نوشته شده توسط : پزشک و درمان

تاریخچه  دوره  پزشکی خانواده 

در جهان:

روش کار و تاکید بر ارزش های مرتبط با رشته پزشکی خانواده به زمان بقراط بر میگردد ولی شکل فعلی این رشته که در جهان شناخته می شود در سال 1800میلادی شکل گرفته و بعد از جنگ جهانی دوم بخاطر مسایلی از قبیل رشد جمعیت ، بالا رفتن میانگین سنی جمعیت ،هزینه های بالای نظامت ،پیشرفت در درمان بیماری ها ، محدودیت مالی نظام سلامت ، طرح موضوع ارتقای عدالت اجتماعی در نظام سلامت و توسعه بخشیدن به بخش (primary care) با توجه وسیعی روبرو شده است .از دهه 1950میلادی اولین انجمن های علمی این رشته در کشورهای غربی تاسیس شد .

در اوایل کار نظام پزشکی خانواده در اکثر کشورهای پیشرفته از پزشکان عمومی تشکیل شده بود و لیکن در طول زمان با بوجود آمدن رشته های مختلف تخصصی و فوق تخصصی بالینی لزوم تاسیس بورد تخصصی رشته پزشکی خانواده احساس شد.در حال حاضر این کشورها دارای رشته تخصصی پزشکی خانواده با یک دوره آموزشی بین سه تا پنج سال می باشند(امریکا -1969، دانمارک-1977،اتحادیه اروپا -1994، استرالیا-1995، هند -1996) .با تاسیس سیستم تخصصی پزشکی خانواده در جهت ارتقای پزشکان عمومی به متخصصین پزشکی خانواده تکاملی چشمگیر پدید آمد.

در ایران:

تاسیس رشته تخصصی پزشکی خانواده ، پیش از انقلاب اسلامی ایران در دانشگاه شیراز مطرح شد ولی به دلایلی این رشته در کشور ریشه نگرفت.

در طول زمان به تدریج نیاز به تاسیس رشته پزشکی خانواده در کشور مطرح شد و در حال حاضر (سال 1389) در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، راه اندازی این دوره در دستور کار قرار گرفته و در 6 ماهه دوم سال 1389 مقدمات راه اندازی طرح پزشک خانواده در سه استان کشور فراهم و عملا طرح آغاز گردیده است.



:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

تاریخچه و معرفی رشته پزشکی اجتماعی

در جهان:

پزشكي‌ اجتماعي براي نخستيـن ‌بار در سال 1847 به عنوان يك تخصص در اروپا مطرح گرديد. در سال 1912 انجمن پزشكي‌ اجتماعي بلژيك بنيان نهاده شد و به ديگر كشــورها نيز انتشار يافت. كرسي پزشكي‌اجتماعي در سال 1942 در دانشگاه آكسفورد ايجاد شد و به دنبال آن دانشگاه‌هاي ديگر انگلستان هم كرسي‌هاي ديگري به آن اختصاص دادند. درايالات‌ متحده‌ آمريكا ضرورت توجه به اين تخصص و كاربردهاي آن از بيش از 50 سال پيش مــورد توجه قرار گرفته است و امروزه ساليـانه بيش از 250 دستيــار در اين رشته پذيرش مــي‌شوند. اخیرأ به سبب اهمیت ارائه خدمات پیشگیری توسط این متخصصین و مشخص نبودن ارائه کنندگان خدمات پیشگیری به صورت تخصصی، رویال کالج پزشکان و جراحان کانادا، به تخصص پزشکی اجتماعی، واژه پزشکی پیشگیری را نیز اضافه کرده است.

در ایران:

رشته تخصصي پزشكي‌اجتماعي در ايران براي اولين بار در دهه پنجاه در دانشگاه شيراز راه اندازي شد. ولي متاسفانه پس از چند دوره پذیرش دستیار تا سال 1357 متوقف شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و راه اندازی شبکه های بهداشت و درمان در کشور، مسئولین این برنامه از جمله آقای دکتر کامل شادپور به عنوان یکی از بنیان گذاران شبکه های بهداشت و درمان پیشنهاد کردند که برای مدیریت برنامه های سلامت و شبکه ها و مراکز بهداشتی، متخصصینی تربیت شوند که علاوه بر مهارت طبابت بالینی بتوانند با فراگیری مهارت هایی در زمینه مدیریت، اپیدمیولوژی و آمار، جمعیت شناسی و جامعه شناسی پزشکی و سایر علوم مرتبط، مدیریت سلامت جامعه را ارتقا دهند.

اين رشته با هدف تربيت و به كارگيري نيروي انساني كه دانش، مهــارت و توانمندي در شناخت و حل مشكلات و برنامه بهداشتي و درماني گروه‌هاي جمعيتي در قالب خدمات بهداشتي و درماني را دارند راه‌اندازي شد.

اين رشته از سال 1363 ابتدا در دانشگاه علوم پزشکی تهران و سپس در دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، شیراز، ایران، اصفهان، مشهد، تبریز و بوشهر با اهداف زیر راه اندازي شد:

تربیت و بکارگیري نیروي انسانی لازم به گونه اي که ضمن دارا بودن دانش ، مهارت و توانمندي لازم در شناخت ، برنامه ریزي و حل مشکلات بهداشتی و درمانی گروههاي جمعیتی و نیز انجام خدمات در سه سطح پیشگیري، قادر به انجام امور زیر باشند :

  • مدیریت و سرپرستی حوزه ریاست و معاونت هاي دانشگاههاي علوم پزشکی (آموزشی، درمانی و پژوهشی)، شبکه هاي بهداشتی شهرستان و سطوح بالاتر و سایر حوزه هاي مرتبط با سلامت
  • خدمات کارشناسی سلامت عمومی در سطح استان و بالاتر
  • عضویت در هیات علمی براي اجراي برنامه هاي آموزشی و پژوهشی سلامت در موسسات آموزشی و تحقیقاتی کشور

در حال حاضر سالانه در حدود 30 فارغ التحصیل دارند. هم اکنون در حدود 240 متخصص این رشته مشغول ارائه خدمت بوده که حدود 60 درصد آن ها به عنوان عضو هیئت علمی  دانشگاه ها فعالیت می کنند. اخیرا به سبب اهمیت ارائه خدمات پیشگیری توسط این متخصصین، و مشخص نبودن ارائه کنندگان خدمات پیشگیری به صورت تخصصی در کشور، به تخصص پزشکی اجتماعی ، واژه طب پیشگیری نیز اضافه شده است.

رسالت :

گروه های پزشکی اجتماعی متولی ترویج رویکرد انسان سالم و سلامت همه جانبه، نهاینه کردن راهبرد های مراقبت های اولیه سلامت در سطح جامعه، خانواده و افراد، پزشک خانواده، نظام ارجاع و تعیین کننده های اجتماعی سلامت در جامعه تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی می باشند.

اهداف گروه پزشکی اجتماعی

الف- آموزشی:

1. آموزش علوم پایه و بالینی دانشجویان پزشکی به منظور آشنایی با مباحث بهداشت و پیشگیری شامل دروس: اپیدومیولوژی بیماری های شایع در ایران (دوره ICM)

2. آموزش بالینی دانشجویان پزشکی عمومی در طی دوره های: 

*کارورزی پزشکی اجتماعی و کارورزی پزشک خانواده - در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی

*کارآموزی  - در خانه ها و پایگاه های بهداشت

3. پذیرش دستیار پزشکی اجتماعی و تربیت متخصصان این رشته 

4. برگزاری کارگاه های آموزشی مقدماتی و پیشرفته آمار و اپیدومیولوژی و پزشکی مبتنی بر شواهد

5. آموزش  پزشکان خانواده شاغل در مناطق تحت پوشش و راه اندازی دوره های پودمانی توانمند سازی پزشکان خانواده (MPH)

ب- پژوهشی

1. ارائه مشاوره های پژوهشی بویژه در بخش متدولوژی و آمار به دانشجویان

2. راه اندازی مرکز مشاوره تحقیقات پزشکی در دانشکده پزشکی با هدف ارائه خدمات پژوهشی.

3. راهنمایی و مشاوره پایان نامه های دانشجویی مقاطع مختلف

ج- خدمات بالینی

راه اندازی و ارائه خدمات مشاوره و پیشگیری در کلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت بیمارستان الزهرا

د- سایراهداف

1. عضویت اعضای هیئت علمی گروه در کمیته های مرتبط دانشگاهی و کشوری

2. طراحی سوالات دوره های ارتقاء و برد پزشکی اجتماعی

3. همکاری اعضای هیئت علمی با وزارت متبوع در پروژه های کشوری

4. هماهنگی با معاونت های بهداشت و درمان دانشگاه در زمینه آموزش دانشجویان



:: برچسب‌ها: رشته , پزشکی , اجتماعی , پزشکی اجتماعی ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

معرفی کتاب های یونی مد UniMed، منابع اصلی آزمون های پزشکی اروپا

متقاضیان عزیز علاقه مند به رشته های علوم پزشکی از جمله پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی بویژه در بازه سنی 18 الی 30 سال که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر علوم پزشکی اروپا را دارند، مطالب زیر را مطالعه نمایند. با توجه به آزمون محور بودن پذیرش دانشگاه های اروپا در رشته های علوم پزشکی، داشتن دانش کافی در زمینه علوم پایه پزشکی ضروری است. اکثر دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران جهت پذیرش دانشجوی پزشکی آزمون ورودی دارند.زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک، شیمی عمومی، شیمی آلی، فیزیولوژی، آناتومی و زبان پزشکی از دروس مهم این آزمون ها به شمار می آید. متقاضیان عزیز می توانند از کتاب ها و پکیج آموزشی ارائه شده توسط گروه آریا دانش به نام کتاب های یونی مد - UniMed به عنوان بهترین منابع آزمون های پزشکی اروپا از جمله آزمون IMAT ایتالیا استفاده نمایند و دانش خود را به سطح مناسبی جهت شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ها و موفقیت در آن ها برسانند.

شرایط اخذ پذیرش در رشته های پزشکی در اروپا

تحصیل در رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های معتبر اروپا بویژه تحصیل پزشکی در اروپا، تحصیل دندانپزشکی در اروپا و تحصیل داروسازی در اروپا بنا به شرایط پذیرش هر دانشگاه متفاوت است. موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه های اروپا، گذراندن دوره پری مدیکال یا پیش پزشکی جهت آمادگی آزمون ها، مدرک زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد، مدرک پیش دانشگاهی و گذراندن دوره 12 ساله تحصیلی در ایران، شرایط سنی مناسب، شرط معدل و … از جمله شرایط ورود به دانشگاه های برتر پزشکی اروپا است.

امکانات آموزشی استاندارد، شرایط پیچیده و استرس زای کنکور سراسری در کشور، عدم موفقیت در کسب رشته مناسب در ایران، اخذ مدرک دانشگاهی از دانشگاه های معتبر جهان و همچنین کسب تجربه زندگی و تحصیل همزمان در کشورهای اروپایی از دلایل اصلی تحصیل پزشکی در اروپا است.

اولین مرحله جهت تحصیل پزشکی در اروپا، کسب اطلاعات لازم جهت شرایط ورود و پذیرش دانشگاه های پزشکی اروپا است. اکثر دانشگاه های معتبر اروپایی که مورد تائید وزارت بهداشت ایران قرار دارند، جهت پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشکی و تحصیل به زبان انگلیسی، آزمون ورودی برگزار می کنند. آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی اروپا اکثرا شامل دروس تخصصی از جمله زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی، شیمی عمومی، شیمی آلی، آناتومی انسان، فیزیولوژی، میکروبیولوژی، ایمنی شناسی، زبان عمومی و زبان پزشکی است.

این دروس که به عنوان دروس علوم پایه پزشکی مطرح هستند، در اکثر دانشگاه های معتبر اروپا مشترک است و هر دانشگاه برحسب قوانین و مقررات خود دروس دیگری را از جمله فیزیک، ریاضی، هندسه، اطلاعات عمومی، هوش و منطق را وارد این آزمون می کند. آزمون ورودی دانشگاه ها معمولا شامل دو بخش کتبی (آزمون تستی) و بخش شفاهی (آزمون مصاحبه) است. این آزمون ها به طور معمولا در محل خود دانشگاه ها و معمولا در چند تاریخ برگزار می شود و شانس قبولی و پذیرش را برای متقاضیان امکان پذیر می کند.

بهترین مسیر اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه های اروپا

متقاضیان ایرانی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی اروپا و تحصیل به زبان انگلیسی باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کرده و آن را با موفقیت پشت سر بگذرانند. جهت آمادگی بالا برای شرکت در این آزمون ها و موفقیت در آن، دانشگاه ها دوره های آموزشی را به عنوان دوره پری مدیکال یا پیش پزشکی در کالج های خود برگزار می کنند و متقاضیان بومی و بین المللی در طول یک سال تحصیلی به آموزش دروس تخصصی علوم پایه پزشکی که مباحث اصلی آزمون های ورودی هستند، می پردازند.

علاوه بر کالج های دانشگاهی، کالج های خصوصی نیز در اروپا به فعالیت می پردازند و متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور را هم برای آزمون کتبی و هم آزمون مصاحبه به آمادگی کامل برساند. کالج اویسینا در شهر بوداپست مجارستان، از بهترین کالج های پزشکی در اروپا به شمار می آید. متقاضیان می توانند در دوره های پری مدیکال و پیش پزشکی این کالج شرکت کنند و خود را برای آزمون ورودی آماده کنند.

علاوه بر این موارد، مجموعه آریا دانش نیز دوره های آموزشی در ایران جهت آمادگی آزمون های ورودی پزشکی اروپا برگزار می کند. دوره پری مدیکال یا پیش پزشکی، دوره آمادگی آزمون IMAT ایتالیا، و دوره آمادگی آزمون SAT از جمله این دوره ها است. شرکت در این دوره های در ایران می توان باعث صرفه جویی هزینه های تحصیل شود.

ویژگی های شاخص کتاب ها و پکیج یونی مد – UniMed

با توجه به اینکه آزمون ورودی دانشگاه های اروپا از مباحث علوم پایه پزشکی است، محتوای پکیج های آموزشی آریا ویزا به نام کتاب های یونی مد – UniMed، متناسب با نوع آزمون های ورودی پزشکی اروپا تالیف شده است. این کتاب ها به نوعی منابع آزمون ورودی پزشکی اروپا را در دانشگاه های مختلف پوشش می دهد. در کتاب های یونی مد، دروس زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک پزشکی، آناتومی، شیمی عمومی، شیمی آلی، فیزیولوژی پزشکی، میکروبیولوژی، ایمنی شناسی، بیوشیمی، زبان انگلیسی عمومی و مدیکال ترمینولوژی تالیف شده است و همچنین کتاب پرکتیس بوک شیمی، زیست شناسی، ریاضی، فیزیک و زبان انگلیسی به همراه پاسخ نامه نیز در کنار دیگر کتاب های یونی مد – UniMed به متقاضیان ارائه می شود. ویژگی های شاخص کتاب های یونی مد تالیف شده توسط گروه آریا دانش:

  • زبان سلیس، شیوا و روان آموزشی و تالیف شده به زبان انگلیسی
  • پوشش دهی حداکثری مطالب آزمون ورودی پزشکی اروپا
  • استفاده از سرفصل های اصلی و استفاده از منابع آموزشی برتر
  • محتوای آموزشی همراه با نمونه سوالات بخش بندی شده
  • همراه با کتابچه سوالات مصاحبه آزمون های ورودی پزشکی اروپا

 متقاضیان با مطالعه کتاب های یونی مد در آزمون ورودی چه دانشگاه هایی می توانند شرکت کنند؟

متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی در اروپا می توانند با مطالعه کتاب های آموزشی گروه آریا دانش به نام پکیج یونی مد – UniMed خود را برای شرکت و موفقیت در آزمون ورودی بیش از 80 دانشگاه معتبر در حدود 15 کشور اروپایی آماده کنند. اطلاعات مربوط به دانشگاه ها و شرایط پذیرش هر یک از این دانشگاه ها و همچنین شرایط تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی به صورت مجزا در وب سایت آریا دانش قابل مشاهده و مطالعه است.

متقاضیان می توانند با مطالعه پکیج یونی مد در آزمون ورودی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در کشورهای مجارستان، جمهوری چک، ترکیه، انگلستان، لتونی، استونی، لهستان، کرواسی، اسلواکی، صربستان، نروژ، سوئد، دانمارک و …  شرکت کرده و با موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه و کشور مورد نظر خود، به تحصیل در رشته مورد علاقه به زبان انگلیسی از بین رشته های علوم پزشکی پردازند. همچنین این منابع مناسب برای آزمون ورودی پزشکی ایتالیا یعنی آزمون IMAT است و پاسخ گوی بخش اعظم این آزمون می باشد.

دلیل پیشنهاد کتاب های یونی مد – UniMed

علاقه به تحصیل در رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و دیگر رشته های علوم پزشکی در متقاضیان ایرانی، بر هیچ کس پوشیده نیست. از آنجا که روش اصلی اخذ پذیرش دانشگاه های پزشکی اروپا، آزمون ورودی و موفقیت در آن است، داشتن دانش کافی در دروس علوم پایه پزشکی یک ضرورت به شمار می آید. از این رو گذراندن دوره پری مدیکال در یک کالج بین المللی در اروپا یا در کالج آریا دانش پیشنهاد اصلی ما است.

متقاضیانی که شرایط گذراندن دوره پری مدیکال یا پیش پزشکی را در کالج پزشکی بنا به هر دلیلی (شرایط زندگی، هزینه های دوره کالج و اقامت و …) ندارند، می توانند خود به صورت شخصی به مطالعه دروس علوم پایه پزشکی به زبان انگلیسی بپردازند و خود را جهت آزمون ورودی آماده سازند. کتاب ها و پکیج های آموزشی یونی مد – UniMed با استانداردهای آزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی اروپا و کانادا و توسط اساتید بین المللی و با تجربه تالیف و گردآوری شده است و پاسخگوی بخش اعظم نیازهای مخاطبان ایرانی است. این کتاب های دقیقا براساس سرفصل های آزمون های ورودی دانشگاه ها است و همیشه در حال ارتقاء و بهبود است. در کنار کتاب های آموزشی، کتاب های تمرین نیز که تست های فصل بندی شده دارد، بخش اعظم نیازهای دانشپذیران را پوشش می دهد.

سوالات متداول

کتاب های آموزشی یونی مد – UniMed برای چه متقاضیانی مناسب است؟

علاقه مندان به تحصیل در اروپا در رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و تحصیل به زبان انگلیسی که به دنبال منابع پزشکی اروپا هستند و می خواهند به صورت خود خوان، خود را برای آزمون های ورودی پزشکی اروپا آماده کنند.

آیا کتاب های یونی مد تمامی بخش های آزمون های ورودی پزشکی اروپا را پوشش می دهد؟

کتاب های یونی مد بیش از 75% نیازهای متقاضیان آزمون ورودی پزشکی اروپا را برای کشورهای مختلف پوشش می دهد. این کتاب ها سعی شده است به صورت خلاصه تالیف شود و نکات مهم و اساسی از هر بخش آورده شود.

در صورت تهیه کتاب های یونی مد نیاز به گذراندن کلاس آموزشی است؟

محتوای آموزشی کتاب های یونی مد توسط اساتید بین المللی که سابقه تدریس در کالج های اروپایی را دارند، نوشته شده است. این کتاب ها زبان سلیس و روانی دارند و متقاضیان می توانند پس از تهیه به صورت خود خوان مطالعه کنند و خود را برای آزمون های ورودی پزشکی اروپا آماده کنند. هرچند شرکت در دوره های آموزشی می تواند بازدهی بسیار بالایی برای مخاطب داشته باشد. بویژه در حل کتاب های تمرین یا پرکتیس بوک و حل تست های آزمون های دانشگاه ها.

محتوای کتاب های یونی مد از چه منابعی است؟

این کتاب ها بیش از 75% نیازهای متقاضیان را پوشش می دهد. کتاب های کمبریج، کتاب های A-level، کتاب های IB Diploma، کتاب های تست BMAT، کتاب های آلفا تست، کتاب سلولی و مولکولی لودیش، منابع UKCAT و … از جمله منابع کتاب های یونی مد می باشند.

آیا تحصیل پزشکی در اروپا شرایط سنی خاصی دارد؟

به طور معمول شرایط سنی 18 الی 25 سال برای تحصیل پزشکی در اروپا مناسب است اما تا 30 الی 35 سال برای تحصیل پزشکی در اروپا بویژه در کشورهای مانند ایتالیا و ترکیه مناسب است.

آیا ورود به دانشگاه های پزشکی اروپا شرط معدل دارد؟

شرط معدل وجود ندارد اما ترجیحا معدل دیپلم و پیش دانشگاهی بالای 14 باشد.

آیا تحصیل در دانشگاه های پزشکی اروپا نیاز به مدرک زبان انگلیسی دارد؟

در برخی از دانشگاه های اروپا از جمله دانشگاه های ایتالیا جهت پذیرش نیاز به مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6 است و در اکثر مواقع نیاز به مدرک زبان انگلیسی نیست. اما در کل داشتن دانش زبان انگلیسی برای آزمون ورودی و پذیرش دانشگاه ضروری است.

بعد از مطالعه کتاب های یونی مد، چه دانشگاه ها و کشورهایی را می توانیم جهت تحصیل انتخاب کنیم؟

با مطالعه کتاب های آموزشی یونی مد که به منابع آزمون های پزشکی اروپا را پوشش می دهد، می توان در آزمون ورودی بیش از 80 دانشگاه معتبر که کورس های علوم پزشکی را به زبان انگلیسی برگزار می کنند، شرکت کرد. کشورهای مجارستان، ایتالیا، چک، صربستان، لهستان، انگلستان، کانادا، کرواسی، لتونی، استونی، اسلواکی، سوئد و … به عنوان مقصد اصلی هستند.



:: برچسب‌ها: کتاب UniMed منابع , اصلی , آزمون , پزشک , اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مهارت ها و ویژگی های پزشک خوب

در جامعه‌ی ما به دلیل اشباع نشدن رشته پزشکی و داشتن موقعیت اجتماعی خوب و درآمد مالی مناسب این شغل در آینده، بیشتر دانش‌آموزان و جوانان به دنبال این رشته‌ معروف هستند. اما غافل از اینکه این رشته‌ به ظاهر زیبا سختی‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد و این مشکلات زمانی دو برابر می‌شود که فرد ویژگی‌های لازم این شغل را نداشته باشد.

همان‌طور که می‌دانید تمام شغل‌ها و حرفه‌ها به یک سری مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری نیاز دارند، این مهارت‌ها و ویژگی‌ها دلیل عمده‌ی موفقیت یا عدم موفقیت افراد محسوب می‌شود. رشته‌ پزشکی نیز به دلیل حساسیت بالا به برخی ویژگی‌ها نیاز بالایی دارد.

ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد این رشته، راه‌های ورود به آن، ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری، استعداد و مهارت‌های لازم برای یک پزشک صحبت کنیم.

چگونه وارد رشته‌ پزشکی شویم؟

برای پزشک شدن راهی به‌جز تحصیل در رشته‌ پزشکی در دانشگاه وجود ندارد. شما می‌توانید با شرکت در کنکور علوم تجربی وارد این رشته شوید که البته این امر نیز کاره راحتی نیست. در سال‌های اخیر تعداد افرادی که به دنبال پزشکی هستند بسیار بالا رفته و همین امر یک رقابت سنگین بین داوطلبین رشته‌ تجربی به وجود آورده است.

شما برای ورود به این رشته باید در دوران کنکور بسیار سخت و فشرده به مطالعه‌ی دروس این رشته بپردازید تا بتوانید از رقبای خود پیشی گرفته و شانس قبولی در این رشته را به دست آورید. البته می‌توانید در دانشگاه آزاد نیز این رشته را بخوانید، البته باید از شهریه‌ی بالای این رشته غافل نشوید.

برخلاف بقیه‌ی رشته‌ها دانشجویان پزشکی باید هفت سال دوران تحصیل این رشته را بگذرانند که همراه با دروس تئوری و عملی و حضور در بیمارستان است. بعد از این مدت نیز می‌توانند با قبولی در امتحانات تخصصی، وارد تخصص‌های خاص مانند پوست و زیبایی، قلب، داخلی، مغز و اعصاب و… شوند و دوران تحصیل لازم برای تخصص خود را بگیرند.

ویژگی‌های لازم برای رشته‌ پزشکی

تصور کنید فردی می‌خواهد از کوه بالا برود، برای او ابزار و وسایل خاصی نیاز است تا بتواند تا بالای کوه برسد. علاوه بر این ابزار او نیاز به برخی مهارت‌ها و ویژگی‌های جسمانی دارد تا در طول مسیر با خطرات راه مقابله کند و با مهارت‌های لازم  مسیر درست را پیدا کرده و به هدف خود برسد.

برای یک پزشک نیز تمام این شرایط وجود دارد. در درمان هر بیمار از ابتدای مسیر تا رسیدن به هدف، او به برخی ابزار و مهارت‌ها  نیاز دارد تا بتواند موفق شود. وجود این شرایط برای موفقیت او ضروری و مهم است.

یک پیش‌بینی غلط یا یک تصمیم نادرست می‌تواند منجر به از دست رفتن جان بیمار شود به همین علت شغل پزشکی بسیار حساس است و افرادی که می‌خواهند وارد این رشته و شغل شوند بهتر است بعد از بررسی علایق خود، مهارت و ویژگی‌های لازم برای این رشته را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

  • یک پزشک از همان ابتدای دوران تحصیل به هوش بالایی نیاز دارد. مطالب درسی و نکات علمی، اجزای بدن انسان و موجودات زنده، انواع داروها و واکنش‌های آنان، انواع بیماری‌ها و علائم آن‌ها، انواع درمان‌ها و ابزارهای کمکی و… همه و همه نیاز به ذهن و هوش فعالی دارند تا یک فرد بتواند همه‌ی این موارد را به خاطر بسپارد و در زمان لازم از آن‌ها استفاده کند.
  •  کلاس‌های درسی فشرده همراه با کارهای عملی و بازدید از بیماران، نیاز به فردی باانگیزه، فعال و پرانرژی دارد تا بتواند هماهنگی خوبی بین زندگی  شخصی، شغل و درسش برقرار سازد.
  • کار در بیمارستان، ملاقات بیماران و انواع بیماری‌ها و کار در اتاق عمل نیاز به شخصی جسور و نترس دارد تا بتواند با وجود این شرایط روحیه‌ی خود را حفظ کند و به کار درمان بیماران ادامه دهد.
  • فردی که پزشک می‌شود باید حس انسان‌دوستی و کمک به هم نوع داشته باشد و در مقابل بیماران احساس مسئولیت کند.
  • یک دانشجوی پزشکی از دوران تحصیل نیاز به روحیه‌ی کار جمعی و گروهی دارد تا بتواند تعامل مثبتی با همکاران خود برقرار سازد و در کنار دیگران به کار درمان بیماران بپردازد.
  • یک پزشک باید استدلال دیداری داشته باشد و بتواند با دیدن ظاهر بیماری‌ها و علائم آن‌ها به تشخیص و درمان بیماری بپردازد.
  • داشتن ذهن سه‌بعدی برای یک پزشک بسیار مهم است، ذهنی که بتواند با تصور ماورای اجسام در اتاق عمل با خطرات و مشکلات به‌خوبی روبرو شده و آن‌ها را حل کند.
  • یک پزشک باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشد. او باید از این مهارت خود در گفتگو با بیمار و گرفتن شرح‌حال و پی بردن به علائم بیماری بهره ببرد. هرچقدر یک پزشک از این قدرت بیشتر بهره‌مند باشد و رابطه‌ی خوبی با بیماران خود داشته باشد هم در روند تشخصی و درمان و هم در روحیه‌ی بیماران تأثیر مثبتی می‌گذارد.
  • یک پزشک باید قدرت تصمیم‌گیری و استدلال و نتیجه‌گیری سریع داشته باشد و بتواند در مواقع ضروری از این قدرت خود برای درمان بیمار و ارائه‌ی روش‌های درمانی جدید و مناسب بهره ببرد.
  • یک پزشک باید انگیزه‌ی بالایی برای مطالعه و کسب علم داشته باشد. پزشکی رشته‌ای است که مدام در حال تغییر و تحول است و هر روز روش‌ها و داروهای جدیدی کشف می‌شود و به همین علت باید یک پزشک بتواند علم خود را به‌روز کند و با مطالعه و تحقیق از آخرین روندهای درمانی مطلع باشد.
  • روحیه‌ی شاد و پرانرژی برای یک پزشک یک اصل اساسی است. روحیه‌ای که بتواند او را با وجود کار در کنار بیماران و گذراندن ساعت‌های طولانی و شیفت‌های شبانه، همچنان شاد و پرانرژی و فعال نگه دارد.
  • شغل پزشکی ساعات کاری مشخصی ندارد. یک پزشک ممکن است در طول هفته چندین نوبت شیفت شبانه داشته باشد یا در صورت کار در بخش‌های اورژانس هر لحظه با شرایط سخت مواجه شود. در این حالت فرد باید توانایی تحمل فشار کاری بالا را داشته باشد و این فشار روی سلامت روحی و جسمی او تأثیر نامطلوبی نداشته باشد.
  • فردی که وارد رشته‌ پزشکی می‌شود باید تسلط خوبی روی زبان انگلیسی داشته باشد. تمام بیماری‌ها و داروها با نام‌های لاتین در دنیا شناخته شده هستند به همین علت فراگیری و کسب مهارت در این شاخه برای یک پزشک بسیار مهم است.

ویژگی‌های رشته‌ پزشکی

ویژگی‌های خوبی که رشته‌ی پزشکی دارد توانسته افراد زیادی را به سمت خود جذب کند از جمله:

  • درآمد مالی مناسب
  • وجود فرصت‌های شغلی مناسب و امن
  • آموزش دروس به صورت تئوری و عملی و آماده‌سازی مناسب دانشجویان برای شغل آینده در دانشگاه
  • امکان کار در سرتاسر دنیا
  • داشتن شأن و منزلت اجتماعی بالا در جامعه

تیپ‌های شخصیتی مناسب برای شغل پزشکی

درهر شغلی افراد موفق از هر نوع تیپ شخصیتی وجود دارند و نمی‌توان به صورت قاطع و دقیق گفت کدام شخصیت در این شغل موفق خواهد بود. اما با بررسی افراد موفق در هر شغل و رشته تا حدودی می‌توان گفت برای این شغل چه نوع تیپ شخصیتی لازم است.

سخن آخر

تمام موارد بالا در صورتی برای یک پزشک می‌تواند خوب و مفید باشد که شغلش را با عشق و علاقه انتخاب کرده باشد و برخی مهارت‌های اولیه را داشته باشد. افراد سودجویی نیز وجود دارند که صرفاً برای درآمد مالی مناسب وارد این رشته می‌شوند و جان بیماران را به خطر می‌اندازند.

شغل پزشکی فداکاری و عشق می‌خواهد تا نجات جان انسان‌ها و مسئولیت درمان بیماران یک پزشک را نه‌تنها خسته نکند بلکه انرژی مضاعفی برای خدمت به مردم به او عطا کند.



:: برچسب‌ها: پزشک , پزشکی , رشته پزشکی , درمان , دانشجوی پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

وضعیت و آینده شغل پزشکی و پزشکان در ایران

رشته پزشکی این روزها به آرزوی بیشتر جوانان در حال تحصیل تبدیل شده ­است.

در حال حاضر بین ۸ تا ۱۲ هزار پزشک جوان کشور بیکار هستند یا به خاطر نبود شغلی در این زمینه، به فعالیت‌های دیگری پرداخته­ اند.

بنا به گفته­ ی دکتر علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در سال‌های اخیر حدود ۱۲ هزار نفر از جامعه پزشکی کشورکه عمدتاً پزشکان عمومی را در برمی‌گیرند به دلیل مشکلات فراوان، از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

ضعف برنامه ­ریزی فرهنگی و آموزشی و نیز بی­ توجهی به وضعیت بازار کار طی سال­های گذشته، به تدریج سبب می­شود تا در آینده­ای نزدیک جمعیت پشت کنکوری­های رشته علوم تجربی با تعداد کل داوطلبان ورود به دانشگاه برابری­ کند؛

زیرا همه می­خواهند پزشک شوند!

آمار مسئولان از پزشکان بیکار در سال­های گذشته، نتوانست از ورود سیل جمعیت دانش آموزان به رشته علوم تجربی جلوگیری کند؛

برخی عوامل فرهنگی را هم دخیل می­دانند و می­گویند:

دیگر نمی­توان انتظار داشت خانواده­ها دنبال پرستیژ و درآمد پزشکی برای فرزند خود نباشند.

از حدود ۵۰ سال گذشته تب گرایش دانش آموزان و والدین به رشته علوم تجربی در جامعه فراگیر شده و در سال­های اخیر با توجه به وضعیت و شرایط اقتصادی شدت بیشتری نیز پیدا کرده است به طوری که گویا راهکاری برای درمان آن وجود ندارد.

آمار متقاضیان ورود به رشته های پزشکی در دانشگاه خود گویای وضع موجود است که بیشترین سهم دانش آموز را در بین سایر رشته­ ها به علوم تجربی اختصاص داده است:

 

 

 کنکور سال ۹۶

۹۳۰ هزار و ۲۰۸ نفر  شرکت کننده

۵۸۰ هزار و ۵۷۰ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی

کنکور سال ۹۷

۱۱ هزار و ۸۲۵ داوطلب شرکت کننده

۶۴۲ هزار و ۴۵۱ نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی

 

نگاهی به آمارها در سال­های دیگر هم نشان می­دهد که این حکایت همچنان ادامه داشته است…

کاهش گرایش دانش آموزان به رشته ریاضی

به گفته علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اگر ظرفیت پذیرش و استخدام در بیمارستان­ها و مراکز درمانی تکمیل شود با خیل عظیم پزشکان بیکار مواجه خواهیم شد.

وی همچنین کاهش گرایش دانش آموزان به رشته ریاضی را نگران کننده دانسته و می­گوید:

شمار دانش آموزان رشته ریاضی در مقطع دوم متوسطه نسبت به سایر رشته­ ها به حدود ۱۱ درصد رسیده است؛

بازار کار مناسبت­ تر در بخش بهداشت و درمان رشته پزشکی را دلیل دیگر استقبال نکردن از رشته ریاضی دانست؛

باید با تغییر شیوه های آموزش، تسهیل یادگیری و ایجاد جذابیت زمینه علاقه مندی دانش آموزان به رشته ریاضی را فراهم کرد.

دانش ­آموزانی که در رشته تجربی تحصیل می­کنند به امید قبولی در رشته پزشکی، علوم تجربی را انتخاب می­کنند اما در واقعیت از ۶۴۰ هزار نفر شرکت ­کننده رشته علوم تجربی در نهایت یک هزار و ۵۰۰ نفر در رشته پزشکی قبول می­شوند.

مهمترین علت گرایش دانش آموزان به رشته علوم تجربی را می­توان کسب درآمد بالا، جذابیت این رشته و احتمال بازار کار مناسب دانست.

علاوه بر شرایط جامعه و مسایل اقتصادی، خانواده ها هم به این موضوع دامن می­زنند و چه رشته ­ای بهتر از پزشکی که علاوه بر درآمد بالا، منزلت و پرستیژ اجتماعی هم داشته باشد اما متأسفانه در واقعیت با پزشکان بیکاری مواجه می­شویم که به شغل­های دیگر روی آورده ­اند.

متأسفانه از بین داوطلبان شرکت ­کننده در کنکور تجربی تنها کمتر از پنج درصد آنها پذیرفته می­شوند و باقی داوطلبان پشت کنکور مانده یا مجبورند رشته­ای را که علاقه ندارند انتخاب کنند.

برخلاف تصور عمومی، عده زیادی از پزشکان از وضعیت درآمد خود راضی نیستند، طبق آمارها ۷ تا ۱۰ هزار پزشک به شغل­های دیگر روی آورده ­اند.

اگر نگاهی به هزینه ویزیت پزشکان شمال شهر تهران و رفت و آمدی که به مطبشان وجود دارد بیندازیم، می­گوییم این قشر درآمد خوبی دارند اما در سوی دیگر این ماجرا پزشکانی هستند که مجبورند برای تأمین هزینه­های زندگی، شغل دوم داشته باشند.

تنها ۱۰ درصد پزشکان درآمد خوبی دارند

طبق نظر دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، تنها ۱۰ درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و ۴۰ درصد می­توانند عهده تأمین مخارج خود برآیند؛

اما ۵۰ درصد بقیه که اکثر آنها پزشکان عمومی­ اند دچار مشکل هستند. به گفته ایرج خسرونیا اغلب پزشکان در مناطق دور از پایتخت وضعیت معیشتی خوبی ندارند به طوری که برخی از آنها در روز دو نفر مریض هم برای ویزیت ندارند.

بیشترین آمار بیکاری هم دامنگیر پزشکان عمومی است که سه چهارم اعضای جامعه پزشکی کشور را شامل می­شوند.

 عدم بازنگری طب عمومی در ۳۵ سال گذشته 

دکتر هاشمی وزیر سابق بهداشت با اشاره به آخرین آمار پزشکان بیکار در کشور معتقد است نظام آموزشی ما و به خصوص طب عمومی در این ۳۵ سال بازنگری نشده است و برای بیکاری ۲۰ هزار پزشک نیز فراخوان جذب دادیم و تنها ۲ هزار نفر جذب شدند؛

معتقدیم عده‌ای که به ما اعتقاد ندارند یا تمایل به انجام کاری غیر از پزشکی دارند ۵ هزار نفر بیشتر نمی‌شود پس عدد ۲۰ هزار را قبول نداریم و این اعدادی که عنوان می‌شود، حدس و گمان است و درست نیست.

اگر پزشکی کار بخواهد، برایش کار وجود دارد مگر اینکه خودش نخواهد به روستا یا حاشیه شهرها برود، پس نمی‌توان گفت پزشک بیکار داریم که خودشان نمی‌خواهند کار کنند.

درباره طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز برخلاف نظر ما، مجلس موضوع ۳۰ درصد بومی‌گزینی را برای دانشگاه‌ها به تصویب رساند، که از این موضوع استفاده‌ای بهینه کردیم و بدون آنکه به سهمیه آزاد ضربه‌ای بخورد، بومی‌گزینی را به دانشگاه‌های مناطق محروم اختصاص دادیم.

دانشگاه‌های تهران بومی‌گزینی ندارند و افراد در شهرستان ها ابتدا با کل کشور رقابت می‌کنند، سپس با استان خود، در مرحله اول در هر جای کشور بخواهند می‌توانند تحصیل کنند و در مرحله دوم در استان خود، اما این افراد زمانی که از بومی‌گزینی استفاده می‌کنند، موظفند تا سه برابر زمان تحصیل خود را در استانی که تحصیل کرده‌اند خدمت کنند و تا آن زمان مدرکی نمی‌گیرند.

اگر این طرح در دولت‌های بعد نیز اجرا شود، در ماندگاری پزشکان هیچ وقت با مشکل روبه‌رو نمی‌شویم.

فقدان جایگاه مشخص پزشکان عمومی در نظام سلامت

مهمترین و اساسی­ترین مشکل فعلی جامعه پزشکی طبق نظر دکتر حسن هویدا معاون رفاهی سازمان نظام پزشکی ایران، فقدان جایگاه مشخص پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور است؛

البته به نظر می­رسد اگر طرح پزشک خانواده با موفقیت اجرا شود این مشکل حل شود.

آمارها نشان می­دهد جامعه پزشکی کشور ۲۰۰ هزار عضو دارد که هشت هزار نفر از پزشکان عمومی بیکار هستند؛

در حال حاضر در روستاها به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک و در شهرها به ازای هر دو هزار نفر یک پزشک داریم و باید نسبت به جمعیت به ازای هر هزار نفر یک پزشک وجود داشته باشد.

کم اشتغالی پزشکان

اکنون ۴ هزار و ۵۰۰ متخصص در مناطق محروم در حال فعالیت هستند و دولت از جیب خود برای ماندگاری پزشکان هزینه کرده است.

کم اشتغالی پزشکان به عنوان یکی از معضلات نظام سلامت مطرح است؛ منظور از کم اشتغالی این است که میزانی که یک پزشک در طول هفته از ظرفیت علمی، خدماتی، پزشکی و حرفه‌ای او استفاده می‌شود به مراتب کمتر از میزان مطلوب است.

به دلیل اینکه فرصت‌های شغلی درخور در اختیار جامعه پزشکی بویژه پزشکان جوان قرار نمی‌گیرد. این موضوع بی‌تردید به مرور به نظام سلامت لطمه وارد می‌کند.

یک پزشک جوان کشور با وضع موجود نیاز دارد، ۵ تا ۱۰ سال از عمرش را برای رساندن گردش اقتصادی مطب خود به وضعیت استاندارد، صرف کند، اذعان می‌دارد:

معافیت‌های مالیاتی، ایجاد ساز و کارهای تسهیلاتی برای استفاده از وام‌های بانکی با سود پایین، و موضوع پزشکان جوانی که در شروع کارشان نیازمند راه‌اندازی مطب یا واحد ارائه خدمات هستند به ویژه در مناطق محروم می‌تواند برای بهبود وضع موجود مفید باشد.

برخلاف آنچه تصور می­شود وضع پزشکان جراح خوب نیست؛

موضوع معیشتی در برخی رشته‌های جراحی باعث شده است دانشجویان تمایلی به ادامه تحصیل در این رشته‌ها نداشته باشند، براین اساس ادامه این روند به نفع مردم و نظام سلامت کشور نیست.

نیاز اورژانس های بیمارستان­ها به پزشک عمومی

هم اکنون ۴۰ هزار پزشک عمومی بیکار یا شاغل در حرفه ­های دیگر وجود دارند که اغلب آن‌ها تمایلی به حضور در سایر مناطق کشور را ندارند، این در حالی است که در بسیاری از شهرستان‌ها و بخش‌ها، تعداد معدودی پزشک عمومی در حال ارائه خدمت هستند.

دولت هفت سال هزینه تربیت پزشک عمومی را پرداخته است که در مواقع لزوم از دانش آن ها در درمان مردم استفاده کند؛

طرح خدمت آن ها دو سال است و چه ایرادی دارد در این مدت در مناطقی که پزشک عمومی کمتر وجود دارد، حضور پیدا کنند و پس از گذران این مدت مختار هستند در هر نقطه ای از کشور که مایل هستند، مطب اختیار کنند؛

بسیاری از اورژانس­های بیمارستانی به پزشک عمومی نیاز دارد، اما متاسفانه همکاران عزیز، تمایلی به حضور در اورژانس­ها ندارند و اغلب اوقات، یک یا دو پزشک عمومی کشیک به سختی به بیماران رسیدگی می­کنند.

همچنین برخی پزشکان عمومی مایلند به جای حضور در مناطق مختلف کشور در بخش خصوصی یا نقاط خوش آب و هوا حضور پیدا کنند که در پیش گرفتن این روند صحیح نیست.

با توجه به کمبود پزشک عمومی در برخی نقاط کشور، اگر همکاران در برخی شهرستان­ها و بخش­های محروم حضور پیدا کنند، علاوه بر این که بار فعالیت پزشکان عمومی فعال کاهش پیدا می­کند و بیماران در دسترسی به پزشک با معضل مواجه نمی شوند.

کمبود پزشک در ۶ رشته تخصصی

طبق گفته  دکتر هاشمی وزیر بهداشت، ‌تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص یک دهم نیاز کشور بوده و این واقعیتی است که باید به جای رد آن، برایش راهکار پیدا کرد.

در برخی از رشته‌ها مانند جراحی مغز، چشم،گوش، حلق و بینی و ارتوپدی در کشور کمبود وجود دارد و مردم در سراسر کشور به ویژه در نقاط دوردست و مرزی نیازمند حضور این متخصصان هستند.

نگرانی وزیر بهداشت از کمبود پزشکان متخصص در ایران، در حالی است که آمار سرانه پزشکان در ایران، به نظر نگران کننده می­آید به خصوص وقتی سرانه پزشکان در ایران را با دیگر کشورها مقایسه می­کنیم.

عدم تناسب سرانه تعداد پزشکان با جمعیت کشور

طبق گفته وزیر بهداشت سرانه تعداد پزشکان متناسب با جمعیت کشور نیست و تعداد پزشکان اعم از پزشک عمومی و به ویژه متخصص در کشور کم است و این شکایتی است که مردم به ویژه در مناطق محروم دارند.

حدود ۵۲ یا ۵۳ هزار پزشک عمومی و نزدیک به ۴۰ هزار پزشک متخصص داریم؛ البته توزیع پزشک عمومی مان نسبتاً عادلانه است ولی درباره پزشک متخصص چنین نیست.

نسبت پزشک متخصص در کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت دو تا دو و نیم پزشک و پزشک عمومی به طور متوسط ۷/۶ نفر است.

تعداد پزشک متخصص در ایران طبق آمار ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، ۴۸/۰ به ازای هزار نفر است؛این در حالی است که در کشورهای دیگر این عدد به ۵/۱ تا ۵/۲ به ازای هر هزار نفر می رسد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، ما هم در سرانه پزشک متخصص کمبود داریم هم در توزیع پزشکان با مشکل مواجه هستیم به نحوی که در بعضی رشته­ ها حدود ۴۰ – ۳۵ درصد پزشکان در تهران هستند.

توزیع پزشکان؛ اشکال اصلی

در کشورهای مختلف با توجه به گستردگی کشور، دسترسی ها و امکاناتی که در هر کشور وجود دارد، میزان سرانه پزشک متفاوت است.

در کشوری مثل ایران که سرانه پزشکان حدود ۵/۱ به ازای هر هزار نفر است می­توان گفت تقریباً پوشش خوبی وجود دارد.

البته این عدد در جهان دو به ازای هر هزار نفر است که با توجه به شرایط مختلف، این پزشکان و دندان­پزشکان حوزه سلامت را پوشش می­دهند.

با محاسبه پزشکانی که مهاجرت می­کنند یا فوت شده ­اند، حدود ۱۲۰ هزار پزشک و دندانپزشک به صورت فعال در کشور هستند.

اگر بخواهیم صرفاً تعداد پزشکان را در نظر بگیریم عدد کنونی کمتر از ۵/۱ به ازای هر هزار نفر است که در این قسمت حدود ۱/۱ مختص پزشکان و حدود ۴/۰ مختص دندان­پزشکانی است که در ایران کار می­کنند.

پزشک بیکار یا  کمبود تعداد پزشکان؟

هم اکنون تعداد پزشکان ما که فعالیت می­کنند کم است ولی پزشک، کم نداریم.

واقعیت این است که ما به طب عمومی توجه نکرده ­ایم آن هم در حالی که ۷۰ درصد پزشکان ما پزشک عمومی هستند.

این که نظام ارجاع یا پزشک خانواده ایجاد شود دلخوشی بالایی برای آن­ها نیست.

حتی برخی از افراد در خارج از حوزه پزشکی درآمدهای خوبی دارند. ما پزشکان عمومی را برای ارائه خدمت محدودکرده­ایم. موضوع دیگر نیز بحث فرهنگی است که باید روی آن کار شود.

برخی افراد حتی برای یک سرماخوردگی به فوق تخصص ریه مراجعه می­کنند.

باید بدانیم که پزشکان عمومی ما تبحر لازم برای تشخیص اولیه و درمان را دارند و ۱۰ تا ۱۵ درصد خدمات ما به خدمات تخصصی و فوق تخصصی نیاز دارد و به طور قاطع می­توان گفت ۸۰ درصد نیاز مردم با خدمات پزشکان عمومی مرتفع می­شود و اگر این فرهنگ­سازی صورت بگیرد بدون تردید این امر به اقتصاد پزشکان عمومی کمک خواهد کرد.

پایین ­ترین رده سرانه پزشک

آمار حاکی از آن است که تعداد پزشکان ایرانی نه تنها زیاد نیست بلکه حتی سرانه پزشکان ما نسبت به کشورهایی چون فلسطین، تاجیکستان، یا دیگر کشورهای منطقه کم هم است؛

سرانه پزشک نسبت به جمعیت (هر پزشک به ازای هر هزار نفر) با شاخص های مختلف اندازه­ گیری می­شود گفت:

درکشورهای توسعه یافته و پیشرفته، این شاخص از سه به بالاست.

به عبارتی تردیدی وجود ندارد که ما از نظر حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص با مشکل روبه رو هستیم.

بیکاری پزشکان زن

 

زن حتی اگر پزشک هم بشود احتمال خانه‌نشینی‌اش وجود دارد.

این درددل پزشکان زنی است که به دلیل مشکلات خانوادگی و دغدغه‌های شخصی مجبور شده‌اند طبابت را کنار بگذارند.

آمار دقیقی از تعداد پزشکان زن بیکار، انصراف داده از کار یا آنهایی که به شغلی جز طبابت مشغول هستند، وجود ندارد؛

اما شواهد گویای این است که تعدادی از پزشکان زن یا هیچ‌گاه شانس طبابت پیدا نمی‌کنند یا به دلیل برخی مشکلات و محدودیت‌ها مجبور می‌شوند از شغل مورد علاقه‌شان دست بکشند.

هر چند آمار دقیقی از تعداد پزشکان زن بیکار در کشور وجود ندارد، اما شواهد نشان می‌دهد کم نیستند پزشکان زنی که به‌دلایلی همچون ازدواج، فرزنددار شدن، مشکلات شخصی و محدودیت‌های شغلی فرصت طبابت را به‌طور موقت یا دائم از‌دست می‌دهند.

نگرانی از بابت احتمال کمبود تدریجی پزشکان زن در رشته‌های مختلف، مسئولان وزارت بهداشت را برآن داشته تا با اجرای راهکارها و سیاست‌های تشویقی موانع اشتغال پزشکان زن را از میان بردارند.

راهکارهای تشویقی وزارت بهداشت برای جذب پزشکان زن عبارتند از:

ارائه تسهیلات و امکانات رفاهی برای پزشکان زنی که در مناطق محروم و دور افتاده خدمت کنند، افزایش ۴۰‌درصدی درآمد آنها نسبت به سایر پزشکان، کاهش ساعت موظفی کار و برخورداری از درآمد ثابت

آمار نامعلوم پزشکان بیکار زن

آمار دقیقی از تعداد پزشکان زن جویای کار یا آنهایی که به هر دلیل از شغل‌شان انصراف داده و خانه‌نشین شده‌اند، در دست نیست.

نه در وزارت بهداشت و نه در سازمان نظام پزشکی تاکنون برای جمع‌آوری آماری دقیق از تعداد پزشکان زن که به هر دلیل طبابت نمی‌کنند یا به شغل دیگری جز طبابت مشغول هستند، هیچ ضرورتی احساس نشده است.

نسخه پزشک خانواده برای جذب پزشکان زن

مسئولان وزارت بهداشت برای جذب پزشکان بیکار زن عمومی و تخصصی در برنامه پزشک خانواده نیز سیاست‌های تشویقی در پیش گرفته‌اند.

آنها تلاش می‌کنند برای پزشکان زنی که به هر دلیل فعلاً شرایط طبابت را ندارند، حتی به‌طور موقت و در ساعات محدود به خدمت بگیرند.

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند چون برای تحصیل و تخصص‌آموزی پزشکان زن سرمایه ملی هزینه شده بنابراین نباید از کنار این موضوع به‌سادگی گذشت و باید شرایطی را فراهم کرد که از توان و تخصص این افراد هم استفاده شود.

 

رئیس ستاد اجرایی برنامه کشوری پزشک خانواده و نظام ارجاع می‌گوید:

پزشکان زن که به هر دلیل فعلاً شرایط طبابت کردن تمام وقت را از دست داده‌اند، می‌توانند با ثبت‌نام و پیوستن به طرح پزشک خانواده به‌طور نیمه‌وقت طبابت کنند.

دکتر شریعتی توضیح می‌دهد:

پزشکی که باردار است یا به‌دلیل فرزند داشتن نمی‌تواند تمام وقت کار کند با شرکت در طرح پزشک خانواده می‌تواند ساعت کارش را کاهش دهد.

به این ترتیب این پزشک می‌تواند در روز حداقل چهار ساعت موظفی خود را پر کند و ۱۲۵۰ نفر را تحت‌پوشش بگیرد و در مقابل روی یک درآمد ثابت حدود پنج میلیون تومان در ماه در برنامه پزشک خانواده حساب باز کند.

وی می‌گوید: پزشکان زنی که توانایی دایر کردن مطب به‌طور شخصی را ندارند نیز می‌توانند با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت وارد مذاکره شده و داخل مراکز بهداشتی را به‌عنوان مطب اجاره کنند.

به گفته شریعتی، براساس توافقی که با شهرداری‌ها انجام شده و البته هنوز نهایی نشده است پزشکان زن می‌توانند بزودی با توافق شهرداری‌ها در خانه‌های سلامت مشغول به کار شوند.

مسئولان وزارت بهداشت امیدوارند نسخه‌ای که برای اشتغال پزشکان زن پیچیده‌اند جواب بدهد تا در آینده‌ای نه‌چندان دور با جمعیتی از پزشکان زن که باید به جای طبابت خانه‌داری کنند، مواجه نباشیم.



:: برچسب‌ها: وضعیت , آینده , شغل , پزشکی , پزشکان , ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شغل پزشک ، رشته پزشکی

شغل پزشک شامل تشخیص و درمان طیف گسترده ای از مشکلات شایع سلامتی و بهداشت، بیماری ها، اختلالات و آسیب های جسمی و روانی است. پزشکان برای مراقبت از بیماران به روش های مختلف از درمان بیماری های مزمن گرفته تا ارائه مشاوره و مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه کار می کنند.

در حالی که در شغل پزشک تخصص های متفاوت تعریف شده، وجه اشتراک آنها در درجه اول تشخیص و درمان آسیب ها و بیماری ها است. آنها اغلب این کار را با انجام معاینات فیزیکی، گرفتن شرح حال پزشکی، انجام و تفسیر آزمایشات تشخیصی و توصیه برنامه های درمانی انجام می دهند.

صاحبان شغل پزشک به سطح بالایی از تحصیلات نیاز دارند که معمولاً شامل مدرک دکترا از دانشکده پزشکی است که مدت زمان زیادی را نیز برای اخذ آن طی می کنند. برای اینکه یک پزشک موفق باشید، باید با بیماران خود با مهربانی و دلسوزی رفتار کنید و از مهارت های ارتباطی و بین فردی عالی برخوردار باشید.

وظایف شغل پزشک

  • بررسی وضعیت بیماران، گرفتن شرح حال پزشکی، رسیدگی به نگرانی های بیماران و پاسخ به سوالات آنها
  • تشخیص و درمان آسیبها، بیماری ها و اختلالات
  • انجام آزمایشات تشخیصی و توضیح نتایج برای بیماران
  • مشاوره بیماران در مورد رژیم غذایی، رعایت نکات بهداشتی، مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه و سایر تغییرات مورد نیاز در شیوه زندگی
  • پیشنهاد و ارائه برنامه های درمانی از وظایف مهم شغل پزشک است.
  • تجویز داروها یا روشهای درمانی و توضیح آنها
  • مشورت با سایر پزشکان، ارجاع بیماران به متخصصان دیگر در صورت لزوم و کار با اعضای دیگر کادر مراقبت های بهداشتی مانند پرستاران، دستیاران و سایر پزشکان
  • رعایت قوانین و اصول پزشکی در شغل پزشک ضروری است.

الزامات و نیازمندی های شغل پزشک

  • داشتن مدرک پزشکی
  • مجوز و گواهینامه های لازم برای فعالیت پزشکی
  • دانش و تجربه در تشخیص و درمان انواع مختلف بیماریها
  • ارتباطات قوی و مهارتهای بین فردی
  • صبر و شکیبایی که یک ویژگی اساسی در شغل پزشکی است.
  • بروز کردن دانش و اطلاعات همراه با نوآوری ها و پیشرفتهایی که در حوزه علم پزشکی رخ می دهند.

شخصیت و علایق شغل پزشک

پزشکان به طور معمول به تفکر کردن علاقه مند هستند که نشان می دهد فرد بر انجام تحقیقات و بالا بردن دانش و  درک خود از قوانین طبیعی متمرکز است. پزشکان نیز باید دارای ویژگی های خاص زیر باشند:

مهارت های ارتباطی قوی. صاحبان شغل پزشک باید بتوانند با افراد و شخصیت های مختلف ارتباط برقرار کنند. آنها باید بتوانند به طور موثر با بیماران خود و سایر کارکنان حوزه بهداشت و درمان در ارتباط و تعامل باشند.

شکیبایی و  دلسوزی. پزشکان باید بتوانند با بیمارانی که درد شدیدی را تحمل می کنند و همچنین خانواده های آنان با دلسوزی و مهربانی رفتار کنند و شرایط آنان را به خوبی درک کنند.  

جزئی گرا بودن. صاحبان شغل پزشک باید اطمینان حاصل کنند که بیماران تحت روش های درمانی مناسب قرار می گیرند و از داروهای موثر استفاده می کنند. آنها همچنین باید اطلاعات مختلف مربوط به مراقبت از بیمار را رصد و ثبت کنند.

تخصص و مهارت. پزشکان باید در کار با دستان خود مهارت داشته باشند. آنها با ابزارهای بسیار دقیق و گاه تیز کار می کنند و اشتباهات می تواند عواقب جدی در پی داشته باشد.

مهارت های رهبری و مدیریت تیم. صاحبان شغل پزشک باید رهبرانی موثر باشند و بتوانند دیگر پزشکان و کارکنان حوزه درمان را مدیریت کنند.

صبر. پزشکان ممکن است برای مدت طولانی با بیمارانی که نیاز به توجه ویژه دارند همکاری کنند. آنها در درمان کودکان و بیماران بالغی که از برخی روشهای درمانی یا داروها می ترسند، نیاز به صبر بیشتری دارند.

توانایی جسمانی. صاحبان شغل پزشک باید کارهای فیزیکی، مانند بلند کردن یا چرخاندن بیماران معلول، بدون هیچگونه دشواری انجام دهند. جراحان ممکن است زمان زیادی را در خم شدن روی بیماران در حین عمل جراحی صرف کنند.

مهارت حل مسئله. پزشکان باید علائم بیماران را ارزیابی کرده و درمانهای مناسب برای آنها تجویز کنند. این کار اغلب باید با سرعت زیادی انجام شود، تا جان بیمار از دست نرود.

انواع پزشکان کدامند؟

صاحبان شغل پزشک می توانند پزشکان عمومی باشند که مراقبت های اولیه پزشکی را در چندین زمینه مختلف ارائه می دهند، یا می توانند در زمینه خاصی تخصص داشته باشند. تخصص ها نیاز به تحصیلات تکمیلی با دوره های خاص  مانند کارآموزی دارند که در آن مهارت های خاص به افراد در شغل پزشکی آموزش داده می شود. در ادامه به برخی از انواع تخصص های پزشکی بعد از گذراندن پزشکی عمومی اشاره می کنیم:

متخصصان بیهوشی

متخصصان بیهوشی پزشکانی هستند که به مطالعه و مدیریت "درد" می پردازند. آنها به بیماران با تسکین دادن دردشان در حین و بعد از اقدامات پزشکی کمک می کنند و با جراحان همکاری می کنند تا بیمار در حین جراحی راحت و آرام باشد.

شغل پزشکی در حوزه بیهوشی علائم حیاتی بیمار را در حین عمل جراحی زیر نظر گرفته و میزان بیهوشی را برای ثابت نگه داشتن آنها تنظیم می کنند. آنها همچنین در بخش مراقبت های ویژه کار می کنند، به زنان باردار در کنترل درد زایمان کمک می کنند و با سایر پزشکان برای ایجاد برنامه های درمانی ایمن همکاری می کنند.

متخصصان اطفال

افراد در شغل پزشکی که به طور خاص با کودکان، نوجوانان و نوزادان کار می کنند، متخصص اطفال نامیده می شوند. متخصصان اطفال بیماری ها، جراحات و سایر شرایط پزشکی را که اغلب بیماران جوان را تحت تأثیر قرار می دهد، مطالعه می کنند.

این افراد در شغل پزشک واکسیناسیون کودکان را طبق برنامه مناسب انجام می دهند، عفونت ها را درمان می کنند و برای درک علت علائم آنها با کودکان ارتباط برقرار می کنند.

روانپزشکان

روانپزشکان پزشکانی هستند که بر مراقبت و پیشگیری از بیماری های سلامت روان تمرکز می کنند. آنها چگونگی تاثیرگذاری بیماری های روانی بر رفتار، خلق و خو و سلامت جسمی افراد را مطالعه می کنند. روانپزشکان تکنیک های مختلفی مانند گفتاردرمانی، مشاوره خانواده و تجویز داروهای روانپزشکی را بکار می گیرند.

این صاحبان شغل پزشک می توانند بیماری های روانی را تشخیص دهند، بیماران را با سایر متخصصان ارتباط دهند و به بیماران آموزش دهند که چگونه علائم خود را در طول درمان مدیریت کنند.

جراحان

جراحان پزشکانی هستند که عمل های جراحی را انجام می دهند؛ بافت ها را ترمیم می کنند، تومورها را برمی دارند یا ظاهر بیمار را برای بهبود و افزایش زیبایی تغییر می دهد. جراحان بیماران را معاینه و برنامه ای برای شرایط جراحی ایجاد می کنند و به شرایط غیر منتظره در اتاق عمل پاسخ می دهند.

این صاحبان شغل پزشک می توانند در اندام و یا سیستم عملکردی خاصی در بدن تخصص داشته باشند. برخی پزشکان فوق متخصص علاقمند به جراحی شامل موارد زیر هستند:

  • جراح پلاستیک
  • جراح قلب و عروق
  • جراح مغز و اعصاب
  • جراح ارتوپدی

تحصیلات لازم برای شغل پزشک

افرادی که در دانشگاه دوره پزشکی را می گذرانند آمادگی برعهده گرفتن شغل پزشک را پیدا می کنند. در واقع دانشجویان رشته پزشکی با اتمام دوره تحصیل به عنوان پزشک عمومی شروع به فعالیت می کنند و همچنین می توانند برای اخذ تخصص یک دوره تحصیلی دیگر را  در حوزه هایی مانند قلب، مغز و اعصاب، زیبایی و یا پوست بگذرانند و تخصص بگیرند.

 

چه چیزهایی شما را به یک پزشک خوب تبدیل می کند؟

در این قسمت چند ویژگی شخصیتی شگفت آور و مفید که به افراد در شغل پزشکی کمک می کند، ارائه شده است:

  • پزشکان خوب، ارتباطات خوبی دارند

یک پزشک خوب شنونده بسیار خوبی نیز هست. در واقع برقراری ارتباط تنها برای ایجاد حس صمیمت نیست، بلکه این موضوع یکی از مهمترین مهارت های شغل پزشک است تا بتوانند نگرانی های بیماران خود را درک کرده و تشخیص خود را با استفاده از زبانی واضح و بدون استفاده از اصطلاحات پزشکی زیاد توضیح دهند.

  • پزشکان خوب همدل و دلسوز هستند

یک پزشک خوب می داند چگونه به بیمار این احساس را بدهد که تحت مراقبت است و به نگرانی های او توجه می شود. در واقع در شغل پزشک، بیمار فقط لیستی از مشکلات پزشکی و داروها نیست.

  • پزشکان خوب کنجکاو هستند

هنگامی که با علائم گیج کننده مواجه می شوید، یک پزشک خوب باید با کنجکاوی، آنها را به دقت تشخیص دقیق دهد. انجام تحقیقات بیشتر، تماس با همکاران و درواقع جمع آوری اطلاعات بیشتر برای جلوگیری از تشخیص نادرست است.

  • پزشکان خوب در درمان از بیماران خود مصر هستند

صاحبان شغل پزشک برای رفع نیازهای بیماران خود هر کاری لازم است را انجام می دهند. خواه به معنای کمک به آنها در سیستم مراقبت های بهداشتی یا یافتن متخصصان دیگر و یا نسخه های مورد نیاز آنها باشد.

  • پزشکان خوب شیوه زندگی عالی دارند

صاحبان شغل پزشک باید دارای شخصیتی خوب، شنونده ای بزرگ و همدل بیمار خود باشد. آنها نباید متکبر یا مغرور باشند. و باید با دیگران آن گونه رفتار کنند که می خواهند با آنها رفتار شود.

 

بخش هایی که صاحبان شغل پزشک می توانند فعالیت کنند

پزشکان می توانند در بخش های مختلفی مشغول به کار و فعالیت شوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

  • مطب شخصی خود پزشک در می تواند در مناطق مختلف شهری و روستایی تاسیس شود و به بیماران خدمات پزشکی و درمانی ارائه گردد.
  • بیمارستانها، کلینیک ها و درمانگاه های خصوصی و دولتی
  • مراکز بهداشتی و درمانی شهری یا روستایی با مدیریت و سرپرستی پزشکان عمومی
  • دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای انجام تحقیقات علمی در حوزه پزشکی و همچنین تدریس به دانشجویان پزشکی
  • وزارت خانه ها و سازمان های دولتی مانند سازمان انتقال خون

شرایط بازار کار شغل پزشک در ایران

علی رغم تصوری که برای شغل پزشک در میان مردم وجود دارد، شرایط کار به دلیل تعداد زیاد پزشکان در شهرهای بزرگ چندان مطلوب نیست و برای دریافت مجوز مطب محدودیت های سختتری در نظر گرفته شده است. متاسفانه مشاهده می شود که تعدادی از پزشکان بیکار هستند.

االبته با شیوع کرونا در کشور باز هم نیاز به صاحبان شغل پزشک افزایش یافته است اما به طور کلی باید گفت رفته رفته در این حوزه اشباع شده و تعداد فارغ التحصیلان رشته پزشکی بیش از تقاضاست و این باعث شده که از نظر درامدی هم این پزشکان در سطح متوسطی باشند و حتی برخی شغل دوم برای خود انتخاب کنند.

با اینحال هستند هنوز شهرها و روستاهایی که با کمبود شغل پزشک مواجهند. متاسفانه به دلیل نبود مدیریت و برنامه ریزی صحیح در این حوزه با توزیع نامناسب پزشکان در کشور روبرو هستیم.

یکی از راه حل هایی که برای این مسئله درنظر گرفته شده، طرح سازمان نظام پزشکی است که در آن پزشکان بیکار وارد سایت سازمان شده و یک درخواست ثبت می کنند. در این سایت همچنین اطلاعاتی درباره فرصتهای شغلی پزشکی در کشور قرار داده شده است.



:: برچسب‌ها: شغل , پزشک , رشته , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

 پزشک ، درآمد و مهارت پزشکی


اگر علاقمند به علوم طبیعی و طبابت هستید و می خواهید به مردم کمک کنید، این حرفه می تواند برای شما ایده آل باشد. پزشک بیماران را ویزیت کرده، بیماری و عفونت را تشخیص داده و درمان می کند. یک پزشک باید دلسوز و مسؤلیت پذیر باشد. نیاز است که به افراد آرامش داده و اعتماد آنها را بدست آورد. برخی از آنها همچون پزشکان جراح باید تحت فشار کار کنند و تصمیمات سریع بگیرند.
 
بنابر تعریف پزشک در ویکی پدیا : پزشک (به معنای دور کننده درد و بیماری) یا دکتر (در اصطلاح رایج) در دانش پزشکی کسی است که به حرفهٔ پزشکی  یا طبابت، که برگرداندن سلامت انسان به وسیلهٔ مصاحبه با بیمار، مطالعه، تشخیص و درمان بیماری یا آسیب دیدگی می‌باشد، می‌پردازد. این معمولاً به دانش کافی آکادمیک مانند آناتومی، فاماکولوژی ، فیزیولوژی و شناخت بیماری‌ها و درمان آن‌ها نیاز دارد.

شما به عنوان یک پزشک در صورت حضور در بیمارستان یا درمانگاه، اغلب در گروهی کار می کنید که شامل پرستاران، مامورین بهداشت، ماماها، مشاوران و کارکنان اداری است.
 
کار شما به صورت تمام وقت است. بسته به محل کارتان گاهی باید به صورت شیفتی در شب ها و روز های تعطیل کار کنید. البته امکان انجام کار پاره وقت نیز برای شما وجود دارد. اگر مطب شخصی داشته باشید، ساعت کاری تان را خود شما تعیین می کنید.
 
همچنین در کنار پزشکی مدرن، طب سنتی شاخه دیگری از پزشکی را رقم زده و امروز طرفداران خاص خود را دارد که تعداد آنها نیز کم نمی باشد.

طب سنتی را می توان به این شرح تعریف کرد:

پزشکی سنتی یا طب سنتی (Traditional medicine)  زمینه‌ای پرقدمت و متنوع است، که به توصیف و بررسی آن‌دسته از سیستم ها و دانش پزشکی می‌پردازد، که در طی سده‌های پیشین و قبل از دوران طب مدرن، در جوامع گوناگون بشری بوجود آمده‌است.

طب سنتی به دو بخش نظری و عملی تقسیم شده‌است که طب نظری شامل: ۱. امور طبیعیه ۲. اسباب وعلل و ۳. دلایل و علایم می‌باشد و طب عملی به سه بخش: ۱. تدابیر ۲. دارو درمانی و ۳. اعمال یدی تقسیم می‌گردد.

پزشکی سنتی تنها روش درمانی است که در بر پایه مزاج شناسی استوار است. تغییر مزاج به گرمی، سردی، رطوبت و یا یبوست و متعاقب آن غلبه یک یا چند خلط از اخلاط چهارگانه و یا برعکس، به سبب تغذیه، روش زندگی، اقلیم، سنّ، شغل، رفتار و... باعث خروج مزاج فرد از اعتدال شده و علائم آن بروز می‌کند.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد پزشک و برخی از پزشکان معروف ایرانی ارائه می شود.

وظایف پزشک

  • تشخیص بیماری ها – به این معنا که پزشک بر اساس دانش خود که از دانشگاه و مطالعه کتاب های تخصصی پزشکی به دست آورده و تجارب تشخیص ها و معالجه های قبلی نسبت به تشخصی بیماری مریض اقدام می کند. در بسیاری از اوقات برای تشخصی بیماری از آزمایشات پزشکی و عکس برداری نیز بهره می گیرد.

  • توصیه های درمانی – گاهی ممکن است پزشک فارغ از تجویز دارو  تنها نسبت به ارائه توصیه های کلی اقدام نماید.

  • تجویز دارو – تجویز دارو از جمله وظایف تخصصی پزشک است و مسئولیت زیادی را برای پزشک به همراه دارد و باید بسیار با دقت و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه توسط وی صورت پذیرد.

  • انجام جراحی ها (در صورت داشتن تخصص مربوطه) – در صورتی که یک پزشک دارای تخصص و مجوز انجام عمل جراحی باشد، عمل جراجی نیز انجام می دهد.

  • ارجاع بیمار به متخصصان دیگر برای آزمایش ها و تشخیص بهتر در صورت لزوم – پزشکان عمومی در برخی از  اوقات بعد از ویزیت اولیه بیمار خود، در صورتی که از تشخیص خود اطینان کافی نداشته باشند او را به پزشکان متخصص و یا فوق تخصص معرفی می کنند. گاهی اوقات نیز بیماری مراجعه کننده از حیطه تخصصی پزشک متخصص خارج است و برای تشخصی و درمان بهتر او را نزد متخصص مربوطه معرفی می کند.


شما همچنین با کارهای اجرایی مانند موارد زیر سر و کار دارید:

  • کمک گرفتن از دیگر حرفه های بهداشتی مانند فیزیوتراپیست ها و پرستاران

  • مدیریت و امور اداری مانند سازماندهی و کنترل پرستاران و کادر پزشکی درمانگاه یا بیمارستان، نوشتن نامه و گزارش و نگهداری سوابق بیمار

  • آموزش های بهداشتی برای گروه های بیمار مانند زنان باردار، افراد سیگاری و افراد دیابتی

مهارت و دانش مورد نیاز

  • علاقه زیاد به کمک به مردم

  • روابط عمومی و مهارت شنیداری عالی – زیرا یک پزشک باید به خوبی به حرف های بیمار گوش دهد تا اینکه بتواند درد بیمار را متوجه شده و بیماری را به درستی تشخصی دهد

  • به روز بودن و آگاهی از آخرین دستاوردها و پیشرفت های حوزه پزشکی – زیرا داروها و روش های درمانی مختلف به سرعت وارد  بازار پزشکی می شود و در صورتی که پزشک از آخرین دستاوردها و روش های درمان مطلع نباشد نمی تواند بهترین تجویز را نماید

  • دلسوزی، صداقت و حس مسئولیت

  • توان آرامش دادن به افراد و بدست آوردن اطمینان و اعتماد به نفس آنها  مخصوصا در بیمارهای خاص و سخت

  • مهارت در معاینه بیماران و انجام  فرایندهای پزشکی و کلینیکی

  • تحمل فشار کاری زیاد و تصمیم گیریهای سریع در شرایط خاص و بحرانی

  • مهارتهای مدیریتی – در صورتی که مدیریت بیمارستان، درمانگاه و یا بخشی از یک مرکز پزشکی یا پژوهشی را در دست داشته باشند

  • قابلیت آموزش دادن و نظارت  بر کارکنان

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل پزشکی

تنها فارغ التحصیلان رشته پزشکی می توانند به این شغل وارد شوند. البته برای ورود به حوزه های تخصصی مثل قلب، مغز و اعصاب و یا پوست گذراندن دوره های تخصصی در مقاطع بالاتر دانشگاهی الزامی است.
 

فرصت های شغلی و بازار کار پزشک

مکان هایی که برای اشتغال پزشکان وجود دارند عبارتند از :

الف ) مطبهای شخصی که بر حسب تمایل پزشک و نیاز منطقه در شهرها و روستاها دایر می‌گردد و پزشکان ویزیت مراجعان را در مطب ها انجام می‌دهند.

ب ) بیمارستانها و درمانگاه های خصوصی و دولتی که در آنها پزشکان به تشخیص و درمان بیماریهای مراجعان خود می‌پردازند.

ج ) مراکز بهداشتی و درمانی شهری یا روستایی که اغلب مدیریت و سرپرستی این مراکز به عهده پزشکان عمومی می‌باشد و همچنین این مراکز از پزشکان عمومی برای تشخیص، درمان و پیگیری بیماریها نیز استفاده می‌نمایند.

د) در صورت علاقه به مباحث علمی و آموزش، پزشک می تواند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس کرده و در کنار آن به تحقیقات علمی نیز بپردازد.

ه ) برخی از وزارت خانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی مانند وزارت بهداشت و درمان، سازمان انتقال خون و ...

وضعیت شغل پزشکی علیرغم تصور همگان در شرایط خوبی نمی باشد. نسبت پزشکان به بیماران در شهرهای بزرگ در حد اشباع می باشد و صدور مجوز مطب محدودتر شده است. تعداد زیادی از پزشکان در این شهرها بیکار بوده و یا از نظر درآمدی نیز در سطح متوسطی قرار دارند و حتی برخی به شغل های دوم (که برخی حتی ارتباطی با تخصص شان ندارد) روی آورده اند. این در حالی است که هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم از نبود پزشک رنج می برند. این موارد وضعیت نابسامان بازارکار پزشکی و توزیع نامتوازن پزشکان در ایران را نشان می دهد.

در خصوص رفع این مشکلات کارهای مختلفی تاکنون صورت گرفته است. یکی از اصلی ترین آنها طرحی از سوی سازمان نظام پزشکی است که پزشکان بیکار می توانند از طریق سایت سازمان درخواست خود را ثبت و در عین حال از آخرین فرصت های شغلی موجود برای استخدام در سراسر کشور نیز آگاه شوند. به عبارتی این سازمان پلی بین پزشکان بیکار و کارفرمایان برقرار کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید:

سازمان نظام پزشکی کشور

وضعیت استخدام در برخی از کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا- پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام پزشکان بین سال های 2010 تا 2020، 24 درصد رشد داشته باشد. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.

استرالیا - در بازه زمانی 5 سال گذشته میزان رشد استخدام پزشکان رشد 124 درصدی داشته  و رشد بسیار زیاد در آینده برای آن پیش بینی می شود
 


میزان درآمد پزشک

آمارها نشان می دهد حدود 150 هزار پزشک در کشور وجود دارد که گروه اندکی از آنها درآمد بالایی دارند و مرفه به حساب می آیند. اما تعداد زیادی از آنها از نظر رفاهی در سطح متوسطی بوده و گاهی برای تامین هزینه‌های زندگی، مجبورند شغل دوم داشته باشند که در برخی موارد این شغل دوم، شغلی غیر پزشکی است.

پزشکان معمولا در بیمارستان ها، درمانگاه و مطب ها فعالیت دارند. درآمد معمول آنها نیز بسته به محل های کار آنها دارد، درآمد برخی فقط از مطب شخصی، برخی از بیمارستان و مطب و .... البته تعدادی از پزشکان در سازمان های دولتی مانند وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون و ... استخدام می شوند  که دریافتی آنها مطابق با قوانین پرداخت های دولتی می باشد.

معمولا اختلاف درآمد بین پزشک عمومی و پزشک متخصص زیاد می باشد. طبق جدید ترین اطلاعات بدست آمده حداقل درآمد یک پزشک عمومی در سال 93، 800,000 تومان و یک پزشک متخصص 10 تا 15 میلیون تومان می باشد. این اختلاف زیاد در بسیاری موارد پزشکان عمومی را وادار می کند به سمت گرفتن تخصص بروند که حال برخی از آنها موفق خواهند شد و برخی نه!

درآمد پزشک در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا - متوسط درآمد سالانه این شغل بیش از 166.400 دلار و برای همه مشاغل 33.840 دلار در سال 2010 و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، بیش از 176.000 دلار بوده است.

استرالیا - متوسط درآمد سالانه پزشکان108.000 دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان - متوسط درآمد سالانه برای پزشکان تمام وقت بین 82.000 تا 124.000 دلار بوده و  پزشکان مستقل می توانند بین 122.000 تا 183.000 دلار درآمد داشته باشند.

شخصیت های مناسب این شغل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI :


INTJ این تیپ شخصیتی در زمینه های فنی تر حوزه سلامت موفق تر است. او می تواند به طور مستقل و با حداقل دخالت دیگران کار کند.

INTP این تیپ شخصیتی حوزه رو به رشد پزشکی و سلامت را دوست دارد و ابن فرصت را پیدا می کند که با مفاهیم پیچیده و جدید روبرو شود. اگر این شغل همراه با پژوهش و بررسی باشد، فرصت کاری مستقل و مطلوبی را برای این تیپ شخصیتی فراهم می کند.

ESTJ این تیپ شخصیتی دوست دارد با چیزهای ملموس و واقعی سر و کار داشته باشد. او می تواند بر اساس استدلال های قیاسی خود به علت و معلول ها پی برده و نتیجه گیری کند.

 ISFJ این تیپ شخصیتی علاقه دارد به دیگران کمک کند و در کار خود استقلال داشته باشد. معمولا در این شغل او با بیمار یا مراجعه کننده ارتباط برقرار می کند.


برخی از پزشکان معروف ایرانی

 

بدری تیمورتاش - مسیر ایرانی

بدری تیمورتاش : اولین زن پزشک در ایران

مسیح دانشوری - مسیر ایرانی

دکتر مسیح دانشوری : اولین متخصص ریه در ایران و از افراد موثر در تاسیس بیمارستان های مسیح دانشوری، بوعلی و فیروزآبادی

جلال بریمانی - مسیر ایرانی

دکتر جلال بريماني : پدر نورولوژی مدرن ایران ، بنیانگذار انجمن علوم اعصاب و نوروفیزیولوژی بالینی ایران و موسس مرکز تحقیقات بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران

محمد حسین ماندگار - مسیر ایرانی

دکتر محمد حسین ماندگار : فوق تخصص جراحی قلب و عروق، عضو ثابت و رسمي جراحان قفسه سينه امريكا و جامعه جراحان قلب و قفسه سينه اروپا و عضو دائمي انجمن جراحان قلب و قفسه سينه حوزه مديترانه . از کارهای موفق ایشان می توان به انجام اولين پيوند موفقيت آميز قلب ،اجراي اولين جراحي ROSS موفق در ايران و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

علی ملک حسینی - مسیر ایرانی

دکتر سید علی ملک‌ حسینی : پدر پیوند کبد ایران، رییس انجمن پیوند اعضای خاورمیانه، چهره ماندگار پزشکی و رییس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز. ایشان نخستین پیوند کبد در ایران از فرد زنده به زنده را انجام داده است.



:: برچسب‌ها: پزشک , درآمد , مهارت , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شغل پزشکی ، بازار کار پزشکان

پزشک به کسی گفته می شود که در صورت بروز بیماری , آسیب دیدگی در اشخاص از طریق علوم پزشکی مانند آناتومی , فیزیولوژی و.. سلامت افراد را به آن ها بازگرداند.پزشک می تواند در بیمارستان ها با مجموعه ای از کادر درمان به طبابت بپردازد و یا در مطب خود به صورت شخصی کار مداوای افراد بیمار را انجام دهد و در صورت لزوم آن ها را به بیمارستان ارجاع دهد.پزشک همچنین از طریق ارائه خدمات جهت پیشگیری از برور بیماری ها می تواند به مردم کمک کند.در صورتی که علاقه مند به رشته پزشکی هستید و تمایل دارید تا آن را به عنوان حرفه خود در دانشگاه برگزینید ما به شما خواندن این مقاله را توصیه می کنیم تا با شرحی از وظایف و مهارت و دانش و دشواری های این شغل آشنا شوید.

بازارکار رشته پزشکی

یک پزشک می تواند در بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی و یا حتی خصوصی مشغول به کار شود و در آن جا به کار درمان بپردازد.مراکز بهداشتی سرایر کشور از جمله مکان های دیگری است که نیازمند به حضور یک پزشک هستند.این مراکز درمانی و بهداشتی می توانند در روستاهای دورافتاده و یا شهرهای بزرگ و نزدیک باشند.اما اغلب روستاها از داشتن پزشک های حاذق جهت درمان و تشخیص بیماری های خود محروم هستند.تدریس در دانشگاه ها و مراکز عالی  از زمینه های شغلی دیگر یک پزشک است که می تواند در کنار تدریس به انجام تحقیقات علمی بپردازد و از دانشجویان پزشکی نیز در راستای تحقیق خود کمک بگیرد.از طرفی یک پزشک می تواند مطب شخصی خود را دایر کند و بیماران را ویزیت کند .از طرفی اگر به آگهی های استخدام دقت کرده باشید  سازمان های دولتی مانند انتقال خون و.. نیز  نیازمند استخدام پزشک هستند.امروزه رشته پزشکی نسبت به سایر رشته ها از  بازار کار و درآمد خوبی برخوردار است .درآمد یک پزشک با توجه به محل خدمت و نوع رشته ایی که درآن تخصص دارد می تواند متفاوت باشد.در یک آمار متوسط حقوق یک پزشک عمومی نزدیک به سه میلیون برآورد شده است اما در مورد پزشکان متخصص آمار دقیقی در دست نیست اما بدون شک میزان دریافتی قابل قبولی دارند.

دانش لازم برای رشته پزشکی

افرادی که دانش آموخته رشته پزشکی در دانشگاه هستند می توانند در این زمینه فعالیت کنند. البته در صورت تمایل می توانند با گذراندن دوره در مقاطع بالاتر در یکی از رشته های زیر مدرک تخصصی دریافت کنند. جراحی کلیه و مجاری ادراری , بیماری های پوست , جراحی مغز و اعصاب , بیماری های قلب و عروق , رادیولوژی , زنان و زایمان , بیماری های عفونی , بیماری های داخلی , روانپزشکی ,  گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن , ارتوپدی و....

 وظایف یک پزشک

اولین وظیفه یک پزشک کمک به حفظ سلامت افراد است و در صورت بروز بیماری کمک برای رفع آن است. داشتن احساس مسئولیت در قبال بیمار از جمله وظایف اخلاقی یک پزشک حاذق است. پیگیری وضعیت بیمار و دادن مشاوره های لازم از جمله مواردی است که یک پزشک باید در انجام آن کوشا باشد. فردی که شغل پزشکی را برای خود انتخاب می کند باید آگاه باشد که انجام یک سری از وظایف اخلاقی از جمله مواردی است که او را در رسیدن به موفقیت کمک خواهد کرد. به عنوان مثال رازدار بودن پزشک یک مساله بسیار مهم در بحث درمان است. شاید برخی از افراد تمایل نداشته باشند تا از نوع و شدت بیماری آن ها فرد دیگری مطلع باشد. روش های درمانی پیشنهادی توسط پزشک باید کاملا بررسی شوند و در صورت وجود عوارضبه صورت صادقانه با بیمار در میان گذاشته شود تا فرد بیمار بتواند به صورت آزادانه ادامه درمان را انتخاب کند. امروزه با توجه به این که علم در هر لحظه در حال تغییر است و دائما روش ها و تجهیزات جدیدی را در تمام علوم به ویژه در علم پزشکی به دنیا عرضه می کند از دیگر وظایف پزشک به روز کردن خود با علوم جدید و تجهیزات جدید پزشکی است.

مهارت های یک پزشک

از مهارت های اولیه یک پزشک مهارت شنیداری است.یک پزشک باید بتواند به خوبی به شرح حال بیمار گوش کند. گاهی ممکن است یک بیمار در اثر درد و یا خستگی از جملات مناسبی برای شرح حال خود استفاده نکند پزشک باید با آرامش او را به مسیر یک گفتگوی درست بکشد تابتواند روش درمانی مناسب را اعمال کند. مهارت انجام معاینه های صحیح بیماران از جمله مهارت های کلیدی یک پزشک است. در شرایط بحرانی امکان معاینه های طولانی مدت وجود ندارد یک پزشک باید بتواند با معاینه سریعدر مورد نحوه درمان تصمیم گیری کند.

از مهارت های دیگر پزشک حفظ خونسردی در برخورد با افرادی است که ممکن است بیماری های لاعلاجی داشته باشند.یک پزشک باید با آرامش با فرد بیمار صحبت کند و اطلاعات لازم را درباره بیماری به آن ها بدهد و درباره ی روش های درمانی موجود نیز صحبت کند.دادن امید به بیماران از مهمترین وظایف یک پزشک است. در صورتی که یک پزشک مسئولیت مدیریت یک بخشی از بیمارستان و یا درمانگاه را برعهده دارد باید دارای مهارت های مدیریتی نیز باشد. از طرفی باید یک پزشک بتواند در  تعداد جلسات کم بیمار را مداوا کند و نیازی به حضور چندباره بیمار نباشد.

ویژگی های فردی یک پزشک

کسی شغل پزشکی را انتخاب می کند باید در وهله ی اول بسیار دلسوز و مهربان باشد تا بتواند با بیمار همدردی کند و شرایط او را درک کند .یک پزشک باید ذاتا علاقه به نوع دوستی  و کمک به مردم داشته باشد.یک پزشک باید تحمل فشار کاری بالا را داشته باشد زیرا ممکن است در برخی شرایط تا ساعات طولانی در مطب مشغول ویزیت باشد و یا در بیمارستان مشغول جراحی باشد.افراد پر استرس برای انتخاب رشته پزشکی توصیه نمی شوند زیرا از ویژگی های یک پزشک خوب حفظ آرامش در بحرانی ترین شرایط ممکن است.علاقه به یادگیری و تلاش برای به روز کردن اطلاعات از جمله ویژگی هایی است که یک پزشک برای رسیدن به موفقیت به آن نیاز دارد.

دشواری های رشته پزشکی

پزشکان درکنار داشتن درآمد بالا با مشکلات زیادی نیز روبرو می شوند.گذراندن واحدهای درسی سنگین و سال های طولانی تحصیل باعث می شود تا آن ها بیشتر عمر خود را در حال مطالعه و تحصیل باشند .از طرفی پزشکان در بسیاری از موارد با افراد در شرایطی بحرانی برخورد می کنند که شرایط روحی مناسبی ندارند و نمی توانند رفتار مناسبی ازخود نشان دهند حتی گاهی کار به تهدید و فریاد می کشد که پزشکان باید صبر و حوصله شرایط آن ها را درک کنند.



:: برچسب‌ها: شغل , پزشکی , بازار , کار , پزشکان ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

حقایق رشته پزشکی

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه بقیه‌الله گفت: از همان روزهای اول ورود به دانشگاه سختی‌های رشته پزشکی شروع می‌شود.

 پزشکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌ها است که اکثر دانش آموزان با آرزوی تحصیل در این رشته وارد گروه علوم تجربی می‌شوند. قبولی در رشته پزشکی سخت است اما ناممکن نیست و با تلاش و برنامه‌ریزی می‌توان در کنکور موفق شد اما سختی‌های این رشته بعد از قبولی و ورود به دانشگاه خود را نشان می‌دهد.

قبل از انتخاب رشته نیاز است اطلاعات کاملی راجع به رشته موردنظر به‌دست آورد چراکه ذهنیت ما با واقعیت متفاوت است. هدف رشته پزشکی حفظ سلامت، درمان بیماران، شناخت و تشخیص بیماری‌ها و پیشگیری به‌موقع است دانشجوی رشته پزشکی عمومی حداقل ۷ سال از عمر خود را باید صرف تحصیل و مطالعه دروس سخت و کشیک‌های طولانی‌مدت کند تا به مهارت کافی برای هدف اصلی پزشکی دست یابد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشته پزشکی، دانشجویی با اراده، کوشا و ثابت‌قدم در برابر مشکلات و بحران‌ها را می‌طلبد. پزشکان با سوگندنامه بقراط متعهد می‌شوند با تلاش و تخصص خود در جهت کمک به بیماران و جلوگیری از آسیب آن‌ها فعالیت کنند و نجات‌دهنده جان انسان‌ها از درد، رنج و بیماری‌ها باشند.

در این راستا خبرگزاری آنا برای آشنایی بیشتر با واقعیت‌های رشته پزشکی با یکی از دانشجویان این رشته از دانشگاه بقیه‌الله به گفت‌وگو می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:

آنا: لطفاًخودتانرابه‌طورکاملمعرفیکنید و در صورت تمایل بفرمایید که با چه رتبه‌ای وارد این رشته شده‌اید؟

علیپور: صدرا علیپور اقدم دانشجوی رشته پزشکی هستم که در سال ۹۸ با رتبه یک هزار و ۷۰۰ در منطقه ۲ توانستم وارد رشته پزشکی در دانشگاه بقیه‌الله شوم.

آنا: چراتصمیمگرفتیدواردرشتهپزشکیشویدوعلتانتخابشماچه بود؟

علیپور: از بین رشته‌های علوم تجربی به پزشکی علاقه داشتم. رشته پزشکی به روحیه جهادی نیاز دارد و من با توجه به شناختی که از خود دارم می‌توانم به مردم کشورم با جان و دل خدمت کنم و برای جامعه خود فرد مفیدی باشم.

تصور نادرست داوطلبان از رشته پزشکی

آنا: ذهنیتشماقبلازورودبهدانشگاهدربارهرشتهپزشکیباچیزیکههماکنوندرزمانتحصیل با آنمواجهشده‌ایدیکساناست؟

علیپور: حقیقت این است که تا متقاضیان رشته‌ای، وارد آن نشوند نمی‌توانند دید واقعی نسبت به روند تحصیلی و کار داشته باشند. قبل از اینکه وارد رشته پزشکی شوم بسیار بررسی کردم و با پرس و جو و تحقیق از درستی انتخاب خود مطمئن شدم. همیشه با استفاده از تجربیات افرادی که راه انتخابی تو را گذرانده‌اند می‌توان تصمیم درست را گرفت.

در مجموع داوطلبان رشته پزشکی تصور می‌کنند با آوردن رتبه لازم برای قبول شدن در این رشته با شرایط کاری یک پزشک هم می‌توانند کنار بیایند اما با شناخت فضای مربوطه و سختی‌های کار ناامید شده و معمولاً بی‌انگیزه و بی‌هدف مسیر انتخابی خود را که مطابق روحیه خود نبوده ادامه می‌دهند و در آینده به جایگاه خوب و موفقی نخواهند رسید.

مسئولیت‌پذیری در رشته پزشکی

آنا: در رشته پزشکی و در طول تحصیل با چه مسائل و مشکلاتی مواجه شده‌اید که برایتان عجیب بوده است؟

علیپور: از همان روزهای اول ورود به دانشگاه سختی‌های رشته پزشکی شروع می‌شود واحدهای درسی رشته پزشکی برخلاف رشته‌های دیگر به علت گستردگی و فشردگی، اعشاری هستند، یعنی مثلاً ممکن است درسی ۱.۵ واحد باشد، این مدل واحدهای درسی در هیچ رشته‌ای مشاهده نمی‌شود. در یک‌ترم تحصیلی بیش از ۲۰ واحد نمی‌توان پاس کرد دانشجویان رشته پزشکی در طول‌ترم حداقل ۱۲ درس را فقط با همان ۲۰ واحد مجاز پاس می‌کنند. سنگینی مطالب و پرحجم بودن کتاب‌ها فشارهای فکری بسیاری را به همراه دارد که با وارد شدن به بیمارستان علاوه بر فشارهای فکری فشارهای جسمی و کشیک‌های طولانی‌مدت همراه با بی‌خوابی نیز اضافه می‌شود پزشک و دانشجوی رشته پزشکی با جان مردم سروکار دارد و باید برروی دروس تمرکز کامل داشته باشد و با توجه به سختی‌هایی که این رشته دارد مسئولیت‌پذیری بسیار سخت می‌شود.

احساس رضایت بعد از درمان بیماران

آنا: اگر بخوانید از لذت‌های رشته پزشکی بگویید چه مسائلی را عنوان می‌کنید؟

علیپور: رشته پزشکی فرصت خدمت کردن به مردم را می‌دهد اگر داوطلب رشته پزشکی از ارتباط گسترده و خدمت بی توقع به مردم و جامعه خود لذت ببرد هیچ‌کدام از سختی‌های راه به چشم او نمی‌آید و با اشتیاق در این راه به مسیر انتخابی خود ادامه می‌دهد گفتنی است که برای یک پزشک لذتی بالاتر از احساس رضایت بعد از درمان و بهبودی بیماران نیست.

آنا: آیا بحران ویروس همه‌گیر کرونا باعث شده است که تصور شما نسبت به رشته پزشکی تغییر کند؟

علیپور: خیر البته من هنوز وارد عرصه کار نشده‌ و هم‌اکنون دانشجو رشته پزشکی هستم، پس نمی‌توانم همانند پزشکان و کادر درمانی که اکثراً تمام‌وقت و انرژی خود را صرف بهبود بیماران مبتلا به کرونا می‌کنند نظری بدهم.

یک تخریب‌چی از مین همانند دیگران نمی‌ترسد

آنا: آیا ویروس همه‌گیر کرونا آینده شغل پزشکی را برایتان ترسناک کرده است؟

علیپور: خیر، بیماری کرونا نیاز به پیشگیری و رعایت پروتکل‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا دارد. پزشکان و دانشجویان پزشکی با بیماران بسیاری برخورد دارند و شناخت آن‌ها نسبت به بیماری‌ها کامل است. ترسی از بیماری‌ها ندارند جا دارد مثالی را در این بازگو کنم و آن اینکه یک تخریب‌چی مانند افراد عادی از مین نمی‌ترسد.



:: برچسب‌ها: پزشکی , رشته پزشکی , دانشجوی پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

قبولی بدون کنکور، در رشته پزشکی

وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور می‌توانند پس از گذراندن ۳۰واحد به دانشگاه‌های ایران بازگردند و فقط معادل ریالی شهریه‌شان را پرداخت کنند!
 
به گزارش مهر در روزهای گذشته جدولی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد چه تعداد دانشجوی پزشکی خارج از کشور برای ادامه تحصیل به داخل کشور نقل مکان کرده‌اند. از حدود ۲ ماه قبل بود که وزارت بهداشت و درمان در اطلاعیه‌ای عجیب، برخی شرایط برای ورود این دسته از افراد به سییستم آموزش عالی کشور را تسهیل کرد؛ آن هم در ازای دریافت پول!
 
در این اطلاعیه آمده‌است: «به منظور تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، افرادی که در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و شرایط اعلامی وزارت بهداشت را دارا هستند، می‌توانند در صورت تقاضا به دانشگاه‌های داخل کشور منتقل شوند.»

بر اساس این اطلاعیه شرایط انتقال افراد، عبارت است از «کسب حد نصاب معدل در مقاطع مختلف تحصیلی، شامل معدل کتبی دیپلم حداقل ۱۶ و معدل پیش‌دانشگاهی حداقل ۱۷، گذراندن حداقل ۳۶ واحد درسی (طبق سرفصل دروس رشته مربوط در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور)، با حداقل معدل ۱۵ در دانشگاه خارجی مورد تأیید وزارت بهداشت و شروع به تحصیل در خارج از کشور در دوره اصلی رشته‌های علوم پزشکی تا قبل از تیر ۱۳۹۷. همچنین در صورت موافقت وزارت بهداشت با انتقال این افراد، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های داخل کشور به عهده متقاضی است و شهریه این دسته از افراد معادل ریالی شهریه‌ای است که در دانشگاه‌های خارج از کشور پرداخت کرده‌اند.»


چه کسانی رفته‌اند و چه کسانی می‌آیند؟
چند سالی می‌شود که برخی از پشت‌کنکوری‌های رشته تجربی پس از ناکامی در کنکور و نرسیدن به رشته مورد علاقه‌شان راهی دیار غربت می‌شوند. اغلب این افراد در رنج سنی ۱۸ تا ۲۲ سال در آرزوی روپوش سفید پزشکی برای دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرش می‌گیرند. بعضی از این افراد هم نه از دانشگاه‌های درجه یک کشورهای اروپایی و آمریکایی و بیشتر توسعه یافته که از دانشگاه‌های کشورهایی نظیر ارمنستان، بلاروس و … پذیرش می‌گیرند. در این موارد ملاک انتخاب دانشگاه هزینه‌های دریافتی و زندگی در آن کشور است و کمتر به سطح عملی دانشگاه توجه می‌شود به همین دلیل در سالهای گذشته اغلب فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها هنگام بازگشت به ایران، برای اخذ پروانه نظام پزشکی می‌بایست چند واحدی را در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی بگذرانند. برخی از آن دانشگاه‌ها نیز به حدی سطح علمی پایینی دارند که اصلاً وزارت بهداشت ایران تحصیل در آنها را قبول ندارد یا در طی سالهای اخیر از لیست خود خارج کرده‌است.

با این حال معنای دم‌دستی اطلاعیه جدید وزارت بهداشت برای این افراد که به هر طریقی سودای پوشیدن روپوش سفید پزشکی را دارند این است که نیازی نیست سالها در بلاد کفر هزینه کنید تا پزشک شوید در ایران نیز می‌توانید بدون کنکور و هیچگونه غربالگری به رشته مورد علاقه خود تحصیل کنید!

و اما چگونه؟
وزارت بهداشت با هدف جذب سرمایه این اطلاعیه را صادر کرده و اجازه می‌دهد افرادی که در کنکور ایران نه در دانشگاه‌های دولتی و نه در دانشگاه‌های آزاد و نه حتی در پردیس‌های بین‌الملل موفق به قبولی در رشته‌های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی نشده‌اند؛ فقط به ازای دریافت پول به آرزوی خود و آرزوی والدین‌شان برسند.


لیست منتشر شده از سوی حساب توییتری محمود صادقی نماینده تهران

اکثر افرادی که در آن شرایط سنی به خارج از کشور می‌روند از استطاعت مالی خوبی برخوردارند و وزارت بهداشت با علم به این موضوع به این دانشجویان گفته‌است، قانع کردن دانشگاه مقصد (دانشگاه‌های ایران) به عهده خود دانشجو است. بدیهی است که دانشگاهای مختلف نیز با توجه به رتبه شان در ایران و محبوبیت‌شان در بین دانشجویان نرخ‌های مختلف و نجومی خواهد داشت و بدیهی‌تر آنکه این افراد هم به راحتی پذیرفته و اعطای زندگی در خارج را به لقایش می‌بخشند و به آغوش خانواده‌شان باز می گردنند. البته در این اطلاعیه شرط معدلی نیز آورده شده که یمن وجود مدارس غیرانتفاعی رسیدن به معدل‌های بالا اصلاً غیرقابل دسترس نیست.

این موضوع سبب واکنش‌های زیادی از سوی دانشجویان پزشکی که از سد غول کنکور گذشته‌اند، شده‌است. کاربری به نام داوود در توییترش نوشته است: «چرا فرزندان تروتمندان باید به راحتی بتونند ادامه تحصیل بدهند اما دیگران نه به  خداوندی خدا ظلم می کنید به ولله به ولله بسیاری را به دین و نظام بدبین می کنید  از دولت  و مجلس بخواهید این قانون را حذف کنند.» کاربر دیگری هم نوشته که «آیا واقعن برنامه ای برای پس زده شدنشون هم هست؟ بالای ۸۰ درصد پذیرش شدن! وای به وقتی که اینا بخوان مدرک هم بگیرن و مردم بیچاره رو درمان کنن...»

البته مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که در این شرایط تغییری به وجود نیامده و ممنوعیت انتقال دانشجویان ایرانی به دانشگاه‌های پزشکی داخل از ۱۰ دی اجرایی می‌شود.


:: برچسب‌ها: قبولی , بدون , کنکور , رشته پزشکی , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

جدیدترین فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا در رشته های مختلف

براساس تازه ترین رتبه بندی نظام رتبه بندی QS، دانشگاه هاروارد در 11 رشته و MIT در 9 رشته در فهرست برترین دانشگاه های جهان قرار دارند.
به گزارش ایسنا، دکتر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری با اعلام این مطلب گفت: براساس نظام رتبه بندی QS که با ارزیابی دانشگاه های جهان در 30 رشته موضوعی انجام شده، دانشگاه آکسفورد در رشته های زبان و ادبیات انگلیسی، زبان های مدرن و علوم سیاسی و دانشگاه کمبریج در رشته تاریخ جزو برترین دانشگاه های جهان به حساب می آیند. دانشگاه کمبریج در انگلستان یکبار دیگر برتری خود را بر دانشگاه آکسفورد در مجموع 14 رشته نشان داده است.

از طرف دیگر، دانشگاه آکسفورد در 10 رشته موضوعی، مدرسه عالی اقتصادی لندن در سه رشته، دانشگاه ادینبورگ و انستیتو علوم تربیتی هر کدام در یک رشته از برترین دانشگاه های انگلستان محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: انگلستان در این رتبه بندی بعد از آمریکا جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است، اما در رقابت با رشته های STEM ( علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) با سختی های زیادی مواجه است.

مهراد ادامه داد: مدرسه علوم اقتصادی لندن در رشته جامعه شناسی، اقتصاد و مطالعات رسانه ها برترین دانشگاه انگلستان است. در حالی که دانشگاه ادینبورگ در رشته زبانشناسی و دانشگاه ردینگ در حوزه کشاورزی و جنگل برترین دانشگاه این کشور محسوب می شود. انستیتو علوم تربیتی نیز که به زودی با یونیورسیتی کالج لندن ادغام خواهد شد در رشته علوم تربیتی رتبه برتر دانشگاه های انگلستان را در اختیار دارد.

وی در زمینه رتبه بندی دانشگاه ها گفت: در حالی که آمریکا و انگلستان در جدول رتبه بندی مقام برتر دانشگاه های جهان را به خود اختصاص داده اند، موسسات آسیایی اکنون به ویژه در رشته های علوم و فناوری از بازیگران جهانی محسوب می شوند.

مهراد با بیان این که رشته های STEM در دهه گذشته موضوع رقابت جدی بین دانشگاه های مهم جهان است، اظهار داشت: هنگ کنگ، چین و کره جنوبی رقبای اصلی و جدی موسسات مهم آموزش عالی در ایالات متحده و انگلستان می‌باشند.

سرپرست ISC اظهار داشت: از 10 رشته موضوعی که دانشگاه های انگلستان در آن رتبه های مهم و قابل توجهی را در بین 200 دانشگاه ممتاز جهان به دست آورده اند، تنها دو رشته یعنی روانشناسی و محیط زیست در حوزه STEM قرار دارد. در مقابل، در 10 رشته STEM، تعداد کمتری از موسسات آموزش عالی انگلستان جزو 200 دانشگاه برتر جهان محسوب می شوند که این رشته ها شامل کشاورزی، مهندسی شیمی، ریاضیات، مهندسی برق، علوم کامپیوتر، فیزیک، علم مواد، داروسازی، شیمی، و علوم زمین و دریاست.


:: برچسب‌ها: دانشگاه برنر , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

10 دانشگاه برتر دنیا از نظر شهرت و اعتبار

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به رتبه بندی برترین دانشگاه‌ها در شاخص شهرت گفت: در بین 10 دانشگاه اول این رتبه بندی 8 دانشگاه مربوط به کشور آمریکا و دو دانشگاه مربوط به بریتانیا است.
دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با ایسنا دانشگاه‌های تراز اول را برندهای جهانی توصیف کرد و افزود: از سوی دیگر دانشگاه‌های بزرگ بسیار پیچیده و چند وجهی هستند از این رو به آسانی نمی‌توان درباره اهمیت و عملکرد این دانشگاه‌ها صحبت کرد.

وی ادامه داد: ولی واقعیت دیگری در این زمینه وجود دارد و آن این است که دانشگاه‌های بزرگ در بازار جهانی که بی نهایت رقابتی است، عمل می‌کنند و شاخص‌های شهرت و اعتبار برای این دانشگاه‌ها بسیار مهم است.

مهراد با تاکید بر این که شهرت فوق العاده یک دانشگاه عامل مهم جذب بودجه، سرمایه گذار و شاید مهمتر از آن عاملی برای جذب اعضای هیات علمی و پژوهشگران با استعداد خواهد بود، ادامه داد: بر این اساس نظام رتبه بندی تایمز 6 سال متوالی است که نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس شهرت منتشر می‌کند.

وی این رتبه بندی را کاملا ذهنی و بر اساس طرز تفکر شخصی دانست و یادآور شد: این رتبه بندی مبتنی بر ایده و نظر افرادی است که در بررسی سالانه شرکت می‌کنند؛ ولی با این وجود به این معنی نخواهد بود که شرکت کنندگان صلاحیت‌های آکادمی ندارند.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان این که بررسی تعیین شهرت دانشگا‌ها به 15 زبان انجام و منتشر می‌شود، خاطر نشان کرد: برای این که این بررسی از توازن لازم برخوردار باشد، مناطق مختلف دنیا و متخصصانی از رشته‎های مختلف انتخاب شدند.

مهراد با اشاره به حضور بیش از 10 هزار استاد از 133 کشور برای تعیین دانشگاه‌های برتر از نظر شهرت و اعتبار در این رتبه بندی، اضافه کرد: این اساتید با اظهار نظر درباره عملکرد موسسات از نظر آموزشی و پژوهشی، درباره دانشگاه‌ها قضاوت می‌کنند.

وی با بیان این که از سال 2011 در این خصوص بیش از 80 هزار پاسخ گردآوری شده است، اظهار کرد: در رتبه بندی سال 2016 دانشگاه‌های هاروارد، ماساچوست و انستیتو فناوری ماساچوست رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

 مهراد دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد را در رتبه‌های چهارم و پنجم دانست و ادامه داد: دانشگاه‌های برکلی، پرینستون، ییل، کلمیبا و انستیتو فناوری کالیفرنیا نیز در رده‌های ششم تا دهم این رتبه بندی قرار گرفتند.

به گفته این چهره ماندگار علمی کشور، به این ترتیب در بین 10 دانشگاه اول 8 دانشگاه مربوط به کشور آمریکا و دو دانشگاه مربوط به بریتانیا است.

وی با بیان این‌که رتبه یازدهم این بررسی در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار دارد، اضافه کرد: دانشگاه توکیو اولین دانشگاه قاره آسیا است که جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز افزود: دانشگاه‌های کالیفرنیا در لس آنجلس، میشیگان و امپریال کالج لندن نیز موفق به کسب رتبه‌های سیزدهم تا پانزدهم شدند و دانشگاه‌های پنسیلوانیا، کورنل در آمریکا، شینگهوا در چین، ETM زوریخ سوئیس و یونیورسیتی کالج لندن در بریتانیا به ترتیب رتبه‌های شانزدهم تا بیستم را از آن خود کردند.

 به گفته وی، از کشور بلژیک تنها دانشگاه KU Leuven، از برزیل دانشگاه سائوپائولو و از تایوان دانشگاه ملی تایوان در گروه دانشگاه‌های مشهور جهان قرار دارند.

مهراد یادآور شد: از استرالیا دانشگاه ملبورن، دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه سیدنی تنها دانشگاه‌های این کشور هستند که از نظر شهرت در میان 100 دانشگاه جهان مشاهده می‌شوند.

وی با بیان این که در چین دانشگاه شینگهوا رتبه هجدهم و دانشگاه پکن رتبه بیست و یکم را به دست آوردند، خاطر نشان کرد: رتبه دانشگاه‌های فودان، شانگهای و جیانگ در دامنه‌ای بین 71 تا 90 قرار دارد.

مهراد ادامه داد: 3 دانشگاه نیز از ژاپن دراین رتبه بندی حضور دارند و رتبه دانشگاه توکیو و کیوتو به ترتیب دوازدهم و بیست و هفتم است؛ ضمن آن که رتبه دانشگاه اوزاکا، توهوکو و انستیتو فناوری توکیو در دامنه بین 51 تا 90 قرار دارند.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با تاکید براین که دانشگاه هنگ کنگ نیز به صورت جداگانه رتبه بندی شده است، اضافه کرد: رتبه دانشگاه هنگ کنگ 45 و رتبه دانشگاه چینی هنگ کنگ و دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ بین 71 تا 89 است.

مهراد، رتبه دانشگاه ملی سنگاپور را 21 و دانشگاه‌های فنی نانیانگ را در بین 81 تا 91 ذکر کرد و گفت: دو دانشگاه از کره جنوبی مشترکا با دانشگاه هنگ کنگ رتبه 45 و انستیتو علوم و فناوری پیشرفته رتبه بین 81 تا 90 را کسب کردند.

وی تاکید کرد: شهرت دانشگاه لومونوسف در فدراسیون روسیه موجب شده تا رتبه این دانشگاه را در جایگاه سی‌ام و دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و انستیتو فیزیک و فناوری مسکو را بین 81 تا 100 قرار دهد.

به گفته مهراد، تعداد دانشگاه‌های کشورهای مختلف در بین 100 دانشگاه برتر به شرح ذیل است:

 



:: برچسب‌ها: 10 , دانشگاه , برتر , دنیا , شهرت , اعتبار ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

۵ دانشگاه برتر دنیا در زمینه رشته پزشکی

برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه پزشکی با برنامه ریزی دقیق و امکانات عالی برای دانشجویان خود، فارغ التحصیلانی متخصص و کارآمد را پرورش می‌دهند.
تحصیل در رشته پزشکی در سراسر جهان متفاوت است؛ به طور‌مثال پزشکی در ایالات متحده پس از دریافت مدرک کارشناسی و در مدرسه فارغ التحصیلی مورد مطالعه قرار می‌گیرد و در واقع به طور مستقیم به پزشکی وابسته نیست.

در انگلستان، دانش آموزان می‌توانند برای دوره‌های بالینی کارشناسی ثبت نام کنند؛ دوره‌هایی که تجربه شیرین‌تر و متفاوت‌تری از دوره‌های غیر بالینی به‌حساب می‌آید، بنابراین ضرورت دارد در زمان انتخاب یک موسسه متعهد، انتخاب‌هایی عاقلانه صورت گیرد.
 

آموزش عالی تایمز رتبه بندی ۷۲۱ دانشگاه برتر را در مطالعات بالینی، پیش از کلینیک و سلامت منتشر کرده است که شامل حدود ۵۰۰  کالج‌ دنیا می‌شود؛ این رتبه بندی از روش شناسی برای رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی با تاکید بر استناد در کنار معیار‌های تدریس و تحقیق استفاده می‌کند.

در این گزارش سعی داریم شما را با برترین و منتخب‌ترین دانشگاه‌های جهان در زمینه مطالعات بالینی و علوم بهداشتی آشنا کنیم که تحصیل در آن‌ها با تجربه جالب و هیجان انگیزی برای دانشجویان همراه است.


دانشگاه آکسفورد

پزشکی در دانشگاه آکسفورد به صورت یک دوره سنتی برگزار می‌شود که در مراحل پیش بالینی و بالینی تقسیم شده است. دانشجویان در چند سال اول به لحاظ تئوری در تماس با بیمار تدریس می‌شوند و در سال‌های بعد به سمت مرحله بالینی حرکت می‌کنند و زمان زیادی را در بیمارستان جان رادکلیف می‌گذرانند.

در دانشگاه آکسفورد سالانه حدود ۱۵۰ دانشجو پذیرفته می‌شوند، ۳۰ نفر به دوره تحصیلات تکمیلی می‌پردازند و مطالعات پزشکی چهار ۴ سال به‌طول می‌انجامد. این دانشگاه ۲ کتابخانه اصلی برای پزشکی و مطالعات بالینی دارد که یکی از منابع برای عناصر پیش بالینی دوره و دیگری بر مراقبت‌های بهداشتی تمرکز دارد.
علاوه بر دوره متمایز این رشته، دانشگاه آکسفورد تجربه زندگی در کالج را به دانشجویان ارائه می‌دهد و رویداد‌های اجتماعی و آموزش‌های کوچک در آن انجام می‌شود.

دانشگاه هاروارد


مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد سه مأموریت آموزش، تحقیق و ارائه مراقبت‌های بالینی دارد؛ این موسسه در سال ۱۷۸۲ تاسیس شد و سومین مدرسه پزشکی در ایالات متحده است. دانشکده مدرسه در بخش‌های علمی مختلف دانشگاه هاروارد به تدریس می‌پردازد، همچنین در بخش‌های بالینی برخی از بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه فعالیت می‌کند. در حال حاضر چهار بیمارستان آموزشی اصلی وجود دارد که در اطراف منطقه بوستون قرار دارند.

هاروارد برنامه درسی دانشجویان را بر اساس یادگیری مبتنی بر موضوع و مسئله تنظیم کرده است، همچنین یک برنامه تخصصی وجود دارد که هر ساله تنها ۳۰۰ نفر از متقاضیان را پذیرا می‌شوند که بر روی تحقیقات زیست پزشکی متمرکز می‌شوند.

دانشجویان پزشکی دانشگاه هاروارد متعلق به یکی از پنج جوامع به نام فارغ التحصیلان هستند و در گروه‌های کوچکی در جامعه فعالیت دارند، در مسابقات ورزشی شرکت می‌کنند و در رویداد‌های اجتماعی حضوری فعال دارند.


دانشگاه کمبریج


همانند دانشگاه آکسفورد، دانشجویان در دانشگاه کمبریج می‌توانند با یک مدرک کارشناسی ثبت نام کنند. فارغ التحصیلان برای مطالعه پزشکی چندین گزینه در اختیار دارند؛ شرکت  در یک برنامه پیشرفته تحصیلات تکمیلی و یا حضور در یک نسخه از دوره‌های قبل از بالینی و بالینی. در هر دانشگاه ۶ متقاضی در دوره‌های پزشکی وجود دارد و در مجموع حدود ۲۶۰ نفر پذیرفته می‌شوند.

در نهایت نیمی از فارغ التحصیلان دوره پزشکی کمبریج به عنوان پزشک عمومی مشغول به کار می‌شوند و تقریبا همه آن‌ها در سازمان بهداشت ملی (NHS) انگلستان فعالیت خواهند کرد. ورود به مدرک پزشکی نیاز به قبولی در آزمون عالی و کسب نمرات بالا در آزمون BMAT دارد.
دانش آموزان کمبریج به ویژه دانشجویان پزشکی، برنامه‌های پرمشغله، مطالعات تشویقی، رویداد‌های اجتماعی کالج و انواع فعالیت‌های تفریحی دارند.

امپریال کالج لندن

ارائه برنامه‌های رشته پزشکی امپریال کالج لندن در طیف وسیعی از روش‌های تدریس، کلاس‌های نظری سنتی و تجربه نوآورانه انجام می‌شود، دانشجویان این دانشگاه بر خلاف دیگر دانشگاه‌های سنتی دانشگاه انگلستان، از اولین دوره با بیماران ارتباط مستقیم دارند. مدرک کارشناسی ۶ ساله در پزشکی هم علاوه بر MBBS لیسانس علوم است.

همانند هر ۲ آکسفورد و کمبریج، دوره‌های امپریال نه تنها در عمل بالینی تاکید دارد بلکه در تکنیک‌های تحقیقاتی هم به شدت علمی است.
شرایط ورود به این دانشگاه بسیار زیاد است؛ بیشتر دانشجویان پذیرفته شده دارای نمرات بالا در شیمی، زیست شناسی و یک موضوع سوم هستند و نمره بالا را در امتحان BMAT بدست می‌آورند همچنین روند برنامه شامل یک مصاحبه است.
امپریال یکی از بین المللی‌ترین موسسات در انگلستان است، اما سالانه تنها چند دانشجوی خارج از کشور در برنامه‌های پزشکی پذیرفته می‌شوند.

دانشگاه استنفورد

مدرسه فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد برنامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری را برای دانشجویانی که مایل به پیشرفت تربیت پزشکی هستند، فراهم می‌کند. هفت جایزه نوبل، ۳۱ عضو آکادمی ملی علوم و ۴۲ عضو موسسه پزشکی در میان دانشکده‌های فعلی در مدرسه هستند.

محققان پزشکی استنفورد در تعدادی از مناطق مختلف بر روی بیماری‌هایی از جمله سرطان، ایمونولوژی، ژنتیک و علوم اعصاب در حال تحقیق هستند. همچنین این مدرسه خدمات بهداشتی ویژه بزرگسالان و مرکز اختصاصی را برای کودکان فراهم می‌کند.



:: برچسب‌ها: دانشگاه , رشته پزشکی , دکتر , ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

مراحل و مشكلات تحصیل در رشته پزشکی

در این مقاله تلاش می کنیم رشته پزشکی از گروه آزمایشی علوم تجربی را با طول مدت دوره تحصیل، سختی های این رشته و بازارکار آینده برای شما علاقمندان ورود به این رشته محبوب را بررسی کنیم:
مقدمه
بی شک رشته پزشکی رویای بسیاری از دانش آموزان است. بخاطر همین است که متقاضیان ورود به رشته علوم تجربی در دوره دبیرستان دو برابر رشته های ریاضی و علوم انسانی است.

از نگاه مردم درآمد بالا، منزلت اجتماعی و موقعیت شغلی مناسب از فاکتورهایی است که توجه همه دانش آموزان، معلمان و خانواده ها را به این رشته جلب میکند.

بیشتر دانش آموزان علوم تجربی، قبل از کنکور لااقل یک بار به پزشک شدن خودشون با روپوش سفید فکر کرده اند. پزشکی را نباید صرفا یک منبع درآمد خوب دید، گرچه پزشکی رشته کم درآمدی هم نیست ولی اگه برای پولدار شدن میخواهید پزشک شوید، بهتر است کمی بیشتر فکر کنید. زیرا برای پولدار شدن راههای به مراتب آسانتری هم وجود دارد. و خیلی هم زودتر به نتیجه میرسید.

رشته پزشكي از نظر حساسیت شغلی، جایگاه اجتماعی، درآمد و از نظر سختی دروس که حجیم ترین دروس را دارا مي باشد مانند یک دریا است و هیچ بشری نمی تواند مدعي باشد که تسلط کامل بر همه دروس این رشته دارد.

7 سال طولانی بدون در آمد!
به دست آوردن هر چیزی مستلزم پرداختن بهایش است و رشته پزشکی هم سختی های خاص خودش را دارد که می بایست با شناخت و علاقه کافی به سراغش بروید تا در نیمه راه مجبور به رها کردنش نشوید!

اگر بالاترین تراز را در کنکور سراسری به دست بیاورید و در کنکور به موفقیت رسیده باشید، لزوما به این معنی نیست که شما در رشته پزشکی هم موفق می شوید. این رشته با جان انسان ها سر کار دارد پس رشته ایست بسیار حساس و پراسترس. در انتخاب رشته می بایست به این نکته مهم، توجه ویژه ای داشته باشید.

اغلب دانش آموزان رشته تجربی به اشتباه تصور میکنند که انتخاب رشته پزشکی، میانبُری آسان برای پولدار شدن و کسب موفقیت است و در واقع درک درستی از شرایط شغلی رشته پزشکی ندارند. و حتی کسانی که از دیدن خون و جسد هراس دارند نباید وارد این رشته شوند و به سراغ رشته های دیگر بروند.

تقریبا از سال دوم تحصیل، دیگر ترم معنی ندارد و عملاً شما کل سال را در دانشگاه می گذرانید(به جز عید ها که اونم در 1 سال نیم آخر پزشکی کشیک هستین!)



البته هدف ما ناامید کردن شما نیست و در همه جا پزشکی دارای امتیازات و جنبه های مثبت زیادی است که اگر غیر این بود دیگر این همه متقاضی نداشت.


بهرحال پزشکی عمومی شامل چهار دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است که دوره علوم پایه آن شامل 5 ترم تحصیلی است که با اتمام آن، دانشجویان می‌توانند به دوره بعدی که همان فیزیوپاتولوژی است راه پیدا کنند و بعد از آن نیز دوره امتحان جامع علوم پزشکی برگزار می شود( توسط وزارت بهداشت) و در صورت قبولی در آن، می‌توانند به این دوره  راه پیدا کنند و بقیه مسیر را ادامه دهند. 
 
 
درس‌های این رشته در طول تحصیل
دروس علوم پایه
بیوشیمی
بافت‌شناسی
تشریح (نظری- عملی)
تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)
فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی(نظری)
اپیدمیولوژی
روانشناسی
جنین‌شناسی
تغذیه
ژنتیک
زبان تخصصی
آسیب‌شناسی عمومی
انگل‌شناسی
میکروب‌شناسی دوره فیزیوپاتولوژی
این دوره جمعا 31 واحد درسی است که دو ترم طول خواهد کشید. معدل دانشجو از این دروس باید حداقل 12 باشد، در غیر این صورت دانشجو باید درس‌هایی را که در آنها نمره کمتر از 12 آورده است،‌ مجدداً بخواند.

حداکثر مدت مجاز در مرحله اول و دوم (علوم پایه و فیزیوپاتولوژی) 5 سال است. در پایان این دو دوره دانشجویانی که همه‌ی واحدها را با موفقیت بگذرانند، به دوره‌ی کارآموزی بالینی راه می‌یابند. ملاک قبولی در امتحانات کسب حداقل نمره 12 از 20 است اما در دروس پایه، ملاک کسب نمره 10 از 20 می‌باشد.


دروس فیزیوپاتولوژی
آسیب‌شناسی اختصاصی
فارماکولوژی
سیمیولوژی
دوره‌های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها
 
دوره ‌کارآموزی بالینی دانشجویان پزشکی
این دوره شامل 97 واحد درسی است که در 4 قسمت اصلی ارائه می‌شود و مسائل رایج در پزشکی عمومی را شامل می‌شود که عبارتند از داخلی، جراحی، زنان و کودکان. در سایر بخش‌ها که بخش‌های فرعی محسوب می‌شوند نیز بیماری‌های شایع در آنها آموزش داده می‌شود. 4 رشته اصلی جراحی، داخلی، زنان و کودکان زمان بیشتری میبرند. در دوره کارآموزی، دانشجویان باید روش برخورد با بیمار، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص و درمان را یاد بگیرند تا در دوره‌ بعدی – کارورزی بتوانند به کمک بیماران بروند و تصمیمات لازم را بگیرند.

در دوره کارآموزی نمره قبولی در دروس عملی و نظری 12 است و معدّل کلّ دوره کارآموزی باید بالای 14 باشد و چنانچه کمتر از 14 باشد، باید واحدهای با نمره کمتر از 14 تکرار شود تا معدل کل به 14 برسد. در پایان این دوره، دانشجویان قبل از ورود به دوره کارورزی در امتحان جامع کارورزی شرکت می‌کنند و بعد از قبولی به دوره کارورزی وارد می‌شوند. اگر دانشجویی در امتحان قبول نشود، حداکثر 4 بار می‌تواند در این امتحان شرکت کند.
 
 
دروس کارآموزی بالینی
بیماری‌های اعصاب
بیماری‌های عفونی
کارآموزی داخلی
بیماری‌های جراحی
بیماری‌های ارتوپدی
بیماری‌های عفونی
کارآموزی جراحی
تاریخ و اخلاق پزشکی
بیماری‌های کودکان
پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها
فارماکولوژی بالینی
کارآموزی چشم
کارآموزی پوست
کارآموزی بهداشت
کارآموزی بخش کودکان
بهداشت
کارآموزی گوش و حلق و بینی
کارآموزی ارتوپدی
بیماری‌های زنان و زایمان
کارآموزی رادیولوژی
بیماری‌های روانی
کارآموزی روانپزشکی
کارورزی بالینی آخرین مرحله آموزش پزشکی است و آن را دوره انترنی هم می‌گویند. که شامل 64 واحد درسی است و 18 ماه طول میکشد.

در دوره کارورزی،‌ دانشجویان مسئولیت معاینه‌ بیماران، تشخیص و اقدامات درمانی را در بیمارستان بر عهده دارند و  از مهارت هایی که آموزش دیده اند به طور عملی استفاده می کنند تا آماده پذیرش شغل پزشکی در جامعه شوند و بتوانند به طور مستقل بیماران را درمان کنند.

در پایان این دوره و قبل از فراغت از تحصیل، کارورزان باید درس پایان‌نامه را که 6 واحد درسی است تحویل دهند.

 
دروس کارورزی بالینی
کارورزی بخش جراحی
کارورزی بخش چشم
کارورزی بخش سوانح و سوختگی
کارورزی بخش ارتوپدی
کارورزی بخش ارولوژی
کارورزی بخش اطفال
کارورزی بخش بهداشت
کارورزی بخش گوش و حلق و بینی
کارورزی بخش داخلی
کارورزی بخش زنان و زایمان
کارورزی بخش اورژانس
کارورزی بخش نفرولوژی
کارورزی بخش پوست
کارورزی بخش روانپزشکی
 
 استعداد های ذاتی مورد نیاز برای تحصیل در این رشته
استدلال دیداری: قدرت استدلال با تصاویر ونشانه ها را داشته باشند.
استدلال ریاضی:  کشف روابط میان اعداد و شناسایی الگوهای موجود در آنها در این افراد وجود داشته باشد.
استعداد درک 3 بعدی: بتوانند ماورای آنچه که در سطح چیزها و امور است را ببینند. یعنی بتوانند وجه یا وجوهی از شکلی که نمی بینید، یک بازنمایی فرضی در ذهن خود بیافرینند.
استعداد دقت: بتوانند به خوبی تمرکز کنند و دقت داشته باشند تا با به خاطر سپردن جزئیات و استفاده از آن در موقیت های جدید مفید باشند.
 
ویژگی های شخصیتی مناسب این رشته و شغل
فردی که میخواهد وارد رشته پزشکی شود باید از نظر شخصیتی فردی سالم، مهربان، نوعدوست و برونگرا باشد و دارای احساسات، مهارت همدلی و عواطف انسانی باشد نه شخص مغرور مادیگرا و پولدوست که بیماران را در مطب خود به چشم اسکناس ببیند.

 


سختی های دوران تحصیل پزشکی
به طور میانگین، شما باید ۹ تا ۱۴ سال از زندگی خودتان را صرف تحصیل در رشته پزشکی و گذراندن دروس طاقت فرسای آن کنید که به معنی این است که بهترین سالهای جوانی خود را باید صرف مطالعه کتابهای دشوار، کشیک های طولانی مدت، معالجه بیماران و پاسخگویی یه مراجعین کم طاقت کنید.

از زمانی که دانشجوی رشته پزشکی می شوید، دیگر مانند قبل خبری از تعطیلات تابستانی نخواهد بود و برخلاف بیشتر رشته های فنی و مهندسی، در تمام طول هفته، باید در کلاس درس و یا در بخش های مختلف بیمارستان حضور داشته باشید که این امر شامل تعطیلات نوروز و روزهای جمعه نیز می شود!

از نظر آموزشی همانطوری که قبلا گفتیم:
دوره دکترای پیوسته شامل  ۴ مرحله آموزش است:
دوره علوم پایه به مدت ۵ ترم یا دو سال و نیم
دوره فیزیوپاتولوژی به مدت ۴ ترم یا یک سال
دوره کارآموزی بالینی(استاجری) به مدت۴ الی ۵ ترم یا دو سال و نیم
دوره کارورزی بالینی(اینترنی) به مدت ۱۸ ماه یا سه دوره ۶ ماهه در دو سال و نیم اول، طی همه این سالها تازه در  مقطع علوم پایه قرار دارید!


درسهای عمومی از جمله درسهای گروه معارف که شامل ۱۴ واحد درسی است و دروسی مانند مبانی کامپیوتر، ادبیات فارسی، زبان های انگلیسی عمومی و تخصصی و تربیت بدنی در این پنج ترم ارایه میشوند.

درسهای تخصصی مانند بافت شناسی، فیزیولوژی(علم شناخت عملکرد طبیعی بدن)، پاتولوژی(بیماری شناسی بدن)، آناتومی(کالبدشناسی یا تشریح)، میکروب شناسی و … ارایه میشوند.

از مهمترین ویژگی های این رشته، واحدهای گروه میکروب شناسی از جمله باکتری شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، حشره شناسی و … می باشد که از درس های سخت و نفس گیری است که حافظه و تمرکز زیادی نیاز دارد.

درس های گروه بهداشت و خانواده هم در این دو و نیم سال ارایه می شوند و در مجموع شما ۸۵ تا ۹۰ واحد درسی را می گذرانید.

بعد از اتمام این دوره، دانشجو باید در آزمون جامع اول، آزمون جامع علوم پایه، که به تازگی برمبنای قطب آموزش پزشکی برگزار می شود، شرکت نماید و با توجه به نمره آزمون تان، یکی از بیمارستان های مربوط به دانشگاهتان را انتخاب کرده و دوره فیزیوپاتولوژی را در آنجا ادامه میدهید.

درباره دوره علوم پایه بگوییم که امتحانات این دوره به طور معمول از همه رشته های دانشگاهی زمان بیشتری می برند و حتی شاید گاهی تا اواسط تابستان مشغول گذراندن امتحانات باشید! با توجه به اینکه شروع ترم تحصیلی جدید، در همه دانشگاهها از اواسط شهریور است، پس فقط سه هفته تعطیلات خواهید داشت!

از گنگ بودن مطالب و کند بودن شیوه تفکر و درس خواندنتان که در دوره گذر از دبیرستان به دانشگاه ایجاد میشود، میگذریم.

سال های دشوار سوم و چهارم پزشکی با شناخت علایم بیماری ها(سمیولوژی)، داروشناسی(فارماکولوژی) و شناخت تخصصی تر علت بیماری ها (پاتولوژی) همراه می باشد در قالب کورس های(COURSE) امتحانی شکل می گیرد. این دوره به صورت کورس های ماهانه برگزار می شود و در آخر هر ماه، امتحان هر کورس برگزار می شود. در آخر این دوره با گذراندن واحدهایی مانند آمار و پرشکی قانونی، شما وارد دوره سوم پزشکی (استاجری) می شوید.

این دوره کارآموزی بالینی که به مدت ۵-۴ ترم برگزار می شود؛ اهداف زیر را دنبال می کند: پرورش مهارتهای پزشکی، آموزش اخلاق و شئونات پزشکی، تقویت قدرت تشخیص، درمان و بهبودی وضعیت بیمار و…. در دوره استاجری که با دو بخش مختلف جراحی و داخلی آغاز می شود، دانشجو در هر بخش بیمارستان از جمله کودکان، زنان، داخلی، جراحی و… ۱ الی ۳ ماه آموزش می بیند و در آخر هر بخش پس از آزمونی که مهارتهای عملی و دانش نظری او سنجیده می شود به بخش بعدی راه می یابد. در پایان این دوره، آزمون جامع دوم برگزار می گردد (آزمون پره اینترنی) و فرد پس از کسب نمره قبولی به دوره کارورزی بالینی (اینترنی) انتقال می یابد.

در دوره انترنی که در سه بخش ۶ ماهه برگزار می شود، دانشجو کشیک های پزشکی در بخش های مختلف را تجربه می کند. گزارشهای صبحگاهی (مُرنینگ ریپورت) و معاینه مریض ها از جمله ویژگیهای این دوره است.

درس های دوره فیزیوپاتولوژی و استاجری به صورت تکمیلی تر و کلینیکال تر (بالینی تر) آموزش داده می شوند و در هر بخش آزمونی به عمل می آید. در این دوره حقوق مختصری (معادل 400 هزار تومان در هر ماه) به دانشجو تعلق می گیرد.

در بعضی از دانشگاهها دانشجویان انترن، مُهر با شماره دانشجویی دارند. در پایان این دوره، شما فارغ التحصیل می شوید و به شما شماره نظام پزشکی تعلق میگیرد.
 
******

حالا یک بار دیگر با همدیگر مراحل تحصیل در این رشته پرطرفدار را توسط یک دانشجوی پزشکی مرور می کنیم:


مراحل تحصیل پزشکی چگونه است؟
۱. علوم پایه
تو امروز وارد دانشکده شدی. یا ورودی مهر هستی یا بهمن ماه.فرق چندانی ندارد. درگیر آن‌ها نشو. شاید بهمن بهتر هم باشد. چند ماه وقت داری که به یک سری کارهای دیگر برسی.
از امروز که وارد می‌شوی دانشجوی علومِ پایه (Basic Sciences) هستی. به طور معمول دروس علوم پایه، ۵ ترم طول می‌کشد. البته با برنامه‌ی جدید وزارت‌خانه قرار هست که به ۴ ترم تقلیل یابد. درس اصلی‌ای حذف نمی‌شود. فقط کمی جابه‌جایی صورت می‌گیرد و کمی از این ور و آن ور می‌زنند تا بشود آن را در ۴ ترم ارائه داد.
این چهار یا پنج ترم، به این می‌گذرد که تو یک سری مبانی را یاد می‌گیری. ساده بگویم،‌ تو یاد می‌گیری که بدن در حالت طبیعی چگونه کار می‌کند و باکتری و ویروس و قارچ و انگل چی هستند.
تو باید یاد بگیری که حالت طبیعی این سیستم چگونه است تا بتوانی حالت غیرطبیعی آن را درک بکنی.
آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، متابولیسم، بافت و جنین و باکتری و …، که احتمالا قبل از ورود به پزشکی نیز نام آن‌ها را شنیده‌ای، در این چند ترم تدریس می‌شوند.

در آناتومی به تو شکل ظاهری بدن را توضیح می‌دهند. این که مچ از چند استخوان تشکیل شده و هر استخوان آن چگونه خون‌رسانی می‌شود، در آناتومی یاد داده می‌شود. این که مسیر هر عصب در بدن چگونه است، ناحیه‌های مختلف مغز چه هستند، عضلات

در حال حاضر، نظام آموزش پزشکی عمومی‌، شامل 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است .د

چشم چند تا هستند و هر کدام چه کار می‌کنند، دستگاه گوارش از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است و مواردی از این قبیل،‌ موضوعات آناتومی هستند.

بافت‌شناسی، آناتومی میکروسکوپی است. به زبان ساده، اگر قسمتی از بدن را بگذاریم زیر میکروسکوپ و آن‌چه را که می‌بینیم توصیف کنیم، همان بافت‌شناسی است. حالا که تو دانستی پانکراس قسمتی از دستگاه گوارش است،‌ بهتر است که بدانی از چه سلول‌هایی تشکیل ساخته شده است. شکل این سلول‌ها چگونه است و چطور در کنار هم قرار گرفته‌اند. این مباحث در بافت‌شناسی بحث می‌شوند.

در جنین‌شناسی می‌خوانی که هر قسمت دستگاه گوارش، تنفس،‌ قلب و عروق، عصبی و … چگونه در طول رشد جنین انسان، شکل گرفته است. از لحظه‌ای که اسپرم و تخمک مخلوط شده، تا زمانی که بچه به دنیا می‌آید، چه اتفاقاتی برای او می‌افتد؟ یادم هست اولین باری که جنین‌شناسی را خواندم، فقط به این فکر می‌کردم که خیلی عجیب است که با وجود این همه بیماری در دوران جنینی، جان سالم به در بردم.

عملکرد، موضوعِ فیزیولوژی است. معده‌ من و تو چگونه اسید تولید می‌کند، چگونه آنزیم می‌سازد و آنزیم چه کار می‌کند، چگونه منقبض می‌شود و با غذا چه کار می‌کند در فیزیولوژی بحث می‌شود. یکی از دروس مورد علاقه‌ام فیزیولوژی است. درس شیرینی است و درک فوق‌العاده‌ای از بدن به تو می‌دهد.

بیوشیمی و متابولیسم هم هستند. آمار افتاده‌های متابولیسم به نسبت بالاست. کمی نچسب‌وار درس داده می‌شود و دانشجوهای کمی به آن علاقه‌مند می‌شوند؛ وگرنه درس فوق‌العاده مهمی است. فیزیولوژی و بیوشیمی مکمل همدیگر هستند. در کنار هم معنای کامل‌تری پیدا می‌کنند و تو از فهمیدن این موضوع، لذت بیشتری می‌بری.

درس‌های دیگری هم هست که از اسم‌شان روشن است که از اوضاع از چه قرار می‌باشد. در باکتری،‌ باکتری‌های بیماری‌زا را یاد می‌گیری و در ویروس‌شناسی، ویروس‌ها را.

یک درس مهم دیگر می‌ماند. پاتولوژی. در پاتولوژی یاد می‌گیری که در هنگام برخورد با عوامل‌بیماری‌زا، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد. به زبان دیگر، فرایندِ ایجاد بیماری چگونه است. این که سرطان چگونه ایجاد می‌شود،‌ از موضوعات پاتولوژی‌ست.

بدان هدف دروس علوم پایه، یاد دادنِ بیماری‌ها به تو نیست. هدف این است که – تا حد نیاز –  بفهمی در این سیستم پیچیده، چه قوانینی حاکم است.

فرض کن تو می‌خواهی از هر بیماری یک خلاصه تهیه بکنی که بتوانی آن را خوب یاد بگیری. آن کاغذی که خلاصه را روی آن می‌نویسی، از جنس علوم پایه است. اگر علوم پایه را خوب بلد باشی، می‌توانی به راحتی بیماری‌ها را درک بکنی.

بگذار این نکته را هم بگویم که دوران علوم پایه، منظم‌ترین دوران دانشجویی‌ات خواهد بود. برنامه‌ها نظم دارد. تو سر ساعت به دانشگاه می‌آیی. برنامه‌ی کلاس‌های‌ات معلوم است و می‌دانی امروز چه کارهایی قرار است انجام بدهی.

راستی از همین ابتدا یک سری کلاس‌های عملی هم داری. بافت‌شناسی و جسد و بیوشیمی و باکتری و انگل و پاتولوژی و …، کلاس‌های عملی هم دارند. شاید تصوری که از پزشکی داشته باشی، به این کلاس‌های عملی نزدیک‌تر باشد. پروتئین و قند را اندازه می‌گیری. بر روی جسد – هر چند از آن به علت استفاده‌های مکرر اعضای سالمی باقی ‌نمانده – آناتومی تمرین می‌کنی. قورباغه تشریح می‌کنی. آنتی‌ژن و آنتی‌بادی را می‌سنجی و باکتری کشت می‌دهی و نقاشی انگل‌ها را با نگاه کردن به درون میکروسکوپ، می‌کشی.

به عنوان آخرین صحبت برای این چند ترمِ ابتدای دانشگاه، یادت باشد که این دوران فرصت خوبی است که فعالیت‌های خارج درسی را شروع کنی. کمتر کسانی هستند که اگر در علوم پایه، کاری غیردرسی انجام ندهند،‌ بعدها به سراغ آن بروند. این که چگونه از این چند ترم بهترین استفاده را بکنی، بحثی جداست که بعد از ورودت به دانشگاه با هم در موردش صحبت می‌کنیم.

بعد از پایان دوران علوم پایه، آزمون جامع علوم پایه را در پیش داری. یک آزمون از تمام دروسی که در این چند ترم گذرانده‌ای. آزمون سختی نیست. تعداد افرادی که در آن رد می‌شوند بسیار کم است و با کمی وقت گذاشتن می‌توانی در آن نتیجه‌ی خوبی کسب بکنی.

حال، دوران فیزیوپاتولوژی شروع می‌شود.
 
۲. فیزیوپاتولوژی
حالا قرار است بیماری‌ها را بیاموزی.
احتمالا این حس را خواهی داشت که چرا این بیماری‌ها تمام نمی‌شوند. چرا هر چقدر هم که می‌خوانم باز هم بیماری وجود دارد.
شاید در برابر عظمتِ تعددِ اختلالاتِ این سیستم پیچیده، احساس حقارت بکنی. شاید هم حوصله‌ات سر برود. ممکن است در وسط‌هایش خسته شوی. نا‌امید شوی. بی‌انگیزه شوی. دچار استهلاک شوی.
بیماری‌های هر سیستم بدن انسان را می‌خوانی و داروهای مرتبط با آن سیستم را می‌آموزی. بلاک کلیه، بلاک گوارش، بلاک قلب، بلاک اعصاب، بلاک روماتولوژی، بلاک غدد و …
دورانی است فرسایشی. چیزی به اسم امتحان ترم و میان‌ترم وجود ندارد. شما چند روز، پشت سر هم، کلاس می‌روی؛ سپس چند روز تعطیل هستی و بعد امتحان؛ دوباره تکرار.
قرار است برای یک سال، وضع به همین شکل باشد. اما همیشه یادت باشد که این دوران، پایه‌های پزشک‌وار فکر کردن تو را شکل می‌دهند. اگر بدانی که چگونه از آن استفاده بکنی، دیگر صرفا فرسایشی نیست.

فهمیدن اختلالات این سیستم پیچیده، لذت‌بخش خواهد بود. می‌فهمی که هنوز هم چقدر علامت سوال وجود دارد. هر کدام از این علامت سوال‌ها، می‌تواند مسیری برای یک ذهن کنجکاو باشد که به دنبال ارضای کنجکاوی خویش برود.

تعداد زیادی از دانشجوها، دیگر از نیمه‌های این مسیر، فقط منتظر هستند که تمام بشود و دوران بالینی شروع شود. به عنوان یک دوره‌ی گذار به آن نگاه می‌کنند. اما این بزرگترین اشتباه است که این دوران را زجرآور خواهد کرد.
بعد‌ها بیشتر در موردش برایت می‌گویم. چگونه خواندن در این دوران، خود بحثی جدا می‌طلبد.
 
۳. دوران بالینی
به دوران اصلی می‌رسیم. دورانی که عمدتا ۳ سال و نیم را تحمل می‌کنند برای این روزها – که البته تحمل کردن سه سال و نیم قبلی، قطعا سخت‌ترین و بدترین روش است.
دوران بالینی خود از دوره‌های کوتاه‌تری تشکیل شده است.
یک سال اول استیودنتی، سال دوم اکسترنی، و زمان باقی‌مانده دوران اینترنی است. البته در خیلی از دانشگاه‌ها به استیودنت و اکسترن، استاژر گفته می‌شود.

این دوران خیلی به دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنی بستگی دارد. این که سیستم آموزشی آن دانشگاه چگونه است. من نحوه‌ آموزش در شیراز را می‌توانم شرح دهم:
در دوران استیودنتی، کشیک‌ها تا ۱۰ شب هستند که اگر بخش خلوت باشد و کاری نباشد، معمولا به تو اجازه‌ زودتر رفتن می‌دهند. البته معتقدم که خودت ضرر می‌کنی هر چقدر که زودتر بروی.

دوران استیودنتی شیراز از پنج بخش تشکیل شده است: سه ماه داخلی، سه ماه جراحی، سه ماه اطفال و دو ماه زنان و زایمان. یک ماه باقی‌مانده به دو درس استدلال بالینی و اخلاق پزشکی اختصاص دارد که استدلال بالینی برای گروه داخلی است.

پایان هر بخش امتحان وجود دارد و تو از هر بخش، هم نمره‌ی تئوری و هم نمره‌ی عملی خواهی داشت.

راستی، تعطیلات هم از این زمان تغییر می‌‌کند. در علوم پایه، تابستان تعطیل هستی. در فیزیوپات،‌ تعطیلی تابستان به چند هفته تقلیل می‌یابد و در دوران بالینی، یک هفته دی ماه و یک هفته تیر ماه و یک هفته در دوران عید نوروز تعطیل هستی.

در دوران اکسترنی، همه‌ی بخش‌ها یک ماهه است. کشیک‌های شب شروع می‌شود و تو صاحب مهر می‌شوی و می‌توانی Order‌ بگذاری. تعداد کشیک‌ها بر اساس سیستم دانشگاه این است که در ماه‌های ۳۱ روزه، ۱۱ کشیک و در ماه‌های ۳۰ روزه، ۱۰ کشیک خواهی داشت. چه در دوران اکسترنی و چه در دوران استیودنتی.
البته به خاطر تعداد زیاد دانشجو، معمولا تعداد کشیک‌ها کمتر می‌شود.

به نظر من، بیشتر از این که کدام بخش باشی، بستگی به این دارد که با کدام استاد باشی. در بیخودترین و بی‌آموزش‌ترین بخش‌ها برای دانشجوی عمومی (مثلا بخش آنکولوژی)، بودن با یک استاد خوب،‌ بهتر از این است که یک بخش فوق‌العاده مانند داخلی عمومی ولی با یک استاد بیخود و بی‌سواد باشی.

راستی، یک پایان‌نامه هم در انتظار است که قبل از شروع اینترنی، باید ثبت بشود. در ضمن، از زمان اکسترنی که کشیک شب شروع می‌شود، یک حقوق بخور و نمیری هم داری.

در پایان اکسترنی، آزمون جامع پیش‌کارورزی در انتظار است و پس از آن دوران اینترنی شروع می‌شود.
اینترنی کمی بیشتر از اکسترنی طول می‌کشد و در پایان آن تو فارغ‌التحصیل دوران عمومی هستی.
از این لحظه عنوان پزشک را یدک می‌کشی؛ ولی این که واقعا پزشک باشی یا نه، انتخاب توست.
 
۴. رزیدنتی و فلوشیپ
در کل دوران پزشکی عمومی‌ات، این اصطلاح را احتمالا زیاد می‌شنوی: «استریت هستی؟»
البته معنایش با Straight‌ بودن در ادبیات روزمره‌ی انگلیسی، زمین تا آسمان، تفاوت دارد. اینجا منظور از استریت بودن این است که آیا بدون رفتن طرح دوران عمومی حق داری در امتحان تخصص شرکت بکنی یا خیر؟
درصد خیلی کمی کلا از طرح معاف هستند. مثل کسانی که یک تا سه کشوری در آزمون پیش‌کارورزی می‌شوند. افراد دیگری هستند که حق دارند یک بار در آزمون رزیدنتی شرکت بکنند و اگر قبول شدند، طرح دوران عمومی خود را نروند.

وقتی دانشجوی دوران تخصص شدی،‌ به تو رزیدنت یا دستیار تخصصی می‌گویند.
رزیدنتی خود بحثی جداست که فعلا آن‌‌قدر در مورد آن اطلاع ندارم که در موردش بنویسم. پس از رزیدنتی دوران فلوشیپی فرا می‌رسد که دوره‌های فوق‌تخصصی هست.
این دوران‌ها نیز آزمون‌های مخصوص به خود را دارد که خود داستان‌های جداگانه دارند. آزمون ارتقا. آزمون بورد. آزمون فلوشیپ.


ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:
با پایان دوره تحصیل و گذراندن دو سال طرح مناطق محروم (و سربازی برای مردان) پزشکان عمومی می توانند در آزمون دستیاری شرکت نموده و برای رشته های مختلف رقابت کنند. رشته های تخصصی که در حال حاضر در ایران ارائه می شوند و از آینده خوبی، برخوردارند عبارتند از: رادیولوژی، چشم پزشکی، جراحی زیبایی و داخلی قلب.

از جمله شرایط مورد نیاز برابر ضوابط کمیسیون پزشکی وزارت بهداشت و درمان برای داوطلبان این رشته، سلامت کامل روحی، جسمی و عقلی می باشد و با توجه به نمره های مورد نیاز که توسط سازمان سنجش اعلام می شود، شما مجاز به انتخاب رشته می شوید که میانگین رتبه های قبول شده از ۲۰۰۰ تجاوز نمی کند.

ادامه رشته های تخصصی تر منوط به قبولی در آزمون دستیاری می باشد. همچنین شما می توانید در رشته های دیگر از جمله: مدیریت سلامت و بهداشت و کارشناسی ارشد علوم پایه شرکت کنید. در دوران رزیدنتی یا همان دوره دستیاری، دانشجویان با توجه به رشته های تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل، حقوق ۱ تا ۳ میلیون تومانی خواهند داشت.

آینده شغلی:
بازار کار در ایران
ممکن است شما هم زیاد شنیده باشید که بازار کار پزشکی خراب شده است و دیگر خیلی وضعیت مناسبی ندارد اما هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجهیم. از طرفی فارغ‌التحصیل پزشکی حتماً نباید در مطب بنشیند و بیماران را ویزیت کند بلکه در زمینه پزشکی شغل‌های مختلفی هست که می‌توان انجام داد. مثلا زمینه‌های تحقیقی بسیاری در این رشته وجود دارد. امّا متأسفانه تعداد فارغ‌التحصیلانی که مایلند در این زمینه کار کنند، بسیار کم هستند و همه به دنبال کار عملی هستند.

بازار کار رشته پزشکی از کلینیکها، بیمارستانهای دولتی و خصوصی تا اورژانس ها و مطبها گسترش یافته است.

 درآمد: بازه درآمد برای یک پزشک عمومی به عوامل متعددی وابسته است از جمله: تجربه طبابت، محل مطب و نحوه برخورد با بیماران.

درآمد و حقوق متوسط درآمد پزشک عمومی در کشور ما بین 5 تا 10 میلیون تومان است. در آمد پزشکان در تخصص های مختلف با هم متفاوت است؛ مثلا درآمد متخصصین جراحی بیشتر از متخصصین غیر جراحی از جمله کودکان داخلی و عفونی است.

این رشته مناسب چه کسانی است؟
از جمله مشکلات رشته پزشکی، طولانی بودن دوره و طاقت فرسا بودن آن است. محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالانتان و نداشتن درآمد تا پایان دوره تحصیلتان. بر همگان روشن است که مواجهه با صحنه های دلخراش مرگ، خونریزی و جراحتهای شدید، کم کم بر روحیاتتان تاثیر منفی می گذارد. پس این رشته مناسب کسانی است که توانایی تطابق با شرایط سخت آن را داشته باشند.

امّا چرا به جای بازگو کردن از میزان درآمد بالا و کلاس و شان اجتماعی این رشته، بیشتر از سختی ها و مشکلات این رشته برایتان گفتیم؟! زیرا همه مشاغل و رشته ها قابل احترام و مورد نیاز جامعه هستند. نشان دادن زیر و بم یک رشته و سختی های مربوط به آن و مشکلات بازار کار کمک می کند تا واقع بینانه تر و بهتر تصمیم بگیرید، تا آینده ای روشن برای خودتان و جامعه تان رقم بزنید.

برایتان از همه سختی ها گفتم و دلسردتان کردم؟! اگر برایتان نجات دادن جان انسانها با ارزش است؛ اگر می خواهید از احساس لذت برگرداندن یک انسان به زندگی لبریز شوید؛ اگر می خواهید زندگیتان صرف کمک کردن به انسانهای دیگر شود؛ این غولهای کوچک و بزرگ شما را درمانده نخواهند کرد، قدم در راه بی برگشت بگذارید…



:: برچسب‌ها: پزشکی , رشته , رشته پزشکی , مشکلات , سختی های پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

سازمان پزشکی قانونی کشور ، یک سازمان مستقل است که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کند . این سازمان ، یک سازمان تخصصی است که به کشف حقیقت در وقوع جرائم کمک می کند . این سازمان با استفاده از تجارب و تخصص کارشناسان و هم چنین بهره گیری از فناوری نوین بسیار نقش تاثیر گذاری در استقرار عدالت دارد ؛ به این ترتیب که امروزه با وجود جعل و تقلب های زیاد و پیچیده و گسترده تر شدن مفهوم جرم ، این سازمان با تبحر خود در شاخه های مختلف از جمله پزشکی و استفاده از تکنولوژی و علوم جدید به فرآیند کشف حقیقت که در مواردی بسیار دشوار و سخت است ، کمک می کنند . از این رو در این مقاله به بررسی وظایف سازمان پزشکی قانونی ، خدمات سازمان پزشکی قانونی و آدرس سازمان پزشکی قانونی می پردازیم . 

 

وظایف سازمان پزشکی قانونی

از جمله اصلی ترین وظایف سازمان پزشکی قانونی  می توان به موارد زیر اشاره کرد :
 
- انجام امور کارشناسی در حوزه معاینات بالینی عمومی و تخصصی

- انجام امور کارشناسی در حوزه متوفیات از جمله کالبد شکافی قانونی ، تعیین علت مرگ ، تشخیص هویت ، تقدم و تاخر فوت و ... از جمله موارد قابل تشخیص در پزشکی قانونی می باشد.

- انجام امور کارشناسی در حوزه امور آزمایشگاهی از جمله سم شناسی ، آسیب شناسی ، سرولوژی و DNA

- تشکیل کمیسیون پزشکی 

- انجام امور کارشناسی در زمینه بررسی قصور پزشک ، صدمات جسمانی ، علت فوت و موضوعات روان پزشکی

- ساماندهی اجساد در حوادث و بالایای جمعی

- انجام فعالیت های پژوهشی 

- انجام فعالیت های آموزشی داخلی سازمانی و آموزشی دانشجویان پزشکی ، دستیاران پزشکی قانون و سایر رشته های مرتبط .

 

خدمات سازمان پزشکی قانونی

این سازمان در راستای انجام وظایف خود یک سری خدمات ارائه می دهد . این خدمات بیشتر مرتبط با همان حوزه کار سازمان یعنی معاینات پزشکی است  .

خدمات سازمان پزشکی قانونی کشور عبارتند از :

معاینات در حال نزاع 

معاینات سقط جنین 

معاینات سوختگی

معاینات غرق شدگی 

معاینات مصدومان و متوفیات حوادث کار 

معاینه مسمومیت ها 

معاینه برق گرفتگی 

معاینه مصدومان و متوفایت تصادف

معاینات سوء مصرف مواد .

آدرس سازمان پزشکی قانونی

آدرس سازمان پزشکی قانونی کشور در تهران :
تهران، ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت
شماره تماس :55609071



:: برچسب‌ها: پزشکی قانونی ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

قوانین مرتبط با جرایم پزشکی

در دنیای پزشکی نیز ممکن است پزشکان دچار اشتباهات و مرتکب جرایمی شوند که در قانون از آنها با عنوان جرایم پزشکی یاد می شود. در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

جرایم پزشکی چیست؟

به طور کلی در خصوص جرایم پزشکی می توان گفت در صورتی که در اثر قصور یا عمد پزشک به بیمار آسیبی وارد شود، حسب مورد چنانچه عمدی یا غیرعمد باشد، طبق مقررات جنایات عمد و شبه عمد عمل خواهد شد، ضمن اینکه تخلف انتظامی نیز محسوب شود.

در این صورت فرد متخلف علاوه بر تحمل کیفر و پرداخت خسارت، ممکن است پروانه اش بر اساس مقررات انتظامی برای دوره‌ای تعلیق یا در مواردی لغو و برای همیشه از اشتغال در این حرفه ممنوع می‌گردد. در ادامه جرایمی که ممکن است یک پزشک مرتکب شود خواهیم پرداخت.

جرایم پزشکی شامل چه مواردی می شود؟

آنچه به عنوان برائت جستن در عموما بیمارستانها و پزشکان پیش از رفتن بیمار به اتاق عمل فرمی با عنوان برائت پیش روی بیمار قرار می دهند تا آن را امضا کنند. این امر اگرچه مطابق با ماده ۳۲۲ قانون مجازات اسلامی است و در خصوص خساراتی است که ممکن است از عدم توانایی یا اشتباه پزشک به بیمار وارد شود، اما به این مفهوم نیست که مسئولیت کیفری پزشک منتفی می شود.

به عبارت دیگر، اگر پزشکی قبل از عمل و یا هر معالجه ای از بیمار امضاء برائت گیرد و احتیاط لازم را بکار نبرد و کار خود را به درستی انجام ندهد، مسئولیت کیفری از او سلب نشده و اعمال وی قابل تعقیب کیفری می باشد. از جمله جرایم پزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افشاء اسرا بیمار توسط پزشک نیز جرم است و ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی دراین مورد اشعار دارد هر گاه پزشکی اسرار بیمار خود را افشا نماید، تا یک سال حبس مجازات می شود.
  • کلیه جرایم غیر عمدی پزشک نیز قابلیت تعقیب کیفری است. این جرایم عبارت اند از درمان بیماری که می بایستی در بیمارستان و با تجهیزات و تیم پزشکی خاصی انجام گیرد و پزشک با داشتن آن تجهیزات، در درمانگاه یا مطب خود آن را انجام دهد، این موضوع تعقیب کیفری برای پزشک دارد.
  • صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک، جرم کیفری است که این امر شامل همه مسولان و صاحبان تخصص می شود
  • جنایت در عمل جراحی، به عنوان مثال اگر پزشکی در حین جراحی کلیه، بدون هیچ دلیل قابل توجیه پزشکی کلیه بیمار را بیرون آورد
  • کلاهبرداری در پزشکی، مانند تبلیغات پزشکی یا دارویی به منظور اغفال مردم
  • ماده ۱۲ قانون مصوب ۱۲۹۰ : اگر هر پزشکی از نسخه رمز استفاده کند به چهار ماه حبس محکوم می شود. منظور از نسخه رمز، نسخه ای است که به صورت کد بین یک پزشک و یک داروخانه خاص قابلیت رد و بدل شدن دارد و اگر آن نسخه نزد داروخانه دیگری برده شود، داروخانه نمی تواند آن نسخه را تحویل دهد.
  • عدم رعایت طرح جلوگیری از شیوع بیماریهای آمیزشی (واگیر) مصوب ۱۳۲۰
  • عدم رعایت مقررات امور پزشکی، دارویی، و مواد آشامیدنی و خوردنی مصوب ۱۳۳۴

چه تفاوتی میان جرایم پزشکی و تخلفات پزشکی و جود دارد؟

به طور کلی میان جرایم پزشکی و تخلفات پزشکی تایز قایل می شود. به عنوان مثال تخلفات پزشکی مواردی مانند سهل انگاری در انجام وظیفه و یا افشای اسرار هستند که پزشک بر خلاف قوانین و مقررات وضع شده صنفی رفتار می‌کند. اما جرایم پزشکی مواردی هستند که در قانون مجازات اسلامی قانونگذار برای آن جرم و مجازات در نظر گرفته است، ولی شخصی که مرتکب آن می‌شود پزشک و یا جزء تیم پزشکی است.

از سوی دیگر، رسیدگی به تخلفات پزشکی در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی است. اما رسیدگی به جرایم در حیطه صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است. همچنین رسیدگی به تخلفات پزشکی توسط هیأت‌ های بدوی انتظامی، مانع رسیدگی توسط محاکم قضایی نمی‌شود، زیرا ممکن است پزشک اقدام به عملی نماید که واجد وصف مجرمانه باشد و از آن جایی که چنین امری تخلف نیز محسوب می‌شود، محاکم دادگستری و هیأت‌های بدوی انتظامی هر کدام می‌توانند جداگانه به موضوع رسیدگی کنند

با این حال، در اکثر موارد می‌توان هم به سازمان نظام پزشکی و هم به محاکم دادگستری به شکل همزمان مراجعه کرد و هیچ یک مانعی برای صلاحیت دیگری محسوب نمی‌شود.



:: برچسب‌ها: جرایم , پزشکی جرم پزشک ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شناخت وظایف پزشکی قانونی

یکی از مهمترین بخش‌های علوم جنایی و قضایی که از اصلی ترین وظایف آن تشخیص علت مرگ انسان‌ها است پزشکی قانونی است. در خیلی از  دعاوی کیفری مثل قتل ، تجاوز جنسی و تجاوز به عنف و … که اتفاق میوفتد ، حضور پزشکی قانونی پررنگ می شود ، برای مشاوره دعاوی کیفری می توانید با وکیل کیفری مشورت کنید.

پزشکی قانونی چیست؟

به طور کلی پزشکی قانونی سازمانی است وابسته به قوه قضائیه که به منظور کارشناسی در امور پزشکی و تحقیق در امور پزشکی قانونی در پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده و نظریات آن برای مراجع قضایی و سایر سازمان‌ های دولتی مستند می باشد. همچنین گفتنی است رئیس این سازمان از سوی رئیس قوه قضائیه و از میان پزشکان واجد صلاحیت تعیین می‌شود.

این سازمان مطابق با ماده یک «قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور»، با اهداف خاصی تشکیل شده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اظهار نظر در امور پزشکی قانونی و کارشناسی آن، کالبدشکافی و انجام امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی به دستور مراجع ذی‌صلاح قضایی
  • پاسخ به استعلامات ادارات و سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های دولتی
  • اجرای برنامه‌ های کارآموزی پزشکی قانونی و بررسی صلاحیت علمی داوطلبان خدمت پزشکی قانونی در سازمان
  • همکاری علمی و انجام امور آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانشگاه‌ها که برای پیشبرد اهداف سازمان و دانشگاه‌ها مفید می‌باشد
  • تبادل اطلاعات علمی مورد نیاز با مراکز آموزشی داخل و خارج کشور

پزشکی قانونی چه وظایفی را بر عهده دارد؟

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد یکی از اصلی ترین وظایف متخصصان پزشکی قانونی کمک به دادگاه و پلیس در حل پرونده‌های قضایی،‌ جنایی یا پزشکی پیچیده‌ است که می‌تواند به کشف دلیل مرگ افراد کمک کند.

تمرکز اصلی فعالیت‌های این متخصصان بر معاینه اجساد قرار داشته و شامل بازبینی سابقه پزشکی قربانی، معاینات خارجی، اسکن بدن و در نهایت معاینات داخلی و کالبد‌ شکافی است تا دلیل مرگ با جزئیات کامل و دقیق مشخص شود.

طی این روند علاوه بر پزشک و آسیب‌ شناس قانونی، متخصصانی مانند سم‌ شناسان، هیستوپاتولوژیست‌ها، میکروبیولوژیست‌ها و همچنین متخصصان ژنتیک به منظور افزایش توانایی در انجام تحقیقات همکاری خواهند داشت.

این متخصصان همچنین باید در صحنه‌ های وقوع جرم حاضر شده و پیش از تغییر دادن آن به عکسبرداری و جمع‌ آوری مدارک موجود بپردازند. اثرانگشت، نمونه‌برداری از بافت‌های طبیعی،‌خون،‌ مو یا ناخن و دیگر آثار به‌ جا مانده در صحنه از اصلی‌ ترین وظایف این پزشکان در صحنه جرم به شمار می رود.

در چه مواردی مراجعه به پزشکی قانونی الزامی است؟

طبق اطلاعات سازمان پزشکی قانونی از جمله مواردی که باید جهت اخذ نظر کارشناسی به این سازمان مراجعه شود عبارت اند از: 

  • معاینات پزشکی برای مصدومین ناشی از نزاع، تصادف و حوادث کار
  • معاینه بر بالین بیمار (در مواردی که به هر دلیل، نتوان فرد را برای معاینه به پزشکی قانونی منتقل کرد) 
  • معاینات روان پزشکی، بررسی رشادت (مثلا حکم رشد ، حکم رشد دختر برای ازدواج  ) و اهدای عضو 
  • معاینات از کار افتادگی (در این معاینات، اگر بررسی باید در دو زمینه جسمی و روانی انجام شود، فرد باید در هر دو بخش مورد معاینه قرار بگیرد) 
  • بررسی گواهی استعلاجی (در این مورد معمولاً رسیدگی با ارائه نامه‌ ای از واحد امور اداری محل اشتغال انجام شده و فرد مورد نظر باید علاوه بر معرفی‌ نامه واحد امور اداری، گواهی پزشک معالج، نسخه دارویی مرتبط و ممهور به مهر داروخانه و نیز سایر مدارک پزشکی مورد نیاز را به کارشناسان سازمان ارائه کند) 
  • معاینات و آزمایش‌های استخدامی
  • آزمایش های اعتیاد و الکل
  • آزمایش بررسی بارداری
  • معاینات و آزمایش‌های فرزندخواندگی
  • معاینات اظهار نظر درباره تحمل کیفر
  • صدور مجوز سقط درمانی (در این مورد، زن باردار می‌ تواند شخصاً تقاضای رسیدگی را به سازمان پزشکی قانونی تسلیم کند)
  • معاینات و آزمایش‌ های مربوط به صدور مجوز اهدای جنین (در این مورد، افزون بر مدارکی مانند نامه مرجع قضایی و اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجین، ارائه گواهی پزشک معالج مبنی بر ناباروری زوجین و سلامت زن از نظر قابلیت بارداری الزامی است)
  • معاینه تعیین سن (برای انجام این معاینات، ارائه مدرک تحصیلی، الزامی است)
  • آزمایش DNA (انجام این آزمایش که معمولاً برای تشخیص هویت افراد انجام می‌شود با ارائه نامه از مراجع قضایی ممکن است)
  • معاینه جسد و صدور جواز دفن (برای انجام این معاینه و صدور مجوز مورد نیاز، افزون بر نامه مراجع قضایی ذی‌ صلاح، به اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی یکی از بستگان درجه اول متوفی هم نیاز است)
  • صدور گواهی فوت (برای صدور این گواهی، درخواست کتبی یکی از بستگان درجه یک متوفی و اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وی الزامی است. صدور گواهی فوت در پرشکی قانونی، برای اجساد معاینه شده، رایگان است)
  • معاینه و تشخیص تجاوز جنسی

روند مراجعه به پزشکی قانونی چگونه است؟

استفاده از نظر کارشناسان پزشکی قانونی، نیازمند طی مراحل اداری مخصوص به خود است و سازمان پزشکی قانونی به جز برخی موارد محدود مانند صدور گواهی فوت، هیچ‌ گاه پاسخگوی افرادی که رأساً برای دریافت نظر کارشناسی به این سازمان مراجعه می‌کنند، نیست. به عبارت دیگر، فرد مراجعه‌کننده، باید از سوی مراجع ذی‌صلاح، کتباً به پزشکی قانونی معرفی شده باشد. بنابراین، در صورتی که به هر دلیلی، اعم از جراحت ناشی از ضرب و جرح، تصادف و … قصد مراجعه به پزشکی قانونی را دارید، ابتدا باید به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه کرده و سپس بر اساس مستنداتی که مأمور آن ها را تهیه و صورت جلسه می کند، تقاضای مراجعه به پزشکی قانونی صادر گردد. این معرفی‌ نامه باید دربرگیرنده تاریخ، شماره ثبت و نیز ممهور به مهر مرجع ارسال درخواست باشد. درج مشخصات کامل هویتی فرد مورد معاینه در معرفی‌نامه نیز ضروری است.

پس از دریافت معرفی‌ نامه، با در دست داشتن کارت ملی، می توان به مرکز پزشکی قانونی که آدرس آن از محل صدور معرفی‌ نامه دریافت شده است، مراجعه کرد. در این مراکز، معمولاً ابتدا فرم‌هایی برای شرح درخواست ارائه می‌شود که پس از تکمیل آن ها و واریز هزینه رسیدگی، زمان معاینه تعیین شده تا پس از انجام آن، نظر کارشناسی برای ارائه به مراجع ذی‌صلاح، صادر شود.

دلایل مرگ براساس گزارش پزشکان قانونی به چند دسته تقسیم می شود؟

به طور کلی مرگ افراد می تواند دلایل بسیاری را شامل شد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشارد:

  • خودکشی
  • تصادف
  • مرگ طبیعی
  • قتل
  • نامشخص

در این زمینه کالبد‌ شکافی نه تنها به جمع‌ آوری مدارک و شواهدی که در حین مرگ فرد به جا‌مانده‌اند کمک می کند، بلکه به کشف مدارکی که منجر به شناسایی مضنون یا متهم می شوند کمک خواهند کرد.

کالبد‌ شکافی چیست؟

به طور کلی کالبد‌ شکافی نوعی روند معاینه پزشکی است که بر روی متوفی انجام می‌شود تا از این طریق عوامل موثر در مرگ وی مشخص شوند. این امر با هدف کشف اطلاعاتی به شرح زیر انجام می‌ شوند:

  • دلیل مرگ
  • هویت متوفی
  • زمان مرگ
  • شدت و شکل جراحت‌ها
  • شرایطی که منجر به مرگ فرد شده
  • الگوی جراحت‌ ها و مرگ به منظور جلوگیری از وقوع رویدادی مشابه

وظایف اصلی پزشکان در بخش تالار تشریح چیست؟

  • حضور در صحنه فوت به در خواست مقام قضایی
  • تعیین علّت فوت و صدور جواز دفن
  • تعیین زمان فوت
  • تعیین جنسیّت در موارد معاینه اجساد اسکلتی
  • تعیین تقدّم و تأخّر مرگ افراد
  • تعیین تقدّم و تأخّر جراحات
  • در موارد همزمانی صدمات و جراحات با بیماریها و ناتوانی جسمانی تعیین میزان نقش هر کدام ازموارد در فوت
  • کارشناسی تطبیقی آلات جرم با نوع صدمه
  • کارشناسی تطبیقی عکس از نظر تشخیص هویّت
  • مومیایی اجساد
  • ارائه نظریه در خصوص نبش قبر
  • در موارد حواث دسته جمعی مثل سقوط هواپیما، کمک به تشخیص علّت حادثه

چه مراجعی با پزشکی قانونی در ارتباط هستند؟

  • دادگاه ها
  • کلانتری ها
  • اداره امور سرپرستی
  • مددکاری
  • دفترخانه های اسناد رسمی
  • زندان ها
  • ادارات بیمه ها
  • بنیاد جانبازان و …


:: برچسب‌ها: پزشکی , قانونی ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()