نوشته شده توسط : پزشک و درمان

علائم سرطان روده کوچک و راههای درمان سزطان

سرطان روده کوچک، نوع کمتر رایج سرطان است. این نوع سرطان، با رشد سلول‌های بدخیم در روده کوچک رخ می‌دهد. همانطور که می‌دانید، روده کوچک بخشی از سیستم دستگاه گوارشی است که غذای هضم شده را از بین روده بزرگ و معده حمل می‌کند. در حقیقت معده و روده بزرگ را به یکدیگر متصل می‌کند.

روده کوچک وظیفه هضم و جذب مواد مغذی را از غذاهایی که مصرف می‌کنید، دارد. علاوه بر این، هورمون‌هایی در این روده تولید می‌شود که به هضم غذا کمک خواهد کرد. 

همچنین روده کوچک برای سیستم ایمنی جهت مبارزه با میکروب‌ها نقش اساسی دارد؛ چراکه، سلول‌هایی در این قسمت وجود دارد که با باکتری‌ها و ویروس‌هایی که از طریق دهان وارد بدن می‌شود، مبارزه می‌کند.

در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در خصوص سرطان روده کوچک به شما خواهیم داد.

انواع سرطان روده کوچک

سرطان روده کوچک انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  • آدنوکارسینوم
  • تومورهای عصبی از جمله تومورهای کارسینوئید و پاراگانگلیوم
  • لنفوم
  • سارکوم از جمله تومور استرومال دستگاه گوارش

پزشک متخصص در بخش کلینیک داخلی و جراحی گوارش بیمارستان مریم بر اساس نوع سرطان و پیشرفت بیماری، درمان مناسبی برای بیمار در نظر می‌گیرد.

انواع سرطان روده کوچک

سرطان روده کوچک چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه‌های سرطان روده کوچک شامل موارد زیر است:

  • احساس درد شکم
  • زردی پوست و چشم
  • احساس ضعف یا خستگی غیرعادی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن بدون رژیم
  • مشاهده خون در مدفوع (قرمز و گاهی سیاه به نظر می‌رسد)
  • اسهال آبکی
  • گرگرفتگی

علت ایجاد سرطان روده کوچک چیست؟

پزشکان تا به امروز علت دقیق ایجاد این بیماری را نمی‌دانند. به‌طور کلی سرطان روده کوچک هنگامی ایجاد می‌شود که تغییراتی در DNA سلول‌های سالم در روده کوچک ایجاد شود. DNA شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای سلول است.

سلول‌های سالم طوری هستند، که به‌صورت منظم رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند تا بدن عملکرد طبیعی داشته باشد. زمانی که DNA سلول آسیب ببیند و سرطانی شود، سلول‌ها همواره در حال تقسیم خواهند بود، حتی زمانی که بدن نیازی به سلول جدید ندارد. با تجمع سلول‌های تقسیم شده، تومور ایجاد می‌شود.

با گذشت زمان سلول‌های سرطانی رشد کرده و به بافت‌های مجاور نیز حمله می‌کنند و آنها را از بین می‌برند. به‌طور کلی سلول‌های سرطانی می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کنند (متاستاز).

علت ایجاد سرطان روده کوچک چیست؟

عوامل خطرساز در ایجاد بیماری سرطان روده کوچک

مواردی که می‌تواند خطر سرطان روده کوچک را افزایش دهد به شرح زیر است:

جهش‌های ژنی

برخی از جهش‌های ژنی که از والدین به ارث می‌رسند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده یا سایر سرطان‌ها را افزایش دهد. به عنوان مثال سندرم لینچ، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP) و سندرم پوتز-جگرز، جز این دسته از موارد است.

بیماری‌های روده

سایر بیماری‌ها و مشکلاتی که بر روده تاثیر می‌گذارد، ممکن است خطر سرطان روده کوچک را افزایش دهد، به عنوان مثال بیماری‌هایی مانند کرون، التهاب روده و بیماری سلیاک جز این موارد است.

سیستم ایمنی ضعیف

اگر سیستم ایمنی بدن شما در برابر مبارزه بیماری‌ها ضعیف شده است، ممکن است خطر سرطان روده کوچک را افزایش دهد. به عنوان مثال افرادی که دچار HIV هستند و کسانی که پس از پیوند عضو داروی خاص این پیوند را مصرف می کنند، جز این دسته از افرادند.

عوارض ناشی از سرطان روده

سرطان روده کوچک می‌تواند عارضه‌های مختلفی را ایجاد کند که برخی از این موارد شامل موارد زیر است:

افرادی که مبتلا به سرطان روده کوچک‌اند، بیشتر در معرض انواع دیگر سرطان‌ها خواهند بود. از جمله قسمت‌هایی که ممکن است تحت تاثیر این بیماری باشد، شامل روده بزرگ، راست روده، تخمدان و آندومتر است.

این نوع سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. چنانچه سرطان روده کوچک پیشرفت کند، می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن از جمله کبد، گسترش یابد.

عوارض ناشی از سرطان روده

راهکارهایی برای جلوگیری از سرطان روده کوچک

به‌طور دقیق مشخص نیست که چه موردی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده کوچک را کاهش دهد؛ اما برخی از نکات می‌تواند به کاهش ابتلا به سرطان کمک کند، که این موارد به شرح زیر است:

از انواع میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید؛

میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها کمک کند.

مصرف الکل را محدود کنید؛

اگر عادت به نوشیدن الکل دارید، باید این نکته را به یاد داشته باشید، برای کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان روده کوچک باید مصرف آن را به حداقل برسانید.

سیگار نکشید؛

اگر عادت به سیگار کشیدن دارید، با پزشک خود در خصوص راهکارهای ترک اعتیاد مشورت داشته باشید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را دو چندان می‌کند.

بیشتر اوقات ورزش کنید؛

سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. اگر جز آن دسته از افراد بی‌تحرک بوده‌اید، به آرامی ورزش کردن را شروع کنید و به‌تدریج به ۳۰ دقیقه در روز افزایش دهید.

وزن متعادلی داشته باشید.

اگر وزن ایده‌آل و متناسبی دارید، با رژیم غذایی سالم و ورزش، وزن خود را حفظ کنید. در صورت نیاز به کاهش وزن با پزشک خود در این باره مشورت کنید. به‌طور کلی هدفی که باید در نظر داشته باشید این است که با افزایش میزان ورزش و کاهش دریافت کالری، به آرامی کاهش وزن داشته باشید.

نحوه تشخیص سرطان روده کوچک

تشخیص این نوع سرطان امری دشوار است. به همین جهت افرادی که مبتلا به این بیماری می‌شوند، اغلب باید آزمایشات و روش‌های متعددی را برای تعیین نوع سرطان یا حتی رد این بیماری انجام دهند.

تشخیص سرطان روده کوچک

آزمایشات تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری که برای تشخیص سرطان روده کوچک به کار برده می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • سی تی اسکن
  • ام آر آی
  • توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)
  • تصویربرداری اشعه ایکس از دستگاه گوارش فوقانی و روده کوچک پس از نوشیدن محلول باریم
  • اسکن‌ پزشکی هسته‌ای، که برای انجام این نوع تصویربرداری از مقدار کمی باریم رادیواکتیو استفاده می‌کنند.

آزمایشاتی جهت دیدن داخل روده کوچک

آزمایشات آندوسکوپیک قرار دادن دوربین در داخل روده کوچک است تا پزشک بتواند دیواره داخلی را بررسی کند. انواع آزمایشات آندوسکوپی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آندوسکوپی فوقانی
  • کپسول آندوسکوپی
  • انتروسکوپی
  • دابل بالون انتروسکوپی
  • انتروسکوپی مارپیچی

عمل جراحی

گاهی اوقات این بیماری با انجام آزمایش‌های ذکر شده، پیچیده و دشوار است. در این موارد، پزشک شما ممکن است جراحی را برای بررسی روده کوچک و اطراف آن انجام دهد. جراحی ممکن است با یک برش بزرگ در شکم (لاپاراتومی) یا با چندین برش کوچک (لاپاراسکوپی) انجام گیرد.

درمان سرطان روده کوچک

درمانی که برای این بیماری در نظر گرفته می‌شود به مرحله آن بستگی دارد. گزینه‌های درمانی که برای افراد در نظر گرفته می‌شود شامل موارد زیر است:

عمل جراحی؛

جراحان در صورت امکان، تمام توده‌های سرطانی روده کوچک را برطرف می‌کنند. اگر سرطان قسمت کوچکی از روده کوچک را درگیر کند، جراح ممکن است تنها آن قسمت را بردارد، سپس به انتهای روده بریده شده پیوند بزنند. گاهی در برخی از موارد ممکن است نیاز به برداشتن کل روده کوچک باشد.

شیمی درمانی؛

شیمی درمانی یکی از داروهای قدرتمند برای درمان سرطان است که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی به کاربرده می‌شود. شیمی درمانی معمولا ترکیبی از داروهاست که از رشد سریع سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و این دسته از سلول‌ها را از بین می‌برد.

این دارو معمولا به‌صورت تزریق مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما، گاهی می‌تواند به‌صورت قرص نیز باشد. در صورت خطر بازگشت سرطان روده کوچک، شیمی درمانی به بیماران توصیه می‌شود. برای درمان سرطان پیشرفته، شیمی درمانی تنها به تسکین علائم کمک می‌کند.

درمان هدفمند؛

داروهای هدفمند بر نقاط خاصی متمرکز هستند. با مسدود کردن نقاط خاصی از بدن می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. داروهای هدفمند ممکن است برای انواع خاصی از سرطان روده کوچک مانند تومور استرومایی دستگاه گوارش و لنفوم کاربرد داشته باشد.

ایمونوتراپی.

ایمونوتراپی یک درمان دارویی است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا با بیماری سرطان مقابله کند. سیستم ایمنی شما ممکن است قادر به حمله کردن به سرطان نباشد؛ زیرا، سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی را تولید می‌کند که سیستم ایمنی را کور می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سرطان روده کوچک ، امکان سرطان روده کوچک

منظور از سرطان تکثیر غیرطبیعی و با سرعت بالا سلول‌هاست. سرطان ممکن است در هر نقطه از بدن مثل روده کوچک بروز کند. سرطان روده کوچک یکی از انواع سرطان با شیوع پایین به‌شمار می‌رود. روده کوچک یا روده باریک، مجرای طولانی است که وظیفه جابجا کردن ترکیبات غذایی هضم شده از معده به کولون را بر عهده دارد.

نقش روده کوچک در بدن ما چیست؟

سرطان روده باریک ازجمله انواع سرطان کمتر شایع به‌شمار می‌رود. همان‌طور که از نامش پیداست این سرطان به معنای تکثیر و توسعه سلول‌های غیرطبیعی در بافت روده باریک است. روده باریک مسیر اتصال‌دهنده بین معده و روده بزرگ است. این روده طولانی‌تر و باریک‌تر از کولون است و غذای هضم شده را از معده می‌گیرد و به کولون انتقال می‌دهد.

درواقع آنچه بدن ما از مواد غذایی جذب می‌کند، توسط روده کوچک انجام می‌گیرد. این عضو از بدن ما قادر به تولید هورمون‌های موثر در هضم و جذب ترکیبات غذایی است. خوب است بدانید که روده باریک یکی از بخش‌های سیستم ایمنی بدن ما نیز به‌شمار می‌رود. در روده باریک سلول‌هایی وجود دارند که ویروس‌ها و باکتری‌های واردشده به بدن از طریق دهان را از بین می‌برند.

 

علائم سرطان روده کوچک

سرطان روده باریک ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما در بزرگ‌سالان بین ۳۰ تا ۵۰ سال شیوع بیشتری دارد. این عارضه در مردان و زنان عمدتاً با نشانه‌های زیر همراه است:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • اسهال آبکی
  • برافروخته شدن پوست
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • کاهش قوای جسمانی
  • خستگی مفرط و بدون دلیل
  • زرد شدن سفیدی چشم یا پوست
  • از دست دادن وزن بدون رژیم و بیماری قبلی
  • وجود خون در مدفوع
  • مدفوعی که رنگ آن سیاه و قرمز است

علائم سرطان روده کوچک در زنان

به‌طورکلی زنان و مردان مبتلا به این نوع سرطان برحسب نوع و وخامت آن علائمی یکسان را تجربه می‌کنند. عمدتاً زنان مبتلا به سرطان روده کوچک علائمی همچون خستگی و ضعف جسمانی، درد شکمی، تهوع و استفراغ، اسهال، کاهش وزن شدید و ناگهانی و مدفوع قیری، سیاه‌رنگ و یا حاوی خون را تجربه می‌کنند.

دلایل ابتلا به سرطان روده کوچک

دلیل کاملاً روشنی درمورد اینکه چرا افراد دچار این سرطان می‌شوند وجود ندارد. اما می‌توان به این موضوع اشاره نمود که تمام سرطان‌ها ازجمله سرطان روده و سرطان روده کوچک به علت جهش DNA موجود در سلول‌های سالم شروع می‌شوند. DNAها مجموعه الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌هایی هستند که تعیین می‌کنند سلول چه وظایفی بر عهده دارد.

زمانی که DNA موجود در سلول‌ آسیب ببیند، سلول حتی وقتی نیاز به تکثیر بیشتر وجود نداشته باشد همچنان رشد می‌کند. رفته‌رفته توده‌‌ای از سلول‌های غیرطبیعی در یک ناحیه تجمع کرده و تشکیل تومور می‌دهند. به‌تدریج و برحسب سرعت رشد عارضه سلول‌های غیرطبیعی به بافت‌های طبیعی هجوم برده و سبب آسیب دیدن بافت‌های سالم می‌شوند. با تشدید آسیب بافتی و تضعیف سیستم ایمنی عارضه قدرت سرایت و متاستاز به دیگر نواحی بدن را نیز به دست می‌آورد.

به گفته‌ی mayoclinic ازآنجایی‌که سرطان روده کوچک غیرمعمول است، نمی‌توان به‌طور قطع گفت که چه چیزهایی در جلوگیری از بروز آن موثر هستند. اما موارد زیر در کاهش ریسک ابتلا به عارضه سرطان تأثیرگذار هستند:

  • کاهش وزن و تثبیت وزن سالم
  • ترک سیگار
  • ورزش کردن در بیشتر روزهای هفته
  • کاهش مصرف الکل
  • پیروی از برنامه غذایی سلامت متشکل از غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات

طول عمر بیماران سرطان روده کوچک

طول عمر بیماران مبتلا به این نوع سرطان بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. درصورتی‌که سرطان روده کوچک خوش‌خیم باشد، در مراحل نخست تشخیص داده شود و به‌موقع تحت درمان و کنترل قرار بگیرد بیمار می‌تواند به زندگی خود همانند سایر افراد ادامه دهد. سرطان‌های روده کوچک بدخیم می‌توانند تهدیدآمیز باشند، اما امروز روش‌های درمانی زیادی وجود دارند که می‌توانند در بهبود کیفیت زندگی این گروه از مبتلایان نیز تأثیرگذار باشند.

آیا سرطان روده کوچک کشنده است؟

سرطان روده کوچک همانند دیگر عارضه‌های سرطانی اگر تحت کنترل و درمان قرار نگیرد، برحسب نوع عارضه می‌تواند تبدیل به یک عامل کشنده نیز بشود. با وجود این در صورت شناسایی زودهنگام و شروع درمان موثر می‌توان شانس زنده ماندن و حتی درمان بیمار را افزایش داد.

درمان سرطان روده کوچک

درمان سرطان روده کوچک بستگی به چندین فاکتور دارد. نتایج آزمایشات، نوع سرطان روده کوچک، مرحله بیماری، متاستاز عارضه، شدت توسعه عارضه و وضعیت بیمار در انتخاب نوع درمان موثر هستند. درصورتی‌که سرطان از نوع خوش‌خیم باشد با انتخاب روش‌های درمانی موثر برطرف خواهد شد.

در مواردی که عارضه از نوع بدخیم و تهدیدآمیز باشد، روش‌های درمانی مختلف همچون شیمی‌درمانی، دارودرمانی، پرتودرمانی و سایر تکنیک‌های نوین و موثر تجویز خواهند شد. همچنین جراحی یکی از روش‌های تأثیرگذارتر در درمان این عارضه به‌شمار می‌رود. چگونگی شروع درمان و کنترل عارضه به نوع سرطان روده کوچک بستگی دارد. البته در انتخاب نوع روش درمان پزشک به فاکتورهای دیگر همچون مرحله بیماری، اوضاع بیمار، سن بیمار و میزان ریسک‌پذیری عارضه و میزان موفقیت تکنیک درمانی توجه خواهد داشت.

جراحی سرطان روده کوچک

منظور از جراحی سرطان روده حذف توده و بافت درگیر به سرطان است. در جراحی روده کوچک هدف اصلی جراح حذف تمام بافت‌های درگیر به سرطان روده کوچک و همچنین توده بدخیم است. برحسب میزان توسعه‌یافتگی بیماری، اگر سرطان در بخش محدودی وجود داشته باشد جراح تنها همان قسمت را برداشته و دو بخش سلامت جداشده از هم را پیوند می‌زند.

در مواردی پیش می‌آید که توده قابل‌حذف نباشد، در این صورت با انجام بای پس انسداد روده کوچک برطرف خواهد شد. این امکان وجود دارد که روده کوچک کاملاً درگیر به عارضه و سلول‌های سرطانی باشد. در چنین مواردی جراح تمام روده کوچک را از بدن خارج می‌کند.

عوارض برداشتن قسمتی از روده کوچک

به‌طورکلی این جراحی کمک می‌کند که عارضه سرطان روده کوچک برطرف شده یا تا حدودی تحت کنترل قرار بگیرد. تمام عمل‌های جراحی عوارض جانبی رایجی همچون ریسک عفونت، خونریزی و اختلالات حاصل از بیهوشی را دارند. گاهی ممکن است نشتی در جای پیوند روده، اختلالات عملکرد روده ناشی از کاهش طول روده و خونریزی نیز رخ دهد.

شایع‌ترین سرطان روده باریک

به‌طورکلی شایع‌ترین انواع سرطان روده کوچک در مردان و زنان عبارت‌اند از:

  • آدنوکارسینوم
  • سارکوم همچون GIST
  • لفنوم
  • تومورهای سرطانی نورواندوکرین

انواع سرطان روده کوچک برحسب نوع، میزان پیشرفت، وسعت و حال عمومی بیمار به روش‌های مختلفی تحت درمان قرار می‌گیرند. در ادامه مختصراً درباره شایع‌ترین تومورهای بدخیم روده توضیح خواهیم داد:

تومورهای کارسینوئیدی

کارسینوئید یکی از انواع تومورهایی است که در روده کوچک و دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. این تومور رشد آهسته دارد و جز روده کوچک قادر به ایجاد و توسعه یافتن در چند بافت و ناحیه دیگر از بدن نیز هست. کارسینوئیدها در گروه تومورهای عصبی غدد درون‌ریز قرار می‌گیرند. اغلب این عارضه در کولون، روده باریک، معده، رکتوم و آپاندیس ایجاد می‌شود. همچنین مواردی از ابتلا به این عارضه سرطان در ریه‌ها گزارش‌شده است. معمولاً این عارضه تا به مراحل پیشرفته نرسد نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند. این غده سرطانی سبب تولید هورمون‌هایی خاص در بدن می‌شود و علائمی همچون برافروختگی پوست و اسهال ایجاد می‌کند.

تومور استرومایی گوارشی

تومور استرومایی گوارشی همان GIST است. این تومور غالباً در بیشتر مبتلایان از روده باریک و معده شروع به رشد و گسترش یافتن می‌کند. سلول‌های این تومور مجموعه‌ای از سلول‌های عصبی منحصربه‌فرد هستند. این سلول‌های عصبی در فرآیند حرکت ترکیبات غذایی در بدن موثر هستند و در دیواره اندام گوارشی یافت می‌شوند. این تومور معمولاً رشد آهسته‌ای دارد، به صورتی که بیمار ممکن است مدت‌ها هیچ علامت و نشانه‌ای را تجربه نکند. تومور استرومایی گوارشی بیشتر در گروه بزرگ‌سالان گزارش می‌شود. برخی از اطفال ژن این عارضه را از والدین خود دریافت می‌کنند.

پاراگانگلیوما

پاراگانگلیوما به معنای رشد سلول‌های غیرطبیعی تشکیل‌شده از سلول‌های کرومافین است. سلول‌های کرومافین، سلول‌های عصبی هستند که در کل بدن ما وجود دارند و کارهای مهمی همچون تنظیم فشار خون را انجام می‌دهند. این سلول‌ها وقتی خارج از حدود نرمال رشد می‌کنند تومور سرطان را شکل می‌دهند. این تومور اگر در غدد فوق کلیوی رشد کند، تحت عنوان فئوکروموسیتوم شناخته می‌شود.

پاراگانگلیوما از جمله تومورهای کمتر شایع و نادر به‌شمار می‌رود. ریسک ابتلا افراد به این عارضه در سنین ۳۰ تا ۵۰ سال بیشتر است. در بیشتر موارد ابتلا علت بروز عارضه ناشناخته باقی می‌ماند، اما برخی از مبتلایان ژن خاص را از والدین خود دریافت می‌کنند.

سلول‌های پاراگانگلیوما هورمون کاتکول آمین همچون آدرنالین ترشح کرده و سبب ایجاد علائمی همچون ضربان قلب سریع، سردرد، لرزش بدن، تعریق و فشار خون بالا می‌شود. معمولاً پزشک متخصص تلاش می‌کند با جراحی این تومور را از بدن خارج کند. اگر پاراگانگلیوما از نوع بدخیم باشد، ممکن است همراه با جراحی تکنیک‌های درمانی دیگر همچون شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز تجویز شود.

سرطان روده کوچک بدخیم

درصورتی‌که این سرطان از نوع عودکننده باشد و مدتی پس از درمان مجدداً توسعه پیدا کند، از نوع بدخیم خواهد بود. معمولاً تومورهای روده کوچک غیر سرطانی و خوش‌خیم هستند. ولی انواعی از تومورهای پاراگانگلیوما تمایل به بدخیم شدن دارند. تومورهای بدخیم گسترش پیداکرده و به دیگر بافت‌های بدن متاستاز می‌کنند.

آیا سرطان روده کوچک باعث مرگ می‌شود؟

این سرطان در انواع خوش‌خیم و تحت کنترل قابل‌درمان است و خطر مرگ به همراه ندارد. تنها در مواردی که عارضه دیرهنگام تشخیص داده شود و مورد درمان قرار نگیرد، خطر مرگ را درپی خواهد داشت. همچنین ریسک فاکتورها ممکن است خطر و ریسک ابتلا به سرطان روده کوچک و بدخیم شدنش را افزایش دهند.

جهش DNA

جهش‌های ژنتیکی (DNA) تغییراتی است که در والدین رخ داده و به جنین انتقال پیدا می‌کنند. گونه‌هایی از جهش‌های ژنتیکی قادر به افزایش شانس ابتلا به سرطان روده کوچک هستند. سندرم‌هایی همچون پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی، سندرم پتز جگرز و لینچ در بروز این عارضه تاثیرگذار هستند.

بیماری‌های روده

عارضه‌ها و اختلالاتی همچون سلیاک، کرون و التهاب روده که سلامت و عملکرد طبیعی روده را تحت تاثیر قرار می‌دهند، دیگر عامل افزایش ریسک ابتلا به سرطان روده باریک شناخته می‌شوند.

ضعف سیستم ایمنی

درصورتی‌که سیستم ایمنی ضعیف باشد و فرد مبتلا به عارضه‌هایی همچون HIV باشد، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان روده باریک خواهد داشت. همچنین گروهی که سابقه پیوند عضو دارند و از داروهای ضد درد استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.

عوارض سرطان روده کوچک

این نوع سرطان می‌تواند عوارض و خطرات زیر را به همراه داشته باشد:

  • گسترش سرطان

این نوع سرطان بدخیم تمایل شدید به تکثیر سریع و توسعه یافتن به دیگر اعضای بدن دارد و اگر از نوع پیشرفته باشد ممکن است دیگر بافت‌ها و ارگان‌های بدن را نیز درگیر کند. ازجمله اهداف اصلی سرطان روده باریک متاستاتیک کبد است.

  • ریسک ایجاد انواع دیگر سرطان

شانس ابتلا افراد مبتلا به این سرطان باریک به دیگر انواع عارضه‌های سرطان بیشتر است. طبق مطالعات صورت گرفته بسیاری از مبتلایان به سرطان روده کوچک شانس زیادی برای ابتلا به سرطان آندومتر (در زنان)، سرطان تخمدان (در زنان)، کولون و رکتوم را دارند.



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

بیماری سرطان روده کوچک ، علائم و راههای های درمان سرطان روده کوجک

سرطان روده کوچک حدود ۳٪ از موارد ابتلا به سرطان‌های گوارشی را تشکیل می‌دهد. این سرطان معمولا بی‌علامت است، درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ و اسهال، کاهش وزن، کم‌خونی، وجود خون در مدفوع از علائم شایع این سرطان است. ابتلا به دیگر بیماری‌های روده مانند بیماری‌های التهابی روده شانس ابتلا به سرطان روده کوچک را افزایش می‌دهند.


سرطان روده کوچک یکی از نادرترین سرطان‌هایی است که می‌تواند سیستم گوارشی شما را درگیر کند. در این سرطان شاهد تشکیل سلول‌های سرطانی بدخیم در روده کوچک هستیم. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در ابتلا به سرطان روده کوچک رژیم غذایی است که در ادامه‌ی این مطلب به آن خواهیم پرداخت. وظیفه اصلی روده کوچک جذب غذا است پس اگر کاهش وزن بدون دلیل و درد شکمی داشتید، بد نیست سری به دکتر گوارش در دکترتو بزنید. 

وظیفه تشخیص و درمان این سرطان به عهده متخصص گوارش و متخصص انکولوژی است. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای درمان این سرطان آشنا شوید و در مورد علائم خود با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید. همچنین می‌توانید برای گرفتن نوبت اینترنتی از پزشکان اقدام کنید.

سرطان روده کوچک چیست؟ 

برخلاف سرطان روده بزرگ که سومین سرطان شایع در دنیاست و هر ساله جان افراد زیادی را می‌گیرد، سرطان روده کوچک یکی از انواع نادر سرطان روده است و تنها ۳٪ از سرطان‌های گوارشی از این نوع هستند. البته این نادر بودن به معنای بی اهمیت بودن آن نیست. روده کوچک وظیفه هضم غذا و جذب مواد مغذی را دارد. این بخش از سیستم گوارشی همچنین هورمون‌هایی تولید می‌کند که به گوارش کمک کنند. علاوه بر اینها روده کوچک نقشی هم در سیستم ایمنی بدن دارد؛ زیرا سلول‌هایی را در خود دارد که با باکتری‌ها و ویروس‌هایی که از طریق غذا وارد شده‌اند می‌جنگد. با همه‌ی این نقش‌های مهمی که این عضو از بدن دارد نباید هرگونه بیماری و اختلال در عملکرد آن را نادیده گرفت. 

روده کوچک از سه بخش زیر تشکیل شده است: 

  • دئودنوم: اولین بخش از روده کوچک که نزدیک به معده است. 
  • ژژنوم: بخش میانی روده کوچک.
  • ایلئوم: بخش نهایی و بلندترین بخش از روده کوچک. 

به گفته‌ی my.clevelandclinic بیشتر سرطان‌های روده کوچک در بخش دئودنوم یا ایلئوم ایجاد می‌شوند. 

انواع سرطان روده کوچک

انواع مختلف سرطان روده کوچک بر اساس نوع سلول‌هایی که سرطان از آنجا شروع می‌شود، طبقه‌بندی می‌شوند. ۴ نوع اصلی سرطان روده کوچک داریم که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. تومورهای کارسینوئیدی

این تومورها در سلول‌های عصبی غدد درون ریز روده کوچک شما شروع می‌شوند. کار این سلول‌ها کمک به تولید هورمون‌ها و کنترل ترشح شیره‌های گوارشی در روده کوچک است. تقریبا نیمی از موارد سرطان روده کوچک از نوع تومورهای کارسینوئیدی هستند. 

۲. آدنوکارسینوما

آدنوکارسینوم از سلول‌های اپیتلیال غده‌ای پوشاننده روده کوچک شروع می‌شود. حدود یک سوم موارد سرطان روده کوچک، آدنوکارسینوم هستند. 

۳. سارکوم 

سارکوم در بافت‌های همبند مانند غضروف یا ماهیچه شما ایجاد می‌شود. شایع‌ترین نوع سارکوم در روده کوچک، تومور استرومایی گوارشی (GIST) نام دارد. قبلاً این تومورها لیومیوسارکوم نامیده می‌شدند. 

۴. لنفوم 

نوع لنفوم سرطان روده کوچک در سلول‌هایی به نام لنفوسیت که نوعی گلبول سفید و بخشی از سیستم لنفاوی بدن هستند، شروع می‌شود. 

سرطان روده کوچک سرطان نادری است که معمولا در بخش ابتدایی و انتهایی روده کوچک ایجاد می‌شود.

مراحل سرطان روده کوچک

به صورت کلی انواع سرطان در پنچ مرحله از ۰ تا ۴ مرحله‌بندی می‌شوندو مراحل سرطان روده کوچک عبارت‌اند از: 

  • مرحله ۰: سرطان تنها در سلول‌های اپیتلیوم روده کوچک یافت می‌شود. 
  • مرحله ۱: سرطان به لایه‌های عمیق‌تر روده کوچک رسیده است. 
  • مرحله ۲: سرطان در کل دیواره روده کوچک وجود دارد. 
  • مرحله ۳: سرطان به غدد لنفی مجاور متاستاز کرده است. 
  • مرحله ۴: سرطان به غدد لنفی دور و دیگر اندام‌های بدن مانند کبد و ریه گسترش پیدا کرده است. 
زمانی که سرطان از روده کوچک به اندام‌های دور متاستاز کرده باشد وارد مرحله ۴ می‌شود.

علائم سرطان روده کوچک چیست؟

به گفته‌ی mayoclinic علائم سرطان روده کوچک بسته به نوع تومور و محل قرارگیری آن متفاوت است. گاهی اوقات، تومورها بدون علامت هستند و تا مراحل پیشرفته‌ی سرطان علائمی ایجاد نمی‌کنند. به عنوان مثال، تومورهای کارسینوئید اغلب علائمی ایجاد نمی‌کنند و در بسیاری از موارد به صورت اتفاقی و در حین بررسی مشکل دیگری کشف می‌شوند. علائم سرطان روده کوچک ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

  • درد شکم یا گرفتگی در ناحیه شکمی 
  • وجود توده‌ای در شکم 
  • حالت تهوع، استفراغ و اسهال
  • کاهش وزن بی‌دلیل 
  • کم‌خونی 
  • زردی در چشم یا پوست
  • وجود خون در مدفوع به صورتی که مدفوع ممکن است در توالت قرمز یا سیاه باشد. 
  • پوست برافروخته به‌خصوص رنگ بنفش در بازوها و قسمت بالایی بدن. 
  • احساس خستگی یا ضعف
  • ادرار تیره رنگ؛ اگر سرطان به کبد گسترش پیدا کرده باشد. 

توده‌ای در شکمت احساس می‌کنی و حالت تهوع و اسهال داری؟

برای بررسی علائم با پزشک مشورت کن.

علل ابتلا به سرطان روده کوچک

و باز هم مثل هر سرطان دیگری دلیل اصلی ابتلا به این سرطان هم چندان مشخص نیست. و باز هم مثل هر سرطان دیگری این سرطان هم زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌ها به دلیلی دچار جهش شده و کنترل‌نشده تقسیم می‌‌شوند. در این میان عوامل خطری وجود دارد که شانس انجام این جهش‌های سرطان‌زا را در سلول‌های روده کوچک بیشتر می‌کند. این عوامل خطر عبارت‌اند از:

  • سن: شانس ابتلا به سرطان روده کوچک با افزایش سن افزایش پیدا می‌کندو در حال حاضر میانگین سن تشخیص در این سرطان ۶۵ سال است. 
  • جنسیت: مردان شانس ابتلای بیشتری به سرطان روده کوچک دارند. 
  • نژاد: برای مثال در آمریکا این سرطان در نژاد سیاه‌پوست کمی شایع‌تر است. البته به جز نوع لنفوم آن که در سفیدپوستان کمی شایع‌تر است. 
  • بیماری‌های ژنتیکی ارثی: وجود بیماری‌هایی مانند پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP)، سندروم پتز-جگرز، سندروم سرطان کولورکتال غیرپولیپی ارثی (HNPCC) و سندروم لینج در پدر و مادر، خواهر یا برادر و یا فرزندان فرد احتمال ایجاد سرطان روده کوچک را در او افزایش می‌دهد. 
  • ابتلا به بیماری‌های التهابی: بیماری‌هایی که التهاب مزمن ایجاد می‌کنند بر سلامت روده‌ها تاثیر می‌گذارند مانند بیماری‌های التهابی روده، بیماری کرون یا بیماری سلیاک.  
  • اختلالات خودایمنی یا سیستم ایمنی ضعیف: بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند مانند HIV/AIDS، بیماری کرون و سلیاک می‌توانند شانس ابتلا را بیشتر کنند. همچنین درمان‌هایی مانند پرتودرمانی یا داروهای بعد از پیوند عضو که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند می‌توانند شرایط را برای ابتلا به سرطان روده کوچک مهیا کنند. 

ابتلا به دیگر بیماری‌های روده مانند بیماری‌های التهابی روده یا سندروم پولیپ آدنوماتوز خانوادگی و همچنین بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را ضعیف می کنند، در کنار مرد بودن و سن بالای ۶۵ سال شانس ابتلا به سرطان روده کوچک را افزایش می‌دهد.

وجود بیماری‌هایی مانند سندروم سرطان کولورکتال غیرپولیپی ارثی (HNPCC) و سندروم لینج احتمال ایجاد سرطان روده کوچک را در او افزایش می‌دهد. 

روش های تشخیص سرطان روده کوچک 

می‌توان گفت بسیاری از سرطان‌ها روند تشخیص نسبتا مشابهی دارند. در مورد سرطان روده کوچک هم تست‌های تصویربرداری کمک زیادی به تشخیص می‌کنند. برای اینکه پزشک بتواند برای درمان برنامه‌ریزی کند باید ابتدا مرحله پیشروی سرطان را تعیین کند. تست‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم هم برای تشخیص و هم برای تعیین مرحله سرطان استفاده می‌شوند: 

۱. معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی بیمار

پزشک در این مرحله به‌دنبال پیدا کردن عوامل خطر در سابقه فرد و پیدا کردن علائم و ویژگی‌های سرطان مانند غده یا هر علامت غیرطبیعی است. 

۲.  آزمایش خون

وجود سرطان می‌تواند تعادل برخی هورمون‌ها یا مواد دیگر را در خون بهم بزند و پزشک در آزمایش خون به دنبال پیدا کردن این نشانه‌هاست. یکی از این آزمایش‌ها تست عملکرد کبد است. مقادیر بالاتر تست‌های کبدی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک بیماری کبدی باشد که در اثر سرطان روده کوچک به وجود آمده است. سرطان روده کوچک همچنین می‌تواند باعث خونریزی و حتی کم‌خونی شود؛ از این رو آزمایش CBC هم می‌تواند به تشخیص کمک کند. 

۳. آندوسکوپی

در آندوسکوپی پزشک از یک لوله‌ی باریک که در سر آن دوربینی وجود دارد برای بررسی روده کوچک استفاده می‌کند. پزشکان از سه نوع آندوسکوپی برای تشخیص سرطان روده کوچک استفاده می‌کنند: 

  • آندوسکوپی بالایی: آندوسکوپی از طریق دهان برای بررسی مری، معده و دوازدهه یا دئودنوم. 
  • آندوسکوپی کپسولی: در این روش بیماری یک کپسول کوچک حاوی یک دوربین و منبع نوری را قورت می‌دهد و پزشک از این طریق مسیر گوارشی را بررسی می‌کند. این کپسول بعد از انجام ماموریتش از طریق دفع مدفوع از بدن خارج می‌شود. 
  • آندوسکوپی بالون دوبل: در این روش یک ابزار مخصوص شامل دو لوله که یکی در داخل دیگری قرار گرفته است از طریق دهان یا مقعد وارد بدن می‌شوند. لوله داخلی یعنی آندوسکوپ مجهز به نور و دوربین؛ در بخشی از روده کوچک حرکت می‌کند و بالون انتهایی باد می‌شود تا آندوسکوپ در جای خودش بماند. سپس لوله بیرونی در روده کوچک حرکت می‌کند تا به انتهای آندوسکوپ برسد و سپس بالون انتهای این لوله باد می‌شود تا جای آن را فیکس کند. سپس بالون ابتدایی یعنی بالون آندوسکوپ خالی می‌شود تا آندوسکوپ بتواند در روده کوچک جلو برود. این روند تکرار می‌شود تا پزشک کل روده را بررسی کند. البته که آندوسکوپ مجهز به ابزار جراحی میناتوری برای نمونه‌گیری از بافت مشکوک و یا برداشتن آن است. 
  • آندوسکوپی تک بالون
یکی از روش‌های بررسی روده کوچک و تشخیص بیماری‌های آن آندوسکوپی است.

۴. لاپاروسکوپی

در این روش برش کوچکی در شکم داده می‌شود و از طریق آن لاپاروسکوپ وارد شکم و روده کوچک می‌شود تا روده از نظر داشتن علائم سرطان بررسی شود. 

۵. لاپاراتومی

در این روش شکم بیماری برای بررسی وجود سرطان شکافته می‌شود. سایز برش به علت انجام لاپاراتومی بستگی دارد. همچنین امکان نمونه‌برداری یا برداشتن بافت مشکوک وجود دارد. 

۶. بیوپسی

در بیوپسی بخشی از بافت بیماری برداشته شده و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. 

۷. تست های تصویربرداری

البته که روش‌های تصویربرداری برای تشخیص این سرطان هم استفاده می‌شوند. پزشکان از این سه روش برای تشخیص استفاده می کنند: 

  • عکس‌برداری اشعه ایکس 
  • سی تی اسکن 
  • MRI.

برای تشخیص به موقع سرطان روده کوچک هر چه زودتر اقدام کن و برای آزمایش با پزشک مشورت کن.

 

روش های درمان سرطان روده کوچک

روش‌های مختلفی برای درمان سرطان روده کوچک وجود دارد که پزشکان بر اساس نوع سرطان روده کوچک، مرحله آن و محل تومور و دیگر ویژگی‌های تومور از آنها استفاده می‌کنند. گزینه‌های درمان شامل موارد زیر است: 

۱. جراحی

جراحی معمول‌ترین روش درمان سرطان روده کوچک است. گزینه‌های جراحی برای درمان سرطان روده کوچک عبارت‌اند از: 

درمان اصلی برای سرطان روده کوچک جراحی است در آن بخشی از روده برداشته شده یا مسیری برای عبور غذا طراحی می‌شود.

جراحی رسکشن

برای برداشتن بخشی از روده کوچک: در این روش پزشک ممکن است بخش‌هایی از روده کوچک و در صورت متاستاز به اندام‌های مجاور، بخشی از آنها را بردارد. سپس دو سر روده بهم وصل می‌شوند (آناستوموز). همچنین پزشک ممکن است غدد لنفاوی نزدیک روده کوچک را هم برای بررسی وجود نشانه‌های متاستاز بردارد. 

بای پس روده

در این جراحی پزشک مسیری برای دور زدن توموری که روده را مسدود کرده است اما نمی‌توان آن را برداشت، ایجاد می‌کند. 

۲. شیمی درمانی 

در شیمی درمانی از برخی داروها برای توقف رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. داروهای شیمی‌درمانی این کار را یا از طریق کشتن سلول‌ها یا با جلوگیری از تقسیم آنها انجام می‌دهند. بسته به نوع درمان شیمی‌درمانی، داروها ممکن است سلول‌های سرطانی را در قسمت خاصی از بدن هدف قرار دهند (شیمی‌درمانی منطقه‌ای) یا سلول‌های سرطانی را در سراسر بدن از بین ببرند (شیمی درمانی سیستمیک)؛ نوع سیستمیک معمولا زمانی استفاده می‌شود که سرطان روده کوچک متاستاز داده باشد. پزشک شما همچنین ممکن است بعد از جراحی از شیمی‌درمانی برای از بین‌بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده استفاده کند.

۳. پرتو درمانی 

در پرتو درمانی از اشعه ایکس پرانرژی یا انواع دیگر پرتوها برای کشتن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می‌شود. در صورتی که سرطان شما با جراحی قابل برداشتن نباشد، ممکن است پزشک شما پرتودرمانی را توصیه کند. گاهی هم پرتودرمانی تنها برای تسکین علائم بیمار انجام می‌شود. گاهی اوقات، پرتودرمانی در کنار شیمی درمانی پس از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده انجام می‌شود.

سه روش اصلی درمان این سرطان شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

۴. داروهای آنالوگ سوماتواستاتین 

پزشک همچنین ممکن است از داروهای آنالوگ سوماتواستاتین برای درمان تومورهای کارسینوئید روده کوچک استفاده کند. این داروها جلوی بدن را برای تولید بیش از حد هورمون می‌گیرند که می‌تواند علائم بیماری را کاهش دهد و به کنترل بیماری کمک کنند. نمونه‌هایی از داروهای آنالوگ سوماتواستاتین شامل لانروتید و اکتروتید است. 

۵. درمان هدفمند

سازوکار درمان هدفمند به این صورت است که نقاط ضعف سلول‌های سرطانی بیمار شناسایی شده و از این نقاط ضعف برای از بین بردن آنها استفاده می‌شود. 

۶. ایمونوتراپی 

ایمونوتراپی سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند تا بتواند بهتر با سلول‌های سرطانی مبارزه کند. متأسفانه، سلول‌های سرطانی گاهی اوقات می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را دور بزنند. ایمونوتراپی تشخیص سلول‌های سرطانی و تخریب آنها را برای سیستم ایمنی آسان‌تر می‌کند. بسته به نوع جهش‌های ژنی در تومور، پزشک ممکن است ایمونوتراپی را توصیه کند.

۷. درمان های بالینی 

درمان‌های بالینی روش های درمانی هستند که هنوز در مرحله بررسی هستند. این درمان‌های آزمایشی گاهی تنها راه درمانی پیش روی بیمار هستند. 

برای تشخیص این سرطان می‌توانید به فوق تخصص گوارش و فوق تخصص انکولوژی  مراجعه کنید.

نرخ بقای سرطان روده کوچک چقدر است؟ 

نرخ بقا در سرطان روده کوچک به نوع سرطان روده کوچک، مرحله و محل تومور در روده کوچک شما بستگی دارد. به عنوان مثال، ۶۵ درصد از افرادی که در مراحل اولیه آدنوکارسینوم تشخیص داده می‌شوند، پنج سال بعد زنده می‌مانند. میزان بقا در مراحل بعدی بسیار کمتر از ۴٪ است. 

تومورهای کارسینوئیدی در مراحل اولیه، نرخ بقای پنج ساله ۹۵٪ دارند، در حالی که در مراحل بالاتر، نرخ بقای ۴۲٪ وجود دارد. 

  • اگر سرطان محدود به روده کوچک باشد: ۸۵٪
  • اگر سرطان به اندام‌های نزدیک متاستاز کرده باشد: ۷۶٪
  • اگر سرطان به اندام‌های دور متاستاز کرده باشد: ۴۲٪

نرخ بقای ۵ ساله در مراحل اولیه بیشتر از ۸۵٪ است اما اگر این سرطان در مرحله سه و چهار تشخیص داده شود نرخ بقای ۵ ساله به ترتیب به کمتر از ۷۶٪ و ۴۲٪ کاهش پیدا می‌کند.

عوارض سرطان روده کوچک 

این بیماری می‌تواند عوارضی را برای بیمار ایجاد کند، از جمله: 

  • افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر: افرادی که به سرطان روده کوچک مبتلا هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع دیگر سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، رکتوم، تخمدان و پوشش داخلی رحم یعنی آندومتر هستند. 
  • متاستاز سرطان: سرطان روده کوچک در مراحل بالا می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن، اغلب کبد، متاستاز کند. 

راهی برای جلوگیری از سرطان روده کوچک وجود دارد؟ 

مشخص نیست چه کاری ممکن است خطر سرطان روده کوچک را کاهش دهد. کارهای زیر به‌طورکلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: 

  • خوردن انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل: این مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها کمک کند. 
  • کاهش مصرف الکل: توصیه می‌شود زنان در تمام سنین و مردان بالای ۶۵ سال بیشتر از یک نوشیدنی در روز نخورند. برای مردان کمتر از ۶۵ سال هم کمتر از دو نوشیدنی در روز توصیه می‌شود. 
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن خطر ابتلا به انواع سرطان را افزاش می‌دهد.
  • ورزش کنید: سعی کنید در بیشتر روزها حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. 
  • وزن سالمی داشته باشید: چاقی یکی از عوامل خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها است. 
برای پیشگیری از سرطان روده باید رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات داشت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سرطان روده کوچک یکی از سرطان‌های نادر دستگاه گوارش است که بخش‌های مختلف روده کوچک را درگیر می‌کند. این سرطان معمولا در مراحل اول علائمی ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است علائمی مانند درد شکمی، احساس وجود توده، کاهش وزن بی‌دلیل و دیگر علائم این بیماری را نادیده نگیرید؛ به‌خصوص اگر علائم طولانی‌مدت باشند.

راه‌های مختلفی برای درمان این سرطان وجود دارد که اصلی‌ترین آن جراحی است. همچنین پزشکان ممکن است از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی هم به صورت مجزا یا در ترکیب با دیگر درمان‌ها برای درمان این سرطان استفاده کنند. این سرطان در صورت تشخیص در مراحل اولیه و قبل از متاستاز گسترده امید نسبتا خوبی برای درمان دارد. پس اگر علائم این سرطان یا علائم خطر آن را دارید، بهتر است تا کار از کار نگذشته، با دکتر گوارش در دکترتو مشورت کنید.

وظیفه تشخیص و درمان این سرطان به عهده متخصص گوارش و دکتر انکولوژی است.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سرطان روده کوچک زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های روده به صورت خارج از کنترل شروع به رشد کنند. سرطان از آن دسته بیماری‌هایی است که ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شود و به سایر بخش‌ها منتقل شود. روده کوچک بخشی از دستگاه گوارش است که وظیفه تجزیه غذا و جذب ویتامین و مواد مغذی را برعهده دارد. معمولا روده کوچک ندرت سرطانی می‌شود و در صورت سرطانی شدن، معمولا سلول‌های بدخیم با سرعت سریع در آن رشد می‌کنند. اما آیا سرطان روده کوچک کشنده است؟ این سرطان چگونه درمان می‌شود و برای تشخیص آن از چه روش‌هایی استفاده می‌شود.

سرطان روده کوچک چیست؟

روده کوچک اندامی لوله‌ای شکل است که به سه بخش دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک)، ژژنوم (قسمت میانی روده کوچک) ایلئوم (آخرین قسمت روده) تقسیم می‌شود که اکثر سرطان‌های روده کوچک در دوازدهه ایجاد می‌شوند.

زمانی که ما غذا می‌خوریم، این غذا در معده با اسید معده ترکیب می‌شود و به سمت روده کوچک هدایت می‌شود. روده کوچک به تجزیه غذا ادامه می‌دهد و مواد مغذی آن را جذب می‌کند. حال زمانی که سلول‌های سرطانی در روده کوچک شروع به رشد کنند، روده کوچک نمی‌تواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد و بدن با مشکلاتی جدی در جذب مواد مغذی و ویتامین‌ها روبرو خواهد شد.

بیشتر بدانید: ایلئوستومی چیست؟

سرطان روده یک بیماری نادر است که موجب بروز مشکلاتی جدی در هضم و جذب مواد مغذی می‌شود.

بیشتر بدانید: بیماری های روده

 آمارها نشان می‌دهد که تنها 3 درصد از سرطان‌های دستگاه گوارش در ایالات‌متحده مربوط به سرطان روده کوچک است و سرطان روده بزرگ، سرطان رکتوم، مری و معده بسیار شایع‌تر هستند.

انواع سرطان روده کوچک

سرطان روده کوچک انواع مختلفی دارد که در ادامه می‌توانید با 4 مورد از اصلی‌ترین انواع سرطان روده کوچک آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان روده در مردان چگونه است؟

از رایج‌ترین انواع سرطان روده کوچک می‌توان به آدنوکارسینوم، تومورهای کارسینوئید، سارکوم و لنفوم اشاره کرد.

آدنوکارسینوم (Adenocarcinomas)

از هر سه سرطان روده کوچک یکی از آن‌ها آدنوکارسینوم است. در این نوع سرطان روده کوچک سلول‌های سرطانی داخل روده تشکیل می‌شوند.

تومورهای کارسینوئید (Carcinoid tumors)

در این نوع سرطان  نوعی تومورهای عصبی که رشد آهسته‌ای دارند، داخل روده کوچک ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: انتروپاتی چیست؟

لنفوم (Lymphomas)

این نوع سرطان روده در سلول‌های ایمنی به نام لنفوسیت شروع می‌شود. لنفوم می‌تواند در هر نقطه از بدن ازجمله روده کوچک ایجاد شود.

سارکوم (Sarcomas)

این نوع سرطان در بافت همبند مانند ماهیچه‌ها شروع می‌شود. شایع‌ترین سارکوم در روده به عنوان تومورهای استرومایی گوارشی (GISTs) شناخته می‌شود.

سرطان روده کوچک چه علائمی دارد؟

سرطان روده کوچک در مراحل اولیه با درد و ناراحتی شکم شروع می‌شود. این درد به این دلیل ایجاد می‌شود که غذا نمی‌تواند به‌طور موثر از دستگاه گوارش عبور کند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم سرطان روده کوچک آشنا شوید.

حالت تهوع، گرفتگی شکم و نفخ از مهم‌ترین علائم سرطان روده کوچک است.
  • حالت تهوع
  • گرفتگی و درد شکم
  • نفخ
  • از دست دادن اشتها

در صورتی که سرطان روده کوچک پیشرفت کند، معمولا فرد علائم شدیدتری را تجربه می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • احساس خستگی
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • استفراغ
  • کمبود ویتامین
  • کم‌خونی
  • اسهال
  • مدفوع خونی و سیاه
  • توده در شکم
  • زردی

علت بروز سرطان روده کوچک

علت بروز سرطان روده کوچک در بیشتر موارد مشخص نیست، با این حال آمارها نشان می‌دهد که این بیماری نادر در افرادی که سابقه خانوادگی آن را دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر ابتلا به سرطان روده کوچک می‌تواند با بیماری کرون یا بیماری سلیاک مرتبط باشد. مصرف مقادیر زیادی چربی و پروتئین‌های حیوانی به خصوص گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز نیز ممکن است خطر بروز سرطان روده کوچک را افزایش دهد.

درمان سرطان روده کوچک

درمان سرطان روده کوچک  به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. تشخیص زودهنگام سرطان روده می‌تواند به افزایش سرعت بهبودی کمک زیادی کند. به‌طورکلی رایج‌ترین روش درمان روده کوچک جراحی است. در این روش پزشکان بخشی از روده فرد را که تحت تاثیر تومورهای سرطانی قرار دارد، برمی‌دارند. از دیگر روش‌های درمان معمولا در کنار جراحی پزشک از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی که در بدن پخش‌شده‌اند، استفاده می‌کند. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان سرطان روده کوچک بیشتر آشنا شوید.

رایج‌ترین روش برای درمان سرطان روده کوچک، جراحی است.

عمل جراحی

جراحی رایج‌ترین روش درمان سرطان روده کوچک است. افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری هستند و از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند، با جراحی راحت‌تر بهبود پیدا می‌کنند. معمولا از این روش درمان برای انواع سرطان روده کوچک آدنوکارسینوم، سارکوم و تومورهای عصبی غدد درون‌ریز استفاده می‌شود. اما برای جراحی برای درمان لنفوم در روده کوچک توصیه نمی‌شود.

شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی روشی است که در آن با استفاده از داروها رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. معمولا این روش برای درمان لنفوم روده کوچک استفاده می‌شود.

ایمونوتراپی

روش دیگر برای درمان سرطان روده کوچک ایمونوتراپی است که در این روش از مواد ساخته شده توسط بدن یا داروهای آزمایشگاهی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. ایمونوتراپی انواع مختلفی دارد و پزشک با توجه به شرایط بیمار از روش مناسبی استفاده می‌کند.

پرتودرمانی (رادیوتراپی)

پرتودرمانی روشی است که در آن پرتوهای انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. از این روش قبل یا بعد از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و همچنین جلوگیری از عود سرطان استفاده می‌شود.

روش تشخیص سرطان روده کوچک

برای تشخیص سرطان روده کوچک پزشک ابتدا علائم بیمار را بررسی می‌کند. سپس از بیمار سوالاتی در مورد سابقه بیماری‌های خانوادگی می‌پرسد. برای تشخیص کامل لازم است فرد آزمایش‌های مختلفی را انجام دهد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

برای تشخیص سرطان روده کوچک پزشک از آزمایش خون، تصویربرداری اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن و بیوپسی استفاده می‌کند.
  • آزمایش خون
  • تصویربرداری اشعه ایکس
  • ام‌آر‌آی (MRI scan)
  • سی‌تی‌اسکن (CT scan)
  • بیوپسی (biopsy)
  • آندوسکوپی (endoscopy)
  • کولونوسکوپی (colonoscopy)
  • تست عملکرد کبد
  • لاپاراتومی (laparotomy)

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده کوچک قرار دارند؟

  • میانگین سن تشخیص سرطان روده کوچک 65 سال است و خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود.
  • آمارها نشان می‌دهد که خطر بروز سرطان روده کوچک در مردان کمی بیشتر است.
  • افرادی که در خانواده آن‌ها بیماری‌های مربوط به روده شایع‌تر است، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.
  • ابتلا به بیماری‌های التهاب مزمن روده، بیماری کرون و سلیاک خطر بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.
  • معمول افرادی که به اختلالات خود ایمنی یا ضعف سیستم ایمنی مثل بیماری ایدز مبتلا هستند، بیشتر در معرض سرطان روده کوچک قرار دارند.

روش‌های پیشگیری از سرطان روده کوچک

هنوز هیچ روش قطعی برای پیشگیری از سرطان روده کوچک وجود ندارد. اما رعایت برخی نکات ساده می‌تواند به سلامت عمومی بدن و جلوگیری از این سرطان کمک زیادی کند.

  • مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه
  • مصرف غلات و غذاهای سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان
  • محدود کردن الکل
  • ترک سیگار
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم
  • کنترل وزن

در صورت لزوم می توانید به دکتر گوارش مراجعه کنید.

آیا سرطان روده کوچک کشنده است؟

میزان مرگ‌ومیر سرطان روده کوچک به زمان تشخیص، محل ایجاد تومور و همچنین مرحله بیماری بستگی دارد. آمارها نشان می‌دهد که 65 درصد از افرادی که به آدنوکارسینوم مبتلا می‌شوند و مراحل اولیه درمان می‌شوند، مشکلی پیدا نمی‌کنند. اما معمولا نرخ بقا در سرطان‌هایی که کمی پیشرفت کرده‌اند، کمتر است.  

سخن نهایی

سرطان روده کوچک یک بیماری نادر و نسبتا خطرناک است که اگر به‌موقع شناسایی و درمان شود، شانس بهبود بیماری بسیار بیشتر خواهد بود. اگر از مشکلات روده رنج می‌برید و یا به مشکلات گوارشی مبتلا هستید،

سوالات متداول

آیا علائم سرطان روده کوچک در زنان و مردان متفاوت است؟

معمولا علائم سرطان روده کوچک در مردان و زنان به صورت یکسانی بروز می‌کند. هم مردان و هم زنان در صورت ابتلا به این سرطان علائمی چون خستگی، ضعف جسمانی، درد شکمی، تهوع، استفراغ، کاهش وزن و سیاه شدن مدفوع را تجربه می‌کنند.

آیا سرطان روده کوچک قابل‌درمان است؟

درمان سرطان روده کوچک به نوع سرطان، مرحله بیماری و شدت آن بستگی دارد. در صورتی که سرطان خوش‌خیم باشد، با روش‌های درمانی موثر برطرف خواهد شد.

منظور از سرطان روده کوچک بدخیم چیست؟

منظور از سرطان روده کوچک بدخیم این است که سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کنند و در سراسر بدن پخش شوند. از همین رو درمان این نوع سرطان معمولا بسیار سخت است.



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

پروستات غده کوچکی است که در زیر مثانه مردان قرار دارد و جزئی از سیستم تولید مثل است. بعضی مردان در سنین بالا دچار سرطان پروستات می شوند. اینکه علت سرطان پروستات چیست و چه فاکتورهایی خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند، موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. در ادامه به عواملی که تأثیر بیشتری در ابتلای به این بیماری دارند، اشاره خواهیم کرد، همچنین، پی خواهید برد برخی از عواملی که به عنوان ریسک فاکتورهای سرطان پروستات شناخته شده بودند، تأثیر چندانی در ابتلای به آن ندارند، یا تأثیر آنها اثبات نشده است.

اگر سرطان در غده پروستات شما ایجاد شود، احتمالاً به آرامی رشد خواهد کرد. در موارد نادر، سلول های سرطانی ممکن است تهاجمی تر بوده، سریع رشد کنند و به دیگر بخش های بدن گسترش یابند. هر چه تشخیص سرطان پروستات سریع تر انجام شود، شانس موثر واقع شدن درمان بیشتر است. طبق تحقیقات انجام شده، حدود 1 نفر از 7 مرد به این بیماری مبتلا خواهد شد و از هر 39 نفر مبتلا، یک نفر خواهد مرد. اغلب، مرگ و میر در افراد مسن رخ می دهد.

همانند اغلب سرطان ها، علت دقیق سرطان پروستات به راحتی قابل تشخیص نیست. در اغلب موارد، چندین عامل شامل ژنتیک و قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند مواد شیمیایی و رادیویی و ... ممکن است علت سرطان پروستات باشند.

جهش در DNA نیز می تواند یکی از علت های این سرطان باشد. جهش ها باعث می شوند سلول های موجود در پروستات به طور غیر قابل کنترل و غیر طبیعی رشد خود را شروع کنند. سلول های غیر طبیعی یا سرطانی تا زمانی که تومور ایجاد شود، رشد و تقسیم می شوند. اگر به نوع تهاجمی سرطان پروستات مبتلا شوید، ممکن است سلول ها متاستاز شوند یا محل تومور اصلی را ترک کرده و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد.

علت سرطان پروستات

برخی از عوامل خطر که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تحت تأثیر قرار دهند، شامل موارد زیر می باشد:

  • سابقه خانوادگی
  • سن
  • نژاد و قومیت
  • منطقه جغرافیایی
  • تغییر ژن ها

1. سابقه خانوادگی، یک علت سرطان پروستات

در برخی موارد، جهش هایی که منجر به سرطان پروستات می شوند، ارثی می باشند. اگر سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارید، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستید، زیرا ممکن است DNA اسیب دیده را به ارث برده باشید. البته برخی از افراد مبتلا به سرطان پروستات هیچ سابقه خانوادگی در این بیماری ندارند.

داشتن پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند (این خطر برای مردانی که دارای یک برادر مبتلا به سرطان هستند بیشتر از کسانی است که پدر آنها مبتلا به سرطان است). این خطر برای آقایان با چندین خویشاوند مبتلا بیشتر است، به ویژه اگر خویشاوندان درگیر آنها، جوان باشند.

2. آیا سن می تواند علت سرطان پروستات باشد

یکی از عوامل خطر سرطان پروستات سن است. این بیماری به ندرت مردان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد. طبق گزارش بنیاد سرطان پروستات، تنها 1 مرد از 10000 مرد زیر 40 سال به این بیماری مبتلا می شود. این تعداد در مردان سنین 40 تا 59 سال به 1 در 38 نفر می رسد. این تعداد در سنین 60 تا 69 سالگی، به 1 مرد از 14 مرد می رسد. اکثر موارد در مردان بالای 65 سال تشخیص داده می شود.

3. نژاد و قومیت 

طبق تحقیقات انجام شده انجمن سرطان آمریکا، مردان آسیایی-آمریکایی و لاتین کمترین میزان ابتلا به سرطان پروستات را دارند. در مقابل، مردان آفریقایی-آمریکایی بیشتر از مردان نژادها و قومیت های دیگر به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوند. آنها دو برابر بیشتر از مردان سفیدپوست در معرض خطر سرطان پروستات قرار دارند.

4. منطقه جغرافیایی به عنوان یک علت سرطان پروستات

جایی که زندگی می کنید، می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که مردان آسیایی ساکن در آمریکا نسبت به سایر نژادها با احتمال بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند، اما مردان آسیایی با احتمال کمتری به سرطان پروستات مبتلا می شوند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان پروستات در آمریکای شمالی، کارائیب، شمال غربی اروپا و استرالیا بیشتر از آسیا، آفریقا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی می باشد. عوامل محیطی و فرهنگی نیز می تواند تأثیر گذار باشد.

همچنین، تحقیقات نشان داده اند که مردانی که در آمریکای شمالی زندگی می کنند، بیشتر از مردانی که در آمریکای جنوبی زندگی می کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. ممکن است دلیل این موضوع کاهش سطح نور خورشید و کمبود ویتامین D در مردان اقلیم های شمالی باشد. یک منبع معتبر نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

5. تغییرات ارثی ژن ها، یک علت سرطان پروستات

تغییرات ژنی ارثی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند، اما احتمالاً فقط درصد کمی از موارد را تشکیل می دهند. به عنوان مثال:

  • جهش های ارثی ژن های BRCA1 و BRCA2 که منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان می شوند، همچنین می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات (به ویژه جهش در BRCA2) را افزایش می دهند.
  • مردان مبتلا به سندروم لینچ، به علت تغییرات ارثی ژن ها بیشتر در معرض خطر ابتلای به سرطان هستند.

سایر تغییرات ژنتیکی ارثی می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند.

 چه عواملی تأثیر کمتری در ابتلا به سرطان پروستات دارند؟

رژیم غذایی

رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز و لبنیات پر چرب ممکن است یک عامل خطر برای سرطان پروستات باشد، هر چند تحقیقات محدودی وجود دارد. مطالعه ای در سال 2010 منتشر شد که 101 مورد سرطان پروستات را مورد بررسی قرار داد و به ارتباط بین رژیم غذایی پرچرب گوشت و لبنیات پرچرب و سرطان پروستات پرداخت، اما بر لزوم انجام مطالعات اضافی تأکید کرد.

در یک مطالعه جدیدتر، رژیم غذایی 525 مردی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده شده بود، مورد مطالعه قرار گرفتند و ارتباط بین مصرف شیر پرچرب و پیشرفت سرطان پروستات را تأیید کرد. این مطالعه نشان می دهد که مصرف شیر پرچرب ممکن است نقش مهمی در پیشرفت سرطان پروستات داشته باشد.

به نظر می رسد مردانی که رژیم غذایی پر گوشت و لبنیات پر چرب دارند، کمتر میوه و سبزیجات مصرف می کنند. تحقیقات بیشتری لازم است تا نقش مصرف مقادیر زیاد چربی حیوانات و مصرف کم میوه و سبزیجات را در ابتلا به سرطان پروستات مورد بررسی قرار دهد.

اضافه وزن

به نظر می رسد اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که مردان چاق بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات درجه پایین را دارند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی هستند. نیاز به مطالعات بیشتری جهت اثبات این موضوع می باشد.

سیگار کشیدن

مطالعاتی که در این راستا انجام شده، ارتباط بین سیگار کشیدن و ابتلا به سرطان پروستات را اثبات نمی کنند. برخی از تحقیقات نشان می دهند که سیگار کشیدن می تواند تأثیر اندکی بر ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد. با این حال، نیاز به مطالعات بیشتری برای تأیید این موضوع می باشد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آتش نشانان که در معرض مواد شیمیایی قرار دارند، بیشتر با خطر ابتلا به سرطان پروستات مواجه می باشند. 

التهاب پروستات

برخی از مطالعات حاکی از این است که ممکن است ارتباطی بین سرطان پروستات و التهاب پروستات وجود داشته باشد. ارتباط این دو موضوع اثبات نشده و نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری می باشد.

عفونت های مقاربتی

محققان تحقیقات زیادی در این راستا انجام داده اند که آیا عفونت های مقاربتی می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود، چرا که موجب عفونت غده پروستات می شود. این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است.

وازکتومی

برخی از مطالعات نشان داده اند که ارتباط اندکی بین وازکتومی و خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد. اما همه مطالعات این موضوع را تأیید نمی کنند. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

علت سرطان پروستات تهاجمی چیست

سرطان های تهاجمی پروستات ممکن است کمی متفاوت با انواعی از آن باشند که رشد کندتری دارند. عوامل خطر خاصی با نوع تهاجمی تر این بیماری ارتباط دارند. به عنوان مثال، ریسک ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات ممکن است بالاتر باشد، اگر:

  • سیگار می کشید
  • چاق هستید
  • یک سبک زندگی بی تحرک دارید
  • مقادیر زیادی کلسیم مصرف می کنید

جمع بندی

اگر چه برخی از موارد سرطان پروستات تهاجمی است، اما اغلب اینچنین نیست. بیشتر مردانی که به این بیماری مبتلا هستند، می توانند سال ها عمر پیش روی آنها باشد. هر چه زودتر سرطان تشخیص داده شود، می توانید امیدوارتر باشید. تشخیص و درمان زودرس سرطان پروستات می تواند احتمال یافتن درمان مناسب را بالا ببرد. حتی مردانی که سرطان در آنها در مراحل بالاتر تشخیص داده می شود، می توانند از مزایای درمان بهره مند شوند. کاهش یا از بین بردن علائم، کندتر شدن رشد سرطان و طولانی شدن عمر از این مزایا می باشد



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها بین مردان می باشد که ممکن است باروری آن ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. معمولا سرطان پروستات به آهستگی رشد می کند و در ابتدا به غده پروستات محدود می شود ولی در صورت رشد، گسترش می یابد و اندام های دیگر را نیز درگیر می کند. در حالی که برخی از سرطان پروستات خوش خیم هستند و با حداقل درمان بهبود می یابند، برخی دیگر بدخیم بوده و می توانند به سرعت گسترش یابند.

حال که قرار است به سرطان پروستات، علائم و نشانه های آن، روش های تشخیص و درمان سرطان پروستات بپردازیم، خالی از لطف نیست که با نقش پروستات و نقش آن در بدن آشنا شویم. پروستات یک غده عضلانی بیضوی شکل است که مایع منی را تولید می کند و وظیفه تغذیه و حمل اسپرم را بر عهده دارد. پروستات درست در جلوی راست روده و زیر مثانه قرار گرفته است.

  • علائم و نشانه های سرطان پروستات
  • عوامل خطر سرطان پروستات
  • روش های تشخیص سرطان پروستات
  • مراحل پیشرفت سرطان پروستات
  • نمره گلسیون برای درجه بندی سرطان پروستات
  • درمان سرطان پروستات
  • نکاتی برای حفظ سلامتی پروستات

علائم و نشانه های سرطان پروستات

شما با آگاهی از علائم و نشانه های سرطان پروستات می توانید از مبتلا شدن به این سرطان جلوگیری کنید. سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامت یا علائمی نداشته باشد، یکی از دلایل این امر نحوه رشد سرطان است. شما معمولا فقط در صورت رشد سرطان در نزدیکی مجرای ادرار و فشار آوردن به مجاری و تغییر در شیوه ادرار، متوجه وجود سرطان می شوید. سرطان پروستات معمولا در قسمت بیرونی پروستات رخ می دهد و باعث ایجاد علائم هایی می گردد. نشانه های سرطان پروستات شامل موارد زیر می باشند:

  • درد، سوزش یا جریان ضعیف ادرار
  • احساس پر بودن مثانه بعد از خالی کردن ادرار
  • نیاز به ادرار کردن بیشتر از حد معمول، بخصوص در شب
  • نیاز ناگهانی به ادرار کردن و غیر قابل کنترل بودن آن
  • ناراحتی در ناحیه لگن، باسن و قسمت تحتانی کمر
  • اختلال در نعوظ
  • انزال دردناک
  • خون در مایع منی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • درد استخوان

عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند

برخی از علت های سرطان پروستات که ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را تحت تأثیر قرار دهند، شامل موارد زیر می باشد:

سن: با افزایش سن مردان، خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد. به ندرت در مردان جوان تر از 40 سال این کانسر مشاهده می شود. آسیب دیدن ماده ژنتیکی (DNA)  سلول های پروستات مردان بالای 55 سال را بیشتر در بر می گیرد. سلول های آسیب دیده یا غیر طبیعی پروستات می توانند از کنترل خارج شده و تومورهایی را تشکیل دهند. سن یک عامل خطرناک برای سرطان پروستات شناخته شده است.

سابقه خانوادگی: مردان با سابقه خانوادگی سرطان پروستات نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. اگر پدر، برادر یا فرزندش این بیماری را داشته باشد، این خطر با تعداد بستگان مبتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد.

سیگار کشیدن: مطالعات نشان می دهد که احتمال ابتلا به سرطان پروستات افراد سیگاری دو برابر افراد عادی است. استعمال دخانیات همچنین با خطر بیشتری از مرگ در اثر سرطان پروستات مرتبط است. با این حال، ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

منطقه جهانی: تعداد مرگ و میر سرطان پروستات در سراسر جهان متفاوت است. وراثت، رژیم های غذایی ضعیف، عدم ورزش کردن و .... بر روی این بیماری تاثیر بسزایی دارد.

رژیم غذایی: رژیم غذایی و شیوه زندگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را تحت تاثیر قرار می دهد.

روش های تشخیص سرطان پروستات

همان طور که می دانید تشخیص زود هنگام تمامی سرطان ها کمک بسیاری به روند درمانی شما می کند، سرطان پروستات هم از این قاعده مستثنی نیست. اغلب، تشخیص سرطان پروستات برای اولین بار در نتیجه غربالگری با آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یا آزمایش دیجیتال رکتال (DRE) رخ می دهد. باید باز به این نکته اشاره کنیم که سرطان های زودرس پروستات معمولا علائمی ایجاد نمی کنند، اما سرطان های پیشرفته تر گاهی اوقات به دلیل علائمی که ایجاد می کنند، اولین بار می توان آن ها را مشاهده کرد.

آزمایش دیجیتال رکتال (ِDRE): در طول این آزمایش پزشک شما با دستکشی که به روغن آغشته است با یک انگشت از طریق معقد به داخل روده شما وارد می کند. چون پروستات در مجاورت روده قرار دارد آن را مورد بررسی قرار می دهد. اگر پزشک متوجه ناهنجاری هایی در بافت، شکل یا اندازه غده شود شما را برای انجام آزمایشات بیشتر راهنمایی می کند.

تست آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): یک نمونه خون از رگ بازوی شما گرفته می شود. ماده ای که به طور طبیعی توسط غده پروستات شما تولید می شود را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. طبیعی است که مقدار کمی PSA در خون شما باشد اما اگر بالاتر از حد طبیعی باشد، ممکن است نشان دهنده عفونت پروستات، التهاب و بزرگ شدن یا سرطان باشد. میزان PSA در افراد سالم زیر 4 نانو گرم در هر میلی لیتر خون وجود دارد. با این حال، سطح زیر 4 نانو گرم تضمینی برای ابتلا به سرطان نیست. مردان با سطح PSA بین 4 تا 10 که  اغلب محدوده مرزی نامیده می شود، حدود 1 در 4 احتمال ابتلا به کانسر پروستات را دارند. اگر PSA بیش از 10 باشد، احتمالا ابتلا به سرطان پروستات بیش از 50 درصد می باشد.

اگر آزمایش DRE یا PSA ناهنجاری را تشخیص دهد پزشک ممکن است آزمایشات دیگری را برای تعیین اینکه مبتلا به سرطان پروستات هستید، توصیه کند.

سونوگرافی: پزشک با سونوگرافی بررسی و معاینه بیشتری روی غده پروستات شما انجام می دهد. یک کاوشگر کوچک (پروب) در اندازه و شکل یک سیگار در روده (از طریق معقد) وارد می شود. این کاوشگر از امواج صوتی استفاده می کند تا تصویری از غده پروستات شما بگیرد. این آزمایش کمتر از 10 دقیقه انجام می گیرد و در مطب یا کلینیک به صورت سرپایی انجام می شود.

نمونه گیری از بافت پروستات: در این روش از بافت پروستات نمونه گیری می کنند که به این روش بیوپسی پروستات نیز می گویند.  در این روش ابتدا با آمپول بی حس کننده اطراف پروستات را کاملا بی حس می کنند، سپس با استفاده از سوزن مخصوص نمونه برداری تعداد 12-15 قطعه از قسمت های پروستات را بر می دارند. نمونه های گرفته را در ظرف مخصوص می ریزند و برای تشخیص نهایی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود.

MRI: برای تصویر برداری از پروستات، بیمار روی میز MRI قرار می گیرد. یکسری تصاویر از پروستات و طرف دیگر آن گرفته می شود. ام آر آی حدود 45 تا 60 دقیقه طول می کشد. متعاقبا رادیولوژیست تصاویر را تجزیه و تحلیل کرده و یک تصویر سه بعدی از پروستات ایجاد می کند و این روش نواحی غیر طبیعی یا ضایعات مشکوک را نشان می دهد.

تست PCA3: ژنی است که در تمام سلول های غده پروستات وجود دارد. این سلول ها مقادیر کمی از پروتئین های خاص را می سازند و در ادرار نیز وجود دارند. یکی از آزمایش ها برای بدست آوردن نتایج دقیق تر هنگام غربالگری سرطان پروستات تست PCA3 می باشد. سلول های پروستات سرطانی می توانند 60 تا 100 برابر بیشتر از حد معمول پروتئین ایجاد کنند که پروتئین های اضافی وارد ادرار می شوند. اگر آزمایشات این پروتئین را در ادرار تشخیص دهند، می تواند نشان دهنده سرطان پروستات باشد. مطالعات نشان می دهد که این پروتئین ها در 95 درصد نمونه های کانسر پروستات وجود داشته است و به عبارت دیگر فردی که مبتلا به سرطان نیست، بعید است مقدار قابل توجهی از این پروتئین را داشته باشد.

مراحل پیشرفت سرطان پروستات

مرحله اول: معمولا در این مرحله سرطان به کندی رشد می کند و تومور را نمی توان احساس کرد. ممکن است نیمی از یک سمت پروستات یا حتی کمتر را درگیر کرده باشد. سطح PSA کم است. سلول های سرطانی را نمی توان به خوبی از سلول های سالم تشخیص داد.

مرحله دوم: تومور فقط در پروستات مشاهده می شود. سطح PSA متوسط یا پایین است. سرطان پروستات کوچک است اما ممکن است خطر رشد و گسترش افزایش یابد.

مرحله سوم: سطح PSA زیاد است و تومور در حال رشد می باشد و سرطان در درجه بالایی قرار دارد. این ها همه حاکی از آن است که سرطان در حال پیشرفت می باشد.

مرحله چهارم: سرطان خارج از غده پروستات را درگیر کرده است

نمره گلیسون برای درجه بندی سرطان پروستات

نمره گلیسون یک سیستم درجه بندی است که توسط یک آسیب شناس به نام دونالد گلیسون ابداع شده است و برای درجه بندی سرطان پروستات نیز کاربرد دارد.. این فرد متوجه شد برای تبدیل سلول های طبیعی به سلول های توموری 5 الگوی مختلف وجود دارد. بر همین اساس وی این پنج مرحله را در مقیاس های 1 تا 5 درجه بندی کرد. در این درجه بندی سلول هایی که نمره ا یا 2 را می گرفتند، سلول های تومور درجه پایین در نظر گرفته می شوند. این سلول ها تمایل دارند شبیه سلول های طبیعی باشند. سلول هایی که نمره نزدیک 5 را دریافت می کنند، سلول های تومور درجه بالا در نظر گرفته می شوند. در مقایسه با سلول های درجه پایین تر ، آن ها دیگر مانند سلول های طبیعی به نظر نمی رسند و جهش یافته هستند.

پس از بررسی نمونه پروستات در زیر میکروسکوپ، دکتر دو ناحیه ای که بیشترین سلول های سرطانی در آن قرار دارد را پیدا می کند. به هر کدام از این مناطق یک نمره گیلسون اختصاص می دهد. هر کدام از این مناطق نمره بین 1 یا 5 می گیرند که این اعداد با هم جمع شده و به یک عدد ترکیبی می رسند که به عنوان مجموع گیلسون شناخته می شود. کمترین نمره گیلسون 6 است که یک سرطان درجه پایین محسوب می شود. نمره 7 گیلسون یک سرطان درجه متوسط و نمره 8، 9 و 10 یک سرطان درجه بالا است.

راه های درمان سرطان پروستات

 انکولوژیست ها، پرستاران، داروسازان، مشاوران و ... با همکاری یکدیگر یک برنامه درمانی برای درمان سرطان پروستات ایجاد می کنند و با توجه به مرحله پیشرفت سرطان برای فرد یک یا چند درمان را در پیش می گیرند. شما باید به گزینه های درمانی خود آگاه باشید تا مراحل درمان برای شما راحت تر باشد. همچنین، از عوارض جانبی که درمانی مثل هورمون درمانی برای سرطان پروستات روی ادرار، روده و مسائل جنسی شما می گذارد، اطلاعات داشته باشید. تصمیم گیری برای نوع درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چون گزینه های درمانی متفاوتی برای سرطان پروستات وجود دارد.

عمل جراحی

جراحی شامل برداشتن پروستات و برخی غدد لنفاوی اطراف غده پروستات در حین عمل است. بسته به نوع عمل، سلامت کلی فرد و سایر عوامل نوع جراحی متفاوت می باشد.

پروستاتکتومی رادیکال (باز): در این روش جراحی، کل پروستات و وزیکول های منی برداشته می شود و ممکن است غدد لنفاوی نیز برداشته شود. این عمل بر روی عملکرد جنسی تأثیرگذار است. جراحی های که پزشکان روی اعصاب غده پروستات انجام می دهند از آسیب جراحی که بر روی نعوظ و ارگاسم مردان تأثیر می گذارد، جلوگیری می کند. فرد می تواند بعد از عمل جراحی عملکرد جنسی خود را حفظ کند.  عوارضی که این عمل ممکن است به دنبال داشته باشد، بی اختیاری ادرار است. برای کمک به عملکرد جنسی فرد می توان با بهره گیری از داروها، پیوند آلت تناسلی و یا تزریق ، فرد مبتلا به سرطان پروستات میل جنسی خود را بدست بیاورد. همچنین، با انجام عمل های دیگر می توان بی اختیاری ادرار بیمار را برطرف کرد.

پروستاتکتومی روباتیک یا لاروسکوپی: این نوع جراحی نسبت به پروستاتکتومی رادیکال، زمان بهبودی را کوتاه تر می نماید. جراح یک دوربین را از طریق ابزارهای مخصوص از راه برش های کوچکی که در سطح شکم ایجاد می کند، به کمک این روش غده پروستات را بر می دارد. به طور کلی لاپاروسکوپی خونریزی و درد کمتر را به همراه دارد. اما عوارض جانبی جنسی و ادرار شبیه به جراحی پروستاتکتومی باز می باشد.

اریکتومی دو طرفه: به برداشتن هر دو بیضه اریکتومی دو طرفه می گویند. 

 برداشتن مجرای پروستات TURP: این روش اغلب برای تسکین علائم انسداد ادرار صورت می پذیرد و برای درمان سرطان پروستات انجام نمی شود. در این روش که تحت بیهوشی کامل صورت می گیرد، جراح یک لوله باریک را با یک دستگاه بنام سیستوسکوپ داخل مجرای ادرار می کند و انسداد مجرای ادرار را بر طرف می کند.

قبل از عمل با تیم پزشکی در مورد مراقبت های بهداشتی بعد عمل و عوارض جانبی ناشی از جراحی خود صحبت کنید. به طور معمول، مردان جوان یا سالم ممکن است از پروستاتکتومی سود بیشتری ببرند و در مقایسه با مردان مسن کمتر دچار اختلال در عملکرد نعوظ و بی اختیاری ادرار دچار شوند.

پرتو درمانی

در پرتو درمانی برای درمان سرطان پروستات، با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس سلول های سرطانی را از بین می برند. به پزشک متخصص که از پرتو درمانی برای معالجه سرطان استفاده می کند، انکلوژیست پرتو نگاری می گویند. یک برنامه شامل تعداد مشخصی از درمان ها است، به بیمارداده می شود تا طی یک دوره زمانی مشخص انجام شود.

پرتو درمانی با پرتوهای خارجی: این روش، شایع ترین نوع درمان پرتو درمانی است. انکولوژیست پرتودرمانی از دستگاهی که خارج از بدن قرار دارد استفاده می کند تا پرتوی اشعه ایکس را روی ناحیه مبتلا به سرطان متمرکز کند. بعضی از مراکز درمان سرطان از پرتو درمانی کنفور ماسی (CRT) استفاده می کنند که در آن رایانه ها به کمک نقشه مکان دقیق و شکل سرطان را تشخیص می دهد. در CRT آسیب اشعه دربافت ها و اندام های سالم اطراف تومور کاهش می یابد.

یکی از روش های درمانی با پرتوهای خارجی که برای معالجه سرطان پروستات استفاده می شود، به این پرتو درمانی هیپراکتراسیون گفته می شود. این در شرایطی است که فرد به جای دریافت دوز های کمتر در طولانی مدت، بیشتر دوزهای بالاتر ولی بصورت روزانه دریافت می کند.

براکی تراپی یا پرتو درمانی داخلی: در این روش رادیواکتیو به طور مستقیم به غده پروستات تابیده می شود. ممکن است در این روش برای مدت کوتاهی با دوز بالا یا مدت زمان طولانی با دوز پایین به پروستات فرد مبتلا به سرطان تابیده می شود. براکی تراپی با دوز بالا کمتر از 30 دقیقه انجام می شود که بسته به نوع سرطان ممکن است چند بار این عمل تکرار شود.

پرتو درمانی با IMRT: IMRT نوعی پرتو درمانی با پرتوهای خارجی است که از اسکن سی تی برای ایجاد یک تصویر سه بعدی از پروستات قبل از درمان استفاده می شود. یک کامپیوتر  اطلاعاتی مانند اندازه، شکل و محل سرطان پروستات را تعیین می کند. با IMRT دوزهای بالای اشعه می تواند به طرف غده پروستات هدایت شود و خطر آسیب رساندن به اندام های اطراف را کاهش دهد.

پروتون درمانی: پروتون درمانی که به آن پروتون پرتو درمانی گفته می شود. نوعی پرتو درمانی با پرتوهای خارجی است که از پروتون ها به جای اشعه ایکس استفاده می شود. با انرژی زیاد، پروتون ها می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند. البته پرتون درمانی نسبت به درمان های دیگر پر هزینه تر می باشد.

درمان های سیستمیک

در درمان سیستمیک از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. روش های متداول برای درمان های سیستمیک شامل سوزن هایی است که از طریق آن دارو را به ورید (در رگ) تزریق می کنند. انواع روش های درمانی سیستمیک مورد استفاده در سرطان شامل موارد زیر است:

  • تستوسترون درمانی و مهار کننده های محور آندروژن
  • درمان هدفمند
  • شیمی درمانی برای درمان سرطان پروستات
  • ایمونوتراپی برای درمان سرطان پروستات
  • داروهای اصلاح کننده استخوان

برای درمان سرطان پروستات ممکن است یک یا چند روش درمانی سیستمیک مورد استفاده قرار گیرد.

جمع بندی

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع برای مردان در دنیا و ایران محسوب می شود. هنگامی که این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است. تقریبا تمامی افرادی که در مراحل 1 تا 3 بیماریشان تشخیص داده می شود نسبت به افرادی که دیرتر به بیماری خود پی می برند، شانس بیشتری برای درمان موفق خود دارند. سرطان پروستات معمولا نشانه آشکاری ندارد، اما اغلب به شکل مشکلاتی در تخلیه ادرار خودش را نشان می دهد. طبق تحقیقات این بیماری در افراد زیر 40 سال به ندرت اتفاق می افتد. مردان بالای 55 سال بیشتر در معرض خطر هستند به همین دلیل چکاپ و تحت نظر دکتر بودن از کارهای واجب و ضروری می باشد که مردان باید به آن اهمیت بسزایی بدهند.



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

انواع سرطان روده بزرگ و پلیپ روده

سرطان روده بزرگ چیست؟ سرطان روده بزرگ از کولون ها یا راست روده شروع می شود و روده بزرگ را درگیر می کند. روده بزرگ در قسمت پایانی دستگاه گوارش قرار دارد. سرطان روده بزرگ و سرطان راست روده اغلب در یک گروه قرار می گیرند زیرا دارای ویژگی های مشترک زیادی هستند. سرطان از زمانی شروع می شود که سلولهای بدن از کنترل خارج می شوند. در ادامه به بررسی انواع سرطان روده بزرگ و پلیپ روده  می پردازیم.

  • کولون ها و راست روده
  • روده بزرگ و راست روده چگونه کار می کنند
  • انواع سرطان روده بزرگ
  • نقش پولیپ در سرطان روده بزرگ چیست؟
  • پولیپ آدنوم (پولیپ آدنوماتوز)
  • انواع دیگر پولیپ های سرطان روده بزرگ
  • نحوه انتشار سرطان روده بزرگ
  • انواع سرطان مربوط به روده بزرگ و راست روده

کولون ها و راست روده

قدم اول برای درک انواع سرطان روده بزرگ، دانستن ساختار طبیعی و عملکرد روده بزرگ و راست روده است. کولون ها و راست روده، روده بزرگ را تشکیل می دهند که بخشی از سیستم هضم غذا و دستگاه گوارش است. بیشتر روده بزرگ از کولون ها که یک لوله عضلانی به طول 5 فوت (1.5 متر) هستند تشکیل شده است. قسمت هایی از روده بزرگ به این طریق مشخص می شود که غذا از طریق آنها حرکت می کند.

  • بخش اول روده بزرگ کولون بالارو نامیده می شود. این قسمت با کیسه ای به نام سکوم (cecum) شروع می شود جایی که غذای هضم نشده از روده کوچک وارد می شود و بعد به سمت بالا و سپس سمت راست شکم ادامه می یابد.
  • قسمت دوم کولون افقی نام دارد. از سمت راست به سمت چپ از بدن عبور می کند.
  • قسمت سوم کولون پایین رو نامیده می شود زیرا در سمت چپ پایین می آید (به سمت پایین حرکت می کند).
  • بخش چهارم به دلیل شکل "S" کولون سیگموئید نامیده می شود. روده بزرگ سیگموئید به راست روده می پیوندد و سپس به مقعد متصل می شود.

به کولون های بالارو و افقی با هم کولون پروگزیمال گفته می شود و به کولون نزولی و سیگموئید روده بزرگ (distal colon) گفته می شود.

روده بزرگ و راست روده چگونه کار می کنند؟

مواد غذایی خورده شده پس از عبور از معده و روده کوچک به روده بزرگ می رسد و در آنجا آب و نمک مواد غذایی باقی مانده را جذب می شود. مواد زائد باقیمانده پس از عبور از روده بزرگ به راست روده یعنی 6 اینچ (15 سانتی متر) نهایی دستگاه گوارش می رود و در آنجا ذخیره می شود تا از طریق مقعد دفع شود. عضلات حلقه ای شکل (که به آن اسفنکتر نیز گفته می شود) در اطراف مقعد باعث می شود که مدفوع خارج نشود تا زمانی که در حین دفع مدفوع شل شوند.

انواع سرطان روده بزرگ

آدنوکارسینوم (Adenocarcinoma) : آدنوکارسینوماها تومورهایی هستند که از پوشش داخلی اندام های داخلی شروع می شوند. "آدنو" به معنی غده است. این تومورها در سلولهایی با خاصیت غده ای یا سلولهای که ترشح کننده شروع می شوند. آنها می توانند در اندام های مختلف مانند ریه یا پستان تشکیل شوند. در سرطان روده بزرگ، تومورهای اولیه به صورت پولیپ آدنوماتوز کوچک شروع به رشد می کنند و می توانند به تومورهای بدخیم تبدیل شوند. اکثر سرطان های روده بزرگ آدنوکارسینوم هستند.

کارسینوئیدها : کارسینوئیدها تومورهایی هستند که از سلول های ویژه تولید کننده هورمون در روده شروع می شوند. غالباً هیچ علائمی ایجاد نمی کنند. برای این نوع تومور جراحی درمان معمول است.

سندرم تورکوت : سندرم تورکوت یک بیماری نادر است که شامل پولیپوز کولون، سرطان روده بزرگ و تومورهای مغزی است. در افراد مبتلا به این سندرم جهش در ژن های مختلف یافت شده است از جمله جهش در ژن های APC  MLH1 و MSH2. به همین دلیل گفته می شود که سندرم تورکوت از نظر ژنتیکی ناهمگن است.

سندروم PJS) Peutz-Jeghers) : سندرم پوتز-جگرز یک اختلال اتوزومال غالب است که با ویژگی های زیر همراه است:

  • کول ملانوسیتیک (خال های آبی تیره یا قهوه ای) این خال ها می توانند در اطراف یا داخل دهان و اطراف چشم ها، سوراخ های بینی و مقعد قرار بگیرند. خال های تیره نیز ممکن است روی انگشتان ظاهر شوند. ضایعات ممکن است در بزرگسالی از بین بروند.
  • پولیپ های متعدد در دستگاه گوارش
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان های معده، مری، روده بزرگ، لوزالمعده و انواع سرطان سینه

سندرم پوتز-جگرز در اثر جهش در یک ژن در کروموزوم 19 معروف به STK11 ایجاد می شود که به عنوان ژن مهار کننده تومور عمل می کند.

Juvenile Polyposis Coli : این بیماری نادر یک اختلال اتوزومال غالب است که از جهش در ژن های مختلف حساس به سرطان از جمله ژن های SMAD4 / DPC4 و BMPR1A ایجاد می شود. این بیماری با ایجاد پولیپ هامارتوماتوز (یک تا بی شمار) همراه است که می تواند در سراسر دستگاه گوارش وجود داشته باشد. علائم آن شامل :

  • اسهال
  • خونریزی
  • آنتروپاتی از دست دهنده پروتئین

Juvenile Polyposis Coli با افزایش احتمال سرطان های دستگاه گوارش و پانکراس همراه است. به نظر می رسد بیشتر بیماران موارد پراکنده ای هستند (برای اولین بار در یک خانواده اتفاق می افتد).

نقش پولیپ در سرطان روده بزرگ چیست؟

پولیپ یک برآمدگی بافت از لایه داخلی کولون لومن (مرکز توخالی) روده بزرگ است. انواع مختلف پولیپ در زیر میکروسکوپ متفاوت به نظر می رسند. پولیپ ها رشد خوش خیم (غیر سرطانی) هستند اما سرطان می تواند در برخی از انواع پولیپ ها شروع شود. این پولیپ ها را می توان پیش سرطان دانست به همین دلیل حذف آنها مهم است. برخی از انواع پولیپ ها با گذشت زمان (معمولاً سال ها) می توانند به سرطان تبدیل شوند اما همه پولیپ ها به سرطان تبدیل نمی شوند. احتمال تبدیل پولیپ به سرطان به نوع پولیپ بستگی دارد.

پولیپ آدنوم (پولیپ آدنوماتوز)

آدنوم یک پولیپ است که از بافت تشکیل شده و کاملاً شبیه لایه مخاطی روده بزرگ شما است. اگرچه در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد از چند طریق مهم متفاوت است. در بعضی موارد سرطان می تواند از آدنوم شروع شود.

آدنوم لوله ای، آدنوم پرزدار و آدنوم توبولوئیل

آدنوما می تواند چندین الگوی رشد مختلف داشته باشد که توسط میکروسکوپ توسط آسیب شناس قابل مشاهده است. 2 الگوی رشد عمده وجود دارد: لوله ای و پرزدار. بسیاری از آدنوم ها مخلوطی از هر دو الگوی رشد دارند و به آنها آدنوم توبولوئیلی گفته می شود. بیشتر آدنوم های کوچک الگوی رشد لوله ای دارند. آدنوم های بزرگتر ممکن است دارای الگوی رشد پرزدار باشد که اغلب در آنها سرطان ایجاد می شود. آدنوم ها با الگوی رشد پرزدار نیز به احتمال زیاد سرطان در آنها ایجاد می شود.

مهمترین چیز این است که پولیپ شما کاملاً برداشته شده و سرطان را نشان نمی دهد. الگوی رشد فقط از این جهت مهم است که به شما کمک می کند تا مشخص کنید چه زمانی به کولونوسکوپی بعدی خود نیاز دارید تا مطمئن شوید در آینده به سرطان روده بزرگ مبتلا نخواهید شد.

اگر آدنوم به طور کامل برداشته نشود چه می شود

اگر آدنوم شما بیوپسی شده اما به طور کامل برداشته نشده است باید در مورد سایر روش های درمانی با دکتر خود صحبت کنید. بیشتر اوقات آدنوم در طی کولونوسکوپی برداشته می شود. هر چند گاهی ممکن است آدنوم خیلی بزرگ باشد و در حین کولونوسکوپی از بین نرود. در چنین مواردی ممکن است برای برداشتن آدنوم به جراحی نیاز داشته باشید.

انواع دیگر پولیپ های سرطان روده بزرگ

پولیپ در کولون ها یا راست روده

پولیپ ها انواع مختلفی دارند از جمله:

  • پولیپ هایپلاستیک و پولیپ های التهابی: این پولیپ ها شیوع بیشتری دارند اما به طور کلی پیش سرطانی نیستند. برخی از افراد با پولیپ های بزرگ hyperplastic (بیش از 1 سانتی متر) ممکن است نیاز به غربالگری سرطان روده بزرگ با کولونوسکوپی داشته باشند.
  • پولیپ های دندانه دار بی حرکت (SSP) و آدنوم های دندانه دار سنتی (TSA): درمان این پولیپ ها اغلب مانند آدنوم می باشد زیرا در آنها خطر بیشتری برای سرطان روده بزرگ وجود دارد.

از دیگر عواملی که می تواند یک پولیپ را بیشتر درگیر سرطان کند یا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد عبارتند از: 

  • اگر یک پولیپ بزرگتر از 1 سانتی متر پیدا شود
  • اگر بیش از 3 پولیپ پیدا شود
  • اگر بعد از برطرف شدن دیسپلازی در پولیپ مشاهده شود. دیسپلازی یکی دیگر از موارد پیش سرطانی است. این بدان معناست که ناحیه ای در پولیپ یا پوشش کولون ها یا راست روده وجود دارد که سلول ها غیر طبیعی به نظر می رسند اما به سرطان تبدیل نشده اند.

نحوه انتشار سرطان روده بزرگ چگونه است؟

اگر سرطان در یک پولیپ تشکیل شود می تواند با گذشت زمان در دیواره کولون ها یا راست روده رشد کند. دیواره کولون ها و راست روده از لایه های زیادی تشکیل شده است. سرطان روده بزرگ از داخلی ترین لایه (مخاط) شروع می شود و می تواند از طریق برخی یا تمام لایه های دیگر به سمت خارج رشد کند. وقتی سلول های سرطانی در دیواره قرار داشته باشند می توانند به رگ های خونی یا عروق لنفاوی وارد شوند (کانالهای کوچکی که مواد دفعی و مایعات را با خود حمل می کنند). از آنجا آنها می توانند به غدد لنفاوی اطراف یا به نقاط دوردست بدن سفر کنند. میزان شیوع سرطان روده بزرگ به میزان رشد عمیق آن در دیواره و گسترش آن در خارج روده بزرگ یا راست روده بستگی دارد.

انواع سرطان مربوط به روده بزرگ و راست روده

بیشتر سرطان های روده بزرگ آدنوکارسینوم هستند. این سرطان ها در سلول هایی ایجاد می شوند که برای روان سازی روده بزرگ و راست روده مخاط را ایجاد می کنند. وقتی پزشکان در مورد سرطان روده بزرگ صحبت می کنند تقریباً همیشه در مورد این نوع صحبت می کنند. برخی از انواع فرعی آدنوکارسینوما مانند حلقه و موکوس ممکن است چشم انداز بدتری نسبت به سایر زیرگروه های آدنوکارسینوما داشته باشد. انواع دیگر تومورها که از روده بزرگ و راست روده شروع شوند. این شامل: 

  • تومورهای کارسینوئید. این سلول ها از سلول های خاص هورمون سازی در روده شروع می شوند.
  • تومورهای استرومایی دستگاه گوارش (GIST) از سلولهای خاصی در دیواره روده بزرگ به نام سلول های بینابینی شروع می شود که برخی از ان ها خوش خیم هستند (سرطان نیستند). این تومورها در هر جای دستگاه گوارش یافت می شوند اما در روده بزرگ شایع نیستند. 
  • لنفوم سرطان سلول های سیستم ایمنی بدن است. آنها بیشتر در گره های لنفاوی شروع می شوند اما همچنین می توانند از روده بزرگ، راست روده یا سایر اندام ها شروع شوند.

جمع بندی 

سرطان روده بزرگ مانند دیگر سرطان های رایج در جامعه مانند سرطان سینه زنان یا سرطان سینه مردان و سرطان پروستات و غیره قابل پیشگیری و درمان است. با دانستن علائم و نشانه های آن می توان به موقع به پزشک مراجعه کرد و تحت درمان قرار گرفت. کسانی که سابقه خانوادگی سرطان دارند بیش از دیگران باید نسبت به آن حساس باشند و تحت نظارت پزشک خود به غربالگری منظم بروند.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مقاله کامل درباره سرطان روده بزرگ

سرطان روده یا کانسر روده یکی دیگر از سرطان های شایع است که گریبان گیر بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا می شود. این سرطان، روده بزرگ را درگیر می کند. روده بزرگ در قسمت پایانی دستگاه گوارش قرار دارد.  این بیماری معمولا در افراد مسن رخ می دهد ولی این به اینمعنا نیست که گروه های سنی دیگر به آن مبتلا نمی شوند. همه ما باید این را مد نظر داشته باشیم که برخی از سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ، در ابتدا قابل تشخیص نیستند اما با داشتن اطلاعات و آگاهی در مورد این سرطان می توانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم. سرطان پایان زندگی نیست در صورت تشخیص زود هنگام و مراجعه به پزشک قابل پیشگیری و درمان است.

سرطان روده از کجا شروع می شود؟

بیشتر سرطان های روده بزرگ وقتی رشد غیر طبیعی سلول ها در سطح داخلی روده بزرگ یا راست روده رخ می دهند، به وجود می آیند و این رشد را پولیپ می گویند. برخی از پولیپ ها می توانند با گذشت زمان که ممکن است سال ها طول بکشد، به سرطان تبدیل شوند. البته باید این نکته را ذکر کنیم که تمام پولیپ ها به سرطان تبدیل نمی شوند. احتمال تغییر پولیپ بستگی به نوع آن دارد که 2 نوع پولیپ اصلی، شامل موارد زیر هستند:

  1. پولیپ های آدنوماتوز ( آندوم): این پولیپ ها گاهی تبدیل به سرطان می شوند، به همین دلیل آندم ها یک وضعیت پیش سرطانی نامیده می شوند.
  2. پولیپ هایپیر پلاستیک و پولیپ های التهابی: این پولیپ ها رایج هستند ولی به طور کلی به آن ها پیش سرطانی نمی گویند.

سایر عواملی که باعث ایجاد پولیپ می شوند و خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد کولورکتال های شخص هستند که شامل عوامل زیر می باشند.

  • اگر پولیپی بزرگتر از 1 ساتی متر وجود داشته باشد.
  • اگر بیشتر از 2 پولیپ یافت شود.
  • اگر بعد از برداشتن دیسپلازی در پولیپ دیده شود. دیسپلازی یکی دیگر از بیماری های پیش سرطانی است. این بدان معنی است که روده بزرگ سلول های سرطانی وجود دارد که با انجام آزمایشات دقیق تر می توان به درست بودن کانسر روده پی برد.

برای درک بهتر سرطان روده به قسمت های تشکیل دهنده روده بزرگ و راست روده می پردازیم. روده بزرگ از لوله ای ماهیچه ای به طول 1.5 متر تشکیل شده است که قسمت های زیر به جزئیات روده بزرگ می پردازد.

  • بخش اول: کلون صعودی نامیده می شود. کیسه ای به نام سکوم، جایی که غذا بدون هضم از روده کوچک وارد می شود که در سمت راست شکم به سمت بالا امتداد دارد.

  • بخش دوم: که به آن روده بزرگ عرضی گفته می شود و در سراسر بدن از سمت راست به چپ می رود.
  • بخش سوم: به نام کلون نزولی که از طف چپ به سمت پایین می آید.
  • بخش چهارم: به این دلیل که به شکل S است، به آن روده بزرگ سیگموئید گفته می شود.

علائم و نشانه های سرطان روده

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ شامل موارد زیر می باشد، البته در بسیاری از مبتلایان به سرطان روده هیچ گونه از این علائم در مراحل اولیه کانسر خود را نشان نمی دهند. ظاهر شدن علائم به اندازه و محل سرطان در روده بستگی دارد و در هر فرد به گونه ای متفاوت ظاهر می شوند.

  • تغییر مداوم در عادات روده، از جمله اسهال یا یبوست
  • احساس اینکه روده شما هنوز خالی نشده
  • احساس درد و ناراحتی در شکم
  • دیدن خون در مدفوع
  • کاهش وزن بیش از حد  
  • ضعف یا خستگی
  • خونریزی مقعد

عوامل خطرناک سرطان روده بزرگ

سن بالا: سرطان روده در هر سنی قابل تشخیص است، اما اکثثر مبتلایان به این بیماری بالای 50 سال سن دارند.

سابقه ابتلاء به سرطان کولورکتال( روده ): اگر سرطان کولورکتال کاملا جراحی و برداشته شود، امکان بروز سرطان در روده بزرگ یا راست روده وجود دارد.

شرایط التهابی روده: بیماری التهابی مزمن روده برگ مانند کویت اولسراتیو و بیماری کرون می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

سندروم های ارثی: برخی جهش های ژنی که در طی چند سال از خانواده شما گذشته، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی: اگر یک خویشاوند خونی مبتلا به این بیماری داشته باشید، خطر اینکه شما به این سرطان دچار شوید، بیشتر وجود دارد.

رژیم غذایی کم فیبر و پر چرب: تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که افرادی که سرطان روده بزرگ دارند از رژیم های غذایی پر گوشت و فرآوری شده بیشتر مصرف می کنند.

سبک زندگی بی تحرک: افرادی که فعالیت نمی کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. به طور منظم ورزش کردن مبتلا شدن به سرطان روده را کاهش می دهد.

دیابت: یکی از بیماری هایی که ممکن است باعث بروز کانسر روده شود دیابت می باشد.

اضافه وزن: چاقی علاوه بر به وجود آوردن مریضی های متفاوت، منجر به وجود آمدن سرطان روده نیز می شود.

سیگار کشیدن: این مورد هم خطر ابتلا به سرطان روده را چند برابر می کند.

 الکل: استفاده بیش از حد از مشروبات، شما را در معرض این بیماری قرار می دهد.

پرتو درمانی: پرتو درمانی به سمت شکم برای معالجه سرطان های قبلی، ممکن است سرطان روده را به وجود بیاورد.

راه های پیشگیری از سرطان روده 

برای پیشگیری از سرطان روده، راههای مختلفی وجود دارد که پیگیری آنها می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

غربالگری سرطان روده بزرگ: پزشکان توصیه می کنند، افرادی که بیشتر در معرض مبتلا شدن به سرطان روده قرار دارند در سن 50 سالگی این آزمایش را انجام دهند.

تغییر سبک زندگی: شما می توانید با تغییر عادات روزمره خود، خطر ابتلا به این کانسر را کاهش دهید و این تغییرات شامل:

مصرف انواع میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار: میوه و سبزیجات حاوی ویتامین ها، ماده معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که در پیشگیری از سرطان تاثیر بسزایی دارند.

خود داری کردن از مصرف الکل: اگر از کسانی هستید که از نوشیدنی های الکی استفاده می کنید، آن را کاهش دهید یا به کل حذف کنید. 

سیگار کشیدن ممنوع: اگر سیگار می کشید از پزشک برای ترک آن کمک و مشاوره بگیرید.بیشتر ورزش کنید: سعی کنید هر روز 30 دقیقه ورزش کنید. اگر برایتان مشکل است با تمرین های ساده شروع کنید.

تعادل وزنی داشته باشد: با ورزش و رعایت رژیم غذایی در یک وزن مناسب بمانید.

آزمایشات غربالگری سرطان روده

آزمایشات ایمونو شیمیایی مدفوع (FIT): این آزمایش از روی خون های مخفی در مدفوع انجام می شود. رگ های خونی در پولیپ ها یا سرطان بزرگتر غالبا شکننده هستند و به راحتی توسط مدفوع آسیب می بینند.

آزمایش DNA مدفوع: سرطان روده یا سلول های پولیپ غالبا دارای جهش ژنتیکی DNA در ژن ها خاص هستند و سلول هایی که دارای این جهش ها هستند، وارد مدفوع می شوند در این آزمایش نشانه ها مورد بررسی قرار می گیرند.

کلونوسکوپی: پزشک در این روش، شکل ظاهری روده بزرگ و راست روده را مشاهده می کند و در هر ناحیه ای که غیر طبیعی به نظر رسید، بررسی می کند. یک وسیله لوله مانند که دارای دوربین است را به داخل روده می فرستند و از روی شواهد، نتایج به شما اعلام می شود. قبل از انجام کونوسکوپی روده شما باید تمیز و پاک باشد که به وسیله قرص و شربت های ملین، انجام این کار برایتان آسان می شود.

کلونوگرافی CT: این روش نوع پیشرفته اسکن توموگرافی کامپیوتری است که از روده بزرگ و راست روده با استفاده از اشعه ایکس تصاویر مربوطه را ضبط می کند.

روش های درمان سرطان روده 

جراحی: این روش درمانی، در درمان بسیاری از سرطان ها کاربرد دارد. در جراحی سرطان روده مانند کونوسکوپی، روده کاملا پاک و تمیز باشد و خوردن داروهایی توسط دکتر تجویز می شود. این داروها دارای ملین هستند که کار پاکسازی روده را برای شما انجام می دهند.

کولکتومی: در این جراحی قسمتی از روده بزرگ برش داده می شود یا به کلی حذف می گردد. اگر تنها بخشی از روده برداشته شود به آن سگمنتال می گویند. معمولا با توجه به اندازه و محل سرطان، حدود یک چهارم تا یک سوم روده برداشته می شود. اگر تمام روده بزرگ برداشته شود به این عمل، کلکتومی می گویند. این روش معمولا صورت نمی گیرد جز مواردی که سرطان مشکل های دیگری مانند وجود صدها پولیپ در روده بزرگ به وجود آورده باشد.

شیمی درمانی سیستمیک: داروها مستقیما از رگ وارد خون می شوند یا ممکن است به صورت خوراکی مصرف شوند. این داروها وارد جریان خون می شوند و به نواحی مختلف بدن می رسند. این شیمی درمانی می تواند از گسترش سرطان به نقاط دیگر بدن جلوگیری کند.

شیمی درمانی منطقه ای: به گونه ای صورت می گیرد که تمرکز شیمی درمانی بر روی سلول های سرطانی همان منطقه آلوده شده است. در این روش، رسیدن داروهای شیمیایی را به دیگر نقاط بدن محدود می کنند و عوارض جانبی کاهش می یابد.

مسدود شدن روده 

مسدود شدن روده بزرگ، به آرامی صورت می گیرد و فرد را دچار بیمارهای دیگر نیز می کند. انسداد روده، معمولا 30 روز بعد از عمل جراحی رخ می دهد که فرد را دوباره به بستری شدن در بیمارستان مجبور می کند. در عمل جراحی روده توسط پزشک دست کاری می شود تا به روده راحت تر دسترسی داشته باشد، همین امر باعث می شود که روده زخم شود و تا اینکه به حالت عادی برگردد، طول می کشد. همه این عوامل در کنار هم انسداد روده را در پی دارند. در این مورد قبل از عمل جراحی ممکن است از استنت استفاده کنند، یک لوله فلزی یا پلاستیکی تو خالی است که پزشک از طریق مقعد به داخل روده می فرستد و انسداد را باز می کند.

جمع بندی

سرطان روده بزرگ وابسته به رژیم غذایی است، به گونه ای که انتخاب درست مواد غذایی می تواند از این بیماری جلوگیری کند. عواملی مانند مصرف زیاد گوشت قرمز، الکل، اسید های چرب و چاقی فرد خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد. برای جلوگیری از بروز کانسر روده بزرگ بهتر است در سبک زندگی خود تغییرات اساسی ایجاد کنید تا به این بیماری دچار نشوید. کلینک پردیس شیراز با پرسنل و کادری مجرب و همچنین با بهره گیری از تجهیزات مدرن در این راه همراه شما خواهد بود و برای شما سلامتی و بهترین درمان را به ارمغان می آورد. باید به این مسئله توجه داشته باشید که داشتن روحیه بالا در تمامی بیماری ها امری حائز اهمیت می باشد و چکاب سالانه را نباید هرگز فراموش کنید.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

بیشتر کسانی که به سرطان روده بزرگ مبتلا هستند درد را جزوی از علائم نمیشمارند. اما وقتی که آن را به حساب می آورند، چگونه آن را توصیف میکنند؟ دردی که توسط سرطان روده ایجاد میشود چه حسی دارد؟ و آیا فقط در مکان های خاصی رخ میدهد؟

ما به پزشک آنکولوژیست (پزشکی که در زمینه تشخیص و درمان سرطان تخصص دارد) دستگاه گوارشی، بنی جانسون مراجعه کردیم تا نظر و دیدگاه وی را بدانیم. این چیزی است که او به اشتراک گذاشته است.

درد سرطان روده بزرگ چه حسی دارد؟

بخش عمده ای از مراجعین با دردی با توصیف یک حس گرفتگی متناوب که در شکم خود دارند به کلینیک ما آمده اند.

اما مهم است اشاره کنیم که بسیاری از بیماران ما گفته اند که هیچ دردی را احساس نمیکنند. در عوض ممکن است که گزارش حسی عجیب از پُر شدگی در شکم خود را بدهند و یا حتی متوجه شده اند که مقداری خون در مدفوع خود دیده اند.

درد به عنوان نشانه و علائم سرطان روده بزرگ چقدر رایج است؟

زیاد نه. اما به نظرم حدود 15 درصد بیماران درد را به عنوان یکی از علائم سرطان روده بزرگ اشاره میکنند.

 

آیا درد سرطان روده همیشه در یک نقطه خاص است؟

خیر. اما بیمارانی که با نوع پیشرفته سرطان روده بزرگ که تا کبد گسترش یافته است، گاهی اوقات احساس پر بودن و یا نفخ را در سمت راست بالای شکم احساس میکنند.

 

و وابسته به اینکه تومور کجا قرار دارد، میتواند باعث انسداد در روده بزرگ شود که میتواند باعث ایجاد درد شدید شود. این موارد معمولاً در سمت چپ – پایینی شکم رخ میدهند.

 

اما باز هم بسیاری از بیماران سرطان روده بزرگ، درد را به عنوان یکی از نشانه های این بیماری ذکر نمیکنند. آن ها فقط ذره ای خون روی دستمال توالت خود میبینند و برای کولونسکپی معرفی میشوند.

 

برای ابهام زدایی، آیا ما در حال بحث در مورد یک درد واقعی هستیم یا صرفاً یا احساس ناخوشایند؟

دردی که یک شخص احساس میکند میتواند تنها یک حس ناخوشنایند برای فرد دیگری باشد. بنابراین طیف گسترده این وجود دارد و بسیار مربوط به ذهن فرد است.

تومورهای اصلی که در روده بزرگ قرار دارند - حتی آنهایی که به اعضای دیگری گسترش یافته‌اند - می‌توانند درد زیادی ایجاد کنند. و بیمارانی که با مسدودیت کامل روده مواجه هستند ممکن است در درد شدیدی باشند. اما افرادی که این مشکل را ندارند ممکن است تنها ناراحتی کمی یا حتی احساسی گاه‌گاه از گرفتگی تجربه کنند.

 

چه بیماری های دیگه ای را بیماران با درد سرطان روده بزرگ اشتباه میگیرند؟

  • یبوست
  • هموروئید
  • نفخ
  • غذا های ادویه دار
  • سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

اگر شما بیشتر از چند هفته درد ناحیه شکم یا هرگونه ناراحتی را احساس می کنید، با دکتر خود صحبت کنید و یک برنامه بریزید. ابتدا از روش های سنتی برای رفع ناراحتی های رایج استفاده کنید و مشاهده کنید که آیا این مشکلات را حل میکند یا خیر. اگر که علائم شما همچنان ادامه دار بود لطفاً پیگیری نمایید.

 

چیز مهمی که می‌خواهید مردم در مورد درد به عنوان علامت سرطان روده بزرگ بدانند چیست؟

سرطان روده بزرگ دیگر تنها مختص به سالمندان نیست. افراد جوان بیشتر و بیشتری به سرطان روده مبتلا میشوند، حتی در 30 یا 40 سالگی. آن ها حتی انواع پیشرفته تر سرطان نیز مواجه میشوند. به همین دلیل سن پیشنهادی برای برای غربالگری سرطان روده بزرگ از 50 سالگی به 45 کاهش پیدا کرده است.

 

به همین دلیل مهم است که از شرایط بدن خود آگاه باشید. حتی اگر چیزی به نظر درست نمی رسد، دکتر خود را ببینید.

علائم خود را به موارد دیگر مانند هموروئید یا یبوست ربط ندهید، به خصوص اگر متوجه تغییر در عادات روده خود نیز شده اید، مانند:

حرکات مکرر روده

  • احساس میکنید که روده خود را کامل تخلیه نمی کنید
  • شکل و/یا قوام مدفوع تغییر پیدا کرده
  • خون ریزی راست روده

حتی پیگیری یک احساس جدید و مبهم نیز غیرمنطقی نیست زیرا تعداد زیادی از افراد جوان تر به سرطان روده مبتلا میشوند. بنابراین به بدن خود گوش دهید و علائم را جدی بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سرطان روده کوچک نوع نادری از سرطان است که با رشد سلول های بدخیم سرطانی در بافت روده کوچک رخ می دهد. روده کوچک بخشی از سیستم گوارش بدن است و یک لوله طولانی است که معده را به روده بزرگ متصل می کند. نقش روده کوچک، جذب اکثر مواد مغذی و معدنی مواد غذایی است. با گذشت زمان، سرطان روده کوچک ممکن است رشد کرده و روده کوچک را مسدود نماید.

متداول ترین نوع سرطان روده کوچک، تومور کارسینوئید و به دنبال آن آدنوکارسینوما است. آدنوکارسینومای روده کوچک در سلول های غده ای که در پوشش روده کوچک وجود دارند و مسئول ساخت و آزادسازی مخاط هستند، شروع می شود. اغلب این تومورها در روده کوچک نزدیک معده رخ می دهد. انواع غیرمتداول این سرطان شامل سارکوم، لنفوم و تومورهای معده-روده ای می باشد. در این مطلب به کلیه مباحث مربوط به این نوع سرطان خواهیم پرداخت.

  • انواع سرطان روده کوچک
  • علائم و نشانه های سرطان روده کوچک
  • علل یا عوامل خطر سرطان روده کوچک
  • تشخیص سرطان روده کوچک
  • درمان سرطان روده کوچک
  • پیشگیری از سرطان روده کوچک

انواع سرطان روده کوچک

همانند اکثر سرطان ها، سرطان روده کوچک وقتی ایجاد می شود که سلول های معیوب یا جهش یافته از کنترل خارج شده و تومور ایجاد می نمایند. معمولاً این سرطان از پوشش روده کوچک شروع می شود و ممکن است به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. اغلب، این سرطان در اثنی عشر یا قسمت فوقانی این ارگان ایجاد می شود.

انواع اصل سرطان روده کوچک عبارتند از:

آدرکارسینوما Adenocarcinomas، متداول ترین نوع سرطان روده کوچک است که معمولاً در سلول های دیواره روده کوچک ایجاد می شود. اغلب، این نوع سرطان از رشد پولیپ های غیرسرطانی و خوش خیم ایجاد می شود.

سارکوما Sarcoma، نوعی از سرطان روده کوچک است که در بافت همبند روده کوچک ایجاد می شود.

تومورهای استرومال دستگاه گوارش از انواع سارکوم بافت نرم می باشد.

تومورهای کارسینوئید که در پوشش روده ایجاد می شوند و اغلب رشد کندی دارند.

لنفوم ها یک بیماری سیستم ایمنی بدن هستند که ممکن است از روده ها نشأت بگیرند.

علل سرطان روده کوچک

سبک زندگی و فاکتورهای سلامتی می توانند خطر گسترش این بیماری را افزایش دهند. ریسک فاکتورهای سرطان روده کوچک شامل موارد زیر می باشد:

  • سن بالا
  • رژیم غذایی پرچرب
  • سیگار کشیدن
  • ابتلا به بیماری کرون
  • ابتلا به بیماری سلیاک
  • سابقه خانوادگی در اختلالات مربوط به دستگاه گوارش از جمله اختلالات ارثی مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی و سرطان روده بزرگ غیرپولیپوز وراثتی.

علائم و نشانه های سرطان روده کوچک

مراحل اولیه سرطان روده کوچک اغلب با هیچ نشانه و علامتی همراه نیست و یا نشانه هایی دارد که به طور معمول در سایر بیماری ها نیز مشاهده می شود. اغلب سرطان های روده کوچک بسیار دیر و در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می شوند.

علائم آدنوکارسینوم روده کوچک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خون در مدفوع یا روی دستمال توالت
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • توده در شکم
  • درد، گرفتگی یا تورم در وسط شکم
  • کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون)
  • تهوع و استفراغ

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید یا نگرانی دارید، لطفاً با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

تشخیص سرطان روده کوچک

تشخیص دقیق این سرطان، اولین گام جهت تهیه برنامه درمانی این بیماری می باشد. انواع مختلفی از تست ها و ابزارها برای تشخیص سرطان روده کوچک، ارزیابی بیماری و تدوین برنامه درمانی وجود دارد. در طول درمان، از تست های آزمایشگاهی و تصویربرداری برای پیگیری اندازه تومورها و بررسی وضعیت پاسخ دهی به درمان استفاده خواهد شد.

ابزارهای رایج برای تشخیص این سرطان و مرحله بندی بیماری شامل موارد زیر می باشد:

سری دستگاه گوارش فوقانی Upper gastrointestinal series، یک سری اشعه ایکس از مری، معده و قسمت فوقانی روده کوچک است. این روش ممکن است بیمار را ملزم به خوردن باریوم کند تا تصاویر اشعه ایکس را تقویت نماید. اگر پزشک در این روش سلول های غیرطبیعی کشف نماید، مرحله بعدی ممکن است یک روش آندوسکوپی یا یک آزمایش تصویربرداری تشخیصی دیگر برای سرطان باشد.

انتروکلیز Enteroclysis، آزمایشی برای تشخیص این سرطان است و تصاویر دقیق تری از روده باریک در مقایسه با آزمایش دستگاه GI فوقانی در اختیار تیم پزشکی قرار می دهد.

تنقیه باریوم Barium enema، با قرار دادن باریوم در کولون و پر کردن روده بزرگ انجام می شود. اشعه ایکس در طول تنقیه توسط باریوم تقویت می شود و پزشک را قادر می سازد پولیپ ها و سایر بافت های مشکوک را که نیاز به بررسی دقیق تر یا برداشتن در کولونوسکوپی دارند، بهتر تشخیص دهد.

سی تی اسکن CT scan، روشی است که تصاویر دقیق تری از روده بزرگ و روده کوچک به پزشک ارائه می دهد. اسکنر GE Discovery PET/CT 600 یک اسکنر CT چهاربعدی پیشرفته است که ممکن است برای کمک به تشخیص سرطان روده کوچک کمک کند.

آندوسکوپی Endoscopic، فرآیندی است که امکان بررسی وضعیت داخل بدن را در اختیار پزشک قرار می دهد. در این روش از ابزاری به نام آندوسکوپ استفاده می شود که معمولاً چراغی به آن متصل است و به طور مستقیم در حفره یا اندام بدن فرو می رود.

درمان سرطان روده کوچک

سرطان روده کوچک اغلب با جراحی درمان می شود. گاهی اوقات جراحی در ترکیب با شیمی درمانی یا رادیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. تیم مراقبتی به سوالات شما پاسخ داده و گزینه های درمانی را بر اساس تشخیص و نیازهای بیمار پیشنهاد می کنند. درمان های معمول موارد زیر می باشند:

جراحی Surgery، رایج ترین راه درمان این سرطان است و نوع آن بستگی به محل سرطان و مرحله آن دارد. جراحی ممکن است برای برداشتن بافت های سرطانی انجام شود. مقداری از روده کوچک که برداشته می شود، به محل سرطان و شدت آن دارد. اگر توموری روده کوچک را مسدود کرده باشد، جراحی بای پس انجام خواهد شد.

شیمی درمانی Chemotherapy، به درمان سرطان روده کوچک که به مناطق دیگر بدن گسترش یافته یا متاساز شده است یا به از بین بردن سلول های سرطانی که پس از جراحی ممکن است در شکم باقی بمانند، کمک می کند. عوارض جانبی بالقوه شیمی درمانی شامل حالت تهوع، استفراغ، ریزش مو و زخم دهان می باشد. قبل از دریافت شیمی درمانی ممکن است پیش داروهایی را برای کمک به تحمل بیشتر عوارض جانبی دریافت کنید.

پرتو درمانی Radiotherapy، از دیگر راههای درمان سرطان می باشد. سیستم های انتقال پرتودرمانی جدید، مورد هدف قرار دادن تومورهایی که دور از دسترس هستند را راحت تر ساخته است. همچنین، امکان هدایت مقادیر بیشتری از اشعه به سمت سلول های سرطانی روده مهیا می باشد، در حالی که قرار گرفتن در معرض بافت سالم و طبیعی را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان روده کوچک

اجتناب از عوامل خطر می تواند به کاهش احتمال ابتلا به این نوع سرطان کمک کند. اقدامات محافظتی شامل فعالیت بدنی و حفظ وزن بدن می تواند در این راستا موثر واقع شود. تغییر سبک زندگی مانند داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر، خوردن میوه و سبزیجات تازه و کاهش مصرف گوشت فرآوری شده بسیار مهم است.

جمع بندی

همانطور که گفتیم سرطان روده کوچک از انواع نادر سرطان می باشد که در اثر رشد غیر قابل کنترل سلول های سرطانی در روده کوچک ایجاد می شود. عواملی مانند سن، جنسیت، سبک زندگی و دیگر شرایط می تواند ابتلا به این بیماری را تحت تأثیر قرار دهد. در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. انستیتوکانسر پردیس نیز با تجهیزات به روز و پیشرفته و کادر مجرب در خدمت شما عزیزان می باشد



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

دلایل و شیوه درمان سرطان سینه در مردان

مردان مانند زنان دارای مقدار کمی بافت پستان می باشند که دارای چند مجرا است که توسط بافـت پستـان احاطه شده است. تصور غالب بر این است که مردان به سرطان سینه مبتلا نمی‌شوند. اگرچه سرطان سینه در زنان بسیار شایع‌تر است؛ اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. سرطان سینه در مردان بیماری بسیار نادری است. این امر مربوط به کمتر بودن بافت پستانی و ترشح میزان کمتری از هورمون هایی همچون استروژن که سرطان سینه را تحت تأثیر قرار می دهد در مردان می باشد.                                                 

این بیماری بیشتر مردان بالاتر از 65 سال را درگیر می کند و در میان مردان جوان بسیار نـادر است. اگر در صورت شروع هرگونه ضایعه غیر طبیعی، آن ضایعه به موقع تشخیص داده شده و درمان شود، از پیشرفت آن ضایعه به سمت سرطان پیشگیری می شود. درمان سرطان سینه در مردان به پیشرفت و علت آن وابسته است.

علت سرطان سینه در مردان

ابتلا به سرطان سینه در مردان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. قرار گرفتن در معرض پرتو‌ها، بالا بودن سطح استروژن خون، سندرم Klinefelter، سیروز کبدی و وراثت می‌توانند عواملی هستند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش میدهند. با این حال هنوز دلیل علمی مشخصی به عنوان علت این سرطان کشف نشده است. پزشکان معتقدند تکثیر غیر طبیعی بعضی از سلول‌های سینه علت سرطان سینه در مردان است. پس از تکثیر این بیماری و تجمع آنها در سینه، تومور به وجود می‌آید. با اینکه سرطان سینه در مردان مسن بیشتر از مردان جوان رخ می‌دهد نمی‌توان گفت این بیماری مختص سن خاصی است. بی ‌احتیاطی و قرار گرفتن در معرض عوامل خطر این سرطان، می‌تواند مردان در تمامی سنین را در معرض خطر ابتلا قرار بدهد.

همچنین بخوانید: روشهای تشخیص سرطان سینه در مردان

علائم سرطان سینه در مردان

شایع ترین علائم سرطان سینه در مردان، برآمدگی و برجستگی بدون درد و سفتی است که در زیر نوک سینه به وجود می آید. اندازه سرطان سینه در مردان در تشخیص اولیه معمولاً 5/2سانتیمتر قطر دارد. تشکیل سرطان در زیر نوک سینه ممکن است رنگ نوک سینه را تغییر داده و به رنگ جدیدی در بیاورد. علاوه بر این از نشانه های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زخمی شدن پوست سینه
  • جمع شدن نوک سینه به سمت داخل
  • قرمزی، خارش یا فلسی شدن نوک سینه
  • ورقه ورقه شدن یا کم رنگ شدن پوست سینه
  • ترشحات نوک سینه
  • درد در نوک سینه

عوامل خطر سرطان سینه در مردان

مواردی وجود دارند که به عنوان عوامل خطر سرطان سینه یاد می شوند و موجب تشدید ریسک ابتلا به این سرطان می شوند. در ادامه به بررسی تعدادی از آنها می پردازیم.

قرار گرفتن در معرض پرتو ها

قرار گرفتن در معرض اشعه های یونیزه از عواملی است که احتمال بروز سرطان سینه در مردان را افزایش می دهد. مردانی که قبلاً برای درمان بدخیمی در ناحیه قفسه سینه تحت درمان با شیوه پرتو درمانی قرار گرفته اند، به عنوان مثال مردانی که برای درمان لنفوم هوچکین که نوعی سرطان خون محسوب می شود، احتمال بروز سرطان سینه در آنها بیشتر از دیگر مردان است.

بالا بودن سطح استروژن خون

در حالت عادی مردان در مقایسه با زنان مقدار بسیار کمتری استروژن تولید می کنند؛ اما در بعضی شرایط خاص و بیماری ها ممکن است سطح استروژن در مردان افزایش غیر عادی داشته باشد. رشد و بزرگ شدن غیر عادی سینه های مردان که اصطلاحاً به آن ژنیکوماستی (gynecomastia) می گویند در نتیجه افزایش همین سطح استروژن به وجود می آید. غالباً سرطان سینه در مردان دارای گیرنده استروژن مثبت هستند یعنی پروتئینی که بر روی سطح سلول های سرطانی وجود دارد می تواند استروژن را دریافت کرده و آن را از طریق دیواره سلول به داخل سلول بفرستد. دو بیماری نیز وجود دارد که می تواند باعث افزایش سطح استروژن و میزان تولید آن در خون شود. یکی سندرم Klinefleter و دیگری بیماری سیروز کبدی است.

سندرم Klinefleter

سندرم کالین فلتر در مردانی رخ می‌دهد که با یک نسخه اضافه از کروموزوم X متولد می‌شوند. در نتیجه به جای XY به صورت XXY هستند. مردان مبتلا به این سندروم بیضه‌هایی کوچک‌تر از اندازه طبیعی دارند و میزان ترشح تستوسترون در آن کاهش یافته و استروژن بیشتری در بدن آنها تولید می‌شود.

سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی ممکن است در نتیجه مصرف بیش از حد الکل، هپاتیت مزمن ویروسی یا شرایط ژنتیکی به وجود آید که این بیماری منجر به افزایش تجمع مواد سمی در کبد می شود. بروز سیروز کبدی منجر به تغییر میزان پیوند های پروتئینی و آزاد هورمون های زنان و مردانه در خون می شود و باعث افزایش سطح استروژن در جریان خون مردان می شود. در نتیجه مصرف زیاد الکل احتمال بروز سیروز کبدی را در مردان افزایش داده و فرد استروژن بیشتری تولید می کند که موجب می شود فرد در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار گیرد.

زمینه خانوادگی

اگر پدر، برادر یا سایر بستگان مذکر یا حتی مونث فرد به انواع سرطان سینه مبتلا شده باشند احتمال ابتلا افزایش می‌یابد. اختلالات ژنتیکی در ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ از عوامل نادر، اما مؤثر در ابتلا به سرطان سینه می‌باشد. ژن BRCA2 ژنی است که بر روی کروموزوم 13 قرار دارد و وظیفه آن سرکوب کردن رشد بیش از حد سلول های غیر عادی می باشد.

انواع سرطان پستان در مردان

انواع سرطان پستان در مردان به شرح زیر است:

  1. سرطانی که از مجاری شیر شروع می شود (Ductal Carcinoma). تقریباً بیشتر سرطان های پستان در آقایان از این نوع هستند.
  2. سرطانی که از غدد تولیدکننده شیر (Lobular Carcinoma) آغاز می شوند. این نوع سرطان در آقایان بسیار نادر است؛ زیرا تعداد کمی لوبول در بافت پستان آنها وجود دارد.
  3. انواع دیگر نادر سرطان پستان که می تواند در مردان رخ دهد، شامل بیماری پاژه در نوک پستان و سرطان التهابی پستان است.

تشخیص سرطان سینه در مردان

پزشک از تست‌های تشخیصی مختلفی برای تشخیص سرطان سینه و بررسی گسترش آن به خارج از سینه استفاده می‌کند. تست‌های تشخیصی برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در مورد سرطان به منظور تصمیم‌گیری در مورد روند درمان نیز استفاده می‌شود. اگر علائم احتمالی سرطان سینه را داشته باشیم، ممکن است پزشک ترکیبی از آزمایش‌های تشخیصی زیر را توصیه کند:

  • معاینه فیزیکی پستان
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی پستان
  • بیوپسی پستان (نمونه برداری)

اگر تشخیص سرطان سینه برای ما مطرح شود، ممکن است پزشک انجام بررسی‌های دیگری را نیز توصیه کند، از جمله:

  • ام آرآی (MRI) سینه
  • آزمایش مارکرهای سرطان در خون
  • عکسبرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه
  • اسکن استخوان
  • سی‌تی (CT) اسکن
  • پِت اسکن (PET)

درمان سرطان سينه در مردان

برای تعیین گزینه‌های درمانی، پزشک مرحله‌سرطان، سلامت کلی فرد و ترجیحات بیمار را درنظر می‌گیرد. درمان سرطان پستان در مردان اغلب شامل جراحی است و همچنین سایر درمان‌ها را نیز شامل شود.

عمل جراحي سرطان پستان در مردان

هدف‌از جراحی برداشتن تومور و بافت اطراف پستان است. این مراحل شامل موارد زیراست:

  1. پزشک غدد لنفاوی را برسی می‌کندکه معمولاً اولین مکانی ‌است که سلول‌های سرطانی‌در آن گسترش می‌یابد. این چند غدد لنفاوی برداشته و تجزیه و تحلیل می‌شوند. اگر هیچ سلول سرطانی پیدا نشود، احتمال زیادی وجود داردکه سرطان‌پستان فراتراز بافت پستان نرفته باشد. درصورت یافتن‌سرطان ، غدد لنفاوی اضافی برای آزمایش برداشته می‌شوند.
  2. برداشتن تمام بافت پستان (ماستکتومی). جراح تمام بافت پستان‌ را ازجمله نوک پستان و آرئول را حذف می‌کند.

رادیوتراپی (پرتو درمانی) سرطان پستان در مردان

درپرتودرمانی ازپرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در سرطان پستان مردان ، ممکن است ‌از پرتودرمانی پس‌ از جراحی برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی باقی مانده‌در پستان ، عضلات قفسه سینه یا زیر بغل استفاده شود. درطول پرتودرمانی، تابش‌از یک ماشین بزرگ حاصل می‌شودکه در اطراف بدن حرکت می‌کند و پرتوهای انرژی ‌را به‌ نقاط مشخصی درقفسه سینه هدایت می‌کند.

هورمون درمانی سرطان پستان در مردان

اکثر مردان مبتلا به سرطان پستان تومورهایی دارندکه حساس به‌ رشد هورمون‌ها هستند. اگرسرطان به هورمون حساس باشد، پزشک هورمون درمانی را توصیه خواهد کرد. هورمون درمانی برای سرطان پستان در مردان اغلب شامل داروی تاموکسیفن است. سایر داروهای هورمون درمانی‌ که درزنان مبتلابه سرطان ‌پستان استفاده می‌شود اثبات نشده ‌است که برای مردان مؤثر است.

شیمی درمانی سرطان پستان در مردان

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول ‌های سرطانی استفاده می‌شود. این داروها ازطریق وریدی دربازو (به‌صورت داخل وریدی)، به‌صورت قرص یا باهر دو روش تجویز می‌شوند. ممکن ‌است پزشک شیمی درمانی ‌را برای از بین بردن سلول ‌های سرطانی درخارج از بافت پستان گسترش یافته باشد، توصیه کند. شیمی درمانی برای مردان مبتلا به سرطان‌ پستان پیشرفته نیز گزینه مناسبی است.



:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

افراد مستعد ابتلا به كبد چرب

کبد یکی از بزرگترین و مهم‌ترین ارگان‌های بدن است. این عضو بدن، از پروتئین‌ها و کلسیم‌ها در هضم و دستگاه گوارش استفاده می‌کند. کبد کمک می‌کند غذایی که خورده می‌شود، به انرژی تبدیل شود و به کمک طحال، مانند یک فیلتر عمل می‌کند که مواد مضر را فیلتر و دفع می‌کند. رسوب چربی (عمدتاً از چربی‌های خنثی مثل تری‌ گلسیرید در سلول‌های کبدی است) که پیدایش آن در افراد چاق، کم‌تحرک، مبتلایان بـه دیابت، چربی خـون بـالا، شخصیت‌های اضطرابی (افراد پراسترس) و مصرف‌کنندگان طولانی‌مدت غذاهای دارای مواد نگه‌دارنده همچون فست فـودها و نوشابه‌های گازدار بیشتر دیـده می‌شود.

تجمع چربی زیاد در کبد منجر به التهاب سلولی و در نهایت آسیب به سلول‌های کبدی خواهد شد و در موارد حاد این آسیب‌ها می‌تواند منجر به از کار افتادن کبد شود. در صورت عدم درمان و بهبودی، کبد چرب می‌تواند به سمت نارسایی کبد و سیروزکبدی (تشکیل بافت فیبروز درکبد) پیشروی نماید.

چه چیزی کبد را چرب می کند؟

مصرف کالری اضافه در برنامه غذایی باعث تجمع چربی در کبد می‌شود. این وضعیت به‌ویژه در افراد مبتلا به چاقی، افراد دیابتی و افرادی که تری گلیسیرید بالا دارند بیشتر از سایرین منجر به چربی کبد می‌شود. در مجموع، عوامل متعددی در ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) تأثیر دارند که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

  • دیابت نوع ۲ و پیش دیابت
  • مبتلا بودن به چاقی
  • میانسالی و سالخوردگی
  • سطوح بالای چربی خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید بالا
  • فشار خون بالا
  • مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) و برخی داروهای ضدسرطان
  • مبتلا بودن به اختلالات متابولیک
  • کاهش وزن سریع به دلیل پیروی از رژیم‌های غذایی نامناسب
  • ابتلا به عفونت‌های خاص مانند هپاتیت C

بیماری چربی کبد غیرالکلی حدود ۲۵ درصد از مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده است. هر چه درصد چاقی، دیابت نوع ۲ و کلسترول در جمعیت افزایش یابد به همان نسبت نیز بیماری کبد چرب افزایش خواهد یافت. چربی کبد از نوع الکلی آن فقط در افرادی دیده می‌شود که اعتیاد شدید به الکل دارند.

بیشتر بخوانید: تفسیر نتایج سونوگرافی کبد

علائم هشدار دهنده کبد چرب

در بسیاری از موارد این بیماری علائم قابل توجهی ندارد؛ اما ممکن است احساس خستگی یا احساس ناراحتی و درد در سمت راست بالای شکم داشته باشید. این بیماری در بعضی از افراد مبتلا عوارضی مانند زخم کبدی ایجاد می‌کند که به عنوان فیبروز شناخته می‌شود. فیبروز شدید کبد که سیروز نام دارد ممکن است با بروز علائمی مانند موارد زیر همراه باشد:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • خستگی
  • خونریزی از بینی
  • خارش پوست
  • زردی پوست و چشم
  • خوشه‌های شبکه مانند رگ‌های خونی در زیر پوست
  • درد شکم
  • تورم شکم
  • تورم پاها
  • بزرگ شدن پستان‌ها در مردان
  • گیجی

علائم کبد چرب در زنان و مردان

افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند، اغلب علائمی ندارند و به همین دلیل تشخیص کبد چرب دشوار است تا هنگامی که به سیروز کبدی تبدیل شود. چنانچه دارای علائم کبد چرب باشید، یکی از موارد زیر است:

  • درد شکمی یا احساس پر بودن در سمت راست بالای شکم
  • حالت تهوع، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن
  • زرد رنگ شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)
  • تورم شکم و پاها (ادم)
  • خستگی و احساس گیجی زیاد
  • ضعف
  • همچنین در بسیاری از افراد، علائم کبد چرب در چهره را می‌توان به‌جز زردی، به‌صورت جوش و آکنه نیز مشاهده کردکه به دلیل عدم عملکرد صحیح کبد در پاکسازی خون از متابولیت‌ها و مواد دفعی است.

موارد مستعد کبد چرب

  1. کسانی که مبتلا به دیابت هستند.
  2. کسانی که اضافه وزن دارند.
  3. کسانی که مبتلا به پرفشاری خون یا چربی خون هستند.
  4. کسانی که چربی دور شکم دارند.

انواع کبد چرب

این بیماری به دو شکل اصلی دیده می‌شود. علت ایجاد هر یک متفاوت بوده و عامل خطر آنها از هم مجزا است.

  • کبد چرب الکلی (AFLD): نوعی از بیماری که به علت مصرف بیش از حد الکل ایجاد می‌شود. نوشیدن زیاد الکل باعث تجمع چربی در کبد می‌شود. افرادی که الکل مصرف می‌کنند، باید مصرف آن را محدود کنند، تا به این بیماری مبتلا نشوند.
  • کبد چرب غیر الکلی (NAFLD): نوعی از بیماری که به علت عاملی غیر از الکل مانند ژنتیک، چاقی، دارو و غیره ایجاد می‌شود. این نوع از بیماری ارتباطی با مصرف الکل ندارد. از هر سه بزرگسال، یک نفر و از هر ۱۰ کودک یک نفر ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. علت دقیق ایجاد این نوع از بیماری مشخص نیست؛ اما در افراد چاق و دیابتی بیشتر دیده می‌شود.

انواع گریدهای بیماری کبد چرب

این بیماری دارای ۴ مرحله است که از گرید ۱ تا ۴ طبقه‌بندی می‌شوند و می‌تواند طی ۴ مرحله پیشرفت کند:

  1. کبد چرب گرید ۱ (کبد چرب ساده): در کبد چرب گرید ۱ چربی اضافی در کبد تجمع پیدا می‌کند. اگر بیماری از گرید ۱ پیشرفت نکند، تقریباً بی‌ضرر است.
  2. کبد چرب گرید ۲ (استئو هپاتیت): کبد چرب گرید ۲ علاوه بر چربی اضافی، التهاب نیز در کبد وجود دارد.
  3. کبد چرب گرید ۳ (فیبروز کبدی): التهاب در کبد باعث ایجاد زخم شده است. التهاب مداوم باعث ایجاد اسکار در کبد می‌شود؛ اما کبد هنوز می‌تواند عملکرد طبیعی داشته باشد.
  4. کبد چرب گرید ۴ (سیروز کبدی): زخم کبد به طور گسترده‌ای گسترش یافته است. سیروز یک بیماری بالقوه تهدیدکننده زندگی است که می‌تواند باعث نارسایی کبدی شود و معمولاً غیرقابل برگشت است. به همین دلیل بسیار مهم است که از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

کبد چرب چه عوارضی دارد؟

عارضه اصلی NAFLD و NASH سیروز است که در مراحل پایانی اسکار در کبد ایجاد می‌شود. سیروز در پاسخ به آسیب کبدی مانند التهاب در NASH رخ می دهد. همانطور که کبد تلاش می‌کند تا التهاب را متوقف کند، مناطقی از جای زخم (فیبروز) ایجاد می کند. با ادامه التهاب، فیبروز گسترش می یابد و بافت طبیعی کبد را بیشتر و بیشتر می‌گیرد. اگر این روند قطع نشود، سیروز می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • تجمع مایع در شکم (آسیت)
  • تورم وریدهای مری (واریس مری) که می تواند پاره شود و خونریزی کند.
  • گیجی، خواب آلودگی و تکلم (آنسفالوپاتی کبدی)
  • سرطان کبد

بین ۵ تا ۱۲ درصد از افراد مبتلا به NASH به سیروز پیشرفت می‌کنند.

تشخیص کبد چرب

  • بررسی فیزیکی

ممکن است پزشک شما با لمس یا ایجاد فشار در ناحیه‌ی کبد به التهاب آن پی ببرد. چنانچه کبد شما در اثر التهاب بزرگ شده باشد، قابل لمس خواهد بود؛ البته در شرایطی هم کبد شما دچار التهاب شده اما از لحاظ ابعادی بزرگ‌تر نشده است.

  • بیوپسی کبد

بیوپسی کبد بهترین روش برای تشخیص نوع و شدت بیماری کبد است. البته از این روش زمانی استفاده می‌شود که روش‌های دیگر پاسخ قطعی در تشخیص بیماری نداده باشند. در بیوپسی کبد، پزشک با سوزن بخشی از بافت داخل کبد را جدا می‌کند. در این حالت، برای کاهش احساس درد در حین برداشت نمونه، مقداری بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود. به این ترتیب، بیوپسی می‌تواند وجود بیوپسی کبد را تأیید کند.

  • آزمایش خون

در بسیاری از موارد، آزمایش خون با مشخص کردن افزایش آنزیم‌های کبدی می‌تواند وجود این اختلال را تأیید کند. برای مثال ممکن است پزشک شما از آزمایشگاه بخواهد تا فاکتورهای آلانین آمینوترانسفراز (ALT) یا آسپارتات ترانس آمیناز (AST) را در خون شما اندازه‌گیری کند. بالاتر بودن میزان این آنزیم ها از حالت استاندارد، به معنای التهاب کبدی هستند. البته کبد چرب، می‌توانند یکی از علل مربوط به التهاب کبد باشد و هر التهاب کبدی به معنای کبد چرب نیست. درصورتی‌که آزمایش خون، التهاب کبدی را تأیید کرد، ممکن است پزشک شما روش دیگری در خصوص تشخیص علت التهاب را تجویز کند.

  • تصویربرداری

پزشک برای تشخیص دقیق‌تر نوع التهاب کبد می‌تواند، سونوگرافی، MRI یا سی‌تی‌اسکن را پیشنهاد دهد. روش دیگری هم به نام الاستوگرافی بافت نرم با امواج فراصوت (VCTE) وجود دارد که با بررسی سفتی بافت‌ها، بیماری را تشخیص می‌دهد.

درمان کبد چرب

اولین راه درمان معمولاً کاهش وزن از طریق ترکیبی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش است. برای کسانی که به دلیل استئاتوهپاتیت غیر الکلی ، سیروز کبدی دارند ، پیوند کبد ممکن است گزینه ای باشد. هیچ درمانی برای بیماری کبد چرب غیر الکلی از طرف سازمان غذا و دارو تصویب نشده است؛ اما چند داروی با نتایج امیدوارکننده در حال مطالعه هستند.

درمان خانگی

با کمک پزشک خود می توانید برای کنترل بیماری کبد چرب غیر الکلی خود قدم بردارید:

  1. کاهش وزن: اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، برای کاهش وزن تعداد کالری که هر روز می خورید کاهش دهید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. کاهش کالری کلید کاهش وزن و مدیریت بیماری کبد چرب است.
  2. یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید: یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه ، سبزیجات و غلات کامل بخورید و تمام کالری مصرفی خود را رعایت کنید.
  3. ورزش کنید و فعال تر باشید: حداقل 30 دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته انجام دهید.
  4. دیابت خود را کنترل کنید: برای کنترل دیابت خود از دستورالعمل های پزشک خود پیروی کنید. داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید و قند خون خود را کنترل کنید.
  5. کلسترول خود را کاهش دهید: رژیم غذایی و داروهای سالم مبتنی بر گیاهان می تواند به حفظ کلسترول و تری گلیسیریدهای شما در سطح سالم کمک کند.
  6. از کبد خود محافظت کنید: از مواردی که استرس بیشتری به کبد شما وارد می کند، خودداری کنید. به عنوان مثال، الکل ننوشید. دستورالعمل های مربوط به همه داروها و داروهای بدون نسخه را دنبال کنید. قبل از استفاده از هرگونه داروی گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا همه محصولات گیاهی بی خطر نیست.


:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

غلائم و روش تشخیص سل ، درمان بیماری سل

بیماری سل

سل یک بیماری عفونی است که به طور معمول توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (MTB) ایجاد می‌شود. میکروب عامل این ایجاد کننده این بیماری از طریق راه‌های تنفسی منتقل می‌شود. این میکروب با وارد شدن به ریه‌ها، ضایعه اولیه را ایجاد می‌کنند. این بیماری از طریق جریان خون و عروق لنفاوی می‌تواند مستقیماً به دیگر قسمت‌های بدن راه یابد و اعضای دیگر را درگیر کند. از آنجا که علت اصلی ایجاد این بیماری، باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می‌باشد، می‌تواند به راحتی از راه‌های مختلف در هوا منتشر شود.

در صورتی که فرد مبتلا، سرفه کند یا عطسه بزند می تواند این باکتری را در هوا منتشر نماید. حدود 10 درصد از عفونت‌های نهفته سل، به فرم فعال آن تبدیل می‌شوند که در صورت عدم درمان، ممکن است موجب مرگ مبتلایان شود. در درمان سل، از آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌شود. درمان مؤثر سل، به دلیل ساختار غیرمعمول و ترکیب شیمیایی دیواره سلول مایکوباکتریوم که مانع ورود داروها است، بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها را بی اثر می‌کند و دشوار خواهد بود.

بهتر است که سل فعال با ترکیبی از چندین آنتی‌بیوتیک برای کاهش خطر ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها درمان شود. مثبت بودن آزمایش برای باکتری سل نیز نیاز به عکس برداری از قفسه سینه دارد. اگر مبتلا به سل فعال باشید، نتیجه این آزمایش معمولاً غیرطبیعی خواهد بود و احتمالاً تصویربرداری، ناحیه ای سایه دار را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

بیماری سل چیست؟

بیماری سل، یک بیماری عفونی باکتریایی است که از طریق وارد شدن قطرات ریز پخش شده در هوا، توسط سرفه یا عطسه فرد مبتلا منتشر می‌شود. بیماری سل جزء دسته بیماری‌های تنفسی است و به‌طور مستقیم، ریه را درگیر می‌کند؛ ولی در موارد حاد، عوارضی را برای دیگر اعضای بدن مانند غدد، شکم، استخوان‌ها و سیستم عصبی به همراه دارد.

علت ابتلا به بیماری سل

سل ناشی از باکتری است که از طریق قطرات میکروسکوپی منتشر شده در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که فردی مبتلا به سل، درمان نشده، سرفه، صحبت کند، عطسه کند یا تف کند. اگرچه سل مسری است؛ اما گرفتن آن آسان نیست. احتمال ابتلا به بیماری سل از شخصی که با او زندگی می کنید یا با او کار می کنید بسیار بیشتر از فرد غریبه است. بیشتر افراد مبتلا به سل فعال که حداقل دو هفته تحت درمان دارویی مناسب بوده اند دیگر مسری نیستند.

اچ آی وی و سل:

از دهه 1980، به دلیل شیوع HIV، ویروس عامل ایدز، تعداد موارد سل به طرز چشمگیری افزایش یافته است. عفونت با اچ آی وی سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و کنترل بدن برای باکتری های سل را دشوار می کند. در نتیجه، افراد مبتلا به HIV چندین برابر بیشتر از افرادی که HIV مثبت ندارند، به سل و پیشرفت از بیماری نهفته به بیماری فعال مبتلا می شوند.

علائم بیماری سل

  • سرفه ای که سه هفته یا بیشتر طول بکشد.
  • سرفه کردن خون
  • درد قفسه سینه، یا درد همراه با تنفس یا سرفه
  • لاغری ناخواسته
  • خستگی
  • تب
  • عرق شبانه
  • لرز
  • از دست دادن اشتها

سل همچنین می تواند سایر قسمت های بدن شما، از جمله کلیه ها، ستون فقرات یا مغز را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که سل خارج از ریه های شما رخ می دهد، علائم و نشانه ها با توجه به اندام های درگیر متفاوت است. به عنوان مثال، سل ستون فقرات ممکن است به شما کمردرد دهد و سل در کلیه ها ممکن است باعث ادرار خون شود.

انواع بیماری سل

اگرچه بدن شما ممکن است باکتریهای عامل سل را در خود جای دهد؛ اما سیستم ایمنی بدن شما معمولاً می تواند مانع بیماری شما شود. به همین دلیل، پزشکان سل را به دو نوع تقسیم می نمایند:

سل نهفته

در این شرایط، بیمار به عفونت سل مبتلا است؛ اما باکتری ها در بدن فرد در حالت غیر فعال باقی می مانند و علائمی ایجاد نمی کنند. سل نهفته که به آن عفونت سل یا سل غیرفعال نیز گفته می شود، مسری نیست. این بیماری می تواند به سل فعال تبدیل شود، بنابراین درمان برای فرد مبتلا به سل نهفته و کمک به کنترل شیوع سل مهم است. تخمین زده می شود که 2 میلیارد نفر سل نهفته داشته باشند.

سل فعال

این شرایط باعث بیماری فرد می شود و در بیشتر موارد به دیگران نیز سرایت می کند. ممکن است در چند هفته اول پس از آلوده شدن به باکتری سل رخ دهد یا ممکن است سالها بعد اتفاق بیفتد.

عوامل خطر سل

هر کسی می تواند به بیماری مبتلا شود؛ اما عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند، از جمله:

  • ضعف سیستم ایمنی بدن: یک سیستم ایمنی سالم اغلب با موفقیت با باکتری این بیماری مبارزه می کند. با این حال، چندین بیماری و داروها می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، از جمله HIV/AIDS، دیابت، بیماری شدید کلیه، برخی سرطان ها، درمان سرطان مانند شیمی درمانی، داروهای جلوگیری کننده از رد اعضای پیوندی، برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و پسوریازیس، سوء تغذیه یا وزن کم بدن
  • سفر یا زندگی در مناطق خاص: در صورت زندگی، مهاجرت یا سفر به مناطقی با نرخ بالای سل، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است. مناطقی شامل: آفریقا، آسیا، اروپای شرقی، روسیه و آمریکای لاتین

عوامل دیگر:

  • استفاده از تنباکو: مصرف دخانیات خطر ابتلا به این بیماری و مرگ ناشی از آن را تا حد زیادی افزایش می دهد
  • اشتغال در بخش مراقبت های بهداشتی: تماس منظم با افراد بیمار شانس قرار گرفتن در معرض باکتری سل را افزایش می دهد. استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها خطر ابتلا را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • تماس با فردی که مبتلا به سل است: تماس نزدیک با فرد مبتلا به سل خطر بیماری شما را افزایش می دهد.

روشهای تشخیص بیماری سل

قبل از انجام هرگونه تستی، پزشک مواردی مانند بررسی سابقه‌ی بیماری‌های قبلی و معاینه‌ی فیزیکی را انجام می‌دهد.

۱. آزمایش خلط

از آنجا که سل می‌تواند نهفته یا فعال باشد، تشخیص قطعی سل با استفاده از کشت خلط انجام می‌شود. دریافت جواب این تست، ۴ تا ۸ هفته به طول می‌انجامد.

۲. تست سل (تست مانتو)

تست پوستی سل که اصطلاحاً به آن تست پوستی توبرکولین یا PPD نیز گفته‌می‌شود، آزمایشی است که برای تعیین اینکه آیا کسی سیستم ایمنی بدن در مقابل باکتری مسبب سل، پاسخ ایمنی ایجاد‌کرده‌است یا خیر. این آزمایش شامل تزریق توبرکولین (عصاره‌ی‌ ساخته‌شده از باکتری از‌بین‌رفته) به پوست است. در حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از تزریق، پوست از نظر ورم بررسی می‌شود. اگر در محل تزریق PPD روی پوست، جوشی با اندازه‌ی بیش از ۵ میلی‌متر ایجاد‌شده‌باشد، تست مثبت تلقی می‌شود. در افرادی که اکنون مبتلا به سل هستند، افرادی که در گذشته در معرض آن بوده باشد یا افرادی که واکسن ب‌ث‌ژ علیه سل دریافت کرده‌باشند، پاسخ تست می‌تواند مثبت باشد. این آزمایش می‌تواند نتایج مثبت کاذب داشته‌باشد (به خصوص در افرادی که با واکسن ب‌ث‌ژ برای سل واکسینه شده‌اند). نتایج منفی کاذب می‌تواند در بیمارانی که نقص ایمنی دارند، ایجاد شود.

۳. آزمایش خون

برای تأیید یا رد سل پنهان یا فعال ممکن است از آزمایش خون استفاده شود. در این آزمایشات از فناوری پیشرفته‌ای برای اندازه‌گیری واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری سل استفاده شده‌است. علاوه بر این، ممکن است از یک آزمایش PCR (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز) برای شناسایی آنتی‌ژن‌های سطح باکتری سل استفاده‌شود.

۴. آزمایشات تصویربرداری از ریه

آزمایش دیگر، عکس اشعه‌ی ایکس از قفسه‌ی سینه و سی‌تی‌اسکن ریه است که می‌تواند شواهدی از عفونت ریه را نشان‌دهد.

درمان سل

سل یک بیماری قابل درمان است. همه‌ی افراد مبتلا به سل، بدون توجه به فعال یا نهفته‌بودن بیماری، به درمان نیاز دارند. مصرف آنتی‌بیوتیک برای یک دوره‌ی ۶ تا ۹ ماهه می‌تواند این بیماری را از بین ببرد. چندین آنتی بیوتیک مختلف برای درمان این بیماری استفاده‌می‌شود؛ زیرا برخی از اشکال سل در برابر آنتی‌بیوتیک‌های خاصی مقاوم هستند. درمان سل به نوع عفونت سل و حساسیت دارویی باکتری بستگی دارد. برای درمان سل، از داروی ضد‌سل استفاده می‌شود. این داروها عبارتند از:

  • ایزونیازید (INH)
  • ریفامپین (RIF)
  • ریفاپنتین (RPT)
  • اتامبوتول (EMB)
  • پیرازینامید.

آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی مانند:

  • آمیکاسین
  • کاپرئومایسین
  • کانامایسین
  • بداکویلین
  • اتیونامید
  • اسید پارا آمینو سالیسیلیک

عوارض ابتلا به سل

سل بدون درمان، می تواند کشنده باشد. بیماری فعال درمان نشده معمولاً ریه های شما را تحت تأثیر قرار می دهد؛ اما می تواند سایر قسمت های بدن شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. عوارض سل عبارتند از:

  • درد ستون فقرات: کمردرد و سفتی از عوارض شایع سل هستند.
  • آسیب مفصل: آرتریت ناشی از سل (آرتریت سلی) معمولاً باسن و زانو را درگیر می کند.
  • تورم غشاهای پوشاننده مغز (مننژیت): این عارضه می تواند باعث سردرد دائمی یا متناوب شود که برای هفته ها رخ می دهد و تغییرات ذهنی احتمالی را ایجاد می کند.
  • مشکلات کبدی یا کلیوی: کبد و کلیه ها به فیلتر کردن مواد زائد و ناخالصی ها از جریان خون کمک می کنند. سل در این اندام ها می تواند عملکرد آنها را مختل کند.
  • اختلال های قلبی: به ندرت، سل می تواند بافت هایی را که قلب شما را احاطه کرده اند، آلوده کند و باعث التهاب و تجمع مایعات شود که ممکن است در توانایی قلب شما برای پمپاژ مؤثر اختلال ایجاد کند. این وضعیت که تامپوناد قلبی نام دارد، می تواند کشنده باشد.


:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شاید شما هم از اطرافیانتان شنیده باشید که در گذشته بیماری سل، به زندگی افراد زیادی پایان می‌داد. هنوز هم این بیماری در برخی مناطق وجود دارد و افراد زیادی را درگیر می‌کند. امروزه سل در صورت شناسایی و درمان به موقع قابل پیشگیری است و زندگی فرد را تهدید نمی‌کند.

کارشناسان معتقدند یک سوم مردم جهان به بیماری سل مبتلا هستند که در برخی موارد این بیماری به‌صورت پنهان است و فرد تا زمانی که ویروس در بدن او پیشروی نکند، متوجه وجود آن نمی‌شود. با توجه به این موارد در ادامه با مجله درمانکده همراه باشید تا راجع بیماری سل بیشتر بدانید.
بیماری سل چیست؟

سل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ریوی است که اگر در زمان درستی تشخیص داده شود، قابل درمان است. این بیماری وسیله‌ی باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در بدن ایجاد می‌شود و اندام‌های مختلفی از جمله ریه‌ها را درگیر می‌کند.

طبق آمارها در سال 2017 تقریباً 10 میلیون نفر در جهان به بیماری سل مبتلا بودند که البته درصد قابل توجهی از آن‌ها هم از این بیماری آگاه نبودند. طبق نظر کارشناسان این ویروس بزرگ‌ترین مقلد است و می‌تواند علائم سایر بیماری‌ها را تقلید کند و به بیانی خود را پشت سایر بیماری‌ها پنهان کند و در نهایت به فرد آسیب بزند.
مقایسه ریه سالم با ریه مبتلا به بیماری سل بیماری سل اگر در زمان درستی تشخیص داده شود به‌راحتی قابل درمان است و فرد آسیب جدی نمی‌بیند

مهم‌ترین علت بروز بیماری سل را بشناسید

همانطور که اشاره شد، این بیماری به‌علت ورود باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به بدن است. توجه داشته باشید این بیماری مسری است با تنفس هوای آلوده‌ای که فرد مبتلا به سل در آن زندگی می‌کند به‌راحتی منتقل می‌شود.

اگر افراد سیستم ایمنی سالمی داشته باشند و به بیماری‌های زمینه‌ای نیز دچار نباشند، حتی زمانی که این باکتری وارد بدن آن‌ها شود نیز، آسیبی به آن­ها وارد نمی‌شود و در نهایت علائم خفیفی را تجربه می‌کنند.
سل توسط نوعی باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود

از علائم بیماری سل بیشتر بدانید

علائم بیماری سل به دو دسته داخل ریوی و خارج ریوی تقسیم می‌شود که در صورت بروز و ماندگاری هر کدام از آن‌ها بهتر است که در اسرع وقت به پزشک متخصص ریه مراجعه کنید. در ادامه به بررسی علائم بیماری سل ریوی می‌پردازیم:

    تب
    عرق شبانه
    سرفه مزمن که که بیش از ۳ هفته طول بکشد
    خلط خونی
    کاهش یا از‌دست‌دادن اشتها
    کاهش وزن یا کاهش حجم عضله
    خستگی یا بی‌حالی
    درد قفسه‌سینه (درد هنگام تنفس)
    تنگی نفس
    تورم غدد لنفاوی

علائم اولیه سل را جدی بگیرد و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید
علائم بیماری سل خارج ریوی

    سل غدد لمفاوی
    مننژیت سلی
    سل ادراری
    سل دستگاه گوارش
    سل ارزنی یا سل میلیاری
    سل پلور

انواع بیماری سل را می‌شناسید؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بعد از ورود باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به بدن انسان ممکن است فرد دچار بیماری سل نشود و بعد از مدتی با بررسی علائم موجود صحت این بیماری توسط پزشک تایید شود. اما در حالت کلی سل به دو دسته پنهان و فعال تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به تحلیل و بررسی هرکدام می‌پردازیم:

سل پنهان

همانطور که از اسم این بیماری پیداست، باکتری وارد بدن فرد می‌شود اما علائم آن به‌طور آشکار بروز پیدا نمی‌کند. بر این اساس ممکن است فرد سال‌های زیادی با این بیماری زندگی کند اما از وجود باکتری باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در بدن خود آگاه نباشد.

سل فعال

زمانی که فرد دچار سل فعال می‌شود، نشانه‌های بیماری به‌خوبی در او مشخص است و قابلیت سرایت کردن به دیگران را هم دارد. توجه داشته باشید، کسانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، معمولاً بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

با این وجود معمولاً جوانان و نوجوانانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند،  بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و علائم آن را بروز می‌دهند.

با کارآمدترین روش تشخیص بیماری سل بیشتر آشنا شوید

زمانی که حتی به کوچک‌ترین علائم بیماری سل مشکوک شدید، بهتر است که در اسرع وقت، از سلامت خود مطمئن شوید. یکی از بهترین راه‌های تشخیص این بیماری، آزمایش خلط است. در این روش نمونه خلط در بازه زمانی، 2 تا 3 روز جمع‌آوری می‌شود و درنهایت‌آزمایش‌نمونه‌ها ابتلا شما به این بیماری را تایید یا رد می‌کند.
چگونه خلط را جمع‌آوری کنیم؟

برای جمع‌آوری اصولی خلط و تشخیص بیماری بهتر است، مواردی را رعایت کنید که این آزمایش با دقت بیشتری انجام شود؛ از این رو در ادامه، این موارد را بررسی می‌کنیم.

    باید فرد ناشتا باشد و آزمایش صبح انجام شود
    قبل از نمونه برداری باید دهان فرد تمیز باشد
    نمونه نباید با آب دهان اشتباه گرفته شود
    نمونه خلط را در ظرف مخصوص بریزید

نکات طلایی در درمان این بیماری

معمولاً زمانی که افراد متوجه می‌شوند که به بیماری سل مبتلا شدند، با این پرسش مواجه می‌شوند که آیا این بیماری قابل درمان است؟ بله، بیماری سل قابل درمان است و اکثر داروهایی که برای این بیماری تجویز می‌شود، خوراکی هستند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان هم ندارند.

فقط کافی ست داروهای ضد سل را به‌مدت حداقل 6 ماه، داروهای خوراکی که برای از بین رفتن این بیماری برای شما تجویز کرده‌اند را مصرف کنید تا در نهایت، نشانه‌های آن کاملاً از بین برود. توجه داشته باشید، اگر قبلاً از داروهای ضد سل استفاده کرده باشید، لازم است که پزشک را در جریان بگذارید تا از انواع دیگری از داروهای ضد سل برای شما تجویز کند. همچنین می‌توانید از طریق رزرو نوبت آنلاین پزشکی در سایت درمانکده یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان ریه با دکتر در ارتباط باشید.

مهم ترین عوارض ابتلا به سل

سل نیز مانند سایر بیماری‌ها علائمی دارد که در این مقاله به آن اشاره کردیم. اما در برخی از موارد بعد از اتمام بیماری نیز ممکن است، عوارض آن تا مدتی در بدن شما بماند. با توجه به این موضوع اگر با مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، مواجه شدید لازم است که به پزشک مراجعه کنید و با او این موضوع را در میان بگذارید.

    بی اشتهایی طولانی مدت بعد از بهبودی
    سردرد و سرگیجه طولانی
    سرفه‌های خونی
    تداوم تعریق شبانه

روش پیشگیری از بیماری سل

در حال حاضر مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری سل، تزریق واکسن ب ث ژ در بدو تولد است. بر اساس آمارها تزریق این واکسن در بزرگسالی تأثیر زیادی ندارد و از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری نمی‌کند. از این رو شناسایی و درمان به‌موقع سل در بزرگسالی موثرترین راه برای کاهش علائم آن است.
ب ث ژ به‌خوبی از شما در برابر ویروس سل محافظت می‌کند و درحال‌حاضر بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری است.
فوری مشاوره بگیرید
مشاورۀ فوریِ آنلاین را همین الان دریافت کنید. رزرو مشاورۀ فوری

سخن آخر

 مبتلا شدن به هر بیماری در مراحل اولیه برای افراد ترسناک است و آن‌ها را در شرایط روحی سختی می‌دهد. اما قرار نیست که تمام بیماری‌ها به سرانجام دردناک ختم شوند. همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، بیماری سل نیز اگر به‌موقع شناسایی و درمان شود، بعد از مدتی علائم آن از بین می‌رود و فرد به زندگی عادی خود برمی­گردد.

در نهایت توجه داشته باشید زمانی که شما یا اطرافیانتان به سل مبتلا شدید، از اتاقی استفاده کنید که نور کافی به آن وارد شود، هوا در گردش باشد و افراد زیادی به آن اتاق رفت و آمد نکنند. امید است که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

بیماری برونشیت

افراد مبتلا به برونشیت در مجرا های برونش، مجرای هوایی که دهان و بینی را به ریه ها متصل می کند، تورم و التهاب دارند. علائم برونشیت شامل سرفه، خس خس سینه و مشکل در تنفس است. افراد همچنین ممکن است در پاکسازی مخاط یا خلط از مجاری تنفسی خود مشکل داشته باشند. برونشیت می تواند حاد یا مزمن باشد. برونشیت حاد معمولاً برطرف می شود، اما برونشیت مزمن پایدار است و هرگز به طور کامل از بین نمی رود. ترک یا اجتناب از سیگار می تواند به پیشگیری از برونشیت کمک کند.

این مقاله به علل، علائم، درمان و پیشگیری از برونشیت می پردازد.
 
برونشیت

برونشیت التهاب پوشش لوله‌های برونش(مجاری هوایی) است که هوا را به ریه‌ها منتقل و سپس از آن‌ها می‌برد. افرادی که برونشیت دارند، معمولاً مخاط غلیظی را سرفه می کنند که ممکن است تغییر رنگ دهد. برونشیت ممکن است حاد یا مزمن باشد. برونشیت حاد که اغلب از سرماخوردگی یا سایر عفونت های تنفسی ایجاد می شود، بسیار شایع است. برونشیت مزمن، یک بیماری جدی تر و تحریک یا التهاب مداوم پوشش لوله های برونش است که اغلب به دلیل سیگار کشیدن است.

برونشیت زمانی اتفاق می‌افتد که مجرا‌هایی که هوا را به ریه‌های شما می‌رسانند، به نام مجرا‌های برونش، ملتهب و متورم می‌شوند. در نهایت با سرفه و مخاط آزاردهنده مواجه می شوید.

دو نوع برونشیت وجود دارد:

    برونشیت حاد: این نوع رایج تر است. علائم چند هفته طول می کشد، اما معمولاً بعد از آن زمان مشکلی ایجاد نمی کند.
    برونشیت مزمن: این نوع از برونشیت جدی تراست و مدام برمی گردد یا از بین نمی رود.

برونشیت یکی از مهمترین شرایطی است که بیماران به دنبال مراقبت های پزشکی هستند. ویروس های تنفسی شایع ترین علل برونشیت حاد هستند و سیگار کشیدن بدون شک علت اصلی برونشیت مزمن است.

برونشیت

برونشیت حاد، که عموما به علت سرماخوردگی قفسه سینه نیز ایجاد می‌شود، معمولاً طی یک هفته تا ۱۰ روز بدون اثرات ماندگار بهبود می‌یابد، اگرچه سرفه ممکن است برای هفته‌ها ادامه داشته باشد. با این حال، اگر دوره های مکرر برونشیت دارید، ممکن است برونشیت مزمن داشته باشید که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. برونشیت مزمن یکی از شرایطی است که در بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) وجود دارد.
 
علائم ابتلا به برونشیت

برای برونشیت حاد یا برونشیت مزمن، علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    سرفه کردن، تولید مخاط (خلط) که می تواند به رنگ شفاف، سفید، خاکستری متمایل به زرد یا سبز باشد ( به ندرت ممکن است رگه های خونی روی آن ایجاد شود)
    خستگی
    تنگی نفس
    تب و لرز خفیف
    ناراحتی قفسه سینه

اگر برونشیت حاد دارید، ممکن است علائم سرماخوردگی مانند سردرد خفیف یا بدن درد داشته باشید. در حالی که این علائم معمولاً در حدود یک هفته بهبود می‌یابند، ممکن است سرفه‌های آزاردهنده‌ای داشته باشید که چند هفته طول می‌کشد. برونشیت مزمن به سرفه‌ای گفته می‌شود که حداقل سه ماه طول بکشد و حملات مکرر حداقل برای دو سال متوالی رخ دهد. اگر برونشیت مزمن دارید، احتمالاً دوره هایی را تجربه خواهید کرد که سرفه یا سایر علائم شما بدتر می شود. در آن زمان، ممکن است یک عفونت حاد در کنار برونشیت مزمن داشته باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن سرفه به اضافه هریک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

    بیش از سه هفته طول می کشد
    از خوابیدن شما جلوگیری می کند
    همراه با تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد
    مخاط بد رنگ تولید می کند
    هراه با خون است
    با خس خس سینه یا تنگی نفس همراه است
 
علل ایجاد بر‌ونشیت

برونشیت حاد معمولاً توسط ویروس ها ایجاد می شود، معمولاً همان ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا (آنفولانزا) می شوند. آنتی بیوتیک ها ویروس ها را از بین نمی برند، بنابراین این نوع دارو در اکثر موارد برونشیت مفید نیست. شایع ترین علت برونشیت مزمن، کشیدن سیگار است؛آلودگی هوا و گرد و غبار یا گازهای سمی در محیط یا محل کار نیز می تواند منجر به این وضعیت شود.

عوامل خطر (ریسک فاکتور ها)

عواملی که خطر ابتلا به برونشیت را افزایش می دهند عبارتند از:
دود سیگار

افرادی که سیگار می کشند یا با افراد سیگاری زندگی می کنند در معرض خطر بیشتری برای برونشیت حاد و برونشیت مزمن هستند. مقاومت کم سیستم ایمنی: این مورد ممکن است ناشی از یک بیماری حاد دیگر مانند سرماخوردگی یا یک بیماری مزمن باشد که سیستم ایمنی شما را به خطر می اندازد. افراد مسن، نوزادان و کودکان خردسال آسیب پذیری بیشتری نسبت به عفونت دارند.
قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک کننده در محل کار

خطر ابتلا به برونشیت در شما بیشتر است اگر با مواد محرک ریه خاصی مانند غلات یا منسوجات کار کنید یا در معرض بخارات شیمیایی قرار بگیرید.
رفلاکس معده

حملات مکرر سوزش سر دل شدید می تواند گلوی شما را تحریک کند و شما را مستعد ابتلا به برونشیت کند.

عوارض ابتلا به برونشیت

 اگرچه یک دوره برونشیت معمولاً جای نگرانی ندارد، اما در برخی افراد می تواند منجر به ذات الریه شود. با این حال، حملات مکرر برونشیت ممکن است به این معنی باشد که شما به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مبتلا هستید.
 
نحوه سرایت و انتقال بیماری برونشیت

اگر برونشیت به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد، ممکن است هنگام سرفه، عفونت از طریق قطرات به فرد دیگری منتقل شود. برای کاهش خطر انتقال عفونت، فرد باید: دست های خود را اغلب بشویید سرفه در یک دستمال کاغذی در مورد کودکان خردسال، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مراقبت بیشتری داشته باشید.

راه های تشخیص برونشیت

پزشک شما معمولاً بر اساس معاینه فیزیکی و علائم شما می تواند تشخیص دهد که آیا برونشیت دارید یا خیر. آنها در مورد سرفه شما می پرسند، مانند مدت زمانی که آن را داشته اید و چه نوع مخاطی با آن ایجاد می شود. آن‌ها همچنین به ریه‌های شما گوش می‌دهند تا ببینند آیا چیزی مانند خس‌خس سینه وجود دارد  یا خیر. ممکن است پزشک شما بسته به اینکه فکر می‌کند برونشیت حاد یا مزمن دارید، آزمایش‌هایی انجام دهد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    سطح اکسیژن خون را بررسی کند: این کار با سنسوری انجام می شود که روی انگشت پا یا انگشت شما قرار می گیرد.
    تست عملکرد ریه را انجام دهید: برای آزمایش آمفیزم (نوعی COPD که در آن کیسه‌های هوایی در ریه‌های شما از بین می‌رود) و آسم، در دستگاهی به نام اسپیرومتر تنفس می‌کنید.
    رادیوگرافی قفسه سینه: این برای بررسی پنومونی یا بیماری دیگری است که می تواند باعث سرفه شما شود.
    آزمایش خون: اینها می توانند علائم عفونت را شناسایی کنند یا میزان دی اکسید کربن و اکسیژن را در خون شما اندازه گیری کنند.
    مخاط خود را آزمایش کنید تا بیماری های ناشی از باکتری را رد کنید: یکی از آنها سیاه سرفه است که سیاه سرفه نیز نامیده می شود. باعث سرفه های شدید می شود که نفس کشیدن را سخت می کند.

اگر پزشک شما فکر می کند که شما به این بیماری یا آنفولانزا مبتلا هستید، سواب بینی نیز ممکن است از شما بگیرد.

 
چگونه برونشیت درمان می‌شود؟

اغلب اوقات، برونشیت حاد در عرض چند هفته خود به خود از بین می رود. اگر علت بیماری شما باکتری باشد (که نادر است)، پزشک ممکن است به شما آنتی بیوتیک بدهد. اگر آسم یا آلرژی دارید، یا خس خس می کنید، ممکن است یک اسپری استنشاقی را پیشنهاد کنند. این اسپری به باز شدن راه های هوایی شما کمک می کند و تنفس را آسان تر می کند.

برای کاهش علائم برونشیت حاد، می توانید:

    مقدار زیادی آب بنوشید: هشت تا ۱۲ لیوان در روز به رقیق شدن مخاط شما کمک می کند و سرفه کردن آن را آسان تر می کند.
    استراحت کافی داشته باشید.
    مسکن های بدون نسخه مصرف کنید: آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن درد را درمان می کند. اما از دادن آسپرین به کودکان خودداری کنید. می توانید از استامینوفن برای درمان درد و تب استفاده کنید.
    از یک مرطوب کننده یا بخار استفاده کنید.
    یک دوش آب گرم می تواند برای شل شدن مخاط عالی باشد.
    داروهای خلط آور بدون نسخه مصرف کنید:ممکن است در طول روز از دارویی مانند گایفنسین استفاده کنید تا مخاط خود را شل کند تا راحت‌تر سرفه کنید. قبل از دادن هر گونه داروی سرفه به کودکان با پزشک اطفال خود مشورت کنید.
    درمان برونشیت مزمن علائم شما را هدف قرار می دهد و شامل موارد زیر است: داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، ضد التهاب ها و گشادکننده های برونش برای باز کردن راه های هوایی.
    یک دستگاه پاک‌کننده مخاط که به شما کمک می‌کند مایعات را راحت‌تر سرفه کنید.
    اکسیژن تراپی میتواند بهتر نفس بکشید.

 توانبخشی ریوی می‌تواند کمک کننده باشد: یک برنامه ورزشی که می تواند به شما کمک کند راحت تر نفس بکشید و بیشتر ورزش کنید.


برای کاهش خطر برونشیت، نکات زیر را دنبال کنید:

    از دود سیگار اجتناب کنید، دود سیگار خطر ابتلا به برونشیت مزمن را افزایش می دهد.
    واکسن بزنید، بسیاری از موارد برونشیت حاد ناشی از آنفولانزا، یک ویروس است. دریافت واکسن سالانه آنفولانزا می تواند از شما در برابر ابتلا به آنفولانزا محافظت کند. همچنین ممکن است بخواهید واکسیناسیونی را در نظر بگیرید که از برخی از انواع ذات الریه محافظت می کند.
    دست هایتان را بشویید،برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های ویروسی، دست های خود را مرتب بشویید و عادت به استفاده از ضدعفونی کننده های الکلی دست داشته باشید.
    از ماسک جراحی استفاده کنید، اگر مبتلا به COPD هستید، در صورت قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا بخار، و زمانی که قرار است در میان جمعیت باشید، مانند هنگام مسافرت، ممکن است در محل کار از ماسک استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

پنومونی ( ذات الریه )

ذات الریه یک عفونت ریه است که می تواند از خفیف تا شدید باشد که مجبور شوید به بیمارستان بروید. زمانی اتفاق می‌افتد که عفونت باعث می‌شود کیسه‌های هوایی در ریه‌ها (پزشک شما آنها را آلوئول می‌خواند) پر از مایع یا چرک شود،این مورد می تواند تنفس اکسیژن کافی برای رسیدن به جریان خون را برای شما سخت کند. هر کسی ممکن است به این عفونت ریه مبتلا شود اما نوزادان کمتر از ۲ سال و افراد بالای ۶۵ سال در معرض خطر بیشتری هستند، این به این دلیل است که سیستم ایمنی آنها ممکن است برای مبارزه با آن به اندازه کافی قوی نباشد. ممکن است در یک یا هر دو ریه به ذات الریه مبتلا شوید. شما همچنین می توانید این بیمازی را داشته باشید و آن را ندانید. علل این بیماری غالبا باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها هستند.اگر ذات الریه شما ناشی از باکتری یا ویروس باشد، می توانید آن را به شخص دیگری منتقل کنید.

پنومونی چیست؟

پنومونی(ذات الریه) عفونتی است که کیسه های هوایی یک یا هر دو ریه را ملتهب می کند. کیسه های هوا ممکن است با مایع یا چرک (مواد چرکی) پر شود و باعث سرفه همراه با خلط یا چرک، تب، لرز و مشکل در تنفس شود. ارگانیسم های مختلفی از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می توانند باعث ذات الریه شوند.

پنومونی می تواند از شدت خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر باشد. این بیماری برای نوزادان و کودکان خردسال، افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که مشکلات سلامتی دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار جدی است.در حقیقت ذات الریه عفونتی است که کیسه های هوایی (آلوئول) ریه شما را ملتهب می کند. کیسه های هوا ممکن است پر از مایع یا چرک شوند و علائمی مانند سرفه، تب، لرز و مشکلات تنفسی ایجاد کنند. پنومونی تورم (التهاب) بافت در یک یا هر دو ریه است. معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی است. همچنین می تواند توسط یک ویروس مانند ویروس کرونا (COVID-19) ایجاد شود. علائم ذات الریه می تواند به طور ناگهانی طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت ایجاد شود یا ممکن است در طی چند روز آهسته تر ظاهر شوند.
 
علائم ابتلا به پنومونی

علائم و نشانه های ذات الریه بسته به عواملی مانند نوع میکروب،عامل عفونت و سن و سلامت کلی شما از خفیف تا شدید متفاوت است. علائم و نشانه‌های خفیف اغلب شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند، اما طولانی‌تر هستند.

علائم و نشانه های ذات الریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن یا سرفه
    سردرگمی یا تغییرات در آگاهی ذهنی (در بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر)
    سرفه که ممکن است خلط ایجاد کند
    خستگی
    تب، تعریق و لرز
    دمای بدن کمتر از حد طبیعی (در بزرگسالان بالای ۶۵ سال و افراد با سیستم ایمنی ضعیف)
    حالت تهوع، استفراغ
    اسهال

تنگی نفس نوزادان و نوزادان ممکن است هیچ علامتی از عفونت نشان ندهند. یا ممکن است استفراغ کنند، تب و سرفه داشته باشند، بیقرار یا خسته و بدون انرژی به نظر برسند، یا در تنفس و غذا خوردن مشکل داشته باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکل تنفس، درد قفسه سینه، تب مداوم ۳۹ درجه سانتیگراد یا بالاتر، یا سرفه مداوم دارید، به خصوص اگر سرفه خلط دار می کنید، به پزشک مراجعه کنید. به ویژه مهم است که افراد در این گروه های پرخطر به پزشک مراجعه کنند:

    بزرگسالان بالای ۶۵ سال
     کودکان کمتر از ۲ سال با علائم و نشانه ها پنومونی
    افرادی که دارای یک بیماری زمینه ای یا سیستم ایمنی ضعیف هستند
    افرادی که شیمی درمانی می کنند یا داروهایی مصرف می کنند که سیستم ایمنی را سرکوب می کند

برای برخی از افراد مسن و افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا مشکلات مزمن ریوی، ذات الریه می تواند به سرعت به یک وضعیت تهدید کننده زندگی تبدیل شود.

علل ابتلا به ذات الریه
 
 بسیاری از میکروب ها می توانند باعث ذات الریه شوند. شایع ترین آنها باکتری ها و ویروس هایی هستند که در هوایی که تنفس می کنیم وجود دارند. بدن شما معمولاً از ورود این میکروب ها به ریه ها جلوگیری می کند. اما گاهی اوقات این میکروب ها می توانند بر سیستم ایمنی شما غلبه کنند، حتی اگر سلامتی شما به طور کلی خوب باشد. ذات الریه بر اساس انواع میکروب هایی که باعث آن می شوند و محل ابتلا به عفونت طبقه بندی می شود.
پنومونی اکتسابی از جامعه

پنومونی اکتسابی از جامعه شایع ترین نوع پنومونی است. در خارج از بیمارستان ها یا سایر مراکز مراقبت های بهداشتی رخ می دهد. ممکن است ناشی از:

    باکتری ها: شایع ترین علت پنومونی باکتریایی در ایالات متحده استرپتوکوک پنومونیه است. این نوع ذات الریه می تواند به خودی خود یا پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ دهد. ممکن است یک قسمت (لوب) ریه را تحت تأثیر قرار دهد، وضعیتی به نام پنومونی لوبار. موجودات شبیه باکتری مایکوپلاسما پنومونیه نیز می تواند باعث ذات الریه شود. معمولاً علائم خفیف‌تری نسبت به سایر انواع ذات‌الریه ایجاد می‌کند؛ معمولاً آنقدر شدید نیست که نیاز به استراحت در بستر داشته باشد.
    قارچ ها: این نوع ذات الریه در افرادی که مشکلات سلامت مزمن یا سیستم ایمنی ضعیف دارند و در افرادی که دوزهای زیادی از ارگانیسم ها را استنشاق کرده اند، بیشتر دیده می شود. قارچ های ایجاد کننده آن را می توان در خاک یا مدفوع پرندگان یافت و بسته به موقعیت جغرافیایی متفاوت است.
    ویروس ها: از جمله COVID-19، برخی از ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند می توانند باعث ذات الریه شوند. ویروس ها شایع ترین علت ذات الریه در کودکان زیر ۵ سال هستند. پنومونی ویروسی معمولاً خفیف است. اما در برخی موارد می تواند بسیار جدی شود. کروناویروس 2019 (COVID-19) ممکن است باعث ذات الریه شود که می تواند شدید شود.

پنومونی اکتسابی در بیمارستان

 برخی از افراد در طول بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری دیگری به ذات الریه مبتلا می شوند. ذات الریه اکتسابی در بیمارستان می تواند جدی باشد زیرا باکتری های ایجاد کننده آن ممکن است در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم تر باشند و افرادی که به آن مبتلا می شوند قبلاً بیمار هستند. افرادی که روی دستگاه‌های تنفسی (تهویه‌ها) که اغلب در بخش‌های مراقبت‌های ویژه استفاده می‌شوند کذاشته شدند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع ذات‌الریه هستند.
پنومونی اکتسابی از مراقبت های بهداشتی

پنومونی اکتسابی از مراقبت های بهداشتی یک عفونت باکتریایی است که در افرادی که در مراکز مراقبت طولانی مدت زندگی می کنند (مانند خانه سالمندان) یا در کلینیک های سرپایی از جمله مراکز دیالیز کلیه تحت مراقبت قرار می گیرند، رخ می دهد. مانند ذات الریه اکتسابی در بیمارستان، ذات الریه اکتسابی از مراقبت های بهداشتی نیز می تواند توسط باکتری هایی ایجاد شود که نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم تر هستند.
پنومونی آسپیراسیون

 پنومونی آسپیراسیون زمانی رخ می دهد که غذا، نوشیدنی، استفراغ یا بزاق را به ریه های خود وارد می کنید. اگر چیزی رفلکس طبیعی تهوع شما را مختل کند، مانند آسیب مغزی یا مشکل بلع، یا استفاده بیش از حد از الکل یا مواد مخدر، آسپیراسیون احتمال بیشتری دارد.
 
عوامل خطر(عوامل مستعد کننده) پنومونی

ذات الریه می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. اما دو گروه سنی در بالاترین خطر عبارتند از: کودکانی که ۲ سال یا کمتر دارند و افرادی که ۶۵ سال یا بیشتر سن دارند.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

    در بیمارستان بستری شدن: اگر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان هستید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات‌الریه قرار دارید، بخصوص اگر روی دستگاهی گذاشته شدید که به شما کمک می‌کند تنفس کنید (تهویه هوا).
    ابتلا به بیماری مزمن: در صورت ابتلا به آسم، بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) یا بیماری قلبی، احتمال ابتلا به ذات الریه بیشتر است.
    سیگار کشیدن: سیگار به دفاع طبیعی بدن شما در برابر باکتری ها و ویروس هایی که باعث ذات الریه می شوند آسیب می رساند. -سیستم ایمنی ضعیف یا سرکوب شده:افرادی که مبتلا به اچ آی وی/ایدز هستند، پیوند عضو انجام داده اند یا شیمی درمانی یا استروئیدهای طولانی مدت دریافت می کنند در معرض خطر هستند.

عوارض ابتلا به پنومونی چیست؟

حتی با درمان، برخی از افراد مبتلا به پنومونی، به ویژه آنهایی که در گروه های پرخطر قرار دارند، ممکن است عوارضی را تجربه کنند، از جمله:

    حضور باکتری در جریان خون (باکتریمی)؛ باکتری هایی که از ریه های شما وارد جریان خون می شوند می توانند عفونت را به سایر اندام ها منتقل کنند و به طور بالقوه باعث نارسایی اندام شوند.
    دشواری در تنفس: اگر ذات الریه شما شدید است یا بیماری های مزمن زمینه ای ریه دارید، ممکن است در تنفس اکسیژن کافی مشکل داشته باشید. ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و استفاده از دستگاه تنفس (تهویه) در حین بهبود ریه داشته باشید.
    تجمع مایع در اطراف ریه ها (افیوژن پلور): ذات الریه ممکن است باعث ایجاد مایع در فضای نازک بین لایه های بافتی شود که ریه ها و حفره قفسه سینه (پلور) را پوشانده است. اگر مایع عفونی شود، ممکن است لازم باشد آن را از طریق لوله قفسه سینه تخلیه کنید یا با جراحی خارج کنید.
    آبسه ریه: اگر در یک حفره در ریه چرک ایجاد شود، آبسه ایجاد می شود. آبسه معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود. گاهی اوقات برای برداشتن چرک به جراحی یا تخلیه با یک سوزن یا لوله بلند در آبسه نیاز است.

 برای کمک به پیشگیری از ذات الریه:

    واکسن بزنید؛ واکسن هایی برای پیشگیری از برخی از انواع ذات الریه و آنفولانزا در دسترس هستند. در مورد دریافت این واکسن ها با پزشک خود صحبت کنید. دستورالعمل های واکسیناسیون در طول زمان تغییر کرده است، بنابراین مطمئن شوید که وضعیت واکسیناسیون خود را با پزشک خود بررسی کنید، حتی اگر به یاد داشته باشید که قبلا واکسن ذات الریه دریافت کرده اید. مطمئن شوید که کودکان واکسینه می شوند. پزشکان واکسن پنومونی متفاوتی را برای کودکان کمتر از ۲ سال و برای کودکان ۲ تا ۵ ساله که در معرض خطر بیماری پنوموکوک هستند توصیه می کنند. کودکانی که در یک مرکز مراقبت از کودکان گروهی حضور دارند نیز باید واکسن را دریافت کنند. پزشکان همچنین واکسن آنفولانزا را برای کودکان بزرگتر از ۶ ماه توصیه می کنند.
    بهداشت را خوب رعایت کنید؛ برای محافظت از خود در برابر عفونت های تنفسی که گاهی منجر به ذات الریه می شود، دست های خود را به طور مرتب بشویید یا از ضدعفونی کننده های الکلی استفاده کنید.
    سیگار نکشید؛ سیگار به دفاع طبیعی ریه های شما در برابر عفونت های تنفسی آسیب می رساند. سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارید.
    به اندازه کافی بخوابید،به طور منظم ورزش کنید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

پیشگیری از ابتلا به ذات الریه
در آخر

پنومونی یک عفونت در یک یا هر دو ریه است که توسط باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها ایجاد می شود. عفونت منجر به التهاب در کیسه های هوایی ریه ها می شود که به آن آلوئول می گویند. آلوئول ها با مایع یا چرک پر می شوند و تنفس را دشوار می کنند. پنومونی ویروسی و باکتریایی هر دو مسری هستند. این بدان معناست که آنها می توانند از طریق استنشاق قطرات معلق در هوا ناشی از عطسه یا سرفه از فردی به فرد دیگر سرایت کنند. شما همچنین می توانید این نوع ذات الریه را با تماس با سطوح یا اشیایی که به باکتری ها یا ویروس های عامل ذات الریه آلوده هستند، سرایت دهید؛همچنین شما می توانید از محیط اطراف به ذات الریه قارچی مبتلا شوید که از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند.



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مقاله کامل درباره بیماری آسم و کنترل آسم

آسم یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است که مجاری هوایی در ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. راه های هوایی لوله هایی هستند که هوا را به داخل و خارج از ریه های شما منتقل می کنند. اگر آسم دارید، راه‌های هوایی ممکن است ملتهب و گاهی باریک شوند. این امر باعث می شود هنگام بازدم، جریان هوا از مجاری تنفسی شما سخت تر شود.

طبق  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از هر ۱۳ نفر در ایالات متحده، ۱ نفر مبتلا به آسم است. این بیماری در تمام سنین تاثیر می گذارد و اغلب در دوران کودکی شروع می شود. برخی چیزها می توانند علائم آسم را تشدید کنند، مانند گرده گل، ورزش، عفونت های ویروسی یا هوای سرد. به این عوامل محرک آسم می گویند. هنگامی که علائم بدتر می شوند، به آن حمله آسم می گویند. هیچ درمان قطعی برای آسم وجود ندارد، اما کنترل و برنامه اقدام آسم می تواند به شما در مدیریت آن بیش از آنچه فکر کنید کمک کند. این طرح ممکن است شامل نظارت، اجتناب از محرک ها و استفاده از دارو درمانی باشد.
 
آسم چیست؟

آسم که آسم برونشیال نیز نامیده می شود، بیماری است که ریه های شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این یک بیماری مزمن (مداوم) است، به این معنی که از بین نمی رود و نیاز به مدیریت پزشکی مداوم دارد. در حال حاضر بیش از ۲۵ میلیون نفر در ایالات متحده به آسم مبتلا هستند. این تعداد شامل بیش از ۵ میلیون کودک است. در صورت عدم درمان، آسم می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

حمله آسم چیست؟

وقتی به طور طبیعی نفس می‌کشید،مجاری هوایی کاملا باز هستند و به هوا اجازه می‌دهند به راحتی و بی‌صدا حرکت کند. در طول حمله آسم، سه چیز ممکن است رخ دهد:

    برونکواسپاسم: ماهیچه های اطراف راه های هوایی منقبض می شوند (سفت می شوند). وقتی آنها سفت می شوند، راه های هوایی شما را باریک می کند. هوا نمی تواند آزادانه از طریق راه های هوایی منقبض شده جریان یابد.
    التهاب: پوشش مجاری تنفسی شما متورم می شود. راه های هوایی متورم اجازه نمی دهد هوای زیادی به ریه های شما وارد یا از آن خارج شود.
    تولید مخاط: در طول حمله، بدن شما مخاط بیشتری تولید می کند. این مخاط غلیظ راه های هوایی را مسدود می کند.

هنگامی که راه‌های هوایی شما سفت‌تر می‌شود، صدایی به نام خس‌خس کردن در هنگام نفس کشیدن ایجاد می‌کنید، صدایی که راه‌های هوایی شما هنگام بازدم ایجاد می‌کنند. همچنین ممکن است یک حمله آسم به نام تشدید یا شعله ور شدن آسم را تجربه کنید. این اصطلاح برای زمانی است که آسم شما کنترل نشده باشد.

آسم ریوی
چه انواعی از آسم وجود دارد؟

آسم بر اساس علت و شدت علائم به انواع مختلفی تقسیم می شود. پزشکان آسم را به صورت زیر شناسایی می کنند:

    متناوب: این نوع آسم می آید و می رود بنابراین می توانید در بین حمله های آسم زندگی طبیعی داشته باشید.
    پایدار: آسم مداوم به این معنی است که شما در بیشتر مواقع علائم دارید. علائم می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شدت آسم را بر اساس تعداد دفعات بروز علائم تعیین می کنند. آن‌ها همچنین در نظر می‌گیرند که چگونه می‌توانید کارها را در طول حمله انجام دهید.

آسم دلایل متعددی دارد:

    آلرژیک: آلرژی برخی افراد می تواند باعث حمله آسم شود. آلرژن ها شامل مواردی مانند کپک ها، گرده ها و شوره حیوانات خانگی هستند.
    غیر آلرژیک: عوامل خارجی می توانند باعث تشدید آسم شوند. ورزش، استرس، بیماری و آب و هوا ممکن است باعث حمله آسم شوند.

آسم همچنین میتواند به انواع زیر هم تقسیم شوند:

    شروع بزرگسالی: این نوع آسم بعد از 18 سالگی شروع می شود.
    شروع در کودکی: این نوع آسم اغلب قبل از 5 سالگی شروع می شود و می تواند در نوزادان و کودکان نوپا رخ دهد. قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کودک شما در صورت حمله آسم به یک دستگاه تنفسی در دسترس نیاز دارد، باید مطمئن شوید که آن را با پزشک خود در میان بگذارید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندتان می تواند به شما در درک خطرات کمک کند.

علاوه بر این تقسیم بندی، انواع دیگری از آسم وجود دارد:

    آسم ناشی از ورزش: این نوع آسم با ورزش ایجاد می شود و برونکواسپاسم ناشی از ورزش نیز نامیده می شود.
    آسم شغلی: این نوع آسم در درجه اول برای افرادی اتفاق می افتد که در اطراف مواد تحریک کننده کار می کنند.
    سندرم همپوشانی آسم-COPD (ACOS): این نوع زمانی اتفاق می افتد که شما هم آسم و هم بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) دارید. هر دو بیماری تنفس را دشوار می کنند.

 
چه کسانی ممکن است به آسم مبتلا شوند؟

هر فردی در هر سنی ممکن است به آسم مبتلا شود اما بروز آن در دوران کودکی بیشتر است.افراد مبتلا به آلرژی یا افرادی که در معرض دود تنباکو قرار دارند بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند. این شامل pasive smoker (قرار گرفتن در معرض شخص دیگری که سیگار می‌کشد) و دود دست سوم (قرار گرفتن در معرض لباس یا سطوح در مکان‌هایی که برخی سیگار کشیده‌اند) می‌شود. آمارها نشان می دهد زن ها بیشتر از مردها به آسم مبتلا هستند. آسم افراد سیاه پوست را بیشتر از سایر نژادها تحت تاثیر قرار می دهد.

 
چه چیزی باعث آسم می شود؟

محققان نمی دانند چرا برخی از افراد آسم دارند در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. اما برخی از عوامل خطر فرد را مستعد آسم می‌کند که شامل:

    آلرژی: داشتن آلرژی می تواند خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد.
    عوامل محیطی: افراد ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض چیزهایی که مجاری تنفسی را تحریک می کنند، به آسم مبتلا شوند. این مواد شامل مواد آلرژی زا، سموم، دود و دود دست دوم یا دست سوم است. اینها به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسالی که سیستم ایمنی آنها به تکمیل نشده است مضر باشد.
    ژنتیک: اگر خانواده شما سابقه آسم یا بیماری های آلرژیک داشته باشد، خطر ابتلا به این بیماری در شما بیشتر است.
    عفونت‌های تنفسی: برخی عفونت‌های تنفسی، مانند ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)، می‌توانند به ریه‌های در حال رشد کودکان آسیب بزنند.

دلایل ایجاد آسم
محرک های رایج حمله آسم چیست؟                                                               

در صورت تماس با موادی که شما را تحریک می کند، ممکن است دچار حمله آسم شوید. پزشکان این مواد را "محرک" می نامند. دانستن اینکه چه چیزی باعث تحریک آسم شما می شود، جلوگیری از حملات آسم را آسان تر می کند.

برای برخی از افراد، یک محرک می تواند بلافاصله حمله را آغاز کند. برای افراد دیگر یا در زمان‌های دیگر، حمله ممکن است ساعت‌ها یا روزها بعد شروع شود.

محرک ها می توانند برای هر فرد متفاوت باشند. اما برخی از محرک های رایج عبارتند از:

    آلودگی هوا: بسیاری از چیزهای بیرون می توانند باعث حمله آسم شوند. آلودگی هوا شامل آلاینده های کارخانه ها، اگزوز خودروها، دود آتش سوزی و غیره است.
    حشرات موجود در گرد و غبار: شما نمی توانید این حشرات را ببینید، اما آنها در خانه های ما هستند. اگر آلرژی به کنه گرد و غبار دارید، می تواند باعث حمله آسم شود.
    ورزش: برای برخی افراد، ورزش می تواند باعث حمله شود.
    قارچ ها: مکان‌های مرطوب می‌توانند باعث ایجاد کپک شوند که در صورت ابتلا به آسم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. حتما لازم نیست برای حمله به قارچ خاصی حساسیت داشته باشید.
    آفات: سوسک ها، موش ها و سایر آفات خانگی می توانند باعث حملات آسم شوند.
    حیوانات خانگی: حیوانات خانگی شما می توانند باعث حملات آسم شوند. اگر به شوره حیوانات خانگی (پوست های خشک شده پوست) حساسیت دارید، تنفسآن ها می تواند مجاری تنفسی شما را تحریک کند.
    دود تنباکو: اگر شما یا فردی در خانه شما سیگار می کشد، خطر ابتلا به آسم بیشتر است. هرگز نباید در مکان های بسته مانند ماشین یا خانه سیگار بکشید و بهترین راه حل ترک سیگار است.
    مواد شیمیایی یا بوهای قوی این موارد می تواند باعث ایجاد حملات در برخی افراد شود.
    مواجهه های شغلی خاص شما می توانید در محل کار خود در معرض چیزهای زیادی از جمله تمیز کردن محصولات، گرد و غبار آرد یا چوب یا سایر مواد شیمیایی قرار بگیرید. اگر آسم دارید همه اینها می تواند محرک باشد.

علائم و نشانه های آسم چیست؟

افراد مبتلا به آسم معمولا علائم واضحی دارند. این علائم و نشانه ها شبیه بسیاری از عفونت های تنفسی است:

    سفتی قفسه سینه، درد یا فشار
    سرفه (به خصوص در شب)
    تنگی نفس
    خس خس سینه

ممکن است با هر حال همه این علائم را نداشته باشید. شما می توانید علائم و نشانه های مختلفی را در زمان های مختلف با آسم مزمن داشته باشید. همچنین، علائم می تواند بین حملات آسم تغییر کند.

پزشکان چگونه آسم را تشخیص می دهند؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند، از جمله اطلاعاتی در مورد والدین و خواهر و برادر شما. پزشک شما همچنین از شما در مورد علائم شما سوال خواهد کرد. ارائه دهنده شما باید هرگونه سابقه آلرژی، اگزما (بثورات ناهموار ناشی از آلرژی) و سایر بیماری های ریوی را بداند.

ارائه دهنده سلامت شما ممکن است اسپیرومتری را برای بررسی ظرفیت های تنفسی تجویز کند.

این آزمایش جریان هوا را از طریق ریه های شما اندازه گیری می کند و برای تشخیص و نظارت بر پیشرفت شما با درمان استفاده می شود. پزشک شما ممکن است یک رادیوگرافی قفسه سینه، آزمایش خون یا آزمایش پوست را تجویز کند.
 
چه گزینه های درمانی برای درمان آسم وجود دارد؟

شما گزینه هایی برای کمک به مدیریت آسم خود دارید. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کنترل علائم تجویز کند. این ها شامل:

    برونکودیلاتورها: این داروها عضلات اطراف راه های هوایی شما را شل می کنند. عضلات شل شده به مجاری تنفسی اجازه می دهند هوا را به حرکت درآورند. آنها همچنین اجازه می دهند مخاط راحت تر از طریق راه های هوایی حرکت کند. این داروها در صورت بروز علائم شما را تسکین می دهند و برای آسم متناوب و مزمن استفاده می شوند.
    داروهای ضد التهاب: این داروها تورم و تولید مخاط را در مجاری هوایی شما کاهش می دهند. آنها ورود و خروج هوا به ریه های شما را آسان تر می کنند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی(پزشک) شما ممکن است آنها را برای کنترل یا جلوگیری از علائم آسم مزمن هر روز تجویز کند.
    درمان‌های بیولوژیک برای آسم: این درمان‌ها برای آسم شدید زمانی استفاده می‌شوند که علایم علیرغم درمان مناسب با داروهای استنشاقی همچنان ادامه داشته باشند.

شما می توانید داروهای آسم را به روش های مختلف مصرف کنید. شما ممکن است با استفاده از اسپری ها با دوز اندازه گیری شده، نبولایزر یا نوع دیگری از استنشاق کننده آسم، داروها را استفاده کنید.ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است داروهای خوراکی را نیز تجویز کند.

 
هدف از کنترل آسم چیست؟

هدف از درمان آسم کنترل علائم است. کنترل آسم یعنی شما:

    می توانید کارهایی را که می خواهید در محل کار و خانه انجام دهید.
    هیچ (یا حداقل) علائم آسم را نداشته باشید.
    به ندرت نیاز به استفاده از داروی تسکین دهنده خود (اسپری استنشاقی) دارید.
    به دلیل تنگی نفس از خواب بیدار نشوید.

 
چگونه علائم آسم را کنترل کنید؟

شما باید علائم آسم خود را پیگیری کنید. این یک بخش مهم برای مدیریت بیماری است. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهد که از یک دستگاه که مقدار هوای بازدمی شمارا مسنجد (PF) استفاده کنید. این دستگاه اندازه گیری می کند که با چه سرعتی می توانید هوا را از ریه های خود خارج کنید. همچنین می تواند به ارائه دهنده شما کمک کند تا داروهای شما را اصلاح کند. همچنین به شما می گوید که آیا علائم شما بدتر می شود یا خیر.

 
چگونه می توانم از حمله آسم جلوگیری کنم؟

اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بگوید که مبتلا به آسم هستید، باید بفهمید چه چیزی باعث حمله می شود. اجتناب از محرک ها می تواند به شما در جلوگیری از حمله کمک کند. با این حال، شما نمی توانید از ابتلا به آسم جلوگیری کنید.

 
پروگنوز(پیش آگهی) فرد مبتلا به آسم چگونه است؟

اگر آسم دارید، همچنان می توانید زندگی بسیار پرباری داشته باشید و در ورزش و فعالیت های دیگر شرکت کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در مدیریت علائم، یادگیری محرک ها و پیشگیری یا مدیریت حملات کمک کند.

 
اگر دچار حمله آسم شدید شدم چه کنم؟

اگر دچار حمله آسم شدید، باید مراقبت های پزشکی فوری دریافت کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید استفاده از اسپری های استنشاقی است. یک داروی استنشاقی کوتاه اور(سالبوتامول) از داروهای سریع الاثر برای باز کردن راه های هوایی شما استفاده می کند. این با یک اسپری استنشاقی نگهدارنده(سالمترول)که هر روز از آن استفاده می کنید متفاوت است. هنگامی که علائم شما را آزار می دهد باید از اسپری استنشاقی کوتاه اور(سالبوتامول) استفاده کنید و اگر حمله آسم شما شدید است می توانید از آن بیشتر استفاده کنید.

اگر داروهای شما کمکی نمی کند یا آن را همراه خود ندارید و علائم زیر را دارید به بخش اورژانس مراجعه کنید:

    اضطراب یا وحشت
    ناخن های دست مایل به آبی، لب های مایل به آبی (در افراد با پوست روشن) یا لب ها یا لثه های خاکستری یا سفید (در افراد با پوست تیره)
    درد یا فشار قفسه سینه
    سرفه ای که متوقف نمی شود یا خس خس شدید هنگام نفس کشیدن
    مشکل در صحبت کردن
    صورت رنگ پریده و عرق کرده
    تنفس بسیار سریع

 
چگونه متوجه می شوید که آسم دارید یا نه؟

شما باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید تا متوجه شوید که آیا آسم دارید یا بیماری دیگری دارید. بیماری های تنفسی دیگری نیز وجود دارد که تنفس را سخت می کند یا باعث سرفه و خس خس سینه می شود.

 
آیا آسم قابل درمان است؟

نه، آسم را نمی توان درمان کرد، اما می توان آن را مدیریت کرد. کودکان ممکن است با بزرگتر شدن علائم آسم را کمتر تجربه کنند.

 
چرا علائم آسم در شب بدتر می شود؟

آسمی که در شب بدتر می شود گاهی اوقات آسم شبانه نامیده می شود. هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که این اتفاق می افتد، اما برخی حدس های تعلیم یافته وجود دارد. این شامل:

    عوامل محرک در اتاق خواب شما و محرک هایی که در عصر اتفاق می افتد: ممکن است متوجه شوید که پتوها، ملحفه ها و بالش های شما دارای کنه های گرد و غبار، کپک یا موهای حیوانات خانگی هستند. اگر در اوایل شب بیرون بوده اید، ممکن است گرده را با خود آورده باشید.
    عوارض جانبی دارو: برخی از داروهایی که آسم را درمان می کنند، مانند استروئیدها و مونته لوکاست، می توانند بر خواب شما تأثیر بگذارند.
    هوای خیلی گرم یا خیلی سرد: هوای گرم می تواند باعث باریک شدن راه های هوایی در هنگام تنفس شود. هوای سرد برای برخی افراد محرک آسم است.
    تغییرات عملکرد ریه: عملکرد ریه در شب به عنوان یک فرآیند طبیعی کاهش می یابد.
    آسم در طول روز به خوبی کنترل نمی شود: علائمی که در طول روز کنترل نمی شوند، در شب بهتر نمی شوند. مهم است که با ارائه دهنده خود کار کنید تا مطمئن شوید که علائم آسم شما در روز و شب کنترل می شود. درمان علائم شبانه بسیار مهم است. حملات جدی آسم، و گاهی اوقات مرگ، ممکن است در شب اتفاق بیفتد.

 
در مورد کووید-۱۹ و آسم چه چیزهایی باید بدانم؟

اگر آسم متوسط ​​تا شدید دارید، یا اگر علائم آسم شما به خوبی کنترل نشده باشد، در صورت ابتلا به کووید-19 در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان هستید. بنابراین اگر با افراد دیگر به فضاهای سرپوشیده می‌روید، باید ماسک بزنید، واکسن بزنید و از قرار گرفتن در معرض افراد مبتلا به ویروس خودداری کنید.

 
سخن آخر

آسم شرایطی است که در آن راه های هوایی شما باریک و متورم می شود و ممکن است مخاط اضافی تولید کند. این می تواند تنفس را دشوار کند و باعث سرفه، صدای سوت (خس خس سینه) در هنگام بازدم و تنگی نفس شود.

بسیاری از مردم با آسم زندگی رضایت بخشی دارند. برخی از ورزشکاران حرفه ای مبتلا به آسم رکوردهایی را در ورزش خود ثبت کرده اند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند تا بهترین راه را برای مدیریت آسم خود پیدا کنید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد نحوه کنترل علائم خود صحبت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

بیماری سل ، راه های درمان سل

 سل (TB) یک بیماری عفونی بالقوه جدی است که عمدتاً ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. باکتری‌هایی که باعث سل می‌شوند از طریق قطرات کوچکی که از طریق سرفه و عطسه در هوا منتشر می‌شوند و از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کنند. این بیماری زمانی که در کشورهای توسعه یافته نادر بوده، اما این عفونت های سل در سال ۱۹۸۵ افزایش یافت که تا حدی به دلیل ظهور HIV، ویروسی که باعث ایدز می شود. HIV سیستم ایمنی فرد را ضعیف می کند، بنابراین نمی تواند با میکروب سل مبارزه کند. در ایالات متحده، به دلیل برنامه های کنترل قوی تر، سل در سال ۱۹۹۳ دوباره شروع به کاهش کرد. اما همچنان یک نگرانی است.

بسیاری از سویه های سل در طول زمان در برابر داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شوند مقاومت می کنند. افراد مبتلا به سل فعال برای خلاص شدن از شر عفونت و جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی باید چندین ماه از انواع داروها استفاده کنند.


اگرچه بدن شما می تواند حاوی باکتری هایی باشد که باعث سل می شوند، سیستم ایمنی بدن شما معمولاً می تواند از بیمار شدن شما جلوگیری کند. به همین دلیل، پزشکان بین سل نهفته و فعال افتراق ایجاد میکنند:

    سل نهفته: شما عفونت سل دارید، اما باکتری های بدن شما غیر فعال هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. سل نهفته که سل غیر فعال یا عفونت سل نیز نامیده می شود، مسری نیست. سل نهفته می تواند به سل فعال تبدیل شود، بنابراین درمان مهم است.
    سل فعال: این بیماری که بیماری سل نیز نامیده می شود، شما را بیمار می کند و در بیشتر موارد می تواند به دیگران سرایت کند. ممکن است هفته ها یا سال ها پس از عفونت با باکتری سل رخ دهد. علائم و نشانه های سل فعال عبارتند از: سرفه سه هفته یا بیشتر، سرفه خونی یا مخاطی، درد قفسه سینه یا درد همراه با تنفس یا سرفه، کاهش وزن ناخواسته، خستگی، تب، عرق شبانه، لر، از دست دادن اشتها و ...

سل همچنین می تواند سایر قسمت های بدن شما از جمله کلیه ها، ستون فقرات یا مغز را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که سل در خارج از ریه شما رخ می دهد، علائم و نشانه ها بسته به اندام های درگیر متفاوت است. به عنوان مثال، سل ستون فقرات ممکن است باعث کمردرد شود و سل در کلیه ها ممکن است باعث ایجاد خون در ادرار شود.

علائم ابتلا به سل
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تب، کاهش وزن بدون دلیل، تعریق شبانه خیس یا سرفه مداوم دارید، به پزشک مراجعه کنید. اینها اغلب نشانه های سل هستند، اما می توانند ناشی از شرایط دیگر نیز باشند. همچنین اگر فکر می کنید در معرض سل قرار گرفته اید، به پزشک خود مراجعه کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که افرادی که در معرض خطر ابتلا به سل هستند از نظر عفونت نهفته سل غربالگری شوند. این توصیه شامل افرادی می شود که:

مبتلا به HIV/AIDS هستند، از داروهای IV استفاده کنید،با افراد آلوده در تماس هستند،از کشوری هستند که سل در آن شایع است، مانند چندین کشور در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا در مناطقی که سل شایع است، مانند زندان ها یا خانه های سالمندان، زندگی یا کار کنید در مراقبت های بهداشتی کار کنید و افراد با خطر بالای ابتلا به سل را درمان کنید آیا کودکانی که در معرض بزرگسالان قرار دارند در معرض خطر ابتلا به سل هستند.
علل بیماری سل

سل توسط باکتری هایی ایجاد می شود که از طریق قطرات میکروسکوپی منتشر شده در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این بیماری می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد مبتلا به نوع فعال و درمان نشده سل سرفه کند، صحبت کند، عطسه کند، تف کند، بخندد یا آواز بخواند.

اگرچه سل مسری است، اما گرفتن آن آسان نیست. احتمال ابتلای شما به سل از فردی که با او زندگی یا کار می کنید بسیار بیشتر از یک غریبه است. اکثر افراد مبتلا به سل فعال که حداقل دو هفته از درمان دارویی مناسب برخوردار بوده اند، دیگر مسری نیستند.
HIV و سل

از دهه 1980، موارد سل به دلیل گسترش HIV، ویروسی که باعث ایدز می شود، به طور چشمگیری افزایش یافته است. HIV سیستم ایمنی را سرکوب می کند و کنترل باکتری سل را برای بدن دشوار می کند. در نتیجه، احتمال ابتلا به سل و پیشرفت از بیماری نهفته به بیماری فعال در افراد مبتلا به HIV بسیار بیشتر از افرادی است که HIV مثبت نیستند.
سل مقاوم به درمان

سل همچنین به دلیل افزایش سویه های مقاوم به دارو یک قاتل اصلی باقی می ماند. با گذشت زمان، برخی از میکروب های سل توانایی زنده ماندن با وجود داروها را پیدا کردند. این تا حدی به این دلیل است که افراد داروهای خود را طبق دستور مصرف نمی کنند یا دوره درمان را کامل نمی کنند. زمانی که آنتی بیوتیک نتواند تمام باکتری های مورد نظر خود را از بین ببرد، گونه های مقاوم به دارو سل ظاهر می شوند. باکتری های زنده مانده به آن دارو و اغلب آنتی بیوتیک های دیگر نیز مقاوم می شوند. برخی از باکتری های سل نسبت به رایج ترین درمان ها مانند ایزونیازید و ریفامپین (ریفادین، ریماکتان) مقاومت نشان داده اند. برخی از سویه های سل نیز نسبت به داروهایی که کمتر در درمان سل استفاده می شوند، مانند آنتی بیوتیک های معروف به فلوروکینولون ها و داروهای تزریقی از جمله آمیکاسین و کاپرومایسین (کاپاستات) مقاومت ایجاد کرده اند. این داروها اغلب برای درمان عفونت هایی استفاده می شوند که به داروهای رایج تر مقاوم هستند.

 
عوامل خطر (ریسک فاکتور ها)

هر کسی ممکن است به سل مبتلا شود، اما برخی عوامل می توانند خطر ابتلا به سل را افزایش دهند، از جمله سیستم ایمنی ضعیف شده، یک سیستم ایمنی سالم اغلب با موفقیت با باکتری سل مبارزه می کند. با این حال، چندین بیماری و دارو می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند، از جمله:

     دیابت
    بیماری کلیوی شدید
    سرطان های خاص
    درمان سرطان، مانند شیمی درمانی
    داروهایی برای جلوگیری از رد اعضای پیوندی
    برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت روماتوئید
    بیماری کرون و پسوریازیس
    سوء تغذیه یا وزن کم بدن
    سن خیلی کم یا بالا

 

عوامل خطر و ریسک فاکتورها
سفر یا زندگی در مناطق خاص

اگر در مناطقی زندگی می کنید، مهاجرت می کنید یا به مناطقی سفر می کنید که میزان ابتلا به سل بالا است، خطر ابتلا شما نیز به سل افزایش می یابد.

این مناطق عبارتند از:

    آفریقا
    آسیا
    اروپای شرقی
    روسیه
    آمریکای لاتین

 

عوامل مؤثر دیگر

    استفاده از مواد مخدر: داروهای IV یا مصرف زیاد الکل سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند و شما را در برابر سل آسیب پذیرتر می کند.
    استفاده از تنباکو: مصرف دخانیات خطر ابتلا به سل و مرگ ناشی از آن را به شدت افزایش می دهد.
    کار در مراقبت های بهداشتی: تماس منظم با افرادی که بیمار هستند، شانس شما را برای قرار گرفتن در معرض باکتری سل افزایش می دهد. استفاده از ماسک و شستن مکرر دست ها تا حد زیادی خطر ابتلا را کاهش می دهد. -زندگی یا کار در یک مرکز مراقبت مسکونی:

افرادی که در زندان‌ها، پناهگاه‌های بی‌خانمان‌ها، بیمارستان‌های روان‌پزشکی یا خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند یا کار می‌کنند، به دلیل ازدحام بیش از حد و تهویه ضعیف، همگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سل هستند. زندگی با فرد مبتلا به سل تماس نزدیک با فردی که مبتلا به سل است، خطر ابتلا را افزایش می دهد.

 
عوارض ابتلا به سل

بدون درمان، سل می تواند کشنده باشد. بیماری فعال درمان نشده معمولا ریه های شما را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند سایر قسمت های بدن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. عوارض سل عبارتند از:

    درد ستون فقرات: کمردرد و سفتی از عوارض شایع سل هستند.
    آسیب مفصل: آرتریت ناشی از سل (آرتریت سلی) معمولاً باسن و زانو را درگیر می کند.
    تورم غشاهای پوشاننده مغز (مننژیت): این عارضه می تواند باعث سردرد دائمی یا متناوب شود که برای هفته ها رخ می دهد و تغییرات ذهنی احتمالی را ایجاد می کند.
    مشکلات کبدی یا کلیوی: کبد و کلیه ها به فیلتر کردن مواد زائد و ناخالصی ها از جریان خون کمک می کنند. سل در این اندام ها می تواند عملکرد آنها را مختل کند.
    اختلال های قلبی: به ندرت، سل می تواند بافت هایی را که قلب شما را احاطه کرده اند، آلوده کند و باعث التهاب و تجمع مایعات شود که ممکن است در توانایی قلب شما برای پمپاژ موثر اختلال ایجاد کند. این وضعیت که تامپوناد قلبی نام دارد، می تواند کشنده باشد.

 
پیشگیری از سل

اگر آزمایش شما برای عفونت نهفته سل مثبت باشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از داروهایی برای کاهش خطر ابتلا به سل فعال استفاده کنید.

فقط سل فعال مسری است. از خانواده و دوستان خود محافظت کنید اگر مبتلا به سل فعال هستید، معمولاً چند هفته طول می کشد تا با داروهای سل درمان کنید تا دیگر مسری نباشید. این نکات را برای کمک به جلوگیری از بیمار شدن دوستان و خانواده خود دنبال کنید:

    در خانه بمانید،در چند هفته اول درمان به محل کار یا مدرسه نروید یا در اتاقی با افراد دیگر نخوابید.
    اتاق را تهویه کنید،میکروب های سل در فضاهای بسته کوچک که هوا حرکت نمی کند راحت تر پخش می شود. اگر هوای بیرون خیلی سرد نیست، پنجره ها را باز کنید و از یک پنکه برای دمیدن هوای داخل خانه استفاده کنید.
    دهان خود را بپوشانید،هر زمان که می خندید، عطسه می کنید یا سرفه می کنید از دستمال کاغذی برای پوشاندن دهان خود استفاده کنید. دستمال کثیف را در یک کیسه قرار دهید، در آن را ببندید و دور بیندازید.
    ماسک بزنید،استفاده از ماسک صورت هنگامی که در اطراف افراد دیگر در طول سه هفته اول درمان هستید ممکن است به کاهش خطر انتقال کمک کند.

 

پیشگیری از بیماری سل
دوره ی درمان دارویی خود را به اتمام برسانید

 این مهمترین قدمی است که می توانید برای محافظت از خود و دیگران در برابر سل بردارید. هنگامی که درمان را زود متوقف می کنید یا از دوزهای مصرفی خودداری می کنید، باکتری های سل این شانس را دارند که جهش هایی ایجاد کنند که به آنها اجازه می دهد از قوی ترین داروهای سل زنده بمانند. سویه‌های مقاوم به دارو کشنده‌تر هستند و درمان آن‌ها دشوارتر است.

دوره درمان دارویی بیماری سل

 در کشورهایی که سل شایع تر است، نوزادان اغلب با واکسن باسیل Calmette-Guerin (BCG) واکسینه می شوند. واکسن BCG برای استفاده عمومی در ایالات متحده توصیه نمی شود زیرا در بزرگسالان بسیار مؤثر نیست. ده ها واکسن جدید سل در مراحل مختلف توسعه و آزمایش هستند.

 
به طور خلاصه

سل (TB) یک عفونت باکتریایی است که از طریق استنشاق قطرات ریز سرفه یا عطسه یک فرد مبتلا منتشر می شود. این بیماری عمدتاً ریه ها را درگیر می کند، اما می تواند هر قسمت از بدن از جمله شکم (شکم)، غدد، استخوان ها و سیستم عصبی را درگیر کند. سل یک بیماری بالقوه جدی است، اما اگر با آنتی بیوتیک مناسب درمان شود، می توان آن را درمان کرد.



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()