتلانتوی مرکزی با سرعت اولیه‌ی زیاد، می‌تواند باعث بی‌ثباتی مفاصل شود. فشار وارده به رباط‌هایی که مهره‌های گردن را ثابت نگه می‌دارند، آسیب می‌زند. بین سر و C1 یا بین C1 و C2 هیچ دیسکی وجود ندارد، از این رو مهره‌ها تنها به‌وسیله‌ی رباط‌ها نگه داشته شده‌اند. نیروی وارده با سرعت اولیه‌ی زیاد در این ناحیه به این رباط‌ها استرس و فشار زیادی تحمیل می‌کند که باعث می‌شود رباط‌ها کشیده شوند.

در ستون فقرات رباط‌های دیگری نیز وجود دارد که به آنها رباط‌های کپسولی می‌گویند. این رباط‌ها مفاصل ستون فقرات یا بند مفاصل را در جای خود نگه می‌دارند. رباط‌های کپسولی بسیار کوچک هستند و اگر بیشتر از یک سانتی‌متر کشیده شوند ممکن است پاره شوند؛ بنابراین این رباط‌ها را نباید از یک حدی بیشتر کشید تا سست و شُل نشوند.

شکستن قولنج کمر که با صدای ترق تروق همراه است از دیگر آسیب هایی هست که ممکن است به بدن وارد شود. شکستن قولنج توسط خود فرد، به طور موقت احساس راحتی ایجاد می کند اما در دراز مدت باعث ایجاد آسیب هایی در بدن می شود.

چرا رباط‌های گردن و ستون فقرات بیش از حد کشیده می‌شوند؟
هنگامی که رباط‌ها در معرض فشار مداوم قرار دارند، به آرامی کشیده خواهند شد. کشش مکرر مانند کشش ناشی از دستکاری بیش از حد با سرعت اولیه‌ی زیاد باعث می‌شود رباط‌ها کشیده و باریک شوند و تغییر شکل دهند. کشیده شدن رباط‌های گردنی و رباط‌های کپسولی ستون فقرات باعث بی‌ثباتی ستون فقرات خواهد شد. وقتی این فرایند برای یک مدت طولانی ادامه داشته باشد، کشش رباط‌ها به نقطه بدون بازگشت (نقطه‌ای که اگر رباط تا آن نقطه کشیده شود دیگر به حالت طبیعی خود باز نمی‌گردد) می‌رسد و دیگر قادر نخواهند بود مهره‌ها را در جای خود نگه دارند. در این حالت جای مهره‌ها تغییر می‌کند و درد و دیگر علائم بی‌ثباتی ستون فقرات شروع می‌شود.

گاهی هم دیسک کمر هم موجب کشیدگی در لیگامان ها و عدم توازن عضلات و ایجاد قلنج کمر می شود .

روش‌های درمان
دستکاری مفاصل
دستکاری مفاصل یک نوع حرکت منفعل روی اسکلت مفصل است که از یک دامنه حرکت ضعیف با سرعت اولیه‌ی زیاد (HVLA) استفاده می‌کند و به حرکات فشار وارد می‌کند. دستکاری مفاصل با تحرک درجه V (اصطلاحی که معمولاً توسط فیزیوتراپیست‌ها استفاده می‌شود) هم معنی است.

معمولاً منظور از این کار این است که یک یا چند مفصل را مورد هدف قرار داد تا به یک اثر درمان قولنج کمر دست یافت.

تأثیرات دستکاری مفاصل
اثرات بالینی دستکاری مفاصل که تا به حال نمایان شده است عبارتند از:

تسکین درد اسکلت عضلانی
باز کردن مفاصل، به عنوان مثال سفتی گردن و رگ به رگ شدن ستون فقرات
بهبود دامنه حرکت مفاصل
عوارض جانبی و خطرات دستکاری مفاصل ستون فقرات
دستکاری مفاصل ستون فقرات باید تنها در شرایط مناسب انجام شود و به عنوان یک تکنیک عادی و روزانه استفاده نشود. مطمئن شوید که پزشکان برای انجام دستکاری مفاصل آموزش‌ دیده باشند. تست‌های قبل از دستکاری نیز باید قبل از شروع این کار انجام شوند.

تمرینات کششی
چه شما هنگام کشیدن پشت و کمر خود صدای ترق و تروق بشنوید و چه نه، انجام حرکات کششی یک راه خوب برای کاهش درد کمر و صدای ترق و تروق آن و رفع قولنج کمر است. تمرینات کششی با از بین بردن تنش، افزایش انعطاف‌پذیری و تقویت ساختمان عضلاتی که ستون فقرات را پشتیبانی می‌کنند، می‌تواند درد کمر را بهبود بخشد.

ژست گربه
روی دو زانوی خود قرار بگیرید و کف دست‌ها را در مقابل خود روی زمین قرار دهید. مطمئن شوید که انگشت‌هایتان به‌ طوری قرار گرفته‌اند که به سمت بیرون از خودتان اشاره دارد. سپس سر خود را به سمت پایین حرکت دهید و ستون فقرات را بالا بیاورید و در همان حال کمر را گرد کنید و ستون فقرات را کشش دهید.

ورزش پل زدن
به پشت روی زمین بخوابید، زانوهایتان را خم کنید و کف پا را به صورت صاف روی زمین قرار دهید (A). شانه‌ها و سر خود را آرام و راحت بر روی زمین نگه دارید و عضلات شکم و سرینی را سفت بگیرید. سپس باسن خود را بالا ببرید طوری که از زانوها تا شانه‌ها یک خط مستقیم تشکیل شود (B). سعی کنید این موقعیت را برای مدت زمان کافی حفظ کنید تا سه نفس عمیق بکشید. سپس به موقعیت شروع برگردید (C).

فشردن استخوان شانه‌ها
بر روی یک صندلی بدون دسته یا یک چهارپایه بنشینید (A). در همان حالی که موقعیت خود را حفظ کرده‌اید، استخوان شانه‌هایتان را به هم نزدیک کنید (B). به مدت پنج ثانیه این حالت را نگه دارید و سپس رها کنید. این حرکت را دو بار در روز و هر بار به مدت سه تا پنج ثانیه تکرار کنید.



:: برچسب‌ها: قولنج , کمر ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

قولنج چیست؟
قلنج دو تعریف متفاوت دارد. بنابراین در تعریف اینکه قولنج چیست؟ باید بگوییم که در گذشته زمانیکه بخشی از بدن دچار شکستگی و درد می شد می گفتند که قلنج کرده است.

امروزه از این اصطلاح درباره اسپاسم و یا گرفتگی قسمتی از عضلات بدن استفاده می شود که اغلب این گرفتگی ها به ستون فقرات و عضلات گردن مربوط می شود.

در واقع این روزها افراد شکستگی قلنج را زمانی انجام می دهند که در عضلات خود احساس درد و خستگی می کنند، با فشار آوردن به ناحیه مربوطه باعث شکستن قلنج شده و احساس راحتی می کنند.

گرفتگی عضلات امری طبیعی می باشد که همه انسان ها به آن دچار می شوند که علت عمده آن می تواند کم آبی در بدن، استفاده زیاد و طولانی مدت از عضلات، آسیب دیدگی جسمی و کمبود مواد معدنی و…. می باشد.

بیشتر پزشکان درباره قلنج و شکستن آن بر این عقیده هستند که این حرکت می تواند یکی از نشانه های بیماری های روانی و اعصاب باشد که اگر گرفتگی عضلات به صورت مداوم انجام شود ممکن است که فرد دچار آسیب های مغزی شده و با فشاری که به روی نخاع در ستون فقرات به وجود می آید احتمال خطر بیماری ام اس نیز وجود دارد.

عوارض شکستن قولنج
اکثر پزشکان معتقد هستند که شکستن قولنج می تواند یکی از عوارض ابتلا شدن شما به آرتروز باشد.

زمانی که شما دچار کاهش فشار عضلانی و لرزش دست و پا در سنین بالا می شوید و لرزش اندام های شما به دلیل اختلال در ارتباط گیرنده‌ها و عضلات به وجود می آید باعث می شود که شما دچار کاهش تمرکز و کنترل حرکت دقیق و کاهش ثبات مفصلی شوید.

بنابراین با کشیدن پیش از اندازه مفصل های بدن کاری می کنید که بافت‌های اطراف مفاصل مانند عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها دچار آسیب های جدی و جبران ناپذیری شوند.

از دیگر خطرات جدی که منجر به شکستن قولنج می شوند آسیب دیدن شریان های تغذیه‌کننده مغز و سایش تدریجی مهره‌ها می باشند.

قولنج چیست؟
مضرات شکستن قولنج

چگونه عادت قولنج شکستن را ترک کنیم؟
اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به شکستن قلنح در اعضاء مختلف بدن خود عادت کرده اید برای ترک این عادت اول از هر چیز باید در زمانی که تصمیم به شکستن قلنج گرفته اید یادتان بیاید که این کار چه عوارضی می تواند داشته باشد.

برای ترک این کار ما می خواهیم به شما چند حرکت ورزشی را آموزش دهیم که با انجام دادن آن ها می توانید این عادت خود را ترک کنید.

اول از هر چیزی و قبل از اینکه ورزش سنگین روزانه خود را آغاز کنید با حرکت های سبک بدن خود را به خوبی گرم کنید.
در حین ورزش کردن نوشیدن آب را فراموش نکنید زیرا که این کار از خشک شدن بدن شما جلوگیری خواهد کرد
برای اینکه بتوانید اختلالات الکترولیتی بدن خود را رفع کنید حتما از نوشیدنی های مقوی استفاده کنید
با توجه به ورزش هایی که انجام می دهید یک برنامه مناسب غذایی برای خود در نظر بگیرید تا کالری لازم را برای بدن خود بتوانید تامین کنید
وقتی ورزش کردن شما به اتمام رسید با چند حرکت کششی ابتدا بدن خود را سرد کرده و آنگاه به تمرینات خود پایان دهید.
دلایل قولنج چیست؟
یک سیستم هضم در حال رشد با ماهیچه هایی که اغلب اسپاسم می کنند
هورمون هایی که باعث درد شکم یا ایجاد لنگی می شوند
حساسیت به نور، سر و صدا و غیره یا تحریک بیش از حد
یک سیستم عصبی در حال رشد
شکل اولیه میگرن در دوران کودکی
ترس، ناامیدی یا هیجان
درمان قولنج
دانستید که قولنج چیست؟ چگونه می توانید عادت شکستن قلنج را ترک کنید و با عوارض شکستن قلنج نیز آشنا شدید. حال می خواهیم به این مسئله بپردازیم که چگونه می توانیم قلنج را درمان کنیم.

قلنج کردن در اعضاء بدن به دلایل مختلف بسیاری به وجود می آید و برای پیشگری و درمان آن راه های مختلفی وجود دارد.

اگر شما دچار قلنج همراه با درد شدید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه و بررسی های لازم بتوانید علت را پیدا کند و شما را تحت درمان قرار دهد.

همچنین اگر شما داروهایی همچون کلسترول خون، دارو‌های فشار خون بالا، دارو‌های ضد آلزایمر و ضد پارکینسون گرفتگی و اسپاسم عضلانی مصرف می کنید باید اطلاعات لازم درباره آن را هم در اختیار پزشک مربوطه قرار دهید تا بهتر بتواند درمان شما را آغاز نماید.

در ضمن شما می توانید با مشورت و صلاح دید پزشک مربوطه برای اینکه قلنج بدن خود را درمان کنید از داروهای ضد التهابی که منجر به شل شدن موضعی عضلات می شوند استفاده کنید و یا از پمادهای موضعی سالسیلات و پیروکسیکام نیز استفاده کنید.

عوارض شکستن قولنج
ترک عادت شکستن قولنج

در نهایت اینکه
در پایان اینکه شاید شکستن قولنج به شما در رفع خستگی های روزمره ای که دارید کمک کند اما همانطور که در مطالب بالای این مقاله هم اشاره کردیم می تواند عوارض و خطراتی را هم با خود به همراه داشته باشد.

بنابراین اگر شما تا به امروز شکستن قولنج را برای اعضاء مختلف بدن خود و اطرافیانتان انجام می داید بهتر است که این عادت را ترک کرده و بیشتر به فکر سلامتی خود باشید.

نکته دیگری که لازم است در انتهای این مطلب به آن اشاره داشته باشیم این است که علاوه بر تمرین ها و حرکات کششی که انجام می دهید تا عادت شکستن قولنج را ترک کنید می توانید از روش ماساژ درمانی هم که به رفع گرفتگی عضلات کمک می کند هم استفاده کنید.



:: برچسب‌ها: قولنج ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

درمان خانگی شوره سر
درمان سریع شوره سر، کار نسبتا راحتی است و راه‌های مختلفی برای از بین بردن آن وجود دارد که در اینجا چند روش ، برای درمان قطعی شوره سر که به درمان شوره سر دکتر خیراندیش شهرت دارد را به شما معرفی خواهیم کرد:

درمان خانگی شوره سر با ماست
ماست، یک ماده بسیار موثر برای تقویت پوست و مو است، برای درمان سریع شوره سر می‌توانید مقداری ماست بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه بر روی موهای شما بماند و بعد ان را شسته و با یک شامپو مناسب موهای خود را تمیز کنید.

درمان خانگی شوره سر با نمک
استفاده از نمک برای درمان خانگی شوره سر نیز بسیار موثر است. نمک باعث از بین بردن سلول‌های مرده و باز کردن منافذ پوست می‌شود، تولید چربی اضافی توسط پوست را کنترل و باعث رطوبت رسانی به سطح پوست می‌شود. برای درمان شوره به وسیله نمک می‌توانید به صورت مستقیم، نک را بر سطح پوست سر بریزید، دست خود را خیس کرده و به مدت ۱۵ دقیقه پوست را ماساژ دهید. و همچنین می‌توانید نمک را به شامپو اضافه کنید و با آن موهای خود را بشویید.

درمان خانگی شوره سر با روغن زیتون
در طب سنتی از روغن زیتون برای درمان گیاهی شوره سر و ریزش مو استفاده‌های زیادی می‌شود چرا که این روغن باعث نرمی و رطوبت رسانی به سطح پوست می‌شود و به این ترتیب، ویتامین‌های موجود در این روغن، جذب سر می‌شود و باعث از بین بردن شوره سر می‌شود.

درمان خانگی شوره سر با حنا
حنا از دیرباز برای تقویت موهای سر مورد توجه افراد بوده است. استفاده از حنا برای درمان خانگی شوره سر چرب یک راه‌حل فوق‌العاده مناسب است که تاثیر فوری دارد و بعد از یک‌ بار استفاده از این ماده می‌توانید تاثیر آن را ببینید. همچنین برای درمان خانگی شوره سر قارچی نیز می‌توانید از این ماده در ماسک‌های مختلف استفاده کنید تا به سرعت شوره سر را رافع کند.

روش‌های درمان خانگی شوره سر
درمان خانگی شوره سر با روغن کنجد
روغن کنجد خاصیت مرطوب کننده، ضد باکتری و ضد قارچ دارد به همین خاطر از بروز عفونت‌های پوستی بر روی سر جلوگیری می‌کند و به این ترتیب شوره سر را از بین می‌برد. برای درمان خانگی شوره سر کودکان می‌توانید مقداری روغن کنجد بر روی سطح سر کودک بمالید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را ماساژ دهید و بعد به وسیله شامپو و آب ولرم موهای کودک را بشویید.

درمان خانگی شوره سر با سرکه سیب
سرکه سیب بهترین ماده موثر در درمان شوره سر است چرا که خاصیت اسیدیته دارد و به همین خاطر سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌کند، PH پوست را متعادل می‌کند و از رشد قارچ بر روی پوست جلوگیری می‌کند.

درمان خانگی شوره سر با جوش شیرین
جوش شیرین باعث پاکسازی پوست و رفع شوره سر می‌شود، سلول‌های مرده را از پوست جدا می‌کند، به رفع سبوم اضافی بر روی پوست می‌پردازد و همچنین به تعادل سطح PH پوست می‌پردازد.

سوالات مهم در زمینه شوره سر
آیا شوره سر باعث ریزش مو می‌شود؟
در بعضی موارد که سبو پوست زیاد باشد باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و به این ترتیب رطوبت به ریشه و نمی‌رسد و باعث ریزش مو می‌شود.

آیا درمان گیاهی شوره سر و ریزش مو می‌تواند موثر باشد؟
گیاهان از قدیم در درمان بیماری‌ها موثر بوده‌اند، استفاده مناسب از گیاهان می‌تواند به طور قطع به یقین در درمان شوره موثر باشد.

برای درمان شوره چه مواد غذایی مصرف کنیم؟
غذاهایی که دارای آهن، زینک، پروتئین، ویتامین B12 و مقادیر زیادی اسید امگا ۶٫ باشند برای تقویت موها و جلوگیری از شوره زدن مو ضروری هستند.



:: برچسب‌ها: درمان , شوره سر ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دلایل شوره سر
شوره سر (Dandruff) در اصل همان سلول‌های مرده‌ای است که بعد از مدتی از روی پوست سر جدا می‌شوند و به صورت پوسته‌های سفید بر روی موها و سطح پوست نمایان می‌شوند. این اختلال معمولا باعث ایجاد التهاب و خارش بر روی پوست سر فرد می‌شود، لکه‌های چربی بر روی موها ایجاد می‌شود و همچنین پوسته‌ها بعد از جدا شدن از پوست سر بر روی لباس و بدن فرد نمایان می‌شوند و به این ترتیب، سطح عزت نفس را در فرد کاهش می‌دهند.

این اختلال که یکی از رایج‌ترین مشکلات مویی در بین افراد است، ممکن است در دوره سنی مختلف برای افراد بروز دهد. معمولا در زمانی که پوست و مو تغذیه مناسبی نداشته باشند و مواد مغذی لازم به آنها نرسد، سلولهای بیرونی پوست رفته رفته از بین می‌روند و بعد از مدتی که تعداد سلول‌های مرده زیادتر شود، از سطح پوست جدا شده و به صورت پوسته‌های سفید نمایان می‌شوند.

شوره سر ممکن است عارضه زیادی به دنبال نداشته باشد اما ممکن است از لحاظ نظافت، برای فرد مشکل ایجاد می‌کند و ظاهر افراد را به هم می‌ریزد. همچنین در مواردی ممکن است با خارش و التهاب همراه باشد. در مواردی نیز اگر از این عارضه، پیشگیری نشود، ممکن است به مرور زمان باعث ریزش موی سر شود.

علل ایجاد شوره سر (Dandruff)
دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد شوره در موهای سر شود. از جمله دلایل این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درماتیت سبوره‌ای (Seborrheic Dermatitis)
یکی از مهمترین دلایل ایجاد شوره در سر، اگزمای سبورئیک است که معمولا در اثر استرس و واکنش‌های نامنظم سیستم ایمنی در بدن فرد به وجود می‌آید. این اختلال در افرادی که پوست چرب دارند بیشتر رخ می‌دهد و معمولا باعث ایجاد التهاب و خارش در موها می‌شود و در نهایت پوسته‌های زرد و سفید بر روی موها ایجاد می‌شود.

شوره ناشی از رشد یک نوع قارچ به نام مالاسزیا
یک نوع قارچ به نام مخمر مالاسزیا ( Malassezia yeast) وجود دارد که از چربی موجود بر روی پوست تغذیه می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به سرعت رشد کند و در افرادی که پوست چرب دارند باعث ایجاد شوره می‌شود.

حساسیت ناشی از محصولات شستشو و مراقبت از مو
در مواردی نیز مواد شستشو و مراقبت از مو، مرغوبیت لازم را ندارند و می‌توانند باعث ایجاد شوره سر (Dandruff) شوند. هنگام خرید محصولات مراقبتی از مو، برای اینکه دچار عارضه‌هایی مثل شوره سر نشوید، بهتر است که نوع موها و مشخصات پوست خود را در نظر بگیرید و با توجه به آنها، محصولی خریداری کنید که باعث تحریک پوست و در نهایت ایجاد شوره می‌شوند.

خشکی پوست سر

گاهی نیز خشکی بیش از حد پوست سر باعث ایجاد شوره می‌شود. برای مثال در فصل زمستان، افراد دمای داخل منزل را بسیار گرم نگه می‌دانرد و به محضی از منزل بیرون می‌آیند، با هوای خیلی سرد مواجه می‌شوند و همین باعث می‌شود که پوست بدن آنها خشک شود و در نهایت شوره‌های خشک بر روی پوست سر ظاهر شود.

چربی پوست سر
چربی بیش از حد نیز می‌تواند باعث بروز شوره بر روی موها شود. در لایه زیر پوست سر غده‌هایی وجود دارند که به تولید یک نوع ماده روغنی به نام سبوم برای مرطوب سازی پوست می‌پردازند. در مواقعی که این غده‌ها ترشح زیاد داشته باشند و غده‌های بیشتری تولید کنند، پوست سر فرد تحریک می‌شود و به این ترتیب پوسته‌های سفید رنگی بر روی آن ظاهر شده که بعد از مدتی به شوره سر تبدیل می‌شوند.

هورمون
هورمون یکی از عوامل مهمی است که باعث تشدید شوره سر می‌شود. این علت در تمامی رده‌های سنی اتفاق می‌افتد مثلا اینکه در سنین کودکی با شوره سر گهواره‌ای (cradle cap) بر روی موهای کودک مواجه می‌شویم.

عوامل دیگری که می‌توانند باعث ایجاد شوره سر در افراد شوند عبارتند از:

استرس
بیماری‌های زمینه‌ای
رژیم غذیی نامناسب
آب و هوای نامناسب
کمبود بعضی ویتامین‌ها
مصرف بعضی داروها
و …



:: برچسب‌ها: شوره سر ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

قولنج ، عوارض شکستن قولنج ، درمان قولنج
یکی از عادت‌های رایج در میان مردم، شکستن قولنج است. کاری که برای رفع خستگی بدن انجام می‌شود. اینکه قولنج چیست و آیا شکستن آن ضرر دارد یا خیر؟ سوالی است که زیاد محل مناقشه در میان مردم است. برای هر کسی پیش می‌آید که دچار گرفتگی عضلات یا مفاصل شود. این گرفتگی دلایل مختلفی دارد که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

شکستن قولنج (Cracking Joints)کاری است که در جهت رفع این گرفتگی انجام می‌شود. اما برای بسیاری از مردم، شکستن قولنج کاری تفننی است که صرفاً برای لذت انجام می‌دهند. اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که این کار ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه داشته باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم به بررسی عوارض شکستن قولنج و روش‌های درمان قولنج بدن بپردازیم. با ما همراه باشید.

قولنج چیست؟
قولنج پیش از این برای بیان دلیل درد در بعضی از نواحی بدن استفاده می‌شد. برای مثال وقتی زن بارداری از درد در پهلوی خود شکایت داشت، این عبارت را زیاد می‌شنید: ” حتماً قولنج کردی”. در علم امروز، به اسپاسم یا گرفتگی‌های ناگهانی در عضلات مختلف بدن، قولنج می‌گویند.

قولنج بیشتر در قسمت کمر، ستون فقرات و گردن اتفاق می‌افتد. در این مواقع معمولاً فرد با کج و راست کردن خود، یا با حرکت‌دادن سریع گردن، با شنیدن یک صدای شبیه به شکستگی، قولنج خود را رفع می‌کند.

اما این قولنج دلایل مختلفی دارد. شاید بهتر است قبل از هر کاری، ابتدا دلایلی که باعث ایجاد قولنج می‌شود را بشناسیم.

دلایل ایجاد قولنج

دلایل ایجاد قولنج چیست؟
پزشکان برای قولنج در عضلات، دلایل مختلفی را ذکر می‌کنند.

کم‌آبی بدن: این موضوع بیشترین دلیل برای ایجاد قولنج در عضلات است. بدن به‌خصوص بعد از ورزش‌های سنگین یا قرارگرفتن در هوای گرم، دچار کم‌آبی می‌شود.
استفاده زیاد و طولانی‌مدت از عضلات نواحی مختلف بدن مانند گردن
آسیب‌های جسمی
کمبود کلسیم یا منیزیوم
نشانه‌ای از وجود یک بیماری مربوط به اعصاب
صدای شکستن قولنج بر اثر چیست؟
قولنج را با صدای شکستن آن می‌شناسیم. اما دلیل ایجاد این صدا چیست؟ مفصل‌های بدن انسان، با یک بافت احاطه شده که به آن کپسول مفصلی گفته می‌شود. این کپسول حاوی مایعی است که در آن مواد معدنی و گازهای مختلف وجود دارد. این مایع باعث لغزیدن و حرکت آسان استخوان‌ها در کنار هم خواهد شد.

 

فعالیت‌های بدن باعث افزایش حجم مفصل‌ها و در نتیجه کم شدن فشار مایع بین مفصل‌هاست. کم شدن این فشار باعث می‌شود که حالتی شبیه به مکش در فضای مفصل‌ها به وجود بیاید و گاز موجود در مایع مفصلی به‌صورت حباب دربیاید. حباب‌های ایجاد شده، گیرنده‌های مفصلی داخل مفاصل را تحریک کرده و پیغامی به مغز می‌فرستند.

در واقع، شکستن قولنج، برای شکستن این حباب‌هاست که مانع حرکت نرم استخوان‌ها می‌شود. با شکستن حباب، همان صدای شبیه شکستگی ایجاد می‌شود که از آن به شکستن قولنج نام می‌برند.

عوارض شکستن قولنج چیست؟
واقعیت این است که پزشکان شکستن قولنج را کاری صحیح نمی‌دانند. این شکستن اگر در حد کم و صرفاً برای رفع خستگی باشد، شاید مشکل خاصی ایجاد نکند. اما برای بسیاری از افراد این کار تبدیل به یک عادت شده و حتی بعد از شنیدن صدای قولنج، باز هم مفاصل خود را با فشار، وادار به صدا دادن می‌کنند.

این کار همان بخش خطرناک شکستن قولنج است. تداوم این کار باعث ایجاد لرزش در دست و پا در سنین بالا خواهد شد. حتی در بسیاری موارد، ابتلا به آرتروز را نیز از عواقب شکستن زیاد از حد قولنج می‌دانند. به علت ایجاد مشکل در ارتباط میان عضلات بدن و گیرنده‌ها، تمرکز و کنترل بر عضلات کم شده و باعث لرزش در آن‌ها می‌شود.

به‌علاوه، آسیب به بافت‌های اطراف مفاصل، و آسیب به رباط‌ها و تاندون‌ها نیز منجر به بروز آرتروز شده و فرد گاهی توانایی انجام حرکات خیلی خاص با مفاصلش را از دست می‌دهد. شکستن زیاد از حد قولنج باعث ضعیف شدن عضلات بدن می‌شود. در مواردی که فرد با تکان‌های ناگهانی سعی در شکستن قولنج گردن دارد، ممکن است در طی این کار، آسیب‌های جدی به مهره‌های گردن وارد شود که عوارض و عواقب وحشتناکی به همراه خواهد داشت.

عوارض شکستن قولنج

آیا شکستن قولنج باعث مرگ می‌شود؟
واقعیت این است که آنچه به‌عنوان قولنج در پزشکی قدیم معرفی می‌شد، با آنچه که امروز به‌عنوان قولنج می‌شناسیم متفاوت است. در قدیم، دردها یا کولیت‌های روده را نیز در زمره دردهای مربوط به قولنج می‌دانستند. تمامی این دردها را با عنوان “قولون” با ریشه یونانی Colon می‌شناختند.

به همین دلیل در کتب قدیم پزشکی مربوط به ابن‌سینا یا دیگر پزشکان بزرگ آن زمان، این دردها با نام قولنج ثبت شده و بسیاری از این افراد از جمله خود بوعلی سینا بر اثر قولنج از دنیا رفته‌اند. دردهای شدید در روده‌های نوزادان که باعث گریه‌های ناتمام روزهای اول آن‌هاست، ناشی از همین قولنج روده است.

بیماری که مانع پاسخ درست مغز برای انقباض عضلات دستگاه گوارش است. امروزه اما این موضوع حل شده و درمان‌های بسیاری برای آن وجود دارد و دیگر قولنج دستگاه گوارشی یک بیماری کشنده نیست.

قولنج لگن، کمر یا گردن نمی‌تواند منجر به مرگ شود. اما حرکات ناگهانی و شدید در کمر و گردن، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیر و دردناکی برای فرد به وجود آورد.

رفع قولنج با حرکات ورزشی

برای رفع قولنج در خانه چه باید کرد؟
بسیاری از افراد به جز شکستن قولنج خود و انجام حرکات خیلی شدید، گاهی از دیگران برای این کار کمک می‌گیرند. افراد بی‌تجربه‌ای که با فشارهای بیجا ممکن است آسیب را بدتر کنند. یا با راه‌رفتن روی کمر فرد، مشکلی جدید برای او به وجود بیاورند.

گاهی افراد با جستجو در فضای مجازی به دنبال فیلم آموزش شکستن قولنج دست یا آموزش شکستن قولنج کمر با پا، و انجام راهکارهای موجود در این ویدئوها، باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری در بدن خود می‌شوند.

بهترین کار این است که اگر فرد به شکستن قولنج معتاد شده است، حتماً با یک دکتر مفصل برای رفع این مشکل مشورت کند. به جز این، راهکارهای مختلفی برای رفع قولنج، یا کم کردن آن وجود دارد:

مشغول شدن به کار دیگر: وقتی احساس می‌کنید که نیاز به شکستن قولنج پشت، گردن یا کمر دارید، حواس خود را با کار دیگری پرت کنید. این کار باعث می‌شود که از نظر روانی نیاز به شکستن قولنج از بین برود و به‌مرور قولنج نیز رفع می‌شود.
نوشیدن آب: یکی از دلایل اصلی ایجاد قولنج، کم شدن آب بدن است. نوشیدن آب در فواصل زمانی نزدیک، در کنار فواید دیگر برای بدن، مانع ایجاد قولنج در مفاصل خواهد شد.
ورزش صحیح: قبل از ورزش‌های سنگین، حتماً فرد باید ابتدا بدنش را گرم کند. بعد از ورزش نیز، با حرکات کششی و نرم، بدن را سرد کند و در هنگام ورزش نیز آب کافی بنوشد.
مصرف ویتامین: از وجود انواع ویتامین و مواد معدنی در بدن اطمینان حاصل کند. کمبود بعضی از این مواد باعث ایجاد مشکل در مفاصل خواهد شد.
مشورت با افراد متخصص: مشورت با پزشک متخصص ارتوپد و راهنمایی گرفتن برای انجام حرکات صحیح، باعث می‌شود که مفاصل کمتر دچار قولنج شوند.
داروهای ضدالتهاب: استفاده از داروها و پمادهای ضدالتهاب و شل‌کننده عضلات، با مشورت پزشک، یکی از راه‌هایی است که در منزل می‌توان از مشکلات قولنج رها شد.
درمان قولنج در خانه

چگونه باید قولنج را درمان کرد؟
حالا اگر با تمامی راهکارهای گفته شده، قولنج از بین نرفت، باید به دنبال درمان آن بود. این کار توسط پزشک متخصص انجام خواهد شد. پزشک ابتدا به دنبال دلیل این قولنج‌ها خواهد بود. ممکن است ایجاد قولنج به دلیل مصرف داروهای مختلفی مانند داروهای آلزایمر، فشار خون یا کنترل کلسترول باشد.

یا به دلیل مصرف دارویی خاص برای درمان بیماری به خصوصی، فرد مرتب دچار قولنج بشود. در این شرایط پزشک با قطع یا تغییر این داروها به رفع مشکل کمک خواهد کرد.

گاهی پزشک برای بیمار داروهای ضدالتهابی یا شل‌کننده عضلات تجویز می‌کند تا از تکرار قولنج جلوگیری شود.

درمان‌های گیاهی برای رفع قولنج
در طب سنتی برای درمان قولنج، راهکارهای مختلفی توصیه شده است. طب سنتی معتقد است که قولنج فقط در عضلات کمر یا گردن و دست و پا نیست. بلکه در اندام‌های داخلی فرد هم این گرفتگی یا کشیدگی عضلات اتفاق می‌افتد. به همین دلیل برای درمان دردهای ناشی از قولنج عضلات داخلی، داروهای گیاهی را تجویز می‌کنند.

در اولین قدم فرد باید پیش از مصرف خودسرانه هرکدام از این گیاهان دارویی، با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کند. بسیاری از این داروهای گیاهی ممکن است عوارض دیگری برای بدن هر فرد داشته باشد.

در میان درمان‌های طب سنتی برای قولنج این موارد توصیه شده است:

زنجبیل: عصاره زنجبیل تازه، درمان قولنج معده است. ترکیب این عصاره با کمی آب‌لیموی تازه و نمک و آب، باعث آرام شدن این درد می‌شود.
کنجد: ترکیب پودر کنجد با سرکه و مغز بادام، برای درمان قولنج معده توصیه می‌شود.
زنیان: مصرف زنیان به‌صورت پودر نیز برای قولنج معده توصیه می‌شود.
ماساژ روغن: برای تسکین دردهای قولنج کمر و گردن، بعد از دوش آب گرم، طب سنتی، ماساژ با روغن را توصیه می‌کند.
شن داغ: قراردادن کیسه شن داغ بر روی موضع درد نیز توصیه می‌شود.
اگر این درمان‌های سنتی در آرام شدن درد قولنج تأثیری نداشته باشد، باید با پزشک آنلاین متخصص ارتوپد مشورت کرد.

درمان قولنج

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
معمولاً دردهای مربوط به قولنج کمر یا گردن، به‌مرورزمان و با استراحت رفع خواهند شد. اما گاهی ممکن است یک حرکت نا به جا و خطرناک، باعث ایجاد مشکل برای فرد شده باشد. بعد از شکستن قولنج اگر با این علائم روبرو شدید با پزشک متخصص مشورت کنید:

کم شدن درد همراه با کاهش شدید وزن
احساس سوزن‌سوزن شدن در پاها
اساس دردی که از پایین کمر به هر دو پا ادامه دارد
کمردرد شدید همراه با بی‌اختیاری در کنترل مثانه
قولنج و تمامی نکات مهم مربوط به آن، نشان می‌دهد که این مشکل، باوجوداینکه خیلی جدی به نظر نمی‌رسد، اما می‌تواند باعث بروز مشکلات خاصی در فرد شود. به همین دلیل؛ علاوه بر پرهیز از شکستن قولنج و عادت کردن به آن، نباید از افراد ناآگاه بخواهیم که قولنج ما را بشکنند.

شنیدن این صدای شکستگی که گاهی از نظر روانی باعث آرامش فرد می‌شود، ممکن است منجر به ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیری شود.



:: برچسب‌ها: قولنج ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سوالات متداول بیماری ام اس

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خودایمنی است که با حمله به سیستم ایمنی بر روی سیستم عصبی مرکزی (نخاع، مغز و اعصاب بینایی) اثر می‌گذارد. این حملات باعث التهاب غلاف میلین خواهند شد که وظیفه محافظت از سلول‌های عصبی بدن را برعهده دارند.

آیا افسردگی برای مبتلایان به ام اس شایع است؟

بله. افسردگی نتیجه یک موقعیت دشوار و استرس ناشی از بیماری ms است که نیاز به مداخله پزشک دارد.
آیا گرما و رطوبت برای افراد مبتلا به MS مضر است؟

بله. گرما و رطوبت علائم بیماری را شدیدتر می‌کنند. همچنین باعث می‌شوند اعصابی که فاقد میلین هستند سیگنال‌هایی را با کارایی کمتر هدایت کنند.
با مشاهده کدام علائم ام اس باید به پزشک مراجعه کنیم؟

حساسیت به گرما، عدم تعادل، مشکلات حافظه، سوزن سوزن شدن پاها، بی‌حسی پا و بازو، تغییر ناگهانی در بینایی



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

درمان بیماری ام اس

در حال حاضر مولتیپل اسکلروزیس هیچ درمانی ندارد. مراحل درمانی این بیماری باعث مدیریت علائم، کاهش دوره‌های عود (برگشت بیماری با علائم بدتر) و کُند شدن پیشرفت MS خواهد شد. جامع‌ترین برنامه درمانی شامل موارد زیر می‌شود:
1. درمان اصلاح کننده (DMTs)

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) چندین دارو را برای درمان طولانی مدت ام اس با نام داروهای FMD در نظر گرفته است. این داروها دوره عود بیماری (شعله‌ور شدن یا حملات MS) کنترل می‌کنند و مانع ایجاد ضایعات جدید روی مغز یا نخاع خواهند شد.


2. داروهای کنترل عود

دکتر و فوق متخصص مغز و اعصاب برای جلوگیری از حملات شدید دوز بالایی از کورتیکواستروئیدها را تجویز می‌کند. این دارو التهاب ناشی از بیماری را کاهش داده و مانع از آسیب به غلاف میلین اطراف سلول‌های عصبی می‌شوند. سایر داروهای کُند کننده MS که از آسیب عصبی جلوگیری می‌کنند عبارتند از:

    بتا اینترفرون
    فینگولیمود (Gilenya)
    ناتالیزومب (Tysabri)
    سیپونیمود (Mayzent)
    تریفلونومید (Aubagio)
    اکرلی زومب (Ocrevus)
    آلمتوزوماب (Lemtrada)
    دی متیل فومارات (Tecfidera)
    گلاتیرامر استات (Copaxone, Glatopa)

3. درمان حملات بیماری ام اس

برای تعویض پلاسما (پلاسمافرز) بخش مایع خون(پلاسما)برداشته شده و از سلول‌های خونی جدا می‌شود. سلول‌های خونی سپس با یک محلول پروتئینی (آلبومین) مخلوط خواهند شد و به بدن برمی‌گردند. اگر علائم جدید یا شدید باشد و به استروئیدها پاسخ ندهد، ممکن است از روش تعویض پلاسما استفاده شود.
از بهترین متخصصین مغز و اعصاب، آنلاین نوبت مطب بگیرید
به صفحه پزشکان مغز و اعصاب درمانکده بروید و زمان مراجعه به مطب پزشک دلخواهتان را آنلاین انتخاب کنید.
دریافت نوبت مغز و اعصاب
4. فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست با آموزش تمرینات اصولی کمک می‌کند تا قدرت و تعادل فرد مبتلا به MS حفظ شود. همچنین روش مدیریت خستگی و درد شدید ناشی از بیماری را می‌آموزید.
5. درمان نشانه‌های بیماری ام اس

    داروی آرام‌بخش
    سم بوتولینوم (بوتاکس)
    داروهای کاهش اسپاسم عضلانی
    شل‌کننده‌های عضلانی مثل باکلوفن، تیزانیدین
    داروهای کاهش خستگی مثل آمانتادین، مدافینیل و متیل فنیدات

از بهترین متخصصین مغز و اعصاب، مشاوره آنلاین دریافت کنید
به صفحه مشاورۀ آنلاین مغز و اعصاب (نورولوژی) بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.

پیشگیری از مولتیپل اسکلروزیس

راه‌کارهای زیر به کُند شدن پیشرفت بیماری کمک کرده در نتیجه کیفیت زندگی فرد مبتلا به MS افزایش می‌یابد.

    ورزش منظم
    استراحت کافی
    مدیریت استرس
    رعایت رژیم غذایی سالم
    سیگار نکشیدن و عدم مصرف مواد الکلی



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

علل بیماری ms

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که علت به وجود آمدن بیماری ام اس چیست باید بگوییم که هنوز دلیل این بیماری خودایمنی برای متخصصین ناشناخته است. آن‌ها همچنان در حال تحقیق هستند اما در این بین برخی عوامل را عامل خطر برای ایجاد مولتیپل اسکلروزیس معرفی کرده‌اند:

    سابقه خانوادگی
    کمبود ویتامین D
    سیگار کشیدن مداوم
    نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن
    محل زندگی (کشورهایی با آب و هوای معتدل)
    جنسیت (این بیماری رد بین زنان دو تا سه برابر بیشتر رخ میدهد)
    سن (احتمال ابتلای افراد در بین سنین 15 تا 55 سال بیشتر است)
    نژاد (سفید پوستان همچون اهالی اروپای شمالی بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند)

از بهترین متخصصین مغز و اعصاب، مشاوره آنلاین دریافت کنید
به صفحه مشاورۀ آنلاین مغز و اعصاب (نورولوژی) بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.
رزرو مشاوره با پزشک
عوارض مولتیپل اسکلروزیس (MS)

شایع‌ترین عوارض عبارتند از:

    بروز افسردگی
    بیماری صرع
    اختلال حافظه
    اختلالت جنسی
    عدم کنترل روده و مثانه
    مشکلات حرکتی (فلچ پاها) و احساس نیاز به عصا، ویلچر یا واکر

تفاوت علائم ام اس و کم خونی

بیماری ms و کم‌خونی با یکدیگر متفاوت هستند و به‌دلیل داشتن علائم مشابه در برخی موارد با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. یکی از علائم اصلی MS خستگی بدون دلیل است که این مورد در بیماری کم‌خونی هم دیده می‌شود. اما خستگی ناشی از کم‌خونی بر اثر کمبود آهن کافی بدن رخ می‌دهد در حالی‌که برای خستگی شدید ام اس نمی‌توان هیچ دلیل خاصی پیدا کرد. سایر تفاوتهای علائم MS و کم خونی عبارتند از:

    بیماری ms: کاهش توانایی حرکتی، مشکل در بلع، اختلال حافظه، بی‌اشتهایی، درد عضلانی، عدم تعادل
    کم‌خونی: سرگیجه، سردرد، تنگی نفس، تیرگی زیر چشم، درد قفسه سینه، تپش قلب و کاهش وزن شدید

آزمایش (خون، ادرار، مدفوع) خود را در محل انجام دهید
به صفحه رزرو آزمایش در منزل درمانکده بروید و آزمایش مد نظر خود را آنلاین رزرو کنید.
دریافت آزمایش در محل
برای تشخیص ام اس به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علائم عصبی مولتیپل اسکاروزیس با برخی شرایط پزشکی دیگر شباهت دارد. از همینرو تشخیص ام اس در مراحل اولیه دشوار خواهد بود. در اغلب موارد بیماران چندین سال درگیر نشانه‌های MS هستند اما بیماری آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود.

اگر پزشک به بیماری ام اس مشکوک شود، سریعا شما را به دکتر و فوق متخصص مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد. جدول زیر نشان‌دهنده روش تشخیص MS است.
تست MS     توضیحات
معاینه فیزیکی    ارزیابی علائم MS
آزمایش خون    کمک به رد سایر بیماری‌ها با علائم مشابه MS
MRI    بررسی نواحی آسیب در مغز یا نخاع
پنکسیون کمری (ضربه زدن به ستون فقرات)    ارزیابی سطح آسیب به اعصاب اطراف غلاف میلین
آزمایش پتانسیل برانگیخته (evoked potentials test)    اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی مغر، نخاع و عملکرد عصبی
جدول روش تشخیص بیماری ms



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

ام اس (MS) یا مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یک بیماری خودایمنی است که با حمله به سیستم عصبی مرکزی و ناتوان کردن مغز و نخاع عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری در حال حاضر به‌طور کامل درمان نمی‌شود اما راه‌کارهای مدیریت و کنترل آن شناخته شده است.

بیماری ms با علائم بسیار متفاوتی همراه است. این نشانه‌ها در مردان و زنان هم تفاوت‌های دارند که متخصص مغز و اعصاب برای شناسایی آن‌ها ابتدا باید میزان آسیب عصبی را بررسی کند. این بیماری با گذشت زمان می‌تواند منجر به مشکلات بینایی، ضعف عضلانی، از دست دادن تعادل یا بی‌حسی شود. داروهایی که پزشک در حال حاضر برای ام اس تجویز می‌کند یک عامل موثر در محدود کردن آسیب عصبی و کُند شدن مراحل پیشرفت بیماری است. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم علائم ام اس چیست و چگونه شروع می‌شود.

مولتیپل اسکلروزیس یا MS چیست؟

ام اس یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی به اشتباه سلول‌های سالم را مورد حمله قرار داده و از بین می‌برد. سیستم ایمنی فرد مبتلا به بیماری ms به سلول‌های میلین و غلاف محافظتی اطراف اعصاب مغز و نخاع حمله می‌کند. زمانی که به غلاف میلین آسیب وارد شود، ارسال سیگنال‌های عصبی از مغز به بخش‌های دیگر بدن قطع خواهد شد. در این صورت احتمال آسیب به مغز، نخاع و چشم‌ها بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: بهترین راه درمان ام اس
تصویر بیماری ام اس
مولتیپل اسکلروزیس (MS) به رشته‌های عصبی سیستم عصبی مرکزی آسیب وارد می‌کند.
انواع بیماری MS

چهار نوع مولتیپل اسکلروزیس وجود دارد:

    سندرم جداشده بالینی (CIS): این دوره با اولین علائم بیماری ام اس همراه بوده و ممکن است فرد به MS مبتلا نشود.
    ام اس عودکننده-فروکش کننده (RRMS): این نوع شایع‌ترین شکل مولتیپل اسکلروزیس است. بیماری در فرد مبتلا برای مدتی فروکش کرده و سپس با علائم جدید یا بدتر عود می‌کند.
    ام اس پیشرونده اولیه (PPMS): در این نوع از بیماری افراد دارای علائم هستند که به تدریج و بدون هیچ دوره عود یا بهبودی پیشرفت می‌کند.
    MS پیشرونده ثانویه (SPMS): افراد مبتلا به RRMS با پیشرفت بیماری به این نوع مولتیپل اسکلروزیس مبتلا می‌شوند که در نهایت بدتر شدن علائم منجر به آسیب شدید عصبی خواهد شد.


بیماری ام اس ممکن است در چهار حالت با شدت و علائم متفاوت ظاهر شود.

خوب است بدانید که بیماری ام اس به‌دلیل شباهت‌هایی به سایر بیماری‌ها در مراحل اولیه به‌راحتی تشخیص داده نمی‌شود. اگر علائمی مشابه با مولتیپل اسکلروزیس دارید می‌توانید برای اطمینان از بهترین دکتر و فوق متخصص مغز و اعصاب درمانکده مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری دریافت کنید.
علائم بیماری ام اس

اکثر افراد با شنیدن نام بیماری ms این سوال برایشان پیش می‌آید که علائم ام اس چیست یا بیماری ام اس چگونه شروع می‌شود؟ نشانه‌های بیماری مولتیپل اسکلروزیس در هر فرد می‌تواند با تفاوت‌های چشمگیری ظاهر شود.

علائم بیماری ام اس معمولا براساس میزان آسیب به میلین (فیبرهای عصبی) و طول دوره بیماری مشخص می‌شود. آن‌ها عبارتند از:
علائم اولیه ام اس

    خستگی
    سرگیجه
    تاری دید
    لکنت زبان
    دوبینی طولانی
    مشکلات جنسی
    حساسیت به سرما
    احساس گزگزدر پاها و بازوها
    لرزش و ناهنماهنگی در راه رفتن
    تغییرات در راه رفتن (بی حسی یا ضعف در پاها یا تنه)
    از دست دادن بینایی کامل یا جزئی همراه با درد هنگام حرکت چشمها
    حرکات خاص گردن و خم شدن آن به سمت جلو همچون احساس برق گرفتگی (علامت لرمیت)

علائم ام اس در زنان

    درد
    یائسگی
    خستگی
    افسردگی
    اختلال بینایی
    مشکلات قاعدگی
    اختلال در راه رفتن
    بی‌حسی در پوست و اندام‌های بدن

علائم ام اس در مردان

    درد بدون علت خاص
    مه‌مغزی (تغییر شناخت)
    خستگی بدون علت خاصی
    عدم کنترل تعادل و مشکل در راه رفتن
    مشکلات کنترل مثانه یا روده همچون بی‌اختیاری
    حرکات غیرارادی همچون تکان خوردن یا عدم کنترل اندام‌ها

اینفوگرافیک علائم ام اس در مردان
این بیماری در زنان شیوع بیشتری داشته از همین‌رو علائم اولیه ام اس در زنان می‌تواند با نشانه‌های آن در مردان کمی متفاوت باشد.
علائم ام اس خفیف چیست؟

منظور از نشانه‌های بیماری ms خفیف، مولتیپل اسکلروزیس خوش‌خیم است. فرد با ابتلا به این نوع MS حملات خفیفی تجربه می‌کند که خطرناک نخواهد بود. درواقع علائم ام اس خفیف آنقدر جدی نیستند که فرد با گذشت زمان دچار تغییرات واضحی در توانایی‌ها و عملکرد بدن خود شود.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

بیماری فلج چند گانه یا ام اس (MS) یک مشکل مغزی و نخاعی است. این بیماری می تواند علائم مختلفی را برای بیمار ایجاد کند. در اکثر موارد، در ابتدا عوارض بیماری ام اس به تناوب ایجاد شده و بر طرف می شوند. با گذشت زمان، بعضی از این علائم ماندگار شده و می توانند ناتوانی فرد را به همراه داشته باشند. هر چند هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، داروها و درمان بیماری ms به روش های مختلف می توانند تعداد دفعات عود بیماری و علائم و ناتوانی های مربوط به آن را کاهش دهند.


علائم و نشانه ها:
ام اس

محلهای درگیر در ام اس

این بیماری می تواند مجموعه گسترده و متنوعی از علایم بیماری ام اس را برای فرد به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد در این شرایط فقط با تعداد محدودی از این علائم مواجه می شوند و احتمال مشاهده همه این علائم در یک نفر کم و ناچیز است. علائم این بیماری معمولاً غیر قابل پیش بینی هستند. بیماری ms می تواند در هر زمان عود کرده و علائم آن در هر بار عود متفاوت باشد. علائم ایجاد شده در زمان عود بستگی به بخش یا بخش هایی از مغز یا ستون فقرات دارد که تحت تاثیر بیماری قرار می گیرند. بیمار ممکن است در این شرایط فقط یک علامت در یک عضو بدن خود داشته، یا علائم متعدد در اعضای مختلف بدن خود مشاهده نماید. این علائم به این دلیل ایجاد می شود که فیبرهای عصبی آسیب دیده فعالیت صحیح خود را متوقف می نمایند.

رایج ترین علائم این بیماری به شرح زیر هستند:

    مشکلات بینایی: اولین نشانه این بیماری برای حدود یک نفر از هر چهار نفر بیمار، ایجاد اختلال در وضعیت بینایی است. در این حالت درد در پشت چشم ها احساس شده و گاهی اوقات فرد بیمار بخشی از قدرت بینایی خود را از دست می دهد. این شرایط معمولاً فقط بر یک چشم تاثیر می گذارد. علائم چشم دیگر در این حالت می تواند شامل دید تار یا دید دوگانه باشد.

    اسپاسم عضلات و تشنج: در این شرایط ممکن است بعضی عضلات دچار اسپاسم شوند. اسپاسم معمولاً به خاطر وارد شدن آسیب به عصب هایی که پیام های مغزی را به این عضلات می رسانند، ایجاد می شود. بعضی از عضلات ممکن است در این حالت کوتاه (منقبض) و محکم شده و به این ترتیب حرکت آنها دشوار گردد. در اصطلاح به این شرایط تشنج گفته می شود.

    درد: افراد مبتلا به بیماری ام اس  با دو نوع اصلی درد مواجه می شوند. درد نوروپاتیک اولین نوع دردی است که بیمار به خاطر آسیب وارد شده به فیبرهای عصبی آن را تجربه می کند. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد به صورت تیر کشیدن یا احساس سوزش بر روی بخش های مختلف پوست شود. علاوه بر این ممکن است این آسیب دیدگی باعث حساسیت بیش از حد پوست در بعضی بخش های آن شود. نوع دیگر درد معمولاً درد اسکلتی عضلانی است که امکان مشاهده آن در عضلات آسیب دیده به خاطر اسپاسم یا تشنج وجود دارد.

    خستگی: خستگی زیاد به صورتی که میزان خستگی بیشتر از آن چیزی است که پس از انجام فعالیت های ورزشی یا بدنی انتظار آن وجود دارد، یکی دیگر از علائم این بیماری می باشد. این خستگی حتی می تواند بر وضعیت تعادل و تمرکز بیمار نیز تاثیر گذارد.

    مشکلات احساسی و افسردگی: در این شرایط بیمار ممکن است به سادگی و حتی بدون دلیل به خنده افتاده یا گریه کند. علاوه بر این، افراد مبتلا به این بیماری با علائم افسردگی یا تشویش در برخی مراحل بیماری مواجه می شوند.

سایر علائم این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

    بی حسی یا سوزش در بخش های مختلف پوست که رایج ترین نشانه از اولین عود بیماری است.
    ضعف یا فلج در بعضی عضلات که می تواند بر توانایی حرکتی فرد تاثیر منفی داشته باشد.
    ایجاد مشکل در ارتباط با حفظ تعادل و هماهنگی اعضای بدن.
    ایجاد مشکل در ارتباط با تمرکز و توجه کردن.
    لرزش یا اسپاسم بعضی عضلات.
    گیجی و حواس پرتی.
    ایجاد مشکل در دفع ادرار.
    ناتوانی در آمیزش جنسی در مردان.
    ایجاد مشکل در ارتباط با صحبت کردن.

علل بیماری ام اس

این بیماری یک اختلال خود ایمنی در بدن انسان است. این شرایط به معنی این است که سلول های سیستم ایمنی بدن که بطور عادی به باکتری ها، ویروس ها، و سایر موارد مانند آن حمله می کنند، در این بیماری به خود بدن فرد حمله می نمایند. هنگامی که بیماری فعال شود، بخش هایی از سیستم ایمنی که عمدتاً به آنها سلول های T گفته می شود، به غلاف میلین عصب که فیبرهای عصبی در مغز و ستون فقرات را در بر گرفته، حمله می کنند. این شرایط باعث ایجاد لکه های التهاب کوچک و آسیب دیدگی بر روی این غلاف می شود.

احتمالاً عوامل مشخص باعث فعال شدن سیستم ایمنی و عملکرد آن بطور نادرست می شود. یک تئوری مطرح شده در این رابطه به وجود عامل ویروسی یا سایر فاکتورهای محیطی اشاره داد. این فاکتورها می توانند بر وضعیت بعضی افراد که سیستم ایمنی آنها دارای شرایط ژنتیک خاص است، تاثیر گذاشته و باعث ابتلا به این بیماری شوند.

با ابتلا به بیماری، التهاب ایجاد شده اطراف پوسته یا غشای عصب باعث می شود فیبرهای عصبی آسیب دیده نتوانند عملکرد مناسب خود را انجام دهند و به این ترتیب علائم بیماری پیشرفت می کند. هنگامی که التهاب ایجاد شده در این پوسته توسط بدن شناسایی شود، غلاف میلین آسیب دیده ممکن است توسط بدن ترمیم شده و بهبود پیدا کند. به این ترتیب فیبرهای عصبی فعالیت خود را مجدداً آغاز می نمایند.

به هر حال، التهاب یا آسیب دیدگی مجدد می تواند جراحت های کوچک (اسکلروز) در غشای میلین ایجاد نماید و بطور دائمی باعث وارد شدن آسیب به فیبرهای عصبی شود. در بعضی افراد مبتلا به این بیماری، چند ناحیه کوچک از جراحت در مغز و ستون فقرات ایجاد می شود. این جراحت ها بعضی مواقع پلاک نامیده می شوند.
چگونگی پیشرفت بیماری

سه الگوی عمومی را می توان در افراد مبتلا به این بیماری به شرح زیر مشاهده کرد:

    علائم عود کننده و بهبود یابنده: در این حالت می توان دوره هایی را مشاهده کرده که علائم بیماری عود می کنند (زمانی که علائم به یکباره تشدید می شوند) و به دنبال آن علائم بهبود می یابند (دوره های ریکاوری). بین موارد عود بیماری، معمولاً شرایط بیمار با ثبات است و وضعیت وی بدتر نمی شود. این نوع از علائم در اکثر موارد هنگام شروع ابتلا به بیماری مشاهده می شود. حدود نیمی از افراد بیمار که با این حالت از بیماری مواجه می شوند، به تدریج به مرحله دوم پیشرفت بیماری (که در ادامه توضیح داده شده) با گذشت زمان وارد می شوند.

    پیشرفت اولیه بیماری: در این حالت علائم بیماری به تدریج تشدید شده و ادامه پیدا می کنند. به این ترتیب دیگر نمی توان دوره های بهبود یا ریکاوری را در وضعیت بیمار مشاهده کرد.

    پیشرفت ثانویه بیماری: بعضی افراد که در ابتدا با علائم عود کننده و بهبود یابنده بیماری مواجه بوده اند، به تدریج با از بین رفتن عملکرد عصبی بدن روبرو می شوند. این شرایط می تواند همراه با تشدید علائم یا بدون آن باشد. در صورتی که بیماری در این شرایط  عود داشته باشد، در اصطلاح به آن نوع «پیش رونده عود کننده» گفته می شود.

 راه های تشخیص

تقریباً تمام علائم این بیماری را می توان در بیماری های دیگر نیز مشاهده کرد. به همین خاطر گاهی اوقات اطمینان از ابتلا به این بیماری (در زمان عود اولیه آن) دشوار است. در نتیجه تشخیص قطعی ابتلا به بیماری اغلب تا زمانی که دو مورد حمله یا بیشتر انجام نشود، امکان پذیر نیست.

بعضی از آزمایش ها می تواند در تشخیص ابتلا به بیماری مفید بوده و ابتلای احتمالی به بیماری را نشان دهند، یا احتمالاً دلیل مشاهده علائم در بیمار را مشخص نمایند. این آزمایش ها شامل اسکن ام آر آی ، پونکسیون کمری یا نخاعی (شامل نمونه بردای از مایع مغزی نخاعی در ستون فقرات)، و نیز آزمایش پتانسیل فرا خوانده (که در آن الکترودها آهسته شده اند یا وجود هر گونه الگوی غیر عادی در پالس های الکتریکی اعصاب خاص در سیستم مغزی نخاعی را کنترل می کنند) هستند.
روش های درمان

در حال حاضر، با وجودی که هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، می توان برخی از علائم بیماری را از طریق روش های درمانی خاص کاهش داد. این درمان ها بطور کلی به چهار دسته زیر طبقه بندی می شوند:

    مصرف دارو با هدف تغییر فرآیند بیماری

    استفاده از داروی استروئید به منظور کاهش موارد عود بیماری

    مصرف سایر داروها به منظور کاهش علائم بیماری

    فیزیوتراپی به منظور حداقل کردن نتایج ناشی از بیماری

    روش های درمانی جدید برای تحریک سلول های مغزی همچون مگنت تراپی و تحریک مغناطیسی مغز

دارو درمانی

داروهای مورد استفاده برای این بیماری داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی نامیده می شوند. این داروها به دو شکل اینترفرون بتا 1a (آونکس و ربیف) و اینترفرون بتا 1b (بتافرون)، گلاتیرامر (کوپاکسون)، ناتالیزوماب (تیسابری) و فینگولیمود (جیلنیا) موجود هستند. این داروها نمی توانند بیماری را درمان کنند و نیز برای همه افراد مبتلا به این بیماری مناسب نیستند. ناتالیزوماب درمان جدید تر برای بیمارانی است که علائم بیماری آنها پیشرفته تر و بیماری آنها فعال تر است. فینگولیمود و دیمتیل فومارات تنها قرص هایی هستند که برای این بیماری مصرف می شوند. تمام داروهای دیگر این بیماری می بایست به بیمار تزریق شوند.
استروئیدها ( کورتیکواستروئید)

داروی استروئید اغلب در مواردی که عود بیماری باعث ناتوانی فرد می شود، برای بیمار تجویز می گردد. دوز بالای این دارو معمولاً در چند روز اول برای بیمار استفاده می شود. گاهی اوقات برای این کار از قرص های استروئید و گاهی مواقع از تزریق دارو داخل رگ می توان بهره گرفت. این دارو می تواند التهاب ایجاد شده در سیستم عصبی را کاهش دهد. یک دوره درمان با استروئید معمولاً می تواند دوره عود بیماری را کوتاه نماید. این شرایط به معنی اینست که در صورت عدم استفاده از این دارو، علائم بیماری با سرعت بیشتر در هنگام حمله ایجاد می شوند.
سایر درمان ها

با توجه به علائم ایجاد شده در بیمار، می توان از سایر روش های درمانی تجویز شده توسط پزشک برای بهبود این علائم استفاده کرد. برای مثال این درمان ها به شرح زیر هستند:

    داروهای ضد اسپاسم برای کاهش اسپاسم عضلانی
    داروهای مسکن که گاهی اوقات بیمار نیاز به مصرف آنها پیدا می کند. این داروها شامل انواع خاص داروهای مسکن هستند که می توانند درد نوروپاتیک بیمار را بهبود بخشند.
    داروهایی که می تواند به درمان برخی مشکلات دفع ادرار در افراد مبتلا به این بیماری کمک نمایند.
    داروهای ضد افسردگی که گاهی اوقات در صورت ابتلا به افسردگی برای بیمار تجویز می شوند.
    داروهایی که می تواند به مشکل آمیزش جنسی در مردان کمک موثر نماید.

فیزیوتراپی
 فیزیوتراپی می تواند برای طراحی تمرین های حرکتی جهت رفع نیازهای خاص بیمار و باز گرداندن توانایی وی موثر باشد. در این حالت متخصص فیزیوتراپی می تواند انجام ورزش هایی را به بیمار توصیه نماید که در آنها تمرکز بر نواحی خاص بدن و کمک به بیمار جهت کنترل عوارض خاص بیماری می باشد.

فیزیوتراپی می تواند بسیاری از علائم این بیماری را کاهش داده و به بهبود بیمار کمک موثر نماید. این روش ها می توانند نقش موثر در موارد زیر داشته باشند:

    مشکلات حفظ تعادل بدن
    مشکلات حرکتی بدن
    احساس خستگی
    انتخاب تمرین های روزمره مناسب برای بهبود وضعیت بیمار
    تسکین درد
    بهبود ضعف
    آموزش روش های ذخیره کردن انرژی
    یادگیری روش های بهتر حرکت و انجام فعالیت های روزمره

در این حالت بیمار ممکن است فیزیوتراپی را بلافاصله پس از تشخیص بیماری شروع کرده و سپس جلسات فیزیوتراپی را در مواقع لازم دنبال کند. در اولین ملاقات، فیزیوتراپ با بیمار درباره علائم وی صحبت کرده و وضعیت انجام فعالیت های مختلف توسط وی را بررسی می نماید. در ادامه فیزیوتراپ می تواند با توجه به شرایط بیمار تمرین های مناسب را برای وی تجویز کرده و نحوه انجام این تمرین ها در خانه را به بیمار آموزش دهد.

در جلسات بعدی فیزیوتراپی موارد زیر به بیمار آموزش داده می شود:

    تمرین های کششی به منظور پیش گیری یا کاهش اسپاسم عضلات
    انجام حرکت های تقویت عضلات
    تمرین های دامنه حرکتی همچون تقویت و خم کردن دست ها و پاها
    نکات لازم توجه به منظور جلوگیری از زمین خوردن

فیزیوتراپ همچنین می تواند برای بیمار یک برنامه بدن سازی تجویز کند که برای تقویت عضلات و اهداف درمانی وی مناسب باشد. اکثر متخصصان فیزیوتراپی می توانند از جلسات درمانی بیشتر به منظور کمک به بیمار در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر همچون غلبه بر مشکل کشیده شدن پا بر روی زمین که می تواند قدم زدن بیمار را آهسته و دشوار نماید، استفاده نمایند.
مگنت تراپی

مگنت تراپی یک روش درمان بی خطر و غیر تهاجمی است که در آن از میدان های مغناطیسی برای اهداف درمانی استفاده می شود. در مگنت تراپی از سیگنال های مغناطیسی برای تاثیرگذاری بر سلول های آسیب دیده و تحریک ترمیم مجدد آنها استفاده می شود.

با توجه به اینکه همه مولکول ها، سلول ها و اندام ها از خود امواج مغناطیسی آزاد می کنند و به همین خاطر به میدان های مغناطیسی حساس هستند، این روش درمانی می تواند بر ماهیت الکترو مغناطیسی اجزای بدن تاثیر گذارد. به این ترتیب میدان های مغناطیسی می توانند بر بسیاری از فرآیندهای شیمیایی و فیزیولوژیک بدن تاثیر گذاشته و آنها را بهبود بخشند.

قدرت میدان مغناطیسی بطور معمول با اصطلاح «گوس» یا «تسلا» توصیف می شود. یک تسلا برابر با 10،000 گوس است. مگنت تراپی در اکثر مواقع در دامنه 200 تا 10،000 گوس بر روی بیمار انجام می شود. مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می دهند پالس های میدان الکترو مغناطیسی می توانند برخی از علائم بیماری ام اس همچون خستگی، مشکلات ادراکی، مشکلات دفع ادرار، درد، مشکلات راه رفتن، و بطور خاص تشنج را بهبود بخشند.

 
 مطالعات انجام شده نشان می دهند پالس های حوزه الکترو مغناطیسی هر چند بیماری ام اس را درمان نمی کنند، با این وجود می توانند برخی از علائم بیماری ام اس را بهبود بخشند. به این ترتیب، مگنت تراپی می تواند کیفیت زندگی فرد را بدون عوارض جانبی معمول در سایر روش های درمانی همچون مصرف دارو، بهبود بخشد..
تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز در ام اس

تحریک مغناطیسی مغز  یک شکل از روش های درمانی تحریک مغزی است. در این روش از پالس های مغناطیسی به جای الکتریسیته به منظور فعال کردن بخش های مختلف مغز استفاده می شود. این روش درمانی عمدتاً برای بیمارانی استفاده می شود که در نتیجه بیماری دچار افسردگی حاد شده و به داروهای ضد افسردگی واکنش مناسب نشان نمی دهند. این روش بطور بالقوه می تواند باعث کاهش خستگی و افسردگی در بیماران مبتلا به ام اس شود. در طول درمان، پزشک یک ابزار الکترو مغناطیسی در برابر پیشانی بیمار قرار می دهد. این ابزار می تواند پالس های مغناطیسی را به نواحی هدف در مغز هدایت کند. انجام این کار می تواند تحریک الکتریکی در سلول های عصبی خاص را به همراه داشته باشد. بطور معمول یک جلسه تحریک مغناطیسی مغز به کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارد.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

نشانه های اولیه و معمولی بیماری ام اس


افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) معمولاً اولین علائم خود را بین 20 تا 40 سالگی نشان می دهند. علائم معمولا بهبود می یابند، اما دوباره عود می کنند. برخی علائم می آیند و می روند، در حالی که برخی دیگر باقی می مانند.

هیچ دو نفری دقیقاً علائم مشابهی ندارند. ممکن است تنها یک علامت خاص داشته باشید و ماه ها یا سال ها علامت دیگری نداشته باشید. همچنین یک مشکل می تواند فقط یک بار اتفاق بیفتد، از بین برود و هرگز برنگردد. برای برخی افراد، علائم در عرض چند هفته یا چند ماه بدتر می شوند.

آنچه را که برای شما اتفاق می افتد به دقت پیگیری کنید. این کار به پزشک شما کمک می کند تا بیماری شما را کنترل کند و به او کمک می کند تا بفهمد درمان شما چقدر موثر بوده است.
علائم اولیه ام اس

برای بسیاری از افراد، مدت زمان بین اولین علائم با آنچه که بعداً به عنوان ام اس تشخیص داده می شود، چیزی است که پزشکان آن را سندرم جدا شده بالینی (CIS) می نامند. این دوره از علائم عصبی معمولاً 24 ساعت طول می کشد. این حالت زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی شما به اشتباه به بدن شما می گوید که به میلین، غلاف محافظ سلول های عصبی در مغز و ستون فقرات شما حمله کند. ممکن است پزشکتان از آن با عنوان دمیلیناسیون نام ببرد. این حالت باعث ایجاد اسکار یا ضایعاتی می شود که انتقال سیگنال ها بین مغز و بدن را دشوارتر می کند.

دو نوع CIS وجود دارد:

    نوع تک کانونی: شما تنها یک علامت دارید.
    نوع چند کانونی: شما بیش از یک علامت دارید.

شایع ترین علائم در CIS عبارتند از:

نوریت بینایی: این بیماری به عصبی که چشم شما را به مغز متصل می کند آسیب می رساند. معمولاً فقط یک چشم را درگیر می کند، اما در موارد نادر، هر دو را نیز درگیر می کند. ممکن است متوجه علائم زیر بشوید:

    تاری دید
    کدر به نظر رسیدن رنگ ها
    درد در چشم، به خصوص زمانی که آن را حرکت می دهید


بی حسی و سوزن سوزن شدن: معمولا پاهای شما را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

    چیزی شبیه شوک الکتریکی وقتی سر یا گردن خود را حرکت می دهید. ممکن است به سمت ستون فقرات یا به سمت بازوها یا پاهای شما پیشروی کند.
    بی حسی، اغلب در صورت شما
    مور مور شدن


همه کسانی که CIS دارند به ام اس مبتلا نمی شوند. اگر مغز شما به دلیل از دست دادن میلین آسیب هایی دیده باشد، احتمال بیشتری وجود دارد. اگر باز هم علائم دیگری از CIS یا سایر علائم ام اس را داشتید، پزشک تستی به نام MRI انجام می دهد که از مغز شما عکس می گیرد تا وجود این بیماری ها را بررسی کند.

علائم اولیه ام اس چی هستند
نشانه های اولیه ام اس

این علائم از آسیب مداوم میلین شما ناشی می شوند. آنها خوشایند نیستند، اما تیم درمان ام اس می تواند به شما کمک کند تا بیشتر آنها را با دارو، توانبخشی و سایر روش ها تحت کنترل داشته باشید. شایع ترین این علائم عبارتند از:

مشکلات مثانه و روده: ممکن است مجبور باشید بیشتر ادرار کنید، نیاز به دستشویی رفتن در شب داشته باشید یا در تخلیه کامل مثانه مشکل داشته باشید. مشکلات روده مانند یبوست نیز رایج است.

دست و پا چلفتی بودن یا عدم هماهنگی: ام اس می تواند راه رفتن را سخت کند. ممکن است مشکلات زیر داشته باشید:

    مشکل در راه رفتن
    سخت بودن حفظ تعادل
    تغییر در راه رفتن شما

گیجی: ممکن است احساس سبکی در سرتان داشته باشید. احتمالاً سرگیجه نخواهید داشت (این که احساس کنید اتاق در حال چرخش است).

تغییرات عاطفی و افسردگی: سازگاری با این شرایط که شما یک بیماری مزمن دارید دشوار است، چه رسد به نوعی از بیماری که پیش‌بینی آن سخت است و عوارض جسمی به همراه خواهد داشت. ترس از ناشناخته ها می تواند شما را مضطرب کند. به علاوه این بیماری به رشته های عصبی مغز شما آسیب می رساند و این می تواند بر احساسات شما تأثیر بگذارد. همچنین داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها که برای درمان ام اس استفاده می شوند نیز می توانند چنین حالتی ایجاد کنند.

مشکلات چشمی: علاوه بر نوریت اپتیک که با CIS همراه است، ام اس می تواند باعث موارد زیر شود:

    نیستاگموس: حرکات غیر ارادی چشم
    دیپلوپیا: دوبینی

خستگی: ممکن است خیلی احساس خستگی کنید. این حالت اغلب در بعدازظهرها ظاهر می شود و باعث ضعف عضلات، کندی تفکر یا خواب آلودگی می شود. معمولاً به میزان کاری که انجام می دهید مربوط نمی شود. برخی از افراد مبتلا به ام اس می گویند که حتی پس از یک خواب خوب نیز ممکن است احساس خستگی کنند.

مشکلات مربوط به گرما: ممکن است در حین گرم کردن در ورزش متوجه آنها شوید. ممکن است احساس خستگی و ضعف کنید یا در کنترل برخی از قسمت‌های بدن مانند پاهای خود مشکل داشته باشید. با استراحت و خنک شدن، این علائم احتمالاً از بین می روند.


اسپاسم های عضلانی: معمولاً بر عضلات پای شما تأثیر می گذارد. آنها تقریباً برای نیمی از افراد مبتلا به ام اس یک علامت اولیه هستند. این اسپاسم ها همچنین بر افراد مبتلا به ام اس پیشرونده نیز تأثیر می گذارند. ممکن است سفتی خفیف یا اسپاسم های دردناک و قوی داشته باشید.

مشکلات جنسی: این مشکلات شامل خشکی واژن در زنان و مشکلات نعوظ در مردان است. هم مردان و هم زنان ممکن است کمتر به لمس واکنش نشان دهند، میل جنسی کمتری داشته باشند یا در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند.

مشکلات گفتاری: ام اس می تواند باعث مکث طولانی بین کلمات و گفتار نامفهوم یا صدای تو دماغی شود. با پیشرفت بیماری ممکن است مشکلات بلع نیز داشته باشید.

مشکلات فکر کردن: ممکن است گاهی اوقات تمرکز کردن برایتان سخت باشد. این احتمالاً به معنای کند شدن تفکر، توجه ضعیف یا حافظه مبهم است. برخی از افراد مشکلات شدیدی دارند که انجام کارهای روزانه را برای آنها سخت می کند، اما این حالت کم اتفاق می افتد. ام اس معمولاً هوش یا توانایی شما برای خواندن و درک مکالمه را تغییر نمی دهد.

لرزش: حدود نیمی از افراد مبتلا به ام اس با این مشکل روبرو هستند. لرزش ها می توانند جزئی یا آنقدر شدید باشند که انجام فعالیت های روزمره را سخت کنند.


مشکل در راه رفتن: ام اس می تواند باعث ضعف یا اسپاسم های عضلانی شود که راه رفتن را سخت می کند. مشکلات تعادل، بی حسی پاها و خستگی نیز ممکن است رخ دهد.

احساسات غیرمعمول: علاوه بر احساس سوزن و سوزن شدن که بخشی از CIS است، ممکن است خارش شدید، سوزش، درد های عمقی یا سطحی نیز داشته باشید. ممکن است احساس سفتی در اطراف دنده ها یا بالای شکم خود داشته باشید که به عنوان آغوش ام اس شناخته می شود. پزشکان این علائم ناراحت کننده را دیس استزی می نامند.


علائم ثانویه ام اس

مشکلاتی هستند که توسط علائم اولیه ام اس ایجاد می شوند، نه توسط میلین آسیب دیده.

    عدم توانایی در تخلیه مثانه می تواند منجر به عفونت مثانه شود.
    اگر در راه رفتن مشکل دارید و اغلب خسته هستید، احتمالاً تحرک کمتری دارید. این می تواند بر تون عضلانی شما تأثیر بگذارد، تنفس شما را کم عمق کند و حتی بر تراکم استخوان شما نیز تأثیر بگذارد.
    پزشکان می توانند علائم ثانویه را درمان کنند، اما هدف این است که با درمان علائم اولیه از آنها اجتناب شود.

علائم ثالثیه ام اس

مشکلات اجتماعی، روانی و مشکلات شغلی زندگی با ام اس هستند.

    اگر ام اس راه رفتن یا رانندگی را برای شما سخت کند، ممکن است نتوانید کار خود را به خوبی انجام دهید.
    از آنجایی که بیرون رفتن و صحبت کردن با مردم در مورد چگونگی زندگی با یک بیماری مزمن سخت است، ممکن است مانند گذشته اجتماعی نباشید.
    ممکن است افسرده شوید. این محصول فرعی تغییرات ام اس در مغز و زندگی شما است.

از آنجایی که ام اس بسیار متفاوت است، بهتر است خود را با سایر افراد مبتلا به آن مقایسه نکنید. تجربه شما احتمالا متفاوت است. بیشتر مردم یاد می گیرند که علائم خود را مدیریت کنند و می توانند به زندگی کامل و فعال ادامه دهند.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

 عوارض و درمان بیماری ام اس

این روزها ممکن است نام بیماری ام اس را زیاد بشنویم، اما همه ما با این بیماری آشنایی نداریم و تنها اطلاعاتی پراکنده از آن داریم. در این مطلب از غفاری دایت، می‌خواهیم به شما بگوییم علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست؟! نام دیگر بیماری ام اس مالتیپل اسکلروزیس است که مخفف شده و به آن ام اس می‌گویند. شاید برای شما جالب باشد بدانید ارتباطی بین بیماری ام اس و ازدواج وجود دارد؟! ویا اینکه تشخیص بیماری ام اس به چه صورت است. به همین دلیل تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بفهمیم آیا بیماری ام اس کشنده است؟! بیماری ام اس چیست و آیا کشنده است؟!
علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست ؟!

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس یک بیماری عصبی فلج کننده مغز و نخاع است. در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ (میلین)  بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر مناطق بدن می‌شود؛ در نهایت این بیماری منجر به تخریب موقت ویا آسیب دائمی به اعصاب می‌شود. دامنه بروز اختلالات بیماری ام اس وسیع بوده و از خستگی و احساس ضعف تا عدم تحرک و یا مشکل دید و اختلالات حرکتی می‌توان نام برد. با توجه به منطقه درگیر در مغز و سیستم عصبی، نوع و شدت علائم و تظاهرات آن ممکن است متفاوت باشد.

علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست

علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست؟! علت قاطع و خاصی برای بروز بیماری ام اس در حال حاضر به‌دست نیامده است؛ اما می‌توان از علل مختلفی که می‌تواند در به وجود آمدن آن نقش داشته باشد، مثل: زمینه‌های ژنتیکی، منطقه جغرافیایی تولد و زندگی، استرس یا خستگی بیش از حد جسمی و روحی، مواجهه با بعضی از میکروب‌ها و ویروس‌ها در زمان کودکی،  پایین بودن سطح ویتامین D خون، مصرف دخانیات، مصرف بیش از حد نمک و... نام برد. بنابراین تنها با داشتن یک سبک زندگی بدون استرس اضافی و با رعایت نکات غذایی و تحرک، شاید بتوان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

درمان
تشخیص بیماری ام اس و درمان آن

تشخیص بیماری ام اس توسط علائم اولیه آن انجام می‌شود که عبارت‌اند از: تاری دید و دوبینی، سرگیجه و عدم تعادل و اختلال در راه رفتن، اسپاسم عضلانی یا دردهای شدید و بی‌دلیل عضله، بی حسی و خواب‌رفتگی و ضعف عضلات، احساس خستگی، تشنج، سردرد، ریزش مو و خارش، اختلالات کارکرد جنسی، دستگاه گوارش و مثانه، اختلالات احساسی و شناختی و حافظه، افسردگی و با شیوع کمتر اختلالات تنفسی و اختلال در صحبت کردن. چنانچه هر کدام از این علایم ۲۴ ساعت یا بیشتر ادامه پیدا کرد، باید به پزشک متخصص نورولوژی یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد و با توجه به تشخیص پزشک می‌توان به درمان بیماری پرداخت.

تشخیص بیماری احتیاج به آزمایش‌های مختلفی دارد. گاهی اوقات تشخیص قطعی ممکن است ماه‌ها طول بکشد که در این صورت باید با شکیبایی به انجام آزمایشات و دستورات پزشکی عمل کرد. در تشخیص بیماری ام اس و درمان آن باید به پزشک اعتماد کنید و روند مستمر درمان را پیگیری فرمایید.
درمان

در سال‌های اخیر در زمینه داروهای درمان بیماری ام اس پیشرفت‌های چشمگیری رخ داده است؛ از انواع داروهای تزریقی و خوراکی می‌توان نام برد که بسته به شرایط و میل بیمار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ اما آنچه مسلم است تغییر در سبک زندگی در روند بهبودی بیماری موثر است. این تغییر شامل دوری از استرس و کار زیاد، پرهیز از دخانیات، انجام ورزش سبک و منظم که باعث خستگی نشود، داشتن یک رژیم متعادل که حاوی چربی، پروتئین و کربوهیدرات به میزان مناسب باشد، خوردن بیشتر مواد دارای آنتی‌اکسیدان مانند میوه و سبزیجات تازه، حفظ متعادل سطح ویتامین D خون و داشتن روحیه شاد و اعتماد به پزشک از مهم‌ترین نکات تغییر سبک زندگی است.

باید در نظر داشت از آنجا که روند درمان بیماری ام اس طولانی‌مدت است، این بیماری می‌تواند تا حدودی توانایی ما را در داشتن یک زندگی طبیعی محدود کند؛ اما این به معنی نداشتن یک زندگی طبیعی و معمولی نیست.

آیا بیماری ام اس کشنده است ؟

با توجه به اینکه بیماری ام اس یک بیماری اختلال بین سیستم عصبی مغز و اندام‌ها است؛ یعنی اندام‌ها به طور دقیق از مغز فرمان نمی‌گیرند، پس اگر به‌موقع و به‌صورت مداوم مورد معالجه قرار نگیرد، می‌تواند باعث بروز بعضی اختلالات منجر به مرگ گردد؛ اما بیماران زیادی هستند که دارای ام اس بوده و طولانی‌مدت زندگی کرده‌اند. بیماران اس ام اس با توجه به سیر این بیماری به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

نوع ۱: RR که به صورت فازهای پیشرفت‌کننده و پسرفت‌کننده تازه تظاهر می‌کند.

نوع ۲: PP که از ابتدا دارای علائم پیشرونده بوده و فاز بهبودی ندارد.

نوع ۳: SP در این نوع ابتدا به صورت پیش‌رونده و پسرفت‌کننده بوده، اما مدتی پیشرفت‌کننده می‌شود.

نوع ۴: RP که در آن بیماری سیر پیشرفت و بهبود داشته، اما در نهایت سیر پیشرونده دارد.

بیماری ام اس در مردان
بیماری ام اس در مردان و زنان

سن بروز بیماری ام اس بین ۲۵ تا ۴۰ سال است. شیوع این بیماری در زنان دو برابر مردان است و سن شروع آن در زنان حدود ۵ سال زودتر از مردان اتفاق می‌افتد. بنابراین بیماری ام اس در مردان شیوع پایین‌تری دارد ولی ممکن است شدت آن بیشتر باشد. بنابراین باید بیشتر توجه افراد به پیشگیری از این بیماری به‌خصوص در سنین جوانی باشد؛ زیرا در اثر ابتلا، ممکن است فرد توانایی کنترل عوارض آن را نداشته باشد و زندگی وی تحت تاثیر آن قرار بگیرد.

بیماری ام اس و ازدواج
چرا زنان بیشتر در معرض خطر هستند؟
هورمون ها و سایر عوامل زنانه
هنگامی که یک بیماری زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد، دانشمندان احتمالاً نقش هورمون های جنسی مانند تستوسترون و استروژن را بررسی می کنند.بین پسران و دختران تفاوت کمتری در میزان ام اس در بین کودکان قبل از بلوغ وجود دارد، اما در کودکان بزرگتر و بزرگسالان این روند تغییر می کند و زنان بیشتری را در نوجوانی و بزرگسالی تحت تاثیر قرار می دهد.
 
نگرانی های بارداری
بارداری همچنین بر بهبودی و عود بیماری ام اس تأثیر می گذارد. در دوران بارداری، برخی از زنان مبتلا به ام اس متوجه کاهش علائم می شوند. این می تواند پس از به دنیا آمدن نوزاد شعله ور شود. عود پس از زایمان یک پدیده شناخته شده در میان محققان و بیماران ام اس است.برسی‌‌ها نشان داده زنانی که به تازگی تشخیص داده شده اند باید شرکت در کارآزمایی های بالینی را در نظر داشته باشند که در آن درمان های جدید و مدیریت بهتر علائم در دوران باروری انجام می شود.مووری می گوید: «زنان مبتلا به ام اس می توانند نوزادان سالمی به دنیا بیاورند، اما باید نگرانی ها و خطرات آن را به دقت با پزشک خود در میان بگذارند. پس از به دنیا آمدن کودکان، ما به مادران تازه وارد بر اهمیت فعال نگه داشتن کودکان و داشتن وزن مناسب برای کاهش خطر ابتلا به ام اس تاکید می کنیم.
 
کمبود ویتامین D

 به طور کلی، ام اس افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد که دورتر از خط استوا زندگی می کنند. پوست ویتامین D را از نور خورشید جذب می کند. محققان به دنبال رابطه بین سطوح پایین ویتامین D و خطر بیشتر ابتلا به ام اس، افزایش دفعات عود و تأثیر منفی بیشتر این بیماری بر زندگی بیماران هستند.مووری اشاره می کند که سطوح بالاتر ویتامین D در بیمارانی که عود کمتری دارند نیز ممکن است با عامل دیگری مانند ورزش مرتبط باشد. ممکن است بیمارانی که در فضای باز ورزش می کنند ویتامین D بیشتری جذب کنند، اما خود ورزش می تواند علائم ام اس را کاهش دهد. برعکس، مووری می‌گوید، بیمارانی که به دلیل ام‌اس ناتوان هستند، ممکن است زمان بیشتری را در داخل خانه سپری کنند، که می‌تواند منجر به قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ذخیره کمتر ویتامین D شود. آیا مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند به کاهش تعداد عود در بیماران مبتلا به نوع عودکننده- فروکش کننده این بیماری کمک کند.

چرا زنان بیشتر در معرض خطر هستند؟
بیماری ام اس و ازدواج

با توجه به منطقه درگیر در بیماری می‌توان تعیین کرد که این بیماری ام اس در ازدواج فرد تاثیر می‌گذارد یا خیر؛ اما آنچه مسلم است با توجه به پیگیری‌های مستمر و دقت در رعایت دستورات پزشک و سبک سالم زندگی، می‌توان از ازدواج راحت و کامل برخوردار بود. در بیماری ام اس برای انجام فعالیت‌های جنسی، مردان بیشتر از زنان دچار افت و یا عدم توانایی می‌شوند. از آن جایی که ام اس باعث خستگی و افسردگی می‌شود، حفظ روحیه و داشتن محیط شاد و دوری از خستگی در بهبود زندگی این افراد نقش مهمی را ایفا می‌کند و همراهان بیمار باید به این مسئله توجه دقیقی داشته باشند. با این وجود ازدواج کردن یا نکردن، مسئله‌ای است که افراد باید خود درباره آن تصمیم بگیرند و با درنظر گرفتن شرایط جسمی و روحی و همچنین تاثیری که ازدواج روی آن‌ها می‌گذارد، انتخاب نمایند.

سبک زندگی با بیماری ام اس
سبک زندگی و بیماری ام اس

همان‌طور که گفته شد، سبک زندگی یعنی دوری از دخانیات، غذای رژیمی سالم، تحرک و مبتلا نبودن به اضافه وزن می‌تواند در پیشگیری از بیماری ام اس موثر باشد. بنابراین باید برای تناسب اندام از یک رژیم لاغری مناسب استفاده کنید که مواد مغذی کافی به بدن شما برساند و به شما در پیشگیری از انواع بیماری‌ها و ارتقای سلامت کمک کند. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما برای داشتن یک رژیم غذایی اصولی، رژیم‌های بهاره غفاری است. بهاره غفاری یک مشاور تغذیه حرفه‌ای و مورد تایید وزارت بهداشت است که به شما در داشتن سبک زندگی سالم کمک می نماید. با کلیک بر روی رژیم غذایی من همین حالا رژیم لاغری خود را دریافت نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شناخت و علائم بیماری ام اس MS
اِم‌اِس Multiple Sclerosis  که با نام اختصاریِ MS شناخته می‌شود،

در سال ۱۸۶۸ توسط ژان-مارتن شارکو یک عصب‌شناس و استاد آسیب‌شناسی آناتومی اهل فرانسه  توصیف شد.

بیماری التهابی که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند.

غلاف میلین یک لایه پروتئینی روی رشته های عصبی است که این امر باعث افزایش سرعت هدایت پیام‌های الکتریکی در طول تار عصبی می‌شود.

میلین افزون بر افزایش سرعت انتقال پیام‌های عصبی ، وظیفه نگهداری از سلول‌های عصبی را نیز به عهده دارد.این آسیب‌دیدگی می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدنِ علائم و نشانه‌های زیادِ جسمی شود.

ام‌اس به چند شکل ظاهر می‌شود و علائم جدید آن یا به صورت عودِ مرحله‌ای (به شکل برگشتی) یا در طولِ زمان (به شکل متناوب) اتفاق می‌افتد.

اگرچه علت بیماری مشخص نیست اما مکانیزمِ اصلیِ آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن یا اختلال در سلول‌های تولیدکنندهٔ غلافِ میلین است) بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند ( دلایل ارائه شده در مورد این مکانیزم‌ها شامل عوامل ژنتیکی ( وراثت)، عوامل محیطی( عفونت ) ، نژاد و عوامل جغرافیایی و سایر بیماری ها است.

معمولاً ام‌اس بر اساس نشانه‌ها و علائم و نتایج آزمایش‌های پزشکی تشخیص داده می‌شود. پیشترها درمانِ مشخصی برای ام‌اس وجود نداشت تا اینکه محققانِ کانادایی موفق به درمانِ آن شدند.

درمان‌های موجود به منظور بهبود عملکرد بدن پس از هر حمله و جلوگیری از حملات جدید صورت می گیرد این بیماری به‌طور معمول در سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی و در زنان حدود 2 برابر مردان اتفاق می‌افتد .

وراثت- ریسک ام.اس در افراد دارای سابقه خانوداگی این بیماری بیشتر است.

علائم ام اس:

آسیب میلین در سیستم عصبی مرکزی باعث اختلال در انتقال پیام‌های عصبی بین مغز و نخاع و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. این اختلال در انتقال پیام باعث ایجاد علائم اولیه ام اس می‌شود که نوع آنها به محل وقوع آسیب، بستگی دارد.

1-خستگی یکی از شایعترین علائم ام اس است که در حدود 80% بیماران روی می‌دهد. خستگی بر توانایی فرد در انجام امور روزمره در منزل و محل کار تاثیر بسزایی دارد و ممکن است برجسته‌ترین علامت بیماری در فردی باشد که محدودیت فعالیتی دیگری ندارد.

2-خواب رفتگی صورت، بدن یا اندام‌ها (دست‌ها و پاها) یکی از علائم شایع ام اس است و اغلب، اولین علامتی است که در بیماران دیده می‌شود. مشکلات راه رفتن، حفظ تعادل و هماهنگی اعضای بدن مشکلات راه رفتن، جزء شایع‌ترین محدودیت‌های حرکتی در بیماران مبتلا به ام اس هستند.

3- اختلال عملکرد مثانه که حداقل در 80% بیماران مبتلا به ام اس روی می‌دهد .

4- اختلال عملکرد روده‌ای یکی دیگر از نگرانی‌های عمده در مبتلایان به ام اس است.

5- مشکلات بینایی، در بسیاری از مبتلایان نخستین علامت بیماری است. شروع ناگهانی دوبینی، درد چشم یا تاری شدید بسیار نگران کننده است

6-سرگیجه و احساس منگی یکی از مشکلات متداول در بیماران ام اس است. این بیماران احساس سبکی سر و عدم تعادل دارند و ممکن است بیماران احساس کنند که اشیاء به دور سر آنها می‌چرخد

7- درد نیز جزء علائم شایع ام اس است.

8- تغییرات شناختی در مبتلایان به ام اس، شایع است و حدود 50% از بیماران مبتلا تا حدی در این زمینه دچار مشکل می‌شوند.

9- تغییرات احساسی مبتلایان به ام اس در پاسخ به استرس‌های ناشی از زندگی با یک بیماری مزمن و غیرقابل پیش‌بینی و به دلیل تغییرات ایمنی و عصبی حاصل از بیماری صورت می گیرد.

10. اختلال در صحبت کردن ، اختلالات در کلام و صدا در حدود 25 تا 40 درصد از مبتلایان به ام اس

11- اختلال در بلع غذا، به علت آسیب اعصابی که عضلات کوچک دهان و حلق را کنترل می‌کنند، ‌ایجاد می‌شود

12- کاهش شنوایی یک علامت ناشایع در ام اس است و فقط حدود 6 درصد از بیماران مبتلا به ام اس دچار اختلال شنوایی می‌شوند.

13- بسیاری از مبتلایان به ام اس تا حدی دچار لرزش غیرقابل کنترل می‌شوند. این لرزش ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن روی دهد
مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ، انجام تست های تشخیصی مثل MRI ، آزمایش خون و... به منظور تشخیص قطعی بیماری و شروع درمان



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

روش های درمان بیماری پوستی
بسیاری از اختلالات پوستی قابل درمان هستند. دکتر پوست معمولا از روش‌های زیر برای درمان اختلالات و بیماری‌های پوستی استفاده می‌کند:

داروهای آنتی‌هیستامین
داروهای آنتی‌بیوتیک
تزریق ویتامین یا استروئید
لیزر درمانی
و دیگر داروهای تجویزی برای درمان بیماری‌های مختلف پوستی.  
بسیاری از اختلالات پوستی نیاز به درمان خاصی ندارند و خود‌به‌خود درمان می‌شوند. در این بین اصلاح سبک زندگی مانند تغذیه سالم، دوری از استرس و بهداشت درست پوست هم می‌تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات پوستی نقش مهمی داشته باشد.


راهی برای جلوگیری از اختلالات پوستی وجود دارد؟
روش جلوگیری از ایجاد بیماری های پوستی به عامل ایجاد‌کننده‌ی آن بستگی دارد. بدیهی است که شما نمی‌توانید از ایجاد بیماری‌های پوستی با منشاء ژنتیکی یا بیماری‌های خودایمنی جلوگیری کنید، اما بسیاری از بیماری‌های پوستی با رعایت نکات زیر قابل پیشگیری هستند:

شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون
خودداری از استفاده از وسایل مشترک با دیگر انسان‌ها
اجتناب از تماس مستقیم با فرد آلوده
رعایت بهداشت به خصوص در مکان‌های عمومی
خواب کافی
نوشیدن آب کافی
تغذیه سالم
مدیریت استرس
تزریق واکسن‌های موجود برای پیشگیری از برخی بیماری‌های واگیردار پوستی
دوری از تماس با آلرژن‌ها
رعایت نکات ایمنی در رابطه با مواد شیمیایی
استفاده از کرم ضدآفتاب.


نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک
بیماری های پوستی انواع بسیار متنوعی دارند که در این مطلب سعی کردیم شایع‌ترین و مهم‌ترین آنها را بررسی کنیم. این بیماری‌ها بخش قابل‌توجهی از کل بیماری‌های جهان را تشکیل می‌دهند و تقریبا ۲۵٪ از مردم کل جهان به نوعی از بیماری‌های پوستی دچار است. برخی علائم پوستی وجود دارد که بین بسیاری از بیماری‌های پوستی مشترک است و بهتر است در صورت مشاهده و تداوم ایجاد آنها به دکتر پوست مراجعه کنید.

هرچند این بیماری‌های پوستی بسیار شایع هستند اما بسیاری از آنها هم قابل پیشگیری هستند



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شایع ترین علل اختلالات پوستی چیست؟
علل زیادی می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های پوستی شوند. همچنین بیماری‌های زیادی هم وجود دارند که باعث ایجاد علائم یا عوارض پوستی می‌شوند. شایع‌ترین علل بیماری ها و اختلالات پوستی عبار‌ت‌اند از:

باکتری‌های به دام افتاده در منافذ پوست و فولیکول‌های مو
قارچ‌ها، انگل‌ها یا میکروارگانیسم‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند
ویروس‌ها
سیستم ایمنی ضعیف
تماس با آلرژن‌ها، محرک‌ها، یا پوست آلوده فرد دیگر
عوامل ژنتیکی
بیماری‌هایی که تیروئید، سیستم ایمنی، کلیه‌ها و سایر سیستم‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. و همچنین بیماری‌هایی مانند دیابت یا شرایطی مثل بارداری
آفتاب
استفاده از برخی داروها.
بهداشت نامناسب و سبک زندگی هم می‌تواند منجر به ایجاد برخی از اختلالات پوستی شود.

باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، آلرژن‌ها یا سیستم ایمنی ضعیف، استفاده از برخی داروها و بسیاری از بیماری‌های داخلی علت اکثر اختلالات پوستی هستند.

همان‌طور که گفتیم بیماری‌های زیادی وجود دارند که علائم یا عوارض پوستی دارند، مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

مشکلات پوستی در بیماری التهابی روده
بیماری های التهابی روده اصطلاحی برای گروهی از اختلالات روده‌ای شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است که باعث التهاب طولانی‌مدت در روده‌ها می‌شود. این اختلالات روده‌ای باعث ایجاد برخی مشکلات پوستی می‌شوند. همچنین داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد برخی بیماری‌های پوستی شوند، مانند:

برچسب‌های پوستی
شقاق مقعد
استوماتیت
واسکولیت
پیسی
اگزمای آلرژیک.
اختلالات پوستی ناشی از دیابت  
دیابت باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد بخش‌های دیگر بدن می‌شود، پوست هم یکی از این اندام‌هاست. بیماری‌های پوستی مرتبط با دیابت عبارت‌اند از:

عفونت‌های باکتریایی مانند کورک، گل‌مژه و فولیکولیت
عفونت‌های قارچی مانند پای ورزشکار، کرم حلقوی و عفونت‌های قارچی آکانتوز نیگریکانس
تاول‌های دیابتی
زخم پای دیابتی
اسکلروز دیجیتال.


دیابت باعث ایجاد اختلالات پوستی مختلف مانند عفونت‌های پوستی، تاول و زخم پای دیابتی می‌شود.
اختلالات پوستی ناشی از لوپوس
لوپوس یک بیماری خودایمنی است که منجر به التهابی مزمن است. این التهاب می‌تواند به پوست هم آسیب برساند. مشکلات پوستی شایع ناشی از لوپوس عبارت‌اند از:

ضایعات گرد در صورت و سر
ضایعات ضخیم، قرمز و پوسته‌پوسته
ضایعات قرمز و حلقه‌ای‌شکل در قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند.
بثورات صاف روی صورت و بدن که شبیه آفتاب‌سوختگی است.
لکه‌های قرمز، بنفش یا سیاه روی انگشتان دست و پا
زخم‌های داخل دهان و بینی
لکه‌های قرمز ریز روی پاها.  
اختلالات پوستی ناشی از بارداری
یکی از عوارض بارداری اختلالات پوستی است که معمولا به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند. اکثر مشکلات پوستی دوران بارداری، پس از تولد نوزاد از بین می‌روند. بیماری های پوستی شایع ناشی از بارداری عبارت‌اند از:

ترک پوستی
ملاسما
پمفیگوئید
کورک‌ها و پلاک‌های کهیر خارش‌دار
اگزما.  
استرس، بارداری، نور آفتاب و بیماری‌هایی مانند لوپوس، دیابت و بیماری‌های التهابی روده می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌ها و مشکلات پوستی مختلف شوند.


اختلالات پوستی ناشی از استرس
استرس به شکل‌های مختلفی بر بدن تاثیر می‌گذارد. عدم تعادل هورمونی ناشی از استرس شود می‌تواند باعث تحریک یا تشدید اختلالات پوستی شود. مشکلات پوستی مرتبط با استرس عبارت‌اند از:

اگزما
پسوریازیس
آکنه
آکنه روزاسه
ایکتیوز یا ماهیاک  
پیسی
کهیر
درماتیت سبورئیک
آلوپسی آره آتا.
بیماری های پوستی ناشی از آفتاب
نور خورشید می‌تواند باعث بسیاری از اختلالات پوستی شود. برخی از آنها شایع و بی‌ضرر هستند، در حالی که برخی دیگر نادر یا خطرناک هستند. همچنین نور آفتاب می‌تواند باعث تشدید برخی اختلالات پوستی شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است باعث ایجاد یا تشدید اختلالات پوستی زیر شود:

خال‌ها
چین و چروک
آفتاب سوختگی
کراتوز اکتینیک
سرطان پوست
حساسیت به نور.
بیماری های پوستی مرتبط با آفتاب
اشعه UV می‌تواند بیماری‌های پوستی جدی از قبیل سرطان پوست ایجاد کند.
بیماری پوستی چگونه تشخیص داده می شود؟
اگر علائم شایع بیماری‌های پوستی که در بالا توضیح دادیم را داشتید بهتر است از متخصص پوست در دکترتو نوبت بگیرید. دکتر پوست با معاینه کار تشخیص را شروع می‌کند. در مرحله بعد پزشک ممکن است از تست‌ها مختلف استفاده کند، تست‌هایی مانند:

بیوپسی
کشت برای بررسی وجود باکتری، قارچ یا ویروس
تست پچ پوستی برای بررسی واکنش آلرژیک
تست نور سیاه با استفاده از نور ماوراء بنفش (UV) برای مشاهده رنگدانه‌های پوست.
دیاسکوپی برای بررسی تغییر رنگ پوست
درموسکوپی، برای بررسی بیشتر ضایعات پوستی.
تست Tzanck برای بررسی مایع درون تاول‌های پوستی برای وجود ویروس‌های هرپس سیمپلکس یا هرپس زوستر.
پزشکان از تست نمونه‌برداری، کشت نمونه، تست پچ پوستی یا درموسکوپی و غیره برای تشخیص بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

انواع بیماری های پوستی مقاربتی
بیماری‌های پوستی شایعی هم وجود دارند که در دسته بیماری‌های مقاربتی دسته‌بندی می‌شوند، یعنی عفونت‌های پوستی که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال هستند. مهم‌ترین این بیماری‌ها عبارت‌اند از:


یک بار برای همیشه از شر مشکلات پوستی خلاص شو.
مشاوره با متخصص پوست
۱. تبخال تناسلی
تبخال تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که علائم پوستی مانند تبخال و تاول در ناحیه تناسلی ایجاد می‌کند. عامل این عفونت ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ است. این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و  باعث ایجاد درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی می‌شود. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما با استفاده از برخی داروها می‌توان علائم را تسکین و خطر انتقال آن را کاهش داد. از آنجایی که این ویروس به راحتی از طریق تماس جنسی محافظت‌نشده و حتی سکس دهانی منتقل می‌شود، بسیار اهمیت دارد که در رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید.

تبخال تناسلی، زگیل تناسلی و سفلیس از جمله بیماری‌های پوستی عفونی هستند که از طریق تماس جنسی منقل می‌شوند.

۲. زگیل تناسلی
زگیل تناسلی یا HPV نوعی بیماری مقاربتی است که علائم پوستی و زگیل‌هایی شبیه به گل کلم ایجاد می‌کند. عامل ایجاد این بیماری برخی از سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی است. این بیماری در بسیاری از افراد علائم بالینی ایجاد نمی‌کند، اما برخی از سویه‌های آن عامل اصلی سرطان دهانه رحم و سرطان واژن در زنان هستند.

این زگیل‌ها می‌توانند برجسته یا صاف، کوچک یا بزرگ، صورتی یا به رنگ پوست باشند. به دلیل انتقال آسان و شیوع بالای این ویروس و عوارض خطرناک آن مهم است که حتما واکسن آن یعنی واکسن گارداسیل را تزریق کنید و به صورت دوره‌ای آزمایش HPV و در خانم‌ها آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

۳. سفلیس
سفلیس هم از دیگر بیماری‌های مقاربتی و پوستی است که در اثر عفونت باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد می‌شود. این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است. اما اگر تشخیص داده نشود و پیشرفت کند می‌تواند عوارض زیادی برای فرد ایجاد کنند، عوارضی مانند مشکلات عصبی و حتی مرگ. این ویروس به شدت مسری است و معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

علائم این بیماری بسته به مرحله بیماری متفاوت است. این ویروس می‌تواند زخم‌های باز به نام شانکر یا زخم‌های زگیل‌مانند و جوش‌های مختلفی ایجاد کند.

شایع ترین علائم بیماری پوستی چیست؟ مراقب این علائم پوستی باشید
بیماری های پوستی دارای طیف وسیعی از علائم هستند که می‌توانند علائم مشترک یا مشابهی ایجاد کنند. دقت داشته باشید که این علائم همیشه نشانه‌ی یک اختلال پوستی نیست و می‌تواند دلیل ساده‌ای مثل پوشیدن کفش نامناسب داشته باشد. اما اگر این ضایعات پوستی بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد شوند، می‌توانند نشان‌دهنده‌ی یک بیماری پوستی یا عوارض پوستی یک بیماری داخلی باشند. ضایعات پوستی که معمولا از نشانه‌ها و علائم یک اختلال پوستی هستند عبارت‌اند از:

برآمدگی های برجسته قرمز یا سفید
راش، که ممکن است دردناک یا خارش‌دار باشد.
پوست‌پوسته‌شدن پوست
پوست فلس‌دار یا زبر
زخم ‌شدن پوست
تاول یا ضایعات باز
پوست خشک و ترک‌خورده
تغییر رنگ در برخی نواحی پوست
برجستگی‌های گوشتی، زگیل یا سایر رشدهای پوستی
تغییر در رنگ یا اندازه خال
از‌دست‌دادن رنگدانه در برخی نقاط پوست
گرگرفتگی بیش از حد.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شایع ترین بیماری های پوستی در بزرگسالان
برخی از مشکلات و بیماری های پوستی با افزایش سن ایجاد می‌شوند. برخی از شایع‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱. زونا
ویروس واریسلا زوستر عامل آبله مرغان است که می‌تواند باعث ابتلا به زونا هم شود. بعد از خلاصی از آبله مرغان ویروس همچنان در بدن است و می‌تواند سلول‌های اعصاب را درگیر کند و در سال‌ها بعد مجددا فعال شود و باعث زونا شود. زونا بیشتر در افراد مسن ایجاد می‌شود. زونا منجر به ایجاد بثورات قرمز و تاول‌دار در هر جایی از بدن شود. تب، خستگی و سردرد از دیگر علائم زونا است.

درمان ضد ویروسی در ۴۸ ساعت اول پس از ایجاد بثورات می‌تواند به کاهش درد کمک کند. واکسنی برای پیشگیری از زونا در دسترس است که می‌تواند برای افراد مسن مفید باشد.

۲. کراتوز سبورئيک
کراتوز سبورئيک برجستگی‌های بی‌ضرری است که معمولا در سنین بالاتر ایجاد می‌شود. این برجستگی‌ها ممکن است به شکل یک لکه پوستی برآمده به رنگ سیاه، قهوه‌ای تیره یا زرد باشند. تمایز بین کراتوز سبورئیک و سرطان پوست همیشه آسان نیست، بنابراین پزشک آزمایش‌های مختلفی را برای تشخیص انجام می‌دهد. کراتوز سبورئیک را می‌توان با استفاده از کرایوتراپی یا الکتروسرجری برداشت.

۳. لکه های پوستی مربوط به سن
افراد با پیرتر شدن دچار لکه‌های پوستی می‌شوند که به آن لکه‌های پیری یا لکه‌های کبدی گفته می‌شود. این لکه‌ها صاف هستند و تیره‌تر از پوست اطراف هستند. این لکه‌ها در افراد با پوست روشن‌تر و در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول سال‌ها، ایجاد می‌شوند. اما در افراد با پوست تیره‌تر زمانی ایجاد می‌شوند که یک محرک محیطی باعث تولید ملانین بیشتر در پوست شود. این محرک می‌تواند یک زخم در حال بهبود، جوش، تغییرات هورمونی یا ناشی از یک محصول پوستی باشد. این لکه‌ها نیازی به درمان ندارند.

عکس بیماری پوستی لکه های کبدی در افراد مسن
لکه‌های پیری یا کبدی از مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن است.
۴. چین و چروک پوستی
چین و چروک پوست هم از مشکلات شایعی است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. دلیل اصلی ایجاد چین و چروک در پوست این است که به مرور زمان پوست کلاژن کمتری تولید می‌کند و در نتیجه خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد. راه‌های زیادی برای درمان چین و چروک یا آهسته‌کردن روند ایجاد آن وجود دارد. بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها از سن ۳۰ سالگی به بعد از کرم‌ها و سرم‌های ضد چین و چروک استفاده می‌کنند. همچنین روش‌های درمانی و مراقبت پوستی مختلفی هم وجود دارد که می‌توانید برای جوانسازی پوست از آنها استفاده کنید.

۵. زخم بستر
زخم بستر یا زخم فشاری از بیماری‌های پوستی آزاردهنده‌ای است که در افرادی ایجاد می‌شود که زمین‌گیر شده‌اند. این فشاری دائمی بر پوست باعث آسیب به پوست و بافت‌های زیرین آن می‌شود که در نهایت زخم باز و بزرگی را ایجاد می‌کند که به این راحتی‌ها خوب نمی‌شوند. این زخم اغلب در بخش‌هایی ایجاد می‌شوند که پوست به استخوان نزدیک است مانند پاشنه، مچ پا، باسن و دنبالچه.

این زخم‌ها می‌توانند باعث عفونت پوست و بافت، التهاب و عفونت مفاصل و استخوان، عفونت خون و حتی سرطان شوند. از این رو پیشگیری از ایجاد زخم بستر و مراقبت از آنها برای درمان سریع‌تر یا بزرگ‌تر نشدن آنها اهمیت زیادی دارد.

افزایش سن باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند لکه‌های کبدی، چین و چروک و غیره می‌شود. همچنین بیماری‌هایی مانند زونا و کراتوز سبورئيک در بزرگسالان شایع‌تر است.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شایع ترین اختلالات و بیماری های پوستی در کودکان
برخی بیماری های پوستی در کودکان شایع‌تر است. مهم‌ترین موارد از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

۱. همانژیوم
همانژیوم‌ها تومورهای بی‌ضرری هستند که معمولا در ناحیه‌ی گردن، سر یا صورت نوزادان ظاهر می‌شوند. همانژیوم به صورت خراش‌ یا برآمدگی‌های کوچکی شروع می‌شوند که در نهایت برآمده شده و بزرگ‌تر می‌شود. همانژیوم فقط در پوست ایجاد نمی‌شود و در کبد هم شایع است. همانژیوم تا سن ۱۰ سالگی خود‌به‌خود برطرف می‌شود.

۲. سرخک
سرخک یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و منتقله از هوا است. در ایران واکسن این بیماری تزریق می‌شود، اما نوزادانی که هنوز واکسینه نشده‌اند، خانم‌های باردار و کسانی که به هر دلیلی واکسن آن را نزده‌اند، مستعد ابتلا به سرخک هستند. یکی از علائم سرخک، ایجاد بثورات قرمز یا قهوه‌ای روی پوست است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

تب
آبریزش چشم و آبریزش بینی
سرفه
لکه های قرمز مایل به قرمز در داخل دهان.
هیچ درمانی برای سرخک وجود ندارد، بنابراین بهترین کار تزریق واکسن این بیماری است.

۳. درماتومیوزیت
درماتومیوزیت یک بیماری التهابی پوستی نادر است که بیشتر در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله و بزرگسالان ۴۰ تا ۶۰ ساله شایع است. علائم درماتومیوزیت شامل موارد زیر است:

بثورات قرمز تا بنفش در قفسه سینه، صورت، ناخن ها یا آرنج ها
ضعف و تورم عضلانی.
هیچ درمانی برای درماتومیوزیت وجود ندارد، اما به کمک برخی درمان‌ها می‌توان علائم را مدیریت کرد.

۴. زرد زخم
زرد زخم هم یک عفونت باکتریایی و مسری و از جمله شایع‌ترین عفونت‌های پوستی در کودکان خردسال است. در زردزخم معمولا  زخم‌ها و تاول‌های خارش‌داری در اطراف دهان و سایر نقاط صورت تشکیل می‌شود. این زخم‌ها ممکن است بترکند و پوسته‌ای از خود به جا بگذارند. این پوسته‌ها هم در نهایت خشک می‌شوند و قرمزی خفیف ایجاد می‌کنند که آن هم در نهایت از بین می‌رود. درمان زرد زخم معمولا شامل آنتی‌بیوتیک است.


عکس بیماری های پوستی کودکان زرد زخم
زرد زخم از جمله عفونت‌های پوستی شایع در کودکان است.
۵. سوختگی یا راش پوشک
راش پوشک یکی از مشکلات رایج در کودکانی است که از پوشک استفاده می‌کنند. وقتی پوشک خیس یا کثیف برای مدت طولانی روی پوست بماند منجر به برجستگی‌های قرمز و بثورات پوستی در ناحیه زیر پوشک می‌شود. ادرار و مدفوع در صورت تماس طولانی با پوست می‌توانند پوست را تجزیه کنند و همچنین مواد شیمیایی موجود در پوشک یک‌بار مصرف می‌توانند تجزیه شده و پوست را تحریک کنند. همچنین قارچ‌ها و باکتری‌ها هم می‌توانند در این محیط رشد کنند. برای جلوگیری از سوختگی پوشک، پوشک را مرتب عوض کنید و پای کودک را خشک نگه دارید و گاهی پای بچه را باز بگذارید. همچنین می‌توانید از پمادهایی مانند زینک اکساید و غیره استفاده کنید. اگر بعد از ۲ تا ۳ روز بثورات خوب نشد، بهتر است به دکتر اطفال مراجعه کنید.


نگرانی برای مشکلات پوستی بسه. وقت مشاوره با دکترهای پوسته.
مشاوره با متخصص پوست
۶. آبله مرغان
آبله مرغان نوعی بیماری ویروسی است که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. این بیماری واگیردار است و توصیه می‌شود که واکسن آن تزریق شود. آبله مرغان تاول‌هایی خارش‌دار، قرمز و پر از مایع در پوست نواحی مختلف بدن ایجاد می‌کند. تب، بدن‌درد، گلودرد و بی‌اشتهایی از دیگر علائم این بیماری است. دقت کنید که این ویروس تا زمان خوب شدن تاول‌ها قابل انتقال است.

برای درمان از داروهای آنتی‌هیستامین و داروهایی برای بهبود درد و تب استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید نباید این تاول‌ها را بخارانید و بهتر است لباس‌های گشاد و نخی بپوشید.


عکس بیماری های پوستی آبله مرغان
آبله مرغان از عفونت‌های ویروسی است که باعث ایجاد تاول پوستی می‌شود.
۷. بیماری پنجم
بیماری پنجم یک بیماری ویروسی است که بثورات قرمز روی بازوها، پاها و گونه‌ها ایجاد می‌کند. به خاطر ظاهری که این بیماری در گونه‌ها ایجاد می‌کند به آن بیماری گونه سیلی خورده هم گفته می‌شود. بیماری پنجم در کودکان نسبتا شایع است و علائم خفیفی ایجاد می‌کند. دارویی برای این بیماری وجود ندارد و معمولا بعد از اتمام دوره بیماری خود‌به‌خود خوب می‌شود. اما در زنان باردار یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ممکن است علائم شدیدتر باشد و این افراد باید تحت نظر پزشک باشند.

۸. درماتوفیتوز یا کرم حلقوی
کرم حلقوی نوعی بیماری قارچی است که برخلاف نام این بیماری، عامل ایجاد‌کننده‌ی آن یک کرم نیست. بلکه ضایعه‌ی پوستی که ایجاد می‌کند شبیه به یک کرم حلقه‌ای است. عفونت کرم حلقوی می‌تواند انسان و حیوان، هر دو را درگیر کند. عفونت در ابتدا لکه‌هایی قرمز (در افراد با پوست روشن) و یا خاکستری یا قهوه‌ای (در پوست‌های تیره‌تر) و پوسته‌پوسته ایجاد می‌کند. این قارچ می‌تواند به نواحی مختلف بدن هم منتشر شود مانند ناخن، کشاله ران، پوست سر و غیره.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

بیماری های پوستی شایع در لایه های عمقی پوست
برخی مشکلات و بیماری‌های پوستی در لایه‌های داخلی‌تر و عمقی‌تر پوست ایجاد می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند.

۱. کفگیرک یا کربونکل
هنگامی که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس وارد فولیکول‌های مو شده و عفونت ایجاد می‌کند، بیماری کفگیرک ایجاد می‌شود. کفگیرک شبیه به مجموعه‌ای از جوش است که توده‌ای نسبتا بزرگ، چرکی و دردناک ایجاد می‌کند که ممکن است مرکزی سفید یا زرد داشته باشد. کربونکول‌ها می‌توانند پر از چرک باشند و سریعا متورم شوند. علائم دیگر کفگیرک شامل خستگی، خارش توده، بدن درد و تب است. برای درمان معمولا از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. همچنین ممکن است پزشک آن را تخلیه کرده و با محلول‌های آنتی‌باکتریال شستشو دهد.

۲. سلولیتیس پوست (عفونت بافت)
سلولیتیس یا عفونت پوست یک عفونت باکتریایی است که در لایه‌های عمیق‌تر پوست ایجاد می‌شود و می‌تواند به سرعت در سراسر بدن پخش شود. پوست آسیب دیده ممکن است قرمز، متورم، داغ و دردناک یا حساس باشد. سلولیتیس بیشتر در پاها دیده می‌شود اما می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد. سلولیت شدید ممکن است خطرناک باشد. پزشکان برای درمان این بیماری از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سرطان پوست، شایع ترین سرطان در جهان
سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در جهان است. این سرطان معمولا در صورت تشخیص به موقع می‌تواند قابل درمان باشد. عامل اصلی سرطان پوست تابش اشعه فرابنفش در نتیجه قرار‌گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید است. سرطان پوست انواع مختلفی دارد:

۱. کارسینوم سلول بازال
کارسینوم بازال شایع‌ترین نوع سرطان پوست که معمولا روی گردن، بازوها یا سر ایجاد می‌شود. توده سرطانی ظاهری گرد و رنگی صورتی (در افراد با پوست روشن) یا قهوه‌ای و سیاه (در افراد با پوست تیره‌تر) دارد. حتی ممکن است شبیه یک خال معمولی به نظر برسد.

۲. سرطان سلولی فلسی یا کارسینوم سلول سنگفرشی
دومین نوع شایع سرطان پوست است. این نوع سرطان پوست اغلب از لکه های خشک و پوسته‌پوسته به نام کراتوز اکتینیک تشکیل شده است. اگر پزشک کارسینوم سلول سنگفرشی را زود تشخیص ندهد، ممکن است به عمق پوست رشد کند و باعث تغییر شکل سلول‌ها شود. بهتر است هر ضایعه‌ای که رشد می‌کند، تغییر ظاهر می‌دهد، خونریزی دارد یا غیر عادی است توسط پزشک بررسی شود.

۳. ملانوما
ملانوما جدی‌ترین نوع سرطان پوست است، زیرا به‌راحتی متاستاز می‌کند. ملانوما می‌تواند از یک خال شروع شود. از این رو هر خالی که نامتقارن است، لبه‌های ناهموار یا رنگ غیر یکنواختی دارد، یا تغییر اندازه می‌دهد را به پزشک اطلاع دهید. فرد مبتلا به ملانوما ممکن است به جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیاز داشته باشد.



:: برچسب‌ها: سرطان , پوست , ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شایع ترین مشکلات پوستی
برخی مشکلات و اختلالات پوستی وجود دارند که بسیار شایع هستند. مشکلات پوستی که در این بخش دسته‌بندی کرده‌ایم علائم یا عوارض بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر هم هستند.

۱. خارش پوست و انواع بیماری پوستی خارش دار
خارش پوست حس آزاردهنده‌ای است که می‌تواند در بخش‌هایی از پوست و گاهی در همه‌ی بدن ایجاد شود. اختلالات و بیماری‌های زیادی می‌توانند منجر به خارش پوست شوند، مانند کهیر، اگزما و غیره. برخی از شایع‌ترین بیماری های پوستی خارش دار و دیگر علل عمده‌ی خارش پوست عبارت‌اند از:

خشکی پوست
انواع دانه‌های پوستی که خود می‌تواند علل بسیار متنوعی داشته باشد.
گزش حشرات
مصرف برخی داروها
برخی بیماری‌های سیستم عصبی مانند زونا یا ام اس
برخی بیماری‌های اعصاب و روان
همچنین برخی بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی یا اختلالات تیروئید، دیابت و غیره هم می‌تواند منجر به خارش پوست شود.
روش درمان خارش پوست بسته به علت آن می‌تواند متفاوت باشد. برای همین بهتر است ابتدا مشاوره تلفنی با متخصص پوست داشته باشید.

عکس بیماری های پوستی خارش دار
خارش پوست یکی از مشکلات پوستی شایع است که می‌تواند علل زیادی داشته باشد.
۲. خشکی پوست
خشکی پوست از آن دسته مشکلات پوستی شایعی است که می‌تواند علائمی مانند خارش، پوسته‌پوسته شدن، احساس سفتی و کشش در پوست و ترک پوستی داشته باشد که حتی می‌تواند خونریزی داشته باشد. این عارضه پوستی شایع دلایل زیادی دارد، مانند:

سرمای محیط
استحمام زیاد
گرمای شدید
محصولات پوستی یا بهداشتی ناسازگار
برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت
استفاده از برخی داروها
برخی درمان‌های پزشکی
افزایش سن
و بسیاری علل دیگر.
راه‌های زیادی برای خلاصی از خشکی پوست وجود دارد، مانند استفاده از انواع مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها، استفاده از سرم‌های پوستی، آلوئه‌ورا، اجتناب از استفاده از محصولات بهداشتی ناسازگار با پوست، نوشیدن آب کافی و غیره.

۳. پوسته پوسته شدن پوست
پوسته پوسته شدن یا پوسته ریزی از آن دسته مشکلات پوستی است که خود از علائم و نشانه‌های بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر به شمار می‌آید. این پوسته‌ریزی ممکن است به علت آسیب مستقیم به پوست مانند آفتاب‌سوختگی یا عفونت ایجاد شود یا در اثر مشکلات سیستم ایمنی یا بیماری‌های دیگر ایجاد شود. علائم پوستی دیگری هم ممکن است با پوسته پوسته شدن همراه باشند، مانند خارش، بثورات پوستی، خشکی پوست و غیره.  اگر پوسته پوسته شدن مدتی ادامه داشت و به‌خودی‌خود یا با استفاده از روش‌های خانگی درمان نشد حتما باید با دکتر پوست در دکترتو مشورت کنید.

درمان مشکل پوستی با معروف‌ترین دکتر پوست
۴. انواع تاول های پوستی
همه‌ی ما می‌دانیم تاول پوستی چیست، اما مهم است بدانیم که تاول پوستی نشانه‌ی چیست؟ تاول پوستی انواع مختلفی دارد و به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. تاول یک برآمدگی پوستی پر از مایع و آبکی است که ممکن است کوچک‌تر از ۱ سانتی‌متر (وزیکول) یا بزرگ‌تر از ۱ سانتی‌متر (بولا) باشد. تاول‌های پوستی می‌توانند به صورت تکی یا گروهی ایجاد شوند و ممکن است در هر بخشی از بدن دیده شوند.  

تاول می‌تواند در اثر اصطکاک مانند پوشیدن کفش تنگ، یا سوختگی و یا انواع بیماری‌ها ایجاد شود. بسیاری از بیماری‌های پوستی که در این مطلب به آنها پرداختیم می‌توانند تاول ایجاد کنند، مانند درماتیت، بیماری پنجم و غیره.

همچنین در مطلب انواع تاول‌های پوستی که در ابتدای این بخش برای شما لینک آن را گذاشته‌ایم می‌توانید عکس بیماری های پوستی که منجر به ایجاد تاول پوستی می‌شوند را ببینید.

۵. انواع دانه های پوستی
دانه‌های پوستی یا بثورات پوستی به دلایل متنوع و در نتیجه انواع مختلف بیماری‌های پوستی و یا دیگر بیماری‌ها می‌توانند ایجاد شوند. بسیاری از بیماری‌های پوستی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم انواع مختلف دانه‌های پوستی را ایجاد می‌کنند. مصرف برخی داروها یا آلرژی یا انواع عفونت‌های باکتریایی، قارچی، ویروسی یا انگلی هم می‌تواند بثورات پوستی ایجاد کند. در یک بخش کوتاه یا حتی در یک مقاله مفصل هم نمی‌توان تمامی دلایل ایجاد دانه‌های پوستی را توضیح داد. بنابراین بهتر است برای بررسی دانه‌های پوستی به خصوص وقتی که خارش‌دار هستند، یا بزرگ‌تر می‌شوند یا به هر نحوی تغییر می‌کنند به دکتر پوست در دکترتو مراجعه کنید.

همچنین در مطلب انواع دانه‌های پوستی که در ابتدای این بخش برای شما لینک آن را گذاشته‌ایم می‌توانید عکس بیماری های پوستی که منجر به ایجاد دانه‌های پوستی می‌شوند را ببینید.

خشکی پوست، خارش، پوسته‌ریزی، تاول‌های پوستی و دانه‌های پوستی از مشکلات پوستی شایعی هستند که می‌توانند علامت دیگر بیماری‌های پوستی هم باشند.



:: برچسب‌ها: پوست , بیماری پوستی ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مشکلات و بیماری های پوستی موقتی
بسیاری از مشکلات پوستی، عارضه‌هایی موقتی هستند که بعد از مدتی به صورت خود‌به‌خود یا با استفاده از روش‌های درمانی مختلف از بین می‌روند. در ادامه مهم‌ترین بیماری‌ها و مشکلات پوستی موقتی را بررسی می‌کنیم.

۱. بیماری پوستی گال
گال یا خارشتک نوعی بیماری پوستی است که توسط نوعی کنه به نام کنه گال یا اسکابیز ایجاد می‌شود. این کنه برای تخم‌ریزی وارد پوست می‌شود و به همین دلیل باعث ایجاد بثورات پوستی قرمز، ریز و خارش‌دار می‌شود. داروهای مختلفی برای بیماری پوستی گال تجویز می‌شود و بثورات پوستی هم معمولا در عرض ۱-۲ هفته از بین می‌روند.  

گال می‌تواند به راحتی منتقل شود، به صورتی که معمولا درمان برای تمام کسانی توصیه می‌شود که در یک خانه زندگی می‌کنند. شستشوی تمام وسایل مورد استفاده‌ی فرد برای خلاصی از این شپش ضروری است.

۲. آکنه و جوش
آکنه و جوش یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در جهان است. آکنه به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو و غدد چربی (چربی) پوست ایجاد می‌شود که اغلب در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. اصطلاح آکنه فقط برای جوش‌های صورت استفاده نمی‌شود، بلکه به جوش‌های سرسیاه، کیست‌ها و ندول‌ها هم اشاره دارد. جوش و آکنه فقط در صورت ایجاد نمی‌شوند، بلکه در کمر، سینه و دیگر نقاط هم ممکن است مشاهده شوند.

درمان آکنه توسط متخصص پوست بسیار مهم است، چون جای جوش و لکه‌های پوستی ناشی از آکنه می‌تواند دائمی باشند. روش‌های مختلفی برای درمان جوش و آکنه وجود دارد، که معمولا در آکنه‌های شدید و چرکی استفاده می‌شود، مانند درمان دارویی با راکوتان یا دیگر داروهای ضد جوش، و انواع کرم‌ها، ژل‌ها و غیره.

۳. کهیر
کهیر ضایعات پوستی خارش‌دار، برجسته و قرمزی است که پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن ایجاد می‌شود. هرچند استرس، بیماری و اصطکاک، مانند پوشیدن لباس‌های تنگ هم می‌تواند از علل ایجاد کهیر باشد. کهیرها معمولا به صورت خوشه‌ای تشکیل می‌شوند. این جوش‌ها و ضایعات پوستی می‌توانند در صورت لمس دردناک هم باشند.

کهیر بسیار شایع است و تقریبا ۲۰٪ از انسان‌ها در دوره‌ای از زندگی خود به کهیر دچار می‌شوند. همچنین باید بدانید که کهیر مسری نیست و از کسی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.

کهیر معمولا در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود، اما در موارد شدید می‌توان از درمان دارویی با آنتی‌هیستامین‌ها یا کورتیکواستروئیدها استفاده کرد. همچنین برخی روش‌های خانگی هم وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی کهیر را ببینید.

عکس بیماری های پوستی، کهیر
کهیر می‌تواند علل زیادی داشته باشد و معمولا در عرض ۲۴ ساعت خود به خود خوب می‌شود.
۴. زگیل
ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV ویروسی است که انواع زیادی دارد و باعث ایجاد زگیل در بخش‌های مختلف بدن می‌شود. زگیل مسری است و می‌تواند از طریق تماس پوستی، استفاده از وسایل مشترک یا از طریق زخم و غیره و در برخی سویه‌های آن از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. ظاهر زگیل را کم و بیش همه‌ی ما دیده‌ایم، پوست سفت و رشد‌کرده‌ای که گاهی نقطه‌های سیاهی رویش دیده می‌شود. این برجستگی‌ها در هر قسمتی از بدن ممکن است ایجاد شوند، اما معمولا در دست‌ها، پاها و غشاهای مخاطی شاهد آن هستیم. اکثر زگیل‌ها بی‌خطر هستند و گاهی اوقات خودبه‌خود از بین می‌روند، اما متخصص پوست ممکن است بسته به نوع و محل آنها برداشتن زگیل را توصیه کند.

۵. آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی در اثر قرار گرفتن بیش‌از‌حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید یا لامپ‌های خورشیدی برای مثال در سولاریوم اتفاق می‌افتد. پوست آفتاب‌سوخته قرمز، دردناک و پرحرارت است که ممکن است بعد‌تر پوسته‌پوسته شود.

یکی از توصیه‌های اصلی متخصصین پوست برای مراقبت بیشتر از پوست استفاده از کرم ضد آفتاب است، اما حتی با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب هم نباید بیش‌ازحد در معرض آفتاب باشید. آفتاب‌سوختگی‌های مکرر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

برای درمان آفتاب سوختگی کارهای زیر را انجام دهید.

وارد سایه شوید و پوست را خنک کنید.
یک دوش خنک با استفاده از یک صابون ملایم بگیرید.
مایعات زیاد بنوشید.
پوست را مرطوب نگه‌دارید، از یک مرطوب‌کننده سبک بدون روغن یا از آلوئه ورا استفاده کنید.
اگر درد زیاد باشد می‌توانید از پماد‌ها موضعی بدون نسخه یا پماد لیدوکائین یا داروهایی مانند ایبوبروفن استفاده کنید.
تاول‌ها را نترکانید.
اما اگر تب، لرز یا تاول شدید داشتید باید به متخصص پوست یا دکتر عمومی مراجعه کنید.

عکس بیماری های پوستی ناشی از آفتاب
آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلفی شود.
۶. عفونت قارچی ناخن
زیر ناخن و اطراف آن معمولا محل تجمع میکروب‌ها و قارچ‌هاست. برخی از قارچ‌ها می‌توانند در زیر ناخن یا اطراف آن رشد کنند و عفونت قارچی ناخن را ایجاد کنند که معمولا ناخن‌های پا را درگیر می‌کند. در اثر این عفونت قارچی لبه‌های ناخن ممکن است خرد شود و در سطح ناخن پوسته‌پوسته‌هایی به رنگ زرد مایل به سفید ایجاد شود. قارچ‌های مختلفی می‌توانند باعث این عفونت شوند و درمان  هم به تبع به نوع قارچ بستگی دارد. دکتر پوست برای درمان عفونت قارچی ناخن داروهای خوراکی یا موضعی تجویز می‌کند، اما گاهی هم ممکن است نیاز به برداشتن ناخن آسیب‌دیده باشد.

۷. بیماری قارچی پوستی کاندیدیازیس
قارچ کاندیدا آلبیکنز یکی از قارچ‌هایی است که باعث عفونت‌های مختلفی در بدن انسان می‌شود و زمانی که پوست را درگیر می‌کند به آن کاندیدیازیس جلدی یا مونیلیازیس جلدی می‌گویند. ضایعات یا جوش‌های کوچک هم ممکن است در نواحی آلوده مشاهده شود. کاندیدیازیس معمولا در چین‌های پوستی که تجمع میکروب در آنها آسان‌تر است مانند زیر بغل یا اطراف کشاله ران ایجاد می‌شود، اما می‌تواند پوست صورت را هم درگیر کند. با افزایش بهداشت فردی و اجتناب از مصرف بیش‌از‌حد آنتی بیوتیک‌ها می‌توان از کاندیدیازیس پیشگیری کرد. پزشکان از کرم‌های ضد قارچ و کورتیکواستروئید برای درمان کاندیدیازیس استفاده می‌کنند.

 ۸. پای ورزشکار
بیماری پای ورزشکار در واقع یک عفونت قارچی است که در شرایط گرم و مرطوب مانند داخل کفش‌های کتانی رشد می‌کند و به این علت که در ورزشکاران شایع است این اسم را گرفته است. علائم عفونت قارچی پای ورزشکار شامل خشکی، خارش و پوسته‌پوسته‌شدن باشد. همچنین ممکن است تاول و خونریزی وجود داشته باشد و پوست بین انگشتان یا زیر پا ممکن است خیس، رنگ‌پریده، ترک‌خورده یا پوسته‌پوسته شود. کرم‌ها یا اسپری‌های ضد قارچ درمان روتین برای این بیماری است.

بهترین دکتر پوست رو برای درمان پیدا کن.
۹. تاول تبخالی یا تبخال دهانی
تبخال دهانی یک تاول قرمز رنگ و پر از مایع و گاهی دردناک است که معمولا در نزدیکی دهان ایجاد می‌شود. قبل از زدن تبخال، پوست آن ناحیه ممکن است دچار خارش یا سوزش شود. عامل ایجاد تبخال لب ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ است که باعث ایجاد ضایعات پوستی می‌شود که می‌توانند تا ۲ هفته ادامه داشته باشند و حتی بعدتر به صورت دوره‌ای عود کنند. این ویروس با تماس نزدیک، استفاده از وسایل مشترک یا غذای مشترک منتقل می‌شود. درمان خاصی برای این بیماری پوستی وجود ندارد، اما با رعایت برخی نکات یا استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضد ویروسی (برای مثال آسیکلوویر) می‌توان از انتقال آن جلوگیری کرد. همچنین برخی روش‌های خانگی مانند کمپرس سرد یا آلوئه‌ورا می‌توانند کمک‌کننده باشد.

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی تبخال دهانی را ببینید.

عکس بیماری های پوستی تبخال دهانی
تبخال دهانی یک عفونت ویروسی بسیار شایع است.
۱۰. درماتیت تماسی
درماتیت تماسی نوعی واکنش پوستی است که با لمس برخی چیزها ایجاد می‌شود، مانند برخی گیاهان (پیچک سمی، سماق، بلوط)، جواهرات، دستکش لاتکس و مواد شیمیایی محرک مانند سفیدکننده یا صابون. بهترین کار برای جلوگیری از درماتیت تماسی، اجتناب از تماس با آن شیء خاص است. برای کنترل علائم درماتیت تماسی از آنتی‌هیستامین‌ها، استروئیدهای خوراکی یا موضعی استفاده می‌شود. اگر علت درماتیت تماسی ناشناخته باشد، دکتر پوست آزمایش پچ را پیشنهاد می‌کند. در تست پچ، مواد آلرژیک روی پوست شما اعمال می‌شوند و پزشک واکنش پوست را بررسی می‌کند.

۱۱. ملاسما
ملاسما یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های تیره روی صورت و به ندرت گردن، سینه یا بازوها می‌شود. ملاسما بیشتر در زنان باردار و افرادی با رنگ پوست تیره‌تر و کسانی که زیاد در معرض آفتاب شدید قرار دارند ایجاد می‌شود. ملاسما هیچ علامت دیگری به جز تغییر رنگ پوست ندارد. این عارضه ممکن است طی یک سال خود‌به‌خود از بین برود، اما گاهی هم ممکن است اثری دائمی داشته باشد.

۱۲. میخچه و پینه
میخچه و پینه دو مورد از ضایعات پوستی هستند که باعث سفت و سخت شدن پوست در برخی نواحی می‌شوند. این ضایعات در میخچه می‌توانند دردناک باشند. میخچه و پینه معمولا در اثر اصطکاک پوست، فشار مداوم بر پوست، استفاده از کفش نامناسب ایجاد می‌شود و خطرناک نیستند.

میخچه یک هسته‌ی سفت و سخت دارد که ممکن است باعث التهاب و حتی درد در نواحی اطراف شود. پینه معمولا بزرگ‌تر از میخچه است و شکل‌های مختلفی دارد و دردناک نیست. پینه معمولا در کف پا، پاشنه، قوزک پا و یا زانو و حتی دست ایجاد می‌شود.

میخچه روش‌های درمان دارویی و سنتی مختلفی دارد همچنین اگر بزرگ باشد و باعث درد زیادی شود می‌توان با جراحی آن را برداشت.

۱۳. شپش سر
شپش سر یکی از مشکلات پوستی است که بسیاری از افراد به خصوص در محیط‌های عمومی مثل مدرسه یا محیط‌هایی با بهداشت نامناسب به آن دچار می‌شوند. این حشرات کوچک از خون پوست سر انسان تغذیه می‌کنند و باعث خارش می‌شوند.این کنه به‌راحتی می‌توانند بین افراد منتقل شوند. داروهای زیادی برای درمان شپش سر در دسترس هستند، اما باید دستورالعمل داروها را به دقت رعایت کنید چون رهایی از شپش می‌تواند کمی دشوار باشد.

۱۴. کورک یا دمل
کورک یا دمل برجستگی‌های قرمز روی پوست است که می‌توانند پر از چرک و دردناک باشند. کورک یا جوش توسط باکتری استافیلوکوک اورئوس ایجاد می‌شود. این جوش‌های بزرگ یک توده‌ی بزرگ و پر از چرک است که نوکی زرد یا سفید دارد. کودک بعد از مدتی شروع به تخلیه می‌کند و می‌تواند علائمی مانند احساس ناخوشی و تب هم ایجاد کند.  

کورک شباهت زیادی به کفگیرک دارد. هر دو عامل مشترکی دارند و می‌توان گفت کفگیرک مجموعه‌ای از کورک‌هاست که به لایه‌های عمیق‌تری از پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند منجر به زخم شود.



:: برچسب‌ها: پوست , زیبایی ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شایع ترین بیماری های پوستی دائمی
تعدادی از بیماری های پوستی می‌توانند در طول زندگی ادامه داشته باشند. برخی ممکن است از کودکی شروع شوند و تا بزرگسالی ادامه پیدا کنند. در برخی موارد، علائم همیشه وجود ندارند، اما در زمان‌های خاصی شعله‌ور می‌شوند.

۱. بیماری پوستی پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف
پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف یک اختلال خودایمنی است که معمولا لکه‌های پوستی خارش‌دار با ظاهری غیر طبیعی ایجاد می‌کند. این لکه‌ها می‌توانند از نظر اندازه و شدت متفاوت باشند. لکه‌های پوستی در بیماری صدف پوستی در افراد با پوست روشن‌تر معمولا قرمز یا صورتی با پوسته های سفید هستند، اما در افراد با پوست تیره می‌توانند به رنگ بنفش، خاکستری یا قهوه‌ای تیره دیده شوند.

پنج نوع اصلی پسوریازیس وجود دارد:

پسوریازیس پلاکی که باعث ایجاد لکه‌های ضخیم پوستی می‌شود.
پسوریازیس پوسچولار که باعث ایجاد جوش‌هایی می‌شود که با پوست احاطه شده‌اند و ممکن است قرمز باشد.
پسوریازیس اریترودرمیک که باعث ایجاد لکه‌های گسترده‌ای می‌شود که شبیه به سوختگی هستند.
پسوریازیس معکوس که باعث ایجاد بثورات براق در چین‌های پوستی مانند زیر بغل یا اطراف اندام تناسلی می‌شود.
پسوریازیس روده‌ای که باعث ایجاد لکه‌های کوچک روی پوست سر، صورت، تنه و اندام‌ها می‌شود.
پسوریازیس یا بیماری صدف پوستی درمان ندارد اما می‌توان با استفاده از داروهای مختلف از جمله کرم ها و پمادها علائم را کنترل کرد.

۲. بیماری پوستی اگزما یا درماتیت آتوپیک
اگزما معمولا در اوایل کودکی ایجاد می‌شود، اما ممکن است در بزرگسالی نیز ایجاد شود. این بیماری انواع مختلفی از جمله درماتیت آتوپیک و درماتیت تماسی. اگزما اغلب در افراد مبتلا به آلرژی ایجاد می‌شود، اما نمی‌توان گفت که آلرژی باعث اگزما نمی‌شود.

اگزما باعث ایجاد بثوراتی روی پوست صورت (به خصوص در کودکان)، پوست سر، آرنج، گردن، مچ دست، مچ پا یا پاها شود. این بثورات پوستی به شدت خارش دارند و ممکن است:

برآمده باشند.
تغییر رنگ دهند.
یا ضخیم شوند.
در بزرگسالان، بثورات ممکن است قسمت بیشتری از بدن را بپوشاند و منجر به خشکی و خارش گسترده شود.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای اگزما وجود ندارد. این بثورات پوستی ممکن است خود‌به‌خود برطرف شود، اما استروئیدهای موضعی اغلب برای کاهش علائم استفاده می‌شوند.

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی اگزما را ببینید.

عکس بیماری های پوستی، اگزما
اگزما باعث ایجاد بثورات پوستی و خارش‌دار می‌شود.
۳. درماتیت سبورئیک
درماتیت سبورئیک مشکلی است که بیشتر در نوزادان شاهد آن هستیم، چیزی که در نوزادان به نام “کلاه گهواره” هم آن را می‌شناسیم. درماتیت سبورئیک لکه‌های چرب و پوسته‌داری است که روی پوست نوزاد و بیشتر روی پوست سر شکل می‌گیرد. در بزرگسالان، درماتیت سبورئیک ممکن است در دوره‌هایی از زندگی در هر نقطه از بدن ظاهر شود. پوست آسیب‌دیده ممکن است قرمز، متورم و چرب به نظر برسد. این ضایعات پوستی همچنین ممکن است به صورت یک پوسته‌ی سفید یا زرد ظاهر شود. این پوسته‌پوسته‌ها در افراد با پوست تیره‌تر ممکن است شکلی شبیه به گُل داشته باشند. درمان درماتیت سبورئیک ممکن است شامل استفاده از شامپوی مخصوص و استفاده از کرم روی پوست باشد.

۴. خال های پوستی
خال زائده‌ای است که در اثر جمع شدن سلول‌های پوستی با بافت اطراف ایجاد می‌شوند. بیشتر این خال‌ها معمولی هستند. در واقع همه‌ی ما خال داریم و این خال‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما مهم است که خال‌ها را به طور مرتب چک کنیم. هر گونه تغییر در ظاهر آنها، مانند افزایش اندازه یا تغییر رنگ باید توسط دکتر پوست بررسی شود، چون ممکن است یک توده‌ی سرطانی باشد.

۵. لوپوس
لوپوس یک اختلال خودایمنی پیچیده است که باعث التهاب و درد می‌شود. لوپوس می‌تواند قسمت‌های مختلف  بدن را درگیر کند. علائم پوستی لوپوس معمولاً شامل موارد زیر است:

لکه‌ها یا حلقه‌های قرمز رنگ
بثورات آفتاب‌سوختگی روی بینی و گونه‌ها
بثورات دایره‌شکلی که خارش یا درد ندارند.
این علائم ممکن است همراه با سردرد، تب، خستگی و مفاصل متورم، سفت یا دردناک باشند.

۹۰ درصد از مبتلایان به لوپوس زن هستند، همچنین زنان با پوست تیره سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به لوپوس هستند. درمان های لوپوس شامل داروهای جایگزین است.

در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی لوپوس را ببینید.

عکس بیماری های پوستی  ناشی از لوپوس
لوپوس نوعی بیماری خودایمنی با عوارض پوستی فراوان است.
۶. بیماری پیسی یا ویتیلیگو
پیسی یا ویتیلیگو نوعی بیماری پوستی است که باعث از‌بین‌رفتن رنگدانه‌های پوستی می‌شود. پیسی انواع مختلفی دارد، اما به‌طور‌کلی باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌شود. افراد مبتلا به ویتیلیگو اغلب زودتر دچار سفیدی مو می‌شوند. در حال حاضر هیچ درمانی برای پیسی وجود ندارد، اما طیف وسیعی از روش‌های درمانی از جمله نوردرمانی و داروهای موضعی در دسترس هستند. جراحی یا درمان جایگزین هم در برخی افراد استفاده می‌شود.

پسوریازیس، پیسی، لوپوس، درماتیت سبورئیک، اگزما، آکنه روزاسه و برخی خال‌ها بیماری‌های پوستی هستند که می‌توانند در کل زندگی همراه فرد باشند.

۷. آکنه روزاسه
روزاسه بیشتر باعث قرمزی صورت می‌شود. در افراد با پوست تیره روزاسه ممکن است تیره‌تر و گرم‌تر از پوست اطراف به نظر برسد. آکنه روزاسه چهار نوع دارد که می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند:

روزاسه اریتماتو تلانژکتاتیک ممکن است باعث موارد زیر شود:

قرمزی پوست
رگ‌های خونی قابل مشاهده
گرگرفتگی.
روزاسه چشمی ممکن است باعث علائم زیر شود:

قرمزی و سوزش چشم
تورم پلک‌ها
چیزی شبیه گل مژه
احساس وجود چیزی در چشم.
روزاسه پاپولوپوستولر ممکن است باعث ایجاد این علائم شود:

ورم
ظاهر غیرطبیعی
جوش‌هایی شبیه به آکنه.
روزاسه فیماتوز که باعث ایجاد علائم زیر می‌شود:

ضخیم شدن پوست
ایجاد یک بافت ناهموار روی پوست.
هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای روزاسه وجود ندارد. پزشکان از داروهای ضدالتهابی موضعی یا خوراکی برای تسکین علائم استفاده می‌کنند.



:: برچسب‌ها: بیماری , پوستی , پوست ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()